Perustelut
ASIA
Vesihuoltolain (119/2001) 11 §:n mukainen hakemus vesihuoltolaitoksen viemäriin liittämisestä vapauttaminen.
HAKIJA
LSK Poultry O
Väkkäräntie 45
23800 Laitila
KIINTEISTÖ
400-441-2-14, 400-441-2-30, 400-441-23-5 ja 400-441-2-3, Väkkäräntie 45
Kiinteistöt sijaitsevat vesihuoltolaitoksen vahvistetulla toiminta-alueella.
VAPAUTUSHAKEMUS LIITTYMISVELVOLLISUUDESTA JÄTEVESIVIEMÄRIIN
Kiinteistö sijaitsee vesihuoltolain mukaisella toiminta-alueella, taajama-alueella ja pohjavesialueella. Kiinteistöillä sijaitsevat rakennukset ovat kananjalostamon halleja sekä asuinrakennuksia. Kiinteistön Santamaa 400-441-2-3 omakotitalon jätevedet johdetaan yhtiön maasuodatin puhdistamoon.
Kiinteistöillä Tasamaa I, II ja III sijaitsevat tuotantohallit:
LSK 1 muodostuvat pesuvedet yhteensä 14-20 m3/vuosi johdetaan kaksiosaisen saostuskaivon kautta maastoon. Rakennuksessa ei ole vessaa eikä suihkua.
LSK 2 – 4 pesuvedet 24-30 m3/vuosi johdetaan kaksiosaisen saostuskaivon kautta maaperään rakennettuun maasuodattamoon. Rakennuksessa on vessa ja suihku, mutta käyttö on vähäinen.
LSK 5 pesuvedet 7-10 m3/vuosi johdetaan kolmiosaisen saostuskaivon kautta imeyttäen maaperään. Rakennuksessa on vessa.
LSK 6 pesuvedet 14-20 m3/vuosi johdetaan umpisäiliöön. Rakennuksessa on vessa ja suihku.
Suurin osa vedenkulutuksesta on kanojen juomavettä, joiden virtsa ja lanta imeytetään täyspehkulantapohjaan kanalassa.
Kiinteistöllä Santamaa 400-441-2-3 sijaitsee hautomo, toimisto ja asuinrakennus pesuvedet noin 12-15m3/vuosi johdetaan kaksiosaisen saostuskaivon kautta maaperään rakennettuun maasuodattamoon. Rakennuksessa on vessa hautomossa, toimistossa ja asuinosassa sekä suihku hautomossa ja asuinosassa. Suurin osa vedenkulutuksesta on asuinkiinteistön sekä hautomokoneiden jäähdytysjärjestelmän kulutusta, jota on noin 10 viikkoa/vuosi. Saunarakennusta ei käytetä.
TOIMIVALTA JA PERUSTEET LIITTÄMISVELVOLLISUUDESTA VAPAUTTAMISEEN
Vesihuoltolain 11 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen myöntää hakemuksesta vapautuksen vesihuoltolain 10 §:ssä tarkoitetusta liittämisvelvollisuudesta 11 §:ssä säädetyin perustein. Laitilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen on lupalautakunta.
Ennen vapautuksen myöntämistä vesihuoltolaitokselle ja kiinteistön omistajalle tai haltijalle on varattava tilaisuus tulla kuulluiksi. Lisäksi terveydensuojeluviranomaiselta on pyydettävä lausunto.
Vesihuoltolain 119/2001 mukaan liittymisvelvollisuudesta on myönnettävä vapautus, jos vesihuoltolain § 11 alla olevat perusteet täyttyvät:
Vapautus liittämisvelvollisuudesta on myönnettävä, jos:
1) liittäminen verkostoon muodostuisi kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomaksi, kun otetaan huomioon kiinteistön vesihuoltolaitteiston rakentamisesta aiheutuneet kustannukset, liittämisestä aiheutuvat kustannukset, vesihuoltolaitoksen palvelujen vähäinen tarve tai muu vastaava erityinen syy; ja
2) vapauttaminen ei vaaranna vesihuollon taloudellista ja asianmukaista hoitamista vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella.
Edellä 2 momentissa säädetyn lisäksi edellytyksenä vesijohtoon liittämisvelvollisuudesta vapauttamiselle on, että kiinteistöllä on käytettävissä riittävästi vaatimukset täyttävää talousvettä. Edellytyksenä jätevesiviemäriin liittämisvelvollisuudesta vapauttamiselle on 2 momentissa säädetyn lisäksi, että kiinteistön jätevesien johtaminen ja käsittely voidaan järjestää ympäristönsuojelulaissa säädettyjen vaatimusten mukaisesti.
