Rakennus- ja ympäristölautakunta, kokous 10.11.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 22 Kusnin ampumaradan ympäristölupahakemus, Laitilan Metsästysseura ry

LAIDno-2021-340

Valmistelija

  • Tuija Kailaste, Ympäristöpäällikkö, tuija.kailaste@laitila.fi

Perustelut

Kusnin ampumaradan ympäristölupahakemus, Laitilan metsästysseura ry

ASIA

Ympäristölupaa haetaan olemassa olevalle ampumaradalle, joka on velvoitettu hakemaan ympäristölupaa. Ampumaradalla on ollut toimintaa vuodesta 1990 asti.

LUVANHAKIJA

Laitilan Metsästysseura ry
Pirttikyläntie 372
23800 Laitila

TOIMINTA JA SEN SIJAINTI

Ympäristölupahakemus koskee Laitilan metsästysseura ry:n olemassa olevan ampumaradan toimintaa kiinteistöllä Erälä 400-419-10-272, Kusnin kylässä. Lupaa haetaan kivääri- ja haulikkoradalle. Toiminta koostuu Laitilan metsästysseuran ry:n järjestämistä harjoitusammunnoista ja kerran vuodessa järjestettävästä seuramestaruuskilpailusta.

LUPAVELVOLLISUUS

Ulkona sijaitseva ampumaratatoiminta on luvanvaraista ympäristönsuojelulain (527/2014) 27 §:n liitteen 1 taulukon 2 kohdan 14 a) mukaisesti.

LUPAVIRANOMAISEN TOIMIVALTA

Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen on toimivaltainen lupaviranomainen ulkona sijaitsevan ampumaradan ympäristölupa-asiassa ympäristönsuojelusta annetun valtioneuvoston asetuksen (713/2014) 2 §:n kohdan 13) a mukaisesti. Laitilan kaupungissa ympäristönsuojeluviranomainen on rakennus- ja ympäristölautakunta.

ASIAN VIREILLETULO

Hakemus on saapunut ympäristönsuojeluviranomaiselle 26.3.2021.

TOIMINTAA KOSKEVAT LUVAT, SOPIMUKSET JA ALUEEN KAAVOITUSTILANNE

Toiminnalle ei ole aikaisempaa ympäristölupaa. Toiminnalle on läänihallituksen myöntämä ampumaratalupa.

Kiinteistö on Laitilan Metsästysseura ry:n omistuksessa.

Ampumarata sijaitsee Ympäristöministeriö vahvistamassa 20.3.2013 maakuntavaltuuston 10.12.2010 hyväksymässä Varsinais-Suomen maakuntakaavassa maa- ja metsätalousvaltaisella alueella (M). Ampumaradan vieressä on kaavaan merkitty pohjavesialue (pv).

TOIMINNAN SIJAINTIPAIKAN YMPÄRISTÖ JA POHJAVESIOLOSUHTEET

Ampumarata sijaitsee metsikköisen alueen keskellä soraharjulla. Ampumaradan lisäksi kiinteistöllä on metsästysmaja, sauna, lahtivaja, varasto ja puuhuone.

Lähin asuinkiinteistö ja sen kaivo sijaitsee noin 330 metrin ja loma-asuinkiinteistö noin 350 metrin etäisyydellä rata-alueesta.
Lähin muinaisjäännös Hautvuori sijaitsee noin 300 metrin etäisyydellä alueesta.

Ampurata sijaitsee Puntarin pohjavesialueen pohjoisrajalla. Etäisyyttä vedenottamoon on noin 2,34 km, ja rata ei sijaitse pohjaveden muodostumisalueella eikä vedenottamon kaukosuojavyöhykkeellä. Lisäksi kalliokynnysten takia ampuradan ja vedenottamon välillä ei ole hydraulista yhteyttä. Lähin vesistö on Ketunjoki, joka lähimmillään sijaitsee alueesta noin 810 metrin etäisyydellä, rata-alueesta pohjoisen suunnassa.

Ampumarata-alue ei sijaitse yleisen edun valvonnan kannalta merkityksellisten alueiden kuten luonnonsuojelu- tai Natura-alueiden vaikutusalueella.

TOIMINNAN KUVAUS

Ampumarata-alueella sijaitsee kiväärirata ja haulikkorata. Kivääriradalla on yksi ampumapaikka, joka on varustettu katoksella. Haulikkoradalla harjoitetaan trap ammuntaa viidestä eri ampumapaikasta. Ampumarataa voivat käyttää Laitilan metsästysseura ry:n jäsenet. Radan käyttöajat ovat maanantai-lauantai 9-21 ja sunnuntaisin 12-20.

Laitilan metsästysseura ry järjestää säännöllistä trap ammuntaa jäsenistölleen kerran viikossa maanantaisin toukokuun puolivälistä elokuun puoliväliin. Haulikkoradalla laukausmäärät ovat vuodessa 2500-3000 laukausta. Kivääriradalla ei tapahdu ammuntaa säännöllisesti, ja ammunta painottuu elo-syyskuun vaihteeseen ennen metsästyskauden alkua. Kivääriradalla harjoitetaan pääosin kohdistusammuntoja, joten laukausmäärät vuodessa ovat 500-1000 laukausta. Äänenvaimentimien käyttö kivääreissä on hyvin yleistä.

Haulikkoradalla järjestetään kerran vuodessa seuran mestaruuskilpailut elokuussa, joissa ammutaan 200-300 laukausta.

Ampumaradalla ei ole luotien talteenottojärjestelmää. Kivääriradan taustavallista ei ole poistettu iskemäkohtia eikä haulikkoradan putoamisalueelta hauleja. Taustavalli on luonnonrinne, joka on korkeudeltaan noin 5 metriä.

VEDEN KÄYTTÖ

Alueella ei ole kaivoa, juoksevaa vettä tai viemäröintiä.

LIIKENNE JA LIIKENNEJÄRJESTELYT

Arvioitu ampumaradan toiminnasta aiheutuvan liikenteen määrä on noin 6 kevyttä ajoneuvoa viikossa.

