Kaupunginhallitus, kokous 11.3.2024

§ 73 Laitilan turvallisuussuunnitelma: Tavoitteena turvallinen Laitila

LAIDno-2023-1028

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Heli Kiertokari-Laitinen, hallintojohtaja, heli.kiertokari@laitila.fi

Perustelut

Kuntalain mukaan kunnan tehtävänä on edistää asukkaidensa hyvinvointia ja alueensa elinvoimaa sekä järjestää asukkailleen palvelut taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla. Turvallisuus luo pohjaa hyvinvoinnille. Kunnan tehtävänä on edistää asukkaidensa turvallisuutta osana hyvinvoinnin edistämistä. Turvallisuus on niin ikään kilpailukyky- ja kustannustekijä elinkeinoelämälle, minkä vuoksi kunnan ja laajemman alueen turvallisuus liittyy kiinteästi sen taloudelliseen maineeseen, elinvoimaan ja kasvukykyyn. Ennakoivalla turvallisuustyöllä voidaan saada taloudellisia säästöjä kunnalle, koska onnettomuuksien, tapaturmien ja rikosten aiheuttamien vahinkojen korjaaminen on usein moninkertaisesti kalliimpaa kuin niiden ennalta estäminen. Turvallisuussuunnittelma on väline asukkaiden turvallisuuden edistämiseen liittyvien tehtävien järjestämiseksi.

Turvallisuus on myös sosiaalista kestävyyttä. Turvallisuudella on myös vahva ihmis- ja perusoikeusmerkitys. Käytännössä alueen asukkaiden turvallisuus on eri ihmis- ja perusoikeuksien toteutumista arjessa: oikeutta henkeen ja terveyteen, omaisuuden suojaan, liikkumis- ja sananvapauteen sekä oikeutta kieleen, vakaumukseen ja kulttuuriin. Näiden oikeuksien toteutumiseen vaikuttaa varsinaisen turvallisuustilanteen lisäksi ihmisten turvallisuuden tunne ja eri väestöryhmien väliset suhteet: erilaisten uhkien pelko, olivatpa ne todellisia tai koettuja, voi estää ihmisiä käyttämästä esimerkiksi liikkumisvapauttaan tai oikeuttaan kieleen tai kulttuuriin. Eri väestöryhmillä on myös toisaalta erilaiset turvallisuuden tarpeet ja toisaalta erilaiset turvallisuuteen liittyvät huolet, mikä on hyvin tärkeää huomioida turvallisuussuunnittelun toimenpiteissä. Siksi turvallisuussuunnittelu tähtää sekä objektiivisen turvallisuuden että turvallisuuden tunteen parantamiseen.

Mahdollisia paikallisessa turvallisuussuunnitelmassa käsiteltäviä aihealueita ovat esimerkiksi:

  • rikollisuuden ehkäisy ja torjunta
  • tapaturmien ja onnettomuuksien ehkäisy
  • asumisen turvallisuus
  • lasten ja nuorten turvallisuus
  • oppilaitosten turvallisuus
  • liikenneturvallisuus
  • syrjäytymisen ehkäisy
  • väkivaltaisen ekstremismin ennaltaehkäisy
  • yritystoiminnan turvallisuus
  • kyläturvallisuus
  • yhteisöllisyyden ja osallisuuden vahvistaminen
  • asukkaiden omat toimet turvallisuutensa edistämiseksi

Asukkaiden koettu turvallisuuden tunne ei tyypillisesti seuraa mitattavissa olevaa objektiivista turvallisuutta kuten rikos- tai onnettomuustilastoja. Turvallisuuden tunteen kehittymisestä saadaan parhaiten tietoa tekemällä asukkaille säännöllisin väliajoin kyselytutkimus, jossa selvitetään ihmisten kokemuksia ja näkemyksiä mm. rikoksista ja järjestyshäiriöistä, turvattomuudesta, rikosten uhriksi joutumisesta, varautumisesta sekä onnettomuuksista ja tapaturmista. Kyselytutkimuksella saadaan kerättyä sekä viranomaistietoja täydentävää tietoa. Kyselyä voidaan hyödyntää myös kunnassa toteutettujen turvallisuustoimien vaikutusten selvittämisessä.

