Kaupunginhallitus, kokous 31.3.2025

§ 88 Vuoden 2024 tilinpäätös

LAIDno-2025-122

Valmistelija

  • Marika Silvennoinen, talousjohtaja, marika.silvennoinen@laitila.fi

Perustelut

Kuntalain 113 §:n mukaan kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.

Tilinpäätökseen kuuluvat tuloslaskelma, tase, rahoituslaskelma ja niiden liitetiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Lisäksi tilinpäätökseen tulee sisällyttää konsernituloslaskelma, konsernitase, konsernirahoituslaskelma ja niiden liitetiedot. Kirjanpidollisesti eriytetystä Vesihuoltolaitoksen taseyksiköstä esitetään tuloslaskelma, tase, rahoituslaskelma ja liitetiedot.

Tilinpäätöksen käsittelyjärjestys on Kuntaliiton suosituksen mukaan seuraava:

1. Kaupunginhallitus valmistelee tilinpäätöksen siihen liittyvine asiakirjoineen, allekirjoittaa tilinpäätöksen sekä saattaa sen tilintarkastajalle tarkastettavaksi ja aikanaan kunnanvaltuuston käsiteltäväksi.

2. Tilintarkastaja luovuttaa tarkastuslautakunnalle valtuustolle osoittamansa tarkastuskertomuksen. Kertomukseen sisältyy lausunto siitä, voidaanko tilinpäätös hyväksyä ja tilivelvollisille myöntää vastuuvapaus.

3. Jos tilintarkastuskertomus sisältää tilimuistutuksen, tarkastuslautakunta hankkii asianomaisten selitykset sekä kunnanhallituksen lausunnon.

4. Tarkastuslautakunta jättää tilinpäätöksen tilintarkastuskertomuksineen valtuuston käsiteltäväksi ja antaa arvionsa tehdyistä muistutuksista, niihin annetuista selityksistä ja kaupunginhallituksen lausunnosta sekä tekee esityksen siitä, voidaanko tilinpäätös hyväksyä ja tilivelvollisille myöntää vastuuvapaus. Edellä todettu käsittelyjärjestys perustuu siihen, että tarkastuslautakunnan laatima arviointikertomus käsitellään omana pykälänään.

Yhteenveto vuoden 2024 tilinpäätöksestä

Kaupungin tilikauden ylijäämä on 2,2 milj. euroa ja tilikauden tulos 2,1 milj. euroa ylijäämäinen. Vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa tilikauden tulos arvioitiin 1,1 milj. euroa alijäämäiseksi. Valtuusto hyväksyi muutoksia talousarvioon yhteensä 2,4 milj. euron edestä, joten tilikauden tulos muodostui 0,9 milj. euroa lopullista talousarviota paremmaksi. Tilanne oli poikkeuksellinen, koska valtuuston hyväksymät muutokset olivat pääsääntöisesti tulosta parantavia säästöjä sekä tulonlisäyksiä.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 11.12.2023 talousarvion vuodelle 2024. Lisäksi valtuusto päätti, että vuoden 2024 aikana laaditaan talouden tasapainottamisohjelma suunnittelukaudeksi 2025–2027. Osa talouden tasapainottamistoimenpiteistä kohdistui jo vuoteen 2024 ja säästöjä syntyi pitkin vuotta siitä lähtien, kun talouden tasapainottamisohjelman laatiminen käynnistyi helmikuussa. Lopulta kaikkiaan 83 % tehtäväalueista alitti kulutasonsa eli teki säästöjä. Näistä 71 prosenttia oli olennaisia vähintään viiden prosentin poikkeamia, joten valtuusto sai käsiteltäväkseen osan määrärahamuutoksia tavallista myöhemmin, vasta helmikuussa 2025. Kaupungin hallintosäännön 88 § mukaan talousarviovuoden jälkeen talousarvion muutoksia voidaan käsitellä vain poikkeustapauksissa. Alkuperäinen talousarvio laadittiin ilman talouden tasapainottamistoimenpiteitä, joten ero alkuperäisen ja muutetun talousarvion välillä on merkittävä. Laitila onnistuikin säästötoimenpiteissään jopa odotettua paremmin ja oli yksi niistä 130 kunnasta, jonka toimintakate pienentyi vuoteen 2023 verrattuna.

