Kaupunginvaltuusto, kokous 15.11.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 111 Kaukolankodin hankesuunnittelu

LAIDno-2021-269

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Mika Raula, Tekninen johtaja, mika.raula@laitila.fi

Perustelut

Kaukolankodin tilatarkastelu / Raula

Kaukolankodin tilajärjestelyistä on tehty vaihtoehtoisia selvityksiä sen jälkeen, kun kaupunki luopui toiminnan yksityistämisselvityksestä. Tarkastelut on tehty seuraavien mallien pohjalta:

  • Nykyisen Kaukolankodin saneeraus ja laajennus
  • (Uudisrakennuksen rakentaminen omaan taseeseen)
  • Tilojen vuokraaminen ulkopuoliselta toimijalta

Mikäli Kaukolankodin toiminnot sijoitetaan nykyiseen rakennukseen, edellyttää se merkittäviä rakenteellisia muutoksia sekä laajennusosan rakentamista.

Avin mukaan lupa- ja valvontakäytännössä (koskee siis yksityisiä palvelujentuottajia) vakiintuneesti on katsottu, että yhden hengen huoneen pinta-alan tulisi olla n. 15 m2 ja kahden hengen huoneen pinta-alan n. 20 m2. Näiden lisäksi jokaisen huoneen yhteydessä tulisi lähtökohtaisesti olla oma n. 5 m² saniteettitila. Em. pinta-alat ovat vain suuntaa antavia ja toimitiloja arvioidaan aina kokonaisuutena. Em. mitoitusta on käytetty lähtökohtana tässä suunnittelutyössä.

Rakennuskustannukset ovat nousseet viime kuukausina merkittävästi, joten laskennallisiin hintoihin sisältyy epävarmuutta poikkeuksellisen paljon. Tämä koskee kaikkia eri vaihtoehtoja.

Kaukolankodin saneeraus ja laajennus:

Lähtökohtana on ollut vanhan osan osalta se, että asuntojen tulisi olla väh. 15 m² sekä varustettuina omalla 5 m² saniteettitilalla. Tavoitetta ei ole mahdollista toteuttaa aivan joka paikassa. Käytännössä tämä vähentää nykyistä asuntomäärää merkittävästi. Työn pohjaksi on laadittu arkkitehtisuunnitelmat luonnostasolla. Korjausasteeksi on määritelty 66,0 %. Korjausaste on kohtuullisen iso ja kattaa rakennuksen sisäpuoliset työt. Ulkopuolisia kunnostuksia ei tässä ole huomioitu. Kustannuksiksi saneerauksen osalta on laskettu 3 370 000 € (alv 0 %). Arvio vastaa hyvin lähellä vuonna 2017 toteutettua vastaavaa laskelmaa.

Laajennusosa on suunniteltu siten, että tulevat asunnot ja oheistilat sijoittuvat 1. kerrokseen. Asuntoja tilaan sijoittuisi 27 kappaletta. Laajennusosan hinnaksi on arvioitu 2 860 000 € (alv 0 %). (liitteet 1,2,3,4)

Yhteenlasketuksi hinnaksi muodostuu saneerauksen ja laajennuksen osalta 6 230 000 € (alv 0 %). Kokonaiskustannuksiin tulee huomioida lisäksi ulkopuoliset työt sekä väistötilakustannukset. Väistötilojen saatavuus tämän kokoluokan hankkeeseen on haasteellista. Kahden vuoden vuokra-ajalla voidaan arvioida vuokraksi noin 88 000 € (alv 0 %) / kk ja ulkopuolisten töiden osuudeksi 100 000 €.

Uusien korvaavien tilojen rakentaminen omaan taseeseen:

Uusien tilojen rakentamista on selvitetty lähtökohdista, että tilatarve on n. 60 asukkaalle. Vertailutietoina on käytetty vastaavia suuruusluokaltaan samanlaisia jo toteutuneita kohteita. Kohteiden hinnat ovat vaihdelleet noin 8,2 M€: n ja 10,0 M€:n välillä.

Mahdolliseksi rakennuspaikaksi on esitetty Valkojärven asemakaava-aluetta. Tällöin etäisyys keskustaajamaan pienenisi merkittävästi Kaukolankotiin verrattuna.

Tilojen hankinta vuokraamalla:

Tilojen hankinta vuokraamalla on mahdollista. Mahdollisia tilojen toimittajia löytyy.

Laskennallisesti 8,2 M€:n hanke 20 vuoden maksuajalla ja 1,5 % korolla antaisi pääomavuokran osuudeksi ensimmäisenä vuonna 533 000 €, josta se lähtisi laskemaan vuosittain. Ylläpitovuokraksi on laskettu vuodessa 115 200 €. Yhteenvetona ensimmäisen vuoden kokonaisvuokra olisi 648 200 €. 

Korkotason ennakointi tulevaisuudessa on vaikeaa, mutta odotettavissa on korkotason nousu. Tämä tulee heijastumaan vuokratasoon. Myöskin halutulla mitoitus-/ laatutasolla on merkitystä hintaan ja vuokratasoon. Liitteinä olevilla taulukoilla osoitetaan muuttujien vaikutus kokonaishintaan ja sitä kautta vuokriin.(liitteet 5,6)

 

Toimintojen tarkastelu / Ahokas, Koski, Silvast

Laitilan kaupungin ikääntyneen väestön palveluiden järjestämissuunnitelmassa vuosille 2021-2024 yhdeksi tärkeimmäksi painopisteeksi on määritelty laitoshoidon paikkojen muuttaminen tehostetun palveluasumisen paikoiksi. Kaukolankodin laitoshoidon muuttamisesta tehostetuksi palveluasumisyksiköksi on olemassa Laitilan kaupunginvaltuuston päätös 3.2.2020, § 9.

Lain ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (ns. vanhuspalvelulaki, 980/2012) mukaan ikääntyneille tulee tarjota kunnissa laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut. Vanhuspalvelulain 14a §:n (1351/2014) mukaan pitkäaikaista laitoshoitoa tarjotaan vain, jos siihen on lääketieteelliset perusteet tai asiakasturvallisuuteen tai potilasturvallisuuteen liittyvät perusteet.

