Kaupunginhallitus, kokous 15.3.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 105 Ateriakuljetusten hankinta/hankintaoikaisu

LAIDno-2021-134

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Heli Kiertokari-Laitinen, hallintojohtaja, heli.kiertokari@laitila.fi

Perustelut

Hallintotoimi on kilpailuttanut ruokapalvelujen ateriakuljetukset siten, että tarjousaika päättyi 1.2.2021 klo 12. Määräaikaan mennessä jätettiin neljä tarjousta. Tarjoukset avattiin 2.2.2021. Tarjouksista suoritettiin vertailu. Kaikki jätetyt tarjoukset täyttivät vaaditut kriteerit. Tarjouspyynnön mukaisesti hankintapäätös tehdään edullisimman hinnan perusteella laatuvaatimukset ym. täyttäneiden välillä.

Kaukolan kodin keittiön arkipäivien kuljetukset on jaettu kahdeksaan reittiin. Näistä edullisimman tarjouksen jätti reiteillä 1,2,5 ja 8 Kuljetusliike A. ja J. Lehtonen Oy Uudestakaupungista ja reiteillä 4 ja 6 Kuljetuspalvelu Kaskisto Oy Raumalta. Reitin 7 voitti edullisimman tarjouksen jättänyt STSEC Ky Kemistä. Reitillä 3 sekä Kuljetuspalvelu Kaskisto Oy että Kuljetusliike A. ja J. Lehtonen tarjosivat saman hinnan.

Hankintalaki ei sisällä säännöksiä menettelystä tilanteessa, jossa tarjousvertailu päättyy tarjouspyynnössä ilmoitetun valintaperusteen osalta tasatilanteeseen. Hankintayksiköllä on siten harkintavaltaa sen suhteen, millä perusteella se valitsee tarjouskilpailun voittajan. Hankintayksikön on tällaisessa tilanteessa hankintalain 3 §:n mukaisesti huomioitava hankintamenettelyyn osallistuvien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelu. Oikeuskäytännön mukaan hankintayksikön on mahdollista valita vastaavassa tasatilanteessa kumpi tahansa tarjoaja. Hankintayksikkö päätti suorittaa tilanteen johdosta arvonnan. Hankintayksikön kolikkoa heittämällä suorittaman arvonnan voitti Kuljetuspalvelu Kaskisto Oy.

Kaukolan kodin keittiön viikonloppujen kuljetukset on jaettu kolmeen reittiin. Näistä  kaikista reiteistä edullisimman tarjouksen jätti  V-S Välitys.

Varppeen koulun keskuskeittiön reitit on jaettu viiteen reittiin ja lisäksi pyydettiin tarjousta koulujen toimintapäivien jälkeen tapahtuvista ennalta sovituista lisäkuljetuksista esim. urheilutapahtumiin. Näistä kaikista halvimman hinnan jätti V-S Välitys Oy Vinkkilästä.

Varppeen koulun keskuskeittiön reitit on jaettu viiteen reittiin ja lisäksi pyydettiin tarjousta koulujen toimintapäivien jälkeen tapahtuvista ennalta sovituista lisäkuljetuksista esim. urheilutapahtumiin. Näistä kaikista halvimman hinnan jätti V-S Välitys Oy Vinkkilästä.

Palke 5 valmistuskeittiön ateriakuljetuksista Pähkinäpensaan päiväkotiin pyydettiin tarjous. Tästä halvimman tarjouksen jätti Kuljetusliike A. ja J.Lehtonen Uudestakaupungista.

Pykälän liitteenä ovat tarjousten vertailutaulukot, jotka tulevat yleisöjulkisiksi sopimuksen kirjoittamisen jälkeen. Julkisuuslaissa tarkoitettujen viranomaisten hankinta-asiakirjoihin sovelletaan julkisuuslain nk. yleisöjulkisuutta ja asianosaisjulkisuutta koskevia säännöksiä. Hankinta-asiakirjojen yleisöjulkisuus alkaa hankintasopimuksen allekirjoituksesta. Näin ollen hankinta-asiakirjat ovat julkisia kaikille hankintasopimuksen allekirjoittamisen jälkeen, ellei kyseessä ole liikesalaisuus tms. vastaava seikka. Hankinta-asiakirjojen asianosaisjulkisuus alkaa hankintapäätöksen tekemisestä. Tätä ennen tiedot ovat ei-julkisia.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kattelus, Kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus päättää, että ateriakuljetukset hankintaan seuraavasti:

Kaukolakodin keskuskeittiö arkiateriakuljetukset:

reitit 1,2,5 ja 8 Kuljetusliike A. ja J. Lehtonen Oy

reitit 3, 4 ja 6 Kuljetuspalvelu Kaskisto Oy

reitti 7  STSEC Ky

Kaukolakodin keskuskeittiö viikonloppujen ateriakuljetukset:

kaikki reitit V-S Välitys

Varppeen koulun keskuskeittiön ateriakuljetukset:

kaikki reitit  V-S Välitys Oy

Hankinnan perusteena on halvin hinta.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Heli Kiertokari-Laitinen, hallintojohtaja, heli.kiertokari@laitila.fi

Perustelut

Laitilan kaupunginhallitukselle on 18.2.2021 saapunut hankintaoikaisu koskien sen 8.2.2021 § 54 tekemää ateriakuljetusten hankintapäätöstä.

