Kaupunginhallitus, kokous 13.9.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 292 Liikenne 12 liikennejärjestelmän lausunto

LAIDno-2021-820

Valmistelija

  • Mika Raula, Tekninen johtaja, mika.raula@laitila.fi

Perustelut

Taustaa:

Valtion väylävirasto on laatinut investointiohjelman vuosille 2022-2029 osana Liikenne 12- liikennejärjestelmäsuunnitelmaa. Investointiohjelmaa hyödynnetään mm. valtion talousarvioehdotuksia laadittaessa ja näin ollen sen merkitys valtion tuleville väylähankkeille on aivan keskeinen. Laitilan vt 8 risteysjärjestelyjen suunnittelu on saatu valmiiksi. Viimeiset sitä koskevat asemakaavamuutokset tullaan käsittelemään kaupunginvaltuustossa syyskuussa 2021. Varsinainen tiesuunnitelma on valmistunut ja odottaa Väyläviraston hyväksyntää. Mainittakoon, että hankkeen eteenpäinvienti ei edellytä asemakaavojen lainvoimaiseksi tuloa, vaan valtuuston hyväksyntä niistä riittää.

Lähtökohtana viimeisimmälle suunnittelulle on ollut se, että rakentaminen voisi käynnistyä noin 2022-2023. Suuri yllätys olikin se, ettei Laitilan hanketta ole aikataulutettu ollenkaan kahdeksalle seuraavalle vuodelle. Laitilan risteysalueiden perusparannukset mainitaan niiden hankkeiden listalla, jotka eivät ole mahtuneet mukaan investointiohjelmaan. Hankkeen kustannusarvio on tällä hetkellä 38milj. €.

Luonnoksessa todetaan (suora lainaus):" Tiejakso Laitilan kohdalta poikkeaa muusta vt 8 tieosuudesta. Keskustan kohdalla paikallinen liikenne ja päätien liikenne sekoittuvat ja tie ei täytä tärkeimmille päätieyhteyksille asetettuja tavotteita. Parantamisen tavoitteena on korjata puutteet tien laatutasossa, liikenteen sujuvuudessa ja turvallisuudessa sekä tukea kaupungin kehittämisedellytyksiä.

Vt 8 ja kt 43 liittymään toteutetaan kiertoeritasoliittymä. Vt 8 yli toteutetaan kaksi risteyssiltaa (Kaukolantie ja Keskuskatu). Kantatien 43 katuliittymät muutetaan kiertoliittymiksi ja kantatielle toteutetaan 4 kevyen liikenteen alikulkukäytävää. Hanke on osa vt 8 Turku-Pori -yhteysvälien kehittämistä. 

Tiesuunnitelma valmistui syksyllä 2020 ja on ollut nähtävillä. Toteutusvalmius on vuonna 2022.

Tie kuuluu pääväylien palvelutasoluokkaan. Tiellä on strategisen tilannekuvan mukaisia palvelutasopuutteita. Kehitetään elinkeinoelämän ja työssäkäynnin kannalta merkittäviä yhteyksiä maakuntakeskusten välillä. Tavaraliikenteessä parannetaan kuljetusten tehokkuutta. Tieliikenteen turvallisuutta parannetaan. hanke on taloudellisesti kannattava (H/K=1,2)." (lainaus päättyy)

Hankkeen jääminen listan ulkopuolelle on Laitilan kaupungin kannalta erityisen ikävä, sillä sitä on suunniteltu jo yli 40 vuotta. Vuonna 1985 silloinen Turun tiepiiri sijoitti hankkeen toimenpideohjelmaansa 1986-1988. Tuolloin se jäi ilman rahoitusta. Myöhemmin risteysjärjestelyistä laadittiin liikennesuunnitelma, mille ei myöskään järjestynyt rahoitusta ja suunnitelma vanheni. Tiesuunnitelmatyö käynnistettiin uudelleen 2010-luvulla. Tällä kertaa työn loppuvaiheessa työ keskeytettiin taloudellisin perustein. 2016 tiesuunnittelua lähdettiin taas laatimaan nollatilanteesta ja tämä työ on nyt saatu valmiiksi. Tiesuunnitelma on kerrallaan voimassa neljä vuotta. Sille voidaan myöntää jatkoa vielä neljä vuotta.

