Rakennus- ja ympäristölautakunta, kokous 10.11.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 21 Metsästysseura Pahka ry; YSL 115 A §:n mukainen ilmoitus

LAIDno-2021-706

Valmistelija

  • Tuija Kailaste, Ympäristöpäällikkö, tuija.kailaste@laitila.fi

Perustelut

ASIA 
Ympäristönsuojelulain (527/2014) 115 a § mukainen ilmoitus koskien vähäistä ampumarata toimintaa kiinteistöllä 400-421-4-107 osoitteessa Liesjärventie 456. 

HAKIJA
Metsästysseura Pahka ry
Liesjärventie 456
23800 Laitilan kaupunki

ILMOITUKSEN KÄSITTELYN PERUSTE
Toiminta on ilmoituksenvaraista ympäristönsuojelulain (527/2014) 115 a § ja lain liitteen 4 kohdan 7 mukaan, kun kyseessä on ulkona sijaitseva, ampumarata, jolla on tarkoitettu ammuttavaksi enintään 10 000 laukausta vuodessa ja jossa ei ole haulikkoammuntaan tarkoitettua rataa.

ILMOITUKSEN KÄSITTELEVÄ TOIMIVALTAINEN VIRANOMAINEN
Ympäristönsuojelulain (527/2014) 115 a § toisen ja neljännen mom. perusteella kunnan ympäristönsuojeluviranomainen käsittelee ympäristönsuojelulain liitteen 4 kohdan 7 mukaisen ilmoituksen.

Laitilan kaupungissa toimivaltainen lupaviranomainen ympäristönsuojelulain 115 a § mukaisessa ilmoitusmenettelyssä on Laitilan kaupungin lupalautakunta.

ASIAN VIREILLETULO JA ILMOITUKSEN KÄSITTELY
Ilmoitus on tullut vireille 05.08.2021. Ilmoituksesta on tiedotettu kuuluttamalla kunnan yleisessä tietoverkossa 10.8.-16.9.2021. Ilmoituksesta on lisäksi erikseen annettu tieto niille asianosaisille, joita asia erityisesti koskee. Asiakirjat ovat olleet kuulutuksen ajan nähtävillä Laitilan kaupungin kunnan yleisessä tietoverkossa ja teknisen toimen toimipisteessä.

YLEISKUVAUS TOIMINNASTA
Ilmoitus koskee olemassa olevaa vähäistä ampumarata toimintaa kiinteistöllä 400-421-4-107 osoitteessa Liesjärventie 456. Alueella on kiväärirata, jota käyttää seuran jäsenet. Ampumarata on ollut alueella vuodesta 1983. Ampumaradan arvioitu käyttö on 1180 laukausta vuodessa. Radan käyttöaika painottuu vuosittain touko-syyskuulle, ollen avoinna arkisin ja lauantaisin klo 9-21 ja sunnuntaisin klo 12-21.

Ampumapaikkoja radalla on kaksi kappaletta. Äänenvaimentimet ovat käytössä noin kolmasosalla ampujista. Radalla ei ole luotien talteenottoa. Taustavallien materiaali on puhdasta maa-ainesta, iskemäkohtia ei ole poistettu vaan ovat muuttamattomia.

Kiinteistöllä sijaitsee ampumaradan lisäksi metsästysmaja, lahtivaja, varastorakennus, porakaivo ja kuivakäymälä. Alueella on oma kaivo, josta vettä käytetään lähinnä lahtivajan tarpeisiin, veden kulutus on noin 10 m3 vuodessa. Vähäiset jätevedet sekä hulevedet johdetaan ja imeytetään maastoon.

Melun leviämistä rajoitetaan alueella ääntä vaimentavalla ampumasuojalla. Liikennettä aiheutuu eniten jahtiaikaan aikaan, mikä on enimmillään silloin noin 40 henkilöauton käyntiä viikossa.

Kivääriammunnoista aiheutuu päästöjä taustavalliin. Vuosien 2012-2016 aikana radalla ammuttiin haulikolla yhteensä noin 100 laukausta. Hakija on tehnyt melumittauksen 29.6.2021 lähimmän lomakiinteistön piha-alueelta. Mittauksen aikana ammuttiin kiväärillä, jonka kaliberi on 30-06, jossa ei ollut äänenvaimenninta. Mittaustulos oli 42 dB.

