Lupalautakunta, kokous 29.6.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 32 Seppälän ampumaradan ympäristölupahakemus, Länsi-Laitilan Eräyhdistys ry

LAIDno-2021-434

Valmistelija

  • Tuija Kailaste, Ympäristöpäällikkö, tuija.kailaste@laitila.fi

Perustelut

ASIA

Ympäristölupaa haetaan olemassa olevalle ampumaradalle, joka on velvoitettu hakemaan ympäristölupaa. Ampumaradalla on ollut toimintaa vuodesta 1983 asti.

LUVANHAKIJA

Länsi-Laitilan Eräyhdistys ry
Kukonkuja 5 as 22
23800 Laitila

TOIMINTA JA SEN SIJAINTI

Ympäristölupahakemus koskee Länsi-Laitilan Eräyhdistys ry:n olemassa olevan ampumaradan toimintaa kiinteistöllä Vähätalo 400-433-4-35, Seppälän kylässä. Lupaa haetaan kivääri- ja haulikkoradalle. Toiminta koostuu Länsi-Laitilan Eräyhdistyksen järjestämistä harjoitusammunnoista ja kisatapahtumien järjestämisestä vuosittain.

LUPAVELVOLLISUUS

Ulkona sijaitseva ampumaratatoiminta on luvanvaraista ympäristönsuojelulain (527/2014) 27 §:n liitteen 1 taulukon 2 kohdan 14 a) mukaisesti.

LUPAVIRANOMAISEN TOIMIVALTA

Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen on toimivaltainen lupaviranomainen ulkona sijaitsevan ampumaradan ympäristölupa-asiassa ympäristönsuojelusta annetun valtioneuvoston asetuksen (713/2014) 2 §:n kohdan 13) a mukaisesti. Laitilan kaupungissa ympäristönsuojeluviranomainen on lupalautakunta.

ASIAN VIREILLETULO

Hakemus on saapunut ympäristönsuojeluviranomaiselle 27.4.2021.

TOIMINTAA KOSKEVAT LUVAT, SOPIMUKSET JA ALUEEN KAAVOITUSTILANNE

Toiminnalle ei ole aikaisempaa ympäristölupaa. Radalla on lääninhallituksen myöntämä ampumaratalupa.

Länsi-Laitilan Eräyhdistys ry on vuokrannut kiinteistön toimintaa varten, vuokrasopimus on voimassa 22.9.2027 asti.

Ampumarata sijaitsee ympäristöministeriön vahvistamassa 20.3.2013 maakuntavaltuuston 10.12.2010 hyväksymässä Varsinais-Suomen maakuntakaavassa alueella, joka on merkitty maa- ja metsätalousvaltaiseksi alueeksi (M).

TOIMINNAN SIJAINTIPAIKAN YMPÄRISTÖ JA POHJAVESIOLOSUHTEET

Ampumarata sijaitsee metsikköisellä maalla, Kurijärven lähistöllä. Radan vieressä on myös jo kuivunut Särkijärvi, joka on nykyisin lähinnä kosteikkoa.

Lähin asuinkiinteistö ja sen kaivo sijaitsevat noin 600 metrin etäisyydellä rata-alueesta. Alueen lähistöllä (alle 600 metrin etäisyydellä) ei sijaitse loma-asuinkiinteistöjä.

Lähin muinaisjäännös Heperinmäki sijaitsee noin kilometrin etäisyydellä alueesta.

Ampumarata-alue ei sijaitse luokitellulla pohjavesialueella eikä muidenkaan yleisen edun valvonnan kannalta merkityksellisten alueiden kuten luonnonsuojelu- tai Natura-alueiden vaikutusalueella.

TOIMINNAN KUVAUS

Ampumarata-alueella sijaitsee kiväärirata ja haulikkorata. Ampumaradalla ammutaan kiväärillä, pienoiskiväärillä ja haulikolla. Ampumapaikkoja on yhteensä kaksi. Rataa voivat käyttää Länsi-Laitilan Eräyhdistys ry:n jäsenet. Radan käyttöajat ovat maanantai-perjantai klo 9-20, lauantaisin klo 9-16 ja sunnuntaisin 12-20. Radalla ei saa harjoittaa ammuntoja pyhäpäivinä.

Länsi-Laitilan Eräyhdistys ry järjestää säännöllistä kivääriammuntaharjoittelua jäsenistölleen kerran viikossa toukokuun puolivälistä syyskuun puoliväliin. Keskimääräinen osallistujamäärä järjestettävään kivääriammunta harjoitukseen on 8-14 ampujaa/harjoituskerta. Haulikkoammunnassa on järjestetty vaihtelevasti 1-2 yhteisharjoittelukertaa kesän aikana, mutta yhteisharjoittelua ei välttämättä ole toteutettu kaikkina kesinä ollenkaan.

Ampujista 90% käyttää kiväärissä äänenvaimenninta, mikä vähentää toiminnasta aiheutuvaa melutasoa. Laukausmäärät jakautuvat tasaisesti toimintakauden touko-syyskuu välille, kivääriradalle noin 3100 ja haulikkoradalla noin 500 laukausta vuodessa. Laukausmääristä kiväärissä 2700 ja haulikossa 200 muodostuu seuran järjestämissä ammunnoissa ja loput yhdistyksen jäsenien omista harjoitusammunnoista.

