Kaupunginhallitus, kokous 21.8.2023

§ 168 Lausunto Turun hallinto-oikeudelle käyttötarkoituksen muutosta koskevaan poikkeamispäätökseen tehtyyn valitukseen, kiinteistö 400-419-2-406 ja 400-419-2-42

LAIDno-2023-193

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Satu Sarkoranta, Kaupunkisuunnittelija, satu.sarkoranta@laitila.fi

Perustelut

Rakennuspaikka ja sijainti

Pinta-alaltaan 2162 m²:n suuruinen kiinteistö Kiveliö 400-419-2-406 sekä 521 m²:n suuruinen Paasila 400-419-2-42, jotka sijaitsevat Laitilan keskustassa osoitteessa Keskuskatu 21.

Hanke kuuluu Keskustan asemakaava ja asemakaavan muutoksen alueeseen, joka on hyväksytty 14.6.2004 ja kuulutettu lainvoimaiseksi 18.2.2005.

 

Rakennuspaikkaa koskevat seuraavat kaavamääräykset:

AL-2 Asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialue. Keskuskatuun rajoittuvalta osuudelta voidaan rakennusten ensimmäisiin kerroksiin sijoittaa ainoastaan liiketoimintaa palvelevia tiloja.

Rakennusoikeus: 1500 m²

p: Pysäköimispaikka

pv: Tärkeä tai vedenhankintaan soveltuva pohjavesialue

Autopaikkoja on rakennettava seuraavasti:

  • asuminen 1 ap/asunto
  • toimisto- ja liikerakennukset 1 ap/60 k-m²
     
  • Rakentamatta jäävät rakennuspaikan osat, joita ei käytetä ajoteinä, leikkialueina tai pysäköintiin on istutettava ja pidettävä huolitellussa kunnossa
  • AL-alueilla on rakennettava leikkialuetta vähintään 10 m² asuntokerrosalan 70 m² kohti

 

Rakennustoimenpide

Liiketilojen käyttötarkoituksen muuttaminen asuinkäyttöön.

Rakentamisrajoitus

Hanke edellyttää maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n mukaista poikkeamista asemakaavan mukaisesta alueen käyttötarkoitusta koskevasta asemakaavamääräyksestä.

Hakijan perustelut

Hakija on perustellut hanketta seuraavasti:

Osa asunto-osakeyhtiö Kiveliön liiketilojen omistajista olisi halukkaita muuttamaan liiketilansa asuinkäyttöön. Liiketiloja on yritetty myydä ja vuokrata useamman vuoden heikolla menestyksellä. Liiketilojen kysyntä on Laitilassa vähäistä. Pienistä asunnoista on jatkuvasti kysyntää eikä tarjontaa juuri ole. Asemakaavamerkintä AL-2 Asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialue.

Liiketilaosan julkisivu on uusittu nykymääräysten mukaiseksi kesällä 2022, näin ollen liiketilojen muuttaminen asunnoiksi ei vaikuta rakennuksen ulkonäköön. Taloyhtiössä on yhteensä 22 asuntoa tai liiketilaa ja yhtiöllä on 22 kappaletta autopaikkoja.

Asunnoiksi muuttamiseen on myönnetty aiemmin poikkeamislupa, mutta koronaepidemian seurauksena muutosta ei pystytty toteuttamaan poikkeamisluvan voimassaoloaikana.

Muutos elävöittää osaltaan Laitilan keskustaa ja lisäksi parantaa muiden liiketilojen vuokraus- ja myyntimahdollisuuksia, kun tyhjänä olevien liiketilojen määrä pienenee.

Naapureiden kuuleminen

Hakija on kuullut yhden naapurin, jolla ei ollut huomautettavaa. Kaavoitustoimi kuuli muut rajanaapurit ja määräaikaan mennessä saapui yksi huomautus, jossa vastustetaan käyttötarkoituksen muuttamista.

