Valmistelija
Susanne Laaksonen, sivistysjohtaja, susanne.laaksonen@laitila.fi
Perustelut
Kokoomuksen valtuustoryhmä on jättänyt 22.3.2021/§ 30 valtuustoaloitteen koulukiusaamisen ehkäisemisestä. Laitlan sivistystoimessa on aloitettu syksyllä 2021 selvitystyö koulukiusaamisen ehkäisemisen toimintamalleista varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa. Selvitystyö laajeni koko sivistystoimen toimialalle.
Kiusaamista eli vertaisväkivaltaa ilmenee hyvin monitahoisesti lähes kaikkialla, missä ihmiset toimivat ryhmässä, sillä ihmisellä on luontaisesti tarve kuulua joukkoon. Se, kuinka paljon ja minkä tyyppisenä sitä esiintyy, riippuu hyvin pitkälle ryhmästä ja ryhmäpaineesta, sekä siitä, minkälaiseksi kulttuuri muodostuu asiaan liittyen. Sosiaalisten tilanteiden harjoittelu kuuluu lapsuusikään ja se vaatii aikuisten hereillä oloa sekä tilanteiden huomioimista ennalta, jotta ne eivät pääse kärjistymään.
Yhtälailla kuin koulussa tai päiväkodissa myös vapaa-ajalla ja harrastuksissa voi joutua kiusatuksi. Tänä päivänä kiusaaminen ei enää rajoitu pelkästään koulussa vietettyyn aikaan, vaan kiusaamista ilmenee myös netissä ja vapaa-ajalla. Netti-kiusaamiseen puuttuminen on usein hankalaa, koska se saattaa olla kasvotonta, jolloin sitä kokeva lapsi tai nuori ei voi olla varma siitä, kuka häntä kiusaa. Kiusaaminen voi alkaa koulussa ja jatkua vapaa-ajalle tai päinvastoin. Vapaa-aikana kiusaamista voi tapahtua valvotussa tilanteessa, kuten eri harrastusten piirissä tai ei-valvotulla vapaa-ajalla esimerkiksi netissä, kaduilla, pihoilla, urheilukentillä ja kauppakeskuksissa. Kiusaamista voi siis tapahtua missä tahansa, missä lapset ja nuoret liikkuvat keskenään.
Kiusaamista ehkäiseviä toimintamalleja on käytössä kaikissa sivistystoimen yksiköissä ja asian eteen tehdään arjessa työtä. Yhtenäistä toimintamallia ei kuitenkaan ole käytössä. Selvitystyön edetessä kiusaaminen on näyttäytynyt ilmiönä, joka ei rajaudu vain kouluun, vaan usein kyseessä on myös vapaa-ajalla tapahtuva kiusaaminen ja siihen liittyvät muut ilmiöt. Tämän johdosta on aloitettu yhteistyö sosiaali- ja terveydenhuollon, psykiatrian sekä poliisiviranomaisen kanssa. Tavoitteena on löytää yhtenäinen näkemys sekä kiusaamisesta että siihen liittyvistä ilmiöistä, kiusaamisen ennaltaehkäisemisestä ja puuttumisen toimintamalleista. Moniammatillinen yhteistyö on avainasemassa ja myös poliitisella tahtotilalla on tärkeä merkitys. Kiusaamiseen kietoutuu aina mm. ryhmäpaine, vallan tavoittelu, opitut käyttäytymismallit ja heikko itsetunto. Tasapainossa olevan, hyvinvoivan ihmisen ei tarvitse kiusata ketään. Lasten ja nuorten hyvinvointi on myös Laitilassa kääntynyt laskuun ja huoli siitä on yhteinen.
Kiusaamisen ehkäisemisen työ Laitilassa on käynnissä tavoitteellisesti. Se ei ole koulussa kiusaamiseen rajoittuva, vaan koko Laitilaa koskettava ilmiö. Ilmiö on monitahoinen ja vaativa, eikä sitä ratkaista lyhyellä aikavälillä, vaan se vaatii pitkäjänteistä työtä. Tähän työhön tullaan tarvitsemaan ammattilaisten, huoltajien sekä lasten ja nuorten itsensä sitouttaminen. Aikuisten merkitys roolimalleina on tärkeä. Se, miten aikuiset käyttäytyvät, millaista kieltä käytetään esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tai miten kunnioittavasti aikuiset kohtelevat toisiaan, on suora yhteys myös lasten ja nuorten asenteisiin ja käyttäytymiseen. Tähän työhön tarvitaan jokainen.
Päättäjiä tullaan säännöllisesti tiedottamaan kiusaamisen ehkäisevän työn etenemisestä. Se tulee näkymään sivistystoimen työssä, mutta siihen tarvitaan kaikkia laitilalaisia.
Ehdotus
Esittelijä
Susanne Laaksonen, sivistysjohtaja, susanne.laaksonen@laitila.fi
Sivistysvaliokunta antaa yllä olevan vastauksen kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle kokoomuksen valtuustoryhmän valtuustoaloitteeseen koulukiusaamisen ehkäisystä.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.