Ampumaradalla järjestetään 1-4 kilpailut vuodessa, arvio kilpailujen laukausmääristä on noin 140 laukausta/kilpailu. Kivääriammunnassa järjestetään joka toinen vuosi ystävyysammunta kahden naapuriseuran kanssa. Lisäksi joka kolmas vuosi ammutaan Laitilan metsästysseura ry:n mestaruuskilpailu ja haulikkoammunnassa että kivääriammunnassa vuosittain Länsi-Laitilan Eräyhdistyksen omat mestaruusammunnat.

Ampumaradalla ei ole luotien talteenottojärjestelmää. Kivääriradan taustavallista ei ole poistettu iskemäkohtia eikä haulikkoradan putoamisalueelta hauleja. Taustavalli on rakennettu puhtaista maa-aineksista.

VEDEN KÄYTTÖ

Alueella ei ole kaivoa, juoksevaa vettä tai viemäriä.

LIIKENNE JA LIIKENNEJÄRJESTELYT

Arvioitu ampumaradan toiminnasta aiheutuvan liikenteen määrä on noin 15 kevyttä ajoneuvoa viikossa.

YMPÄRISTÖASIOIDEN HALLINTAJÄRJESTELMÄ

Toiminnasta pidetään kirjanpitoa.

YMPÄRISTÖKUORMITUS JA SEN VÄHENTÄMINEN

TOIMINNASTA AIHEUTUVA MELU

Ampumaratatoimintaa on ollut paikalla vuodesta 1983 lähtien. Toiminnasta ei ole koko olemassaoloaikana tullut huomautuksia melusta. Lisääntynyt äänenvaimentimien käyttö on osaltaan auttanut syntyvän melun vähentämistä. Kivääriammunta suoritetaan ampumasuojasta, joka myös vähentää laukauksista aiheutuvan äänen kantautumista. Haulikkoammunnassa ei ole erillistä ampumasuojaa. Haulikkoammuntojen määrät ovat hakijan mukaan erittäin maltilliset, eikä melun suunnitelmallista vähentämistä katsota tarpeelliseksi. Ampumasuojan sivuseinämiä on kuitenkin mahdollista tarvittaessa pidentää, kantautuvaa äänen vähentämiseksi.

PÄÄSTÖT MAAPERÄÄN, POHJAVESIIN JA PINTAVESIIN SEKÄ NIIDEN SUOJELU

Ampumarata ei sijaitse pohjavesialueella eikä sen välittömässä läheisyydessä. Kivääriammunnassa kerääntyy luotijätettä maaperään sekä rakennettuun taustavalliin. Ehjäksi jääneet kiekot kerätään, siltä osin kuin se on mahdollista. Haulikkoammunnassa rikkoutuvat kiekot maatuvat maahan.

VESIENSUOJELU

Alueella ei ole käytössä juoksevaa vettä eikä viemäriä.

Alueen sade- ja sulamisvedet ohjautuvat alueen rajalla sijaitsevaan ojaan.

Toiminnasta ei pääse hakijan mukaan vesistöihin päästöjä. Särkijärvi, jonka vieressä rata sijaitsee, on kuivunut kosteikkoa vastaavaksi alueeksi. Hakijan arvion mukaan mahdollisesti lyijyn käytön rajoitukset tulevaisuudessa vähentävät toiminnasta aiheutuvia päästöjä maaperään kuin myös vesistöihin.

JÄTTEET

Ampumaratatoiminnasta syntyvät jätteet lajitellaan paikallisten jätehuoltomääräysten mukaisesti. Haulikon patruunoiden hylsyt, kiväärin patruunoiden hylsyt sekä pahvit lajitellaan erilleen sekajätteestä. Haulikkoammunnan ammuntapaikoilla sijaitsee jäteastia haulikon patruunoiden hylsyille, samoin kiväärin ammuntasuojassa on oma jäteastia kiväärin patruunoiden hylsyille. Lisäksi erilleen lajitellaan pahvit (esim. käytetyt ammuntataulut) ja mahdollisesti syntyvä sekajäte.

Hakija toimittaa kaikki jätteet itse paikalliseen Jätehuolto M. Helistölä Oy:n jäteasemalle käsiteltäväksi.

Arvio syntyvistä jätteistä vuodessa on pahvi- ja kartonki 6 kg, kiväärin ja haulikon hylsyt noin 40 kg, puujäte 5 kg ja sekä sekajäte 5 kg.

PARAS KÄYTTÖKELPOINEN TEKNIIKKA (BAT) JA YMPÄRISTÖN KANNALTA PARHAAT KÄYTÄNNÖT

Radan käyttö on verrattain pienimuotoista. Ehjäksi jääneet kiekot kerätään maastosta ja luodit kerääntyvät taustavalliin. Haulien ja luotien talteenottoa ei ole automatisoitu pienen käyttömäärän vuoksi, eikä se ole suunnitelmissa toteuttaa lähitulevaisuudessa.

VAIKUTUKSET YMPÄRISTÖÖN

Laukauksista aiheutuvasta melusta ei ole tehty valituksia radan käyttövuosien aikana. Hakija arvioi, että meluhaittaa ei ole radan läheisyydessä koettu merkittäväksi.

