Sivistysvaliokunta, kokous 18.1.2024

§ 6 Varhaiskasvatuksen asiakastyytyväisyyskysely

LAIDno-2024-13

Valmistelija

  • Taija Jalonen, varhaiskasvatuspäällikkö, taija.jalonen@laitila.fi

Perustelut

Varhaiskasvatuksen asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin koko varhaiskasvatuksessa mukaan luettuna palvelusetelillä palvelua käyttävät. Kyselyn tavoiteena oli kartoittaa asiakkaiden kokemuksia siitä, toteutuvatko asetetut tavoitteet arjessa huoltajien ja lasten näkökulmasta. Kysely toteutettiin Wepropol-kyselyllä ja se oli auki aikavälillä 17.11.-5.12.2023. Samaan aikaan toteutettiin varhaiskasvatusyksiköissä asiakastyytyväisyyskysely lapsille. Lapset saivat vastata kysymyksiin tunnetilaa kuvaavien hymynaamojen avulla ipadeja käyttäen. 

Asiakastyytyväisyyskysely toteutetaan joka toinen vuosi. Vastauksia vanhempien kyselyyn saatiin 113 kappaletta, joten vastausprosentiksi saatiin 30,8%.Pääsääntöisesti kyselyssä arvioitiin toiminnan toteuttamista ja toiminnan sisältöjä asteikolla 1-5. Mitä suurempi keskiarvoluku, sen paremmin asian arvioitiin toteutuvan. Tämän lisäksi kyselyssä oli muutamia avoimia vastauksia. 

Keskeisimpiä huomioita asiakastyytyväisyyskysen tuloksista:

- Huoltajat ovat pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä saamaansa varhaiskasvatuspalveluun, arvosana 4,3 

Erityisen positiivisena asiakkaat kokivat seuraavat asiat:

- Tyytyväisyys saamaan varhaiskasvatuspaikkaan/ esiopetuspaikkaan 4,5

-  Lapsi vastaanotetaan ja hyvästellään henkilökohtaisesti 4,4

- Lapsi tulee mielellään varhaiskasvatukseen/ esiopetukseen 4,4

-  Lapsellani on mahdollisuus monipuoliseen toimintaan ja leikkiin 4,5

- Lapseni oppii uusia taitoja 4,5

- Lapsen ikä ja kehitysvaihe huomioidaan toiminnassa 4,4

- Varhaiskasvatuspäivään sisältyy riittävästi liikuntaa 4,4

- Lapsen uteliaisuutta kokeilla ja tutkia uusia asioita tuetaan 4,4

Vanhempien kyselyn pohjalta keskeisiksi kehityskohteiksi Laitilan varhaiskasvatuksessa nousevat viestintä sekä riittävän tiedon antaminen huoltajille lapsen päivästä sekä vanhempien osallisuuden lisääminen toiminnan suunnittelussa. 

 

Lasten asiakastyytyväisyyskyselyyn saatiin 177 vastausta, joten vastausprosentti oli 48,2%. Kysely toteutettiin varhaiskasvatusyksikössä. Päiväkodeista saatiin 174 vastausta ja palvelusetelillä palvelua käyttäviltä 3. 

Keskeisimpiä huomioita lasten kyselystä:

Lapset tykkäävät tulla varhaiskasvatukseen ja heillä on siellä kavereita. Varhaiskasvatuksesta löytyy mieluista tekemistä.

Kehittämiskohteeksi lasten kyselystä nousi aikuisten osallistuminen lasten leikkiin ja pelaamiseen. 

 

Kooste varhaiskasvatuksen asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksista vanhemmille ja lapsille on oheismateriaalina. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Susanne Laaksonen, sivistysjohtaja, susanne.laaksonen@laitila.fi

Sivistysvaliokunta merkitsee asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin. 

Tiedoksi

varhaiskasvatuspäällikkö Taija Jalonen

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa kuntalain 136 §:n mukaan tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.