Kaupunginhallitus, kokous 16.8.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 260 Lifecare-potilastietojärjestelmän versiopäivitys ja siirtyminen yhteisen palvelinalustan käyttäjäksi

LAIDno-2020-473

Valmistelija

  • Johanna Ahokas, sosiaali- ja terveysjohtaja, johanna.ahokas@laitila.fi
  • Sami Suominen, sami.suominen@laitila.fi
  • Tyyne Okkonen, Palvelu- ja tietohallintosihteeri, tyyne.okkonen@laitila.fi

Perustelut

Lifecare-potilastietojärjestelmän versiopäivitys ja siirtyminen yhteisen palvelinalustan käyttäjäksi

Laitilan kaupunki käyttää TietoEVRYn Lifecare-potilastietojärjestelmää terveydenhuollon palveluiden tuottamiseen. Sovelluksesta on julkaistu uusia vuosiversioita, joita ei ole osin toimittajasta johtuvista syistä kyetty ottamaan käyttöön kunnissa. Huomionarvoista on, että nykyinen ohjelmistoversio on jäämässä pois TietoEVRYn tukipalvelun piiristä. Sovelluksen alla toimiva Windows -käyttöjärjestelmä ja SQL-tietokantaohjelmisto vaativat myös päivittämistä.

Laitilan kaupungilla on käytössä Lifecare-potilastietojärjestelmän vuosijulkaisu 2015, josta päättyy ohjelmistotoimittaja TietoEVRYn tuki kuluvana vuonna. Lifecare 2015-vuosiversio ei myöskään tue eikä siihen ole saatavana kaikkia niitä toiminnallisuuksia, joita terveydenhuollon toimijoilta lakisääteisesti edellytetään ensi vuoden alusta alkaen. Lisäksi potilastietojärjestelmän osat on asennettu tuen piiristä poistuneille Windows-alustoille, joihin ei enää ole saatavana tietoturvapäivityksiä.

Jotta tekninen kehitysvelka saadaan kurottua umpeen ja ohjelmiston lakisääteiset toiminnallisuudet asetettua ajan tasalle, järkevin vaihtoehto on liittyä Varsinais-Suomen kuntien yhteiseen Lifecare-käyttöpalvelualustaan, josta kohdennetaan ohjelmiston vaatimia palvelinresursseja kaikille yhteisesti 2M-IT:n konesalista, jonka omistajiin myös Laitilan kaupunki kuuluu. Tässä mallissa Lifecare-palvelimet siirretään/integroidaan 2M-IT:n konesaliin, joka jatkossa ylläpitää näitä ja tarjoaa tähän liittyvää tukea ympäri vuorokauden. Kuntien yhteisessä käyttöpalvelualusta-mallissa voidaan palvelinresurssien lisäksi yhteiskäyttää esim. palvelinlisenssejä, eikä jokaisen Lifecare-käyttäjäyhteisön tarvitse niitä erikseen hankkia. Järjestelmiä voidaan tulevaisuudessa mahdollisesti päivittää samanaikaisesti eikä eri kuntien / sote-yhtymien välille synny versio-eroavaisuuksia, kuten nyt on käynyt.

Lähes kaikilla Varsinais-Suomen Lifecare-potilastietojärjestelmän käyttäjäkunnilla on samanlainen tarve päivittää järjestelmää. Tästä syystä asiaa on käsitelty alueen Lifecare-käyttäjien sote- ja IT-johdon yhteisissä kokouksissa touko-kesäkuussa 2021. Johdon yhteinen näkemys on, että järjestelmän päivitykset tulee aloittaa heti kesälomien jälkeen 2021 eikä niitä voi lykätä myöhemmin toteutettavaksi.  

Lifecare-potilastietojärjestelmän päivitystarve voidaan jakaa kahteen osaan:
1) Lifecare-sovelluksen päivitys ja
2) sovelluksen alla olevien varusohjelmistojen ja palvelimien päivitys.

Sovelluksen päivitys on pääosin kuntakohtainen toimenpide, jonka päivityshinta vaihtelee organisaation koon mukaan. Varusohjelmistojen ja palvelinlaitteiden päivityksessä on päätetty tehdä yhteistyötä Varsinais-Suomen Lifecare-käyttäjien kesken.

