Lupalautakunta, kokous 29.6.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 33 Suontaan ampumaradan ympäristölupahakemus, Metsästysseura Laitilan Kaiku ry

LAIDno-2021-381

Valmistelija

  • Tuija Kailaste, Ympäristöpäällikkö, tuija.kailaste@laitila.fi

Perustelut

ASIA

Ympäristölupaa haetaan olemassa olevalle ampumaradalle, joka on velvoitettu hakemaan ympäristölupaa. Ampumaradalla on ollut toimintaa vuodesta 1968 asti.

LUVANHAKIJA

Metsästysseura Laitilan Kaiku ry
Myllykoskentien 112
23800 Laitila

TOIMINTA JA SEN SIJAINTI

Ympäristölupahakemus koskee Metsästysseura Laitilan Kaiku ry:n olemassa olevan ampumaradan toimintaa kiinteistöllä Härsynkallio 400-437-3-105, Suontaan kylässä. Lupaa haetaan kolmelle kivääriradalle, pistooliradalle sekä kahdelle haulikkoradalle. Toiminta koostuu Metsästysseura Laitilan Kaiku ry:n, Laitilan metsästysseuran ry:n ja Laitilan seudun riistanhoitoyhdistyksen metsästysammunnasta harjoitus- ja kilpailutarkoituksessa sekä reserviläisammunnasta ja viranomaisten harjoitusammunnoista.

LUPAVELVOLLISUUS

Ulkona sijaitseva ampumaratatoiminta on luvanvaraista ympäristönsuojelulain (527/2014) 27 §:n liitteen 1 taulukon 2 kohdan 14 a) mukaisesti.

LUPAVIRANOMAISEN TOIMIVALTA

Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen on toimivaltainen lupaviranomainen ulkona sijaitsevan ampumaradan ympäristölupa-asiassa ympäristönsuojelusta annetun valtioneuvoston asetuksen (713/2014) 2 §:n kohdan 13) a mukaisesti. Laitilan kaupungissa ympäristönsuojeluviranomainen on lupalautakunta.

ASIAN VIREILLETULO

Hakemus on saapunut ympäristönsuojeluviranomaiselle 9.4.2021.

TOIMINTAA KOSKEVAT LUVAT, SOPIMUKSET JA ALUEEN KAAVOITUSTILANNE

Toiminnalle ei ole aikaisempaa ympäristölupaa. Radalla on lääninhallituksen myöntämä ampumaratalupa.

Kiinteistö on Metsästysseura Laitilan Kaiku ry:n omistuksessa.

Ampumarata sijaitsee Ympäristöministeriö vahvistamassa 20.3.2013 maakuntavaltuuston 10.12.2010 hyväksymässä Varsinais-Suomen maakuntakaavassa virkistysalueella (v), alueella on kaavamerkintä ea - ampumarata. Ampumaradan lähialue on kaavassa merkitty maa- ja metsätalousvaltaiseksi alueeksi (M).

TOIMINNAN SIJAINTIPAIKAN YMPÄRISTÖ JA POHJAVESIOLOSUHTEET

Ampumaradan lisäksi kiinteistöllä on metsästysmaja, saunatupa, kota, laavu ja porakaivo sekä Suontaan pururata/latu ja lahtivaja. Radat sijaitsevat kallioisessa maastossa.

Lähin asuinkiinteistö ja sen yksityisessä omistuksessa oleva kaivo sijaitsee noin 310 metrin ja loma-asuinkiinteistö noin 390 metrin etäisyydellä rata-alueesta. Suontaan kylä sijaitsee noin 1,2 km etäisyydellä. Lähin merkittävä vesistö on Myllykoski (Pitkäoja), joka lähimmällään sijaitsee alueesta noin 590 metrin etäisyydellä, rata-alueesta etelän ja kaakon suunnassa.

Lähimmät muinaisjäännökset Kirkkokoski ja Kielenmäki sekä lähin kulttuuriympäristön alue Suontaan ryhmäkylä sijaitsevat kaikki yli kilometrin etäisyydellä ampumarata-alueesta. Lähin Natura 2000-kohde on Iso-Hölö yli 3,5 km etäisyydellä.

Ampumarata-alue ei sijaitse luokitellulla pohjavesialueella eikä muidenkaan yleisen edun valvonnan kannalta merkityksellisten alueiden kuten luonnonsuojelu- tai Natura-alueiden vaikutusalueella.

TOIMINNAN KUVAUS

Ampumarata-alueella sijaitsee kolme kiväärirataa, pistoolirata sekä kaksi haulikkorataa. Kivääriradoilla on radat liikkuvan hirven ammuntaan 100m matkalta, luodikkorata 100 m, pienoishirvirata 50 m ja rakenteilla oleva jousirata. Haulikkoradoilla voi ampua seuraavia lajeja: skeet, metsästyshaulikko, metsästystrap, kansallinen trap, automaattitrap ja compak sporting. Hirviradan vieressä sijaitsee pistooliammuntamonttu. Jousiammuntapaikka on rakenteilla pienoishirviradan viereen.

Aseina liikkuvan hirven radalla käytetään hirvikivääriä eri kaliibereissa (suosituin 308). Luodikkoradalla käytetään samoin eri hirvikivääri tyyppejä eri kaliibereissa. Viranomaisilla ja reserviläisillä on käytössään pistooleja sekä itselataavia ja puoliautomaatti aseet. Haulikkoradoilla ampujilla on käytössään päällekkäispiippuiset, rinnakkaispiippuiset, pumppu-, puoliautomaatti- ja yksipiippuiset haulikot (yleisin kaliiberi 12cal). Pienoishirviradalla ammutaan lähinnä pienoiskiväärillä (yleisin 22lr kaliiberi) ja satunnaisesti pistooleilla.

Metsästäjien lisäksi kivääriratoja, erityisesti luodikkorataa, käyttävät aktiivisesti reserviläiset ja viranomaiset harjoituksissaan sekä kilpailuissaan. Kilpailut järjestetään yleensä viikonloppuisin, pääsääntöisesti lauantaisin, jolloin ammunnat alkavat aamu kahdeksasta alkaen.