Tehostettu palveluasuminen tarjoaa ympärivuorokautista hoivaa niille, jotka tarvitsevat paljon apua, hoivaa ja valvontaa. Asukkaat maksavat asunnostaan tai omasta huoneestaan vuokraa vuokrasopimuksen mukaan. Palvelujen maksut määräytyvät asumispalvelujen järjestäjän hinnaston mukaan. Palvelumaksuista säädetään asiakasmaksulaissa. 1.7.2021 uudistetun asiakasmaksulain 7 c §:n mukaan kunnan tai kuntayhtymän pitkäaikaisen tehostetun palveluasumisen asukkailta perittävä kuukausimaksu saa olla enintään 85 prosenttia asukkaan nettokuukausituloista. Ennen kuukausimaksun laskemista nettokuukausituloista tehdään asiakasmaksulain 10 c ja 10 d §:ssä säädetyt vähennykset. Näitä vähennyksiä ovat esimerkiksi kohtuulliset asumiskulut, joista on vähennetty asumistuki ja tietyt lääkekustannukset kuitenkin enintään sairausvakuutuslain vuosiomavastuun suuruisena. Tehostetun palveluasumisyksikön asukas on oikeutettu saamaan Kelalta eläkettä saavan hoitotukea ja useimmiten myös eläkkeen saajan asumistukea. Kunnan tai kuntayhtymän tulee varmistaa, että pitkäaikaisen tehostetun palveluasumisen asukkaalle jää kuukaudessa vähintään 164 euron käyttövara. Asiakasmaksulakiuudistuksessa on pyritty yhdenmukaistamaan intensiivisen hoidon ja huolenpidon tarpeessa olevien asiakkaiden maksuja.

Nykyisiä Kaukolankodin tiloja ei ole mahdollista muuttaa suoraan tehostetun palveluasumisen asunnoiksi, sillä tilat ovat nykypäivän standardeilla puutteelliset. Jokaisessa asukashuoneessa ei esimerkiksi ole omaa saniteettitilaa. Osa huoneista ja käytävistä on ahtaita. Arviolta noin puolet asukashuoneista soveltuisivat tulevan asumisyksikön huoneiksi. Syksyllä 2018 laaditun kuntoarvion mukaan Kaukolankodin kunto on tyydyttävä. Kiinteistön keittiö ja ruokailutilat soveltuvat tulevaan käyttöön tehostetussa palveluasumisessa.

Ratkaistavana siis on, peruskorjataanko Kaukolankodin kiinteistö vai rakennetaanko osittain tai kokonaan uudet tilat. Selvityksen alla on, saadaanko Kaukolankotiin peruskorjauksen jälkeen 30-40 tehostetun palveluasumisen paikkaa ja toiset 30 paikkaa uudisrakennukseen.

Kunnallista toimintaa (ja sen muutoksia) ei koske lupamenettely. Toisin sanoen kunnallisen vanhainkodin muuttaminen kunnalliseksi tehostetun palveluasumisen yksiköksi ei edellytä luvan hakemista aluehallintovirastolta. Toki kuitenkin, jos aluehallintovirastoon tulee vireille kunnallisen toimintayksikön toimitiloja koskeva valvonta-asia, arvioidaan tiloja tällöin samoin perustein kuin yksityistenkin palveluntuottajien tiloja. Sosiaalihuoltolain 30 § (1301/2014) ja vanhuspalvelulain 22 § mukaan asiakkaiden käytössä olevien sosiaalipalvelujen toimitilojen on tuettava asiakkaiden sosiaalista vuorovaikutusta ja toimintaan osallistumisen mahdollisuutta. Toimitilojen suunnittelussa ja käytössä on huomioitava asiakkaiden yksilölliset tarpeet ja edellytykset, esteettömyys ja yksityisyyden suoja. Ympärivuorokautisessa hoivassa on turvattava iäkkäiden hyvän elämän arvojen toteutuminen, avo- ja aviopuolisoiden tulee voida asua yhdessä niin halutessaan.

Yksityisten palveluntuottajien osalta noudatettavassa lupamenettelyssä on vakiintuneesti edellytetty, että vanhusten ympärivuorokautisessa hoidossa jokaisella asukkaalla tulee lähtökohtaisesti olla käytössään riittävän tilava oma huone, jonka yhteydessä on oma saniteettitila (tai vähintään vierekkäisen huoneen kanssa yhteinen saniteettitila). Lisäksi yksiköihin hyväksytään rajattu määrä kahden hengen huoneita pariskunta- tmv. käyttöön. Kahden hengen huoneiden tulee luonnollisesti olla tilavampia kuin yhden hengen huoneiden ja myös niiden yhteydessä tulee lähtökohtaisesti olla oma saniteettitila.  Ilman omaa (tai viereisen huoneen kanssa jaettua saniteettitilaa) olevia huoneita ei lupakäytännössä lähtökohtaisesti hyväksytä pitkäaikaiseen asumiseen, vaan tällaisia huoneita on mahdollista käyttää vain lyhytaikaishoidon paikkoina. Myös lyhytaikaiseen käyttöön tarkoitettujen huoneiden osalta on tietysti kuitenkin suotavaa, että niissäkin olisi oma saniteettitila. Asukashuoneiden lisäksi yksikössä tulee olla riittävästi myös yhteistä ruokailu- ja oleskelutilaa, joka mahdollistaa asukkaiden keskinäisen vuorovaikutuksen ja erilaisten yhteisten tilaisuuksien ja viriketuokioiden järjestämisen. Lääkkeiden jakoa ja säilytystä varten tulee olla omat, lukitut tilansa. Mitä tulee asukashuoneiden kokoon, on lupa-ja valvontakäytännössä vakiintuneesti katsottu, että yhden hengen huoneen pinta-alan tulisi olla n. 15 m2 ja kahden hengen huoneen pinta-alan n. 20 m2. Näiden lisäksi jokaisen huoneen yhteydessä tulisi lähtökohtaisesti olla oma saniteettitila, joka ei sisälly em. neliömääriin. Em. pinta-alat ovat vain suuntaa antavia ja toimitiloja arvioidaan aina kokonaisuutena.