Tiivistelmä esitetystä huomautuksesta:

  • Kiinteistömme vastainen viheralue on As Oy Kiveliön osalta hoitamaton, eikä sitä ole pidetty huolitellussa kunnossa, kuten asemakaavamääräyksissä on vaadittu
  • As Oy Kiveliö on kieltäytynyt toimenpiteistä ilman perusteluja ja vahingoittanut meidän asumismukavuutta asemakaavan ja Laitilan kaupungin rakennusjärjestyksen vastaisesti
  • Asemapiirustuksessa ei ole osoitettu tai eroteltu selkeästi leikkialueita tai viheralueiden istutuksia
  • Asemapiirustuksessa osoitettu leikki- ja viheralue on hoitamatonta metsää, jota ei voida luokitella leikki- tai viheralueeksi
  • Emme voi puoltaa käyttötarkoituksen muutosta huomioiden As Oy Kiveliön haluttomuus vastata velvollisuuksistaan leikki- tai viheralueiden osalta
  • Asukasmäärän lisäämistä ei ilman asianmukaisia suunnitelmia tai toimenpiteitä voida hyväksyä

Kaupunginhallituksella on mahdollisuus tutustua saapuneeseen huomautukseen liitteineen kokonaisuudessaan.​​​​

Viranomaislausunnot

Kaavoitustoimi on pyytänyt lausunnot tarvittavilta viranomaistahoilta.

Pelastusviranomaisen antama lausunto:

Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen pelastusviranomainen on tutustunut hankkeen poikkeamislupahakemuksen liitteenä oleviin suunnitelmiin. Varsinais-Suomen pelastuslaitos puoltaa poikkeamislupaa ehdollisena:

Jatkosuunnittelussa on huomioitava ympäristöministeriön asetus rakennusten paloturvallisuudesta. Pelastusviranomainen antaa rakennuslupavaiheessa lausunnon rakennuslupaan rakennusvalvonnan sitä pyytäessä.

Tiivistelmä rakennusvalvonnan antamasta lausunnosta:

  • Rakennusvalvonnan kanta on, että keskusta-alueen elävöittämistä edistetään pitämällä tarjolla myös tämän kokoisia liiketiloja
  • Kyseisiin liikehuoneistoihin on helppo mennä ja parkkitilaa löytyy lähistöltä runsaasti
  • Asunto-osakeyhtiö hakee vain osan liiketilojen muuttamista asunnoiksi, mutta toimitetusta asemapiirroksesta ei selviä, mikä osa autopaikoista jää liiketilojen käyttöön
  • Asemapiirrokseen merkitty leikki- ja viheralue on tällä hetkellä metsäaluetta, jota ei voi käyttää lasten leikkialueena
  • Huoneistojen muuttaminen asuinkäyttöön vaatii asuntosuunnittelun ja ilmanvaihdon määräysten toteutumista
  • Rakennusvalvonta edellyttää, että asiaa on tutkittu pätevän suunnittelijan johdolla ennen poikkeamisluvan hakemista, jotta voidaan todeta, onko liiketiloja mahdollista lainkaan muuttaa määräysten mukaisiksi asuintiloiksi
  • Poikkeamishakemuksen liitteenä tulee olla alustavat suunnitelmat pohjaratkaisusta, luonnonvalomääräysten toteutumisesta ja ilmanvaihdon järjestämisestä sekä asemapiirros, joka todentaa auto- ja leikkipaikkojen määräystenmukaisuuden
  • Rakennusvalvonta ei puolla poikkeamislupahakemusta ilman mainittuja suunnitelmia

Kaupunginhallituksella on mahdollisuus tutustua saapuneisiin lausuntoihin kokonaisuudessaan.

Tiivistelmä hakijan vastineesta

  • Laitilan keskustan alueella on runsaasti, yli 20 vapaata/vapautumassa olevaa, helppokulkuista liiketilaa (liitteenä lista)
  • Pysäköintipaikkoja on jokaisen liiketilan edessä
  • Tyhjien liiketilojen muuttaminen vahvistaa merkittävästi jäljelle jäävien tilojen asemaa
  • Poikkeuslupahakemuksen ajatuksena on selvittää, että käyttötarkoituksen muutos kaupunkikuvan kannalta on mahdollinen
  • As Oy Kiveliön tontin reunalla on kilpikaarnaisia yli 100 vuotta vanhoja jykeviä mäntyjä, jotka osaltaan lisäävät alueen vehreyttä, aluetta on asukkaiden sekä kiinteistöhuollon toimesta ylläpidetty, vaikka puut onkin haluttu säästää. Vastaavia mäntyjä on myös naapureiden tonteilla, paljon lähempänä rakennuksia

Kaupunginhallituksella on mahdollisuus tutustua saapuneeseen vastineeseen liitteineen kokonaisuudessaan.

