Perustelut
Maastoliikennelain 30 §:n mukainen lupa mönkijöiden ajoharjoitteluun maastossa
ASIA
Tommi Vainiotalo hakee maastoliikennelain 30 §:n mukaista lupaa mönkijöiden ajoharjoitteluratojen perustamiseen.
HAKIJA
Tommi Vainiotalo
Padontie 93
23800 Laitila
TOIMINNAN SIJAINTI JA KOHTEENA OLEVAT KIINTEISTÖT
Hakemuksen mukainen toiminta sijoittuu Suontaan kylään kiinteistöille Vainiotalo 400-437-6-87, Pitkäranta 400-437-3-30, Uusikartano 400-437-3-76, Komssu 400-422-1-48 ja Kerkonvuori 400-437-6-99. Reittikartta liitteenä.
Kiinteistöt ovat hakijan omistuksessa.
LUVAN HAKEMISEN PERUSTE
Moottorikäyttöisillä ajoneuvoilla tapahtuvaan kilpailujen ja harjoitusten toistuvaan tai pysyvään järjestämiseen samassa maastossa on oltava maastoliikennelain 30 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen lupa. Maastoliikennelain 3 §:n mukaan maastolla tarkoitetaan maa-aluetta ja jääpeitteistä vesialuetta, joka ei ole tie ja jota ei ole tarkoitettu moottoriajoneuvo-, kisko- tai ilmaliikenteeseen.
ASIAN VIREILLETULO
Asia on tullut vireille 10.12.2020 jätetyllä hakemuksella, jota on täydennetty 2.2.2021 ja 29.3.2021.
ALUEEN KAAVOITUSTILANNE
Alueella ei ole voimassa tai vireillä olevia yleis- tai asemakaavoja.
Varsinais-Suomen maakuntakaavassa ajoreitit sijoittuvat maa- ja metsätalousvaltaiselle alueelle. Lisäksi kiinteistölle 400-437-3-76 suunnitellun ajoreitin luoteenpuolella sijaitsee ampumarata, jonka lähialue on maakuntakaavassa merkitty virkistysalueeksi.
Reitit sijaitsevat Suontaan kylässä, jonka keskus on valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö. Lähimmillään kulttuuriympäristöön kuuluvat peltoalueet sijoittuvat alle 50 metrin päähän ajoreitistöstä.
SIJAINTIPAIKAN YMPÄRISTÖ
Kiinteistöjen Vainiotalo (400-437-6-87) ja Kerkonvuori (400-437-6-99) alueelle sijoittuvan ajoreitin lähin häiriintyvä kohde sijaitsee 160 metrin päässä. Lisäksi viisi kiinteistöä sijaitsee alle 300 metrin päässä ajoreitistä. Komssun (400-422-1-48) kiinteistön ajoreitin lähialueella on kaksi asuinrakennusta, jotka sijaitsevat 450-480 metrin päässä. Uusikartanon (400-437-3-76) alueelle sijoittuvan ajoreitin lähimmät häiriintyvät kiinteistöt sijaitsevat 350 ja 640 metrin päässä. Pitkärannan (400-437-3-30) kiinteistön lähin häiriintyvä kohde on vapaa-ajan asunto 400 metrin päässä ajoreitistä.
Ajoreitistöt eivät sijaitse luonnonsuojelualueella tai sellaiseksi suunnitelluilla alueilla. Alue ei sijaitse pohjavesialueella. Etäisyys ajoreiteiltä lähimpään vesistöön, Pitkäojaan, on noin 100 metriä. Alueella on pieniä pintavesiä (ojia ja uomia), joiden luonnontilaisuudesta ei ole tietoa. Reitit sijaitsevat pääosin kallioisella metsäalueella, sekä osin peltoalueella.
HAKEMUKSEN MUKAINEN TOIMINTA
Maastoliikennelain (1710/95) mukaista lupaa haetaan mönkijöillä tapahtuvaan harjoitteluun maastossa. Hakemuksen mukaisten reittien yhteenlaskettu pituus on noin 12 km. Ajamaan lähdetään yhteiseltä parkkialueelta ryhmän vetäjän johdolla.