Taho

arvio laukaukset vuodessa

MS Kaiku ry

6800

Laitilan metsästysseura

3000

RHY

200

Reserviläiset

9200

Viranomainen/ POLIISI

1200

yhteensä

20400

 

Pääasiallinen ratojen käyttöaika on arki-iltaisin klo 16-21 ulkoratakauden huhti-syyskuu välisenä aikana. Toiminta koostuu tuona aikana Metsästysseura Kaiku ry:n järjestämistä ammunnoista tiistai ja torstai iltaisin, jolloin on ammuntaa useissa lajeissa. Laitilan Metsästysseura järjestää alueella ammuntoja touko-syyskuu välisenä aikana keskiviikkoisin ja perjantaisin. Viranomainen (Poliisi) käyttää aluetta harjoitusammuntaan 3-5 kertaa kesässä. Reserviläiset järjestävät alueella ammuntaa huhti-lokakuu välisenä aikana tiistaisin. Laitilan seudun riistanhoitoyhdistys järjestää ampumaradalla vuosittain 2-3 kilpailua kesän aikana sekä hirvi, karhu ja kauris - ampumakokeet

Vuoden aikana laukauksia ammutaan Suontaan ampumarata-alueella arviolta vajaat 40000 kpl.

Ampumarata-alue on avoinna aina, mutta ammunnat ovat kuitenkin sallittu ainoastaan arkisin klo 8-21, lauantaisin 8-18 ja sunnuntaina 12-18. Juhlapyhinä ammunnat on kielletty. Ratamestarin luvalla ammunta-ajoista voidaan erityisestä syystä poiketa.

Kilpailutoiminta koostuu viikonloppuisin ammuttavista kilpailuista ja harjoituksista, joita on pääsääntöisesti ainoastaan kesäaikaan 8-12. Reserviläiset järjestävät loppusyksystä yhtenä viikonloppuna pimeäammuntakisat.

Alla esimerkkejä vuoden aikana toteuttavista kilpailuista.

Kilpailut

 

ampujia

laukaukset

yhteensä

SM 1. katsastus

haulikkoampuja

50

25

1250

SM 2. katsastus

haulikkoampuja

60

25

1500

SM 1. katsastus

kivääri

40

10

400

SM 2. katsastus

kivääri

40

10

400

Reserviläiskisat, kevät

kivääri.pist.haulikko

50

100

5000

Reserviläiskisat, syksy

kivääri.pist.haulikko

40

100

4000

Iso SM katsastuskisat (kiv. haul.)

haulikko

50

50

2500

 

kivääri

50

20

1000

 

 

 

 

16050

VEDEN KÄYTTÖ

Suontaan ampumarata-alueella sijaitseva metsästysmaja ympäröivine rakennuksineen sijaitsee kallion päällä, jossa maa-ainesta on hyvin ohut kerros. Metsästysmajan läheisyydessä on porakaivo, jonka vedenkulutus on noin 7 m3/vuodessa. Talousvedet johdetaan sisältä putkea pitkin ulos seinustan viereen, josta se liukenee vähitellen kiviseen uraan. Kyseiselle uralle kulkevat myös hulevedet. Syksyllä 2020 sadevesijärjestelmä uusittiin ja asennettiin hulevesikaivot putkineen, jotta sadevesi saadaan paremmin johdettua pois majan ympäriltä. Vedet ohjataan nyt pidemmälle uraan, josta ne pääsevät paremmin laskemaan maastoon, koska kallion muodon vuoksi vedet on helposti jääneet makaamaan majan ympärille. Talousvedet imeytyvät viereiseen maastoon samaiselle uralle, jossa on kallion lisäksi puhdistavaa kiviainesta ja imevää maa-ainesta paremmin.

LIIKENNE JA LIIKENNEJÄRJESTELYT

Alueelle aiheutuu liikennettä arviolta 50 kertaa viikossa. Ampumaradoista johtuvaa säännöllistä raskasta liikennettä ei ole.

YMPÄRISTÖASIOIDEN HALLINTAJÄRJESTELMÄ

Ampumaradalle laaditaan ampumarataohjeet vuoden 2021 aikana, jossa tuodaan ympäristöön, turvallisuuteen ja käytäntöön liittyvät asiat esille. Lisäksi otetaan käyttöön vuotuinen käyttöasteen seuranta.

YMPÄRISTÖKUORMITUS JA SEN VÄHENTÄMINEN

Maaperään ja pohjavesiin ei katsota aiheutuvan päästöjä, sillä luodit kerääntyvät penkkoihin, joiden alla maaperä on kallioista. Kivääriradoilla luotien keräys on järkevin toteuttaa taustapenkkojen maa-aineksien vaihdolla. Haulikkoradalla haulit jäävät ampumasektorin maastoon, jonka lähettyvillä ei ole merkittäviä vesistöjä tai muuta ympäristönkannalta erityisen huomioitavaa kohdetta. 

Rata-alueen ulkopuolelle kantautuvaa melua pystytään vähentämään kivääriradalla ampumakatoksilla ja äänenvaimentimilla. Melun tarkkaa vaikutusaluetta on mahdoton määritellä. Äänen kantautuvuuteen vaikuttaa muun muassa tuulen suunta, joten äänien voimakkuus voi vaihdella eri lähialueilla. Haulikkoradan meluntorjuntaa on käytännössä ainoastaan mahdollisuus toteuttaa tiheän, suojaavan, puuston avulla.

TOIMINNASTA AIHEUTUVA MELU

Toiminnasta aiheutuvaan melua vaimentavat meluvallit luotiradoilla (taustavalli hirviradalla, sivuvallit). Lisäksi vallien ympäristö pidetään puustoisena, melun sitomiseksi. Vallien kunnostusta on tehty viimeksi v. 2012 (kyseessä sivusuuntaiset vallit kivääriradalla). Hirviradalla on äänieristetty ampumakoppi. Luodikkoradalla ja pienoishirviradalla ampumakatokset (ei lisättyä äänieristystä). Äänenvaimentimia on käytössä n. 20 %:lla ampujista seura-ammunnoissa. Kilpailuissa äänenvaimentimia on käytössä n. 80-90 %:lla ampujista.

Laukausten lisäksi lähiympäristöön aiheutuu kohtuullista melua liikenteestä ampumaradalle. Melua aiheutuu vain Myllynkoskentien matkalla, jonka alkupäässä, lähellä Eurantietä sijaitsee asutusta. Laukausten ohella liikenteestä aiheutuva melu on tilapäistä.