Vt 8 risteysjärjestelyt Laitilassa on ensi sijassa valtakunnallisesti tärkeä hanke. Läntisessä Suomessa ei ole muuta pitkittäisyhteyttä pohjois- eteläsuunnassa, eikä myöskään korvaavaa raideyhteyttä. Sujuva tavaraliikenne on teollisuudelle äärettömän tärkeää koko valtatien osalta. Huolensa toimenpiteiden kiireellisyydestä ovat esittäneet mm. UPM-Kymmene Oyj (Rauman tehtaat) sekä Valmet Automotive Oyj (Uusikaupunki). Samaa viestiä ovat tuoneet esille lukuisat muut teollisuusyritykset. Suurin osa näistä toimii vientiteollisuuden parissa, joten johtopäätöksenä tästä voidaan päätellä kyseessä olevan koko kansantaloudelle merkittävästä väylästä. Suurin osa Suomen meriteollisuusalasta toimii läntisessä Suomessa ja sujuvat liikenneyhteydet ovat tärkeitä yhteistyötä tekeville telakoille.

Vt 8 Laitilan kohdan hanke olisi toteutuessaan merkittävä parannus myös tärkeän kantatie 43 liikenteen sujuvoittamiseksi, sillä hanke koskee nimenomaisesti Vt 8 ja kantatie 43 risteysaluetta. Kantatie 43 yhteysväli Uusikaupunki Laitila onkin erityisen liikennöity ja Vakka-Suomen elinkeinoelämän kannalta tärkeä. Vt 8 Laitilan kohdan hanke parantaisikin huomattavasti Uudenkaupungin suunnalta Laitilaan ja siitä joko Vt 8 taikka kantatie 43 pitkin eteenpäin jatkavan raskaan liikenteen sujuvuutta. Hankkeeseen liittyvät kantatie 43 katuliittymien muuttaminen kiertoliittymiksi parantaisi myös merkittävästi kantatie 43 liikenneturvallisuutta.

Voidaan hyvällä syyllä todeta, että vt 8 Laitilan perusparannuksen pitkittyminen ja siirtyminen määrittelemättömään tulevaisuuteen aiheuttaa merkittävää haittaa Laitilalle. Kaupungin omat taloudelliset panostukset suunnitteluun sekä työmäärä ovat olleet huomattavia. Laitilan kaupunki on työstänyt lukuisia hankkeeseen liittyviä keskusta-alueen asemakaavoja ja kaupungin keskustan kehittyminen onkin pitkälti sidoksissa vt 8 hankkeen toteutumiseen. Tästä johtuen tuntuu oudolta, että kohdetta ei ole nytkään nähty tarpeelliseksi sijoittaa edes Väyläviraston investointiohjelman pitkän ajan listalle. Pitkäjännitteinen kaupunkisuunnittelu tehdään tällä tavoin valtion toimesta mahdottomaksi. Väylävirastosta on esitetty kantoja, joiden mukaan jo suunnitellut hankkeet jäävät harvoin toteutumatta. Laitilan risteysjärjestelyjen lukuisat suunnittelukerrat kertovat jotain muuta.

Lausunto

Valtion Väyläviraston Liikenne 12- liikennejärjestelmäsuunnitelman investointiohjelmaluonnoksesta vuosille 2022-2029 pyydetään nyt lausuntoja. Lausunnot annetaan nykyisin sähköisen Lausuntopalvelun kautta. Lausunto muodostuu vastauksista valmiiksi annettuun viiteen kysymykseen. Kysymykset ja niihin annettavat vastausehdotukset ovat:

1. Onko investointiohjelmassa kuvattu ymmärrettävästi sen suunnitteluperiaatteet?

- Suunnitteluperiaatteet on kuvattu suunnitelmassa ymmärrettävästi.

2. Investointiohjelman laatimista ovat ohjanneet Liikenne 12-suunnitelman lähtökohdat, tavoitteet, strategiset linjaukset ja toimenpiteet. Onko mielestänne investointiohjelmassa kokonaisuutena onnistuttu vastaamaan sille asetettuihin tavoitteisiin? Ovatko investointiohjelman perustelut vaikutusten kautta tasapuoliset ja selkeät?

- Ohjelmassa ei ole onnistuttu vastaamaan sille asetettuihin tavoitteisiin, strategisiin linjauksiin ja toimenpiteisiin. Perustelut ja johtopäätökset eivät kaikilta osin perustu todellisiin tarpeisiin eikä kokonaistaloudellista vertailua eri hankkeiden välillä ole tehty tasapuolisesti. Avoimuuden puute vaivaa erityisesti investointiohjelman luonnosta, jonka hankkeet näyttäytyvät lähinnä mielivaltaisesti valikoiduilta. Valtatie 8 Laitilan kohdan perusparannuksen jättämiselle listan ulkopuolelle ei ole todellisia kestäviä perusteita. 