Hakija järjestää yhdessä Varsinais-Suomen mönkijät ry:n kanssa haetuilla alueilla ajoharjoitteluita. Ajoharjoitteluun osallistuu kerrallaan 5-10 mönkijää. Toiminta sijoittuu talviaikaan, syyskuu-huhtikuu, jonka lisäksi kesäisin alueella ajaa satunnaisesti 2-3 mönkijää. Lisäksi tarkoituksena on talven aikana pitää yksi isompi ajotapahtuma, johon osallistuu 30-50 mönkijää hajautettuna alueelle ryhmänvetäjien johtamana.
Ajoajoiksi hakija esittää ma-pe kello 14-19 ja la-su kello 10-17. Ajoajat ovat samat kaikilla alueella olevilla reiteillä. Alueella ajetaan 2-3 kertaa kuukaudessa niin että ma-pe 0-2 kertaa ja la-su 1-2 kertaa.
VAIKUTUS YMPÄRISTÖÖN
Vaikutus maastoon
Reitit kulkevat pääsääntöisesti kallioilla, jotka ovat vähäpuisia ja maastoltaan karua. Siirtymät tapahtuvat kasvatusmetsän läpi seuraavalle kalliolle. Ajoreiteissä pyritään hyödyntämään maastossa olemassa olevia luontaisia aukkoja, sekä muita väljiä ja kivikkoisia kohtia. Alueella ei ole suota, mutta kallioiden päällä sijaitseviin pehmeäpohjaisiin lammikoihin voi jäädä jälkiä mönkijöistä.
Ympäristön vaarantumisen riski
Alueella on grillipaikka avonuotiolla, jonka yhteydessä on jäteastia. Parkkialueella on jäteastia sekä käymälä. Maastossa roskat kerätään talteen mönkijöiden kuljetuslaatikoihin tai laukkuihin.
Maastossa ei huolleta tai tankata mönkijöitä. Mahdollisia öljy- tai polttoainevuotoja varten mukana on öljynimeytysainetta.
Turvallisuus
Mönkijöissä on pakollisina varusteina sammutin, ea-laukku, vinssi sekä puunsuojaliina vinssiä käytettäessä. Lisäksi kuljettajalla tulee olla rintapanssari. Ajoreitit sijoittuvat metsäteiden läheisyyteen. Metsätiet ovat hyväkuntoisia, joita pitkin pelastusajoneuvot pääsevät tarvittaessa paikan päälle. Ryhmänvetäjät tuntevat alueet. Osa mönkijöistä on varustettu navigaattoreilla, joista saa tarvittaessa koordinaattitiedot. Tämän lisäksi käytetään 112 sovellusta. Kuljettajia ohjeistetaan turvallisesta ajamisesta ja muiden virkistyskäyttäjien huomioimisesta.
LAUSUNNOT
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen lausunto 3.5.2021 (liitteenä):
Hakemukseen kohteena olevilla alueilla ei sijaitse luonnonsuojelualueita tai sellaiseksi suunniteltuja alueita eikä ELY-keskuksen tietojen mukaan luonnonsuojelulain mukaan suojeltavia lajeja tai luontotyyppejä. Hakemuksen kohteena olevilla alueilla ei myöskään sijaitse pohjevesialueita. Osalla ajoreitistöä on pieniä pintavesiä (ojia ja uomia), joiden luonnontilaisuudesta ei ole tietoa. Myös ensisijainen parkkipaikka sijaitsee uoman/ojan/puron läheisyydessä. Mikäli mönkijöillä ajetaan vain yhdestä kohtaa uoman yli, ei uomalle aiheudu merkittävää haittaa.