YMPÄRISTÖASIOIDEN HALLINTAJÄRJESTELMÄ

Käytössä ei ole ympäristöasioiden hallintajärjestelmää

YMPÄRISTÖKUORMITUS JA SEN VÄHENTÄMINEN

TOIMINNASTA AIHEUTUVA MELU

Luvanhakijan mukaan toiminta on pienimuotoista ja äänenvaimentimien käyttö lisääntyy jatkuvasti, joten melun torjuntatoimenpiteet eivät ole tarpeellisia tällä hetkellä.

PÄÄSTÖT MAAPERÄÄN, POHJAVESIIN JA PINTAVESIIN SEKÄ NIIDEN SUOJELU

Haulikkoradalta kerätään ammuntojen jälkeen ehjät savikiekot. Lisäksi rata-alue pyritään siivoamaan ainakin kerran vuodessa.

Ampumarata-alue sijaitsee pohjavesialueen tuntumassa. Lähistöllä ei ole merkittäviä muita vesistöjä.

JÄTTEET

Jätenimike

Arvioitu määrä (kg/a)

Toimituspaikka (jos tiedossa)

Maalitaulut

10

Jätehuolto M. Helistölä Oy

Patruunoiden pakkaukset

5

Jätehuolto M. Helistölä Oy

Muoviset haulikupit

4,5

Jätehuolto M. Helistölä Oy

Hylsyt

30

Jätehuolto M. Helistölä Oy

Kiekot

220

 

Luodit ja haulit

82

 

Sekajäte

10

Jätehuolto M. Helistölä Oy

PARAS KÄYTTÖKELPOINEN TEKNIIKKA (BAT) JA YMPÄRISTÖN KANNALTA PARHAAT KÄYTÄNNÖT

Luvanhakijan mukaan nykyiset toimintatavat riittävät, sillä toiminta on pienimuotoista.

VAIKUTUKSET YMPÄRISTÖÖN

Toiminnasta aiheutuu melua, joka luvanhakijan arvion mukaan ei aiheuta haittaa lähistöllä asuville.

Hakemuksen mukaan ampumarata-alueella ei säilytetä tai käytetä aineita, jotka aiheuttaisivat riskiä ympäristölle tai pohjavedelle.

TOIMINNAN JA SEN VAIKUTUSTEN TARKKAILU

Ammuntojen aikana trap-radalla on valvoja, joka kirjaa ammuntasuoritukset. Valvojan kirjanpito toimitetaan seuran sihteerille, joka toimittaa ne tarvittaessa eteenpäin.

YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTI

Hakemuksen mukainen toiminta ei edellytä ympäristövaikutusten arvioinnista annetun lain mukaista selvitystä.

LUPAHAKEMUKSESTA TIEDOTTAMINEN

Ampumaradan lähiasukkaille sekä naapurikiinteistöjen omistajille on lähetetty tieto asian vireillä olosta ja varattu tilaisuus tulla kuulluksi 5.5.2021 lähetetyillä kirjeillä. Kuulutus sekä hakemukseen liittyvät asiakirjat ovat olleet nähtävillä Laitilan kaupungin teknisessä toimessa 7.5.-14.6.2021 välisenä aikana. Kuulutus hakemuksen vireillä olosta on julkaistu 7.5.2021 paikallislehdessä. Hakemuksesta on varattu tilaisuus lausunnon antamiseen Varsinais-Suomen ELY-keskukselle, Poliisille ja Laitilan kaupungin terveydensuojeluviranomaiselle.

LAUSUNNOT

Varsinais-Suomen ELY-keskus toimitti lausuntonsa 12.5.2021. Lausunnossaan se toteaa, että ennen mahdollista luvan myöntämistä hakemusta on täydennettävä ympäristönsuojeluasetuksen 7 §:n tarkoittamalla selvityksellä. Ympäristönsuojeluasetuksen (4.9.2014/713) 7 §:n mukaan, jos toiminta sijoitetaan tärkeälle tai muulle vedenhankintakäyttöön soveltuvalle pohjavesialueelle, hakemuksessa on oltava tarvittaessa mm. hydrogeologinen yleiskuvaus pohjavesialueesta, selvitys pohjaveden tilasta ja maaperän laadusta, tiedot pohjaveden pinnankorkeuksista ja virtaussuunnista, selvitys toimenpiteistä, joilla estetään päästöt maaperään ja pohjaveteen sekä muista suunnitelluista pohjaveden suojaustoimenpiteistä, selvitys kaivoista ja vedenottamoista sekä hankkeen vaikutuksista niihin.

Ampumarata sijaitsee Puntarin vedenhankintaa varten tärkeällä pohjavesialueella (1-luokka) pohjaveden varsinaisen muodostumisalueen ulkopuolella. Ampumaradan ja pohjavesialueen muodostumisalueen hydraulista yhteyttä rajoittaa kallioalue. Kivääriradan taustavalli on pohjavesialueen rajalla. Trapradan ampumasektori suuntautuu pohjavesialueen reunavyöhykettä pitkin kaakkoon päin alueella, jonka maanpinta on maaperäkartan tietojen mukaan kalliota.

Puntarin hiekkamuodostuma on osa luode-kaakko suuntaista pitkittäisharjujaksoa. Muodostuman luoteisosassa harjun sorakerrokset ovat ohuita ja kallio paikoin lähellä maanpintaa. Kalliokynnykset jakavat pohjavesialueen kolmeen osaan. Pohjoisosan pohjavesi purkautuu pohjoiseen suoalueelle. Puntarin vedenottamo on pohjavesialueen eteläosassa. Kokemäenjoen-saaristomeren-selkämeren vesienhoitosuunnitelmassa pohjavesialueen määrällinen ja kemiallinen tila on arvioitu kokonaisuutena hyväksi eikä pohjavesialuetta ole luokiteltu riskialueeksi.

Hakemuksen tarkoittamalla alueella ei ole tehty maaperän pilaantuneisuuden tai kunnostustarpeen selvityksiä. Hakemuksesta ei ilmene, mihin ampumaradan pintavedet johdetaan.