Turvallisuussuunnittelu on myös viestintää ja hyvää, avointa hallintoa. Sen avulla kerrotaan alueen tosiasiallisista turvallisuusongelmista, niiden laajuudesta sekä siitä, mitä niille tehdään ja miten turvallisuutta yleisesti edistetään. Hyvä turvallisuus vaatii toiminnan jatkuvaa kehittämistä. Turvallisuussuunnittelu on hyvin lähellä kahta muuta turvallisuutta edistävää paikallista yhteistoimintamuotoa - valmiutta ja varautumista sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. 

Kaupungissa ollaan laatimassa turvallisuussuunnitelmaa, jonka pohjatietojen keräämiseksi on suunniteltu kuntalaiskyselyä koetusta turvallisuustilanteesta. Luonnos kyselystä on liitteenä. Kysely julkaistaan kaupungin kotisivuilla sekä suomen että englannin kielellä mahdollisesti viikolla 48.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kattelus, kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen jaosto keskustelee turvallisuuskyselyn sisällöstä ja tekee siihen tarvittaessa tarkennuksia tai korjauksia.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Valmistelija

Heli Kiertokari-Laitinen, hallintojohtaja, heli.kiertokari@laitila.fi
Tuulia Kujanpää, tuulia.kujanpaa@laitila.fi

Perustelut

Laitilan kaupunki kartoitti sähköisellä kyselyllä kaupungin turvallisuustilannetta 1.-15.12. Kyselyyn pystyi vastaamaan suomen, englannin tai ukrainan kielillä. Vastauksia toivottiin niin vakituisilta asukkailta, vapaa-ajan asukkailta, Laitilassa työssä käyviltä ja muilta Laitilassa aikaa viettäviltä henkilöiltä. Kyselyssä selvitettiin, millaisena turvallisuus Laitilassa koetaan ja mitkä paikat koetaan turvattomiksi.

Vastauksia saatiin 238. Yli 90 % vastaajista oli kaupungin vakinaisia asukkaita. Vastaajista 60 % asui tai pääasiallisesti oleskeli keskusta-alueella, 17 % kylätaajamassa ja 23 % haja-asutusalueella. Pääasiassa oma turvallisuus koettiin tällä hetkellä melko tai erittäin hyväksi (86 % vastaajista). Kotivarasta huolehtimisen suhteen on parantamisen varaa: vain 52 % vastaajista kertoi, että omassa taloudessa on huolehdittu kotivarasta.

Omaa turvallisuuden tunnetta vahvistavista asioista selvästi muita vaihtoehtoja enemmän valittiin kodin olosuhteet (mm. paloturvallisuus) sekä asuinympäristön viihtyisyys ja turvallisuus. Fyysisen lähiympäristön olot vahvistavat siis merkittävimmin omaa turvallisuutta. Eniten omaa turvallisuuden tunnetta heikentäviksi seikoiksi nimettiin paikallinen liikennekäyttäytyminen ja poliisin vähäinen läsnäolo.

Merkittävä määrä kokee turvallisuuden heikentyneen

Jopa 38 % vastaajista koki turvallisuuden Laitilassa heikentyneen jonkin verran tai selvästi viimeisen kahden vuoden aikana. Sanallisissa perusteluissa huono liikennekäyttäytyminen mainittiin useimmin. Ajonopeudet ja autoilijoiden välinpitämättömyys koettiin etenkin harmillisiksi. Toistuvia vastauksia oli myös kasvaneista suurpetokannoista (etenkin susista), poliisin vähäisestä läsnäolosta tai rikollisen käyttäytymisen / häiriökäyttäytymisen kasvusta sekä ulkomaalaistaustaisten henkilöiden määrän lisääntymisestä.

Yhden tai useamman turvattoman tai vaarallisen paikan nimesi vastaajista lähes puolet. Yksittäisistä teistä mainittiin useimmin Garpintie. Muun muassa tien valaisua, huoltoa ja näkyvyyttä moitittiin. Yksi useimmin mainittu kohde olivat myös alikulut, joiden valaistus koettiin vajavaiseksi ja niihin meno koettiin turvattomaksi liian lujaa ajavien muiden tien käyttäjien vuoksi. Valottomat tai hämärästi valaistut tiet koettiin myös yleisesti turvattomiksi ja edelleen tämänkin kysymyksen vastauksissa mainittiin useasti petojen luoma turvattomuus.

Viimeiseksi kyselyssä pyydettiin vapaamuotoisesti kertomaan keinoja, joilla turvallisuutta Laitilassa voisi parantaa. Ylivoimaisesti eniten avoimissa vastauksissa toivottiin poliisin läsnäolon lisäämistä. Vastauksia liittyen teiden kunnossapitoon, katuvalaistuksen lisäämiseen ja väylien kehittämiseen (esim. suojateillä) tuli myös runsaasti. Petokannan rajoitukseen liittyvät vastaukset olivat myös tässä kysymyksessä toistuvia.

