Kaupunginhallitus, kokous 9.8.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 256 LISÄPYKÄLÄ: Laitilan kaupungin henkilökuljetuspalveluiden hankinta (lisäpykälä)

LAIDno-2021-698

Valmistelija

  • Susanne Laaksonen, sivistysjohtaja, susanne.laaksonen@laitila.fi
  • Johanna Ahokas, sosiaali- ja terveysjohtaja, johanna.ahokas@laitila.fi

Perustelut

Laitilan kaupunki on pyytänyt tarjouksia Laitilan kaupungin henkilökuljetuspalveluista jättämällä EU-hankintailmoituksen Hilmaan 2.6.2021.

Hankinta oli jaettu kahteen osa-alueeseen:

  1. Koululaisten uimahalli- retki ja opintomatkakuljetukset koulupäivien aikana (sopimuskausi 1.8.2021-4.6.2023 + mahdolliset optiot lukuvuodet 2023-2024, 2024-2025 ja lukuvuodet 2025-2026, 2026-2027)

Osa-alue 1 koulujen retkikuljetuksiin kuuluvat ns. päiväajot, joita ovat esimerkiksi koululaisten uimahalli- ja opintomatkakuljetukset, hammashoitolassa käynnit sekä muut vastaavat kuljetukset koulupäivien aikana erikseen tilattaessa.

  1. Päivähintaiset henkilökuljetukset (sopimuskausi 1.8.2021-30.6.2023 + mahdolliset optiot ajalla 1.7.2023-30.6.2025 ja 1.7.2025-30.6.2027)

Osa-alue 2 ajettavat henkilökuljetukset voivat olla mitä tahansa Laitilan kaupungin kuljetuksia, kuten sosiaali- ja terveydenhuollon ryhmäkuljetuksia, kaikille avointa asiointiliikennettä, koululaisten hammaslääkärikuljetuksia, koululaisten retkikuljetuksia jne.

Tarjousaika päättyi 2.7.2021 klo 14.00.

 

Osa-alue 1:

Osa-alue 1 koski kuljetuksia, jotka ajetaan tilausten mukaan lukuvuosittain vahvistettuina koulupäivinä ja aina erillisen tilauksen perusteella ns. päiväajoina.  Autot ovat kaupungin käytössä kilometrihinnalla. Kalustovaatimuksena oli eri kokoiset ajoneuvot, käytännössä pikkubussi ja iso linja-auto. Valtaosa kuljetuksissa toteutetaan isolla linja-autolla. Isossa linja-autossa on oltava istumapaikat vähintään 48 matkustajalle. Pikkubussissa minipaikkamäärä on 15 ja maksimipaikkamäärä on 22. Kaluston on täytettävä vähintään EURO5-luokan päästönormit. Autot tulevat pääasiassa Laitilan kaupungin koulujen retkikuljetusten käyttöön ja niitä voidaan käyttää tarvittaessa joustavasti erilaisiin oppilaskuljetustarpeisiin. Koulujen retkikuljetuksiin kuuluu ns. päiväajot, joita ovat esimerkiksi koululaisten uimahalli- ja opintomatkakuljetukset, hammashoitolassa käynnit sekä muut vastaavat kuljetukset koulupäivien aikana erikseen tilattaessa. Kohteen varsinainen sopimuskausi koskee ajankohtaa 1.8.2021-4.6.2023 + mahdolliset optiot lukuvuodet 2023-2024, 2024-2025 ja lukuvuodet 2025-2026, 2026-2027. Kohteen hinnanmuodostus perustuu kilometrihintaan.

Määräaikaan mennessä saapui kaksi tarjousta.

Tarjouspyyntö on retkikuljetusten osalta epäonnistunut. Tarjouspyynnössä esitetyn retkikuljetusten hinnoittelumallin (€/km) suhteen koululaisten kaupungin ulkopuolelle suuntautuvien retkien kuljetushinnat muodostuvat liian kalliiksi. Retkikuljetukset ovat osa esi- ja perusopetuksen sekä lukion opetussuunnitelmien mukaista toimintaa. Koulujen talousarvioissa ei ole varauduttu retkikuljetusten poikkeuksellisen suuriin hinnannousuihin. Toisenlaisella hinnoittelumallilla voitaiisiin mahdollisesti retkikuljetukset saada toteutumaan edullisemmin ja näin varmistaa osaltaan opetussuunnitelmien toteuttaminen. 

Lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisuissa on katsottu, etteivät julkisia hankintoja koskevat oikeusohjeet tarkoita sitä, että hankintayksikön olisi aina saatettava hankintamenettelynsä päätökseen tai että keskeyttämispäätös edellyttäisi vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa. Hankintaviranomaisen on kuitenkin noudatettava päätöksenteossaan julkisia hankintoja koskevia yhteisön oikeuden perussääntöjä, kuten yhdenvertaisen kohtelun periaatetta. 

Julkisuuslain 24 § 1 mom. 17 k. mukaisena tulkintaohjeena voidaan pitää sitä, että tarjousasiakirjat voitaisiin pitää salassa aina siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisunsa keskeyttämisen jälkeisessä hankintamenettelyssä tai päättänyt luopua hankinnasta.

