Kaupunginhallitus, kokous 13.6.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 163 Laitilan kaupungin valmiussuunnitelman päivitys 2022

LAIDno-2022-593

Valmistelija

  • Heli Kiertokari-Laitinen, hallintojohtaja, heli.kiertokari@laitila.fi
  • Susanne Laaksonen, sivistysjohtaja, susanne.laaksonen@laitila.fi
  • Johanna Ahokas, sosiaali- ja terveysjohtaja, johanna.ahokas@laitila.fi
  • Marika Silvennoinen, Talousjohtaja, marika.silvennoinen@laitila.fi
  • Mika Raula, Tekninen johtaja, mika.raula@laitila.fi

Perustelut

Valmiuslaki 2011/1552 edellyttää, että valtioneuvoston, valtion hallintoviranomaisten, valtion itsenäisten julkisoikeudellisten laitosten, muiden valtion viranomaisten ja valtion liikelaitosten sekä kuntien, kuntayhtymien ja muiden kuntien yhteenliittymien tulee valmissuunnitelmin ja poikkeusoloissa tapahtuvan toiminnan etukäteisvalmisteluin sekä muilla toimenpiteillä varmistaa tehtäviensä mahdollisimman hyvä hoitaminen myös poikkeusoloissa. Myös muussa lainsäädännössä on runsaasti eri hallinnonaloja koskevia varautumisvelvoitteita, esimerkiksi pelastuslaissa (379/2011).

Aikaisemmin laadittua valmiussuunnitelmaa on täydennetty ja päivitetty vastaamaan nykyhetken tilanteita. Valmiussuunnitelmassa varaudutaan myös normaaliolojen häiriötilanteisiin, jollaisia ovat kansalaisten turvallisuuteen sekä samalla nykyaikaisen yhteiskunnan keskeisiin toimintoihin häiriöitä aiheuttavia asioita, kuten myrskyt, sähkökatkot ja vesihuollon ongelmat. Yleisesti ottaen varautumisella tarkoitetaan toimintaa, jolla varmistetaan tehtävien mahdollisimman häiriötön hoitaminen kaikissa tilanteissa. Varautumisen kuuluvia toimenpiteitä ovat muun muassa valmiussuunnittelu, etukäteisvalmistelut ja –järjestelyt, muun toimintavalmiuden ylläpitäminen sekä henkilöstön koulutus ja harjoitukset. Varautumisen tavoitteena on pyrkiä ehkäisemään ennalta häiriö- ja kriisitilanteiden syntyminen sekä toisaalta luoda edellytyksiä häiriötilanteiden ja niiden seurausten hallintaan. Valmiussuunnittelu on keskeinen osa kaikkien organisaatioiden varautumista niin normaaliolojen häiriötilanteita kuin vakavampia poikkeusoloja varten. Valmiussuunnitteluun kuuluu myös konkreettisten varautumistoimenpiteiden toimeenpanoa, esimerkiksi yhteistoimintasopimusten laatimista, henkilö-, tila- ja ajoneuvo- sekä työkonevarausten tekemistä, toiminnan varmistamisen ja tilanteen hallinnan edellyttämän materiaalin ja muun kaluston hankintoja sekä henkilöstön perehdyttämistä ja kouluttamista. Valmiussuunnitteluun sisältyy näin ollen sekä hallinnollinen että materiaalinen ulottuvuus. Laitilan kaupungin valmiussuunnitelma on kaupunginhallituksen jäsenten luettavissa esityslistan salassa pidettävinä liitteinä. Valmiussuunnitelma ei ole julkinen asiakirja (Julkisuuslaki 621/1999 24 §/kohta 8). Suunnitelmaa esitellään tarkemmin kokouksessa. Valmiussuunnitelma yleinen osio on koko kaupungin valmiussuunnitelman yhteinen osa. Toimialojen valmiussuunnitelmat, jotka ovat osa Laitilan kaupungin valmiussuunnitelmakokonaisuutta, käsitellään lisäksi ko. toimialan valiokunnassa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kattelus, Kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy Laitilan kaupungin valmiussuunnitelman.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Merkittiin pöytäkirjaan, että asiantuntijoina läsnä asian käsittelyn ajan olivat tekninen johtaja Mika Raula, sivistysjohtaja Susanne Laaksonen sekä sosiaali- ja terveysjohtaja Johanna Ahokas.

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen Laitilan kaupunginhallitukselle, osoite Keskuskatu 30, PL 25 23801 Laitila.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnanjäsen. Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on tekijän allekirjoitettava.

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
 
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.
 
Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevasta päätöksestä kunnan jäsenen ja muiden katsotaan saaneen tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
 
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.