V-S ELY keskus katsoo, että pohjavesialueelle sijoittuva ampumaradan toiminta lisää pohjaveden ja maaperän pilaantumisriskiä pohjavesialueella. Ottaen kuitenkin huomioon ampumaradan sijainti pohjaveden varsinaisen muodostumisalueen ulkopuolella, hydraulista yhteyttä osin rajoittavat kallioalueet ja toiminnan pienimuotoisuus, voi toiminnan jatkaminen alueella olla mahdollista, mikäli maaperän ja pohjaveden pilaantuminen voidaan estää suojaus- ja seurantatoimilla. Lupaprosessin yhteydessä tulee ottaa huomioon ainakin seuraavat asiat:

  • Maaperän mahdollinen pilaantuminen tulee selvittää ennen luvan myöntämistä konsultin tai vastaavan asiantuntijan toimesta. Selvityksessä tulee kuvata alueelle kertyneen luotijätteen määrä, haitallisten aineiden pitoisuudet maaperän eri osissa ja pohjavedessä sekä aineiden kulkeutuminen ja levinneisyys. Mikäli maaperän havaitaan pilaantuneen, alueella on ryhdyttävä asianmukaisiin kunnostustoimenpiteisiin.
  • Ampumaradan vaikutukset pintavesiin tulee selvittää ainakin kertaluontoisesti ampumaradan alapuolisesta ojastosta. Tulosten perusteella arvioidaan pintaveden tarkkailutarve
  • Ampumaradan vaikutukset pohjavesiin tulee selvittää pohjaveden virtaussuunnassa radan alapuolella ampumaradan välittömässä läheisyydessä. Selvityksen perusteella arvioidaan pohjaveden laadun tarkkailutarve ja tarkkailun tiheys. Pohjaveden laadun tutkimuksiin on suositeltavaa sisällyttää ainakin seuraavat parametrit: metallit (ainakin Pb, As, Ab, Cu, Ni, ja Zn), PAH-yhdisteet sekä sähkönjohtavuus, kokonaiskovuus, happi ja pH. Pohjavesiseurannan tulokset toimitetaan vuosittain tiedoksi kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle ja Varsinais-Suomen ELY-keskukselle.
  • Hakemuksessa tulee maaperäselvityksen ja vesinäytteiden tulosten perusteella esittää riskinarvio haitallisten aineiden kulkeutumisesta pohjaveteen sekä arvio alueen maaperän mahdollisesta puhdistustarpeesta. Riskitarkastelussa tulee huomioida erityisesti se, että vaikutukset voivat ilmetä vasta vuosien kuluttua.
  • Hakemukseen tulee liittää riskinarvioon perustuva suunnitelma pohjaveden ja pintaveden tarkkailusta. Seurannassa on esitettävä muun muassa tiedot käytettävistä tutkimuspisteistä, analyyseistä, näytteenottoajankohdista ja raportointitavasta.
  • Hakemusta tulee tarvittaessa täydentää suunnitelmalla ratojen suojaustoimista ympäristöhaittojen estämiseksi.
  • Hakijan tulee selvittää ympäristöystävällisten haulien ja kiekkojen käyttömahdollisuutta. Alueelle kertyvä luotijäte ja savikiekot tulee mahdollisuuksien mukaan poistaa vuosittain ja toimittaa asianmukaiseen jatkokäsittelyyn. Toiminnan loppuessa luvan hakijan tulee laatia radalle lopettamissuunnitelma.

Täydennetystä hakemuksesta tulee pyytää uusi lausunto Varsinais-Suomen ELY-keskukselta.

V-S ELY kommentoi meluvaikutuksista seuraavaa:

  • Lupahakemuksen kohdassa tietoa melusta ja sen vähentämisestä on todettu, että haitat ovat vähäisiä, joten nykyiset toimintatavat riittävät hakija mielestä. Hakemuksen liitteenä ei ole selvityksiä ampumaradan melutasoista, meluvaikutuksista, eikä selvitys sisällä myöskään selvitystä meluntorjuntatoimenpiteistä.
  • Ampumaratamelun kannalta merkittävää radan käyttö ja sen läheisyydessä sijaitsevat melulle herkät kohteet. Kyseisen radan osalta lähin asuinrakennus (MÄNTYLÄ, A) sijaitsee radasta noin 330 m kaakkoon. Lähin loma-asunto (B) on radasta 350 m luoteeseen. Luonnonsuojelualue Hautvuori sijaitsee noin 300 metriä radasta luoteeseen.
  • Ampumamelu on hyvin suuntautuvaa ampumasuuntaan. Luodikkoradan suunta on koilliseen ja ampumamäärä on 500-1000 laukausta/a. Haulikkoradan ampumasektori on itä-kaakkoon ja radalla ammutaan noin 2500-3000 laukausta/a.
  • Hakemuksen liitteenä olevan maastokartan mukaan asuinrakennuksen A) ja radan välillä on noin 10 metrin korkuinen maaston kohouma, mutta ei varsinaista luonnon muodostumien mukaista meluntorjuntaa.
  • Toiminnan harjoittajan tulee olla tietoinen toimintansa ympäristövaikutuksista.
  • Ampumaradan osalta ampumamelu voi olla asukkaille ja loma-asukkaille sekä luonnonsuojelualueen osalta merkittävä vaikutus, joka tulee riittävällä tasolla selvittää ennen ympäristöluvan myöntämistä. Meluselvityksen jälkeen tulee esittää riittävä suunnitelma meluntorjunnan tarpeesta.
  • Kyseisen ampumaradan osalta lähin häiriintyvä kohde sijaitsee varsin lähellä rataa, joten tapaukseen riittävä meluselvitys on tarpeen tehdä ennen ympäristöluvan myöntämistä. Myös luonnonsuojelualueen ja loma-asunnon melulle altistuminen on tarpeen selvittää.
  • Ampumamelun osalta on säädetty VnP ampumaratojen aiheuttaman melutason ohjearvoista (53/1997). Asumiseen käytettävillä alueilla ampumaradan meluhaittojen ehkäisemiseksi ja ympäristön viihtyisyyden turvaamiseksi on ohjeena, ettei melutaso saa ylittää A-painotettua enimmäistasoa impulssiaikavakiolla (LAImax) 65 dB, loma-asuntoalueella ja luonnonsuojelualueella sovelletaan melutasoa LAImax 60 dB.
  • Ympäristöluvassa asetetusta melutasosta tulee kyseisen radan osalta raja-arvo, jota toiminnassa tulee noudattaa. Kyseisessä kohteessa on tarpeen pohtia, sijaitseeko loma-asunto vakiintuneella tai kaavanmukaisella loma-asuntoalueella.
  • Mikäli meluselvityksessä todetaan, että kyseinen melutaso häiriintyvässä kohteessa ylittyy, niin radanpitäjän tulee suunnitella riittävät meluntorjuntatoimet häiriön vähentämiseksi.

