Perustelut
Kuntalain 121§:n mukaan tarkastuslautakunta laatii arviointisuunnitelman ja antaa valtuustolle kultakin vuodelta arviointikertomuksen, jossa esitetään arvioinnin tulokset. Arviointikertomus käsitellään valtuustossa tilinpäätöksen yhteydessä. Lautakunta voi antaa valtuustolle muitakin tarpeellisena pitämiään selvityksiä arvioinnin tuloksista. Kunnanhallitus antaa valtuustolle lausunnon toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta.
Tarkastuslautakunta on luovuttanut 13.5.2025 § 16 arviointikertomuksen vuodelta 2024. Kaupunginvaltuusto on käsitellyt vuoden 2024 arviointikertomuksen 19.5.2025 § 44. Kaupunginhallitus on pyytänyt hallintokuntia toimittamaan lausuntonsa toimenpiteistä, joihin tarkastuslautakunnan arviointikertomus antaa aihetta siten, että ne ovat käsiteltävissä kaupunginhallituksen kokouksessa 22.9.2025 ja kaupunginvaltuustossa 29.9.2025. Tarkastuslautakunnan arviointikertomus on esityslistan liitteenä.
Tarkastuslautakunta pyytää selvitystä seuraavista arviointikertomuksen kohdista. Alla valiokuntien, lautakuntien ja muiden vastuutahojen vastineet arviointokohteista:
Vastineet tarkastuslautakunnan selvityspyyntöön tietyistä vuoden 2024 arviointikertomuksen kohdista
Tarkastuslautakunta on edellyttänyt, että seuraaviin arviointikertomuksen kohtiin annetaan selvitys toteutettavien toimenpiteiden osalta:
1. Miten päätösten vaikutuksia arvioidaan ennakkoon
Vastine: Kaupunginvaltuusto on 13.10.2014 § 56 hyväksynyt ohjeistuksen Laitilan kaupungin päätösten vaikutusten ennakkoarvioinnista. Ohjeiden mukaan Laitilan kaupungissa vaikutusten ennakkoarviointia tehdään kaupunginhallituksen valmistelu- ja päätösvastuulle sekä kaupunginvaltuuston päätettäväksi kuuluvista asioista, jotka täyttävät vähintään yhden ohjeistossa määritellyn arviointikriteerin. Kriteerit ovat seuraavat:
- Strateginen: Päätös toteuttaa kaupungin keskeisiä strategiasia tavoitteita.
- Taloudellinen: Päätöksellä on kaupungille taloudellisesti merkittävät vaikutukset.
- Maankäytön: Päätös on kaupungille merkittävä kaava-asia tai merkittävä maanhankinta-asia.
- Palvelurakenteiden: Päätös on kaupungin palvelurakenteiden osalta merkittävä.
- Investointien: Päätös on kaupungille merkittävä investointi.
- Henkilöstö: Päätöksellä on merkittäviä henkilöstä koskevia vaikutuksia.
- Kuntalainen: Päätöksellä on merkittäviä vaikutuksia kuntalaisten palveluihin ja hyvinvointiin.
- Uudet tehtävät: Päätöksellä otetaan kaupungin vastuulle uusia tehtäviä.
Valtuuston päätöksen mukaan vastuu ennakkoarvioinnista on kaupunginjohtajalla hallituksen antaman ohjeistuksen mukaisesti. Ennakkoarvioinnin toteuttamiseen osallistuvat kaupunginvaltuusto, kaupunginhallitus ja kaupunginjohtaja sekä muut toimielimet asioiden valmistelutarpeen mukaisesti.
Johtoryhmässä on käyty läpi päätösten vaikutusten ennakkoarvioinnin periaatteet ja ohjeistus sen käytöstä vuonna 2023. Laitilassa vaikutuksia on arvioitu ennakoiduksi mm. sivistystoimen rakennushankkeiden, päiväkotiverkoston ja kouluverkkoselvitysten yhteydessä sekä sotetoimialalla.
Vuonna 2024 päätösten ennakkovaikutuksia arviointiin perusopetuksen kokonaisselvityksen yhteydessä. Tavoitteena kuluvalle ja tuleville vuosille on aktiivisesti tunnistaa päätökset, joilla on merkittäviä vaikutuksia talouteen, kuntalaisiin, henkilöstöön tms. ja laatia niistä päätösten vaikutusten ennakkoarviointi sisältäen tarvittaessa myös vaihtoehtoisten päätösten arvioinnin.