"Vt 8 risteysjärjestelyt Laitilassa" on ensi sijassa valtakunnallisesti tärkeä hanke. Läntisessä Suomessa ei ole sujuvaa liikenteen pitkittäisyhteyttä pohjois- eteläsuunnassa, eikä myöskään korvaavaa raideyhteyttä. Sujuva tavara- ja henkilöliikenne sekä ovat teollisuudelle äärettömän tärkeitä koko valtatien osalta. Huolensa toimenpiteiden kiireellisyydestä ovat esittäneet mm. UPM-Kymmene Oyj (Rauman tehtaat) sekä Valmet Automotive Oyj (Uusikaupunki). Samaa viestiä ovat tuoneet esille lukuisat muut teollisuusyritykset. Suurin osa näistä toimii vientiteollisuuden parissa, joten johtopäätöksenä tästä voidaan päätellä kyseessä olevan koko kansantaloudelle merkittävästä eurooppalaiseen TEN-T verkkoon kuuluvasta väylästä. Suurin osa Suomen meriteollisuusalasta toimii läntisessä Suomessa ja sujuvat liikenneyhteydet ovat tärkeitä yhteistyötä tekeville telakoille.

Voidaan hyvällä syyllä todeta, että vt 8 Laitilan perusparannuksen pitkittyminen ja siirtyminen määrittelemättömään tulevaisuuteen aiheuttaa merkittävää haittaa Laitilalle. Kaupungin omat taloudelliset panostukset suunnitteluun sekä työmäärä ovat olleet huomattavia. Laitilan kaupunki on työstänyt lukuisia hankkeeseen liittyviä keskusta-alueen asemakaavoja ja kaupungin keskustan kehittyminen onkin pitkälti sidoksissa vt 8 hankkeen toteutumiseen. Tästä johtuen tuntuu oudolta, että kohdetta ei ole nytkään nähty tarpeelliseksi ottaa mukaan edes Väyläviraston investointiohjelman pitkän ajan listalle. Pitkäjänteinen kaupunkisuunnittelu tehdään valtion toimesta näin ollen mahdottomaksi. Väylävirastosta on esitetty kantoja, joiden mukaan jo suunnitellut hankkeet jäävät harvoin toteutumatta. Laitilan risteysjärjestelyjen lukuisat suunnittelukerrat kertovat jotain muuta.  

Vt 8 Laitilan kohdan hanke olisi toteutuessaan merkittävä parannus myös tärkeän kantatie 43 liikenteen sujuvoittamiseksi, sillä hanke koskee nimenomaisesti Vt 8 ja kantatie 43 risteysaluetta. Kantatie 43 yhteysväli Uusikaupungista Laitilaan onkin erityisen liikennöity ja Vakka-Suomen elinkeinoelämän kannalta tärkeä. Vt 8 Laitilan kohdan hanke parantaisikin huomattavasti Uudenkaupungin suunnalta Laitilaan ja siitä joko Vt 8 taikka kantatie 43 pitkin eteenpäin jatkavan raskaan liikenteen sujuvuutta. Hankkeeseen liittyvät kantatie 43 katuliittymien muuttaminen kiertoliittymiksi parantaisi myös merkittävästi kantatie 43 liikenneturvallisuutta.

3. Onko mielestänne ohjelmaa mahdollista muuttaa Liikenne 12-suunnitelman talousraamin puitteissa siten, että valtakunnallisen liikennejärjestelmän tavoitteet toteutuisivat paremmin ja kokonaisvaikutusten arvioinnin mukaan tulos olisi parempi? Miten muuttaisitte ohjelmaa ja miten perustelette paremmat vaikutukset?

- Ohjelmaa pitää muuttaa siten, että toteutuslistalle nostetaan kansantaloudelle tärkeimmät hankkeet ja teollisuuden toimintaedellytyksiä tehokkaimmin tukevia investointikohteita. Näkemyksemme mukaan nyt esitetty investointiohjelman luonnos osoittaa, että ohjelma ei johda tarkoituksenmukaisimpien hankkeiden priorisointiin riittävässä määrin. Nyt esitetyllä tavalla ohjelma sivuuttaa myös hankkeiden selkeän toteutusvalmiuden ja hukkaa suuren määrän jo tehtyä suunnittelutyötä jättämällä kiistatta merkittävän Vt 8 Laitilan kohdan hankkeen kokonaan investointiohjelman ulkopuolelle.

4. Miten kehittäisitte investointiohjelman laatimisen prosessia, sen päivittämistä ja seurantaa? Saako Väylävirasto riittävästi ja oikea-aikaisesti tietoa väyläverkon kunnossapito- ja kehittämistarpeista mm. alueellisen liikennejärjestelmätyön, väylien suunnittelun ja asiakkuusyhteistyön avulla?

- Laatimisprosessia tulee kehittää suuntaan, jossa eri hankkeiden arviointi tapahtuu kokonaisvaltaisemmin ja tasapuolisemmin. Vertailussa paino tulee olla hankkeista saatavilla kokonaishyödyillä, jonka määrittämistä on entisestään kehitettävä. Valtakunnallisen liikennejärjestelmän suunnittelussa ja kriteereissä väylien ja ratayhteyksien käytön seurannan osalta tuleekin henkilömäärän lisäksi tarkastella liikkuvan tavaran määrää sekä arvoa.