Toiminnassa pyritään ottamaan huomioon mahdollinen meluhaitta mm. noudattamalla ampumaradan käyttöaikoja säntillisesti.

Toiminta on pienimuotoista, eikä sillä ennakoida olevan vaikutuksia pinta- ja pohjavesiin. On kuitenkin todennäköistä, että rata-alueen purkaminen, taustavallin siirtäminen ja purkaminen, vapauttaa maaperään lyijyä kuin myös mahdollisesti pintavesiin.  

TOIMINNAN JA SEN VAIKUTUSTEN TARKKAILU

Ohjatut sarja-ammunnat ovat valvottuja ja niistä tehdään ammuntapöytäkirja. Pöytäkirjat löytyvät paperiversiona. Vuodesta 2013 ammuntapöytäkirjat on myös kirjattu sähköiseen muotoon.

YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTI

Hakemuksen mukainen toiminta ei edellytä ympäristövaikutusten arvioinnista annetun lain mukaista selvitystä.

LUPAHAKEMUKSESTA TIEDOTTAMINEN

Ampumaradan lähiasukkaille sekä naapurikiinteistöjen omistajille on lähetetty tieto asian vireillä olosta ja varattu tilaisuus tulla kuulluksi 5.5.2021 lähetetyillä kirjeillä. Kuulutus sekä hakemukseen liittyvät asiakirjat ovat olleet nähtävillä Laitilan kaupungin teknisessä toimessa 7.5.-14.6.2021 välisenä aikana. Kuulutus hakemuksen vireillä olosta on julkaistu 7.5.2021 paikallislehdessä. Hakemuksesta on varattu tilaisuus lausunnon antamiseen Varsinais-Suomen ELY-keskukselle, Poliisille ja Laitilan kaupungin terveydensuojeluviranomaiselle.

LAUSUNNOT

Varsinais-Suomen ELY-keskus (VARELY/2858/2021) on todennut saamaansa lausuntopyyntöön seuraavasti:

Länsi-Laitilan Eräyhdistys ry, Seppälän ampumarata, Laitila Vähätalo 400-433-4-35 ei sijaitse pohjavesialueella eivätkä muidenkaan yleisen edun valvonnan kannalta merkityksellisten alueiden (esim. luonnonsuojelualueet, Natura-alueet) vaikutusalueella.

Ympäristönsuojeluasetuksen 12.3 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen on pyydettävä lausunto ELY-keskukselta ympäristölupa-asiassa, joka koskee toiminnan sijoittumista luokitellulle pohjavesialueelle.

ELY-keskus ei edellisen perusteella anna varsinaista lausuntoa kunnan toimivaltaan kuuluvasta ympäristölupahakemuksesta.

V-S ELY-keskus on antanut hakemuksen meluvaikutuksista seuraavat kommentit:

  • Kyseessä on olemassa oleva ampumarata, jolla ei ole aiemmin ollut ympäristölupaa. Rata on perustettu noin 1983. Radalla lienee on lääninhallituksen myöntämä ampumaratalupa.
  • Ampumaradalla harjoitetaan pienoiskivääri-, kivääri- ja haulikkoammuntaa.
  • Lupahakemuksen kohdassa ”Tietoa ampumamelutasosta ja sen vähentämisestä meluntorjuntatoimenpitein” ei ole esitystä.
  • Meluntorjunnan tarpeesta hakemuksessa on todettu, ”Ampumaratatoimintaa on paikalla ollut vuodesta 1983 lähtien, eikä siitä ole sen olemassa oloaikana tullut huomautuksia melusta. Lisääntynyt äänenvaimentimien käyttö on osaltaan auttanut syntyvän melun vähentämistä. Kivääriammunta suoritetaan ampumasuojasta, joka myös vähentää syntyvän äänen kantautumista. Haulikkoammunnassa ei erillistä ampumasuojaa ole, mutta haulikkoammunnan laukausmäärät ovat erittäin maltilliset. Nykyisellään toiminta ei kaipaa välitöntä melun vähentämisen suunnitelmaa. Mahdollista on vielä pidentää ampumasuojan sivuseinämiä, jolloin kantautuvaa ääntä pystytään entisestään pienentämään. ”
  • Ampumaratamelun kannalta on merkittävää radan käyttö ja sen läheisyydessä sijaitsevat melulle herkät kohteet.

Kyseisen radan osalta lähintä asuinrakennusta ei ole todettu. Lähimmät melun häiriintyvät kohteet tulee olla lupahakemuksessa mainittuna, vaikka ne olisivat kaukanakin. Hakemuksessa on todettu kuitenkin päiväkodin etäisyys 3700 m. Onko se lähin melulle häiriintyvä kohde?

  • Ampumamelu on hyvin suuntautuvaa, erityisesti ampumasuuntaan. Onko ampumasuunnassa melulle häiriintyviä kohteita?
  • Toiminnan harjoittajan tulee olla tietoinen toimintansa ympäristövaikutuksista.

Vaikka meluhaitasta ei ole valitettu, niin tilanteeseen riittävä meluselvitys tarvitaan, jotta toiminnanharjoittajan velvollisuus koskien tietoisuutta toiminnan vaikutuksista täyttyy.