2. Miten omistajaohjausta tullaan parantamaan
Vastine: Valtuusto asettaa talousarviossa tavoitteita tytäryhteisöille. Kaupungin konserniohjeiden mukaan kaupunginhallitus vastaa mm. siitä, että konserniyhtiöt raportoivat toiminnastaan ja taloudestaan kaksi kertaa vuodessa. Tytäryhtiöt ovat vuosittain toimittaneet 30.6. tilanteen mukaiset taloustiedot kaupungille tiedoksi. Tytäryhtiöille asetettujen tavoitteiden toteutumista seurataan ja niistä raportoidaan kesäkuun osavuosikatsauksen käsittelyn yhteydessä. Tytäryhtiöille on pyritty tekemään selväksi omistajan tahtotila. Esimerkiksi kiinteistöyhtiöiden omistusjärjestelyjä on tarkoitus selkeyttää ja tähän liittyen Papinrannan ja Laurinpellon fuusioiminen Laitilan taloihin toteutettiin marraskuussa 2024 ja vuoden 2025 aikana on tavoitteena aloittaa Keskevaarin fuusioimisprosessi.
Laitilan kaupungin hallintosäännön 26 §:n mukaan kaupunginhallitus arvioi vuosittain omistajaohjauksen tuloksellisuutta kuntakonsernin kokonaisedun toteutumisen, riskienhallinnan ja menettelytapojen kannalta ja teettää ulkopuolisen arvioinnin kerran valtuustokaudessa sekä käsittelee arvioinnin tulokset ja johtopäätökset valtuuston puheenjohtajiston kanssa.
Ulkoinen arviointi on hankittu BDO Audiator Oy:ltä kaupunginhallituksen 27.1.2025 tekemän päätöksen (LAIDno-2025-50, § 20) mukaisesti. BDO on arvioinut Laitilan kaupunkikonsernin omistajaohjauksen tuloksellisuutta valtuustokaudelta 2021–2025. Raportissa esitetään keskeiset arviointihavainnot ja johtopäätökset sekä kehittämisehdotukset omistajaohjauksen tuloksellisuuden kehittämiseksi. Lisäksi raportti sisältää konsernijohdolle muita huomioita pohdittavaksi ja käyttöönotettavaksi, mikäli konsernijohto näkee sen tarkoituksenmukaiseksi.
Raportissa BDO Oy esittää huomioita ja suosituksia muun muassa tytäryhtiöille asetettuihin tavoitteisiin, omistajapoliittisiin tavoitteisiin, hallitusjäsenten koulutukseen, salassapitovelvollisuuksiin ja tytäryhtiöiden riskienhallintaan. Huomioissaan BDO toteaa mm. että: ”Laitilan kaupunkistrategiassa 2022–2025 ei ole mainittu strategista päämäärää, tavoitetta, tai elinvoimahanketta, jonka voisi kytkeä suoraan tai välillisesti konserniyhtiöihin. Taloustavoitteissa ei mainita erikseen kaupunkikonsernia, mutta kestävän ja tasapainoisen talouden tavoite edellyttää myös tytäryhtiöiden tarkkaa taloudenhoitoa, koska konsernitilinpäätöksessä peruskaupungin ja tytäryhtiöiden tilinpäätökset muodostetaan yhdeksi kokonaisuudeksi. Strategiasta ei myöskään ole johdettu erillistä omistajaohjausstrategia –asiakirjaa, jossa olisi mainittu omistajapoliittisia tavoitteita strategiakaudelle.” Strategiaa ja omistajaohjausta koskevat suositukset tullaan huomioimaan seuraavan strategiakauden kaupunkistrategian valmistelutyössä omistajaohjauksen jäntevöittämiseksi.
3. Miten vanhusväestön vaihtoehtoisia asumismuotoja tullaan selvittämään
Vastine: Laitilan kaupungilla ei ole käynnissä, eikä kaupunki ole käynnistämässä erillistä selvitystyötä vanhusväestön vaihtoehtoisten asumismuotojen selvittämiseksi. Vanhusväestön monipuolisten asumismuotojen edistäminen on kuitenkin tärkeä osa kaupungin normaalia asuntopolitiikan kokonaisuutta.
Teemaan liittyen Laitilassa on käynnissä ja käynnistymässä hankkeita. Ensinnäkin Varsinais-Suomen hyvinvointialueen hanke korvata nykyinen Kaukolankodin yksikkö uudella tehostetun palveluasumisen yksiköllä on jo rakentumassa. Hyvinvointialue toteuttaa hankkeen vuokrahankkeena, jossa yksityinen toimija rakennuttaa kohteen ja vuokraa sen hyvinvointialueen käyttöön. Hanke on alun perin käynnistynyt Laitilan kaupungin kilpailuttamana hankkeena ja siirtynyt sote-uudistuksen yhteydessä hyvinvointialueen hankkeeksi.