Suunnitellun ajoreitistön läheisyydessä sijaitsee valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö (Suontaan ryhmäkylä) sekä muinaisjäännös (Kielenmäen pronssikautinen hautaröykkiö. Muinaisjäännökset ovat muinaismuistolain nojalla rauhoitettuja.
Ajoreitistön suunnittelu ja reitistöllä ajaminen tulee toteuttaa siten, että luonnolle ja alueen muulle mahdolliselle virkistyskäytölle ei aiheuteta kohtuutonta haittaa. Erityistä huomiota tulee kiinnittää kevät- ja kesäaikana suoritettavaan ajoon ja taata mm. lintulajeille pesimärauha. Pesimäaikaan kaikki linnut Suomessa ovat rauhoitettuja. Lintujen pesimärauhalla halutaan turvata lintujen mahdollisuus lisääntymiseen. Tällöin häiriötä lintujen lisääntymispaikoilla tulee välttää mahdollisuuksien mukaan.
Lounais-Suomen poliisin lausunto 4.5.2021:
Lupapalveluiden näkökulmasta ei ole asiassa tässä vaiheessa lausuttavaa.
Mikäli alueella sitten järjestetään yleisötilaisuusilmoitusta vaativia tapahtumia, tulee sellaiset ilmoittaa poliisille Kokoontumislain mukaisesti.
MUISTUTUKSET
Asiasta on saapunut määräaikaan mennessä 4 muistutusta, joissa vaaditaan lisätietoja toiminnasta ja vastustetaan toiminnasta tulevia ympäristöhaittoja.
Muistuttaja A
Tilalle Vainiotalo (400-437-6-87) sijoittuva ajoreitti on 150 metrin päässä muistuttajan vapaa-ajanasunnosta. Toiminta muuttaa alueen luonnetta, ja hakemuksen mukaista toimintaa ei tule olla alueella huhtikuun alusta syyskuun loppuun välisenä aikana. Keväällä lintujen pesimärauha häiriintyy. Metsäluontoon ei kuulu mönkijän moottorimelu, ja toiminta lisää metsäpalon riskiä. Toiminnanharjoittajalla tulee olla vastuuvakuutus.
Muistuttajat B ja C
Muistutus koskee Pitkäjärventien kunnossapitoa, ja itse hakemuksen mukaista toimintaa ei vastusteta. Tien kunnossapidosta vastaavat kaikki tien käyttäjät ja toiminnanharjoittaja voi osallistua kunnostustoimiin esimerkiksi hankkimalla tiemateriaalia. Toiminnassa tulee huomioida turvallisuus muita tienkäyttäjiä kohtaan, ja vastuu mahdollisissa yhteentörmäyksissä alueen metsien- ja peltojen omistajien kanssa tulee selvittää.
Muistuttaja D
Toiminta vaikuttaa ympäröivään luontoon ja sen virkistyskäyttöön sekä välittömässä läheisyydessä virtaavaan jokeen. Lisäksi muistuttaja toteaa melu ja ympäristöhaitasta seuraavaa:
Toiminnasta aiheutuu kohtuutonta meluhaittaa omistamalleen vapaa-ajan asunnolle, joka sijaitsee 4 ajoalueen läheisyydessä. Lähimpien ajoalueiden ollen 400 metrin ja 600 metrin päässä. Lisäksi viitataan ympäristöministeriön julkaisuun Altistuminen ympäristömelulle Suomessa (Liikonen 2005): ”Karkeasti voidaan arvioida, että moottoriratojen melualue 55 dB ulottuu kilpailujen ja harjoitusten aikana lajista riippuen 400 – 1500m etäisyydelle radasta.” Vaikka kyseinen ajorata ei ole kilparata, edellä olevaa tietoa voidaan pitää vertailukelpoisena nimenomaa kilpailuja koskien. Lisäksi harjoituksissa melutasot ovat yleensä kilpailuja korkeammat. Vapaa-ajan asuntojen melurajat ovat myös 10-15 dB alhaisemmat. Kilpailuissa 30-50 mönkijän aiheuttama meluhaitta, joka vaihtelee korkean- ja matalataajuisen välillä, on hiljaisella alueella häiritsevää, vaikka desibelit pysyisivät sallituissa rajoissa. Hakemuksesta saa käsityksen, että ajot keskittyisivät pääosin viikonloppuihin, jolloin vapaa-ajanasunto on eniten käytössä. Kuitenkin ajoajat on ilmoitettu hakemuksessa ylimalkaisesti/ristiriitaisesti ja ajoaikoja tulisi tarkentaa. Lisäksi kovat pinnat, kuten asfaltti, kallio ja vesi, vahvistavat ja heijastavat ääntä lisäten sen kantautumista. Puuston vaimentava vaikutus on pienimmillään juuri talvella ja syksyllä, jolloin ajoja olisi ilmeisesti tarkoitus järjestää eniten.
