Sosiaali- ja terveysvaliokunta, kokous 17.11.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 15 Laitilan kaupungin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut

LAIDno-2020-248

Valmistelija

  • Johanna Ahokas, sosiaali- ja terveysjohtaja, johanna.ahokas@laitila.fi

Perustelut

Kuntaliiton ohjeistuksen mukaan etäpalvelusta voidaan periä asiakasmaksuja asiakasmaksulain (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 1992/734) yleisen säännösten eli 1 § - 2 § sekä 12 § perusteella, mikäli kyse on ns. avosairaanhoidon palvelusta eikä esim. terveydenhuoltolain 13 §:ssä säädetystä terveysneuvonnasta, joka 5 §:ssä on säädetty maksuttomaksi perusterveydenhuollon palveluksi. Etäpalvelusta perittävän asiakasmaksun käyttöönotto edellyttää, että maksun perusteista sekä palvelun sisällöstä päätetään ao. toimielimessä. Maksullisen etäpalvelun on tällöin korvattava tavanomainen käyntiasiointi ja sen tulee vastata sisällöllisesti perinteistä henkilökohtaiseen käyntiin perustuvaa hoito- tai palvelukontaktia. (Kuntaliitto; ajankohtaista 2020; julkaistu 22.4.2020.)

Kuntaliiton mukaan etäpalvelu on kaksisuuntaista tietoliikenneyhteyden esimerkiksi puhelimen, tietokoneen tai tabletin välityksellä toteutettavaa palvelua. Etäpalvelu korvaa käyntiasiointia, mikäli se on lähtökohtaisesti vuorovaikutteista ja asiakkaalle yksilöllisesti suunnattua esimerkiksi asiakkaan tutkiminen ja hoitaminen puhelun, videovälitteisen yhteyden kautta tai palvelun antaminen asiakkaan lähettämän kuvan tai videon perusteella. Maksullista etäpalvelua eivät ole yleinen, anonyymisti annettu terveysneuvonta taikka yleistä ohjausta ja neuvontaa tarjoava Chat-, sähköposti-, tekstiviesti- tai muu vastaava palvelu.

Asiakasmaksua määriteltäessä huomioidaan palvelusta välittömästi aiheutuvat kustannukset. Etäpalvelusta perittävästä maksu ei voi olla suurempi kuin fyysisen käyntiasioinnin maksu. Etäpalvelusta perittäviä asiakasmaksuja koskevat myös asiakasmaksulain (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 1992/734) 5 § sekä sitä koskevien tulkintojen rajoitukset esim. terveyskeskuskäyntien maksuttomuus alaikäisille. Kuntalaskutuksessa potilaan hoidosta aiheutuneista kustannuksista vähennetään em. kunnan tai kuntayhtymän toimielimen päätöksen mukainen asiakasmaksu (Terveydenhuoltolaki 2010/1326 58 §).

Laitilan kaupungin terveyskeskuksen lääkärin fyysisen vastaanottokäynnin tällä hetkellä voimassa oleva asiakasmaksuna käytetään vuosimaksua (voimassa kalenterivuoden) 41,20 euroa. Jos palvelun käyttäjä ei suorita vuosimaksua, peritään 20,60 euron käyntimaksu. Maksu peritään enintään kolmelta käynniltä vuodessa. Muut sosiaali- ja terveydenhuollon hyväksytyt asiakasmaksut löytyvät Laitilan kaupungin sivuilta osoitteesta: https://www.laitila.fi/palvelut/perhe-ja-sosiaalipalvelut/asiakasmaksut/

Laitilan kaupungissa on asianmukaiset tilat, laitteet ja yhteydet etävastaanottoa varten. Etäpalvelussa huomioidaan potilasturvallisuus. Potilaalla on tarvittaessa mahdollisuus fyysiseen vastaanottokäyntiin. Etäpalveluissa potilastietojen välitykseen ja tallentamiseen käytettävät tietojärjestelmät täyttävät salassapitoa, tietosuojaa sekä tietoturvaa koskevien säännösten vaatimukset.

 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Johanna Ahokas, sosiaali- ja terveysjohtaja, johanna.ahokas@laitila.fi

Sosiaali- ja terveysvaliokunta päättää ottaa etäpalvelun asiakasmaksun käyttöön 1.12.2020 alkaen seuraavin perustein:


1. Etäpalvelu korvaa aina fyysisen vastaanottokäynnin, josta perittäisiin asiakasmaksu.
2. Etäpalvelun asiakasmaksujen summat ja laskentaperusteet ovat vastaavat kuin tällä hetkellä voimassa olevissa em. palveluissa olevat fyysisten vastaanottokäyntien asiakasmaksut.
3. Etäpalvelun asiakasmaksua sovelletaan hoitokäynnissä, joka sisältää henkilökohtaisen puhelu- tai videovälitteisen yhteyden asiakkaaseen.
4. Etäpalvelun asiakasmaksua sovelletaan sähköisesti välitettyjen kuvien perusteella tehtäviin hoitopäätöksiin, joista informoidaan asiakasta ja tehdään merkintä potilasasiakirjoihin. Välitettyjen kuvien tulee olla arkistointikelpoisia.
5. Mikäli etäpalvelussa huomataan asiakkaan fyysisen vastaanottokäynnin tarve, peritään asiakasmaksu vain toisesta käynnistä. 
 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

ylilääkäri Tuuli Kuisma, vastaava sairaanhoitaja Aila Hopponen, hallinto- ja tietopalvelusihteeri Tyyne Okkonen

Muutoksenhaku

Päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen Laitilan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle,
osoite Keskuskatu 30, PL 25 23801 Laitila.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnanjäsen. Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on tekijän allekirjoitettava.

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
 
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.
 
Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevasta päätöksestä kunnan jäsenen ja muiden katsotaan saaneen tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
 
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.