Perustelut
Laitilaa on esitetty mukaan hankkeeseen, jolla pyritään edesauttamaan siirtymistä entistä enemmän sähkö-, hybridi- ja kaasuautojen käyttöön ja niiden toimintaedellytysten parantamiseen.
Tarkoituksena on edistää sähkö-, hybridi- ja kaasuautopalveluiden käyttöönottoa Vakka-Suomessa kartoittamalla ja jalkauttamalla tietoa. Tiedon jakamisella saadaan seudulle älykkäämpiä ja kustannustehokkaampia latauspisteitä.
Hankkeen aikana kartoitetaan tietoa eri vaihtoehdoista sähkö-, hybridi- ja kaasuautojen latausasemista ja vaihtoehdoista. Sähkö- ja hybridiajoneuvot sekä niiden latauspisteet tulevat yleistymään vahvasti seuraavien vuosien aikana, lainsäädäntöä ollaan uudistamassa valtakunnallisesti ja sähkölatauspisteiden investointeihin on tulossa erilaisia tukimuotoja. Tässä hankkeessa kartoitetaan seudun tarpeet, jaetaan tietoa taloyhtiöille, yrityksille ja julkiselle toimijalle (kaupunki/kunnat) latauspisteiden erilaisista vaihtoehdoista ja niihin saatavista tukimuodoista. Kustannuksien alentuminen nopeuttaa ja edistää sähkö-, hybridi- ja kaasuautojen käyttöönottoa alueellamme ja mahdollistaa pidemmät viipymät alueella. Erityisesti sähköistyminen on vahvassa kasvussa, joten yritysten, taloyhtiöiden ja kuntien on tärkeä saada tietoa kustannustehokkaista ratkaisuista, eri tukimuodoista ja tulevista säädöksistä. Elinkeinoelämälle tämä on tärkeä asia ja voidaankin nähdä seudulle yhtenä elin- ja vetovoimatekijänä.
Hanke on nimeltään sähköautopalveluiden käyttöönoton edistäminen Vakka-Suomessa / Canmure-osahanke (valtakunnallinen). Hankkeen budjetti on 214 000 €, johon on haettu EU:n tuki 107 000 €. Laitilan osuus hankkeesta on kahdelta ensimmäiseltä vuodelta (2022-2023) 10 399 € ja viimeiseltä vuodelta (2024) 8 666 €. Yhteensä kustannukset olisivat 29 463 €.
Ehdotus
Esittelijä
-
Lauri Kattelus, Kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi
Kaupunginhallitus päättää osallistumisesta hankkeeseen.
Päätös
Keskustelun kuluessa esittelijä muutti päätösehdotusta siten, että Laitilan kaupunki ei osallistu hankkeeseen.
Kaupunginhallitus päätti muutetun päätösehdotuksen mukaisesti.
Merkittiin pöytäkirjaan, että asiantuntijana läsnä asian käsittelyn ajan oli tekninen johtaja Mika Raula.