Pitkänoja, joka on Sirppujokeen laskeva joki, on lähellä ajoreittejä. Pitkärannan kiinteistölle sijoittuva ajoreitti on kartan mukaan pääosin muuta kuin kalliota, ja reitti sijoittuu kartan mukaan joen välittömään läheisyyteen. Hakemuksesta ei käy ilmi, onko kyseiseen kohtaan reittiä tarkoitus tehdä ajoura, jossa hyödynnetään jokivettä. Jos näin menetellään, valuma kohdistuu suoraan jokeen.
Onnettomuustilanteissa, kuten kolareissa, kaluston rikkoontumisessa ja paloissa, ympäristöön ja maaperään pääsee haitallisia aineita. Lisäksi kallioinen maasto on erityisesti herkkä jäkäläpeitteen kohdalta, ja jäkälän uusiutuminen voi viedä lähes kymmenen vuotta. Toiminnasta aiheutuu haittaa eläimille, ja hakemuksessa ei huomioida pesimis- ja metsästysaikoja. Toiminnasta aiheutuu maastopalovaara, ja hakemuksesta ei käy ilmi ajaminen tai avotulenteko metsäpalovaroituksen aikana, tai miten tätä valvotaan.
Ei ole perusteltua hakea viidelle näin lähekkäin olevalle ajoreitille lupaa. Hakemuksessa olevien lyhyiden ajoreittien kuormittavuus maaston kannalta on etua suurempi. Yleisesti toimintoja tulisi nykyisen käytännön mukaan juuri keskittää. Toiminnan sijoittaminen Krouvinummen motocross/jokamiehen luokan ajoratojen yhteyteen olisi järkevä vaihtoehto, jolloin osa ympäristöä kuormittavista asioista olisi jo huomioitu. Ympäristölle aiheutuvat haitat kertaantuvat
VASTINE
Hakijalle on varattu 21.5.2021 mennessä mahdollisuus vastineen antamiseen tehdyistä lausunnoista ja muistutuksista. Hakijan puolesta vastineen on antanut VS-mönkijät ry:n puheenjohtaja Santeri Koivula.
ELY-keskuksen ja poliisin lausunnot otetaan huomioon ajoja ja tapahtumia järjestettäessä.
Vastine A:n muistutukseen:
Ajoista kantautuva melu on vähäistä ja hetkellistä alueella, jossa muistuttajan vapaa-ajan asunto sijaitsee. Mönkijät ovat traktorimönkijöitä, eli tieliikenne hyväksyttyjä, jotka ovat vakuutettuja ja varustettu 2 kg sammuttimella ja ea-laukulla. Ajoja ei tulla järjestämään metsä- tai ruohikkopalovaroitusten aikana eikä niiden välittömässä läheisyydessä. Varotoimena alueelle tuodaan vesiastioita (200 litran tynnyreitä). Myös lintujen pesimäaikaa pyritään suojelemaan. Muistuttajan toiveet otetaan huomioon ajoja järjestettäessä.