Kaupungin tulevat toimet

Tässä yhteydessä on kuvattu kyselytulosten suuria linjoja, mutta mainittava on, että kyselyn myötä on saatu varsin runsaasti erilaisia yksittäisiä huomioita ja kattava kuva siitä kokonaisuudesta, joka eri henkilöille luo turvallisuutta kaupungissa. Kyselytulokset käydään kaupungin johtoryhmässä ja toimialoilla läpi ja pyritään reagoimaan tulleisiin tietoihin niiden vaatimalla tavalla. Kyselyssä tehty kartoitus tulee viitoittamaan kaupungin paikallisen turvallisuussuunnitelman tekemistä. Suunnitelma on keskeinen työkalu kaupungin turvallisuustyössä, joka tekee turvallisuustoimista suunnitelmallisia ja ennaltaehkäisyyn pyrkiviä.

Tietyt kyselyn vastauksissa toistuvat kehittämistoimet ovat sellaisia, joihin kaupunki ei suoraan voi vaikuttaa. Poliisin toiminnan suunnittelu Laitilan alueella ei ole kaupungin toimivallan alaisuudessa, eikä kaupunki pysty esimerkiksi lisäämään poliisipartiointia kaupungissa. Kaupunki tekee yhteistyötä poliisin kanssa ja pystyy viestittämään kaupungin tarpeista. Yksi merkittävä yhteistyön tulos onkin pian nähtävillä katukuvassa: kaupungin keskustaan tulee uusia valvontakameroita, jotka toivottavasti vaikuttavat liikennekäyttäytymiseen.

Toinen seikka, johon kaupunki ei suoraan voi vaikuttaa, on petokannan hoito. Suurpetokantojen hoidon vastuu kuuluu maa- ja metsätalousministeriölle, joka asettaa saalismäärät. Niiden perusteella Suomen riistakeskus myöntää lupia. Osaltaan kaupunki voi toki tehdä voitavansa petoihin liittyvän koetun turvattomuuden suhteen esimerkiksi petovaarakuljetuksia myöntämällä koululaisille. Verrattuna moniin muihin kuntiin, joiden alueella on todennettu liikkuvan susilaumoja, Laitila on myöntänyt petovaarakuljetuslupia varsin paljon. Kuntalaisten huoleen on siis jo pyritty reagoimaan tarkoituksenmukaisesti.

Hallintotoimessa valmistellaan turvallisuussuunnitelma kyselyn tuloksten perusteella. Kunnan turvallisuussuunnitelmalla tarkoitetaan suunnitelmaa kuntalaisten turvallisuuden parantamiseksi sekä onnettomuuksien ja häiriötilanteiden ennaltaehkäisemiseksi. Suunnitelman tavoitteena on yhteistoiminnan keinoin ennaltaehkäistä ja torjua onnettomuuksia ja tapaturmia, rikoksia sekä häiriöitä sekä parantaa ihmisten turvallisuuden tunnetta.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kattelus, kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi tehdyn turvallisuuskyselyn tulokset. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Valmistelija

Heli Kiertokari-Laitinen, hallintojohtaja, heli.kiertokari@laitila.fi

Perustelut

Laitilan kaupunki kartoitti sähköisellä kyselyllä kaupungin turvallisuustilannetta 1.-15.12. Kyselyyn pystyi vastaamaan suomen, englannin tai ukrainan kielillä. Vastauksia toivottiin niin vakituisilta asukkailta, vapaa-ajan asukkailta, Laitilassa työssä käyviltä ja muilta Laitilassa aikaa viettäviltä henkilöiltä. Kyselyssä selvitettiin, millaisena turvallisuus Laitilassa koetaan ja mitkä paikat koetaan turvattomiksi.

Vastauksia saatiin 238. Yli 90 % vastaajista oli kaupungin vakinaisia asukkaita. Vastaajista 60 % asui tai pääasiallisesti oleskeli keskusta-alueella, 17 % kylätaajamassa ja 23 % haja-asutusalueella. Pääasiassa oma turvallisuus koettiin tällä hetkellä melko tai erittäin hyväksi (86 % vastaajista). Kotivarasta huolehtimisen suhteen on parantamisen varaa: vain 52 % vastaajista kertoi, että omassa taloudessa on huolehdittu kotivarasta.