 

Sovelluksen päivityskustannukset

Kaikki alueen Lifecare-potilasjärjestelmää käyttävät organisaatiot ovat saaneet 30.6.2021 mennessä TietoEVRY:ltä päivitystä koskevan tarjouksen tai hinta-ilmoituksen. Yhtiö sitoutuu toimittamaan kaikille asiakkaille uusimman Lifecare-version (LC 2021) vuoden 2022 loppuun mennessä, mikäli organisaatiot tekevät päivityksen tilauksen viimeistään 17.9.2021. Yhtiön antama tarjous sisältää uusimman Lifecare-vuosiversion käyttöoikeusmaksun lisäksi eräiden muiden lisäosien käyttöön liittyviä kustannuksia. Uusien ohjelmistojen vuosittaiset ylläpitokustannukset kasvavat jonkin verran nykyisestä.

Laitilan kaupungin TietoEVRYlle maksettavat päivityskulut koostuvat seuraavasti:

Lifecare vuosiversiokorotuksiin liittyvä käyttöoikeusmaksu (2021MR)       41 245 euroa

Lifecare Suunterveydenhuolto 2.0 lisäosan käyttöoikeusmaksu                  7 100 euroa

Lifecare Mediakeskus lisäosan käyttöoikeusmaksu                                       6 000 euroa

Lifecare Laskutus käyttöoikeus                                                                      3 500 euroa

SMS vahvistus                                                                                               1 500 euroa

SMS vapaamuotoinen viesti potilaille ja ryhmille                                           1 500 euroa

Käyttöoikeusmaksut yhteensä                                                                     60 845 euroa

Käyttöoikeuksiin liittyvät ylläpitomaksut kasvavat noin 1 000 euroa/kuukaudessa. Kuukausikustannus on tällä hetkellä 11 290 euroa.

Em. päivityskokonaisuuden käyttöönottotyö maksaa 200 770 euroa

 

Varusohjelmistotasojen ja palvelinlaitteistojen päivitys

Lifecare-sovelluksen alla toimiva Windows -käyttöjärjestelmä ja SQL-tietokantaohjelmisto, sekä osin palvelinlaitteet vaativat myös päivitystä. Päivitystarve on samanlainen lähes kaikilla Varsinais-Suomen Lifecare-sovelluksen käyttäjillä. Nyt käsillä olevan sekä tulevien päivitysten kannalta olisi tarkoituksenmukaista, että kaikki alueen Lifecare-potilasjärjestelmät siirrettäisiin yhteiselle palvelinalustalle. Tämä tarkoittaisi luopumista kunta-/terveyskeskuskohtaisista palvelinlaitteista.

2M-IT, jonka omistajia kaikki alueen Lifecare-kunnat ovat, on sidosyksikkönä antanut alueen kaikkien Lifecare-asiakkaiden yhteistä palvelinalustaa koskevan tarjouksen/hintailmoituksen. Jos yhteiselle palvelinalustalle lähtee vain osa Lifecare-asiakkaista, niin 2M-IT päivittää tarjoustaan vastaavasti. Uusi palvelinalusta rakennettaisiin 2M-IT:n konesaleihin Turussa. Paimion-Sauvon terveyskeskus, perusturvakuntayhtymä Akseli sekä Härkätien terveys- ja hyvinvointipalvelut ovat jo joitakin vuosia sitten hankkineet palvelinalustansa 2M-IT:tä. 

2M-IT:n tarjoama yhteinen palvelinalusta on tarkoitus rakentaa täysin kahdennettuna kahden konesalin ratkaisuna. Tämä parantaisi Lifecare-järjestelmien vikasietoisuutta ja tukisi uusimman Lifecare-vuosiversion toteuttamista, joka edellyttää palvelinlaitteistolta suurempaa tehoa. Joka tapauksessa useat Lifecare-asiakkaat joutuisivat todennäköisesti hankkimaan uutta tehokkaampaa laitteistoa päivityksen mahdollistamiseksi.

Yhteinen palvelinalusta helpottaisi myös 1.1.2023 aloittavan Varsinais-Suomen hyvinvointialueen IT-järjestelmien haltuunottoa. Nykyisessä hyvin hajautuneessa järjestelmärakenteessa hyvinvointialue joutuisi operoimaan Lifecare-sovelluksia kunta- ja terveyskeskuskohtaisissa laitehuoneissa. 