Suontaan ampumaradalla on tarkoitus suorittaa melumittaus 31.5.2022 mennessä. Mittaus pyritään suorittamaan silloin, kun ammuntatoiminta on aktiivisimmillaan. Tällöin saadaan luotettavin tulos korkeimmista melupiikeistä. Koronasta johtuen usean ampujan yhtäaikainen toiminta ei ole mahdollista, joten sen vuoksi mittauksen takaraja on asetettu vuoden päähän kevääseen. Mikäli mittaus ei ole toteutettavissa suuremman ampujamäärän ollessa paikalla, toteutetaan se muutaman kivääriampujan voimin, jolloin saadaan myös hyvin realistinen tulos kovimmasta melusta, joka radalla syntyy. Tämä pystyttäneen toteuttamaan jo kesän 2021 aikana, mikäli vallitseva tilanne ei ole mahdoton.

PÄÄSTÖT MAAPERÄÄN, POHJAVESIIN JA PINTAVESIIN SEKÄ NIIDEN SUOJELU

Alueen sade- ja sulamisvesien hallintaan rata-alueella ja sen ympäristössä on ojasto sulamisvesille. Taustavallien vieressä ei sijaitse ojia, jotka yhtyisi laajempiin ojaverkostoihin.

Luotien ja/tai haulien jätteiden sekä haulikkoammunnassa käytettäviä kiekkojen ja niiden palasten kerääminen radalta (esim. luotien talteenottojärjestelmä tai iskemäkohtien poisto taustavallista toteutetaan siten, että kaikki haulikkohylsyt kerätään, välitulpat, lyijyhaulit, lyijyjäämä ampumasektorin maastossa. Kiekkosirua ei kerätä haulikkoradoilla, ehjät kiekot (”hutilaukaukset”) uusiokäytetään. Luotiaseradoilla luodit kerääntyvät taustavalliin (hiekka-maavalli), hirviradalla on kumimattoa taustavallissa iskemäkohdassa, luodit kerääntyvät sen alle. Luodeille ei ole talteenotto järjestelmää. Taustavallien maa-aineksen vaihto on ainoa mahdollinen keräystapa vanhojen luotien osalta.

JÄTTEET

Ampuradalla on roskikset eri jätteille, hylsyt, pahvi, muovi, metalli löytyvät haulikkoradalta. Luvanhakijalla on jätehuoltosopimus paikallisen Jätehuolto M. Helistölän kanssa.

Kivääriratojen osalta jätteiden käsittelyä tullaan parantamaan mm. hankkimalla asianmukaiset keräysastiat hylsyille, pahville ym. jätteelle, joka kyseiselle rata-alueelle katsotaan tarpeelliseksi.

Alueelta maa-ainesta ei ole poistettu.

PARAS KÄYTTÖKELPOINEN TEKNIIKKA (BAT) JA YMPÄRISTÖN KANNALTA PARHAAT KÄYTÄNNÖT

Suontaan ampumaradan toiminta ei ole pienimuotoista, mutta toiminnan laajuus ei ole kuitenkaan verrattavissa suurten ampumakeskusten toimintaan. Toiminnan laajuuteen ja käyttöasteeseen nähden luvan hakija katsoo nykyisten toimien olevan riittäviä. Toiminta perustuu vapaaehtoisten toimintaan eikä takana ole varakasta organisaatiota, joka mahdollistaa merkittäviä panostuksia ympäristön huomioivaan tekniikkaan.

Haulikkoradoilla haulit, haulikupit ja kiekonsirut jäävät maastoon, joka on pintakerroksen jälkeen kalliota. Kivääriradoilla luodit jäävät taustapenkkaan, jonka alla on kalliota. Ampumarata ei sijaitse veden hankinnan kannalta tärkeällä I luokan pohjavesialueella.

VAIKUTUKSET YMPÄRISTÖÖN

Luvanhakijan mukaan toiminnasta aiheutuu melua laukauksista ja liikenteestä lähiympäristöön.

TOIMINNAN JA SEN VAIKUTUSTEN TARKKAILU

Ampumatoiminnasta ei ole tehty valituksia.

YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTI

Hakemuksen mukainen toiminta ei edellytä ympäristövaikutusten arvioinnista annetun lain mukaista selvitystä.

LUPAHAKEMUKSESTA TIEDOTTAMINEN

Ampumaradan lähiasukkaille sekä naapurikiinteistöjen omistajille on lähetetty tieto asian vireillä olosta ja varattu tilaisuus tulla kuulluksi 5.5.2021 lähetetyillä kirjeillä. Kuulutus sekä hakemukseen liittyvät asiakirjat ovat olleet nähtävillä Laitilan kaupungin teknisessä toimessa 7.5.-14.6.2021 välisenä aikana. Kuulutus hakemuksen vireillä olosta on julkaistu 7.5.2021 paikallislehdessä. Hakemuksesta on varattu tilaisuus lausunnon antamiseen Varsinais-Suomen ELY-keskukselle, Poliisille ja Laitilan kaupungin terveydensuojeluviranomaiselle.

LAUSUNNOT

Varsinais-Suomen ELY-keskus (VARELY/2859/2021) on todennut saamaansa lausuntopyyntöön seuraavasti:

Metsästysseura Laitilan Kaiku ry, Suontaan ampumarata, Laitila, Härsynkallio 400-437-3-105 ei sijaitse pohjavesialueella eivätkä muidenkaan yleisen edun valvonnan kannalta merkityksellisten alueiden (esim luonnonsuojelualueet, Natura-alueet) vaikutusalueella.

Ympäristönsuojeluasetuksen 12.3 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen on pyydettävä lausunto ELY-keskukselta ympäristölupa-asiassa, joka koskee toiminnan sijoittumista luokitellulle pohjavesialueelle.

ELY-keskus ei edellisen perusteella anna varsinaista lausuntoa kunnan toimivaltaan kuuluvasta ympäristölupahakemuksesta.