Kaukolankodin korvaavaan hankkeeseen liittyy kysymys nykyisen Kaukolankodin kohtalosta. Selvitystyö Kaukolankodin mahdollista tulevista käyttötarkoituksista ja kiinteistökehitysmahdollisuukista käynnistyy syksyn 2025 aikana.
Toiseksi Laitilan Talot Oy valmistelee hanketta uuden vuokrakerrostalon rakentamiseksi Laitilan keskustaan. Lähtöajatuksena hankkeelle on, että kohde sijoittuu keskeiselle paikalle lähelle keskustan palveluita ja kohde suunnitellaan erityisesti esteettömyyttä silmällä pitäen. Kohteen on tarkoitus olla kaikille väestöryhmille suunnattu vuokrakerrostalo, mutta kaikki sen lähtökohdat palvelevat hyvin vanhusväestön erityisiä tarpeita.
Laitilan kaupunki seuraa aktiivisesti yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoiden asumispalvelun tarjontaa Laitilassa. Esimerkiksi Laitilan vanhaintuki ry:n vanhusväestölle tarjoamat asumismahdollisuudet ovat arvokas osa kaupungin asumismuotoja. Yhdistyksen omistamat asunnot on rakennettu pääosin 1970-luvulla ja niistä on pidetty hyvää huolta, mutta on selvää, että kohteet ovat jossain vaiheessa tulossa ikään, jossa niihin tarvittaneen laajempi peruskorjaus.
Tällaistakin tilannetta silmällä pitäen on tärkeää, että kaupunki seuraa tarkasti ja käy aktiivista vuoropuhelua yksityisten toimijoiden kanssa, jotta vanhusväestön tarpeisiin soveltuvaa asuntotarjontaa on tarjolla riittävästi. Lisäksi kaupunki on aktiivisesti mukana keskusteluissa Varsinais-Suomen hyvinvointialueen kanssa koskien uusien vanhusväestölle suunnattujen asumismuotojen kehittymistä ja markkinoille tuloa. Yksi viime vuosina paljon puhuttu tällainen asumismuoto on ns. yhteisöllinen asuminen.
4. Miten kaupunki tulee osallistumaan kylien kehittämiseen
Vastine: Kylien kehittäminen on Laitilan kaltaisessa kylistä muodostuvassa maalaiskaupungissa jatkuva painopiste. Samalla se on kuitenkin kompleksinen kokonaisuus, jossa kaupungin käytettävissä olevat resurssit ja työkalut, kylien moninaisuus ja asukkaiden toiveet ovat usein hankalasti yhteensovitettavissa.
Tulevien suunnitelmavuosien suurimpia investointikokonaisuuksia kyliin tulevat olemaan ensinnäkin vesihuollon toiminta-alueen laajentaminen vaiheittain Soukaisten, Koveron ja Seppälän kylien alueella sekä toiseksi kyläkoulujen peruskorjaus- sekä muut remontointitarpeet Kodjalassa, Soukaisissa ja Untamalassa. Kummankaan kokonaisuuden osalta ei investointisuunnitelmia tai -päätöksiä ole vielä tehty. Toteutuessaan molemmat kokonaisuudet olisivat Laitilan mittakaavassa mittavia investointeja perusinfrastruktuuriin ja palveluverkkoon, erityisesti suhteutettuna palveluiden käyttäjien määrään.
Kaupunki pyrkii myös käymään aktiivista keskustelua ja hakemaan ratkaisuja kyliä palvelevan kutsuliikenteen tai muun palveluliikenteen palauttamiseksi ja kehittämiseksi yhdessä Varsinais-Suomen hyvinvointialueen kanssa. Tarkoituksena on löytää taloudellisesti järkevä ja kylien asukkaita palveleva palvelumuoto, jossa kaupungin järjestämien koulukuljetusten ja hyvinvointialueen järjestämien sosiaalipalvelulain mukaisten kuljetusten reittejä sekä niillä palvelevaan kalustoa pystyttäisiin hyödyntämään siten, että kutsu- tai palveluliikenne olisi tulevaisuudessa mahdollista.