Lounais-Suomen poliisilaitos on antanut hakemuksen johdosta lausunnon (20.5.2021), jossa toteaa seuraavaa:
Lounais-Suomen poliisilaitoksella ei ole huomautettavaa Laitilan metsästysseura ry:n, Kusnin ampumaradan ympäristölupahakemukseen. Poliisilaitos kannattaa ampumaratojen kehittämistä sekä turvallisuus- ja ympäristösuojeluasioiden huomioimista alueen ampumaradoilla. Lounais-Suomen alueella ovat ampuma-aseisiin liittyvien hankkimislupien määrät olleet kasvussa, joten harrastusmahdollisuuksien kehittäminen on osaksi myös välttämätöntä.

Uudenkaupungin ympäristöterveydenhuolto ei antanut lausuntoa ympäristölupahakemuksesta.

Ympäristölupahakemuksen johdosta ei jätetty huomautuksia, muistutuksia tai mielipiteitä.

HAKIJAN VASTINE

Hakija on Varsinais-Suomen ELY-keskuksen antaman kommentin vastineeksi teettänyt ampumarata-alueen kivääri- ja haulikkoammunnoista melumittaukset 8.6.2021. Mittauksista ja niiden tuloksista on vastannut Promethor Oy. Ampumaratamelun mittausraportti (16.6.2021):

Promethor Oy mittasi Laitilan Metsästysseura ry:n Kusnin ampumaradan ammuntamelun melutasoa radan ympäristössä 8.6.2021. Tässä raportissa esitetään mittauksin liittyvät asiat sekä mittausten tulokset. Mittaukset suoritettiin ympäristöministeriön julkaiseman ”Ampumaratamelun mittaaminen”- ohjeen mukaisesti. Tuloksia on verrattu valtioneuvoston päätöksessä 53/1997 esitettyihin melutason ohjearvoihin. Mittaajan paikan päällä tekemien havaintojen perusteella hiekkakuoppa-alueella oleva kiinteistöt eivät ole virkistyskäytössä, vaikka Maanmittauslaitoksen tietojen mukaan alueella on yksi lomarakennus. Raportin liitteestä olevasta kuvasta käy ilmi, että kyseessä on ennemminkin käytöstä poistunut rakennus tai mahdollinen varastorakennus.

Mittaustulosten perusteella trap-radalla ja kivääriradalla tapahtuvan ammunnan melutaso alitti ohjearvon 65 dB(A) lähimmällä asuinrakennuksella ja vapaa-ajan rakennusten ohjearvon 60 dB(A) hiekkakuoppa-alueen mittauspisteellä. 

Mittausten aikana sääolosuhde oli pääosin tyyni ja alueella vallitsivat mittaajan havaintojen perusteella melun leviämisen kannalta hyvät olosuhteet.

Hakija on myös teettänyt Lounais-Suomen vesi-  ja ympäristötutkimus Oy:llä Kusnin ampumarata-alueelta maaperätutkimukset sekä otattanut pinta- ja pohjavesinäytteet 8.9.2021. Vesinäytteet otettiin ampumaradan porakaivosta ja ampumaradan itäpuolella sijaitsevasta ojasta. Lisäksi otettiin maaperänäyte ampumaradan maalialueelta. Havaintopaikkojen sijainti on esitetty kuvassa 1 ja tulokset liitteessä 1 ja 2.

Lounais-Suomen vesi- ja ympäristötutkimus Oy on todennut näytetuloksista seuraavasti 22.9.2021. Ampumaradan porakaivoa (Kaivo) juoksutettiin runsaasti ennen näytteenottoa. Vesi oli lähes hapetonta. Vedessä havaittiin runsaasti etenkin sinkkiä sekä myös kuparia ja nikkeliä; pitoisuudet ylittivät pohjaveden ympäristönlaatunormit (VNA 341/2009).  Nikkelipitoisuus ylitti myös talousveden raja-arvon (STM  401/2001). Lisäksi vedessä havaittiin PAH-yhdisteistä fenantreeniä, fluoranteenia ja pyreeniä. Vesi oli lievästi hapanta. Ampumaradan itäpuolen ojassa (Oja) vedestä tutkitut metallipitoisuudet olivat pieniä. Havaintopaikka sijaitsee noin 200 metriä ampumaradasta itään. Maaperänäytteeseen (Maaperä) kerättiin noin 30 osanäytettä eri puolilta maalialuetta, ja näytteet yhdistettiin yhdeksi koontinäytteeksi. Näytteet otettiin 5–10 cm syvyydestä. Maaperä oli pääosin sahanpurua. Näytteen kuiva-ainepitoisuus oli 69 %. Tutkitut metallipitoisuudet alittivat esim. maaperän haitallisille aineille annetut kynnys-  ja ohjearvot (VNA  214/2007). Lyijypitoisuus oli suurempi kuin asetuksen liitteessä annettu maaperän luontainen pitoisuus. Myös antimonipitoisuus oli koholla luontaiseen pitoisuuteen verrattuna. Muut metallipitoisuudet olivat luontaisella tasolla. 

Varsinais-Suomen ELY-keskus on kommentoinut maaperä sekä pinta- ja pohjavesinäytetuloksista seuraavaa 18.10.2021: Tehty maaperätutkimus on melko puutteellinen. Tutkimuksessa ei ole perusteltu, miksi näytteet on otettu juuri ko. alueelta, mitä havaintoja näytteenottaja on näytteiden yhteydessä tehnyt ja onko näytteenottoa esim. ohjattu kenttämittauksilla. Tai onko kyseessä maaperänäytteenotto, jos kyse oli pääosin sahanpurusta. Nyt otettujen tulosten perusteella mitään hälyttäviä pitoisuuksia ei kuitenkaan ollut. Ampumarata sijaitsee kalliokynnyksen toisella puolella ja maaperäpaksuudet saattavat olla ohuita. Kattavampi maaperätutkimus olisi ainakin tehtävä siinä vaiheessa, kun toiminta muuttuu olennaisesti tai toiminta lopetetaan.