Omaa turvallisuuden tunnetta vahvistavista asioista selvästi muita vaihtoehtoja enemmän valittiin kodin olosuhteet (mm. paloturvallisuus) sekä asuinympäristön viihtyisyys ja turvallisuus. Fyysisen lähiympäristön olot vahvistavat siis merkittävimmin omaa turvallisuutta. Eniten omaa turvallisuuden tunnetta heikentäviksi seikoiksi nimettiin paikallinen liikennekäyttäytyminen ja poliisin vähäinen läsnäolo.

Merkittävä määrä kokee turvallisuuden heikentyneen

Jopa 38 % vastaajista koki turvallisuuden Laitilassa heikentyneen jonkin verran tai selvästi viimeisen kahden vuoden aikana. Sanallisissa perusteluissa huono liikennekäyttäytyminen mainittiin useimmin. Ajonopeudet ja autoilijoiden välinpitämättömyys koettiin etenkin harmillisiksi. Toistuvia vastauksia oli myös kasvaneista suurpetokannoista (etenkin susista), poliisin vähäisestä läsnäolosta tai rikollisen käyttäytymisen / häiriökäyttäytymisen kasvusta sekä ulkomaalaistaustaisten henkilöiden määrän lisääntymisestä.

Yhden tai useamman turvattoman tai vaarallisen paikan nimesi vastaajista lähes puolet. Yksittäisistä teistä mainittiin useimmin Garpintie. Muun muassa tien valaisua, huoltoa ja näkyvyyttä moitittiin. Yksi useimmin mainittu kohde olivat myös alikulut, joiden valaistus koettiin vajavaiseksi ja niihin meno koettiin turvattomaksi liian lujaa ajavien muiden tien käyttäjien vuoksi. Valottomat tai hämärästi valaistut tiet koettiin myös yleisesti turvattomiksi ja edelleen tämänkin kysymyksen vastauksissa mainittiin useasti petojen luoma turvattomuus.

Viimeiseksi kyselyssä pyydettiin vapaamuotoisesti kertomaan keinoja, joilla turvallisuutta Laitilassa voisi parantaa. Ylivoimaisesti eniten avoimissa vastauksissa toivottiin poliisin läsnäolon lisäämistä. Vastauksia liittyen teiden kunnossapitoon, katuvalaistuksen lisäämiseen ja väylien kehittämiseen (esim. suojateillä) tuli myös runsaasti. Petokannan rajoitukseen liittyvät vastaukset olivat myös tässä kysymyksessä toistuvia.

Kaupungin tulevat toimet

Tässä yhteydessä on kuvattu kyselytulosten suuria linjoja, mutta mainittava on, että kyselyn myötä on saatu varsin runsaasti erilaisia yksittäisiä huomioita ja kattava kuva siitä kokonaisuudesta, joka eri henkilöille luo turvallisuutta kaupungissa. Kyselytulokset käydään kaupungin johtoryhmässä ja toimialoilla läpi ja pyritään reagoimaan tulleisiin tietoihin niiden vaatimalla tavalla. Kyselyssä tehty kartoitus tulee viitoittamaan kaupungin paikallisen turvallisuussuunnitelman tekemistä. Suunnitelma on keskeinen työkalu kaupungin turvallisuustyössä, joka tekee turvallisuustoimista suunnitelmallisia ja ennaltaehkäisyyn pyrkiviä.

Tietyt kyselyn vastauksissa toistuvat kehittämistoimet ovat sellaisia, joihin kaupunki ei suoraan voi vaikuttaa. Poliisin toiminnan suunnittelu Laitilan alueella ei ole kaupungin toimivallan alaisuudessa, eikä kaupunki pysty esimerkiksi lisäämään poliisipartiointia kaupungissa. Kaupunki tekee yhteistyötä poliisin kanssa ja pystyy viestittämään kaupungin tarpeista. Yksi merkittävä yhteistyön tulos onkin pian nähtävillä katukuvassa: kaupungin keskustaan tulee uusia valvontakameroita, jotka toivottavasti vaikuttavat liikennekäyttäytymiseen.

