Kaupunginvaltuusto, kokous 13.12.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 127 Laitilan kaupungin vuoden 2022 talousarvioehdotus ja vuosien 2023-2024 taloussuunnitelmaehdotus

LAIDno-2021-1113

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Marika Silvennoinen, Talousjohtaja, marika.silvennoinen@laitila.fi

Perustelut

Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä on valtuuston hyväksyttävä myös kolmea tai useampaa vuotta koskeva taloussuunnitelma. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamisesta seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan. Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan.

Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Siihen tehtävistä muutoksista päättää valtuusto.

Kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 28.6.2021 talousarvion 2022 kehykset. Kehyksessä on huomioitu tehtävien vaativuuden arvioinnin vaikutus henkilöstökuluihin. KVTES 2020–2021 on voimassa 1.4.2020-28.2.2022. Sopimukseen tuli muutoksia 1.9.2021 alkaen, kun osa sopimuksensoveltamisalan piiriin kuuluvista siirettiin SOTE-sopimuksen ja osa OVTES:n piiriin. Kehyksen tuloksen ylijäämäksi hyväksyttiin 567.000 euroa.

Verotulot

Vuonna 2022 verotuloja arvioidaan kertyvän yhteensä 32,4 milj. euroa, josta kunnallisveron osuus on 28,3 milj. euroa, kiinteistöveron osuus 2 milj. euroa ja yhteisöveron 2,1 milj. euroa. Kokonaisuudessaan veroja ennakoidaan kertyvän 2,7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2021. Vuoden 2021 verotulojen ennakoidaan muodostuvan 1,7 % suuremmiksi kuin vuonna 2020. Vuoden 2022 verotuloarvio on laskettu vuoden 2021 tuloveroprosentin (20,75 %) mukaan.

Valtionosuudet

Vuonna 2022 valtionosuuksia tullaan saamaan ennakkolaskelman mukaan 25.394.064 euroa, kun vuonna 2021 valtionosuuden määrä on 23.649.551 euroa. Opetus- ja kulttuuriministeriön valtionosuus vuodelle 2022 vahvistetaan joulukuussa 2021. Ennakollisessa valtionosuuslaskelmassa se on huomioitu vuoden 2021 tasolla. Valtionosuuksiin vuodelle 2021 on oleellisesti vaikuttanut hallituksen tekemät koronavirusepidemian negatiivisten rahoitusvaikutusten kompensaatiopäätökset. Myös verotulojen lykkääntymistä kompensoidaan valtionosuuksien muodossa. Vuoden 2022 talousarvioesitykseen ei sisälly enää koronatukitoimia kunnille, mutta kunnille maksettavat verotulomenetysten korvaukset kasvavat silti vuonna 2022 lähes 300 milj. eurolla. Syynä ovat ansioveroperusteiden muutokset (ansiotasoindeksin muutosta vastaava tarkistus), kotitalousvähennyksen määräaikainen kasvattaminen ja vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon alentaminen.

Maksut ja taksat

Vuonna 2022 käyttötalouden toimintatuotot ovat yhteensä 21,7 milj. euroa. Vuonna 2021 siivouskustannukset näkyivät kustannuslaskennallisissa erissä. Vuoden 2022 talousarviossa ne on sisällytetty sisäisiin vuokratuloihin ja näkyvät toimintatuotoissa. Sisäisten siivoustuottojen osuus toimintatuotoista on noin 1,2 milj. euroa. Sisäisten ruokapalvelusuoritehintojen laskentaperusteita on tarkistettu ja vuonna 2022 suoritehinnat perustuvat kokonaiskustannuksiin. Kustannuslaskennallisiin eriin on lisätty työterveyshuollon kustannukset. Talousarvion laadintaohjeessa kehotetaan hallintokuntia nostamaan taksoja ja maksuja lainsäädännössä päätetyn mukaisesti.

Toimintakulut

Vuonna 2022 toimintakulut ovat 76,2 milj. euroa (ei sisällä kustannuslaskennallisia eriä). Toimintakulut kasvavat vuoden 2021 talousarvioon verrattuna 4,9 miljoonaa euroa, mikä suurimmalta osin selittyy henkilöstökulujen sekä palvelutarpeen kasvulla, lainsäädännön muutoksilla sekä hintojen nousulla.