Toiminnasta syntyy lähinnä sekajätettä sekä kompostoitunutta kuivakäymälä jätettä. Jätteet lajitellaan ja toimitetaan hyväksyttyyn vastaanottopaikkaan.

Kiinteistön lähialue on maa- ja metsätalousaluetta. Leinmäen kyläkeskus sijaitsee yli 4 km etäisyydellä alueesta ja Iso-Hölön luonnonsuojelualue ampumarata-alueesta noin 100 metrin etäisyydellä. Iso-Hölön luonnonsuojelualue on osa kaksiosaista Iso Hölö – nimistä Natura-aluetta (FI0200099). Lähin asuinrakennus sijaitsee noin 400 metrin etäisyydellä ampumarata-alueesta ja loma-asuinkiinteistö noin 320 metrin etäisyydellä.

Ampumaradan välittömässä läheisyydessä ei sijaitse vesistöjä eikä alue sijaitse luokitellulla pohjavesialueella tai sen läheisyydessä. Alueella on Varsinais-Suomen maakuntakaavaan merkitty maa- ja metsätalousvaltaista aluetta (M). Toiminnalla on Turun ja Porin lääninhallituksen päätös 23.3.1983 (nro 2053 3613 671 82 C Pah)

LAUSUNNOT, MUISTUTUKSET JA MIELIPITEET
Ilmoituksesta ei pyydetty viranomaislausuntoja. Ilmoituksen johdota on jätetty yksi muistutus.

Metsähallitus on perehtynyt ilmoitusmenettelyn mukaiseen aineistoon ja Iso-Hölön luonnonsuojelualueen sekä Iso Hölö -nimisen Natura-alueen vastaavana tahona toteaa seuraavaa (13.9.2021):

Tämä muistutus korvaa muotovirheen takia 13.09.2021 päivätyn Metsähallituksen muistutuksen (MH 6311/2021). Metsähallituksen kiinteistö 400-891-1-2 Iso-Hölön luonnonsuojelualue sijaitsee ampumaradan rajakiinteistönä (Liite 1) ja se on osa kaksiosaista Iso Hölö -nimistä Natura-aluetta (FI0200099), joka on suojeltu sekä erityisten suojelutoimien alueena (SAC) että lintudirektiivin perusteella lintujen suojelemiseksi (SPA).

Metsähallitus toimii kyseessä olevan suojelualueen ja Natura 2000 -alueen vastaavana tahona luonnonsuojelulain (1096/1996 LsL) 65 §:n mukaisena viranomaisena.  

Hakemuksessa on annettu kuukausikohtainen arvio laukausmääristä seuraavasti: toukokuu 135, kesäkuu 145, heinäkuu 175, elokuu 480 ja syyskuu 245 laukausta. Ampumaradan etäisyys Metsähallituksen hallinnoimaan suojelualueeseen on lyhyimmillään 120 metriä. Hakemuksesta ei käy ilmi, että onko ampumaratakäyttö muuttumassa nykyisestä, sillä kyseessä on olemassa oleva ampumarata, mutta Laitilan kaupungin ympäristösuojeluviranomaiselta saatujen tietojen mukaan olemassa oleva toiminta ei ole laajentumassa. Melun leviämistä rajoitetaan hakemuksen mukaan ääntä vaimentavalla ampumasuojalla. 

Lupahakemuksessa on kerrottu alueella suoritetun melumittauksen 29.6.2021, jossa käytetty aseen kaliperi 30–06, ei äänenvaimenninta, jonka tuloksena naapurikiinteistön 400-421-2-53 Rantio pihalla mitattiin 42 desibeliä. Hakemuksessa annettujen tietojen perusteella ko. Rantion kiinteistö sijaitsee kauempana ampumaradasta (350 m) kuin Metsähallituksen kiinteistö (120 m). Metsähallitus katsoo, että ampumaratatoiminnalta on edellytettävä Valtioneuvoston päätöksen mukaisia ohjearvoja ampumaratojen aiheuttamalle melutasolle (53/1997), jonka 2 §:n mukaan ampumaradan aiheuttamien meluhaittojen ehkäisemiseksi ja ympäristön viihtyisyyden turvaamiseksi on ohjeena, että melutaso ei saa ylittää A-painotettuna enimmäistasona impulssiaikavakiolla (L AImax) määritettynä luonnonsuojelualueilla 60 dB melutasoa. Iso-Hölö on erämainen ja maisemallisesti merkittävä suoalue. Se on luonnontilainen, metsäsaarekkeiden luonnehtima suokokonaisuus, jolla on paikoin nevamaisia piirteitä. Alueen suolinnusto on monipuolinen ja runsas ja metsäkanalintujen reviirit sijoittuvat suoalueen reunamille.  Natura-alueen suojelutavoitteena on vähintään alueen merkityksen säilyttäminen osana verkostoa. Suolinnuston pesimämenestyksen kannalta touko- ja kesäkuu ovat tärkeitä kuukausia, joten Metsähallitus katsoo, että ampumatoiminnan äänen vaimentamiseen tulisi ko. aikajaksona kiinnittää erityistä huomiota, mikäli on riski, että melurajat suojelualueen reunalla ylittyvät.