Tarjouksen jättänyt  STSEC Ky vaatii, että kaupunginhallitus oikaisee hankintapäätöksen ja suorittaa vertailun tarjouspyynnön mukaisesti osa-alueittain, eikä osa-alueen sisällä per reitti. Cloudia tarjouspyyntötaulukkoon on täytynyt ilmoittaa koko osa-alueen hinta. hankintaoikaisun perusteena on tarjouspyynnön vastainen tarjusten vaertailu. Tarjouspyynnössä tarjous on jaettu osiin: 1. Kaukolankodin ruokapalvelun kuljetettavat ateriat 2. Varppeen koulun keskuskeittiön kuljetettavat ateriat 3. Palke 5 keittiön ateriakuljetukset pähkinäpensaan päiväkotiin.  Tarjous voi koskea vain yhtä osaa. Osa-alueiden sisällä on pyydetty antamaan reittihinta €/päivä. Osa-alueen vertailuhinta on saatu laskemalla osa-alueen reittien päivähinnat yhteen. Jokaiseen osa-alueeseen tulee valita yksi toimija.

Hankintaoikaisulla mahdollistetaan hankintamenettelyssä tapahtuneen virheen korjaaminen mahdollisimman nopeasti. Edellytyksenä hankintaoikaisun vaatimiselle on, että hankintayksikön päätös tai ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen. Hankintaoikaisu on lain soveltamisessa tapahtuneen virheen ohella käytössä myös silloin, jos asiassa on tullut hankintapäätöksen tekemisen jälkeen sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Hankintalakiin pohjautuen virhe voi olla tarjousten vertailussa tapahtunut pisteytysvirhe tai vertailuperusteen virheellinen soveltaminen, jota pyydetään oikaistavaksi.

Hankintaoikeisun vireille tulosta on ilmoitettu muille tarjoajille.

Asianosaisen on esitettävä vaatimus hankintaoikaisun vireilletulosta 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty.

Kaupunginhallituksen päätöspöytäkirja on lähetetty tarjoajille 12.2.2021 ja hankintaoikaisu tuli 18.2.2021, joten hankintaoikaisu on tehty määräajassa. Hankintaoikaisun perusteet ovat oikeat. Hankinnan arvioinnissa tarjousten vertailu on tehty tarjouspyynnön vastaisesti ja siten hankintapäätös on korjattava. 

 

Tarjousten vertailu tarjouspyynnön mukaisesti on liitteessä. 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kattelus, Kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus kumoaa aikaisemmin 8.2.2021 § 54  tekemänsä virheellisen hankintapäätöksen koskien ateriakuljetuspalveluja. 

Kaupunginhallitus päättää, että 

1.osa-alue: Kaukonkodin ruokapalvelun kuljetukset sekä arkisin että viikonloppuisin hoitaa V-S Välitys.

2. osa-alue: Varppeen koulun keskuskeittiön kuljetettavat ateriat hoitaa V-S Välitys.

3. osa-alue:Palke 5 keittön ateriakuljetukset hoitaa Kuljetus A.ja J. Lehtonen Oy.

 

Hankinnan perusteena on tarjouspyynnön mukaisesti edullisin hinta.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Tarjouksen jättäneet, ruokahuoltopäällikkö, hallintojohtaja

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

OIKAISUOHJE JA VALITUSOSOITUS (yleinen)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 15 §:n mukaisen kynnysarvon[1].

I   Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 80-83 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, jolleivät ne jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Laitilan kaupunginhallitus, PL 25, 23801 Laitila
Käyntiosoite: Keskuskatu 30
Sähköposti: hallinto@laitila.fi

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Julkisista hankinnoista annetun lain 86 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:

  1. asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
  2. siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen hankintalain 78 §:n 1 nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten hallintolainkäyttölain 21 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituskielto

Hankintalain 102 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 86 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 88 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 HELSINKI
puh. 029 56 43300, fax 029 56 43314
sähköposti: markkinaoikeus@oikeus.fi

 

[1] Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lukien:

  • 60.000 € tavarat ja palvelut
  • 100.000 € eräät koulutuspalveluhankinnat
  • 400.000 € terveydenhoito –ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus –ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € julkiset käyttöoikeussopimukset