Kaupunginhallitus, kokous 8.11.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 342 Keskitetyn asiakas- ja palveluohjauksen järjestäminen kuntien välisenä yhteistyönä

LAIDno-2020-381

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Johanna Ahokas, sosiaali- ja terveysjohtaja, johanna.ahokas@laitila.fi

Perustelut

Varsinais-Suomen kunnat kehittivät STM:n rahoittamassa hankkeessa (2016-2018) asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin ja tarvittavat teknologiset ratkaisut ikääntyneille. Asiakas/läheinen saa yhteyden ammattilaiseen puhelimitse, chat-yhteydellä, sähköpostilla tai jättämällä yhteydenottopyynnön. Ratkaisuilla kyettiin parantamaan ikääntyneiden ja heidän läheistensä edellytyksiä saada yhteys neuvonnan ja ohjauksen ammattilaiseen. Toimintamalli otettiin käyttöön maakunnan kaikissa kunnissa hankkeen loppuvaiheessa vuonna 2018. Maakunnan laajuinen keskitetty asiakas- ja palveluohjaus tehostaa toiminnassa olevan resurssin käyttöä, kun toimintaan aiemmin eri kunnissa suunnatulla henkilöresurssilla saadaan yhteistyössä kaikien kuntien käyttöön koko virka-ajan toimiva asiakas- ja palveluohjaus. 

Hankkeen päättyessä marraskuussa 2018, Varsinais-Suomen kunnat solmivat yhteistyösopimuksen ikääntyneiden keskitetyn asiakas- ja peveluohjauksen järjestämisestä kuntien välisenä yhteistyönä ajalle 1.12.2018-31.12.2020. Sopimuksen mukaan yhteistyön hallinnoijana ja rekisterinpitäjänä toimii Turun kaupunki. 

Sote-johtajien kokouksessa käsiteltiin asiaa 11.9.2020, jolloin todettiin tarve jatkaa palvelua koko maakunnan kattavana toimintana myös vuonna 2021. Lisäksi päätettiin, että Turun kaupunki hallinnoijakuntana valmistelee ehdotuksen rahoitusmalleista. 23.10.2020 pidetyssä Sote-johtajien kokouksessa päätettiin, että asiakas- ja palveluohjauksen jatkosopimuksen viimeistelyssä käytetään rahoitusmallina ns. hybridimallia, jossa kokonaiskustannuksista 70% jaetaan kuntien väestön (75 vuotta täyttäneet) perusteella ja 30% suoritteiden perusteella. Lisäksi sovittiin, että jatkosopimus ajalla 1.1.-30.11.2021 koskee vain ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjausta eikä ko. toimintaa laajenneta muihin asiakasryhmiin. Uusikaupunki on tämän jälkeen ilmoittanut jättäytyvänsä pois jatkosopimuskaudelta. 

Jatkossopimuksessa mukana oleminen edellyttää Laitilan kaupungilta seuraavia asioita:

  • Sitoutuu olemaan mukana keskitetyn asiakas- ja palveluohjauksen ylläpidossa. Asiakas- ja palveluohjaukseen osoitettavan työvoiman käytön periaatteista ja käytännöistä sovitaan ohjausryhmässä.
  • Sopijakunnat ja -kuntayhtymät toimittavat hallinnoijalle palvelun tuottamiseen vaadittavat tiedot, jotka määritellään tarkemmin ohjausryhmässä. Sopijakunnat ja -kuntayhtymät sitoutuvat pitämään yllä mainitut tiedot ajan tasalla ja raportoimaan tarvittaessa hallinnoijalle tiedot alueen palveluista ja muutoksista. 
  • Vastaavat osaltaan asiakas- ja palveluohjauksen sovittamisesta osaksi kunnan omaa palvelujärjestelmää ja palvelun viestinnästä kuntalaisille. 

Turun kaupunki pyytää kuntia ja kuntayhtymiä hyväksymään sopimuksen keskitetyn asiakas- ja palveluohjaustoimintamallin järjestämisestä kuntien välisenä yhteistyönä ajalla 1.1.2021-30.11.2021. Päätös pyydetään toimittamaan osoitteeseen hyvinvointitoimiala@turku.fi 11.12.2020 mennessä. Lisäksi pyydetään toimittamaan yksi sopimuskappale allekirjoitettuna osoitteeseen: Turun kaupunki, Hyvinvointitoimiala, Kirjaamo PL 670, 20101 Turku. 

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kattelus, Kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy sopimuksen keskitetyn asiakas- ja palveluohjaustoimintamallin järjestämisestä kuntien välisenä yhteistyönä ajalla 1.1.2021-30.11.2021. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Johanna Ahokas, sosiaali- ja terveysjohtaja, johanna.ahokas@laitila.fi
  • Sari Koski, Ikäihmisten palvelujohtaja, sari.koski@laitila.fi

Perustelut

Varsinais-Suomen kunnat, Laitila mukaan lukien, ovat kehittäneet STM:n rahoittamassa hankkeessa (2016 – 2018) asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin ja ikääntyneiden tarvitsemia teknologisia ratkaisuja (monikanavaiset yhteydenottovälineet). Kehitetyt ratkaisut ovat parantaneet ikääntyneiden ja heidän läheistensä yhteydenottomahdollisuuksia neuvonnan ja ohjauksen ammattilaiseen.