Kokonaishyötyä arvioidessa erityistä painoarvoa on annettava hankkeiden vaikutuksiin elinkeinoelämän toimintaedellytyksiin sekä reiluun arvioon hankkeen vaikutuksista paikallisesti, alueellisesti ja valtakunnallisesti. Hankkeiden kokonaishyötyjä arvioitaessa vaikutusarviointeihin onkin syytä lisätä myös vaikutukset kaupunkikehitykseen, kaavoitukseen ja taajamien elinvoimaan. Liikennehankkeita ei voi käsitellä vain muusta yhteiskunnasta ja kaupunkikehityksestä erillisinä, vaan ne on nähtävä kiinteänä osana kaupunki- ja aluekehitystä.

Prosessi on myös suunnitteluun käytettävän resurssoinnin kannalta kestämätön. Kuntien ja kaupunkien panostukset hankkeiden ja niihin liittyvien kaavojen suunnitteluun on merkittävä. On julkisen talouden ja hallinnon tehokkuuden kannalta kestämätöntä, mikäli hyvässä uskossa merkittävin panostuksin ja kunnan tai kaupungin muusta suunnittelusta tinkien tehty kaavoitustyö valuu hukkaan valtion pettäessä odotukset ja jättäessä kaavallisesti ja tiesuunnitelmien osalta toteutusvalmiita hankkeita toteuttamatta, kuten nyt esitetyn investointiohjelman osalta on käymässä. Ohjelmaa ja sen laatimisprosessia olisinkin syytä muuttaa siten, että kuntien ja valtion suunnitteluresursseja ei nyt esitetyllä tavalla enää hukattaisi, vaan toteutusvalmiiksi saatetut hankkeet myös toteutettaisiin.

Niiden hankkeiden osalta, jotka eivät ole päässeet toteutuskoreihin 1A tai 1B, ohjelman perusteluista ei käy hankekohtaisesti ilmi, miksi ne eivät ole toteutusohjelmassa ja miten pitäisi toimia, että hanke etenisi. Prosessi pitäisi tältä ja muiltakin osin muuttaa avoimeksi ja läpinäkyväksi. 

Demokratian kannalta on myös kestämätöntä, mikäli investointiohjelmalle ei haeta virkavalmistelun lisäksi selkeää demokraattista päätöstä. Liikennejärjestelmäsuunnitelma tavoitteet on ylätasoisesti asetettu parlamentaarisella valmistelulla, mutta sen jälkeen investointiohjelman valmistelu näyttäytyy piiloteltuna ja epädemokraattisena vallankäyttönä, jossa hyvin yleisen tason tavoitteista johdetaan miltei mielivaltaisesti merkittävä ja konkreettisia käytännön investointeja määrittävä investointiohjelma. Tällä tavoin menetellen todellinen päätöksenteko liikenneinvestointien priorisoinnista on siirretty avoimelta demokraattiselta harkinnalta ja päätöksenteolta piilossa tehtäväksi virkatyöksi.  

5. Miten muuten haluatte kommentoida investointiohjelmaa?

- Laitilan kaupunki esittää vahvan pettymyksensä valtakunnallisesti merkittävän vt 8 Laitilan kohdan perusparannuksen puuttumiseen investointiohjelmasta. Laitilan kaupunki toivookin, että investointiohjelmaa korjataan tältä osin.

Tiejakso Laitilan kohdalta poikkeaa muusta vt 8 tieosuudesta. Keskustan kohdalla paikallinen liikenne ja päätien liikenne sekoittuvat ja tie ei täytä tärkeimmille päätieyhteyksille asetettuja tavoitteita.

Parantamisen tavoitteena onkin korjata puutteet tien laatutasossa, liikenteen sujuvuudessa ja turvallisuudessa sekä tukea kaupungin kehittämisedellytyksiä. Hanke poistaisi kriittisen pullonkaulan vt 8 varrelta ja edistäisi merkittävästi päätieyhteyksille asettuja laatutavoitteita.

Lisäksi hanke sujuvoittaisi tärkeää kantatie 43 yhteyttä Uudestakaupungista Laitilaan ja edelleen eteenpäin.

Ottamalla vt 8 Laitilan kohdan hankkeen mukaan investointiohjelmaan vuosille 2022-2029 on selvää, että ohjelma toteuttaisi paremmin Liikenne 12- liikennejärjestelmäsuunnittelulle asetettuja tavoitteita.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kattelus, Kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus antaa lausuntonsa Liikenne 12-liikennejärjestelmäsuunnitelmasta esittelytekstin mukaisesti.

Päätös

Merkittiin pöytäkirjaan, että asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyn ajan oli tekninen johtaja Mika Raula.

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa kuntalain 136 §:n mukaan tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.