ASIAN KÄSITTELY
Laitilan kaupunginvaltuusto on hyväksynyt Untamalan toiminta-alueeksi 27.9.2010 (§ 69) ja tehnyt laajennuspäätöksen 12.12.2011 72 §.
Pyydetyt lausunnot
Hakemuksesta on pyydetty lausunnot Laitilan kaupungin vesihuoltolaitokselta ja Uudenkaupungin terveydensuojeluviranomaiselta.
Vesihuoltolaitos toteaa lausunnossaan (13.8.2020), että liittymisvelvollisuudesta vapauttaminen vaarantaa yleisesti ottaen vesihuollon taloudellisen ja asianmukaisen hoitamisen vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella. Untamalan viemäröinnin toiminta-alueen viemäröinnin kustannuksia tullaan todennäköisesti kattamaan vesihuoltolaitoksen muilta asiakkailta saatavilla maksuilla. Tästä syystä vesihuoltolaitos vaatii, että vapautusta myönnettäessä huomioidaan painavin perustein vesihuoltolaitoksen taloudelliset edellytykset.
Vesihuoltolaitos toteaa kuitenkin lausunnossaan, ettei se pidä järkevänä liittää verkostoonsa kiinteistöjä, joista ei muodostu jätevettä.
Vesihuoltolaitos ei puolla kiinteistöjen Tasamaa I 400-441-2-14, Tasamaa II 400-441-2-30, Tasamaa III 400-441-23-5 ja Santamaa 400-441-2-3 vapauttamista liittymisvelvollisuudesta viemäriin, koska kiinteistöjen vesihuoltopalveluiden tarve ylittää vähäiseksi luokiteltavan määrän.
Hakijan vastine
LSK Poultry Oy on toimittanut 1.10.2020 vastineensa vesihuoltolaitoksen lausuntoon, jossa todennut seuraavaa:
1) Kiinteistö Santamaa omakotitalo on liitetty yhtiön maasuodatin puhdistamoon. Kiinteistön osalta liittymismaksu sekä vesi- ja jätevesimaksu muodostuvat niin suuriksi, että rakennus todennäköisesti poistetaan vuokrakäytöstä ja jätetään tyhjäksi, mikäli rakennukselle ei myönnetä vapautusta jätevesijärjestelmään liittymisestä.
2) Kiinteistöjen Tasamaa I, II ja III osalta jäteveden muodostuminen on hyvin satunnaista. Halleista päivissä laskettuna muodostuu jätevettä vain noin 1 - 2 viikon aikana vuodessa, kun halleja pestään (muun ajan hallit ovat joko tyhjänä ilman käyttöä tai sisällä on kasvatuseläimiä, jolloin kaikki käytettävä vesi sitoutuu eläimiin tai eläinten ulosteen mukana täyspehkulattiaan). Lisäksi toteamme, että hallien käyttö on hyvin epäsäännöllistä ja on mahdollista jonain vuonna, ettei jotain hallia tarvita lainkaan eikä jätevettäkään muodostu. Tällä perusteella on taloudellisesti täysin kohtuutonta vaatia jätevesiliittymää suuren liittymismaksun sekä vielä paljon kalliimpien investointikustannuksien vuoksi, jotka aiheutuvat koko tilan alueen jätevesijärjestelmän muutostöistä. Tämän epäsäännöllisen ja vähäisen jätevesimäärän vuoksi, myöskään vesilaitokselle ei tule arvioituja tuloja.
3) Jätevesimääriä ei voida kohteessa laskuttaa tulevan veden perusteella, koska suurin osa vedestä sitoutuu kanaloiden täyspehkuun ja kasvatettaviin eläimiin.
4) On taloudellisesti kohtuutonta vaatia jätevesiliittymää, koska yritys on järjestänyt jätevesien käsittelyn maapuhdistamossa ja näin asia on investoinut sekä perustamiskustannuksiin että puhdistamon ylläpitokustannuksiin.
5) Vesilaitoksen vaatimus asiassa johtaa epätasa-arvoiseen kohteluun verrattuna alueen muihin kotieläintiloihin, joille on hyväksytty jätevesien käsittely tavaksi umpitankki/pehkuun imeytys.