Ampumaradan osalta ampumamelu voi olla asukkaille ja loma-asukkaille sekä luonnonsuojelualueen osalta merkittävä vaikutus, joka tulee riittävällä tasolla selvittää ennen ympäristöluvan myöntämistä. Jos meluhaittaa todetaan olevan olemassa, niin meluselvityksen jälkeen tulee esittää riittävä suunnitelma meluntorjunnan tarpeesta. Tapaukseen riittävä meluselvitys on tarpeen tehdä ennen ympäristöluvan myöntämistä.

  • Ampumamelun osalta on säädetty VnP ampumaratojen aiheuttaman melutason ohjearvoista (53/1997). Asumiseen käytettävillä alueilla ampumaradan meluhaittojen ehkäisemiseksi ja ympäristön viihtyisyyden turvaamiseksi on ohjeena, ettei melutaso saa ylittää A-painotettua enimmäistasoa impulssiaikavakiolla (LAImax) 65 dB, loma-asuntoalueella ja luonnonsuojelualueella sovelletaan melutasoa LAImax 60 dB.

Ympäristöluvassa asetetusta melutasosta tulee kyseisen radan osalta raja-arvo, jota toiminnassa tulee noudattaa.

  • Mikäli meluselvityksessä todetaan, että kyseinen melutaso häiriintyvässä kohteessa ylittyy, niin radanpitäjän tulee suunnitella riittävät meluntorjuntatoimet häiriön vähentämiseksi.

V-S ELY-keskuksen luonnonsuojeluyksiköllä ei ollut kommentoitavaa hakemukseen.

Lounais-Suomen poliisilaitos on antanut hakemuksen johdosta lausunnon (20.5.2021), jossa toteaa seuraavaa:

Lounais-Suomen poliisilaitoksella ei ole huomautettavaa Länsi-Laitilan Eräyhdistys ry:n, Seppälän ampumaradan ympäristölupahakemukseen. Poliisilaitos kannattaa ampumaratojen kehittämistä sekä turvallisuus- ja ympäristösuojeluasioiden huomioimista alueen ampumaradoilla. Lounais-Suomen alueella ovat ampuma-aseisiin liittyvien hankkimislupien määrät olleet kasvussa, joten harrastusmahdollisuuksien kehittäminen on osaksi myös välttämätöntä.

Uudenkaupungin Ympäristöterveydenhuolto toteaa lausunnossaan (21.6.2021) Länsi-Laitilan Eräyhdistys ry:n ampumaradan ympäristölupahakemuksesta seuraavaa:

Lisämateriaalina on toimitettu ampumaradan mittausraportti. Melumittausraportin perusteella VNp:n 53/1997 ohjearvot ampumaratojen melutasojen maksimiarvoille LAI,maks eivät ylity. Ympäristöluvan hakemuksesta ei ole tullut huomautuksia alueen asukkailta. Terveydensuojeluviranomaisella ei ole huomautettavaa.

HAKIJAN VASTINE

Hakija on Varsinais-Suomen ELY-keskuksen antaman kommentin vastineeksi teettänyt ampumarata-alueen kivääri- ja haulikkoammunnoista melumittaukset 8.6.2021. Mittauksista ja niiden tuloksista on vastannut Promethor Oy. Ampumaratamelun mittausraportti (16.6.2021):

Promethor Oy mittasi Länsi-Laitilan Eräyhdistys ry:lle Seppälän ampumaradan ammuntamelun melutasoa radan ympäristössä 8.6.2021. Tässä raportissa esitetään mittauksin liittyvät asiat sekä mittausten tulokset. Mittaukset suoritettiin ympäristöministeriön julkaiseman ”Ampumaratamelun mittaaminen”- ohjeen mukaisesti. Tuloksia on verrattu valtioneuvoston päätöksessä 53/1997 esitettyihin melutason ohjearvoihin.

Mittaustulosten perusteella haulikkoradalla ja hirviammuntaradalla tapahtuvan ammunnan melutaso alitti asumiseen käytettävien alueiden ohjearvon 65 dB(A) mittauspisteissä 1 ja 2 ja loma-asumiseen käytettävien alueiden ohjearvon 60 dB(A) mittauspisteessä 3. Mittausten aikana sääolosuhde oli varsin tyyni ja vaimea tuuli puhalsi luoteesta. Tuulen suunta täytti mittausohjeen suosituksen mittauspisteissä 2 ja 3. Mittauspisteessä 1 tuulen suunta oli ampumaradalta mittauspisteeseen katsottuna sivuvastainen ja mittaustulosten tarkkuus kyseisen mittauspisteen osalta on suuntaa antava.

TARKASTUKSET

Alueelle on suoritettu lupavalmisteluun liittyvä maastokäynti 16.6.2021. Maastokäynnistä ei laadittu muistiota.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuija Kailaste, Ympäristöpäällikkö, tuija.kailaste@laitila.fi

LUPALAUTAKUNNAN RATKAISU

Lupalautakunta myöntää Länsi-Laitilan Eräyhdistys ry:lle ympäristönsuojelulain tarkoittaman luvan ampumaradan toiminnalle kiinteistölle Vähätalo 400-433-4-35, Seppälän kylä, Laitila. Lupa myönnetään toistaiseksi voimassaolevaksi.

