Kaupunginhallitus, kokous 28.6.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 238 LISÄPYKÄLÄ: Vuoden 2022 talousarvion laadinta ja taloussuunnitelman 2023-2024 kehykset (lisäpykälä)

LAIDno-2021-656

Valmistelija

  • Marika Silvennoinen, Talousjohtaja, marika.silvennoinen@laitila.fi

Perustelut

Vuoden 2022 talousarvion laadinta on käynnistynyt ja kaupunginhallituksen tulee antaa hallintokunnille tavoitteelliset menokehykset, jotta valmistelun tuloksena syntyvät ehdotukset sopisivat käytettävissä olevan tulokehityksen kanssa mahdollisimman hyvin yhteen.

Kuntatalouden kehitys

Koko kuntatalous vahvistui merkittävästi vuonna 2020 koronatukien ja maltillisen menokehityksen seurauksena. Vuosikate riitti kattamaan poistot koko maan tasolla sekä kaikissa kuntakokoryhmissä. Kuntien lainakanta kasvoi edelleen vuonna 2020, mutta lainakannan kasvu rauhoittui hieman edelliseen vuoteen verrattuna. Negatiivisen vuosikatteen kuntien lukumäärä väheni voimakkaasti vuonna 2020. Negatiivisen vuosikatteen kuntia oli vuonna 2020 vain kaksi, kun edellisvuonna määrä oli 65. Tilinpäätösarvioiden mukaan erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevien kuntien arviointimenettelyyn voisi olla tulossa 4‒6 uutta kuntaa syksyllä 2021 (Valtionvarainministeriö kuntatalousohjelma 2022-2025, kevät 2021).

Koronapandemia vaikuttaa edelleen kuntien tuloihin ja menoihin, vaikka vaikutus kuntatalouteen jäikin pienemmäksi kuin kevään 2020 kuntatalousohjelmassa arvioitiin. Kuntien ja kuntayhtymien toimintakate heikkeni 3,1 %, toimintamenot kasvoivat 2 %, toimintatulot laskivat 1,6 % (toimintatuloihin vaikuttivat paitsi koronapandemia myös niihin kirjattavat valtionavustukset). Sen sijaan verotulojen kehitys vahvistui loppuvuodesta ja verotulot kasvoivat yhteensä 4 %. Yhteisöveron jako-osuuden korotus kompensoi yhteisöverotuoton heikkenemisen. Verotuottojen kehitykseen vaikuttivat myös mm. Verohallinnon järjestelmämuutokset, jotka vaikuttivat kertymien ajoittumiseen eri kalenterivuosille. (Valtionvarainministeriö kuntatalousohjelma 2022-2025, kevät 2021).

Valtio osoitti kunnille tukea valtionosuuksien lisäyksenä ja veromenetysten kompensaatioina yhteensä 1,6 mrd. euroa. Koronakriisin vaikutusta vuonna 2020 voidaan arvioida vertaamalla vuoden 2020 tilinpäätösarvioiden mukaista toteutunutta kehitystä syksyllä 2019 tehtyyn ennusteeseen. Kokonaisuutena voidaan arvioida, että valtion tuki ylitti koronakriisistä kuntatalouteen aiheutuneet kustannukset ja tulonmenetykset noin 1,1 mrd. eurolla. Arvio on kuitenkin luonteeltaan suuntaa-antava, koska koronakriisin vaikutuksia ei voi täsmällisesti erottaa kuntatalouden tulo- eikä menokehityksestä. (Valtionvarainministeriö kuntatalousohjelma 2022-2025, kevät 2021).

Kaupungin talouskehitys  

Laitilan kaupungin taloutta haastaa muiden kuntien tapaan menojen kasvu sekä koronavirusepidemian vaikutukset. Korkea investointitaso heikentää osaltaan talouden tasapainoa. Laitilan kaupungin tilinpäätökset ovat viime vuosina olleet negatiivisia vuotta 2020 lukuun ottamatta.