6) Vastaavassa tilanteessa osakasyhtiön toisessa toimipaikassa on kunnan ympäristöviranomaisilta myönnetty vapautus viemäriin liittymisestä, jätevesien vähäisyyden ja vain ajoittaisen tarpeen vuoksi. Tämä on hyväksytty, vaikka rakennuksessa on kunnallinen vesi.
Yhtiön ehdotus jätevesijärjestelmän puutteen korjaamiseksi on LSK 1 hallin liittäminen joko maasuodatin puhdistamoon tai umpitankin asentaminen. Muissa yhtiön kohteissa on hallinnon mielestä asia hoidettu asianmukaisella tavalla.
Liitteenä Laitilan kaupungin vesihuoltolaitoksen lausunto, LSK Poyltry Oy:n vastine siihen ja sijaintikartta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Tuija Kailaste, Ympäristöpäällikkö, tuija.kailaste@laitila.fi
Laitilan kaupungissa sijaitseville kiinteistöille Tasamaa I 400-441-2-14, Tasamaa II 400-441-2-30, Tasamaa III 400-441-23-5 ja Santamaa 400-441-2-3 osoitteessa Väkkäräntie 45, ei myönnetä vapautusta vesihuoltolain 11 §:n perusteella vesihuoltolain 10 §:n mukaisesta viemäriin liittämisvelvollisuudesta vesihuoltolaitoksen jätevesiviemäriin.
Perustelut
Vesihuoltolain 10 §:n mukaan toiminta-alueella sijaitsevat kiinteistöt on liitettävä vesihuoltolaitoksen vesi- ja viemäriverkostoon, koska vesihuoltolain 11 §:n mukaiset vapautuksen myöntämisen edellytykset eivät täyty.
Kyseessä on kananjalostamo, jonka kokonaisuuteen kuuluvat eri kiinteistöillä sijaitsevat tuotantohallit LSK 1-6 sekä asuinrakennukset, hautomo ja toimistotila. Hakija katsoo kiinteistöjen liittämisen vesihuoltolaitoksen viemäriverkostoon muodostuvan kiinteistöjen omistajalle taloudellisesti kohtuuttomaksi, kun otetaan huomioon liittämisestä aiheutuvat kustannukset ja vesihuoltopalveluiden vähäinen tarve.
Kiinteistöjen jätevesien käsittely ei täytä nykyisellään kaikkien rakennuksien osalta ympäristönsuojelulain (527/2014) eikä Laitilan kaupungin ympäristönsuojelumääräyksien vaatimuksia kiinteistöjen sijaitessa pohjavesialueella. Luokitellulla pohjavesialueella jätevesien johtaminen ojaan tai imeyttäminen maahan on kielletty. Näillä alueilla kaikki kiinteistöillä muodostuvat jätevedet on johdettava tiiviissä jätevesiputkessa pohjavesialueen ulkopuolelle käsiteltäväksi tai kerättävä tiiviiseen umpisäiliöön.
Ensisijainen jätevesien käsittelymenetelmä pohjavesialueella on, kun kiinteistöt sijaitsee vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella, viemäriverkostoon liittäminen
Kiinteistöille on aiheutunut kustannuksia saostuskaivojen asentamisesta maapuhdistamon rakentamisesta. Hankintahinta ja rakennuskustannukset voidaan katsoa ”kuoletetun”, kun rakentamisesta on kulunut 20-vuotta ja jätevesijärjestelmän uusimisen voidaan katsoa olevan ajankohtainen lähivuosina.
Sovelletut oikeusohjeet
Vesihuoltolaki (119/2001)
Ympäristönsuojelulaki (527/2014)
Terveydensuojelulaki (763/1994)
Haja-asutuksen jätevesiasetus (157/2017)
Laitilan kaupungin ympäristönsuojelumääräykset (4.6.2018)
Päätöksestä tiedottaminen
Lupapäätös
Kiinteistönomistaja
Jäljennös päätöksestä
Laitilan vesihuoltolaitos
Uudenkaupungin ympäristöterveydenhuollon johtaja
Laitilan kaupungin tekninen valiokunta
Muutoksenhaku
Muutosta päätökseen saa hakea valittamalla Turun hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.
Päätös
Ehdotus hyväksyttiin. Lisäyksellä, että perustelut lisätään päätöspöytäkirjaan näkyviin.