Ratkaisun perustelut

Maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:ssä säädetyt poikkeamisen edellytykset

Kunta voi erityisestä syystä myöntää poikkeuksen maankäyttö- ja rakennuslaissa säädetyistä tai sen nojalla annetuista rakentamista tai muuta toimenpidettä koskevista säännöksistä, määräyksistä, kielloista tai muista rajoituksista.

Poikkeamista ei kuitenkaan saa myöntää, jos se:

  • aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
  • vaikeuttaa luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
  • vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista tai
  • johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia

As Oy Kiveliö on hakenut poikkeamista käyttötarkoituksen muutoksesta vuonna 2018 ja 2019 (KH 12.2.2018 § 28 ja KH 21.10.2019 § 271). Vuoden 2018 pöytäkirjasta käy ilmi, että hallitus on edellyttänyt luvan hakijalta tarkempaa selvitystä/suunnitelmaa kiinteistön muutoksista. Vuoden 2019 pöytäkirjasta käy ilmi, että rakennusluvan myöntämisen ehdoksi on merkitty kaikkien liiketilojen käyttötarkoituksen muuttaminen asuinkäyttöön sekä muutettavat asuintilat pitää olla kaikki hyväksyttävästi valmiita ennen asuntojen käyttöönottoa.

Voimassa olevassa asemakaavassa AL-2 määräyksen yhteydessä on erikseen maininta, että Keskuskatuun rajoittuvalta osuudelta voidaan rakennusten ensimmäisiin kerroksiin sijoittaa ainoastaan liiketoimintaa palvelevia tiloja. As Oy Kiveliön liiketilat Keskuskadun puolella on siten suunniteltu ja toteutettu asemakaavan mukaisesti. Lisäksi hakemuksen yhteydessä toimitetuista asiakirjoista ei pystytä arvioimaan, miten maankäyttö- ja rakennuslain 117 § Rakentamiselle asetettavat vaatimukset sekä tekniset vaatimukset pystytään toteuttamaan muutettaessa käyttötarkoitusta liiketilasta asuinkäyttöön.

Kaavoituksen yhtenä merkittävänä tekijänä on yhteensovittaa eri toimintoja asemakaava-alueella. Keskusta-alueen kaupunkirakenteen yksipuolistuminen pelkäksi asumiseksi haittaa kaavoitusta. Lisäksi alueidenkäytön suunnittelun tavoitteena on edistää viihtyisän elinympäristön luomista. Poikkeamislupahakemuksen liitteenä olevan asemapiirroksen perusteella Keskuskatuun rajautuviin huoneistoihin osoitetut ulko-oleskelutilat avautuvat kaupungin vilkkaasti liikennöidyn pääkadun puolelle, jota ei voida pitää viihtyisänä elinympäristönä mm. melun ja pölyn vuoksi. Mikäli ulko-oleskelutilat toteutettaisiin jälkikäteen toimitetun asemapiirroksen mukaisesti katettaviksi terasseiksi, muuttavat ne rakennuksen ulkonäköä hakijan perusteluista poiketen.

Maankäyttö- ja rakennuslain mukainen erityinen syy tulee olla maankäyttöön kytkeytyvä tekijä. Hakemuksessa ei ole esitetty maankäyttöön liittyvää erityistä syytä, vaan hakija on esittänyt poikkeamiselle henkilökohtaisen syyn (liiketiloja ei ole saatu myytyä/vuokrattua). Kaupan rakenteen muutokset ja suhdannevaihtelut vaikuttavat aika ajoin liiketilojen tarpeeseen ja kysyntään. Laitilan keskusta-alueella ei kuitenkaan ole suuria mahdollisuuksia lisätä tulevaisuudessa liiketilan määrää, mikäli nykyisiä liiketiloja muutetaan muuhun käyttöön.