Luvan myöntämisen edellytyksenä on, että toimintaa harjoitetaan lupahakemuksen mukaisesti ja seuraavien lupamääräysten mukaisesti:

LUPAMÄÄRÄYKSET

Yleiset toimintaa koskevat määräykset
Toiminta

  1. Ampumaradalle tulee nimetä vastuuhenkilö, joka vastaa ampumaradan toiminnasta, syntyvistä jätteistä sekä tarkkailusta ja kirjanpidosta sekä siitä, että alueella toiminta on lupamääräysten mukaista. Vastuuhenkilön yhteystiedot tulee ilmoittaa valvontaviranomaiselle ja yhteystiedot tulee pitää ajantasaisena.
  2. Ampumarata-alueella tulee olla ilmoitustaulu tai muu vastaava, josta ilmenee toiminnasta vastaavan henkilön yhteystiedot, toimintaohjeet vahingon sattuessa ja tieto ampumaradan yksittäistä käyttäjää koskevista määräyksistä ja ohjeista, kuten ampumaradan toiminta-ajat. Taulun tiedot tulee pitää ajantasaisena.
  3. Ampumarataa saa käyttää vain hakemuksessa esitettyihin kivääri- ja haulikkoammuntalajeihin. Ampumarataa ei saa käyttää muuhun kuin ampumaharjoituksien ja ammuntakilpailujen järjestämiseen.
  4. Ampumaradalla saa ampua maanantaista perjantaihin klo 9.00-20.00 ja lauantaisin 9.00-16.00 sekä sunnuntaina klo 12.00-20.00. Toiminta-ajoista on mahdollista poiketa satunnaisesti vuoden aikana. Toimintaa ei saa harjoittaa yleisinä arkipyhinä ja juhlapäivinä.
  5. Ampumarata-alue tulee merkitä selvästi maastoon varoitustaulujen ja rajamerkkien avulla. Varoitusmerkkien ja suojavallien kunnosta tulee pitää huolta. Ammunnan aikana tulee käyttää salkoon nostettua punaista lippua, joka saa olla esillä vain oikeina tapahtuma-aikoina.

Meluntorjunta

  1. Toiminta tulee järjestää siten, että siitä ei aiheudu kohtuutonta melu- tai muuta haittaa alueen ympäristölle, asukkaille tai muille toimijoille.

Toiminnasta aiheutuva melutaso ei saa ylittää 65 dB asumiseen käytettävillä alueilla eikä 60 dB loma-asumiseen käytettävillä alueilla. Melutasot on määritetty A-painotettuna enimmäistasona impulssiaikavakiolla (LAlmax). (VNA 53/1997)
Mikäli epäillään melurajojen ylittymistä ja melusta tulee valituksia, ympäristönsuojeluviranomainen voi tarvittaessa antaa lisämääräyksiä meluntorjuntaan ja edellyttää melumittauksia.
Mittauksen tekijällä on oltava riittävä asiantuntemus ja mittaukset tulee tehdä ympäristöministeriön ampumaratamelun mittausohjeiden mukaisesti. Mittaussuunnitelma ja ilmoitus melumittauksen ajankohdasta on toimitettava valvontaviranomaiselle vähintään kaksi viikkoa ennen mittauksen suorittamista.
Mikäli ampumaradan melutaso ylittyvät tulee toiminnanharjoittajan mm. parantaa ampumasuojia rakenteita tiivistämällä tai toteuttaa muita rakenteellisia toimenpiteitä äänen eristämiseksi. Ampumapaikkojen rakenteiden parantamisen lisäksi toiminnanharjoittajan on pyrittävä vähentämään melun leviämistä suoja- ja äänivallein. Ampumaradan äänivallien rakentamisessa, kunnossa- ja ylläpidossa (kuten korottamisessa) saa käyttää vain pilaantumattomia maa-aineksia. Uudet maavallit on sijoitettava siten, ettei niiden alle jää raskasmetalleilla pilaantuneita maita. ympärillä olevaa suojapuustoa tulee säilyttää meluhaittojen vähentämiseksi.

Jätehuolto

  1. Toiminnan seurauksena ei saa aiheutua rata-alueen ja sen ympäristön roskaantumista. Alue tulee pitää siistinä ympärivuoden.
  2. Hyötykäyttöön soveltuvat jätteet (kuten käytetyt hylsyt, paperi, pahvi, metalli) tulee lajitella toisistaan erilleen ja toimitettava niille tarkoitettuihin keräyspaikkoihin riittävän usein. Toiminnassa tulee ottaa huomioon Laitilan kaupungin jätehuoltomääräykset.

Jätemääristä ja laadusta on pidettävä kirjaa sekä toimituspaikoista. Tiedot on säilytettävä kirjallisesti tai sähköisesti kuusi vuotta.

Vaaralliset jätteet tulee säilyttää erillään asianmukaisissa astioissa ja varastotiloissa sekä toimittaa ne vähintään kerran vuodessa vaarallisia jätteitä vastaanottavaan laitokseen. Pilaantuneiksi todetut maa-ainekset ovat vaarallista jätettä ja ne tulee toimittaa vain sellaiseen paikkaan, jossa on oikeus vastaanottaa pilaantuneita jätemaita. Vaarallisten jätteiden siirrosta on laadittava siirtoasiakirja.