VASTINE
Ilmoituksen tekijä on antanut vastineensa Metsähallituksen jättämään muistutukseen (4.10.2021), jossa on todennut seuraavaa: Kiinteistöjen 400-891-1-2 ja 400-421-4-107 välissä ovat kiinteistöt 400-421-4-95 ja 400-421-4-106, joten tarkkaan ottaen Pahkala ei ole Iso-Hölön rajakiinteistö. Ampumaradan käyttö ei ole laajenemassa. Katsomme kuitenkin radan tärkeäksi ylläpitämässä jäseniemme ampumataitoa, millä mahdollistetaan hyvät riistalaukaukset. Melunmittausasiantuntijan mukaan melutaso ei jää alle vaaditun 60 dB suojelualueen lähinnä ampumarataa olevalla alueella ammuttaessa aseella, jossa ei ole äänenvaimenninta. Jatkossa seura ei järjestä sarjakilpailuja vapunpäivän ja juhannuksen välisenä aikana. Samana ajankohtana jäseniä pyydetään välttämään ampumaharjoittelua, mikäli aseessa ei ole äänenvaimenninta.

TARKASTUKSET
Alueelle on suoritettu ilmoituksen käsittelyyn ja valmisteluun liittyvä maastokäynti 29.6.2021. Maastokäynnistä ei laadittu muistiota.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuija Kailaste, Ympäristöpäällikkö, tuija.kailaste@laitila.fi

Rakennus- ja ympäristölautakunta hyväksyy ympäristönsuojelulain 115 a §:n mukaisen ilmoituksen vähäiselle ampumarata toiminnalle kiinteistöllä 400-421-4-107, osoitteessa Liesjärventie 456 ilmoituksen mukaisesti.

Päätöksen saajan on noudatettava toiminnassaan ilmoituksessa ja sen liitteissä esittämiään tietoja.

Edellä mainitun lisäksi toiminnalle annetaan seuraavat lupamääräykset:

LUPAMÄÄRÄYKSET
Yleiset toimintaa koskevat määräykset
Toiminta

  1. Ampumaradalle tulee nimetä vastuuhenkilö, joka vastaa ampumaradan toiminnasta, syntyvistä jätteistä sekä tarkkailusta ja kirjanpidosta sekä siitä, että alueella toiminta on lupamääräysten mukaista. Vastuuhenkilön yhteystiedot tulee ilmoittaa valvontaviranomaiselle ja yhteystiedot tulee pitää ajantasaisena.
  2. Ampumarata-alueella tulee olla ilmoitustaulu tai muu vastaava, josta ilmenee toiminnasta vastaavan henkilön yhteystiedot, toimintaohjeet vahingon sattuessa ja tieto ampumaradan yksittäistä käyttäjää koskevista määräyksistä ja ohjeista, kuten ampumaradan toiminta-ajat. Taulun tiedot tulee pitää ajantasaisena.
  3. Ampumarataa saa käyttää vain ilmoituksen mukaisesti, kivääriammuntaan liittyviin ampumaharjoituksiin. Ammuntakilpailujen ei saa järjestää touko-kesäkuussa.
  4. Ampumaradalla saa ampua maanantaista perjantaihin klo 9.00-21.00 ja lauantaisin 9.00-20.00 sekä sunnuntaina klo 12.00-20.00. Toiminta-ajoista on mahdollista poiketa satunnaisesti vuoden aikana. Toimintaa ei saa harjoittaa yleisinä arkipyhinä ja juhlapäivinä.
  5. Ampumarata-alue tulee merkitä selvästi maastoon varoitustaulujen ja rajamerkkien avulla. Varoitusmerkkien ja suojavallien kunnosta tulee pitää huolta. Ammunnan aikana tulee käyttää salkoon nostettua punaista lippua, joka saa olla esillä vain oikeina tapahtuma-aikoina.