Porakaivon veden säännöllinen tarkkailu, jätteiden poisto säännöllisesti sekä tarkkailun ja jätteiden poiston raportointi tulisi sisällyttää lupaan. Vesitarkkailutulokset pyydetään toimittamaan myös ELY-keskukseen.

TARKASTUKSET

Alueelle on suoritettu lupavalmisteluun liittyvä maastokäynti maaperä sekä pinta- ja pohjavesinäytteenoton kanssa samaan aikaan 8.9.2021. Ympäristöpäällikkö on ollut paikalla porakaivosta pohjavesinäytteen ottamishetkellä sekä kun maaperän koontinäyte on kerätty haulikkoradan alueelta. Näytteet otettiin alueelta, jonne arvioidaan aiheutuvan suurin kuormitus haulien haitta-aineista ampumasuunta huomioiden. Rata-alueelle on levitetty purua ehkäisemään savikiekkojen sirpaloitumista sekä helpottamaan niiden keräämistä. Maaperänäytteet otettiin maaperän ja purun välimaastosta siten, että se kuvastaisi parhaiten nykytilannetta. Maaperän koontinäyte sisältää pienellä lapiolla kaivettua rata-alueen pohjamaata sekä sen pinnalla ollutta purua. Maastokäynnistä ei laadittu muistiota.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuija Kailaste, Ympäristöpäällikkö, tuija.kailaste@laitila.fi

LUPALAUTAKUNNAN RATKAISU

Rakennus- ja ympäristölautakunta myöntää Laitilan metsästysseura ry:lle ympäristönsuojelulain tarkoittaman luvan ampumaradan toiminnalle kiinteistölle Erälä 400-419-10-275, Kusnin kylässä, Laitila. Lupa myönnetään toistaiseksi voimassaolevaksi.

Luvan myöntämisen edellytyksenä on, että toimintaa harjoitetaan lupahakemuksen mukaisesti ja seuraavien lupamääräysten mukaisesti:

LUPAMÄÄRÄYKSET
Yleiset toimintaa koskevat määräykset
Toiminta

  1. Ampumaradalle tulee nimetä vastuuhenkilö, joka vastaa ampumaradan toiminnasta, syntyvistä jätteistä sekä tarkkailusta ja kirjanpidosta sekä siitä, että alueella toiminta on lupamääräysten mukaista. Vastuuhenkilön yhteystiedot tulee ilmoittaa valvontaviranomaiselle ja yhteystiedot tulee pitää ajantasaisena.
  2. Ampumarata-alueella tulee olla ilmoitustaulu tai muu vastaava, josta ilmenee toiminnasta vastaavan henkilön yhteystiedot, toimintaohjeet vahingon sattuessa ja tieto ampumaradan yksittäistä käyttäjää koskevista määräyksistä ja ohjeista, kuten ampumaradan toiminta-ajat. Taulun tiedot tulee pitää ajantasaisena.
  3. Ampumarataa saa käyttää vain hakemuksessa esitettyihin kivääri- ja haulikkoammuntalajeihin. Ampumarataa ei saa käyttää muuhun kuin ampumaharjoituksien ja ammuntakilpailujen järjestämiseen.
  4. Ampumaradalla saa ampua maanantaista perjantaihin klo 9.00-21.00 ja lauantaisin 9.00-18.00 sekä sunnuntaina klo 12.00-18.00. Toiminta-ajoista on mahdollista poiketa satunnaisesti vuoden aikana. Toimintaa ei saa harjoittaa yleisinä arkipyhinä ja juhlapäivinä.
  5. Ampumarata-alue tulee merkitä selvästi maastoon varoitustaulujen ja rajamerkkien avulla. Varoitusmerkkien ja suojavallien kunnosta tulee pitää huolta. Ammunnan aikana tulee käyttää salkoon nostettua punaista lippua, joka saa olla esillä vain oikeina tapahtuma-aikoina.

Meluntorjunta

  1. Toiminta tulee järjestää siten, että siitä ei aiheudu kohtuutonta melu- tai muuta haittaa alueen ympäristölle, asukkaille tai muille toimijoille.

    Toiminnasta aiheutuva melutaso ei saa ylittää 65 dB asumiseen käytettävillä alueilla eikä 60 dB loma-asumiseen käytettävillä alueilla. Melutasot on määritetty A-painotettuna enimmäistasona impulssiaikavakiolla (LAlmax). (VNA 53/1997)
    Mikäli epäillään melurajojen ylittymistä ja melusta tulee valituksia, ympäristönsuojeluviranomainen voi tarvittaessa antaa lisämääräyksiä meluntorjuntaan ja edellyttää melumittauksia. Mittauksen tekijällä on oltava riittävä asiantuntemus ja mittaukset tulee tehdä ympäristöministeriön ampumaratamelun mittausohjeiden mukaisesti. Mittaussuunnitelma ja ilmoitus melumittauksen ajankohdasta on toimitettava valvontaviranomaiselle vähintään kaksi viikkoa ennen mittauksen suorittamista.

Mikäli ampumaradan melutasot ylittyvät tulee toiminnanharjoittajan mm. parantaa ampumasuojia rakenteita tiivistämällä tai toteuttaa muita rakenteellisia toimenpiteitä äänen eristämiseksi. Ampumapaikkojen rakenteiden parantamisen lisäksi toiminnanharjoittajan on pyrittävä vähentämään melun leviämistä suoja- ja äänivallein. Ampumaradan äänivallien rakentamisessa, kunnostamisessa ja ylläpidossa (kuten korottamisessa) saa käyttää vain pilaantumattomia maa-aineksia. Uudet maavallit on sijoitettava siten, ettei niiden alle jää raskasmetalleilla pilaantuneita maita. Ympärillä olevaa suojapuustoa tulee säilyttää meluhaittojen vähentämiseksi

Jätehuolto

  1. Toiminnan seurauksena ei saa aiheutua rata-alueen ja sen ympäristön roskaantumista. Alue tulee pitää siistinä ympärivuoden.
  2. Hyötykäyttöön soveltuvat jätteet (kuten käytetyt hylsyt, paperi, pahvi, metalli) tulee lajitella toisistaan erilleen ja toimitettava niille tarkoitettuihin keräyspaikkoihin riittävän usein. Toiminnassa tulee ottaa huomioon Laitilan kaupungin jätehuoltomääräykset.