 

Osa-alue 2:

Osa-alue 2 koski yhden päivähintaisen auton liikennöintiä arkipäivisin ma-pe klo: 7.00-16.00. Valtaosa kyydeistä tilataan etukäteen ja hyvissä ajoin toimittamalla kyydittävistä lista. Päiväohjelmaan kuuluu myös asiointiliikennettä, jossa matkustajat tilaavat kyydin suoraan liikennöitsijältä/kuljettajalta ennakolta sovittuna aikana tai mahdollisesti täysin kutsuohjatusti. Laitilan kaupunki määrittää ennen varsinaisen toiminnan aloittamista asiointiliikenteenä ajettavan kaikille avoimen liikenteen ajankohdan päiväohjelmasta. Autot ovat kaupungin käytössä 275 asiakaskilometriin asti päivähinnalla. Kohteen kalustovaatimuksena oli 8-22 -paikkainen auto asiakkaille (+ vähintää yksi (1) pyörätuolipaikka), jonka on täytettävä vähintään EURO5-luokan päästönormit. Sopimuskausi koskee ajankohtaa 1.8.2021-30.6.2023 + mahdolliset optiot ajalla 1.7.2023-30.6.2025 ja 1.7.2025-30.6.2027. Kohteen hinnanmuodostus perustuu yhden auton liikennöinnin hintaan ajopäivää kohti eli päivähintaan.

Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät Linja-autoliikenne J. Salminen Oy, M. Raittinen Ky, Linjaliikenne Muurinen Oy sekä Triviabus.

Palvelun laatukriteerit olivat kilpailutuksessa ehdottomina vaatimuksina ja kohteen valintakriteerinä oli halvin hinta (alv 0%). Halvimman tarjouksen teki

1. Triviabus 

Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimukset.

 

Hankinnassa on noudatettu lakia julkisista hankinnoista (1397/2016). Hankintasopimukset voidaan tehdä ja päätös panna täytäntöön aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja muutoshakemusosoituksen tiedoksi.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kattelus, Kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus

  1. Päättää keskeyttää Laitilan kaupungin henkilökuljetuspalveluiden kilpailutuksen osa-alueen 1 osalta (Koulujen retkikuljetukset). Perusteena keskeytykselle on epäonnistunut tarjouspyyntö. Kilpailutus tullaan avaamaan uudelleen erilaisella hinnoittelumallilla.

 

  1. valitsee osa-alue 2 Päivähintaisten henkilökuljetusten palveluntuottajaksi ajalle 1.8.2021-30.6.2023 (sekä mahdolliset myöhemmin päätettävät optiot ajalla 1.7.2023-30.6.2025 ja 1.7.2025-30.6.2027) edullisimman tarjouksen (alv 0%), jonka teki
  • Triviabus 

 

  1. Valtuuttaa toimialajohtajan laatimaan sopimuksen osa-alueen 2 kuljetuksista valitun palveluntuottajan kanssa.

 

Valinta on ehdollinen, kunnes kilpailutuksessa vaaditut pyynnöstä toimitettavat dokumentit on tarkistettu ja hyväksytty. Mikäli palveluntuottaja ei tule dokumenttien perusteella hyväksytyksi, valinta siirtyy seuraavaksi halvimpaan palveluntuottajaan. 

Päätös

Merkittiin pöytäkirjaan, että asiantuntijoina läsnä tämän asian käsittelyn ajan olivat sosiaali- ja terveysjohtaja Johanna Ahokas ja sivistystoimenjohtaja Susanne Laaksonen.

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

tarjouksen jättäneet palveluntuottajat, sivistysjohtaja Susanne Laaksonen, sosiaali- ja terveysjohtaja Johanna Ahokas, johtaja-sosiaalipalveluohjaaja Anitta Keskitalo, kothoidon johtaja Mari Pilpola, ikäihmisten palvelujohtaja Sari Koski, erityisasiantuntija Ritva Miesmaa, vt. asumisyksikköjohtaja Jani Silvast, johtava hammaslääkäri Minna Lindholm-Ventola, ylilääkäri Tuuli Kuisma, johtava sosiaalityöntekijä Sanna Erholm

Muutoksenhaku

OIKAISUOHJE JA VALITUSOSOITUS (yleinen)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 15 §:n mukaisen kynnysarvon[1].

I   Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 80-83 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, jolleivät ne jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Laitilan kaupunginhallitus, PL 25, 23801 Laitila
Käyntiosoite: Keskuskatu 30
Sähköposti: hallinto@laitila.fi

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Julkisista hankinnoista annetun lain 86 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:

  1. asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
  2. siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen hankintalain 78 §:n 1 nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten hallintolainkäyttölain 21 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituskielto

Hankintalain 102 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 86 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 88 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 HELSINKI
puh. 029 56 43300, fax 029 56 43314
sähköposti: markkinaoikeus@oikeus.fi

 

[1] Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lukien:

  • 60.000 € tavarat ja palvelut
  • 100.000 € eräät koulutuspalveluhankinnat
  • 400.000 € terveydenhoito –ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus –ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € julkiset käyttöoikeussopimukset