     Häiriötilanteet ja poikkeukselliset tilanteet

  1. Jos onnettomuudesta tai muusta siihen rinnastettavasta syystä alueella aiheutuu päästöjä tai syntyy jätettä siten, että siitä voi aiheutua välitöntä ja ilmeistä ympäristön pilaantumisen vaaraa on toiminnasta vastaavan tai jätteen haltijan ryhdyttävä välittömästi tilanteen vaatimiin toimiin pilaantumisen tai ympäristövahingon ehkäisemiseksi ja ilmoitettava tapahtuneesta valvontaviranomaiselle.

Vahingoista, joista saattaa aiheutua vaaraa maaperälle tai pohjavedelle (esim. öljyvuoto), tulee tehdä ilmoitus myös Varsinais-Suomen ELY-keskukselle.
Onnettomuus ja häiriötilanteita varten tulee toiminta-alueella olla riittävä alkusammutuskalusto ja vuotojen torjuntakalusto (imeytysaine ja sen keräysvälineet).

     Tarkkailu

  1. Toiminnanharjoittajan tulee selvittää toiminnan ympäristövaikutukset teettämällä ampumarata-alueelta perustason maaperä- ja pintavesiselvitys vuoden 2025 loppuun mennessä. Näytteenottajan tulee olla sertifioitu ja analyysit on teetettävä akkreditoidussa laboratoriossa.

      Raportointi

  1. Ampumaradan toiminnasta tulee pitää käyttöpäiväkirjaa, jossa on tiedot laukaisumääristä radoittain ja asetyypeittäin sekä toiminta-ajoista.
  2. Kirjanpidosta tulee tehdä vuosittain yhteenveto ja toimitettava se seuraavan vuoden helmikuun loppuun mennessä ympäristönsuojeluviranomaiselle. Yhteenvedon tulee sisältää seuraavat tiedot:
    - ampumaradan toiminta-ajat, arvio ammuntapäivien lukumääristä ja niiden ampujamäärä
    - laukausmäärä radoittain ja asetyypeittäin
    - ampumarata-alueella pidetyt kilpailut
    - alueella syntyneet jätteet ja niiden määrät ja toimituspaikat
    - tarkkailutulokset ja –havainnot, mikäli niitä on toteutettu
    - toiminnasta mahdollisesti tulleet valitukset / huomautukset
    - häiriö- ja poikkeustilanteet sekä niiden johdota tehdyt toimenpiteet

Toiminnan muuttaminen tai lopettaminen

  1. Toiminnan olennaisesta lisäämisestä tai muuttamisesta, lopettamisesta tai toiminnanharjoittajan vaihtumisesta tulee ilmoittaa kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.
  2. Ennen toiminnan päättymistä ampumaradan maaperän pilaantuneisuus tulee selvittää maaperäanalyysein. Pilaantuneisuuden selvitys tulee tehdä yhteistyössä kunnan kanssa. Ampumaradan pilaantuneet rakenteet tulee poistaa ja vaihtaa puhtaisiin maa-aineksiin ja alue tulee siistiä ja maisemoida luvan voimassaoloaikana.
    Toiminnanharjoittajan tuleekin viimeistään kuusi kuukautta ennen toiminnan lopettamista esittää kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle suunnitelma toiminnan lopettamiseen liittyvistä ympäristönsuojelutoimista.
    Suunnitelmassa tulee esittää seuraavat tiedot:
    - suunnitelma maaperän tilan selvittämisestä ja mahdollisesti pilaantuneiden rakenteiden / maa-aineksien poistamisesta, toimituspaikoista ja vaihtamisesta puhtaisiin maa-aineksiin
    - alueen muu siivoaminen ja jätteiden toimituspaikat

RATKAISUN PERUSTELUT

Luvan myöntämisen edellytykset
Tämän päätöksen ja hakemuksen mukaisesti harjoitettuna toiminta täyttää ympäristönsuojelulain ja jätelain sekä niiden nojalla annettujen asetusten vaatimukset sekä ne vaatimukset, jotka luonnonsuojelulaissa ja sen nojalla on säädetty.

Toimittaessa tämän päätöksen mukaisesti ampumaradan toiminnasta ei normaalitilanteessa aiheudu terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, maaperän tai pohjaveden pilaantumista, erityistä luonnonolosuhteiden huonontumista, vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta tärkeän muun käyttömahdollisuuden vaarantumista toiminnan vaikutusalueella eikä eräistä naapuruussuhteista annetussa laissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta.

Toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 11 §:n edellytykset sijoituspaikan valinnalle.

Lupaharkinnassa on otettu huomioon toiminnan luonne, toiminnan aiheuttaman pilaantumisen todennäköisyys ja onnettomuusriski sekä alueen kaavamääräykset. Lisäksi lupaharkinnassa on otettu huomioon alueen ominaisuudet, ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi tarkoitettujen toimien merkitys ympäristön kokonaisuuden kannalta sekä tekniset ja taloudelliset mahdollisuudet toteuttaa toimet.

Hakija on teettänyt ampumaratamelun mittaukset selvittääkseen ammunnasta aiheutuvan melun ympäristövaikutukset. Melumittauksissa ei havaittu ampumaratamelun ohjearvojen ylityksiä.

Toiminnalla on riittävä etäisyys naapureihin ja vesistöön, eikä toiminta sijoitu pohjavesialueelle eikä luonnonsuojelualueen välittömään läheisyyteen.