V-S ELY-keskus on antanut hakemuksen meluvaikutuksia koskevat kommentit:

  • Kyseessä on olemassa oleva ampumarata, jolla ei ole aiemmin ollut ympäristölupaa. Radalla on lääninhallituksen myöntämä ampumaratalupa.
  • Ampumaradalla harjoitetaan kivääri-, pistooli- ja haulikkoammuntaa.  Laukausmääriä ei ole ilmoitettu.
  • Lupahakemuksessa ei ole esitystä ”meluvaikutuksista”. Meluntorjunnan tarpeesta hakemuksessa on todettu, ”Melun mittaus tarvittaessa”.
  • Ampumaratamelun kannalta on merkittävää havaita sen läheisyydessä sijaitsevat melulle herkät kohteet.
  • Lähimmät melun häiriintyvät kohde, pysyvä asuinrakennus on 310 m etäisyydellä. Suontaan kylän on todettu oleva 1,2 km. Lähin asuinrakennus on ampumamelun kannalta varsin lähellä, joten sen ampumamelulle altistuminen on tarpeen selvittää.
  • Ampumamelu on hyvin suuntautuvaa, erityisesti ampumasuuntaan. Onko ampumasuunnassa melulle häiriintyviä kohteita? Ampumasuuntaa ei ole esitetty.
  • Toiminnanharjoittajan tulee olla tietoinen toimintansa ympäristövaikutuksista.
  • Vaikka meluhaitasta ei ole valitettu, niin kyseiseen tapaukseen riittävä meluselvitys tarvitaan, jotta toiminnanharjoittajan velvollisuus tietoisuudesta koskien toiminnan vaikutuksia täyttyy.
  • Ampumaradan osalta ampumamelu voi olla asukkaille ja loma-asukkaille sekä luonnonsuojelualueen osalta merkittävä vaikutus, joka tulee riittävällä tasolla selvittää ennen ympäristöluvan myöntämistä. Tapaukseen riittävä meluselvitys on tarpeen tehdä ennen ympäristöluvan myöntämistä. Jos meluhaittaa todetaan olevan olemassa, niin meluselvityksen jälkeen tulee esittää riittävä suunnitelma meluntorjunnan tarpeesta.
  • Ampumamelun osalta on säädetty VnP ampumaratojen aiheuttaman melutason ohjearvoista (53/1997). Asumiseen käytettävillä alueilla ampumaradan meluhaittojen ehkäisemiseksi ja ympäristön viihtyisyyden turvaamiseksi on ohjeena, ettei melutaso saa ylittää A-painotettua enimmäistasoa impulssiaikavakiolla (LAImax) 65 dB, loma-asuntoalueella ja luonnonsuojelualueella sovelletaan melutasoa LAImax 60 dB.
  • Ympäristöluvassa asetetusta melutasosta tulee kyseisen radan osalta raja-arvo, jota toiminnassa tulee noudattaa.

V-S ELY-keskuksen luonnonsuojeluyksiköllä ei ollut kommentoitavaa hakemukseen.

Lounais-Suomen poliisilaitos on antanut hakemuksen johdosta lausunnon (20.5.2021), jossa toteaa seuraavaa:
Lounais-Suomen poliisilaitoksella ei ole huomautettavaa Metsästysseura Laitilan Kaiku ry:n, Suontaan ampumaradan ympäristölupahakemukseen. Poliisilaitos kannattaa ampumaratojen kehittämistä sekä turvallisuus- ja ympäristösuojeluasioiden huomioimista alueen ampumaradoilla. Lounais-Suomen alueella ovat ampuma-aseisiin liittyvien hankkimislupien määrät olleet kasvussa, joten harrastusmahdollisuuksien kehittäminen on osaksi myös välttämätöntä.

Uudenkaupungin Ympäristöterveydenhuollon lausunto (21.6.2021) Metsästysseura Laitilan Kaiku ry:n ampumaradan ympäristölupahakemuksesta: Hakemuksen lisämateriaalina on toimitettu ampumaradan mittausraportti.

Melumittausraportin perusteella VNp:n 53/1997 ohjearvot ampumaratojen melutasojen maksimiarvoille LAI,maks ylittyivät yhdessä mittauspisteessä hirviammuntaradan ja kivääriradan ammunnan osalta. Mittausraportin mukaan melutasoa voitaisiin mahdollisesti vaimentaa ampumasuojia parantamalla. Tämän perusteella ei ole kuitenkaan mahdollista arvioida, ylittyykö asunnoissa Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa (545/2015) mainittu päiväajan (klo 7-22) keskiäänitaso (LAeq) 35 dB, johon voidaan lisätä laskennallinen impulssi korjaus suuruudeltaan 5 dB tai 10 dB riippuen melunimpulssimaisuudesta.

Melun häiritsevyyttä ei voida pitää itsenäisenä terveysvaikutuksena, mutta se saattaa voimakkaana ja pitkään jatkuessaan vaikuttaa terveyshaitan syntymiseen. Lupakäsittelyssä tulee arvioida, voidaanko ampumaratatoimintaa harjoittaa Valtioneuvoston päätöksessä (53/1997) asetettujen ohjearvojen puitteissa. Eli pystytäänkö ampumamelua vähentämään riittävästi äänen synnyn rajoittamisella, melun etenemisen estämisellä ja rajoittamalla melua tuottavan toiminnan toiminta-aikoja.

Ympäristöluvan hakemuksesta ei ole tullut huomautuksia alueen asukkailta.

HAKIJAN VASTINE

Hakija on Varsinais-Suomen ELY-keskuksen antaman kommentin vastineeksi teettänyt ampumarata-alueen kivääri- ja haulikkoammunnoista melumittaukset 8.6.2021. Mittauksista ja niiden tuloksista on vastannut Promethor Oy. Ampumaratamelun mittausraportti (16.6.2021):

Promethor Oy mittasi Metsästysseura Laitilan Kaiku ry:n Suontaan ampumaradan ammuntamelun melutasoa radan ympäristössä 8.6.2021. Tässä raportissa esitetään mittauksin liittyvät asiat sekä mittausten tulokset. Mittaukset suoritettiin ympäristöministeriön julkaiseman ”Ampumaratamelun mittaaminen”- ohjeen mukaisesti. Tuloksia on verrattu valtioneuvoston päätöksessä 53/1997 esitettyihin melutason ohjearvoihin.