Vuoden 2019 talousarvion laadinnan yhteydessä otettiin käyttöön sisäiset vuokrat, jotka näkyivät ennen muutosta talousarviossa osana kustannuslaskennallisia eriä. Vuoden 2020 talousarvion yhteydessä sisäisen vuokran erät siirrettiin käyttötalouteen normaaleiksi eriksi, jolloin ne näkyvät toimintakatteessa. Vuodesta 2022 lähtien myös siivouskulut sisältyvät sisäiseen vuokraan ja samalla toimintakatteeseen. Aikaisemmin ne on kirjattu kustannuslaskennallisina erinä. Teknisessä toimessa muutettu käytäntö näkyy sisäisinä ylläpitovuokratuloina ja toimialoilla sisäisinä vuokramenoina. Pääomavuokran tuotto näkyy kaupunginhallituksen alla. Ulkoiset kiinteistöjen käyttökustannukset siirrettiin muutoksen yhteydessä teknisen toimen kustannuksiksi. Aiemmin ne näkyivät muilla toimialoilla kustannuksina (sähkö, lämpö jne.). Työterveyshuollon kustannuksia ei ole aikaisemmin vyörytetty toimialoille, mutta vuodesta 2022 lähtien ne sisältyvät kustannuslaskennallisiin eriin.

Vuoden 2022 talousarviossa on huomioitu palkankorotuksiin 1,5 %:n korotus.

Investointiosa/rakentamisohjelma

Vuoden 2022 talousarvioehdotuksessa investointiosan menot ovat yhteensä 5,5 miljoonaa euroa. Investointiosan nettomenot ovat 1,2 milj. euroa vuoden 2021 talousarvion investointiosan nettomenoja pienemmät.

Rakentamisohjelman 2021–2024 suurimmat talonrakennushankkeet ovat Varppeen ruokalan peruskorjaus, kokonaiskustannuksiltaan 0,5 milj. euroa, Winnovan rakennusten peruskorjaukset 0,3 milj. euroa, Samppanummentien peruskorjaus 0,7 milj. euroa, Kodjala asemakaava-alueen rakentaminen 0,82 milj. euroa sekä kaupungintalon ilmanvaihdon ja valaistuksen uusiminen 0,45 milj. euroa.

Kunnallistekniikan hankkeisiin on varattu 2 milj. euroa vuodelle 2022, 1,7 milj. euroa vuodelle 2023 ja 0,88 milj. euroa vuodelle 2024.

Vesihuoltolaitoksen investointimenot ovat yhteensä 0,69 milj. euroa vuonna 2022, 0,67 milj. euroa vuonna 2023 ja 0,57 milj. euroa vuonna 2024.

Kaupungin talouden kehitys

Vuoden 2022 talousarvioehdotuksessa vuosikate on 3.328.166 euroa ja tilikauden alijäämä 55.224 euroa. Kaupunginhallituksen hyväksymän kehyksen ylijäämä on 567.000 euroa. Suunnitelmavuosina tuloslaskelma on alijäämäinen yhteensä 1,8 milj. euroa ja taseen kertynyt ylijäämä laskee 4,3 milj. euroon.

Laitilan lainamäärä tulee investointien myötä kasvamaan vuoteen 2024 mennessä. Vuonna 2020 Laitilan lainakanta oli 27,4 milj. euroa ja on arviolta 33,3 milj. euroa vuoden 2024 lopussa. Vuoden 2021 lopussa lainakanta on arviolta 3.581 euroa/asukas. Vuoden 2020 tilinpäätöksessä Laitilan kaupungin lainakanta per asukas oli 3.234 euroa. Vuonna 2020 koko maassa lainat per asukas olivat keskimäärin 3.478 euroa.

Liitteet:

- Henkilöstömuutokset

- Vuoden 2022 talousarvioehdotus ja vuosien 2023 - 2024 taloussuunnitelmaehdotus.