Kaukolankodin remontointi

  • Kaukolankodin nykyisiin tiloihin ei saa remontoitua samaa määrää asukaspaikkoja, kuin mitä nyt on käytettävissä, joten lisätilaa tulee rakentaa, mikäli tavoiteltu 60 asukaspaikkaa saataisiin käyttöön.
  • Kaukolankodin ns. vanhan puolen osastot jäävät pieniksi ja niiden yhdistäminen uuteen siipeen tms. ei ole toiminnallisesti yksinkertaista. Toinen osasto sijaitsee 3. kerroksessa ja toinen 2. kerroksessa. Asukkailla ei ole esim. suoraa pääsyä ulkoilemaan.  Hissin käyttö on aina pakollista.
  • Henkilöstöresurssin optimaalinen käyttö heikkenee aina, kun joka osastolla tarvitaan oma yöhoitaja. Esim. tällä hetkellä Kaukolankodissa on kaksi 11 asukkaan osastoa (yhteensä 22 asukasta) ja rakenteellisista syistä tarvitaan kaksi yöhoitajaa. Saman määrän asukkaita voi hoitaa yhdellä yöhoitajalla (yksi hoitaja maksaa kaikkine henkilöstökuluineen n. 39 000 euroa/vuosi).
  • 20 asukkaan osasto on melko kustannustehokas henkilöstöresurssin kannalta. Mikäli osaston kokoa suurennetaan, tarvitaan toinen yöhoitaja. Lisäksi esim. 30 asukkaan osasto alkaa olla jo melko levoton ympäristö ja jo pelkästään ihmisten tuoma melun määrä lisääntyy. Tämä on haitallista etenkin muistisairaille henkilöille.
  • Remontointia varten tarvitaan väistötilat.
  • Väistötiloina voisi toimia Kaukolankodin yhteyteen ensin rakennettava lisäsiipi, jolloin sinne mahtuvat asukkaat muuttaisivat lisäsiipeen ja tämän jälkeen remontoitaisiin vanhaa puolta.
  • Väistötilat voi ostaa myös yksityisiltä palveluntuottajilta. Tällöin osa asukkaista jouduttaisiin todennäköisesti sijoittamaan Laitilan ulkopuolelle, ehkä jopa naapurikuntia kauemmaksikin. Väistötilaratkaisussa asukkaille tulee useampi muutto. Ikäihmisten (muistisairaiden) siirtäminen hoitopaikasta toiseen on aina huono vaihtoehto, koska se lisää sekavuutta yms. Tiedossa on, että laitilalaiset haluavat heitä hoidettavan Laitilassa.

Mikäli päädytään siihen, että asukkaat sijoitetaan remontin ajaksi yksityisiin palveluasumisyksiköihin, jää suuri osa Kaukolankodin henkilöstöstä ilman töitä. Osalle henkilöstöstä löytyy mahdollisesti tilapäisesti töitä esimerkiksi kotihoidon, Koivukodon, terveyskeskusosaston ja lääkärien vastaanoton vuosiloma- ja sairauslomasijaisuuksista. Tosiasia on, että kaikille ei kuitenkaan ole osoittaa korvaavaa työtä. Arvioitavaksi tulee henkilöstön mahdollinen lomauttaminen. 

  • Kolmas vaihtoehto voisi olla parakkiratkaisu. Kaukolankodin läheisyyteen pystytettäisiin parakeista koostuva kokonaisuus, jossa asukkaat asuisivat remontin ajan.

Uudisrakennus

  • Ei tarvitse miettiä väistötiloja. Kaukolankodissa asutaan, kunnes uudisrakennus on toimintakunnossa.
  • Tilojen toimivuuteen ja kustannustehokkuuteen voidaan kiinnittää huomiota jo suunniteltaessa. 3 x 20 asukaspaikkainen yksikkö toimii kolmella yöhoitajalla (tällä hetkellä Kaukolankodissa on 52 asukasta ja 4 yöhoitajaa).
  • Kustannustehokkuutta on mahdollista saada nykyistä erilaisemman ruuanjakelusysteemillä eli ei nykyisellä keskitetyllä annosjakelulla. Uudisrakennuksessa ravitsemuspalveluiden työntekijä voisi osallistua ruuanjakoon ja ruoka jaettaisiin kuljetusastioista suoraan lautaselle.
  • Uusia tiloja suunniteltaessa voidaan kiinnittää huomiota ja mahdollistaa paremmin asukkaiden omatoiminen ulkoilu (aidatut piha-alueet jne.)

Henkilöstömitoituksesta

Vanhuspalvelulain (980/2012) 20 §:n mukaan laadukkaiden palvelujen turvaamiseksi hoitohenkilöstön määrän, koulutuksen ja tehtävärakenteen tulee vastata iäkkäiden henkilöiden määrää ja palvelujen tarvetta. Henkilöstömitoituksesta iäkkäiden henkilöiden tehostetusta palveluasumisesta ja pitkäaikaisesta laitoshoidosta on säädetty vanhuspalvelulaissa 1.10.2020 alkaen. Henkilöstömitoitus nousee asteittain. Lain tullessa voimaan 1.10.2020, henkilöstömitoituksen oli oltava vähintään 0,5 työntekijää asiakasta kohti. Vuoden 2021 alusta henkilöstömitoituksen oli oltava vähintään 0,55 ja vuoden 2022 alusta vähintään 0,6 työntekijää asiakasta kohti. Siirtymäaika päättyy 1.4.2023, jolloin henkilöstömitoitus vähintään 0,7 työntekijää asiakasta kohti tulee täysimääräisesti voimaan.

Lakimuutos ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista määrittää minimihenkilöstön määrän suhteessa asukkaiden lukumäärään ja se erottelee työnteossa välillisen ja välittömän työn. Vanhuspalvelulain mukaan 1.10.2020 lähtien ainoastaan välittömässä asiakastyössä tehdyt työtunnit lasketaan henkilöstömitoitukseen laskettaviin tunteihin.

Välittömällä asiakastyöllä tarkoitetaan hoitoa ja huolenpitoa sekä asiakkaan toimintakykyä ja kuntoutumista edistäviä ja ylläpitäviä tehtäviä, asiakasta koskevien tietojen kirjaamista, palvelutarpeen arviointia sekä hoito- ja palvelusuunnitelman laatimista ja päivittämistä. Välillisessä asiakastyössä (=tukipalvelutehtävät) tehtyjä työtunteja ei lasketa henkilöstömitoitukseen laskettaviin tunteihin. Tukipalvelutehtäviin on pääsääntöisesti varattava erillinen resurssi. Jos välillistä työtä sisällytetään säännönmukaisesti asiakastyötä tekevien työntekijöiden työhön, sen osuus on määriteltävä tehtävänkuvassa. Välillisellä asiakastyöllä tarkoitetaan huoneiden ja yhteisten tilojen siivousta, pyykki- ja kiinteistöhuoltoa, ruoan valmistusta ja lämmitystä, yksikön johtajan ja vastuuhenkilön esimies- ja hallinnollista työtä sekä muita vastaavia hoitoa ja huolenpitoa mahdollistavia tehtäviä.