Mittaustulosten perusteella haulikkoradan ja sra-radan ammunnan melutaso alitti ohjearvot mittauspisteissä. Hirviammuntaradan ja kivääriradan ammunnan melutaso alitti ohjearvon mittauspisteessä 2, mutta ylitti ohjearvon 65 dB(A) mittauspisteen 1 asuinrakennuksella. Ohjearvon ylitys oli kivääriradan osalta 7 dB ja hirviammuntaradan osalta 12 dB.

Hirviammuntaradan ammunnan aiheuttama melutaso mittauspisteessä 1 mitattiin informatiivisuuden vuoksi myös äänenvaimennetulla kiväärillä, joita myös radalla yleisesti käytetään. Mittauksen perusteella tulos oli 17 dB äänenvaimentamatonta kivääriä hiljaisempi ja alitti ohjearvon mittauspisteessä 1. Tuloksen perusteella voidaan arvioida, että mittauspisteessä havaittava melutaso saattaa aiheutua pääosin ns. aseen suupamauksesta (eikä yli äänenenopeutta kulkevan luodin lentoäänestä). Tällöin ilman äänenvaimenninta tapahtuvan ammunnan mittauspisteeseen aiheuttamaa melutasoa voitaisiin mahdollisesti vaimentaa ampumasuojia parantamalla.

Mittausten aikana sääolosuhde oli varsin tyyni. Ilmatieteen laitoksen havaintoaseman tuulihavainto oli luoteistuuli, mutta mittauspisteissä tehtyjen havaintojen perusteella alueella vallitsi kevyt etelä-lounaisvirtaus. Mittaajan havaintojen perusteella sääolosuhde oli pääosin hyvä melun leviämiselle mittauspisteisiin.

TARKASTUKSET

Alueelle on suoritettu lupavalmisteluun liittyvä maastokäynti 10.6.2021. Maastokäynnistä ei laadittu muistiota.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuija Kailaste, Ympäristöpäällikkö, tuija.kailaste@laitila.fi

LUPALAUTAKUNNAN RATKAISU

Lupalautakunta myöntää Metsästysseura Laitilan Kaiku ry:lle ympäristönsuojelulain tarkoittaman luvan ampumaradan toiminnalle kiinteistölle Härsynkallio 400-437-3-105, Suontaan kylä, Laitila. Lupa myönnetään toistaiseksi voimassaolevaksi.
Luvan myöntämisen edellytyksenä on, että toimintaa harjoitetaan lupahakemuksen mukaisesti ja seuraavien lupamääräysten mukaisesti:

LUPAMÄÄRÄYKSET

Yleiset toimintaa koskevat määräykset
Toiminta

  1. Ampumaradalle tulee nimetä vastuuhenkilö, joka vastaa ampumaradan toiminnasta, syntyvistä jätteistä sekä tarkkailusta ja kirjanpidosta sekä siitä, että alueella toiminta on lupamääräysten mukaista. Vastuuhenkilön yhteystiedot tulee ilmoittaa valvontaviranomaiselle ja yhteystiedot tulee pitää ajantasaisena.
  2. Ampumarata-alueella tulee olla ilmoitustaulu tai muu vastaava, josta ilmenee toiminnasta vastaavan henkilön yhteystiedot, toimintaohjeet vahingon sattuessa ja tieto ampumaradan yksittäistä käyttäjää koskevista määräyksistä ja ohjeista, kuten ampumaradan toiminta-ajat. Taulun tiedot tulee pitää ajantasaisena.
  3. Ampumarataa saa käyttää vain hakemuksessa esitettyihin kivääri-, pistooli- ja haulikkoammuntalajeihin sekä jousiammuntaan. Ampumarataa ei saa käyttää muuhun kuin ampumaharjoituksien ja ammuntakilpailujen järjestämiseen.
  4. Ampumaradalla saa ampua maanantaista perjantaihin klo 9.00-21.00 ja lauantaisin 9.00-18.00 sekä sunnuntaina klo 12.00-18.00. Toiminta-ajoista on mahdollista poiketa satunnaisesti vuoden aikana. Toimintaa ei saa harjoittaa yleisinä arkipyhinä ja juhlapäivinä.
  5. Ampumarata-alue tulee merkitä selvästi maastoon varoitustaulujen ja rajamerkkien avulla. Varoitusmerkkien ja suojavallien kunnosta tulee pitää huolta. Ammunnan aikana tulee käyttää salkoon nostettua punaista lippua, joka saa olla esillä vain oikeina tapahtuma-aikoina.

Meluntorjunta

  1. Toiminta tulee järjestää siten, että siitä ei aiheudu kohtuutonta melu- tai muuta haittaa alueen ympäristölle, asukkaille tai muille toimijoille.

Toiminnasta aiheutuva melutaso ei saa ylittää 65 dB asumiseen käytettävillä alueilla eikä 60 dB loma-asumiseen käytettävillä alueilla. Melutasot on määritetty A-painotettuna enimmäistasona impulssiaikavakiolla (LAlmax). (VNA 53/1997)
Ampumaradan melutasojen ylittämisen torjuntatoimenpiteenä luvanhaltijan tulee parantaa hirviammuntaradan ja kivääriammuntaradan (kivääri-/luodikkokatos) ampumasuojia rakenteita tiivistämällä tai toteuttamalla muita rakenteellisia toimenpiteitä äänen eristämiseksi. Riittävä äänieristys on tehtävä 12 kuukauden kuluessa luvan lainvoimaiseksi tulosta tai muutoin ampuminen kiväärillä edellä mainituissa ampumasuojissa ilman äänenvaimenninta tulee kieltää.
Ampumapaikkojen rakenteiden parantamisen lisäksi toiminnanharjoittajan on pyrittävä vähentämään melun leviämistä suoja- ja äänivallein. Ampumaradan äänivallien rakentamisessa, kunnossa- ja ylläpidossa (kuten korottamisessa) saa käyttää vain pilaantumattomia maa-aineksia. Uudet maavallit on sijoitettava siten, ettei niiden alle jää raskasmetalleilla pilaantuneita maita. ympärillä olevaa suojapuustoa tulee säilyttää meluhaittojen vähentämiseksi.
Mikäli epäillään melurajojen ylittymistä ja melusta tulee valituksia, ympäristönsuojeluviranomainen voi tarvittaessa antaa lisämääräyksiä meluntorjuntaan ja edellyttää melumittauksia.
Mittauksen tekijällä on oltava riittävä asiantuntemus ja mittaukset tulee tehdä ympäristöministeriön ampumaratamelun mittausohjeiden mukaisesti. Mittaussuunnitelma ja ilmoitus melumittauksen ajankohdasta on toimitettava valvontaviranomaiselle vähintään kaksi viikkoa ennen mittauksen suorittamista.

