Perustelut
Kaupunginvaltuusto on kokouksessaan 9.12.2024 hyväksynyt vuoden 2025 talousarvion ja taloussuunnitelman vuosille 2026-2027.
Hallintosäännön 85 §:n mukaisesti valiokunnat, lautakunnat ja johtokunnat valmistelevat valtuuston sitovat tavoitteet sisältävän talousarvioon perustuvan käyttösuunnitelmansa, jotka kaupunginhallitus hyväksyy. Toimielin voi siirtää käyttösuunnitelman valmistelua koskevaa toimivaltaa alaisilleen viranhaltijalle.
Kaupunginvaltuuston hyväksyttyä talousarvion saattaa kaupunginhallitus sen täytäntöönpanomääräyksin valiokuntien ja muiden viranomaisten noudatettavaksi. Kaupunginhallitus, valiokunta, jaosto ja lautakunta päättävät tämän jälkeen omasta
talousarvion mukaisesta käyttösuunnitelmastaan, johon tehdään tarvittaessa tarkennuksia.
TEHTÄVÄ |
Bruttomäärärahat (menot) |
Tuloarviot (tulot) |
Nettomenot (netto) |
15 RUOKAPALVELUT |
-1 653 543 |
1 666 577 |
13 034 |
17 TIETOHALLINTOPALVELUT |
- 639 714 |
393 |
- 639 321 |
18 HALLINTOPALVELUT |
- 1 914 115 |
5 182 547 |
3 268 432 |
19 SISÄINEN PALVELUTOIMINTA |
- 168 665 |
26 772 |
-141 893 |
25 MAASEUTUTOIMI |
- 115 000 |
10 500 |
-104 500 |
20 TALOUSPALVELUT |
- 568 459 |
1 194 |
-567 265 |
Mikäli toimielimet päättävät siirtää käyttösuunnitelman hyväksymiseen liittyvää valtaa, päätöksessä tulee yksilöidä taso (tehtävä), miltä osin siirretään ja tehtävän vastuuhenkilö. Hallintotoimella eikä talouspalveluiden erillisyksiköllä ole tarvetta siirtää käyttösuunnitelman hyväksymiseen liittyvää valtaa alemmas.
Talousarvion sitovuus
Talousarvion sitovia eriä ovat kuntalain 110 §:n mukaisesti valtuuston hyväksymät toiminnan ja talouden tavoitteet ja niiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot. Käyttötalousosassa valtuustoon nähden nettositovia tehtäviä ovat seuraavat: kaa-
voitus, kiinteistöt, mittaustoimi ja rakennusvalvonta. Nettoperiaatteella tarkoitetaan sitä, että valtuusto päättää talousarviossa tulojen ja menojen erotuksen määrärahana tai tuloarviona. Muut tehtävät ovat bruttositovia eli ne ovat sitovia erikseen
määrärahojen ja tulojen suhteen. Suunnitelmapoistot ja kustannuslaskennalliset erät eivät ole määrärahoja. Määrärahojen korottamista tai tuloarvion alentamista koskeva talousarvion muutos on käsiteltävä valtuustossa riippumatta siitä, johtuuko
poikkeama arvioitujen bruttomenojen olennaisesta ylittymisestä vai bruttotulojen olennaisesta alittumisesta.
Tuloslaskelmaosassa esitetään kaupungin talouden keskeiset erät, jotka ovat varsinaisen toiminnan menot ja tulot, verotulot, valtionosuudet, rahoitustulot ja -menot sekä suunnitelman mukaiset poistot. Rahoitusosa sisältää rahoituslaskelman. Rahoituslaskelmassa esitetään tulorahoituksen riittävyyden lisäksi meno- ja tuloarviona pitkäaikaiseen rahoitukseen liittyvät menot ja tulot kuten antolainat, ottolainat ja niiden lyhennykset. Talousjohtaja päättää talousarviolainojen ottamisesta kaupunginvaltuuston hyväksymissä rajoissa.Lisäksi talousjohtajalla on oikeus ottaa kaupungin maksuvalmiuden turvaamiseksi tilapäislainoja enintään talousarvion rahoituslaskelmassa hyväksyttyyn lyhytaikaisten lainojen euromäärään asti.
Kaupunginvaltuuston toimielinten investointihankeryhmälle tai -hankkeelle hyväksymät menot ja tulot ovat sitovia ja niitä voidaan muuttaa vain valtuuston päätöksellä. Hankkeen euromääräisellä rajalla tarkoitetaan hankkeen kokonaiskustannuksia, ei ao. talousarviovuoden määrärahaa. Valtuuston sitovin perusteluin hyväksymiä määrärahoja tms. ei saa käyttää ilman valtuuston päätöstä muuhun tarkoitukseen, eikä määrärahaa voi ylittää ilman valtuuston päätöstä. Pysyvien vastaavien omaisuushankinnan arvonlisäveroton euroraja on 10 000 €. Tätä pienemmät yksittäiset hankinnat tulee hankkia käyttötalouden määrärahoilla.
Tehtäväalueille on taloudellisten tavoitteiden lisäksi asetettu sitovia strategisia päämääriä: tehtävän tavoitteita, toimenpiteitä, mittareita ja tavoitetasoja. Tavoitteet on talousarviossa esitetty kunkin tehtäväalueen kohdalla omassa taulukossaan. Tavoitteiden toteutumista seurataan ja niistä raportoidaan osavuosikatsauksen yhteydessä valtuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle.
Ehdotus
Esittelijä
-
Lauri Kattelus, kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi
Kaupunginhallitus hyväksyy hallintotoimen sekä talouspalveluiden erillisyksikön käyttösuunnitelmat vuodelle 2025.
Päätös
Ehdotus hyväksyttiin.
Merkittiin pöytäkirjaan, että asiantuntijana läsnä asian käsittelyn ajan oli talousjohtaja Marika Silvennoinen.