Valmistelija
Antti Maantiehinno, Hanketyöntekijä, antti.maantiehinno@laitila.fi
Perustelut
Laitilan kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 28.6.2021 suunnitelman Kestävä Laitilan keskustan elinvoimaisuuden kehittämishankkeen toteuttamisesta. Kokouksessa 28.6.2022 (§ 176) projektipäällikkö esitti hankkeen etenemistä. Tuolloin todettiin, että hankkeeseen kuuluva ns. hidaskatukokeilu toteutetaan elokuussa 2022. Hankkeen kokonaisbudjetti on 67 010,34 euroa, josta Leader Ravakka rahoittaa 70 %.
Hidaskatukokeilun toimenpiteet suunniteltiin toteutettavaksi Vihtorinkadulle välillä Kirkkokatu – Keskuskatu. Kaikki suunnitellut toimenpiteet ovat luonteeltaan väliaikaisia, eivät pysyviä. Kokeilun aikana on tarkoitus kerätä tietoa vaikutuksista liikennemääriin (ajoneuvot, pyörät, kävelijät) ja koettuun turvallisuuden tunteeseen. Palautteen anto suunniteltiin tapahtuvaksi kirjallisesti ja esimerkiksi kadulla tehtävinä haastatteluina. Palautetta oli tarkoitus ottaa vastaan myös anonyymisti.
Hidaskatukokeilua lähdettiin suunnittelemaan yhteistyössä Laitilan kaupungin kanssa touko-kesäkuun 2022 aikana. Mukana olivat elinvoimapäällikkö Juha-Matti Päivölä, ympäristöpäällikkö Tuija Kailaste sekä työpäällikkö Pekka Mäki-Tasku. Päivölä toimii Laitilan kaupungin organisaation vastuuhenkilönä hankkeessa. Idea hidaskatukokeilusta ja sen ottamisesta hankesuunnitelmaan pohjaa Laitilassa aiemmin tehtyyn kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelmaan. Hanke kilpailutti suunnittelutyön ja tekijäksi valittiin WSP Finland. Suunnittelun aikana WSP on jalkautunut Laitilaan ja kävellen katsellut ja miettinyt liikenneturvallisuuden näkökulmasta vaaran paikat ja kehittämiskohteet, joihin kaupungin tulisi joka tapauksessa kiinnittää huomiota ja tehdä turvallisuutta edistäviä ratkaisuja. Kokeilulla haetaan näihin kokemuksia ja herätetään kuntalaiskeskustelua.
Suunnittelutyön valmistuttua hidaskatukokeilun materiaalit ovat olleet esillä hankkeen toimitilassa, jonne kuntalaiset saavat tulla materiaaliin tutustumaan ja kommentoimaan suunnitelmia. Hankkeesta, toimitilasta ja hidaskatukokeilusta oli juttua myös paikallislehdessä ja asiaa mainostettiin viikoittain sosiaalisessa mediassa, jakamalla tietoa paikallisiin sosiaalisen median ryhmiin. Vastaanotetun palautteen pohjalta suunnitelmia päätettiin muuttaa niin, ettei kokeilu veisi merkittävästi yhdenkään kadunvarren yrittäjän parkkitilaa ja haittaisi näin heidän liiketoimintaansa. Palautetta suunnitelmista ja muita huomioita aiheeseen liittyen kerääntyi myös kadunvarren nykyisiltä sekä entisiltä yrittäjiltä.
Alun perin kokeilu oli tarkoitus toteuttaa elokuussa 2022, koulujen alkaessa. Lopulta kokeilun ajankohdaksi kuitenkin tarkentui syys-lokakuu, jotta se ehdittäisiin hallinnollisesti käsittelemään. Hankkeen näkökulmasta hidaskatukokeilu voidaan siirtää toteutettavaksi myös kevät-kesälle 2023, jotta toimenpiteiden tarkemmassa suunnittelussa kyettäisiin huomioimaan vielä kattavammin eri kohderyhmien toiveet ja ajankohta olisi otollisempi. Hidaskatukokeilu voitaisiin ajoittaa alkamaan toukokuussa 2023 siten, että koululaiset pääsevät nauttimaan siitä ja antamaan omat kommenttinsa. Hankkeen rahoittajan ja täten rahoituksen näkökulmasta on välttämätöntä, että toteutettava kokonaisuus on edelleen hidaskatukokeilu, kokeilun ajankohdan muuttaminen ei vaikuta hankkeen rahoitukseen.
Hidaskadulla autot ja pyörät käyttävät normaalein liikennesäännöin samaa katutilaa. Jalankulkijoiden käytössä on jalkakäytävät. Hidaskadun nopeusrajoitus on yleensä 30 km/h. Vihtorinkadulla nopeus on jo valmiiksi kohdillaan, joten toimenpiteet keskittyvät enemmänkin kadun viihtyisyyden lisäämiseen ja keinoihin, joilla varmistetaan ajonopeuden pysyminen sallitulla tasolla. Kadun ilmeellä on itsellään tarkoitus vaikuttaa positiivisesti siihen, että autoilijat ajavat hitaammin ja maisemallisesti kokemus on miellyttävämpi eikä innosta tylsyydellään ylittämään nopeusrajoitusta. Laitilassa on kesäaikaan myös huomattava määrä kesäasukkaita, jotka mielellään tukevat paikallisia yrittäjiä ja viettäisivät keskustassa aikaa, mikäli siihen olisi tarjolla sopivat mahdollisuudet palveluineen. Yleisesti lähimatkailu ja liikkuminen niin kävellen kun pyöräillen on lisääntynyt runsaasti niin korona-aikana, kuin myös nousseiden polttoainehintojen ja toivottujen ilmastotoimien myötä.
Kokeilun tavoitteena on varmistaa ajonopeuksien pysyminen sallitulla tasolla, sujuvoittaa pyöräilyä ja mahdollistaa nopeampi pyöräily, rauhoittaa jalankulkuväylät kävelylle ja oleskelulle, sekä parantaa kaikkien käyttäjien turvallisuutta, erityisesti lasten ja iäkkäiden.
Keskeistä on käydä keskustelua kaupunginhallituksen nimeämän keskustan kehittämishankkeen ohjausryhmän kanssa ko. hankesuunnitelmista.
Ehdotus
Esittelijä
Heli Kiertokari-Laitinen, hallintojohtaja, heli.kiertokari@laitila.fi
Kaupunginhallitus päättää, että Kestävä Laitilan keskustan elinvoimahankkeeseen hyväksyttyä hidaskatukokeilun aikataulua muutetaan siten, että toteutus tapahtuu kevään-kesän 2023 aikana. Valmistelussa kiinnitetään edelleen huomiota kuntalaisten ja eri sidosryhmien kuulemiseen, koska kokeilun valmistelua ja suunnittelua jatketaan.
Päätös
Ehdotus hyväkyttiin.
Merkittiin pöytäkirjaan, että asiantuntijana läsnä asian käsittelyn ajan oli projektipäällikkö Antti Maantiehinno.