Laitilan kaupungin kaavoitustoimi ja rakennusvalvontaviranomainen ovat hakijan pyynnöstä suorittaneet maastokatselmuksen ko. asunto-osakeyhtiön pihamaalle 27.4.2023. Hakijaa pyydettiin katselmuksen yhteydessä toimittamaan tarkemmat suunnitelmat käyttötarkoituksen muutoksista. Asiakirjoja ei ole toimitettu, joten niiden puuttuessa voidaan todeta, että haettua poikkeamista ei voida myöntää, sillä hakemuksen mukaisten asiakirjojen perusteella ei voida varmistua, että edellä mainitut seikat toteutuvat lain edellyttämällä tavalla.

Hakijalta peritään poikkeamislupapäätöksestä Laitilan kaupunginhallituksen 13.2.2012 50 §:n päätöksen mukainen 250 €:n maksu sekä kuulemiskustannuksina 50 €/naapuri.

Sovelletut säännökset

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 §, 171 §, Laitilan kaupungin hallintosääntö 28 § kaupunginhallituksen ratkaisuvalta kohta 21.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kattelus, kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus hylkää haetun poikkeamisen edellä mainituin perustein.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Merkittiin pöytäkirjaan, että asiantuntijana läsnä asian käsittelyn ajan oli tekninen johtaja Mika Raula. 

Valmistelija

  • Satu Sarkoranta, Kaupunkisuunnittelija, satu.sarkoranta@laitila.fi

Perustelut

Turun hallinto-oikeus (1064/03.04.04.04.16/2023) on pyytänyt Laitilan kaupungin lausuntoa valituksesta, joka koskee kaupunginhallituksen päätöstä (19.6.2023 § 148) hylätä poikkeamislupa liiketilojen käyttötarkoituksen muutoksesta asuinhuoneistoiksi. Käyttötarkoituksen muutos koskee voimassa olevan Keskustan asemakaava ja asemakaavan muutoksen (kaupunginvaltuusto vahvistanut 14.6.2004 § 37) mukaista asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialuetta (AL-2).

Kaupunginhallitus on käsitellyt As Oy Kiveliön hakemaa käyttötarkoituksen muutokseen liittyvää poikkeamista 12.2.2018 (§ 28) ja 21.10.2019 (§ 271). Vuoden 2018 pöytäkirjasta käy ilmi, että silloin hakijaa on pyydetty täydentämään hakemusta tarkemmalla selvityksellä/suunnitelmalla kiinteistön muutoksista. Täydentävää selvitystä tai suunnitelmaa ei ole toimitettu. Vuoden 2019 pöytäkirjasta käy ilmi, että rakennusluvan myöntämisen ehdoksi on merkitty kaikkien liiketilojen käyttötarkoituksen muuttaminen asuinkäyttöön sekä muutettavat asuintilat pitää olla kaikki hyväksyttävästi valmiita ennen asuntojen käyttöönottoa.

Tiivistelmä valituksen sisällöstä ja perusteluista

Valituksessa haetaan muutosta poikkeamishakemuksen päätökseen (LAIDno-2023-193) vedoten Laitilan kaupunginhallituksen 21.10.2019 (§ 271) hyväksymään poikkeamislupahakemukseen liiketilojen muuttamisesta asuinnoiksi. Hakija toteaa valituksessaan, että käytännössä tämä oli mahdotonta toteuttaa ja lisäksi korona-aika esti asian muutenkin eteenpäin viemisen. Lisäksi valituksessa on tuotu esiin, että Laitilan kaupunki haluaa pitää tarjolla tyhjiä liiketiloja, autopaikkoja on ja tulee olemaan riittävästi sekä kiinteistön leikki- ja viheralue on metsäaluetta.

Valituksessa myös todetaan, että on täysin kohtuutonta vaatia poikkeamishakemuksen liitteeksi kaikkia vasta rakennuslupaan vaadittavia lvis-suunnitelmia jo niiden korkeiden kustannustenkin takia. Valituksen mukaan vasta rakennuslupavaiheessa tarvitaan yksityiskohtaiset suunnitelmat, kun nyt haetaan vain käyttötarkoituksen muutosta liiketiloista asunnoiksi. Käyttötarkoituksen muutos liiketiloista asunnoiksi koskee vain sisätiloja ei ollenkaan talon ulkopuolista aluetta tai julkisivua.