Jätehuolto

  1. Toiminnan seurauksena ei saa aiheutua rata-alueen ja sen ympäristön roskaantumista. Alue tulee pitää siistinä ympärivuoden.
  2. Hyötykäyttöön soveltuvat jätteet (kuten käytetyt hylsyt, paperi, pahvi, metalli) tulee lajitella toisistaan erilleen ja toimitettava niille tarkoitettuihin keräyspaikkoihin riittävän usein. Toiminnassa tulee ottaa huomioon Laitilan kaupungin jätehuoltomääräykset.

Jätemääristä ja laadusta on pidettävä kirjaa sekä toimituspaikoista. Tiedot on säilytettävä kirjallisesti tai sähköisesti kuusi vuotta.

Vaaralliset jätteet tulee säilyttää erillään asianmukaisissa astioissa ja varastotiloissa sekä toimittaa ne vähintään kerran vuodessa vaarallisia jätteitä vastaanottavaan laitokseen. Pilaantuneiksi todetut maa-ainekset ovat vaarallista jätettä ja ne tulee toimittaa vain sellaiseen paikkaan, jossa on oikeus vastaanottaa pilaantuneita jätemaita. Vaarallisten jätteiden siirrosta on laadittava siirtoasiakirja.

     Häiriötilanteet ja poikkeukselliset tilanteet

  1. Jos onnettomuudesta tai muusta siihen rinnastettavasta syystä alueella aiheutuu päästöjä tai syntyy jätettä siten, että siitä voi aiheutua välitöntä ja ilmeistä ympäristön pilaantumisen vaaraa on toiminnasta vastaavan tai jätteen haltijan ryhdyttävä välittömästi tilanteen vaatimiin toimiin pilaantumisen tai ympäristövahingon ehkäisemiseksi ja ilmoitettava tapahtuneesta valvontaviranomaiselle.

Vahingoista, joista saattaa aiheutua vaaraa maaperälle tai pohjavedelle (esim. öljyvuoto), tulee tehdä ilmoitus myös Varsinais-Suomen ELY-keskukselle.
Onnettomuus ja häiriötilanteita varten tulee toiminta-alueella olla riittävä alkusammutuskalusto ja vuotojen torjuntakalusto (imeytysaine ja sen keräysvälineet).

     Tarkkailu

  1. Toiminnanharjoittajan tulee selvittää toiminnan ympäristövaikutukset teettämällä ampumarata-alueelta perustason maaperä- ja pintavesiselvitys vuoden 2025 loppuun mennessä. Näytteenottajan tulee olla sertifioitu ja analyysit on teetettävä akkreditoidussa laboratoriossa.

      Raportointi

  1. Ampumaradan toiminnasta tulee pitää käyttöpäiväkirjaa, jossa on tiedot laukaisumääristä radoittain ja asetyypeittäin sekä toiminta-ajoista.
  2. Kirjanpidosta tulee tehdä vuosittain yhteenveto ja toimitettava se seuraavan vuoden helmikuun loppuun mennessä ympäristönsuojeluviranomaiselle. Yhteenvedon tulee sisältää seuraavat tiedot:

    - ampumaradan toiminta-ajat, arvio ammuntapäivien lukumääristä ja niiden ampujamäärä
    - laukausmäärä radoittain ja asetyypeittäin
    - ampumarata-alueella pidetyt kilpailut
    - alueella syntyneet jätteet ja niiden määrät ja toimituspaikat
    - tarkkailutulokset ja –havainnot, mikäli niitä on toteutettu
    - toiminnasta mahdollisesti tulleet valitukset / huomautukset
    - häiriö- ja poikkeustilanteet sekä niiden johdota tehdyt toimenpiteet

Toiminnan muuttaminen tai lopettaminen

  1. Toiminnan olennaisesta lisäämisestä tai muuttamisesta, lopettamisesta tai toiminnanharjoittajan vaihtumisesta tulee ilmoittaa kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.
  2. Ennen toiminnan päättymistä ampumaradan maaperän pilaantuneisuus tulee selvittää maaperäanalyysein. Pilaantuneisuuden selvitys tulee tehdä yhteistyössä kunnan kanssa. Ampumaradan pilaantuneet rakenteet tulee poistaa ja vaihtaa puhtaisiin maa-aineksiin ja alue tulee siistiä ja maisemoida luvan voimassaoloaikana.

    Toiminnanharjoittajan tuleekin viimeistään kuusi kuukautta ennen toiminnan lopettamista esittää kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle suunnitelma toiminnan lopettamiseen liittyvistä ympäristönsuojelutoimista.

    Suunnitelmassa tulee esittää seuraavat tiedot:
    - suunnitelma maaperän tilan selvittämisestä ja mahdollisesti pilaantuneiden rakenteiden / maa-aineksien poistamisesta, toimituspaikoista ja vaihtamisesta puhtaisiin maa-aineksiin
    - alueen muu siivoaminen ja jätteiden toimituspaikat

RATKAISUN PERUSTELUT

Luvan myöntämisen edellytykset
Tämän päätöksen ja hakemuksen mukaisesti harjoitettuna toiminta täyttää ympäristönsuojelulain ja jätelain sekä niiden nojalla annettujen asetusten vaatimukset sekä ne vaatimukset, jotka luonnonsuojelulaissa ja sen nojalla on säädetty.

Toimittaessa tämän päätöksen mukaisesti ampumaradan toiminnasta ei normaalitilanteessa aiheudu terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, maaperän tai pohjaveden pilaantumista, erityistä luonnonolosuhteiden huonontumista, vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta tärkeän muun käyttömahdollisuuden vaarantumista toiminnan vaikutusalueella eikä eräistä naapuruussuhteista annetussa laissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta.

Toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 11 §:n edellytykset sijoituspaikan valinnalle.

Lupaharkinnassa on otettu huomioon toiminnan luonne, toiminnan aiheuttaman pilaantumisen todennäköisyys ja onnettomuusriski sekä alueen kaavamääräykset. Lisäksi lupaharkinnassa on otettu huomioon alueen ominaisuudet, ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi tarkoitettujen toimien merkitys ympäristön kokonaisuuden kannalta sekä tekniset ja taloudelliset mahdollisuudet toteuttaa toimet.

Ampumarataa on kehitetty toiminnoiltaan palvelemaan eri käyttäjä ryhmiä ja näin ollen toiminta on vakiintunut nykyiseen laajuuteensa. Hakija on teettänyt ampumaratamelun mittaukset selvittääkseen ammunnasta aiheutuvan melun ympäristövaikutukset. Luvassa on annettu määräys parantaa hirviammuntaradan ja kivääriammuntaradan (kivääri-/luodikkokatos) ampumasuojia melumittauksissa havaitun melutason ylityksen takia tai kieltämällä näissä ampumasuojissa ampuminen ilman äänenvaimenninta.

Toiminnalla on riittävä etäisyys naapureihin ja vesistöön, eikä toiminta sijoitu pohjavesialueelle eikä luonnonsuojelualueen välittömään läheisyyteen.

LUPAMÄÄRÄYKSIEN YLEISET PERUSTELUT

Ympäristönsuojelulain 52 §:n mukaan ympäristöluvassa on annettava tarpeelliset määräykset päästöistä, päästöraja-arvoista, päästöjen ehkäisemisestä ja rajoittamisesta sekä päästöpaikan sijainnista, maaperän ja pohjavesien pilaantumisen ehkäisemisestä, jätteistä sekä niiden määrän ja haitallisuuden vähentämisestä, toimista häiriö- ja muissa poikkeuksellisissa tilanteissa, toiminnan lopettamisen jälkeisestä alueen kunnostamisesta ja päästöjen ehkäisemisestä sekä muista toiminnan lopettamisen jälkeisistä toimista ja muista toimista, joilla ehkäistään tai vähennetään ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa. Jätteen käsittelyä ja raportointia koskevat määräykset ovat jätelain ja valtioneuvoston jätteistä antaman asetuksen mukaisia.

LUPAMÄÄRÄYSTEN PERUSTELUT

Lupamääräys 1 ja 2 on tarpeen annettujen määräysten noudattamisen valvomiseksi ampumaradalla, jolla on eri käyttäjätahoja. Päivitetyt yhteystiedot ovat tarpeen nopean tiedonkulun varmistamiseksi luvan saajan ja valvontaviranomaisen välillä, erityisesti poikkeustilanteissa.

Lupamääräys 3 ja 4. Hakemuksessa on esitetty radan käyttäjien keskuudessa vakiintuneet ammunta-ajat ja käytäntö ammunnoista sopimiseksi. Vuodessa on arkipyhiä ja yleisiä juhlapäiviä, jolloin ammunnasta aiheutuva melu voi olla erityisen häiritsevää, joten nämä päivät on ollut syytä rajata käyttöaikojen ulkopuolelle. Lupamääräys sallii poikkeamisen toiminta-ajoista satunnaisesti vuoden aikana, mikä mahdollistaa esimerkiksi kerran vuodessa järjestettävän pimeäammuntakilpailujen järjestämisen myös tavanomaisten toiminta-aikojen ulkopuolella.

Lupamääräyksellä 5 taataan alueella liikkuminen ja ampumatoiminnan yleinen turvallisuus.

Lupamääräys 6 on tarpeen asutuksen viihtyvyyden vuoksi, meluhaittojen vähentämiseksi ja maaperän sekä pohjaveden suojelemiseksi. Lupamääräykset perustuvat valtioneuvoston päätökseen 53/1997 ampumaratojen aiheuttaman melutason ohjearvoihin. Toimet melun torjumiseksi ovat tarpeen melumittauksissa havaitun melutason ylityksen takia.

Hirviammuntaradan ja kivääriammuntaradan melumittauksissa havaitun melutason ylityksen takia meluntorjunta toimena radan käyttöaikojen rajaamisen sijaan hakija voi toteuttaa meluntorjuntaan rakenteellisia ratkaisuja tai kieltää näissä ampumasuojissa ilman äänenvaimenninta ampumisen kiväärillä. Ampumaratojen BAT- julkaisussa on arvioitu, että ampumasuoja, joka on tukevarakenteinen sekä sivuilta ja takaa umpinainen ja tiivis, suoraan seinien läpi kulkeva melu vaimenee rakenteesta riippuen noin 15–20 dB, parhaimmillaan jopa 25 dB.

Lupamääräykset 7 ja 8 on annettu alueen siisteydestä huolehtimiseksi, roskaantumisen ja alueen maaperän pilaantumisen estämiseksi. Määräys on annettu jätteiden määrän vähentämiseksi, asianmukaisen jätehuollon järjestämiseksi, jätteistä aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi ja jätteiden hyödyntämisen edistämiseksi.

Lupamääräys 9 on annettu maaperän ja pinta- sekä pohjavesien suojelemiseksi onnettomuus- ja vahinkotilanteessa.

Lupamääräys 10 toiminnanharjoittajan on oltava selvillä toimintansa ympäristövaikutuksista. Suppeamman perustason selvitys voidaan katsoa riittäväksi, kun otetaan huomioon toiminnan laajuus ja se, että ampumarata ei sijaitse luokitellulla pohjavesialueella (Ampumaratojen BAT- julkaisu).

Lupamääräys 11 ja 12 on annettu toiminnan tarkkailua, seurantaa ja raportointia varten. Ympäristövaikutusten seuraaminen ja toiminnan valvonta edellyttävät, valvontaviranomainen saa tarpeelliset tiedot toiminnasta.

Lupamääräys 13. Toiminnanharjoittaja on velvollinen ilmoittamaan valvontaviranomaiselle valvonnan kannalta oleellisista muutoksista.