Koronavirusepidemialla on ollut merkittävä vaikutus verotulojen kehitykseen. Kuntaliiton toukokuussa julkaisemassa veroennustekehikossa verotulot vuodelle 2021 arvioidaan olevan noin 0,5 miljoonaa euroa pienemmät kuin tammikuussa 2021 julkaistussa ennusteessa. Kunnallisverojen osalta laskua on noin 0,6 milj. euroa. Yhteisöverotuloihin ennustetaan lisäystä noin 0,15 milj euroa. Kiinteistöverojen ennusteet olivat pysyneet lähes samalla tasolla.

Raami pohjautuu nykytilanteeseen. Koronavirusepidemian vaikutuksia arvioidaan sitä mukaan, kun uutta tietoa on saatavilla.

Kaupungin kehyksen perustelut 2022–2024

Laitilan kaupungin kehys on rakennettu seuraavasti: Kehyksen lähtökohtana on käytetty vuoden 2021 talousarviota.  

Tulot 

Tuloille ei ole asetettu korotusvelvollisuutta. Asiakasmaksulain muutokset pienentävät tuloja sosiaali- ja terveyspalveluissa merkittävästi.

Menot 

Kaupungin toimintakuluihin ei ole kehyksessä tehty yleiskorotusta. Erikoissairaanhoidon osalta on käytetty kuntalaskutuksen ennakkotietoja vuodelle 2022. Toiminnalliset muutokset talousarvioon 2021 lisäävät toimintakuluja noin miljoonan. Suurin osa kustannusten kasvusta (66 %) johtuu tehtävien lisäyksestä. Lisäkustannuksia syntyy myös koronan johdosta, sillä sijaishuollon, tukiperheiden ja avohuollon tukitoimien tarve on merkittävästi kasvanut sekä laitossijoitusten määrä lisääntynyt. Myös järjestelmien uusimisesta aiheutuu lisäkustannuksia. Kaukolankodin ratkaisua ei ole huomioitu kehyksessä.

Palkat ja palkkiot 

Kunta-alantyöehtosopimusneuvottelut saatiin päätökseen toukokuussa 2020. Sopimuskausi päättyy 28.2.2022, joten seuraavat palkkojen yleiskorotukset eivät ole tiedossa. Palkkoihin on laskettu n. 3 % korotusvaraus.

Verot ja valtionosuudet   

Vuoden 2021 veroprosentti on 20,75. Kehyksessä verotulot on arvioitu Kuntaliiton toukokuussa 2021 laatiman verotuloennusteen mukaan. Kuntaliiton tuoreimman ennusteen mukaan verotulot vuodelle 2022 tulisivat kasvamaan 0,7 miljoonaa euroa vuoteen 2021 ja 0,3 miljoonaa euroa tammikuun ennusteeseen nähden. Verotuloennuste tarkentuu vuoden mittaan.   

Laitilan kaupungin valtionosuudet tulevat olemaan Kuntaliiton laatiman kevään 2021 ennakollisen valtionosuuslaskelman mukaan 25,1 milj. euroa vuonna 2022. Summa pitää sisällään verotulomenetyskompensaation 5,1 miljoonaa euroa. Valtionosuuden lopullinen määrä vahvistuu joulukuussa 2021.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kattelus, Kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy vuoden 2022 talousarvion ja taloussuunnitelman 2023–2024 kokonaiskehykset ja hallintokuntien vuoden 2022 tehtäväkohtaiset kehykset liitteiden mukaisina.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Merkittiin pöytäkirjaan, että asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyn ajan oli talousjohtaja Marika Silvennoinen.


Muutoksenhaku

Päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen Laitilan kaupunginhallitukselle, osoite Keskuskatu 30, PL 25 23801 Laitila.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnanjäsen. Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on tekijän allekirjoitettava.

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
 
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.
 
Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevasta päätöksestä kunnan jäsenen ja muiden katsotaan saaneen tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
 
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.