Näiden suurempien kokonaisuuksien lisäksi kaupunki pyrkii lisäämään panostustaan kyläyhdistysten ja muun kylissä tapahtuman toiminnan aktivoimiseksi ja mahdollistamiseksi. Kylien kehittämisrahan sekä muiden toimintaa tukevien avustusten määrärahoja on syytä tarkastella. Pienetkin tuet kylissä toimivien yhdistysten tukemiseksi saavat usein aikaan rahamäärään nähden moninkertaisen määrän hyvää.
Viimeaikaisista kylien kehitykseen ja elinvoimaan liittyvistä toimista nostoina voidaan mainita mm. kirjastoauton iltapysäkkien määrän lisääminen ja vaalien ennakkoäänestysmahdollisuuden tarjoaminen kirjastoautoa hyödyntäen.
Laitilan kaupungin perusopetuksessa on tehty 1.8.2025 alkaen oppimisen tuen uudistus, jossa merkittävänä muutoksena on ollut oppilaiden tuen järjestäminen omassa lähikoulussaan. Uudistus on erityisesti vaikuttanut kyläkoulutaloissa järjestettävään opetukseen ja kylissä asuviin oppilaisiin. Uudistus on myös tärkeä taloudellinen panostus kyliin ja Laitilan kyläkouluun.
Jatkuvia panostuksia kyliin ovat mm. yksityistieavustus, joka kaupungin mittavista tasapainottamistoimista huolimatta on säilytetty entisen suuruisena, sekä kansainlaisopiston kurssitarjonta, jolla mahdollisestaan esimerkiksi Kaivolan kesäteatterin toimintaa sekä Itäkulman koulun jumpparyhmät.
5. Onko johtamistapoja suunniteltu kehitettävän ja jos on, niin miten
Vastine: Kaupungilla on suunnitteilla esihenkilötyön ns. Laitilan mallin kokoaminen. Mallilla tarkoitetaan tietynlaista vastuiden, velvollisuuksien ja vapauksien sekä muun roolin ja tavoiteltavan johtamistavan kuvaamista siten, että kaikki Laitilan kaupungin esihenkilöt pystyisivät soveltamaan mallia työssään. Tavoitteena on selkiyttää ja yhdenmukaistaa johtamiseen liittyviä käytäntöjä ja odotuksia. Malli valmistelu on vasta keskustelu- ja luonnosvaiheessa, mutta sen valmistelua on tarkoitus jatkaa.
Laitilan kaupungin esihenkilöitä on koulutettu Loisto-johtamisvalmennuksessa vuodesta 2019 lähtien. Merkittävä osa kaupungin esihenkilöistä on suorittanut tämän Winnovan järjestämän koulutusjakson. Lisäksi kaupungilla on käytössä EduHouse-verkkokoulutuspalvelu, jonka koulutukset antavat mahdollisuuden lisätä johtamis- ja substanssiosaamista.
Esihenkilöiltapäivät tarjoavat esihenkilöille ajantasaista tietoa mm. henkilöstöhallintoon, talouteen, ohjelmistouudistuksiin sekä moniin muihin ajankohtaisiin uudistuksiin ja teemoihin liittyen.
6. Miten kiinteistöjen korjaustoimenpiteitä tullaan toteuttamaan suunnitelmallisesti
Vastine: Tekninen toimi on laatinut ja ylläpitää pitkän tähtäimen korjaussuunnitelmaa kaupungin kiinteistöjen osalta, jota pyritään noudattamaan. Kaupungilla on käytössään Skenarios-palvelu, joka on kokonaisvaltainen kiinteistöjen hallinta ja raportointiohjelma.
Äkilliset korjaustarpeet sekä talousarvio eivät aina anna mahdollisuuksia toimia suunnitellusti. Suurimmat investointikohteet tuodaan talousarviokäsittelyyn ja kaupunginvaltuuston päätettäväksi.
Korjausvelka rakennusten osalta on muihin kuntiin verrattuna vähintään kohtuullisella tasolla, johtuen merkittävistä peruskorjaushankkeista. Kyläkoulujen rakennusten peruskorjaukset ollaan tuomassa esityksinä talousarvion investointiohjelmaan.
7. Onko kausiurakoitsijoiden rakennushankkeiden toimenkuvaa ja laajuutta määritelty
Vastine: Kausiurakoitsijoiden käyttö on välttämätöntä, koska kaupungin omasta organisaatiosta ei löydy riittävästi esim. raskasta maanrakennuskalustoa, aurauskalustoa eikä kunnossapitohenkilöstöä. Kausiurakoitsijoiden työt ovat pienimuotoisia tai kiireellisiä tehtäviä. Merkittävät (joita ovat lähes kaikki) investointikohteet kilpailutetaan.