Lupamääräys 14 on toiminnan ympäristövaikutuksien arvioimiseksi sekä alueen saattamiseksi toiminnan päättymisen jälkeen ennalleen. Luodit sisältävät lyijyä ym. raskasmetalleja. Pilaantumisen selvittäminen on tarpeen maamassoja kaivettaessa ja on perusteltua maamassojen loppusijoituspaikan selvittämiseksi ja pinta- sekä pohjaveden pilaantumisvaaran ehkäisemiseksi.
Kaikki toimet ovat tarpeen ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi, mikä on kohtuullista toiminnan laajuuteen nähden. Luodeissa lyijyn lisäksi merkittäviä haitta-aineita ovat kupari, antimoni ja sinkki. Haulien merkittävimpiä haitta-aineita ovat lyijy ja antimoni. Lisäksi patruunoissa käytettävät ruudit ja niiden lisäaineet, kuten nitroglyseriini, saattavat olla ympäristölle haitallisia.

SOVELLETUT SÄÄNNÖKSET

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 6-8, 11, 14-17, 20, 22, 27, 29, 34, 39-40, 42-44, 48-49, 52-53, 58, 62, 65-66, 70, 83-85, 87, 89, 90, 94, 96, 133, 140-142, 190-191, 198, 205, 209 §
Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (712/2014) 2-6, 11-15 §
Jätelaki (646/2011) 8, 12-13, 15-17, 28-29, 72, 118-122 §
Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012)
Laki eräistä naapuruussuhteista (26/1920) 17 §
Valtioneuvoston päätös ampumaratojen aiheuttaman melutason ohjearvoista (53/1997)
Laitilan kaupungin jätehuoltomääräykset

LAUSUNTOJEN HUOMIOON OTTAMINEN

Annetut lausunnot on otettu huomioon lupamääräyksistä sekä ratkaisun ja lupamääräysten perusteluista ilmenevällä tavalla.
Hakemuksen johdosta ei jätetty muistutuksia tai mielipiteitä.

LUPAA ANKARAMMAN ASETUKSEN NOUDATTAMINEN

Jos asetuksella annetaan ympäristönsuojelulain tai jätelain nojalla tämän lupapäätöksen määräystä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkastamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava.

LUVAN JA LUPAMÄÄRÄYSTEN VOIMASSAOLO

Lupapäätös on voimassa toistaiseksi.
Toiminnan päästöjä tai niiden vaikutuksia lisäävän tai muuhun toiminnan olennaiseen muuttamiseen on oltava lupa.
Hakemus lupamääräysten muuttamiseksi on tehtävä, mikäli toiminta muuttuu olennaisesti.
Lupa raukeaa, jos toiminta on ollut keskeytyneenä yhtäjaksoisesti yhteensä viisi vuotta tai toiminnanharjoittaja ilmoittaa, että toiminta on lopetettu.

KÄSITTELYMAKSUN MÄÄRÄYTYMINEN

Ympäristöluvan käsittelystä peritään Laitilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen voimassa olevan (1.1.2021) taksan mukainen maksu 2156 euroa.

PÄÄTÖKSEN ANTAMINEN

Päätös annetaan julkipanon jälkeen.

TÄYTÄNTÖÖNPANO

Päätös on voimassa sen tultua lainvoimaiseksi.

PÄÄTÖKSESTÄ TIEDOTTAMINEN

Päätös lähetetään hakijalle sekä Varsinais-Suomen ELY-keskukselle, Uudenkaupungin terveydensuojeluviranomaiselle ja Lounais-Suomen Poliisille.
Päätöksen antamisesta ilmoitetaan niille, jotka ovat tehneet muistutuksen tai ilmaisseet mielipiteen tai ovat erikseen ilmoitusta pyytäneet sekä niille joille on annettu lupahakemuksesta erikseen tieto.

Tieto päätöksen antamisesta julkaistaan Laitilan kaupungin internet-sivuilla.

MUUTOKSENHAKU

Päätöksen saa hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus liitteenä.

Päätös

Jäsen Santeri Laaksonen ei osallistunut asian käsittelyyn eikä päätöksen tekoon.

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Laitilan kaupungin lupalautakunnan päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta.

                                   

Valitusaika                         

Valitusaika on 30 päivää päätöksen tämän päätöksen tiedoksisaannista. Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan.  Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöksen ja sitä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta kunnan verkkosivuilla.

 

Valitusoikeus                   

Päätöksestä voivat valittaa asianosaiset, rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät, toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät, valtion valvontaviranomainen sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen ja asiassa yleistä etua valvova viranomainen.

Valituksen sisältö             

Valituskirjelmässä, joka osoitetaan Vaasan hallinto-oikeudelle, on ilmoitettava

  •  päätös, johon haetaan muutosta
  •  valittajan nimi ja kotikunta
  •  postiosoite ja puhelinnumero ja mahdollinen sähköpostiosoite, joihin asiaa koskevat ilmoitukset  valittajalle voidaan toimittaa (mikäli yhteystiedot muuttuvat, on niistä ilmoitettava Vaasan  hallintooikeudelle, PL 204, 65101 Vaasa, sähköposti vaasa.hao@oikeus.fi)
  •  miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta
  •  mitä muutoksia päätökseen vaaditaan tehtäväksi
  •  perusteet, joilla muutosta vaaditaan
  •  valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitus, ellei valituskirjelmää toimiteta sähköisesti (faksilla tai sähköpostilla)

Valituksen liitteet              

Valituskirjelmään on liitettävä

  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
  • mahdollisen asiamiehen valtakirja tai toimitettaessa valitus sähköisesti selvitys asiamiehen toimivallasta

Valituksen toimittaminen

Valituskirjelmä liitteineen on toimitettava Vaasan hallinto-oikeuteen. Valituskirjelmän on oltava perillä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä. Valituskirjelmä liitteineen voidaan lähettää myös faksina tai sähköpostilla, jolloin valituskirjelmän on oltava toimitettu niin, että se on käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Vaasan hallinto-oikeuden kirjaamon yhteystiedot

                                  käyntiosoite:                         Korsholmanpuistikko 43, 4. krs

postiosoite:                           PL 204, 65101 Vaasa

puhelin:                                029 56 42780

faksi:                                     029 56 42760

sähköposti:                           vaasa.hao@oikeus.fi

aukioloaika:                          klo 8–16.15

Oikeudenkäyntimaksu     

Vaasan hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.