Laitilan kaupungin ulkoiset toimintatuotot vuonna 2024 olivat 9,5 milj. euroa, joka on 1,1 milj. euroa varsinaista talousarviota enemmän. Merkittävä poikkeama johtui pääasiassa kotoutumiskorvauksista sekä hankeavustuksista. Lisäksi tulojen kasvuun vaikuttivat muun muassa taksojen korotukset, työllistämistuet, ulkopaikkakuntalaisten oppilaspaikkojen tuotot, takautuvasti maksettu S2 opetuksen järjestäminen, TE-muutoskulukorvaukset sekä suomen kielen myyntikoulutusten odotettua suurempi volyymi. Toimintatuotot kasvoivat edellisvuodesta 120 t euroa (1,3 %), kun koko kuntasektorilla ne kasvoivat keskimäärin 1,2 prosenttia.

Valtionosuuksien toteutuma oli 12,4 milj. euroa, josta 1,7 milj. euroa oli verotulomenetysten kompensaatiota. Valtionosuuksia saatiin vajaat 0,5 miljoonaa euroa (3,6 %) vähemmän kuin vuonna 2023. Toteuma ylitti kuitenkin talousarvion 0,4 milj. eurolla.

Vuonna 2024 verotuloja kertyi yhteensä 18,1 milj. euroa eli noin 0,3 milj. euroa (1,6 %) vähemmän kuin vuonna 2023. Kunnallisveroa tilitettiin kaupungille noin 13,9 milj. euroa, joka on 45 t euroa vähemmän kuin vuonna 2023. Yhteisöveroja kertyi vajaat 1,9 milj. euroa eli 0,5 milj. euroa vähemmän kuin vuonna 2023. Kiinteistöverojen tuotto oli 2,4 milj. euroa eli vajaat 0,3 milj. euroa enemmän kuin vuonna 2023. Kasvu johtuu pääosin vuoden 2024 alussa voimaan astuneesta kiinteistöverolain 11 §:n muutoksesta, jossa maapohjan yleinen kiinteistöveroprosentti eriytettiin yleisestä kiinteistöveroprosentista ja sen vaihteluvälin alarajaa korotettiin 0,93 prosentista 1,30 prosenttiin. Myös kiinteistöveron rakennuskustannusindeksin nousun aiheuttama rakennusten jälleenhankinta-arvojen korotus 2,1 prosentilla kasvatti omalta osaltaan kiinteistöveron tuottoa vuonna 2024.

Laitilan kaupungin ulkoiset toimintakulut vuonna 2024 olivat yhteensä 32,5 milj. euroa. Ulkoiset toimintakulut laskivat vuodesta 2023 yhteensä 2,3 prosenttia, kun koko kuntasektorilla ulkoiset toimintakulut kasvoivat ennakkotietojen mukaan noin 1,6 prosenttia. Henkilöstökulut yhteensä laskivat 1,7 prosenttia. Palkat ja palkkiot laskivat prosentin (169 t euroa) ja sivukulut yhteensä 4,6 prosenttia (183 t euroa). Kunnissa palkat ja palkkiot kasvoivat ennakkotietojen mukaan 1,2 % ja sivukulut laskivat 3,3 prosenttia. Sivukulut laskivat, koska kuntatyönantajan työttömyysvakuutus-, sairausvakuutus- ja tasausmaksu kevenivät yhteensä noin 0,8 %-yksikköä. Vuoden 2024 sopimuskorotukset palkkoihin olivat noin 3 prosenttia.

Palvelujen ostot vähenivät 0,8 prosenttia (52 t euroa) ja olivat 8,9 % (0,6 milj. euroa) arvioitua pienemmät, vaikka koko kuntasektorilla palvelujen ostot kasvoivat noin 8 prosenttia. 