Vastine B:n ja C:n yhteiseen muistutukseen:
Alueen tiemaksuihin ja teiden kunnossapitoon on varattu rahaa. Tienhoitoon osallistutaan tarvittaessa myös talkoilla. Lisäksi arvioitu mönkijämäärä letkassa on 5-10 kappaletta, eikä muistutuksessa mainittu 20 kappaletta.
Vastine D:n muistutukseen:
Kyseessä ovat pääasiassa tieliikennehyväksytyt mönkijät, muutamaa maastomallia lukuun ottamatta, joiden tekniikka on vastaavaa kuin T3- ja T3b-luokan traktorimönkijöissä. Mönkijät on varustettu tehdastekoisilla pakoputkistoilla tai äänenvaimentimilla, joiden avulla melu pysyy vaadituissa rajoissa. Lisäksi ajo on laadultaan hetkellistä, sisältäen lyhytaikaisia suoritteita ”itseään haastaen” maaston muodoissa. Toiminnassa ei ajeta ns. crossimönkijöillä, jotka ovat huomattavasti meluisampia.
Ylläpito alueella tullaan toteuttamaan talkootyönä. Ajoja ei tulla järjestämään metsä- tai ruohikkopalovaroitusten aikana eikä niiden välittömässä läheisyydessä. Lisäksi tulipaikoille on tulossa vesiastiat. Kiinteistönomistaja Tommi Vainiotalon kanssa on sovittu, että VS-mönkijät ry huolehtii alueiden kunnossapidosta.
D:n muistutuksessa esitettyihin kysymyksiin hakija vastaa seuraavaa:
Mönkijöiden rakenteet ovat renkaita lukuun ottamatta tehdasvalmisteisia, tai varustettu valmistajan lisävarusteilla, joita on saatavana jälleenmyyjiltä. Öljyvuotoriski ajon aikana on pieni, sillä mönkijöissä on pakollisena pohjapanssari, joka suojaa koko pohjaa. Imeytysainetta on varastossa tarvittaessa, ja vuodoista ilmoitetaan tapahtuneen jälkeen. Pysäköintialueena toimii kovapohjainen kenttä, joka on jo olemassa. Ajoissa tullaan huomioimaan vesistöjen läheisyys, ja käytetään vain kaivettuja uria ei luonnon ojia. Metsästys- ja pesimäajat otetaan huomioon.
Toimintaa pyritään kehittämää, mutta tällä hetkellä vasta yksi valmistaja on tuomassa hybridimallia markkinoille.
TARKASTUS
Ympäristötarkastaja kävi alueella tutustumiskäynnillä 10.6.2021. Tarkastuksesta ei laadittu erillistä muistiota.
LUPAVIRANOMAISEN RATKAISU
Laitilan kaupungin rakennus- ja ympäristölautakunta myöntää Tommi Vainiotalolle maastoliikennelain 30 §:ssä tarkoitetun luvan mönkijöillä tapahtuvaan harjoitteluun kiinteistöillä 400-437-6-87, 400-437-3-30, 400-437-3-76, 400-422-1-48 ja 400-437-6-99. Lupa myönnetään ehdoilla, että toimintaa harjoitetaan noudattaen hakemusta ja lupamääräyksiä. Niiltä osin kuin hakemuksen ja lupamääräysten sisältö eroaa, on noudatettava seuraavia määräyksiä:
1. Ajo on sallittu vain hakemuksessa esitetyillä ajoradoilla seuraavin poikkeuksin:
Kiinteistöllä 400-437-3-30 ajorata tulee rajata kalliolle niin että kiinteistön pohjoisessa reunassa/koilliskulmassa olevat uomat ja soistuneet maa-alueet jätetään ajoradan ulkopuolelle (Liite 2.). Kiinteistöllä 400-422-1-48 ajorataa tulee siirtää niin että mönkijöillä ei ylitetä samaa uomaa kahdesta eri kohtaa. Lisäksi parkkipaikan lähistöllä olevaa uomaa ei tule ylittää kuin yhdestä kohtaa.