Toinen seikka, johon kaupunki ei suoraan voi vaikuttaa, on petokannan hoito. Suurpetokantojen hoidon vastuu kuuluu maa- ja metsätalousministeriölle, joka asettaa saalismäärät. Niiden perusteella Suomen riistakeskus myöntää lupia. Osaltaan kaupunki voi toki tehdä voitavansa petoihin liittyvän koetun turvattomuuden suhteen esimerkiksi petovaarakuljetuksia myöntämällä koululaisille. Verrattuna moniin muihin kuntiin, joiden alueella on todennettu liikkuvan susilaumoja, Laitila on myöntänyt petovaarakuljetuslupia varsin paljon. Kuntalaisten huoleen on siis jo pyritty reagoimaan tarkoituksenmukaisesti.

Hallintotoimessa on valmisteltu turvallisuussuunnitelma kyselyn tulosten perusteella. Kunnan turvallisuussuunnitelmalla tarkoitetaan suunnitelmaa kuntalaisten turvallisuuden parantamiseksi sekä onnettomuuksien ja häiriötilanteiden ennaltaehkäisemiseksi. Suunnitelman tavoitteena on yhteistoiminnan keinoin ennaltaehkäistä ja torjua onnettomuuksia ja tapaturmia, rikoksia sekä häiriöitä sekä parantaa ihmisten turvallisuuden tunnetta. SuunnItelmaluonnos on esityslistan liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kattelus, kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Elinvoimajaosto merkitsee tiedoksi tehdyn turvallisuuskyselyn tulokset sekä esittää kaupunginhallitukselle liitteenä olevan turvallisuussuunnitelman hyväksymistä. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

 

Valmistelija

Heli Kiertokari-Laitinen, hallintojohtaja, heli.kiertokari@laitila.fi

Perustelut

Laitilan kaupunki kartoitti sähköisellä kyselyllä kaupungin turvallisuustilannetta 1.-15.12. Kyselyyn pystyi vastaamaan suomen, englannin tai ukrainan kielillä. Vastauksia toivottiin niin vakituisilta asukkailta, vapaa-ajan asukkailta, Laitilassa työssä käyviltä ja muilta Laitilassa aikaa viettäviltä henkilöiltä. Kyselyssä selvitettiin, millaisena turvallisuus Laitilassa koetaan ja mitkä paikat koetaan turvattomiksi.

Vastauksia saatiin 238. Yli 90 % vastaajista oli kaupungin vakinaisia asukkaita. Vastaajista 60 % asui tai pääasiallisesti oleskeli keskusta-alueella, 17 % kylätaajamassa ja 23 % haja-asutusalueella. Pääasiassa oma turvallisuus koettiin tällä hetkellä melko tai erittäin hyväksi (86 % vastaajista). Kotivarasta huolehtimisen suhteen on parantamisen varaa: vain 52 % vastaajista kertoi, että omassa taloudessa on huolehdittu kotivarasta.

Omaa turvallisuuden tunnetta vahvistavista asioista selvästi muita vaihtoehtoja enemmän valittiin kodin olosuhteet (mm. paloturvallisuus) sekä asuinympäristön viihtyisyys ja turvallisuus. Fyysisen lähiympäristön olot vahvistavat siis merkittävimmin omaa turvallisuutta. Eniten omaa turvallisuuden tunnetta heikentäviksi seikoiksi nimettiin paikallinen liikennekäyttäytyminen ja poliisin vähäinen läsnäolo.

Merkittävä määrä kokee turvallisuuden heikentyneen

Jopa 38 % vastaajista koki turvallisuuden Laitilassa heikentyneen jonkin verran tai selvästi viimeisen kahden vuoden aikana. Sanallisissa perusteluissa huono liikennekäyttäytyminen mainittiin useimmin. Ajonopeudet ja autoilijoiden välinpitämättömyys koettiin etenkin harmillisiksi. Toistuvia vastauksia oli myös kasvaneista suurpetokannoista (etenkin susista), poliisin vähäisestä läsnäolosta tai rikollisen käyttäytymisen / häiriökäyttäytymisen kasvusta sekä ulkomaalaistaustaisten henkilöiden määrän lisääntymisestä.

Yhden tai useamman turvattoman tai vaarallisen paikan nimesi vastaajista lähes puolet. Yksittäisistä teistä mainittiin useimmin Garpintie. Muun muassa tien valaisua, huoltoa ja näkyvyyttä moitittiin. Yksi useimmin mainittu kohde olivat myös alikulut, joiden valaistus koettiin vajavaiseksi ja niihin meno koettiin turvattomaksi liian lujaa ajavien muiden tien käyttäjien vuoksi. Valottomat tai hämärästi valaistut tiet koettiin myös yleisesti turvattomiksi ja edelleen tämänkin kysymyksen vastauksissa mainittiin useasti petojen luoma turvattomuus.