Alitus talousarvioon johtuu useista eri tekijöistä. Osa talouden tasapainottamistoimenpiteistä kohdistui jo vuoteen 2024, joka toi säästöjä erityisesti henkilöstökuluihin ja palvelujen ostoihin. Esimerkiksi irtisanoutuneiden tilalle tai määräaikaisten tehtävien päätyttyä ei välttämättä palkattu uusia henkilöitä. Tilojen käyttöä tehostettiin ja palveluhankintoja karsittiin. Kaikki säästöt eivät kuitenkaan olleet suunniteltuja. Esimerkiksi uusien järjestelmien käyttöönotot viivästyivät, jolloin järjestelmien vuosimaksuissa säästettiin, mutta toisaalta henkilöstön kuormitus kasvoi ja työn mielekkyys heikkeni, koska työvaiheita ja raportointeja jouduttiin tekemään manuaalisesti. Järjestelmien käyttöönoton viiveet viivästyttivät myös esimerkiksi yleiskaavaa varten laadittavien selvitysten aikataulua. Henkilöstön vaihtuvuus puolestaan hankaloitti ja viivästytti investointihankkeiden toteutusta. Lasten kotihoidontukea käytettiin huomattavasti ennakoitua vähemmän.

Haastavan työmarkkinatilanteen vuoksi kaupungin osuus työmarkkinatukimenoista pysyi edellisen vuoden tapaan korkealla tasolla, mutta jäi kuitenkin hiukan arvioitua pienemmäksi.

Laitilan kaupungin toimintakate pieneni edellisvuodesta 3,7 prosenttia (0,9 milj. euroa). Koko kuntasektorilla toimintakatteen arvioitiin kasvaneen 1,6 prosenttia helmikuussa julkaistun kuntien tilinpäätösarvion mukaan.

Vuosikate vuonna 2024 oli 7,1 milj. euroa, kun se edellisvuonna oli 7 milj. euroa. Vahvaan vuosikatteeseen on useita syitä. Valtionosuudet toteutuivat 3,5 % (0,4 milj. euroa) ja verotuotot 3 % (0,5 milj. euroa) arvioitua korkeampina. Lisäksi toimintakulut toteutuivat jopa 6,7 % (2,4 milj. euroa) arvioitua pienempinä ja toimintatuotot 13,6 % (1,1 milj. euroa) arvioitua suurempina. Verotuotot kuitenkin laskivat 1,6 % (0,3 milj. euroa) ja valtionosuudet 3,6 % (0,5 milj. euroa) edellisvuodesta. Koko kuntasektorilla verotulot laskivat yhteensä 3,5 % ja valtionosuudet 6,6 %.

Poistot pysyivät suunnilleen edellisen vuoden tasolla. Arvonalentumiskirjauksiin kirjattiin Itäkulman koulun, meijerin sekä terveystalon kiinteistöt. Kyseisissä kiinteistöissä ei ole enää kaupungin palvelutoimintaa ja niitä on yritetty myydä. Lisäksi terveyskeskuksen kiinteistön poistosuunnitelmaa muutettiin vanhojen investointien osalta vastaamaan vuonna 2013 käyttöön otettuja poistoaikoja. Näin ollen Terveyskeskuksen omaisuuseristä alas kirjattiin se osuus, jossa poistoaika oli vuonna 2013 voimaan astuneiden poistoaikojen myötä jo kulunut kokonaan umpeen. Terveyskeskuskiinteistö tulee yhtiöittää vuoden 2025 aikana, sillä Varsinais-Suomen hyvinvointialue on ilmoittanut, ettei se ota optiokautta käyttöön Terveyskeskuksen osalta.

Korkokulut kasvoivat Laitilassa 9,4 % (45 t euroa), kun koko kuntasektorilla ne kasvoivat ennakkotietojen perusteella 23 prosenttia. Kaupungin lainojen korkosuojausaste 85,9 % (70,2 % vuonna 2023) oli korkea ja keskikorko 1,59 % pysyi yleiseen korkotasoon nähden maltillisena (1,61 % vuonna 2023).

