Perustelut
Varsinais-Suomen kunnat kehittivät STM:n rahoittamassa hankkeessa (2016-2018) asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin ja tarvittavat teknologiset ratkaisut ikääntyneille. Asiakas/läheinen saa yhteyden ammattilaiseen puhelimitse, chat-yhteydellä, sähköpostilla tai jättämällä yhteydenottopyynnön. Ratkaisuilla kyettiin parantamaan ikääntyneiden ja heidän läheistensä edellytyksiä saada yhteys neuvonnan ja ohjauksen ammattilaiseen. Toimintamalli otettiin käyttöön maakunnan kaikissa kunnissa hankkeen loppuvaiheessa vuonna 2018. Maakunnan laajuinen keskitetty asiakas- ja palveluohjaus tehostaa toiminnassa olevan resurssin käyttöä, kun toimintaan aiemmin eri kunnissa suunnatulla henkilöresurssilla saadaan yhteistyössä kaikien kuntien käyttöön koko virka-ajan toimiva asiakas- ja palveluohjaus.
Hankkeen päättyessä marraskuussa 2018, Varsinais-Suomen kunnat solmivat yhteistyösopimuksen ikääntyneiden keskitetyn asiakas- ja peveluohjauksen järjestämisestä kuntien välisenä yhteistyönä ajalle 1.12.2018-31.12.2020. Sopimuksen mukaan yhteistyön hallinnoijana ja rekisterinpitäjänä toimii Turun kaupunki.
Sote-johtajien kokouksessa käsiteltiin asiaa 11.9.2020, jolloin todettiin tarve jatkaa palvelua koko maakunnan kattavana toimintana myös vuonna 2021. Lisäksi päätettiin, että Turun kaupunki hallinnoijakuntana valmistelee ehdotuksen rahoitusmalleista. 23.10.2020 pidetyssä Sote-johtajien kokouksessa päätettiin, että asiakas- ja palveluohjauksen jatkosopimuksen viimeistelyssä käytetään rahoitusmallina ns. hybridimallia, jossa kokonaiskustannuksista 70% jaetaan kuntien väestön (75 vuotta täyttäneet) perusteella ja 30% suoritteiden perusteella. Lisäksi sovittiin, että jatkosopimus ajalla 1.1.-30.11.2021 koskee vain ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjausta eikä ko. toimintaa laajenneta muihin asiakasryhmiin. Uusikaupunki on tämän jälkeen ilmoittanut jättäytyvänsä pois jatkosopimuskaudelta.
Jatkossopimuksessa mukana oleminen edellyttää Laitilan kaupungilta seuraavia asioita:
- Sitoutuu olemaan mukana keskitetyn asiakas- ja palveluohjauksen ylläpidossa. Asiakas- ja palveluohjaukseen osoitettavan työvoiman käytön periaatteista ja käytännöistä sovitaan ohjausryhmässä.
- Sopijakunnat ja -kuntayhtymät toimittavat hallinnoijalle palvelun tuottamiseen vaadittavat tiedot, jotka määritellään tarkemmin ohjausryhmässä. Sopijakunnat ja -kuntayhtymät sitoutuvat pitämään yllä mainitut tiedot ajan tasalla ja raportoimaan tarvittaessa hallinnoijalle tiedot alueen palveluista ja muutoksista.
- Vastaavat osaltaan asiakas- ja palveluohjauksen sovittamisesta osaksi kunnan omaa palvelujärjestelmää ja palvelun viestinnästä kuntalaisille.
Turun kaupunki pyytää kuntia ja kuntayhtymiä hyväksymään sopimuksen keskitetyn asiakas- ja palveluohjaustoimintamallin järjestämisestä kuntien välisenä yhteistyönä ajalla 1.1.2021-30.11.2021. Päätös pyydetään toimittamaan osoitteeseen hyvinvointitoimiala@turku.fi 11.12.2020 mennessä. Lisäksi pyydetään toimittamaan yksi sopimuskappale allekirjoitettuna osoitteeseen: Turun kaupunki, Hyvinvointitoimiala, Kirjaamo PL 670, 20101 Turku.
Ehdotus
Esittelijä
-
Lauri Kattelus, Kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi
Kaupunginhallitus hyväksyy sopimuksen keskitetyn asiakas- ja palveluohjaustoimintamallin järjestämisestä kuntien välisenä yhteistyönä ajalla 1.1.2021-30.11.2021.