Meluntorjunta

  1. Toiminta tulee järjestää siten, että siitä ei aiheudu kohtuutonta melu- tai muuta haittaa alueen ympäristölle, asukkaille tai muille toimijoille. Toiminnasta aiheutuva melutaso ei saa ylittää 65 dB asumiseen käytettävillä alueilla eikä 60 dB loma-asumiseen käytettävillä alueilla. Melutasot on määritetty A-painotettuna enimmäistasona impulssiaikavakiolla (LAlmax). (VNA 53/1997)
    Mikäli epäillään melurajojen ylittymistä ja melusta tulee valituksia, ympäristönsuojeluviranomainen voi tarvittaessa antaa lisämääräyksiä meluntorjuntaan ja edellyttää melumittauksia.
    Mittauksen tekijällä on oltava riittävä asiantuntemus ja mittaukset tulee tehdä ympäristöministeriön ampumaratamelun mittausohjeiden mukaisesti. Mittaussuunnitelma ja ilmoitus melumittauksen ajankohdasta on toimitettava valvontaviranomaiselle vähintään kaksi viikkoa ennen mittauksen suorittamista.
    Mikäli ampumaradan melutaso ylittyvät tulee toiminnanharjoittajan mm. parantaa ampumasuojia rakenteita tiivistämällä tai toteuttaa muita rakenteellisia toimenpiteitä äänen eristämiseksi. Ampumapaikkojen rakenteiden parantamisen lisäksi toiminnanharjoittajan on pyrittävä vähentämään melun leviämistä suoja- ja äänivallein. Ampumaradan äänivallien rakentamisessa, kunnossa- ja ylläpidossa (kuten korottamisessa) saa käyttää vain pilaantumattomia maa-aineksia. Uudet maavallit on sijoitettava siten, ettei niiden alle jää raskasmetalleilla pilaantuneita maita. ympärillä olevaa suojapuustoa tulee säilyttää meluhaittojen vähentämiseksi.

Jätehuolto

  1. Toiminnan seurauksena ei saa aiheutua rata-alueen ja sen ympäristön roskaantumista. Alue tulee pitää siistinä ympärivuoden.
  2. Hyötykäyttöön soveltuvat jätteet (kuten käytetyt hylsyt, paperi, pahvi, metalli) tulee lajitella toisistaan erilleen ja toimitettava niille tarkoitettuihin keräyspaikkoihin riittävän usein. Toiminnassa tulee ottaa huomioon Laitilan kaupungin jätehuoltomääräykset. Jätemääristä ja laadusta on pidettävä kirjaa sekä toimituspaikoista. Tiedot on säilytettävä kirjallisesti tai sähköisesti kuusi vuotta.

Vaaralliset jätteet tulee säilyttää erillään asianmukaisissa astioissa ja varastotiloissa sekä toimittaa ne vähintään kerran vuodessa vaarallisia jätteitä vastaanottavaan laitokseen. Pilaantuneiksi todetut maa-ainekset ovat vaarallista jätettä ja ne tulee toimittaa vain sellaiseen paikkaan, jossa on oikeus vastaanottaa pilaantuneita jätemaita. Vaarallisten jätteiden siirrosta on laadittava siirtoasiakirja.

     Häiriötilanteet ja poikkeukselliset tilanteet

  1. Jos onnettomuudesta tai muusta siihen rinnastettavasta syystä alueella aiheutuu päästöjä tai syntyy jätettä siten, että siitä voi aiheutua välitöntä ja ilmeistä ympäristön pilaantumisen vaaraa on toiminnasta vastaavan tai jätteen haltijan ryhdyttävä välittömästi tilanteen vaatimiin toimiin pilaantumisen tai ympäristövahingon ehkäisemiseksi ja ilmoitettava tapahtuneesta valvontaviranomaiselle. Vahingoista, joista saattaa aiheutua vaaraa maaperälle tai pohjavedelle (esim. öljyvuoto), tulee tehdä ilmoitus myös Varsinais-Suomen ELY-keskukselle. Onnettomuus ja häiriötilanteita varten tulee toiminta-alueella olla riittävä alkusammutuskalusto ja vuotojen torjuntakalusto (imeytysaine ja sen keräysvälineet).