Investointiosan menot olivat yhteensä 4 milj. euroa ja siten varsinaista talousarviota 0,9 milj. euroa pienemmät. Valtuusto hyväksyi investointiosaan lisämäärärahoja yhteensä 786 300 €, jolloin investointien muutetut talousarviomenot olivat 5 731 800 €. Suurimmat yksittäiset investointikohteet vuonna 2024 olivat: Kotoharjun asemakaavalaajennus 310 529 € ja Urheilutalon peruskorjaus 347 786 €

Laitilan kaupungin korollinen vieras pääoma oli vuoden 2024 lopussa 21,25 milj. euroa. Asukaskohtaisesti lainaa oli 2 504 euroa (vuonna 2023 asukaskohtainen laina oli 2 660 euroa). Lainamäärä väheni 1,2 milj. euroa edellisvuodesta. Suomen kuntien keskimääräinen asukaskohtainen lainamäärä oli tilinpäätösennusteiden mukaan 3 491 euroa.

Keskeisiä tunnuslukuja tarkasteltaessa voidaan todeta seuraavaa:

- Vuosikate asukasta kohti pysyi edellisvuoden tasolla ollen 832 euroa.

- Investointien tulorahoitus kasvoi 114,6 prosentista 161,7 prosenttiin.

- Omavaraisuusaste nousi 56,5 prosentista 58,9 prosenttiin. Laitilan omavaraisuusaste on alle tavoitetason.

- Suhteellinen velkaantuneisuus on 73,3 prosenttia ja parani hiukan edellisvuodesta (75,9 % vuonna 2023).

- Lainamäärä asukasta kohden oli 2 504 euroa ja on vähentynyt edellisvuoden lainamäärästä (2 660 €/asukas).

- Taseen kertynyt ylijäämä asukasta kohti kasvoi 1 453 eurosta 1 706 euroon. Taseen kertynyt ylijäämä oli yhteensä 14,5 milj. euroa.

- Konsernin lainakanta 31.12. oli 34,9 milj. euroa. Lainakanta laski edellisvuodesta noin 2 miljoonalla eurolla. Vuonna 2023 Laitilassa lainakanta oli 36,7 milj. euroa. Konsernin lainakannasta laskettu vuoden 2024 asukaskohtainen lainamäärä oli 4 113 eli noin 200 euroa edellisvuotta pienempi. Suomen kuntakonsernien vuoden 2023 asukaskohtainen lainakanta oli keskimäärin 6 968 euroa, kun vastaavana ajankohtana Laitilan kaupungin konsernissa se oli 4 342 euroa asukasta kohden.

- Konsernin vuoden 2024 tilikauden tulos oli 2 424 780 euroa, kun vuonna 2023 se oli 3 231 683 euroa. Tilikauden ylijäämä vuonna 2024 oli 2 448 094 euroa.

- Konsernin kertynyt ylijäämä vuonna 2024 oli 15,8 milj. euroa. Asukasta kohden kertynyttä ylijäämää oli 1 856 euroa.Vuonna 2023 Suomen kunnissa konsernin asukaskohtainen kertynyt ylijäämä oli keskimäärin 3 535 euroa, kun Laitilan konsernissa se oli 1 576 euroa asukasta kohden.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kattelus, kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy ja allekirjoittaa vuoden 2024 tilinpäätöksen ja jättää sen tilintarkastajan tarkastettavaksi.

Tilikauden tuloksen käsittelystä kaupunginhallitus esittää seuraavaa:

  • kaupungin vuoden 2024 tilikauden tulos on 2 115 874,39 euroa ylijäämäinen
  • poistoeron muutosta kirjataan 104 910,91 euroa
  • kirjataan tilikauden ylijäämä 2 220 785,30 euroa taseen tilikauden yli-/alijäämätilille
  • teknisiä korjauksia tilinpäätökseen voidaan tehdä vielä ennen sen jättämistä valtuustolle. 

Kaupunginhallitus saattaa tilinpäätöksen tarkastuslautakunnan valmistelun jälkeen edelleen valtuuston käsiteltäväksi.