2. Toiminnanharjoittajan tulee huolehtia, että ajoradan käyttö täyttää riittävät turvallisuuden vaatimukset, eikä ajo vaaranna muiden alueella liikkuvien turvallisuutta.
3. Alueella sijaitsevilla ajoradoilla saa ajaa yhtäaikaisesti korkeintaan 10 mönkijällä kerrallaan. Poikkeuksena tähän lupamääräyksen 9 mukainen tapahtuma.
4. Alueella sijaitsevia ajoratoja saa käyttää hakemuksen mukaiseen mönkijöillä tapahtuvaan harjoitteluun ajokauden aikana 1.9.-1.4. arkisin 14.00-19.00 ja viikonloppuisin 11.00-17.00, kuitenkin enintään kolmena päivänä kuukaudessa, joista enintään yksi ajopäivä saa olla viikonloppuna. Muuna aikana sekä arkipyhinä ja juhlapäivinä alueella ajo on kielletty.
5. Ajoradoille ei saa rakentaa pysyviä rakenteita, eikä ajoratojen maastoa saa muuttaa kaivamalla, leikkaamalla, pengertämällä tai täyttämällä. Mönkijöillä ajaminen vesistöissä ja ojissa on kiellettyä, poikkeuksena uomien ylityspaikat. Toiminnasta ei saa aiheutua haittaa Pitkänojaan.
6. Ajoratojen käytöstä on laadittava ohjeet (mm. harjoitteluajat ja melurajat) ja ne tulee olla nähtävillä paikoitusalueella. Lisäksi radat tulee olla merkittynä siten, että niitä käyttävät eivät harhaudu ulos reiteiltä. Toiminnanharjoittajan tulee huolehtia siitä, että alueella toimitaan määräysten mukaisesti.
7. Toiminnassa käytettävissä mönkijöissä tulee olla asiallinen äänenvaimennus. Toiminnasta syntyvä melu ei saa lähimmissä häiriintyvissä kohteissa ylittää ulkona A-painotetun keskiäänitason (LAeq) päiväohjearvoa 55 dB eikä loma-asumisen alueella päiväohjearvoa 45 dB.
8. Luvan haltijan on selvitettävä mittauksin toiminnasta aiheutuva melu lähimpien häiriintyvien asuntojen tai loma-asuntojen piha-alueilla. Melumittaukset tulee tehdä ensimmäisten ajokertojen aikana. Mittausten tulee täyttää ympäristöministeriön antamat ohjeet ympäristömelun mittaamisesta. Mittaussuunnitelma on toimitettava lupaviranomaiselle hyväksyttäväksi vähintään 2 viikkoa ennen mittausajankohtaa.
Mikäli mittaustulokset ylittävät edellä annetut raja-arvot, tulee mittaustuloksista laaditussa raportissa esittää toimenpiteet aiheutuvan melun vähentämiseksi. Mittausraportti on toimitettava kahden viikon kuluessa mittausten suorittamisesta Laitilan kaupungin ympäristönsuojeluyksikölle, joka antaa tarvittaessa lisämääräyksiä melun vähentämistoimenpiteistä ja melutason uusintamittauksista.
9. Isomman tapahtuman järjestäminen on kertaalleen sallittua ajokauden aikana. Tapahtumaan saa osallistua enintään 40 mönkijää. Ajot eri ajoreiteillä tulee pyrkiä porrastamaan, jotta lähialueen asukkaille ei muodostu kohtuutonta meluhaittaa monesta suunnasta. Tapahtumasta tulee tiedottaa viimeistään kaksi viikkoa aikaisemmin lähialueen asukkaita ja Laitilan kaupungin ympäristönsuojelua. Tapahtuman aikana tulee huomioida turvallisuus ja ilmoittaa lupaviranomaiselle yhteyshenkilö. Alueelle johtavien väylien ja merkittävimpien kulku-urien varteen on laitettava mönkijäreitistä ilmoittava, selvästi näkyvä varoituskyltti. Tapahtumalle tulee olla turvallisuussuunnitelma.