Jätemääristä, laadusta ja toimituspaikoista on pidettävä kirjaa. Tiedot on säilytettävä kirjallisesti tai sähköisesti kuusi vuotta.

Vaaralliset jätteet tulee säilyttää erillään asianmukaisissa astioissa ja varastotiloissa sekä toimittaa ne vähintään kerran vuodessa vaarallisia jätteitä vastaanottavaan laitokseen. Pilaantuneiksi todetut maa-ainekset ovat vaarallista jätettä ja ne tulee toimittaa vain sellaiseen paikkaan, jossa on oikeus vastaanottaa pilaantuneita jätemaita. Vaarallisten jätteiden siirrosta on laadittava siirtoasiakirja.

     Häiriötilanteet ja poikkeukselliset tilanteet

  1. Jos onnettomuudesta tai muusta siihen rinnastettavasta syystä alueella aiheutuu päästöjä tai syntyy jätettä siten, että siitä voi aiheutua välitöntä ja ilmeistä ympäristön pilaantumisen vaaraa on toiminnasta vastaavan tai jätteen haltijan ryhdyttävä välittömästi tilanteen vaatimiin toimiin pilaantumisen tai ympäristövahingon ehkäisemiseksi ja ilmoitettava tapahtuneesta valvontaviranomaiselle.

Vahingoista, joista saattaa aiheutua vaaraa maaperälle tai pohjavedelle (esim. öljyvuoto), tulee tehdä ilmoitus myös Varsinais-Suomen ELY-keskukselle. Onnettomuus ja häiriötilanteita varten tulee toiminta-alueella olla riittävä alkusammutuskalusto ja vuotojen torjuntakalusto (imeytysaine ja sen keräysvälineet).

     Tarkkailu

  1. Toiminnanharjoittajan tulee seurata toiminnan ympäristövaikutuksia selvittämällä porakaivon vedenlaatu kolmen vuoden välein, seuraavan kerran 2024 elokuussa. Suunnitelma vesinäytteestä otettavista riittävistä analyyseistä tulee esittää ja hyväksyttää ympäristönsuojeluun viranhaltijalla kaksi viikkoa ennen näytteenottoa. Näytteenottajan tulee olla sertifioitu ja analyysit on teetettävä akkreditoidussa laboratoriossa. Vesitarkkailutulokset tulee toimittaa kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle sekä Varsinais-Suomen ELY-keskukseen.

      Raportointi

  1. Ampumaradan toiminnasta tulee pitää käyttöpäiväkirjaa, jossa on tiedot laukaisumääristä radoittain ja asetyypeittäin sekä toiminta-ajoista.
  2. Kirjanpidosta tulee tehdä vuosittain yhteenveto ja toimitettava se seuraavan vuoden helmikuun loppuun mennessä ympäristönsuojeluviranomaiselle. Yhteenvedon tulee sisältää seuraavat tiedot:

    - ampumaradan toiminta-ajat, arvio ammuntapäivien lukumääristä ja niiden ampujamäärä
    - laukausmäärä radoittain ja asetyypeittäin
    - ampumarata-alueella pidetyt kilpailut
    - alueella syntyneet jätteet ja niiden määrät ja toimituspaikat
    - tarkkailutulokset ja –havainnot, mikäli niitä on toteutettu
    - toiminnasta mahdollisesti tulleet valitukset / huomautukset
    - häiriö- ja poikkeustilanteet sekä niiden johdota tehdyt toimenpiteet

Toiminnan muuttaminen tai lopettaminen

  1. Toiminnan olennaisesta lisäämisestä tai muuttamisesta, lopettamisesta tai toiminnanharjoittajan vaihtumisesta tulee ilmoittaa kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.
  2. Ennen toiminnan päättymistä ampumaradan maaperän pilaantuneisuus tulee selvittää maaperäanalyysein. Pilaantuneisuuden selvitys tulee tehdä yhteistyössä kunnan kanssa. Ampumaradan pilaantuneet rakenteet tulee poistaa ja vaihtaa puhtaisiin maa-aineksiin ja alue tulee siistiä ja maisemoida luvan voimassaoloaikana.

    Toiminnanharjoittajan tuleekin viimeistään kuusi kuukautta ennen toiminnan lopettamista esittää kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle suunnitelma toiminnan lopettamiseen liittyvistä ympäristönsuojelutoimista.

    Suunnitelmassa tulee esittää seuraavat tiedot:
    - suunnitelma maaperän tilan selvittämisestä ja mahdollisesti pilaantuneiden rakenteiden / maa-aineksien poistamisesta, toimituspaikoista ja vaihtamisesta puhtaisiin maa-aineksiin
    - alueen muu siivoaminen ja jätteiden toimituspaikat

RATKAISUN PERUSTELUT
Luvan myöntämisen edellytykset
Tämän päätöksen ja hakemuksen mukaisesti harjoitettuna toiminta täyttää ympäristönsuojelulain ja jätelain sekä niiden nojalla annettujen asetusten vaatimukset sekä ne vaatimukset, jotka luonnonsuojelulaissa ja sen nojalla on säädetty.

Toimittaessa tämän päätöksen mukaisesti ampumaradan toiminnasta ei normaalitilanteessa aiheudu terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, maaperän tai pohjaveden pilaantumista, erityistä luonnonolosuhteiden huonontumista, vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta tärkeän muun käyttömahdollisuuden vaarantumista toiminnan vaikutusalueella eikä eräistä naapuruussuhteista annetussa laissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta.

Toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 11 §:n edellytykset sijoituspaikan valinnalle.