Esittelijä varaa tarkistusmahdollisuuden talousarvion käsittelyn yhteydessä.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kattelus, Kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus esittää liitteen mukaisen vuoden 2022 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2023-2024 taloussuunnitelmaehdotuksen kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

Päätös

Kaupunginhallitus merkitsi tiedoksi kaupunginjohtajan, talousjohtajan, hallintojohtajan, sivistysjohtajan, sosiaali- ja terveysjohtajan sekä teknisen johtajan selvitykset vuoden 2022 talousarvioehdotuksesta.

Kaupunginhallitus teki vuoden 2022 talousarvioehdotukseen ja vuosien 2023-2024 taloussuunnitelmaehdotukseen seuraavat muutokset/tarkistukset:

Sivu 178, Investoinnit, Talorakennus. Esittelijä teki muutetun päätösehdotuksen, jonka mukaan vuodelle 2022 lisätään 300 000 euron määräraha 8-tien yrityskeskuksen lv-saneeraukseen. Kaupunginhallitus päätti muutetun ehdotuksen mukaisesti.

Sivu 180, Investoinnit, Vesi- ja viemärilaitos. Esittelijä teki muutetun päätösehdotuksen, jonka mukaan vuodelle 2022 lisätään 80 000 euron määräraha viemäriverkoston rakentamiseen Koveron alueelle. Kaupunginhallitus päätti muutetun ehdotuksen mukaisesti.

Muilta osin kaupunginhallitus hyväksyi vuoden 2022 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2023-2024 taloussuunnitelmaehdotuksen sellaisenaan ja esittää ne kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

Vuoden 2022 talousarvioehdotuksen toimintakulut (ilman kustannuslaskennallisia eriä) ovat yhteensä 76 153 768 euroa ja toimintatuotot ovat yhteensä 21 716 570 euroa.
Investointiosan menot ovat vuonna 2022 yhteensä  5 923 281 euroa.

Valmistelija

Marika Silvennoinen, Talousjohtaja, marika.silvennoinen@laitila.fi

Perustelut

Laitilan kaupunki on ostanut palo- ja pelastuspalvelut Varsinais-Suomen aluepelastuslaitokselta. Palo-, pelastus- ja suojelutoimen järjestäminen kuitenkin siirtyvät hyvinvointialueiden vastuulle sote-uudistuksen yhteydessä vuonna 2023. Palo-, pelastus ja suojelu -tehtäväalueen toimintakulut olivat virheellisesti mukana kaupunginhallituksen 9.11.2021 käsitellyssä talousarvioehdotuksessa myös suunnitelmavuosilla 2023 ja 2024. Tehtäväalueen toimintakatearvio vuonna 2023 oli 790 605 euroa ja 799 188 euroa vuonna 2024. Muutoksesta johtuen vuoden 2023 arvioitu tulos paranee ja on 84 074 euroa ylijäämäinen. Vuoden 2024 arvioitu tulos on 312 526 euroa alijäämäinen.

Teknisen valiokunnan sekä sosiaali- ja terveysvaliokunnan tehtäväalueille lisätään teknisenä muutoksena tiedot tehtäväalueiden henkilöstöstä siltä osin, kun ne ovat puutteelliset.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kattelus, Kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus poistaa talousarvioehdotuksesta suunnitelmavuosilta 2023 ja 2024 palo-, pelastus- ja suojelutoimen tehtäväalueen määrärahat, jolloin toimintakuluja vuodelle 2023 muodostuu yhteensä 38 113 050 euroa ja 38 541 763 euroa vuodelle 2024.

Kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi muutokset ja antaa ne edelleen tiedoksi kaupunginvaltuustolle.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Merkittiin pöytäkirjaan, että asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyn ajan oli talousjohtaja Marika Silvennoinen.

Valmistelija

  • Marika Silvennoinen, Talousjohtaja, marika.silvennoinen@laitila.fi

Perustelut

-

Ehdotus

Kaupunginhallitus esittää liitteen mukaisen vuoden 2022 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2023-2024 taloussuunnitelmaehdotuksen kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

Päätös

Asian käsittelyn aluksi puheenvuoron käyttivät valtuutettu/kaupunginhallituksen puheenjohtaja Pekka Kuusisto ja kaupunginjohtaja Kattelus.