10. Harjoitusten ja isomman ajotapahtuman aikana syntyvät jätteet on kerättävä, lajiteltava ja toimitettava asianmukaisiin keräyspaikkoihin. Jätehuollossa on noudatettava jätelakia sekä Laitilan kaupungin yleisiä jätehuoltomääräyksiä. Roskaantumista tulee ehkäistä ja alue tulee pitää siistinä.
11. Alueella tulee olla riittävästi öljyntorjuntakalustoa, kuten imeytysainetta, mahdollisten öljyvahinkojen varalta. Alueella ei saa huoltaa tai tankata kalustoa.
12. Luvan saajan tulee nimetä toiminnalle vastuuhenkilö, jonka yhteystiedot on ilmoitettava Laitilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle. Yhteystiedot on pidettävä ajantasaisena.
13. Toiminnanharjoittajan on pidettävä kirjaa mönkijäradan käytöstä. Kirjanpidosta tulee ilmetä ainakin seuraavat asiat:
-Käyttöajat,
-Käyttäjämäärät, myös tapahtuman aikana
-Tiedot poikkeuksellisista tilanteista (esim. öljyvuodot)
- Tiedot esitetyistä valituksista
Kirjanpito tulee toimittaa Laitilan kaupungin ympäristönsuojeluun ajokauden jälkeen.
14. Toiminnan lopettamisesta on ilmoitettava kirjallisesti Laitilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle. Lopettamisen jälkeen toiminta-alue tulee siistiä.
LUPAPÄÄTÖKSEN PERUSTELUT
LUPAHARKINNAN PERUSTEET
Hakijan antamien tietojen perusteella voidaan katsoa, että noudattamalla päätöksessä annettuja ehtoja ajoharjoittelu täyttää maastoliikennelain 30§:n mukaiset luvan myöntämisen edellytykset.
Kun toimintaa harjoitetaan tässä päätöksessä esitetyllä tavalla ja noudatetaan annettuja määräyksiä, toiminta täyttää riittävät turvallisuuden vaatimukset, toiminnasta ei ennalta arvioiden aiheudu kohtuutonta haittaa luonnolle tai muulle ympäristölle, asutukselle, yleiselle virkistyskäytölle tai muulle yleiselle edulle.
Toiminnanharjoittaja on alueen kiinteistöjen omistaja. Muistutukset ja lausunnot on otettu huomioon lupamääräyksissä.
LUPAMÄÄRÄYSTEN PERUSTELUT
Lupamääräys 1 on annettu, jotta toiminnasta ei aiheudu kohtuutonta haittaa luonnolle. Ajoreittien varrella olevien pienten pintavesien luonnontilaisuudesta ei ole tietoa, mutta ajettaessa vain yhdestä kohtaa uoman yli, ei uomalle aiheudu merkittävää haittaa. Pitkärannan kiinteistön pohjoisreuna/koilliskulma on maastotarkastuksen perusteella lehtomaista- ja suomaista aluetta. Ilman luontoselvitystä ei voida varmistua kuuluuko alue metsälain 10§:n perusteella suojeltujen erityisten tärkeiden elinympäristöjen joukkoon, joissa ei saa mm. tehdä metsätietä tai kasvupaikalle ominaista kasvillisuutta vahingoittavaa maanpinnan käsittelyä.
Lupamääräykset 2 ja 6 on annettu, jotta toiminta täyttää turvallisuuden vaatimukset.
Lupamääräys 3 ja 4. Rajoittamalla toimintaa ajallisesti ja rajoittamalla kuljettajien määrää varmistetaan, että toiminnasta aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa luonnolle, ympäristölle, asutukselle, yleiselle virkistyskäytölle sekä yleiselle ja yksityiselle edulle.
Lupamääräyksellä 5 rajoitetaan mönkijöistä aiheutuvaa haittaa luonnolle ja ympäristölle.