Viimeiseksi kyselyssä pyydettiin vapaamuotoisesti kertomaan keinoja, joilla turvallisuutta Laitilassa voisi parantaa. Ylivoimaisesti eniten avoimissa vastauksissa toivottiin poliisin läsnäolon lisäämistä. Vastauksia liittyen teiden kunnossapitoon, katuvalaistuksen lisäämiseen ja väylien kehittämiseen (esim. suojateillä) tuli myös runsaasti. Petokannan rajoitukseen liittyvät vastaukset olivat myös tässä kysymyksessä toistuvia.

Kaupungin tulevat toimet

Tässä yhteydessä on kuvattu kyselytulosten suuria linjoja, mutta mainittava on, että kyselyn myötä on saatu varsin runsaasti erilaisia yksittäisiä huomioita ja kattava kuva siitä kokonaisuudesta, joka eri henkilöille luo turvallisuutta kaupungissa. Kyselytulokset käydään kaupungin johtoryhmässä ja toimialoilla läpi ja pyritään reagoimaan tulleisiin tietoihin niiden vaatimalla tavalla. Kyselyssä tehty kartoitus tulee viitoittamaan kaupungin paikallisen turvallisuussuunnitelman tekemistä. Suunnitelma on keskeinen työkalu kaupungin turvallisuustyössä, joka tekee turvallisuustoimista suunnitelmallisia ja ennaltaehkäisyyn pyrkiviä.

Tietyt kyselyn vastauksissa toistuvat kehittämistoimet ovat sellaisia, joihin kaupunki ei suoraan voi vaikuttaa. Poliisin toiminnan suunnittelu Laitilan alueella ei ole kaupungin toimivallan alaisuudessa, eikä kaupunki pysty esimerkiksi lisäämään poliisipartiointia kaupungissa. Kaupunki tekee yhteistyötä poliisin kanssa ja pystyy viestittämään kaupungin tarpeista. Yksi merkittävä yhteistyön tulos onkin pian nähtävillä katukuvassa: kaupungin keskustaan tulee uusia valvontakameroita, jotka toivottavasti vaikuttavat liikennekäyttäytymiseen.

Toinen seikka, johon kaupunki ei suoraan voi vaikuttaa, on petokannan hoito. Suurpetokantojen hoidon vastuu kuuluu maa- ja metsätalousministeriölle, joka asettaa saalismäärät. Niiden perusteella Suomen riistakeskus myöntää lupia. Osaltaan kaupunki voi toki tehdä voitavansa petoihin liittyvän koetun turvattomuuden suhteen esimerkiksi petovaarakuljetuksia myöntämällä koululaisille. Verrattuna moniin muihin kuntiin, joiden alueella on todennettu liikkuvan susilaumoja, Laitila on myöntänyt petovaarakuljetuslupia varsin paljon. Kuntalaisten huoleen on siis jo pyritty reagoimaan tarkoituksenmukaisesti.

Hallintotoimessa on valmisteltu turvallisuussuunnitelma kyselyn tuloksten perusteella. Kunnan turvallisuussuunnitelmalla tarkoitetaan suunnitelmaa kuntalaisten turvallisuuden parantamiseksi sekä onnettomuuksien ja häiriötilanteiden ennaltaehkäisemiseksi. Suunnitelman tavoitteena on yhteistoiminnan keinoin ennaltaehkäistä ja torjua onnettomuuksia ja tapaturmia, rikoksia sekä häiriöitä sekä parantaa ihmisten turvallisuuden tunnetta.

Esityslistan liitteenä on turvallisuussuunnitelmaluonnos.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kattelus, kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen jaosto merkitsee tiedoksi tehdyn turvallisuuskyselyn tulokset sekä esittää kaupunginhallitukselle liitteenä olevan turvallisuussuunnitelman hyväksymistä. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

 

Valmistelija

  • Heli Kiertokari-Laitinen, hallintojohtaja, heli.kiertokari@laitila.fi

Perustelut

-

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kattelus, kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy elinvoima- ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen jaostojen esitysten mukaisesti Laitilan kaupungin turvallisuussuunnitelman: Tavoitteena turvallinen Laitila.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen Laitilan kaupunginhallitukselle, osoite Keskuskatu 30, PL 25 23801 Laitila.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnanjäsen. Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on tekijän allekirjoitettava.

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
 
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.
 
Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevasta päätöksestä kunnan jäsenen ja muiden katsotaan saaneen tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
 
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.