Lupaharkinnassa on otettu huomioon toiminnan luonne, toiminnan aiheuttaman pilaantumisen todennäköisyys ja onnettomuusriski sekä alueen kaavamääräykset. Lisäksi lupaharkinnassa on otettu huomioon alueen ominaisuudet, ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi tarkoitettujen toimien merkitys ympäristön kokonaisuuden kannalta sekä tekniset ja taloudelliset mahdollisuudet toteuttaa toimet.

Hakija on teettänyt ampumaratamelun mittaukset selvittääkseen ammunnasta aiheutuvan melun ympäristövaikutukset. Melumittauksissa ei havaittu ampumaratamelun ohjearvojen ylityksiä.

Hakija on lisäksi teettänyt Lounais-Suomen vesi-  ja ympäristötutkimus Oy:llä Kusnin ampumarata-alueelta maaperätutkimukset sekä otattanut pinta- ja pohjavesinäytteet.

Varsinais-Suomen ELY-keskus on arvioinut, saamansa raportin perusteella, että otettujen tulosten perusteella hälyttäviä pitoisuuksia ei ollut. ELY-keskus edellyttää kommentissaan muun muassa, että kattavampi maaperätutkimus olisi viimeistään tehtävä, kun toiminta muuttuu olennaisesti tai toiminta lopetetaan ja että porakaivon veden säännöllinen tarkkailu sekä raportointi tulee sisällyttää lupaan.

Otettaessa huomioon ampumaradan käyttöaste voidaan porakaivo veden säännöllistä tarkkailua kolmen vuoden välein pitää riittävänä.

Toiminnalla on riittävä etäisyys naapureihin ja vesistöön, haulikkorata sijaitsee osin pohjavesialueella, kalliokynnyksen toisella puolella, jossa maaperäpaksuudet saattavat olla ohuita. Toiminta ei sijoitu luonnonsuojelualueen välittömään läheisyyteen.

LUPAMÄÄRÄYKSIEN YLEISET PERUSTELUT

Ympäristönsuojelulain 52 §:n mukaan ympäristöluvassa on annettava tarpeelliset määräykset päästöistä, päästöraja-arvoista, päästöjen ehkäisemisestä ja rajoittamisesta sekä päästöpaikan sijainnista, maaperän ja pohjavesien pilaantumisen ehkäisemisestä, jätteistä sekä niiden määrän ja haitallisuuden vähentämisestä, toimista häiriö- ja muissa poikkeuksellisissa tilanteissa, toiminnan lopettamisen jälkeisestä alueen kunnostamisesta ja päästöjen ehkäisemisestä sekä muista toiminnan lopettamisen jälkeisistä toimista ja muista toimista, joilla ehkäistään tai vähennetään ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa. Jätteen käsittelyä ja raportointia koskevat määräykset ovat jätelain ja valtioneuvoston jätteistä antaman asetuksen mukaisia.

LUPAMÄÄRÄYSTEN PERUSTELUT

Lupamääräys 1 ja 2 on tarpeen annettujen määräysten noudattamisen valvomiseksi ampumaradalla, jolla on eri käyttäjätahoja. Päivitetyt yhteystiedot ovat tarpeen nopean tiedonkulun varmistamiseksi luvan saajan ja valvontaviranomaisen välillä, erityisesti poikkeustilanteissa.

Lupamääräys 3 ja 4. Hakemuksessa on esitetty radan käyttäjien keskuudessa vakiintuneet ammunta-ajat ja käytäntö ammunnoista sopimiseksi. Vuodessa on arkipyhiä ja yleisiä juhlapäiviä, jolloin ammunnasta aiheutuva melu voi olla erityisen häiritsevää, joten nämä päivät on ollut syytä rajata käyttöaikojen ulkopuolelle. Lupamääräys sallii poikkeamisen toiminta-ajoista satunnaisesti vuoden aikana.

Lupamääräyksellä 5 taataan alueella liikkuminen ja ampumatoiminnan yleinen turvallisuus.

Lupamääräys 6 on tarpeen asutuksen viihtyvyyden vuoksi, meluhaittojen vähentämiseksi ja maaperän sekä pohjaveden suojelemiseksi. Lupamääräykset perustuvat valtioneuvoston päätökseen 53/1997 ampumaratojen aiheuttaman melutason ohjearvoihin. Toimet melun torjumiseksi ovat tarpeen, mikäli melutasot ylittävät ampumaradan toiminnalle annetut raja-arvot.

Meluntorjunta toimena radan käyttöaikojen rajaamisen sijaan hakija voi toteuttaa meluntorjuntaan rakenteellisia ratkaisuja tai kieltää näissä ampumasuojissa ilman äänenvaimenninta ampumisen kiväärillä. Ampumaratojen BAT- julkaisussa on arvioitu, että ampumasuoja, joka on tukevarakenteinen sekä sivuilta ja takaa umpinainen ja tiivis, suoraan seinien läpi kulkeva melu vaimenee rakenteesta riippuen noin 15–20 dB, parhaimmillaan jopa 25 dB.

Lupamääräykset 7 ja 8 on annettu alueen siisteydestä huolehtimiseksi, roskaantumisen ja alueen maaperän pilaantumisen estämiseksi. Määräys on annettu jätteiden määrän vähentämiseksi, asianmukaisen jätehuollon järjestämiseksi, jätteistä aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi ja jätteiden hyödyntämisen edistämiseksi.

Lupamääräys 9 on annettu maaperän ja pinta- sekä pohjavesien suojelemiseksi onnettomuus- ja vahinkotilanteessa.

Lupamääräys 10 toiminnanharjoittajan on oltava selvillä toimintansa ympäristövaikutuksista. Pohjavedentarkkailu lähimmästä porakaivovedestä on tarpeen, koska ampumarata sijaitsee osin haulikkorata-alueen osalta luokitellulla pohjavesialueella (Ampumaratojen BAT- julkaisu).

Lupamääräys 11 ja 12 on annettu toiminnan tarkkailua, seurantaa ja raportointia varten. Ympäristövaikutusten seuraaminen ja toiminnan valvonta edellyttävät, valvontaviranomainen saa tarpeelliset tiedot toiminnasta.

Lupamääräys 13. Toiminnanharjoittaja on velvollinen ilmoittamaan valvontaviranomaiselle valvonnan kannalta oleellisista muutoksista.

