Kaupunginhallitus, kokous 14.6.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 211 Varsinais-Suomen Tulevaisuuden Sote-keskus -hanke, toimenpide 2: Henkilökohtaisen asiakasohjauksen pilotoinnin toteutus Laitilassa ja kaksi (2) täyttölupapyyntöä määräaikaiseen tehtävään

LAIDno-2020-200

Valmistelija

  • Tuuli Kuisma, ylilääkäri, tuuli.kuisma@laitila.fi
  • Johanna Ahokas, sosiaali- ja terveysjohtaja, johanna.ahokas@laitila.fi

Perustelut

Hallintosäännön 52 §:n mukaan avoimien yli vuoden voimassa olevien vakanssien täyttölupa tulee pyytää kaupunginhallitukselta.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri (VSSHP) ja Turku ovat käynnistäneen tulevaisuuden SoTe-keskushankkeessa henkilökohtaisen asiakasohjauspalvelun tuotannollisen pilotoinnin. Pilotoinnin tavoitteena on käynnistää Varsinais-Suomen terveyskeskuksissa asiakasohjausmalli, joka tuottaa asiakkaalle sujuvat, oikea-aikaiset ja tarpeelliset palvelut, jotka mahdollistavat asiakkaan selviytymisen omia voimavarojaan käyttäen, kehittää yhteistyötä sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä organisaatioiden välillä, tasapainottaa palvelujen painopistettä ja resurssien käyttöä perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä.

Pilotin tarkoitus on aloittaa ja kehittää asiakasohjausta terveyskeskuksessa Tulevaisuuden sote-keskushankkeen tavoitteiden mukaisesti. Asiakasohjauksen tavoitteena on edesauttaa sosiaali- ja terveyspalveluja hakevien ja palveluja jo saavien asiakkaiden selviytymistä omia voimavarojaan käyttäen sekä varmistaa asiakkaalle laadultaan ja vaikuttavuudeltaan tarkoituksenmukaiset palvelut. Asiakasohjaus sisältää asiakkaan palvelutarpeen tunnistamisen ja ennakoinnin sekä kokonaisvaltaisen asiakkaan tilanteen arvioinnin. Lisäksi asiakasohjauksessa luodaan asiakkaan kanssa vuorovaikutuksessa asiakas- tai hoitosuunnitelma, joka sisältää kaikki hänen tarvitsemansa palvelut ja tukitoimet. Asiakasohjaajaksi rekrytoitava henkilö voi olla koulutukseltaan lähihoitaja, sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja. Tärkein rekrytoitavan ominaisuus on Laitilan kaupungin sote-kentän tunteminen sekä hyvät verkostoitumis- ja yhteistyötaidot.

Asiakasohjauksen sote-projektiin on myönnetty hankerahaa niin, että asiakasohjauspilotin palkkakustannukset katetaan täysimääräisesti projektin hankkeesta, joten ylimääräisiä palkkakustannuksia ei tule. Asiakasohjauksen työntekijä rekrytoidaan Laitilan kaupungin sisäisellä haulla. Projektiin valitun työntekijän palkka kustannetaan hankerahasta. Asiakasohjausprojektin pilotointi kestää vuodesta 2021 vuoden 2022 loppuun asti. Asiakasohjausprojektiin valitun työntekijän tehtävät täytetään määräaikaisella sijaisella, jonka täyttölupa anotaan tällä samalla päätöksellä. 

Lähtiessään mukaan pilottikunnaksi, Laitilan kaupunki laatii sopimuksen avustuksen siirrosta Turun kaupungin kanssa. Sopimuksella tarkoitetaan valtionavustuslain (688/2001) 7 §:n 3 momentin mukaista sopimusta. Jos valtionavustus myönnetään käytettäväksi valtionavustuspäätöksen mukaista käyttötarkoitusta toteuttavan muun kuin saajan toiminnan tai hankkeen avustamiseen, valtionavustuksen saajan on tehtävä sopimus valtionavustuksen käytöstä, käytön valvonnasta ja niiden ehdoista toimintaa tai hanketta toteuttavan kanssa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kattelus, Kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus myöntää

1) täyttöluvan sisäisellä rekrytoinnilla täytettäväksi määräaikaiseen asiakasohjaajan työsuhteeseen ajalle 1.8.2021- 31.10.2022.

2) täyttöluvan yllä olevaan tehtävään rekrytoidun työntekijän tehtävien hoitamiseksi ajalle 1.8.2021-31.10.2022.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Merkittiin pöytäkirjaan, että asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyn ajan oli sosiaali- ja terveysjohtaja Johanna Ahokas.

Tiedoksi

SOTEVA, Johanna Ahokas, Tuuli Kuisma, SOTE-jory, Tk-jory

Muutoksenhaku

Päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen Laitilan kaupunginhallitukselle, osoite Keskuskatu 30, PL 25 23801 Laitila.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnanjäsen. Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on tekijän allekirjoitettava.

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
 
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.
 
Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevasta päätöksestä kunnan jäsenen ja muiden katsotaan saaneen tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
 
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.