Kaupunginhallitus, kokous 24.1.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 17 Yhteishankinta: Toimitilakalusteet sekä Päiväkoti- ja koulukalusteet 2021-2025 (DPS)

LAIDno-2022-84

Valmistelija

  • Marika Silvennoinen, Talousjohtaja, marika.silvennoinen@laitila.fi

Perustelut

Valtio, kunnat, korkeakoulut ja seurakunnat tekevät julkisia hankintoja hankkiessaan tavaroita ja palveluita oman organisaationsa ulkopuolelta. Julkisten hankintojen tekemistä ohjaa hankintalaki.

Julkisia hankintoja voidaan tehdä yhteishankintoina. Liittymällä yhteishankintoihin (käytännössä puitejärjestelyihin tai dynaamisiin hankintajärjestelmiin) voidaan tehdä hankintoja ilman omaa kilpailutusta. 

Yhteishankintoja kannattaa tehdä silloin, kun tuotteiden ja palveluiden ostomäärät ovat suuria. Tyypillisiä yhteishankintoja ovat esimerkiksi IT-laitteet, asiantuntijapalvelut, matkapuhelimet ja työterveyshuollon palvelut.

Puitejärjestely on valmiiksi kilpailutettu sopimuskokonaisuus, jossa sovitaan hankinnan kohde, hinnat sekä osapuolten vastuut ja velvoitteet. 

Hansel Oy tarjoaa mahdollisuutta liittyä Toimitilakalusteet 2021–2025 sekä Päiväkoti- ja koulukalusteet 2021–2025 yhteishankintaan. Kyseiset yhteishankinnat ovat Dynaamisia hankintajärjestelmiä (DPS) ja hankinnan tekeminen edellyttää minikilpailutusta.

Hankinnan kohteena toimitilakalusteissa ovat esimerkiksi:

  • Työpistekalusteet   
  • Kohtaamistilojen kalusteet 
  • Auditoriotilojen kalusteet
  • Ruokailutilojen kalusteet
  • Majoitustilojen kalusteet
  • Vastaanotto- ja/tai palvelutiskit  
  • Valvomotilojen kalusteet
  • Siirreltävät puhelinkopit ja työtila/neuvottelutilaratkaisut 
  • Akustiikkatuotteet 
  • Valaisimet (julkitilakäyttöön) 

 

Luokka 1 (Kalusteet tavarahankintana)

Asiakas tekee hankinnan luokasta 1, mikäli Asiakas hankkii tuotteet tavarahankintana. Tavarahankintamallissa tuotteiden omistusoikeus siirtyy Asiakkaalle tai Asiakkaan määrittämälle kolmannelle osapuolelle.

Luokka 2 (Kalusteet palveluhankintana)

Asiakas tekee hankinnan luokasta 2, mikäli Asiakas hankkii tuotteet palveluhankintana. Palveluhankintamallissa Asiakas maksaa palveluista ja niihin sisältyvistä tuotteista kuukausittaista palvelumaksua. Palvelumallissa tuotteiden omistusoikeus jää Toimittajalle.

Päiväkoti- ja koulukalusteissa hankinnan kohteena ovat esimerkiksi:

  • Toimintatilojen ja käytävien kalusteet
  • Nukkumishuoneidenkalusteet
  • Ruokailutilojen kalusteet
  • Henkilökunnan taukotilojen kalusteet
  • Liikuntakalusteet
  • Eteistilojen kalusteet
  • Pukuhuonetilojen kalusteet (vaatekaapit, lokerokaapit, jne.)

Sopimuskausi päiväkoti- ja koulukalusteissa on 01.06.2021–31.05.2025.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kattelus, Kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus päättää, että Laitilan kaupunki antaa sitoumuksen liittymisestä Toimitilakalusteet sekä Päiväkoti- ja oppikalusteet 2021-2025 (DPS) yhteishankintaan.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Merkittiin pöytäkirjaan, että asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyn ajan oli talousjohtaja Marika Silvennoinen.


Muutoksenhaku

Päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen Laitilan kaupunginhallitukselle, osoite Keskuskatu 30, PL 25 23801 Laitila.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnanjäsen. Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on tekijän allekirjoitettava.

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
 
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.
 
Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevasta päätöksestä kunnan jäsenen ja muiden katsotaan saaneen tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
 
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.