Kaukolankodissa välillisen työn määrä on määritelty olevan 3 tuntia / vuorokausi / osasto, joka siis vähennetään työntekijöiden kokonaistyöajasta. Tuo määrä välillistä työtä on riittävä ja siinä ajassa välillisen työn ehtii suorittamaan. Lisäksi kokonaistuntimäärästä vähennetään yötöistä kertyvä aikahyvitys, joka on 75:36 h / osasto / 3 viikon tarkasteluväli.

Todellisen, toteutuneen henkilöstömitoituksen laskentakaava:

  1. lasketaan yhteen välitöntä asiakastyötä tekevien työntekijöiden välittömässä asiakastyössä tehdyt työtunnit kolmen viikon seurantajakson ajalta.
  2. jaetaan saatu työtuntimäärä luvulla 114,75 (3 viikon kokonaistyöaika). Näin saadaan tietoon kolmen viikon aikana käytössä olleiden vakanssien/työsuhteiden laskennallinen määrä.
  3. saatu vakanssien/työsuhteiden määrä jaetaan asiakkaiden lukumäärällä.

Alla suunnitelmia henkilöstömitoituksesta erilaisen tilaratkaisujen ja tulevaisuuden suhteen ja kuinka montaa hoitajaa tuo mitoitus kussakin tilanteessa käytännössä tarkoittaa.

  1. Kaukolankoti nykyisessä muodossaan (laitoshoito) (liite 7)

2021 (hoitajamitoitusvaatimus 0,55)

52 paikkaa + 1 lyhytaikaisen hoidon paikkaa (yht. 53): 36,5 työntekijää (4 x sh, 29 hoitajaa ja 3,5 hoitoapulaista). Tämä riittää juuri ja juuri. Jokaiseen poissaoloon tulee löytää sijainen. Välittömän työn määrää vähentää se, että yöhoitajia Kaukolankodissa on 4. Rakenteellisista syistä (4 pientä erillistä osastoa) yöhoitajien määrän vähentäminen ei onnistu.

Sairaanhoitajien välittömän työn osuus on 70% kaikissa kohdissa.

2022 (hoitajamitoitusvaatimus 0,6)

52 paikkaa + 3 lyhytaikaisen hoidon paikkaa (yht. 55): 39,5 työntekijää (4 x sh, 32 hoitajaa ja 3,5 hoitoapulaista). Mitoituksessa on hieman pelivaraa, joka käytetään poissaolojen paikkaamiseen. Lisäksi tarpeellisia ja/tai lakisääteisiä lyhytaikaisen hoidon paikkoja pystytään käyttämään täyspainoisesti.

2023 (hoitajamitoitusvaatimus 0,7)

52 paikkaa + 3 lyhytaikaisen hoidon paikkaa: 45,5 työntekijää (4 x sh, 32 hoitajaa ja 3,5 hoitoapulaista). Mitoituksessa on kohtalaisesti pelivaraa, joka käytetään poissaolojen paikkaamiseen. Lyhytaikaisen hoidon paikat voivat pyöriä täydellä teholla.

  1. Remontointi, huonepaikkojen väheneminen 34 (maksimi, ei yhtään lyhytaikaisen hoidon paikkaa)

2022 (hoitajamitoitusvaatimus 0,6)

34 paikkaa + 0 lyhytaikaisen hoidon paikkaa: 27 työntekijää (4 x sh, 23 hoitajaa). Tämä riittää juuri ja juuri. Lähes jokaiseen poissaoloon tulee löytää sijainen. Välittömän työn määrää vähentää se, että yöhoitajia Kaukolankodissa on 4. Rakenteellisista syistä (4 pientä erillistä osastoa) yöhoitajien määrän vähentäminen ei onnistu.

2023 (hoitajamitoitusvaatimus 0,7)

34 paikkaa + 0 lyhytaikaisen hoidon paikkaa: 30 työntekijää (4 x sh, 26 hoitajaa). Mitoituksessa on hieman pelivaraa, joka käytetään poissaolojen paikkaamiseen (1-2 työpäivää / yksikkö / 3 vkoa).

  1. Uudisrakennus 3 x 20 paikkaa

2022 (hoitajamitoitusvaatimus 0,6)

60 paikkaa + 0 lyhytaikaisen hoidon paikkaa: 42 työntekijää (3 x sh, 29 hoitajaa). Tämä riittää kohtuullisesti. Mitoitus kestää 4 työntekijäpoissaolopäivää / yksikkö / 3 vkoa. Yöhoitajia on kolme neljän sijasta. Osastot ovat kokonsa puolesta melko hyvin hallittavissa ja ne ovat melko kustannustehokkaita inhimillisyyttä unohtamatta.

Sairaanhoitajien välittömän työn osuus on 50% kaikissa kohdissa, jolloin kehitystyö yms. mahdollistuu. Tämä varmistaa myös hoitotyön laadun.

2023 (hoitajamitoitusvaatimus 0,7)

60 paikkaa + 0 lyhytaikaisen hoidon paikkaa: 48 työntekijää (3 x sh, 45 hoitajaa). Tämä riittää kohtuullisesti. Mitoitus kestää 4-5 poissaolopäivää / yksikkö / 3 vkoa. Yöhoitajia on kolme neljän sijasta. Osastot ovat kokonsa puolesta melko hyvin hallittavissa ja ne ovat melko kustannustehokkaita inhimillisyyttä unohtamatta.

Sairaanhoitajien välittömän työn osuus on 50% kaikissa kohdissa, jolloin kehitystyö yms. mahdollistuu. Tämä varmistaa myös hoitotyön laadun.

  1. Kaukolankoti + lisäsiipi (8+17+35) 60 paikkaa + 3 lyhytaikaisen hoidon paikkaa

 2022 (hoitajamitoitusvaatimus 0,6)

60 paikkaa + 3 lyhytaikaisen hoidon paikkaa: 44 työntekijää (3 x sh, 41 hoitajaa). Tämä riittää kohtuullisesti. Lyhytaikaisten hoidon paikkojen ollessa käytössä poissaoloihin tarvitaan aina sijainen. Mitoitus ei juurikaan kestä poissaoloja. Yöhoitajia on kolme. Suunnitelmassa Louhelan ja Wäinölän osastot on yhdistetty ja niissä on neljän yöhoitajan sijasta kolme (yhdistetty osasto 17 asukasta + 2 lyhytaikaisen hoidon asiakasta). Osasto on kokonsa puolesta hallittavissa, mutta ne ovat edelleen kahdessa eri osastossa ja niiden valvonta yhden henkilön toimesta tulee harkita huolellisesti.

Sairaanhoitajien välittömän työn osuus on 50% kaikissa paitsi isoimmassa yksikössä vain 25%, koska ko. yksikön henkilöstömäärä on jo melko suuri.