Lupamääräys 14 on toiminnan ympäristövaikutuksien arvioimiseksi sekä alueen saattamiseksi toiminnan päättymisen jälkeen ennalleen. Luodit sisältävät lyijyä ym. raskasmetalleja. Pilaantumisen selvittäminen on tarpeen maamassoja kaivettaessa ja on perusteltua maamassojen loppusijoituspaikan selvittämiseksi ja pinta- sekä pohjaveden pilaantumisvaaran ehkäisemiseksi.
Kaikki toimet ovat tarpeen ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi, mikä on kohtuullista toiminnan laajuuteen nähden. Luodeissa lyijyn lisäksi merkittäviä haitta-aineita ovat kupari, antimoni ja sinkki. Haulien merkittävimpiä haitta-aineita ovat lyijy ja antimoni. Lisäksi patruunoissa käytettävät ruudit ja niiden lisäaineet, kuten nitroglyseriini, saattavat olla ympäristölle haitallisia.

SOVELLETUT SÄÄNNÖKSET

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 6-8, 11, 14-17, 20, 22, 27, 29, 34, 39-40, 42-44, 48-49, 52-53, 58, 62, 65-66, 70, 83-85, 87, 89, 90, 94, 96, 133, 140-142, 190-191, 198, 205, 209 §
Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (712/2014) 2-6, 11-15 §
Jätelaki (646/2011) 8, 12-13, 15-17, 28-29, 72, 118-122 §
Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012)
Laki eräistä naapuruussuhteista (26/1920) 17 §
Valtioneuvoston päätös ampumaratojen aiheuttaman melutason ohjearvoista (53/1997)
Laitilan kaupungin jätehuoltomääräykset

LAUSUNTOJEN HUOMIOON OTTAMINEN

Annetut lausunnot on otettu huomioon lupamääräyksistä sekä ratkaisun ja lupamääräysten perusteluista ilmenevällä tavalla.

LUPAA ANKARAMMAN ASETUKSEN NOUDATTAMINEN

Jos asetuksella annetaan ympäristönsuojelulain tai jätelain nojalla tämän lupapäätöksen määräystä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkastamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava.

LUVAN JA LUPAMÄÄRÄYSTEN VOIMASSAOLO

Lupapäätös on voimassa toistaiseksi. Toiminnan päästöjä tai niiden vaikutuksia lisäävän tai muuhun toiminnan olennaiseen muuttamiseen on oltava lupa. Hakemus lupamääräysten muuttamiseksi on tehtävä, mikäli toiminta muuttuu olennaisesti. Lupa raukeaa, jos toiminta on ollut keskeytyneenä yhtäjaksoisesti yhteensä viisi vuotta tai toiminnanharjoittaja ilmoittaa, että toiminta on lopetettu.

KÄSITTELYMAKSUN MÄÄRÄYTYMINEN

Ympäristöluvan käsittelystä peritään Laitilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen voimassa olevan (1.1.2021) taksan mukainen maksu 2156 euroa.

PÄÄTÖKSEN ANTAMINEN

Päätös annetaan julkipanon jälkeen.

TÄYTÄNTÖÖNPANO

Päätös on voimassa sen tultua lainvoimaiseksi.

PÄÄTÖKSESTÄ TIEDOTTAMINEN

Päätös lähetetään hakijalle sekä Varsinais-Suomen ELY-keskukselle, Laitilan kaupungin terveydensuojeluviranomaiselle ja Lounais-Suomen Poliisille.
Päätöksen antamisesta ilmoitetaan niille, jotka ovat tehneet muistutuksen tai ilmaisseet mielipiteen tai ovat erikseen ilmoitusta pyytäneet sekä niille, joille on annettu lupahakemuksesta erikseen tieto.

Tieto päätöksen antamisesta julkaistaan Laitilan kaupungin internet-sivuilla.

MUUTOKSENHAKU

Päätöksen saa hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus liitteenä.

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Laitilan kaupungin rakennus- ja ympäristölautakunnan päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta.

                                   

Valitusaika                         

Valitusaika on 30 päivää päätöksen tämän päätöksen tiedoksisaannista. Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan.  Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöksen ja sitä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta kunnan verkkosivuilla.

 

Valitusoikeus                   

Päätöksestä voivat valittaa asianosaiset, rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät, toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät, valtion valvontaviranomainen sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen ja asiassa yleistä etua valvova viranomainen.

Valituksen sisältö             

Valituskirjelmässä, joka osoitetaan Vaasan hallinto-oikeudelle, on ilmoitettava

  •  päätös, johon haetaan muutosta
  •  valittajan nimi ja kotikunta
  •  postiosoite ja puhelinnumero ja mahdollinen sähköpostiosoite, joihin asiaa koskevat ilmoitukset  valittajalle voidaan toimittaa (mikäli yhteystiedot muuttuvat, on niistä ilmoitettava Vaasan  hallintooikeudelle, PL 204, 65101 Vaasa, sähköposti vaasa.hao@oikeus.fi)
  •  miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta
  •  mitä muutoksia päätökseen vaaditaan tehtäväksi
  •  perusteet, joilla muutosta vaaditaan
  •  valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitus, ellei valituskirjelmää toimiteta sähköisesti (faksilla tai sähköpostilla)

Valituksen liitteet              

Valituskirjelmään on liitettävä

  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
  • mahdollisen asiamiehen valtakirja tai toimitettaessa valitus sähköisesti selvitys asiamiehen toimivallasta

Valituksen toimittaminen

Valituskirjelmä liitteineen on toimitettava Vaasan hallinto-oikeuteen. Valituskirjelmän on oltava perillä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä. Valituskirjelmä liitteineen voidaan lähettää myös faksina tai sähköpostilla, jolloin valituskirjelmän on oltava toimitettu niin, että se on käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Vaasan hallinto-oikeuden kirjaamon yhteystiedot

                                  käyntiosoite:                         Korsholmanpuistikko 43, 4. krs

postiosoite:                           PL 204, 65101 Vaasa

puhelin:                                029 56 42780

faksi:                                     029 56 42760

sähköposti:                           vaasa.hao@oikeus.fi

aukioloaika:                          klo 8–16.15

Oikeudenkäyntimaksu     

Vaasan hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.