Raportointi

  1. Ampumaradan toiminnasta tulee pitää käyttöpäiväkirjaa, jossa on tiedot laukaisumääristä sekä toiminta-ajoista.

Kirjanpidosta tulee tehdä vuosittain yhteenveto ja toimitettava se seuraavan vuoden helmikuun loppuun mennessä ympäristönsuojeluviranomaiselle. Yhteenvedon tulee sisältää seuraavat tiedot:
- ampumaradan toiminta-ajat, arvio ammuntapäivien lukumääristä ja niiden ampujamäärä sekä laukausmäärä
- ampumarata-alueella pidetyt kilpailut
- alueella syntyneet jätteet ja niiden määrät ja toimituspaikat
- tarkkailutulokset ja –havainnot, mikäli niitä on toteutettu
- toiminnasta mahdollisesti tulleet valitukset / huomautukset
- häiriö- ja poikkeustilanteet sekä niiden johdota tehdyt toimenpiteet

Toiminnan muuttaminen tai lopettaminen

  1. Toiminnan olennaisesta lisäämisestä tai muuttamisesta, lopettamisesta tai toiminnanharjoittajan vaihtumisesta tulee ilmoittaa kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.
  1. Ennen toiminnan päättymistä ampumaradan maaperän pilaantuneisuus tulee selvittää maaperäanalyysein. Pilaantuneisuuden selvitys tulee tehdä yhteistyössä kunnan kanssa. Ampumaradan pilaantuneet rakenteet tulee poistaa ja vaihtaa puhtaisiin maa-aineksiin ja alue tulee siistiä ja maisemoida luvan voimassaoloaikana.
    Toiminnanharjoittajan tuleekin viimeistään kuusi kuukautta ennen toiminnan lopettamista esittää kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle suunnitelma toiminnan lopettamiseen liittyvistä ympäristönsuojelutoimista.
    Suunnitelmassa tulee esittää seuraavat tiedot:
    - suunnitelma maaperän tilan selvittämisestä ja mahdollisesti pilaantuneiden rakenteiden / maa-aineksien poistamisesta, toimituspaikoista ja vaihtamisesta puhtaisiin maa-aineksiin
    - alueen muu siivoaminen ja jätteiden toimituspaikat

RATKAISUN PERUSTELUT
Kun toimintaa harjoitetaan ilmoituksessa ja sen liitteissä sekä tässä päätöksessä esitetyllä tavalla ja noudatetaan päätöksen määräyksiä, toiminta täyttää ympäristönsuojelulain ja jätelain sekä niiden nojalla annettujen asetusten vaatimukset sekä ne vaatimukset, jotka luonnonsuojelulaissa ja sen nojalla on säädetty.

Toiminnasta ei aiheudu toiminnan laatu, määräykset ja sijoituspaikka huomioon ottaen terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, maaperän tai pohjaveden pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista, vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta tärkeän muun käyttömahdollisuuden vaarantumista toiminnan vaikutusalueella eikä eräistä naapuruussuhteista annetussa laissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta.

Toiminnalla on riittävä etäisyys naapureihin ja vesistöön, eikä toiminta sijoitu pohjavesialueelle. Hakija on vastineessaan rajannut toiminta-aikoja ja huomioinut tällä tavoin mahdollisesti toiminnasta aiheutuvat vaikutukset Iso-Hölön luonnonsuojelualueen linnustoon pesimäaikaan.

LUPAMÄÄRÄYSTEN PERUSTELUT
Lupamääräys 1 ja 2 on tarpeen annettujen määräysten noudattamisen valvomiseksi ampumaradalla, jolla on eri käyttäjiä. Päivitetyt yhteystiedot ovat tarpeen nopean tiedonkulun varmistamiseksi luvan saajan ja valvontaviranomaisen välillä, erityisesti poikkeustilanteissa.