LUPAMÄÄRÄYKSIEN YLEISET PERUSTELUT

Ympäristönsuojelulain 52 §:n mukaan ympäristöluvassa on annettava tarpeelliset määräykset päästöistä, päästöraja-arvoista, päästöjen ehkäisemisestä ja rajoittamisesta sekä päästöpaikan sijainnista, maaperän ja pohjavesien pilaantumisen ehkäisemisestä, jätteistä sekä niiden määrän ja haitallisuuden vähentämisestä, toimista häiriö- ja muissa poikkeuksellisissa tilanteissa, toiminnan lopettamisen jälkeisestä alueen kunnostamisesta ja päästöjen ehkäisemisestä sekä muista toiminnan lopettamisen jälkeisistä toimista ja muista toimista, joilla ehkäistään tai vähennetään ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa. Jätteen käsittelyä ja raportointia koskevat määräykset ovat jätelain ja valtioneuvoston jätteistä antaman asetuksen mukaisia.

LUPAMÄÄRÄYSTEN PERUSTELUT

Lupamääräys 1 ja 2 on tarpeen annettujen määräysten noudattamisen valvomiseksi ampumaradalla, jolla on eri käyttäjiä. Päivitetyt yhteystiedot ovat tarpeen nopean tiedonkulun varmistamiseksi luvan saajan ja valvontaviranomaisen välillä, erityisesti poikkeustilanteissa.

Lupamääräys 3 ja 4. Hakemuksessa on esitetty radan käyttäjien keskuudessa vakiintuneet ammunta-ajat ja käytäntö ammunnoista sopimiseksi. Vuodessa on arkipyhiä ja yleisiä juhlapäiviä, jolloin ammunnasta aiheutuva melu voi olla erityisen häiritsevää, joten nämä päivät on ollut syytä rajata käyttöaikojen ulkopuolelle. Lupamääräys sallii poikkeamisen toiminta-ajoista satunnaisesti vuoden aikana.

Lupamääräyksellä 5 taataan alueella liikkuminen ja ampumatoiminnan yleinen turvallisuus.

Lupamääräys 6 on tarpeen asutuksen viihtyvyyden vuoksi, meluhaittojen vähentämiseksi ja maaperän sekä pohjaveden suojelemiseksi. Lupamääräykset perustuvat valtioneuvoston päätökseen 53/1997 ampumaratojen aiheuttaman melutason ohjearvoihin. Toimet melun torjumiseksi ovat tarpeen, mikäli melutasot ylittävät ampumaradan toiminnalle annettu raja-arvot.

Meluntorjunta toimena radan käyttöaikojen rajaamisen sijaan hakija voi toteuttaa meluntorjuntaan rakenteellisia ratkaisuja tai kieltää näissä ampumasuojissa ilman äänenvaimenninta ampumisen. Ampumaratojen BAT- julkaisussa on arvioitu, että ampumasuoja, joka on tukevarakenteinen sekä sivuilta ja takaa umpinainen ja tiivis, suoraan seinien läpi kulkeva melu vaimenee rakenteesta riippuen noin 15–20 dB, parhaimmillaan jopa 25 dB.

Lupamääräykset 7 ja 8 on annettu alueen siisteydestä huolehtimiseksi, roskaantumisen ja alueen maaperän pilaantumisen estämiseksi. Määräys on annettu jätteiden määrän vähentämiseksi, asianmukaisen jätehuollon järjestämiseksi, jätteistä aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi ja jätteiden hyödyntämisen edistämiseksi.

Lupamääräys 9 on annettu maaperän ja pinta- sekä pohjavesien suojelemiseksi onnettomuus- ja vahinkotilanteessa.

Lupamääräys 10 toiminnanharjoittajan on oltava selvillä toimintansa ympäristövaikutuksista. Suppeamman perustason selvitys voidaan katsoa riittäväksi, kun otetaan huomioon toiminnan laajuus ja se, että ampumarata ei sijaitse luokitellulla pohjavesialueella (ampumaratojen BAT- julkaisu).

Lupamääräys 11 ja 12 on annettu toiminnan tarkkailua, seurantaa ja raportointia varten. Ympäristövaikutusten seuraaminen ja toiminnan valvonta edellyttävät, että valvontaviranomainen saa tarpeelliset tiedot toiminnasta.

Lupamääräys 13. Toiminnanharjoittaja on velvollinen ilmoittamaan valvontaviranomaiselle valvonnan kannalta oleellisista muutoksista.

Lupamääräys 14 on toiminnan ympäristövaikutuksien arvioimiseksi sekä alueen saattamiseksi toiminnan päättymisen jälkeen ennalleen. Luodit sisältävät lyijyä ym. raskasmetalleja. Pilaantumisen selvittäminen on tarpeen maamassoja kaivettaessa ja on perusteltua maamassojen loppusijoituspaikan selvittämiseksi ja pinta- sekä pohjaveden pilaantumisvaaran ehkäisemiseksi.
Kaikki toimet ovat tarpeen ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi, mikä on kohtuullista toiminnan laajuuteen nähden. Luodeissa lyijyn lisäksi merkittäviä haitta-aineita ovat kupari, antimoni ja sinkki. Haulien merkittävimpiä haitta-aineita ovat lyijy ja antimoni. Lisäksi patruunoissa käytettävät ruudit ja niiden lisäaineet, kuten nitroglyseriini, saattavat olla ympäristölle haitallisia.