2023 (hoitajamitoitusvaatimus 0,7)

60 paikkaa + 3 lyhytaikaisen hoidon paikkaa: 51 työntekijää (3 x sh, 48 hoitajaa). Tämä riittää juuri ja juuri. Etenkin silloin, kun lyhytaikaisen hoidon paikat ovat käytössä, poissaoloihin tarvitaan aina sijainen. Mitoitus ei juurikaan kestä poissaoloja. Yöhoitajia on kolme. Suunnitelmassa Louhelan ja Wäinölän osastot on yhdistetty ja niissä on neljän yöhoitajan sijasta kolme (yhdistetty osasto 17 asukasta +2 lyhytaikaisen hoidon asiakasta). Osasto on kokonsa puolesta hallittavissa, mutta ne ovat edelleen kahdessa eri osastossa ja niiden valvonta yhden henkilön toimesta tulee harkita huolellisesti.

Sairaanhoitajien välittömän työn osuus on 50% kaikissa paitsi isoimmassa yksikössä vain 25%, koska ko. yksikön henkilöstömäärä on suuri.

Liitteenä yllä mainitut henkilöstömitoitukset taulukkomuodossa. Yhden hoitajan palkan henkilöstösivukuluineen on arvioitu olevan 39 000 euroa/vuosi.

Kaukolankodin keittiön toimintavaihtoehtoja

Nykyiset Kaukolankodin keittiön tilat ovat toimivat ja uudistetut. Ruoanvalmistuskapasiteettia olisi enemmänkin kuin, mitä tällä hetkellä on käytössä.

Ruuankuljetuksesta

Taloustietoa nykyhetkestä:

Terveyskeskus-ajot arkisin (3 x päivässä) 150 euroa/pvä

Terveyskeskus-ajot viikonloppuisin (3 x päivässä) 210 euroa/pvä

Eli kustannukset vuodessa yhteensä n. 61 000 euroa

Jos kaikki asumispalvelut järjestettäisiin jatkossa Kaukolankodin yhteyteen, voidaan asumispalveluiden osalta ruuan kuljetuspalveluista luopua. Ruoka voidaan kuljettaa ruoankuljetusvaunuilla tai tasovaunuilla yksiköihin. Tästä syntyisi säästöä. Edelleen jää kuitenkin järjestettäväksi kotiin kuljetettavien ruoka-annoksien ja terveyskeskusosaston (10-20 annosta/ruokailu) ruokakuljetus.

Mikäli uudisrakennus tehdään Kaukolankodista erilleen, niin ruoka pitää kuljettaa sinne, kuten nyt kuljetetaan Koivukotoon ja terveyskeskusosastolle. Tässä tilanteessa uudisrakennukseen tulisi jakelukeittiö. Tällöin ruuanjakelussa pystytään siirtymään keskitetystä jakelusta hajautettuun jakeluun (ruoka kuljetetaan astioissa yksiköihin, joissa se jaetaan lautasille). Hajautettu ruuanjakelu vähentää ruokapalveluhenkilöstön työmäärää oleellisesti ja on näin myös mahdollistamassa kustannusten pienentämistä.

Kaukolankodin uudisrakennus sekä nykyisen Kaukolakodin remontti ja uuden lisäsiiven rakennus tarkoittavat toiminnan kannalta sitä, että nykyinen Koivukodon tehostettu palveluasumisen yksikkö (19 paikkaa) lakkautetaan ja asukkaat sekä henkilökunta siirtyvät samoihin tiloihin Kaukolankodin asukkaiden ja henkilökunnan kanssa. Muissa tilavaihtoehdoissa Koivukodon toiminta jatkuu ennallaan nykyisissä tiloissa terveyskeskuksen yhteydessä

 

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kattelus, Kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus käy keskustelun aineiston pohjalta ja päättää jatkotoimenpiteistä.

Päätös

Kaupunginhallitus päätti lähettää valmistelutekstissä mainitut vaihtoehdot lausuttavaksi Laitilan tekniselle valiokunnalle, sosiaali- ja terveysvaliokunnalle, vanhusneuvostolle sekä Pyhärannan kunnalle ja Rauman kaupungille. Lausunnot pyydetään toimittamaan Laitilan kaupunginhallitukselle 21.10.2021 mennessä.

Merkittiin pöytäkirjaan, että asiantuntijoina läsnä tämän asian käsittelyn ajan olivat tekninen johtaja Mika Raula, sosiaali- ja terveysjohtaja Johanna Ahokas sekä ikäihmisten palvelujohtaja Sari Koski.

 

Valmistelija

Mika Raula, Tekninen johtaja, mika.raula@laitila.fi

Perustelut

Tekninen valiokunta kuulee esittelyn asiasta, yhdessä sosiaali-ja terveysvaliokunnalle, vanhusneuvostolle sekä tekniselle valiokunnalle järjestettävässä tilaisuudessa, ennen varsinaista kokousta.

Kaukolankodin tilaratkaisua ja toiminnan muutosta koskevaa selvitystä on laadittu yhteistyössä teknisen toimialan sekä sosiaali- ja terveystoimialan kesken. Selvitys on valmistunut kaupunginhallituksen 11.10.2021 (§333) kokoukseen.

Kaupunginhallitus on kokouksessaan 11.10.2021 (§333) päättänyt ennen päätöstään pyytää lausunnon asiasta sosiaali- ja terveysvaliokunnalta, tekniseltä valiokunnalta, vanhusneuvostolta, Pyhärannan kunnalta sekä Rauman kaupungilta 21.10.2021 mennessä.

Vanhuspalvelulain (1351/2014) §14 a, Laitilan kaupunginvaltuuston 16.9.2019 (§81) päätös sekä Laitilan kaupungin ikääntyneen väestön palveluiden järjestämissuunnitelma vuosille 2021- 2024 tähtäävät nykyisen Kaukolankodin laitoshoidon paikkojen muuttamiseen tehostetun palveluasumisen paikoiksi. Myös laatusuositus linjaa ympärivuorokautista hoitoa suuntaan, joka edellyttää vanhainkotihoidon kehittämistä tehostetuksi palveluasumiseksi.