Seuraavaksi ryhmäpuheenvuoron käyttivät valtuutetut Vuorio, Aho, Raittinen, Pokki, Saari, Rantanen ja Rinne.

Käsittelyn jatkuessa puheenvuoroja käyttivät valtuutetut Aitakari, Aho, Männistö, sivistysjohtaja Laaksonen ja valtuutettu/kaupunginhallituksen puheenjohtaja Pekka Kuusisto.

Puheenvuorossaan Aho esitti tehtävään 27 Varhaiskasvatus; lisätään kolmen työntekijän palkkakustannus 105.000 euroa ja perustetaan ryhmäperhepäivähoitoryhmä. Männistö kannatti Ahon tekemää lisäysesitystä.

Koska keskustelun kuluessa oli tehty kannatettu muutosesitys, asiassa oli suoritettava äänestys. Puheenjohtaja määräsi suoritettavaksi äänestyksen siten, että ne, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotuksen hyväksymistä, äänestävät ”jaa” ja ne, jotka kannattavat Ahon tekemän muutosehdotuksen hyväksymistä, äänestävät ”ei”.
Äänestysesitys ja –menettely hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 22 jaa-ääntä ja 8 ei-ääntä. Puheenjohtaja totesi, että kaupunginvaltuusto oli tämän kohdan osalta hyväksynyt kaupunginhallituksen esityksen.

Keskustelu jatkui ja puheenvuoroja käyttivät valtuutettu Aitakari, kaupunginjohtaja Kattelus, tekninen johtaja Raula, sivistysjohtaja Laaksonen, valtuutetut Janne Kuusisto, Rinne ja Aho.

Puheenvuorossaan Aitakari esitti poistettavaksi kohde 8200/659 Laitilan pesäpallokatsomo 260.000 euroa sekä kohde 8200/757 Sähköinen lähetysjärjestelmä 10.000 euroa investointiohjelmasta. Janne Kuusisto kannatti Aitakarin tekemiä poistoehdotuksia.

Koska keskustelun kuluessa oli tehty kaksi kannatettua poistoesitystä, asiassa oli suoritettava äänestykset. Puheenjohtaja määräsi suoritettavaksi ensimmäisen äänestyksen siten, että ne, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotuksen hyväksymistä, äänestävät ”jaa” ja ne, jotka kannattavat Aitakari tekemän investointiosan kohteen 8200/659 260.000 euron poistoehdotuksen hyväksymistä, äänestävät ”ei”.
Äänestysesitys ja –menettely hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 25 jaa-ääntä ja 5 ei-ääntä. Puheenjohtaja totesi, että kaupunginvaltuusto oli tämän kohdan osalta hyväksynyt kaupunginhallituksen esityksen.

Edelleen puheenjohtaja määräsi suoritettavaksi toisen äänestyksen siten, että ne, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotuksen hyväksymistä, äänestävät ”jaa” ja ne, jotka kannattavat Aitakari tekemän investointiosan kohteen 8200/757 10.000 euron poistoehdotuksen hyväksymistä, äänestävät ”ei”.
Äänestysesitys ja –menettely hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 26 jaa-ääntä ja 4 ei-ääntä. Puheenjohtaja totesi, että kaupunginvaltuusto oli tämän kohdan osalta hyväksynyt kaupunginhallituksen esityksen.

Todettuaan keskustelun päättyneeksi puheenjohtaja ilmoitti, että kaupunginvaltuusto oli hyväksynyt vuoden 2022 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2023-2024 taloussuunnitelmaehdotuksen kaupunginhallituksen esittämässä muodossa.

Vuoden 2022 talousarvioehdotuksen toimintakulut (ilman kustannuslaskennallisia eriä) ovat yhteensä 76 153 768 euroa ja toimintatuotot ovat yhteensä 21 716 570 euroa.

Investointiosan menot ovat vuonna 2022 yhteensä  5 923 281 euroa.