Hankkeen päätyttyä marraskuussa 2018 Varsinais-Suomen kunnat solmivat yhteistyösopimuksen ikääntyneiden keskitetyn asiakas- ja palveluohjauksen järjestämisestä kuntien välisenä yhteistyönä ajalle 1.12.2018 – 31.12.2020. Sopimuksen mukaan yhteistyön hallinnoijana ja rekisterinpitäjänä toimi Turun kaupunki.

Alueen sote-johtajien kokouksessa syksyllä 2020 on käyty läpi sopimuksen jatkoa. Kokouksessa todettiin, että toimintamallia kannattaa edelleen jatkaa koko maakunnan kattavana toimintana, mutta rahoitusmallia tulisi tarkastella uudelleen. Rahoitusmallia päätettiin uudistaa siten, että kustannuksista 70 % jaetaan väestöperusteisesti (kunnan 75 vuotta täyttäneet) ja 30 % suoritteiden perusteella. Toiminnasta laadittiin ajalle 1.1.2021 – 30.11.2021 jatkosopimus, jossa kustannukset sovittiin jaettavaksi em. periaatteella. Jatkosopimuksessa ovat mukana Varsinais-Suomen kaikki kunnat pois lukien Kustavin kunta, Oripään kunta, Someron kaupunki ja Uudenkaupungin kaupunki.

Toimintaa on arvioitu uudestaan alueen sote-johtajien kokouksessa syksyllä 2021. Sote-johtajien kokouksessa 8.10.2021 linjattiin, että toimintamallia muutetaan niin, että Turun kaupunki hoitaa keskitetysti koko asiakas- ja palveluohjauksen ensi vaiheen ohjaus- ja neuvontapalvelun. Aiemmin maakunnallinen, ensi vaiheen ohjaus- ja neuvontapalvelu oli toteutettu hajautettuna ratkaisuna maakuntien kuntien/kuntayhtymien henkilöstön kesken.

Kokouksessaan 8.10.2021 sote-johtajakokous päätti esittää alueen kunnille, että ikääntyneiden keskitettyä asiakas- ja palveluohjausta jatketaan nykyisen sopimuskauden jälkeen vuoden 2022 loppuun asti uuden toimintamallin (Turku hoitaa keskitetysti asiakas- ja palveluohjauksen puhelin- ja chat -neuvonnan ja ohjauksen) mukaisena.

Toiminnan kustannukset jaetaan osallistujakuntien kesken 70 % väestöpohjan mukaisesti (75 vuotta täyttäneet), 30 % suoritteiden mukaisesti. Laitilan kaupungin osuus vuonna 2022 on 8438,93 euroa. Määräraha on varattu sosiaali- ja terveystoimen talousarvioon 2022.

Laitilassa asiakas- ja palveluohjauksesta vastaa pääasiassa muistikoordinaattori-palveluneuvoja, joka on ollut mukana muiden maakunnan kuntien tavoin ohjaus- ja neuvontapalvelun puhelinringissä ja chat-neuvonnassa ja -ohjauksessa.  Laitila pitää jatkossa edelleen tärkeänä, että keskitetyllä asiakas- ja palveluohjauksella asiakkaalla on mahdollisuus saada asiansa vireille yhdellä yhteydenotolla yhdenvertaisesti kaikkien sopimuskuntien alueella. Asiakas- ja palveluohjauksen siirtyessä keskitetysti Turun kaupungille, vapautuu muistikoordinaattori-palveluneuvojan työpanosta muuhun työhön. On kuitenkin huomioitava, että jatkossakin muistikoordinaattori-palveluneuvoja vastaa keskitetystä palveluohjauksesta ja –neuvonnasta ohjautuvien laitilalaisten ikäihmisten ohjautumisesta oikeiden palveluiden ja/tai yhteistyötahojen piiriin.

Turun kaupunki pyytää jakelun mukaisia kuntia ja kuntayhtymiä hyväksymään oheisen sopimuksen keskitetyn asiakas- ja palveluohjaustoimintamallin järjestämisestä kuntien välisenä yhteistyönä ajalla 1.12.2021 – 31.12.2022. Päätös pyydetään toimittamaan tiedoksi osoitteeseen turun.kaupunki@turku.fi. Päätökset sopimuksen hyväksymisestä toivotaan tehtäviksi 30.11.2021 mennessä. Lisäksi pyydetään toimittamaan yksi sopimuskappale allekirjoitettuna osoitteeseen: Turun kaupunki, Hyvinvoinnin palvelukokonaisuus, Kirjaamo, PL 355, 20101 TURKU

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kattelus, Kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Laitilan kaupunginhallitus hyväksyy oheisen sopimuksen keskitetyn asiakas- ja palveluohjaustoimintamallin järjestämisestä kuntien välisenä yhteistyönä ajalla 1.12.2021 – 31.12.2022.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Merkittiin pöytäkirjaan, että asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyn ajan oli sosiaali- ja terveysjohtaja Johanna Ahokas.

Tiedoksi

ikäihmisten palvelujohtaja Sari Koski, sosiaali- ja terveysjohtaja Johanna Ahokas, Turun kaupunki

Muutoksenhaku

Päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen Laitilan kaupunginhallitukselle, osoite Keskuskatu 30, PL 25 23801 Laitila.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnanjäsen. Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on tekijän allekirjoitettava.

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
 
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.
 
Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevasta päätöksestä kunnan jäsenen ja muiden katsotaan saaneen tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
 
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.