Kaukolankodissa on tällä hetkellä 52 laitosasumisen varsinaista asukaspaikkaa. Näiden lisäksi käytetään tarvittaessa kolmea lisäpaikkaa lyhytaikaiseen hoitoon. Laitilan Terveyskeskuksen tiloissa sijaitsevassa tehostetun palveluasumisen yksikössä, Koivukodossa, on 19 asukaspaikkaa. Paikkaluku on yhteensä 71 asukaspaikkaa (+3 lyhytaikaisen hoidon paikkaa). Kaukolankodin paikoista 38 omistaa Laitilan kaupunki, 11 Pyhärannan kunta ja 3 Rauman kaupunki. Laitilan kaupunki kuitenkin käyttää Kaukolankodin paikoista tällä hetkellä 50 paikkaa. Tämän lisäksi Laitilan kaupunki ostaa tehostetun palveluasumisen paikkoja tällä hetkellä 66 yksityisiltä palveluntuottajilta. Laitilan kaupunginvaltuusto on 22.3.2021 § 19 päättänyt, että kunnallisia tehostetun palveluasumisen paikkoja on tarkoitus tuottaa jatkossa yhteensä 60. 

Vuoden 2018 kuntoarvion mukaan nykyisen Kaukolankodin tilat ovat tyydyttävät. Rakennuksen kunto sekä tilavaatimusten edellyttämät muutostarpeet huomioiden, esitetään ratkaisuvaihtoehdoksi ympärivuorokautisen hoidon tilojen uudelleen järjestelyä. Toimintamallin muutoksen ja peruskorjauksen vuoksi vähenevä paikkamäärä edellyttää uudisrakennuksena toteutettavaa laajennusosaa nykyisen Kaukolankodin yhteyteen tai kokonaan uutta rakennusta.

Uudisrakennukseen on suunniteltu toteutettavaksi kolme (3) 20 asukaspaikan yksikköä, yhteensä 60 asukaspaikkaa. Uutta rakennusta suunniteltaessa voidaan vaikuttaa tilojen suunnitteluun ja henkilöstöresurssin optimaaliseen käyttöön. Henkilöstöresurssin optimaalinen käyttö heikkenee aina, kun joka osastolla tarvitaan oma yöhoitaja. Esimerkiksi tällä hetkellä Kaukolankodissa on kaksi 11 asukkaan osastoa (yhteensä 22 asukasta). Rakenteellisista syistä tarvitaan kaksi yöhoitajaa. Saman määrän asukkaita voi hoitaa yhdellä yöhoitajalla. Uudisratkaisulla kyetään vaikuttamaan henkilöstökustannusten kasvuun verrattuna muihin tilaratkaisuihin.

Uudisrakennuksen rakennusvaiheessa ei ole tarvetta väistötiloille, jonka hankintakustannukset ovat 99 500 €/kk. Asiakkaita ei myöskään vaihtoehtoisesti tarvitse sijoittaa muihin asumisyksiköihin Laitilaan/muille paikkakunnille rakennusvaiheen ajaksi eikä tehdä heille kahta muuttoa. Henkilöstön näkökulmasta heidän uudelleen sijoittelua ja mahdollisia lomautuksia ei tarvitse toimintakatkoksen vuoksi tehdä.

Edellä esitetyistä syistä Kaukolankodin ja Koivukodon toimintaan on syytä miettiä korvaavat tilat uudisrakennushankkeena teknisen toimialan osoittamasta sijainnista. Mahdolliseksi rakennuspaikaksi on esitetty Valkojärven asemakaava-aluetta. Tällöin etäisyys keskustaajamaan lyhenisi nykyiseen Kaukolankotiin verrattuna.

Kustannukset

Nykyiset tilat:

Koivukoto neliöt 446 m2, sisäinen vuosivuokra vuonna 2022 on 135 035 €

Kaukolankoti neliöt 2993 m2, sisäinen vuosivuokra vuonna 2022 on 455 035 €

Ikäihmisten päivätoiminnan tilat nyk. Kaukolankodissa, sisäinen vuosivuokra vuonna 2022 on 31 442 €. Käytössä olevien tilojen neliömäärä sisältyy Kaukolankodin kohdalla ilmoitettuun neliömäärään.

Nykyisten rakennusten neliöt ovat yhteensä 3439 mja vuosivuokra 622 165 €, sisältää lämmityksen, sähkön ja veden, kiinteistöhuollon, siivouspalvelut ym. kustannukset.

Uusi rakennus vuokrattuna:

Kaukolankodin ja Koivukodon korvaavan uuden rakennuksen pinta-ala on kokonaisuudessaan n. 2400 m2 (sis. päivätoiminnan tilat sekä ikääntyneiden kohtaamispaikkaa varten varatut tilat). Kustannusennuste on ensimmäisen esitetyn laskentavaihtoehdon mukaan n. 8,2M€. 

Uuden asumisyksikön vuosivuokra ensimmäisenä vuotena on noin 648 200 €, josta seuraa sosiaali- ja terveystoimialalle kustannusten kasvua noin 26 035 €/ensimmäinen vuosi. Vuokran määrä laskee arvion mukaan tämän jälkeen vuosittain. Vuokraan sisältyy pääomavuokra (533 000 €) sekä ylläpitovuokra (115 200 €).

Uudessa yksikössä hoitohenkilöstön (sairaanhoitaja, hoitaja, hoitoapulainen) määrä on n. 48. Esimerkkinä yhden hoitajan palkka henkilöstösivukuluineen on n. 39 000 euroa/vuosi. Uuden yksikön henkilöstömenoihin kohdennetaan myös osa asumispalvelujohtajan ja ikäihmisten palvelujohtajan palkkamenoista. Tässä vaiheessa tarkempia henkilöstökustannuksia on vaikea arvioida, sillä esimerkiksi sairauslomiin, vuosilomiin ja erilliskorvauksiin varattavat määrärahat tarkentuvat vuosittain.

Kalustamisen kustannuksia ei ole arvioitu.

Kaikki edellä esitetyt neliöt, kustannukset ja vuokrat tarkentuvat hankesuunnittelun myötä.

Uudisrakennuksen valmistumisajankohdaksi on arvioitu vuosi 2024.