Lupamääräys 3 ja 4. Hakemuksessa on esitetty radan käyttäjien keskuudessa vakiintuneet ammunta-ajat ja käytäntö ammunnoista sopimiseksi. Vuodessa on arkipyhiä ja yleisiä juhlapäiviä, jolloin ammunnasta aiheutuva melu voi olla erityisen häiritsevää, joten nämä päivät on ollut syytä rajata käyttöaikojen ulkopuolelle. Lupamääräys sallii poikkeamisen toiminta-ajoista satunnaisesti vuoden aikana. Ammuntakilpailujen ei saa järjestää touko-kesäkuussa suolintujen pesimämenestyksen takaamiseksi.

Lupamääräyksellä 5 taataan alueella liikkuminen ja ampumatoiminnan yleinen turvallisuus.

Lupamääräys 6 on tarpeen asutuksen viihtyvyyden vuoksi, meluhaittojen vähentämiseksi ja maaperän sekä pohjaveden suojelemiseksi. Lupamääräykset perustuvat valtioneuvoston päätökseen 53/1997 ampumaratojen aiheuttaman melutason ohjearvoihin. Toimet melun torjumiseksi ovat tarpeen, mikäli melutasot ylittävät ampumaradan toiminnalle annettu raja-arvot.

Meluntorjunta toimena radan käyttöaikojen rajaamisen sijaan hakija voi toteuttaa meluntorjuntaan rakenteellisia ratkaisuja tai kieltää näissä ampumasuojissa ilman äänenvaimenninta ampumisen. Ampumaratojen BAT- julkaisussa on arvioitu, että ampumasuoja, joka on tukevarakenteinen sekä sivuilta ja takaa umpinainen ja tiivis, suoraan seinien läpi kulkeva melu vaimenee rakenteesta riippuen noin 15–20 dB, parhaimmillaan jopa 25 dB.

Lupamääräykset 7 ja 8 on annettu alueen siisteydestä huolehtimiseksi, roskaantumisen ja alueen maaperän pilaantumisen estämiseksi. Määräys on annettu jätteiden määrän vähentämiseksi, asianmukaisen jätehuollon järjestämiseksi, jätteistä aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi ja jätteiden hyödyntämisen edistämiseksi.

Lupamääräys 9 on annettu maaperän ja pinta- sekä pohjavesien suojelemiseksi onnettomuus- ja vahinkotilanteessa.

Lupamääräys 10 ja 11 on annettu toiminnan tarkkailua, seurantaa ja raportointia varten. Ympäristövaikutusten seuraaminen ja toiminnan valvonta edellyttävät, että valvontaviranomainen saa tarpeelliset tiedot toiminnasta.

Lupamääräys 12. Toiminnanharjoittaja on velvollinen ilmoittamaan valvontaviranomaiselle valvonnan kannalta oleellisista muutoksista.

Lupamääräys 13 on toiminnan ympäristövaikutuksien arvioimiseksi sekä alueen saattamiseksi toiminnan päättymisen jälkeen ennalleen. Luodit sisältävät lyijyä ym. raskasmetalleja. Pilaantumisen selvittäminen on tarpeen maamassoja kaivettaessa ja on perusteltua maamassojen loppusijoituspaikan selvittämiseksi ja pinta- sekä pohjaveden pilaantumisvaaran ehkäisemiseksi.
Kaikki toimet ovat tarpeen ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi, mikä on kohtuullista toiminnan laajuuteen nähden. Luodeissa lyijyn lisäksi merkittäviä haitta-aineita ovat kupari, antimoni ja sinkki. Haulien merkittävimpiä haitta-aineita ovat lyijy ja antimoni. Lisäksi patruunoissa käytettävät ruudit ja niiden lisäaineet, kuten nitroglyseriini, saattavat olla ympäristölle haitallisia. Toiminnanharjoittajan on oltava selvillä toimintansa ympäristövaikutuksista. Suppeamman perustason selvitys voidaan katsoa riittäväksi, kun otetaan huomioon toiminnan laajuus ja se, että ampumarata ei sijaitse luokitellulla pohjavesialueella (ampumaratojen BAT- julkaisu).

ILMOITUKSEN VOIMASSAOLO
Päätös on voimassa toistaiseksi. Toiminnan päästöjä tai niiden vaikutuksia ja ympäristöön kohdistuvia riskejä lisäävä tai muu olennainen muutos toiminnassa aiheuttaa velvollisuuden uuden ilmoituksen tekemiseen. Toiminnan laajentaminen tai muuttaminen voi edellyttää, että toimintaan on haettava ympäristölupa.