Vuoden 2022 talousarvioehdotuksen tuloslaskelman vuosikate on 3 328 166 euroa ja tilikauden alijäämä on 61 279 euroa.

Äänestystulokset

  • Jaa 22 kpl 73%

    Pekka Kuusisto, Matti Viljanen, Hanna Lahtonen, Riikka Saarela, Tapio Kylä-Heiko, Jukka Alkio, Eero Kuisma, Tiina Saari, Tuomas Vuorio, Susanna Saari, Pertti Pokki, Jouko Aittakari, Ari Ketoniemi, Santeri Laaksonen, Oskari Pilppula, Seppo Lehtola, Mika Kinnala, Ilmari Vuorela, Pertti Kerttula, Juha Kiviö, Jari Kiveinen, Timo Rantanen

  • Ei 8 kpl 27%

    Janne Kuusisto, Juha Raittinen, Virve Aho, Heikki Peltola, Jarkko Männistö, Henri Aitakari, Pauliina Haijanen, Seppo Rinne

  • Jaa 25 kpl 83%

    Pekka Kuusisto, Riikka Saarela, Tuomas Vuorio, Matti Viljanen, Oskari Pilppula, Ari Ketoniemi, Hanna Lahtonen, Ilmari Vuorela, Timo Rantanen, Tiina Saari, Jukka Alkio, Heikki Peltola, Eero Kuisma, Pertti Pokki, Juha Kiviö, Jarkko Männistö, Seppo Lehtola, Susanna Saari, Jouko Aittakari, Santeri Laaksonen, Mika Kinnala, Pertti Kerttula, Tapio Kylä-Heiko, Jari Kiveinen, Pauliina Haijanen

  • Ei 5 kpl 17%

    Janne Kuusisto, Henri Aitakari, Juha Raittinen, Virve Aho, Seppo Rinne

  • Jaa 26 kpl 87%

    Tuomas Vuorio, Riikka Saarela, Hanna Lahtonen, Heikki Peltola, Eero Kuisma, Jarkko Männistö, Matti Viljanen, Pekka Kuusisto, Oskari Pilppula, Jari Kiveinen, Tapio Kylä-Heiko, Tiina Saari, Pertti Pokki, Ilmari Vuorela, Juha Kiviö, Seppo Lehtola, Pertti Kerttula, Timo Rantanen, Mika Kinnala, Susanna Saari, Jouko Aittakari, Virve Aho, Ari Ketoniemi, Santeri Laaksonen, Jukka Alkio, Pauliina Haijanen

  • Ei 4 kpl 13%

    Juha Raittinen, Janne Kuusisto, Henri Aitakari, Seppo Rinne


Muutoksenhaku

Päätökseen voidaan hakea muutosta Turun hallinto-oikeudelta kirjallisella valituksella. Valituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Mikäli päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös asianosainen sekä kunnan jäsen.

Valituskirjassa on ilmoitettava
- valittajan nimi, ammatti, asuinkunta ja postiosoite
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja muutos, joka siihen vaaditaan tehtäväksi
- muutosvaatimuksen perusteet

Valituskirja on valittajan tai valituskirjan muun laatijan omakätisesti allekirjoitettava. Jos ainoastaan laatija on allekirjoittanut valituskirjan, siinä on mainittava myös laatijan ammatti, asuinkunta ja postiosoite.

Valituskirjaan on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai viran puolesta oikeaksi todistettuna jäljennöksenä sekä todistus siitä päivästä, josta valitusaika on luettava. Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä. Omalla vastuulla voi valitusasiakirjat lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Valitusaika on 30 päivää päätöksen tiedoksisaannista.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevasta päätöksestä kunnan jäsenen ja muiden katsotaan saaneen tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Turun hallinto-oikeuden postiosoite on PL 32, 20101 Turku ja käyntiosoite Sairashuoneenkatu 2-4, 20100 Turku, sähköposti turku.hao@oikeus.fi, puh. 0295642400 ja fax 0295642414. Sähköinen asiointi osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista annetun lain (701/93) 3 §:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua hallinto-oikeudessa 260 euroa.