Lopuksi valituksessa Laitilan kaupungilta vaaditaan korvauksia 5000 euroa As Oy Kiveliölle jo vuosia jatkuneesta perusteettomasta asian käsittelystä.

Kaupunginhallituksella on kokouksessaan 21.8.2023 mahdollisuus tutustua valitukseen kokonaisuudessaan.

Valitukseen annettava lausunto

Maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 1 momentin mukaan kunta voi erityisestä syystä hakemuksesta myöntää poikkeamisen maankäyttö- ja rakennuslaissa säädetystä tai sen nojalla annetusta rakentamista tai muuta toimenpidettä koskevasta säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta.

Tämä tarkoittaa, että poikkeamislupa voidaan myöntää asemakaavan vastaisesti, mikäli MRL 171 §:n mukaiset edellytykset täyttyvät ja hakemukselle on olemassa erityisiä syitä. Poikkeamista ei kuitenkaan saa myöntää, jos se aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle.

Kaupunginhallitus on päätöksessään perustellut poikkeamisluvan hylkäämistä seuraavasti:

Voimassa olevassa asemakaavassa AL-2 määräyksessä on erikseen määrätty, että Keskuskatuun rajoittuvalta osuudelta voidaan rakennusten ensimmäisiin kerroksiin sijoittaa ainoastaan liiketoimintaa palvelevia tiloja.

Kaavoituksen tarkoituksena on yhteensovittaa eri toimintoja asemakaava-alueella. Keskusta-alueen kaupunkirakenteen yksipuolistuminen pelkäksi asumiseksi haittaa kaavoitusta. Kaupan rakenteen muutokset ja suhdannevaihtelut vaikuttavat aika ajoin liiketilojen tarpeeseen ja kysyntään. Laitilan keskusta-alueella ei kuitenkaan ole suuria mahdollisuuksia lisätä tulevaisuudessa liiketilan määrää, mikäli nykyisiä liiketiloja muutetaan muuhun käyttöön.

Alueidenkäytön suunnittelun tavoitteena on myös edistää viihtyisän elinympäristön luomista. Poikkeamislupahakemuksen liitteenä olevan asema- ja pohjapiirroksen perusteella Keskuskatuun rajautuviin huoneistoihin osoitetut ulko-oleskelutilat avautuvat kaupungin vilkkaasti liikennöidyn pääkadun puolelle, jota ei voida pitää viihtyisänä elinympäristönä mm. melun ja pölyn vuoksi.

Poikkeamishakemuksessa ei ole esitetty maankäyttöön liittyvää erityistä syytä, vaan henkilökohtainen syy (liiketiloja ei ole saatu myytyä/vuokrattua). Koska poikkeamislupaa ei myönnetä henkilölle, vaan kiinteistölle, yhtiövastikkeiden perimisestä aiheutuvat kulut eivät ole erityinen syy myöntää poikkeamista. Poikkeamislupahakemukseen voidaan myös pyytää tarvittaessa tarkentavia suunnitelmia/selvityksiä, mikäli se koetaan tarpeelliseksi asian ratkaisemiseksi.

Valituksessa esitetty vaatimus kulukorvauksesta on perusteeton.

 

Edellä mainitut seikat huomioiden, valituksessa ei ole esitetty mitään sellaisia seikkoja, jotka antaisivat aihetta muuttaa kaupunginhallituksen hylkäämää poikkeamislupapäätöstä, ja valitus tulee näin ollen hylätä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kattelus, kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus toistaa valituksenalaisessa päätöksessä esittämänsä seikat ja päättää antaa lausuntonaan Turun hallinto-oikeudelle valmistelutekstin mukaisen lausunnon.

Kaupunginhallitus katsoo, ettei valituksessa ole esitetty mitään sellaisia seikkoja, jotka antaisivat aihetta muuttaa hallituksen päätöstä. Valitus tulee näin ollen hylätä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Merkittiin pöytäkirjaan, että asiantuntijana läsnä asian käsittelyn ajan oli kaupunkisuunnittelija Satu Sarkoranta.

Tiedoksi

Turun hallinto-oikeus

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa kuntalain 136 §:n mukaan tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.