 

Ehdotus

Esittelijä

Mika Raula, Tekninen johtaja, mika.raula@laitila.fi

Tekninen valiokunta esittää edellä mainittuun viitaten, että Kaukolankodin toiminnot tultaisiin siirtämään rakennettaviin vuokratiloihin. Perusteena vuokraukselle on se, ettei kaupungin ole tarkoituksen mukaista rakentaa uutta tilaa omaan taseeseen. Myöskään Kaukolankodin saneerauksella ei saavuteta kustannuksiltaan ja toiminnallisesti järkevää ratkaisua.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Mika Raula, Tekninen johtaja, mika.raula@laitila.fi

Perustelut

Rauman kaupunki ja Pyhärannan kunta ovat tahoillaan päättäneet, että ne eivät ole valmiita osallistumaan Kaukolankodin korjauskustannuksiin. Päätöksistä ilmenee myös, että molemmat ovat valmiita myymään osuutensa Laitilan kaupungille. Sosiaali- ja terveysvaliokunta ja tekninen valiokunta ovat tahoillaan tehneet päätöksen, jossa ne puoltavat palveluiden siirtämistä uusiin vuokratiloihin. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan päätös syntyi äänestyksen jälkeen äänin 5-4 ja teknisen valiokunnan päätös oli yksimielinen. Vanhusneuvosto esittää toiveenaan, että ikäihmisten palvelutarpeet tulee turvata kaikkien ikäihmisten osalta. Se näki myös tärkeänä palvelujen saatavuuden Laitilan kaupungin alueella myös uuden hyvinvointialueen aloittaessa toimintansa.

Kaukolankodin tulevasta tilaratkaisusta on laadittu vaihtoehtoiset selvitykset, joiden pohjana ovat olleet nykyisten tilojen saaneeraus sekä laajennus ja kokonaan uusien tilojen rakentaminen. Tällöin lähtökohtana on pidetty vuokratiloihin siirtymistä.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kattelus, Kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että se kilpailuttaa Kaukolankodin korvaavien tilojen hankinnan uudisrakennusmallilla, jossa ulkopuolinen toimija vastaa tilojen rakentamisesta ja edelleen vuokraamisesta kaupungille. Kilpailutusasiakirjat tuodaan ennen kilpailutusta kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi.

Päätös

Keskustelun kuluessa hallituksen jäsen Janne Kuusisto teki esittelijän ehdotuksesta poikkeavan ehdotuksen, että Kaukolankodin toiminnan muutos palveluasumisyksiköksi saatetaan viimeinkin voimaan, kuten valtuusto on päättänyt jo kaksi vuotta sitten, sekä aletaan hankkeistamaan nykyisen kiinteistön rinnalle laajennusosaa, jolla lisäpaikkojen tarve saadaan katettua.

Jäsen Arokoivu kannatti Kuusiston tekemää ehdotusta. Koska oli tehty esittelijän ehdotuksesta poikkeava ja kannatettu ehdotus, oli äänestettävä. Puheenjohtaja ehdotti, että ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät JAA ja ne, jotka kannattavat jäsen Kuusiston ehdottamaa ja Arokoivun kannattamaa ehdotusta, äänestävät EI. Äänestystapa hyväksyttiin. Suoritettiin äänestys, jossa annettiin 7 JAA-ääntä ja 2 EI-ääntä.

Todettuaan äänestystoimituksen päättyneeksi puheenjohtaja ilmoitti, että kaupunginhallitus oli hyväksynyt esittelijän tekemän päätösehdotuksen.

Jäsenet Kuusisto ja Arokoivu jättivät päätöksestä eriävän mielipiteen.

Merkittiin pöytäkirjaan, että asiantuntijoina läsnä tämän asian käsittelyn ajan olivat sosiaali- ja terveysjohtaja Johanna Ahokas, ikäihmisten palvelujohtaja Sari Koski ja tekninen johtaja Mika Raula.

Eriävä mielipide

Janne Kuusiston ja Nina Arokoivun eriävä mielipide:

Eriävä mielipide koskien Laitilan kaupunginhallituksen päätöstä Kaukolankodin tilasuunnittelusta 
(Kokous 8.11.2021, §344) 
 
Päätöksen valmistelussa ja esittelyssä on puutteita, ja se vaikuttaa pyrkivän ainoastaan yhteen ennalta valittuun vaihtoehtoon. 
Esittelyssä ei selviä millään tavalla millaisia kustannuksia nykyisen Kaukolankodin kiinteistön hylkäämisestä kaupungille koituu, tai miten esimerkiksi Kaukolankodissa toimiva keittiö tullaan korvaamaan. 
Viimeksi mainittu jo yksin pahimmassa tapauksessa tuo yli miljoonan euron kustannukset kaupungille. 
Esittelyssä ei myöskään kerrottu miten omasta kiinteistöstämme luopumalla voidaan taata palvelun säilyminen hyvinvointialueen ottaessa toiminnan hoitaakseen. 
Esittelyssä ei myöskään tuotu juurikaan ilmi henkilökunnan tai talon asukkaiden näkökulmia saati tahtoa. 
Esitetyn ratkaisun kokonaiskustannukset sivukuluineen eivät kunnolla selviä päätösehdotuksessa. 
Myös yli 2 vuotta sitten kaupunginvaltuuston tekemä päätös Kaukolankodin toiminnan muuttamisesta palveluasumisyksiköksi on edelleen täytäntöön panematta. 
Myöskään Kaukolankodin suhteen jo valmiiksi tehtyjä suunnitelmia toiminnan muuttamiseksi palveluasumisyksiköksi ei huomioitu millään tavoin, vaikka niissä on suunniteltu vaadittavat muutokset 
vuokratasoa myöden. Sen sijaan monesti mainitaan varsin huterasti perusteltu yli 3 miljoonan euron investointitarve. 
Kaukolankodin toiminnan muuttaminen palveluasumisyksiköksi ei vastoin esitettyä vaadi miljoonien investointia, ja tästä on naapurikunnissamme lukuisia esimerkkejä. 
Myös iltakoulun tai muun tiedotustilaisuuden puuttuminen näin merkittävässä asiassa on hyvin kyseenalaista, varsinkin kun vastaavia on järjestetty huomattavasti merkitykseltään vähäisemmistä asioista. 
Päättäjinä jotka on valittu edustamaan Laitilan kaupungin asukkaita, ja toimimaan Laitilan kaupungin parhaaksi, emme näe että tehty päätös olisi kaupunkilaisten tahdon, tai kaupungin talouden kannalta paras mahdollinen, emmekä koe saaneemme riittävästi kaikkia vaihtoehtoja koskevaa tietoa päätöstä varten. 

Äänestystulokset

  • Jaa 7 kpl 78%

    Heikki Peltola, Riikka Saarela, Mika Kinnala, Hanna Lahtonen, Tuomas Vuorio, Pekka Kuusisto, Tiina Saari

  • Ei 2 kpl 22%

    Janne Kuusisto, Nina Arokoivu

Valmistelija

  • Mika Raula, Tekninen johtaja, mika.raula@laitila.fi

Perustelut

-

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää kilpailuttaa Kaukolankodin korvaavien tilojen hankinnan uudisrakennusmallilla, jossa ulkopuolinen toimija vastaa tilojen rakentamisesta ja edelleen vuokraamisesta kaupungille.