Kausiurakoitsijoiden töiden valvonta ja työnjohto hoidetaan kaupungin oman henkilöstön toimesta. Tehtävien laajuudesta ja hankinnoista vastuu on aina kaupungin henkilöstöllä. Toimenkuvat ja tehtävien laajuudet määritellään mahdollisimman tarkoin tarjouspyynnöissä. Esimerkkinä auraukset ja hiekoitukset, joita ei lähdetä toteuttamaan omatoimisesti kausiurakoitsijoiden toimesta.
8. Miten varmistutaan siitä, että HYTE-kertoimeen vaikuttaviin kysymyksiin vastataan kaikilta osin toteutuneen mukaisina
Vastine: TEAviisarin tiedonkeruut toistuvat säännöllisen syklin mukaan seuraavasti:
Parittomat vuodet
· Kevät (huhti-kesäkuu): tietoja kerätään kuntajohdosta ja kulttuurista. Tiedot päivitetään TEAviisariin syksyllä.
· Syksy (loka-joulukuu): peruskoulujen tiedonkeruu. Tiedot päivitetään TEAviisariin keväällä.
Parilliset vuodet
· Kevät (huhti-kesäkuu): tietoja kerätään liikunnasta ja hyvinvointialueilta. Tiedot päivitetään TEAviisariin syksyllä.
· Syksy (loka-joulukuu): tietoja kerätään lukioista ja ammatillisesta perustutkintokoulutuksesta. Tiedot päivitetään TEAviisariin keväällä.
Linkki sähköisesti täytettävään tiedonkeruulomakkeeseen lähetetään joko keväällä (maalis-/huhtikuussa) tai syksyllä (lokakuussa). Kyselyt tulevat kaupungin kirjaamon sähköpostiin, josta ne jaetaan vastuutahoille, vähintään kahdelle henkilölle. Jatkossa on tarpeen, että vastaukset käydään läpi toimialajohtajan ja vastuuviranhaltijan kesken ja tuodaan tiedoksi johtoryhmälle. Näin voidaan varmistaa, että kyselyihin vastataan kaikilta osin ajallaan ja riittävän tarkasti.
9. Kohdellaanko kaikkia avustuksen saajia tasapuolisesti edellyttämällä kaikilta samat selvitykset ja asiakirjat määräaikaan mennessä
Vastine: Laitilan kaupungin johtoryhmä on kartoittanut kaupungin myöntämiä avustustustapoja sekä avustusten saajia. Kaupungissa ei tällä hetkellä ole täysin yhdenmukaista prosessia näiden osalta. Avustustapoja on monenlaisia; mm. taloudellinen tuki tai toimitilatuki, ja avustusten saajia useita tahoja. Kaupunginhallitus sekä valiokunnat käsittelevät toiminnan tukia ja avustuksia osaltaan päätöksenteossa. Yksittäiset viranhaltijat voivat toimivaltansa rajoissa myöntää pienempiä avustuksia hakemuksesta.
Kaupunki pitää säännöllistä yhteyttä avustusten ja tuen saajiin, jolloin saajien tilanteet ja tarpeet ovat tiedossa ja mahdollista reagointia vaativat tilanteet voidaan myös hyvin ennakoida. Tällainen toimintamalli mahdollistaa vastavuoroisen toiminnan ja yhteistyön. Tätä toimintamallia tullaan edelleen jatkossa vahvistamaan.
Toiminnan tukien ja avustusten myöntämisen prosessien kehittämistarve on tunnistettu johtoryhmässä. Hakuprosessesseja on toimialoilla jonkin verran vuosien aikana kehitetty. Avustusten ja toiminnan tukien prosessien kehittämistarpeen tunnistamisen johdosta on alkuvuodesta 2025 käynnistetty valmistelutyö täysin uudenlaisesta, kumppanuuteen perustuvista sopimuksista, joissa tullaan määrittelemään sopimusosapuolien vastuut ja velvoitteet sekä kuvaamaan kumppanuuden syventämiseksi toteutettavia toimintamalleja. Kumppanuussopimusmalli tulee selventämään toiminnan tukien ja avustusten myöntämisen prosesseja ja tukee kolmannen sektorin toimijoiden kanssa tehtävää yhteistyötä. Ensimmäinen kumppanuussopimusmalli on annettu käsittelyyn yhteistyökumppanille syyskuussa 2025. Malli tullaan ottamaan käyttöön vaiheittain kaikkien toiminnan tukien saajien kanssa vuoden 2026 aikana.