 

Yhteisen palvelinalustan käyttöönottomaksut ja käyttökustannukset

2M-IT:n tarjous yhteisestä palvelinalustasta sisältää palvelinalustan käyttöönottomaksun ja kuukausittaiset ylläpitokustannukset. Sote- ja IT-johdon yhteisessä palaverissa sovittiin, että palvelinalustan käyttöönottomaksu jaetaan tasan kaikkien 10 Lifecare-asiakkaan kesken. Yhteiseen palvelinalustaan liittyvien kuukausikustannusten jakoa Lifecare-asiakkaiden kesken tarkennetaan elokuussa 2021. Tässä esityksessä kuukausikustannuksen suuruudeksi on arvioitu 1/10 koko ympäristön kuukausikustannuksesta. Lopullisessa jakolaskelmassa pienempien organisaatioiden kuukausikustannus pienenee ja suurempien kasvaa.Yhteisen alustan kustannukset tulevat kuitenkin olemaan pienemmät kuin oman erillisen, TietoEvryn vaatimusten mukaisen, ympäristön kustannukset olisivat.

Tässä tarkoitetut kustannukset siirtyvät hyvinvointialueen vastuulle 1.1.2023 lähtien, joten ylläpitokustannus on kuntien vastuulla vain vuoden 2022 loppuun. Kuukausikustannuksien laskutus käynnistynee siinä vaiheessa, kun Lifecare-asiakas aloittaa uuden palvelinalustan käytön. Käyttöönotot tapahtuvat alueella vaiheittain siten, että viimeiset päivitykset on ajoitettu vuoden 2022 loppuun.  

Laitilan kaupungin 2M-IT:n veloitukset koostuvat seuraavasti:

Yhteisen palvelinalustan rakentaminen kahden konesalin ratkaisuna         18 392 euroa

Jatkuva kuukausikustannus                                                                           3 750 euroa/kk

 

Hyvinvointialueiden käynnistyminen 1.1.2023

Eduskunnassa 23.6.2021 hyväksytty sote-rakenneuudistus jakaa Suomen hyvinvointialueisiin, joiden vastuulle sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät kunnilta 1.1.2023. Lifecare-potilastietojärjestelmiä käytetään myös 1.1.2023 toimintansa aloittavalla Varsinais-Suomen hyvinvointialueella, vaikka pidemmän aikavälin tavoitteena on, että alueelle saadaan yksi ja yhtenäinen perusterveydenhuollon potilastietojärjestelmä-kokonaisuus. Tällä hetkellä Varsinais-Suomessa on hajanainen, 41 erilaisesta perusterveydenhuollon potilastietojärjestelmästä muodostuva kokonaisuus, joka ei tue alueellisten palveluiden järjestämistä.

 

Mahdollinen avustusten käyttö

Varsinais-Suomeen saatiin vuonna 2020 sosiaali- ja terveysministeriön rakenneuudistusavustusta noin 9,673 miljoonaa. Tietojärjestelmien yhtenäistämiseen tarkoitettu avustusosuus oli 4,935 miljoonaa. Avustuksen hankehallinnoijalta ja sosiaali- ja terveysministeriöltä ei ole saatu täyttä varmuutta siitä, voisiko kyseessä olevaa avustusta käyttää vuonna 2021 syntyviin Lifecare-järjestelmien yhtenäistämiseen liittyviin projektikuluihin. Vuonna 2020 myönnettyä avustusta voi käyttää vuoden 2021 loppuun asti. On todennäköistä, että sote-rakenneuudistukseen myönnetään avustusta myös vuodelle 2022 ja, että avustusta voidaan jälleen käyttää muun muassa tietojärjestelmien yhtenäistämiseen. Edellä kuvattua Lifecare-päivitysprosessia ei voida kuitenkaan sitoa mahdollisiin avustuksiin, sillä päivitykset on aloitettava heti kesälomien jälkeen 2021 ja ne on saatava päätökseen 2022 loppuun mennessä.

 

Kustannuksien siirtyminen hyvinvointialueen vastuulle

Edellä esitetyt kertakustannukset maksettaneen kuntien toimesta vuoden 2022 loppuun mennessä, joten ne eivät siirry hyvinvointialueen vastuulle. On tarpeen varmistaa vielä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiriltä, jonka hallinnoi sote-rakenneuudistuksen asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistämisen hanketta, olisiko tässä esitettyjä kertakustannuksia mahdollista suorittaa ministeriön vuonna 2020 myöntämästä tai vuodelle 2022 mahdollisesti myönnettävästä avustuksesta.