Lupamääräykset 7 ja 8 on annettu, sillä toiminnasta syntyvä pääasiallinen haitta on melu. Maastoliikenneluvan myöntämisen edellytyksenä on, että toiminnasta ei saa aiheutua kohtuutonta haittaa. Melun ohjearvot ovat tarpeen meluhaitan vähentämiseksi. Melumittauksin varmistutaan, ettei toiminnasta aiheutuva haitta asutukselle ole kohtuutonta. Mikäli mittaustulokset ylittävät annetut raja-arvot ja korjaavia toimenpiteitä ei tehdä, tulee toiminnanharjoittajan hakea ympäristölupaa.
Lupamääräys 9 on annettu, jotta tapahtuma täyttää riittävät turvallisuuden vaatimukset. Lisäksi porrastamalla ajot varmistetaan, että tapahtumasta ei aiheudu kohtuutonta haittaa asutukselle ja virkistyskäytölle. Rajoittamalla mönkijöiden määrää ehkäistään meluhaittaa ympäristöön.
Lupamääräys 10 ja 11 ovat tarpeen ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi. Toiminnasta ei saa aiheutua roskaantumista. Jätelain 76§:n mukaan radan pitäjän, virkistykseen yleisesti käytettäväksi tarkoitetun alueen haltijan, ulkoilu- tai moottorikelkkareitin pitäjän taikka yleisötilaisuuden järjestäjän on järjestettävä roskaantumisen ehkäisemiseksi alueella riittävä jätteen keräys ja muut jätehuollon palvelut. Vahinko-, onnettomuus- ja muissa häiriötilanteissa on estettävä ympäristölle ja terveydelle aiheutuvat haitat mahdollisimman nopeasti.
Lupamääräykset 12-14 ovat tarpeen toiminnan valvonnan kannalta, jotta voidaan varmistua, että toiminta täyttää maastoliikennelain 30§:n edellytykset.
LUVAN VOIMASSAOLO
Lupa on voimassa vuoden 2026 loppuun asti.
SOVELLETUT OIKEUSOHJEET
Maastoliikennelaki, MaastoliikenneL (1712/1995)
Ympäristönsuojelulaki, YSL (527/2014)
Jätelaki, JL (646/2011)
Valtioneuvoston päätös melutason ohjearvoista (993/1992)
Laki eräistä naapuruussuhteista, NaapL (26/1920)
Metsälaki (1093/1996)
KÄSITTELYMAKSU
Lupahakemuksen käsittelystä ei peritä käsittelymaksua, koska hakemus on tullut vireille 10.12.2020. Mikäli toiminnassa tulee muutoksia, kuten toiminnan päästöt tai niiden vaikutukset lisääntyvät tai toiminta muuten muuttuu olennaisesti tulee siihen olla lupa. Hakemus lupamääräysten muuttamiseksi on tehtävä, mikäli toiminta muuttuu olennaisesti. Hakemuksen käsittelystä voidaan tuolloin periä voimassa olevan taksan mukainen käsittelymaksu.
PÄÄTÖKSEN ANTAMINEN
Päätös annetaan julkipanon jälkeen
PÄÄTÖKSESTÄ TIEDOTTAMINEN
Päätös lähetetään hakijalle, Varsinais-Suomen ELY-keskukselle ja Poliisille. Päätöksen antamisesta ilmoitetaan niille, jotka ovat tehneet muistutuksen tai ilmaisseet mielipiteen tai ovat erikseen ilmoitusta pyytäneet sekä niille, joille on annettu lupahakemuksesta erikseen tieto.
Päätöksestä kuulutetaan erikseen Laitilan kaupungin ilmoitustaululla sekä internetsivulla.
MUUTOKSENHAKU
Tämän lain 30 §:ssä tarkoitettuun kunnan viranomaisen päätökseen saa vaatia oikaisua siten kuin hallintolaissa (434/2003) säädetään.
Oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa hakea muutosta valittamalla hallintotuomioistuimeen siten kuin oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019) säädetään.