SOVELLETUT SÄÄNNÖKSET

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 6-8, 11, 14-17, 20, 22, 27, 29, 34, 39-40, 42-44, 48-49, 52-53, 58, 62, 65-66, 70, 83-85, 87, 89, 90, 94, 96, 133, 140-142, 190-191, 198, 205, 209 §
Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (712/2014) 2-6, 11-15 §
Jätelaki (646/2011) 8, 12-13, 15-17, 28-29, 72, 118-122 §
Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012)
Laki eräistä naapuruussuhteista (26/1920) 17 §
Valtioneuvoston päätös ampumaratojen aiheuttaman melutason ohjearvoista (53/1997)
Laitilan kaupungin jätehuoltomääräykset

LAUSUNTOJEN HUOMIOON OTTAMINEN

Annetut lausunnot on otettu huomioon lupamääräyksistä sekä ratkaisun ja lupamääräysten perusteluista ilmenevällä tavalla.
Hakemuksen johdosta ei jätetty muistutuksia tai mielipiteitä.

LUPAA ANKARAMMAN ASETUKSEN NOUDATTAMINEN

Jos asetuksella annetaan ympäristönsuojelulain tai jätelain nojalla tämän lupapäätöksen määräystä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkastamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava.

LUVAN JA LUPAMÄÄRÄYSTEN VOIMASSAOLO

Lupapäätös on voimassa toistaiseksi.
Toiminnan päästöjä tai niiden vaikutuksia lisäävän tai muuhun toiminnan olennaiseen muuttamiseen on oltava lupa.
Hakemus lupamääräysten muuttamiseksi on tehtävä, mikäli toiminta muuttuu olennaisesti.

KÄSITTELYMAKSUN MÄÄRÄYTYMINEN

Ympäristöluvan käsittelystä peritään Laitilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen voimassa olevan (1.1.2021) taksan mukainen maksu 2156 euroa.

PÄÄTÖKSEN ANTAMINEN

Päätös annetaan julkipanon jälkeen.

TÄYTÄNTÖÖNPANO

Päätös on voimassa sen tultua lainvoimaiseksi.

PÄÄTÖKSESTÄ TIEDOTTAMINEN

Päätös lähetetään hakijalle sekä Varsinais-Suomen ELY-keskukselle, Uudenkaupungin terveydensuojeluviranomaiselle ja Lounais-Suomen Poliisille.
Päätöksen antamisesta ilmoitetaan niille, jotka ovat tehneet muistutuksen tai ilmaisseet mielipiteen tai ovat erikseen ilmoitusta pyytäneet sekä niille joille on annettu lupahakemuksesta erikseen tieto.

Tieto päätöksen antamisesta julkaistaan Laitilan kaupungin internet-sivuilla.

MUUTOKSENHAKU

Päätöksen saa hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus liitteenä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Laitilan kaupungin lupalautakunnan päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta.

                                   

Valitusaika                         

Valitusaika on 30 päivää päätöksen tämän päätöksen tiedoksisaannista. Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan.  Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöksen ja sitä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta kunnan verkkosivuilla.

 

Valitusoikeus                   

Päätöksestä voivat valittaa asianosaiset, rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät, toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät, valtion valvontaviranomainen sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen ja asiassa yleistä etua valvova viranomainen.

Valituksen sisältö             

Valituskirjelmässä, joka osoitetaan Vaasan hallinto-oikeudelle, on ilmoitettava

  •  päätös, johon haetaan muutosta
  •  valittajan nimi ja kotikunta
  •  postiosoite ja puhelinnumero ja mahdollinen sähköpostiosoite, joihin asiaa koskevat ilmoitukset  valittajalle voidaan toimittaa (mikäli yhteystiedot muuttuvat, on niistä ilmoitettava Vaasan  hallintooikeudelle, PL 204, 65101 Vaasa, sähköposti vaasa.hao@oikeus.fi)
  •  miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta
  •  mitä muutoksia päätökseen vaaditaan tehtäväksi
  •  perusteet, joilla muutosta vaaditaan
  •  valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitus, ellei valituskirjelmää toimiteta sähköisesti (faksilla tai sähköpostilla)

Valituksen liitteet              

Valituskirjelmään on liitettävä

  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
  • mahdollisen asiamiehen valtakirja tai toimitettaessa valitus sähköisesti selvitys asiamiehen toimivallasta

Valituksen toimittaminen

Valituskirjelmä liitteineen on toimitettava Vaasan hallinto-oikeuteen. Valituskirjelmän on oltava perillä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä. Valituskirjelmä liitteineen voidaan lähettää myös faksina tai sähköpostilla, jolloin valituskirjelmän on oltava toimitettu niin, että se on käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Vaasan hallinto-oikeuden kirjaamon yhteystiedot

                                  käyntiosoite:                         Korsholmanpuistikko 43, 4. krs

postiosoite:                           PL 204, 65101 Vaasa

puhelin:                                029 56 42780

faksi:                                     029 56 42760

sähköposti:                           vaasa.hao@oikeus.fi

aukioloaika:                          klo 8–16.15

Oikeudenkäyntimaksu     

Vaasan hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.