Perustelut
Valmiuslaki 2011/1552 edellyttää, että valtioneuvoston, valtion hallintoviranomaisten, valtion itsenäisten julkisoikeudellisten laitosten, muiden valtion viranomaisten ja valtion liikelaitosten sekä kuntien, kuntayhtymien ja muiden kuntien yhteenliittymien tulee valmissuunnitelmin ja poikkeusoloissa tapahtuvan toiminnan etukäteisvalmisteluin sekä muilla toimenpiteillä varmistaa tehtäviensä mahdollisimman hyvä hoitaminen myös poikkeusoloissa. Myös muussa lainsäädännössä on runsaasti eri hallinnonaloja koskevia varautumisvelvoitteita, esimerkiksi pelastuslaissa (379/2011).
Aikaisemmin laadittua valmiussuunnitelmaa on täydennetty ja päivitetty vastaamaan nykyhetken tilanteita. Valmiussuunnitelmassa varaudutaan myös normaaliolojen häiriötilanteisiin, jollaisia ovat kansalaisten turvallisuuteen sekä samalla nykyaikaisen yhteiskunnan keskeisiin toimintoihin häiriöitä aiheuttavia asioita, kuten myrskyt, sähkökatkot ja vesihuollon ongelmat. Yleisesti ottaen varautumisella tarkoitetaan toimintaa, jolla varmistetaan tehtävien mahdollisimman häiriötön hoitaminen kaikissa tilanteissa. Varautumisen kuuluvia toimenpiteitä ovat muun muassa valmiussuunnittelu, etukäteisvalmistelut ja –järjestelyt, muun toimintavalmiuden ylläpitäminen sekä henkilöstön koulutus ja harjoitukset. Varautumisen tavoitteena on pyrkiä ehkäisemään ennalta häiriö- ja kriisitilanteiden syntyminen sekä toisaalta luoda edellytyksiä häiriötilanteiden ja niiden seurausten hallintaan. Valmiussuunnittelu on keskeinen osa kaikkien organisaatioiden varautumista niin normaaliolojen häiriötilanteita kuin vakavampia poikkeusoloja varten. Valmiussuunnitteluun kuuluu myös konkreettisten varautumistoimenpiteiden toimeenpanoa, esimerkiksi yhteistoimintasopimusten laatimista, henkilö-, tila- ja ajoneuvo- sekä työkonevarausten tekemistä, toiminnan varmistamisen ja tilanteen hallinnan edellyttämän materiaalin ja muun kaluston hankintoja sekä henkilöstön perehdyttämistä ja kouluttamista. Valmiussuunnitteluun sisältyy näin ollen sekä hallinnollinen että materiaalinen ulottuvuus. Laitilan kaupungin valmiussuunnitelma on kaupunginhallituksen jäsenten luettavissa esityslistan salassa pidettävinä liitteinä. Valmiussuunnitelma ei ole julkinen asiakirja (Julkisuuslaki 621/1999 24 §/kohta 8). Suunnitelmaa esitellään tarkemmin kokouksessa. Valmiussuunnitelma yleinen osio on koko kaupungin valmiussuunnitelman yhteinen osa. Toimialojen valmiussuunnitelmat, jotka ovat osa Laitilan kaupungin valmiussuunnitelmakokonaisuutta, käsitellään lisäksi ko. toimialan valiokunnassa.
Ehdotus
Esittelijä
-
Lauri Kattelus, Kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi
Kaupunginhallitus hyväksyy Laitilan kaupungin valmiussuunnitelman.
Päätös
Ehdotus hyväksyttiin.
Merkittiin pöytäkirjaan, että asiantuntijoina läsnä asian käsittelyn ajan olivat tekninen johtaja Mika Raula, sivistysjohtaja Susanne Laaksonen sekä sosiaali- ja terveysjohtaja Johanna Ahokas.