Yhteisestä palvelinalustasta aiheutuu kunnille jatkuvia käyttökustannuksia noin 37 500 euroa kuukaudessa vuoden 2022 loppuun asti. 2M-IT:n laskelmissa yhteisen palvelinalustan poistoajaksi on laskettu 5 vuotta. Kunnat/terveyskeskukset toimivat maksajana noin vuoden ajan (450 000 €) ja loput 4 vuotta siirtyy hyvinvointialueen kustannuksiksi (1 800 000 €). 2M-IT:n kanssa on yhdessä arvioitu, että viiden vuoden poistoaika on realistinen, sillä Varsinais-Suomen hyvinvointialueella käytetään todennäköisesti useampia potilastietojärjestelmiä hyvinkin pitkään. On arvioitu, että uuden yhden ja yhtenäisen potilastietojärjestelmän kilpailutus ja käyttöönotto vie useita vuosia. On todennäköistä, käytössä olevien järjestelmien välistä tiedonsiirtoa kehitetään samalla entistä paremmaksi uusien palveluprosessien tarpeet huomioiden.

Koska Lifecare-päivitykset alustapäivityksineen on saatava päätökseen vuoden 2022 loppuun mennessä ja koska osa kustannuksista siirtyy hyvinvointialueelle, on sote-rakenneuudistusta valmisteleville ryhmille lähetetty Varsinais-Suomen sote-johdon ja IT-johdon nimissä pyyntö, jossa toivotaan näiden ryhmien kirjallista kannanottoa tässä kuvatulle Lifecare-päivitysprosessille.

Lausuntopyyntö lähetetään seuraaville ryhmille ja lausuntoa odotetaan 31.8 mennessä.

* Vate-ohjausryhmä, puheenjohtaja Matti Bergendahl

                          (VSSHP:n hallitus hyväksyi 15.6.2021 Vaten rakenteen, Vate nimitetään 17.8.2021) 

* APTJ-järjestelmän hankinnan ohjausryhmä, puheenjohtaja Matti Bergendahl

                          (VSSHP:n hallitus päättänyt ohjausryhmän perustamisesta 30.3.2021)

* APTJ-työryhmä, puheenjohtaja Matti Franck

                          (Vuoden 2020 alusta toiminut APTJ-hankeryhmä)

 

 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Heli Kiertokari-Laitinen, hallintojohtaja, heli.kiertokari@laitila.fi

Laitilan kaupunginhallitus hyväksyy 

  • edellä esitetyn Varsinais-Suomen Lifecare-kuntien/kuntayhtymien yhteisen Lifecare-potilastietojärjestelmien päivityssuunnitelman
  • TietoEVRYn tarjoukseen liittyvät käyttöoikeusmaksut yhteensä 60 845 euroa ja ylläpitomaksujen korotuksen noin 12 000 euroa vuodessa ja käyttöönottoprojektin 200 770 euroa
  • 2M-IT:n yhteiseen palvelinalustaan liittyvän kertakustannuksen 18 392 euroa ja jatkuvan kuukausikustannuksen 3 750 euroa/kk.

Päätös

Merkittiin pöytäkirjaan, että läsnä tämän asian käsittelyn ajan olivat digipäällikkö Sami Suominen ja sosiaali- ja terveysjohtaja Johanna Ahokas.

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Sami Suominen, Tyyne Okkonen, Tuuli Kuisma, Johanna Ahokas

Muutoksenhaku

OIKAISUOHJE JA VALITUSOSOITUS (yleinen)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 15 §:n mukaisen kynnysarvon[1].

I   Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 80-83 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, jolleivät ne jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Laitilan kaupunginhallitus, PL 25, 23801 Laitila
Käyntiosoite: Keskuskatu 30
Sähköposti: hallinto@laitila.fi

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Julkisista hankinnoista annetun lain 86 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:

  1. asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
  2. siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen hankintalain 78 §:n 1 nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten hallintolainkäyttölain 21 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituskielto

Hankintalain 102 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 86 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 88 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 HELSINKI
puh. 029 56 43300, fax 029 56 43314
sähköposti: markkinaoikeus@oikeus.fi

 

[1] Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lukien:

  • 60.000 € tavarat ja palvelut
  • 100.000 € eräät koulutuspalveluhankinnat
  • 400.000 € terveydenhoito –ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus –ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € julkiset käyttöoikeussopimukset