Ympäristönsuojeluviranomainen voi täsmentää lupamääräyksiä tai täydentää päätöstä, mikäli se osoittautuu valvonnassa tarpeelliseksi.

Jos asetuksella annetaan ympäristönsuojelulain tai jätelain nojalla tämän ilmoituspäätöksen määräyksiä ankarampia säännöksiä tai ilmoituspäätöksestä poikkeavia säännöksiä ilmoituspäätöksen voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta päätöksen estämättä noudatettava.

SOVELLETUT SÄÄNNÖKSET
Ympäristönsuojelulaki (527/2014)
Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (712/2014)
Jätelaki (646/2011)
Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012)
Laki eräistä naapuruussuhteista (26/1920)
Hallintolaki (434/2003)
Valtioneuvoston päätös ampumaratojen aiheuttaman melutason ohjearvoista (53/1997)
Laitilan kaupungin jätehuoltomääräykset
Laitilan kaupungin ympäristönsuojelumääräykset

PÄÄTÖKSEN MAKSULLISUUS
Ilmoituksen käsittelystä peritään Laitilan kaupungin 1.1.2021 voimaan tulleen ympäristönsuojeluviranomaisen taksan mukainen maksu 1600 euroa.

PÄÄTÖKSEN ANTAMINEN
Päätös annetaan julkipanon jälkeen.

PÄÄTÖKSESTÄ TIEDOTTAMINEN
Päätös lähetetään hakijalle, Varsinais-Suomen ELY-keskukselle ja Laitilan kaupungin terveydensuojeluviranomaiselle. Päätöksen antamisesta ilmoitetaan niille, jotka ovat tehneet muistutuksen tai ilmaisseet mielipiteen tai ovat erikseen ilmoitusta pyytäneet sekä niille, joille on annettu lupahakemuksesta erikseen tieto.

Päätöksestä kuulutetaan Laitilan kaupungin ilmoitustaululla sekä internetsivuilla.

MUUTOKSENHAKU
Päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus liitteenä.

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Laitilan kaupungin rakennus- ja ympäristölautakunnan päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta.

                                   

Valitusaika                         

Valitusaika on 30 päivää päätöksen tämän päätöksen tiedoksisaannista. Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan.  Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöksen ja sitä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta kunnan verkkosivuilla.

 

Valitusoikeus                   

Päätöksestä voivat valittaa asianosaiset, rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät, toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät, valtion valvontaviranomainen sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen ja asiassa yleistä etua valvova viranomainen.

Valituksen sisältö             

Valituskirjelmässä, joka osoitetaan Vaasan hallinto-oikeudelle, on ilmoitettava

  •  päätös, johon haetaan muutosta
  •  valittajan nimi ja kotikunta
  •  postiosoite ja puhelinnumero ja mahdollinen sähköpostiosoite, joihin asiaa koskevat ilmoitukset  valittajalle voidaan toimittaa (mikäli yhteystiedot muuttuvat, on niistä ilmoitettava Vaasan  hallintooikeudelle, PL 204, 65101 Vaasa, sähköposti vaasa.hao@oikeus.fi)
  •  miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta
  •  mitä muutoksia päätökseen vaaditaan tehtäväksi
  •  perusteet, joilla muutosta vaaditaan
  •  valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitus, ellei valituskirjelmää toimiteta sähköisesti (faksilla tai sähköpostilla)

Valituksen liitteet              

Valituskirjelmään on liitettävä

  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
  • mahdollisen asiamiehen valtakirja tai toimitettaessa valitus sähköisesti selvitys asiamiehen toimivallasta

Valituksen toimittaminen

Valituskirjelmä liitteineen on toimitettava Vaasan hallinto-oikeuteen. Valituskirjelmän on oltava perillä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä. Valituskirjelmä liitteineen voidaan lähettää myös faksina tai sähköpostilla, jolloin valituskirjelmän on oltava toimitettu niin, että se on käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Vaasan hallinto-oikeuden kirjaamon yhteystiedot

                                  käyntiosoite:                         Korsholmanpuistikko 43, 4. krs

postiosoite:                           PL 204, 65101 Vaasa

puhelin:                                029 56 42780

faksi:                                     029 56 42760

sähköposti:                           vaasa.hao@oikeus.fi

aukioloaika:                          klo 8–16.15

Oikeudenkäyntimaksu     

Vaasan hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.