Päätös

Asian käsittelyn aluksi puheenvuoron käyttivät kaupunginhallituksen puheenjohtaja/valtuutettu Pekka Kuusisto, kaupunginjohtaja Kattelus, tekninen johtaja Raula sekä sosiaali- ja terveysjohtaja Ahokas.

Edelleen puheenvuoroja käyttivät valtuutetut Pokki, Aitakari, kaupunginjohtaja Kattelus, valtuutettu Janne Kuusisto ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja/valtuutettu Pekka Kuusisto.
Puheenvuorossaan valtuutettu Aitakari esitti asian palauttamista valmisteluun, valtuuston iltakoulun järjestämistä asiasta ja asian tuomista päätöksentekoon niin, että valtuusto valitsee, mitä vaihtoehtoa se lähtee edistämään. Janne Kuusisto kannatti Aitakarin tekemää palautusehdotusta.

Koska keskustelun kuluessa oli tehty kannatettu palautusehdotus, asiassa oli suoritettava äänestys. Puheenjohtaja määräsi suoritettavaksi äänestyksen siten, että ne, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista, äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat asian palauttamista kaupunginhallituksen käsittelyyn, äänestävät "ei". Äänestysesitys ja -menettely hyväksyttiin.
Suoritetussa äänestyksessä annettiin 25 jaa-ääntä ja 6 ei-ääntä, jolloin puheenjohtaja totesi, että asian käsittely jatkuu.

Seuraavaksi puheenvuoroja käyttivät valtuutetut Rinne, Janne Kuusisto, kaupunginhallituksen puheenjohtaja/valtuutettu Pekka Kuusisto, valtuutetut Aho, Saarela, Ketoniemi, kaupunginjohtaja Kattelus, valtuutetut Arokoivu, Varjo, sosiaali- ja terveysjohtaja Ahokas, valtuutetut Raittinen, Kylä-Heiko, Kinnala, Pokki, Peltola, Aittakari, Kiveinen ja tekninen johtaja Raula.
Puheenvuorossaan valtuutettu Aho esitti, että Kaukolankodin yhteyteen rakennetaan lisäosa ja nykyiset tilat saneerataan. Janne Kuusisto, Arokoivu ja Rinne kannattivat puheenvuoroissaan Ahon tekemää muutosehdotusta.

Puheenjohtaja totesi keskustelun päättyneeksi. Koska keskustelun kuluessa oli tehty kannatettu muutosehdotus, asiassa oli suoritettava äänestys. Puheenjohtaja määräsi suoritettavaksi äänestyksen siten, että ne, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotuksen hyväksymistä, äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat Ahon tekemän ja Janne Kuusiston, Arokoivun sekä Rinteen kannattaman muutosehdotuksen hyväksymistä, äänestävät "ei". Äänestysesitys ja -menettely hyväksyttiin.
Suoritetussa äänestyksessä annettiin 25 jaa-ääntä ja 6 ei-ääntä, jolloin puheenjohtaja totesi, että kaupunginvaltuusto oli hyväksynyt kaupunginhallituksen ehdotuksen.

Valtuutettu Janne Kuusisto ilmoitti, että Laitilan puolesta -valtuustoryhmä jättää asiasta eriävän mielipiteen. Samoin valtuutettu Aho ilmoitti jättävänsä asiasta eriävän mielipiteen.
Eriävät mielipiteet ovat pöytäkirjan liitteenä.

Äänestystulokset

  • Jaa 25 kpl 81%

    Heikki Peltola, Riikka Saarela, Pekka Kuusisto, Tuomas Vuorio, Eero Kuisma, Paula Elo, Ilmari Vuorela, Oskari Pilppula, Susanna Saari, Santeri Laaksonen, Jukka Alkio, Tiina Saari, Ari Ketoniemi, Juha Kiviö, Pertti Kerttula, Pertti Pokki, Timo Rantanen, Tapio Kylä-Heiko, Jari Kiveinen, Matti Viljanen, Mika Kinnala, Jouko Aittakari, Ville Varjo, Jarkko Männistö, Pauliina Hämäläinen

  • Ei 6 kpl 19%

    Janne Kuusisto, Juha Raittinen, Nina Arokoivu, Henri Aitakari, Virve Aho, Seppo Rinne

  • Jaa 25 kpl 81%

    Pekka Kuusisto, Riikka Saarela, Heikki Peltola, Tiina Saari, Tuomas Vuorio, Susanna Saari, Jouko Aittakari, Tapio Kylä-Heiko, Matti Viljanen, Jukka Alkio, Jarkko Männistö, Mika Kinnala, Ville Varjo, Ilmari Vuorela, Eero Kuisma, Paula Elo, Ari Ketoniemi, Santeri Laaksonen, Timo Rantanen, Oskari Pilppula, Pertti Pokki, Pertti Kerttula, Juha Kiviö, Jari Kiveinen, Pauliina Hämäläinen

  • Ei 6 kpl 19%

    Janne Kuusisto, Juha Raittinen, Nina Arokoivu, Henri Aitakari, Virve Aho, Seppo Rinne


Muutoksenhaku

Päätökseen voidaan hakea muutosta Turun hallinto-oikeudelta kirjallisella valituksella. Valituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Mikäli päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös asianosainen sekä kunnan jäsen.

Valituskirjassa on ilmoitettava
- valittajan nimi, ammatti, asuinkunta ja postiosoite
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja muutos, joka siihen vaaditaan tehtäväksi
- muutosvaatimuksen perusteet

Valituskirja on valittajan tai valituskirjan muun laatijan omakätisesti allekirjoitettava. Jos ainoastaan laatija on allekirjoittanut valituskirjan, siinä on mainittava myös laatijan ammatti, asuinkunta ja postiosoite.

Valituskirjaan on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai viran puolesta oikeaksi todistettuna jäljennöksenä sekä todistus siitä päivästä, josta valitusaika on luettava. Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä. Omalla vastuulla voi valitusasiakirjat lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Valitusaika on 30 päivää päätöksen tiedoksisaannista.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevasta päätöksestä kunnan jäsenen ja muiden katsotaan saaneen tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Turun hallinto-oikeuden postiosoite on PL 32, 20101 Turku ja käyntiosoite Sairashuoneenkatu 2-4, 20100 Turku, sähköposti turku.hao@oikeus.fi, puh. 0295642400 ja fax 0295642414. Sähköinen asiointi osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista annetun lain (701/93) 3 §:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua hallinto-oikeudessa 260 euroa.