Kaupunginhallitus, kokous 2.5.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 128 Lausunto valtion väyläverkon investointiohjelmasta vuosilta 2023-2030

LAIDno-2021-820

Valmistelija

  • Mika Raula, Tekninen johtaja, mika.raula@laitila.fi

Perustelut

Väylävirasto pyytää lausuntoja luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2023-2030. Virasto laatii vuosittain valtion väyläverkon 8-vuotisen investointiohjelman osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman, Liikenne 12 –suunnitelman, toimeenpanoa.

Investointiohjelmassa esitetään lähivuosien tärkeimmät liikenneinfrahankkeet, jonka talouskehyksen määrittelee Liikenne12-suunnitelma. Vuosia 2023-2030 koskeva investointiohjelma on Väyläviraston tietoon perustuva ehdotus uusien rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta ja niiden vaikutuksista. Väyläverkon investointiohjelma sisältää kehittämishankkeita, isoja peruskorjaushankkeita ja hankekokonaisuuksia sekä pienempiä parantamishankkeita.

Väylävirasto pyytää avoimella lausuntopyynnöllä vuosittain päivitettävästä investointiohjelmasta lausuntoja, joiden kautta tulee esille sidosryhmien tietoa ja näkökulmia investointiohjelmaan liittyen. 

Vt 8 risteysjärjestelyt Laitilassa eivät sisälly ohjelmaan. Hanke mainitaan listalla, johon kirjattu ne hankkeet, mitkä on jätetty toteutusohjelman ulkopuolelle. Laitilan hankkeella on olemassa toteutusvalmius ja tarve sille on valtakunnalluisestikin kiistaton.

Lausunnot annetaan nykyisin sähköisesti lausuntopalvelun kautta. Lausunnon antajan tulee antaa kommenttinsa pyydettyihin kysymyspohjiin. 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kattelus, Kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus antaa lausuntonsa valtion väyläverkon investointiohjelmasta vuosille 2023-2030 seuraavasti:

1. Onko investointiohjelmassa kuvattu ymmärrettävästi lähtökohdat ja valmisteluperiaatteet?

-  Suunnitteluperiaatteet on kuvattu suunnitelmassa ymmärrettävästi.


2. Onko mielestänne investointiohjelmassa kokonaisuutena onnistuttu vastaamaan sille asetettuihin tavoitteisiin ja muuttuneeseen toimintaympäristöön?

- Ohjelmassa ei ole onnistuttu vastaamaan sille asetettuihin tavoitteisiin, strategisiin linjauksiin ja toimenpiteisiin. Perustelut ja johtopäätökset eivät kaikilta osin perustu todellisiin tarpeisiin eikä kokonaistaloudellista vertailua eri hankkeiden välillä ole tehty tasapuolisesti. Avoimuuden puute vaivaa erityisesti investointiohjelman luonnosta, jonka hankkeet näyttäytyvät lähinnä mielivaltaisesti valikoiduilta. Valtatie 8 Laitilan kohdan perusparannuksen jättämiselle listan ulkopuolelle ei ole todellisia kestäviä perusteita. 

"Vt 8 risteysjärjestelyt Laitilassa" on ensi sijassa valtakunnallisesti tärkeä hanke. Läntisessä Suomessa ei ole sujuvaa liikenteen pitkittäisyhteyttä pohjois- eteläsuunnassa, eikä myöskään korvaavaa raideyhteyttä. Sujuva tavara- ja henkilöliikenne sekä ovat teollisuudelle äärettömän tärkeitä koko valtatien osalta. Huolensa toimenpiteiden kiireellisyydestä ovat esittäneet mm. UPM-Kymmene Oyj (Rauman tehtaat) sekä Valmet Automotive Oyj (Uusikaupunki). Samaa viestiä ovat tuoneet esille lukuisat muut teollisuusyritykset. Suurin osa näistä toimii vientiteollisuuden parissa, joten johtopäätöksenä tästä voidaan päätellä kyseessä olevan koko kansantaloudelle merkittävästä eurooppalaiseen TEN-T verkkoon kuuluvasta väylästä. Suurin osa Suomen meriteollisuusalasta toimii läntisessä Suomessa ja sujuvat liikenneyhteydet ovat tärkeitä yhteistyötä tekeville telakoille.

Voidaan hyvällä syyllä todeta, että vt 8 Laitilan perusparannuksen pitkittyminen ja siirtyminen määrittelemättömään tulevaisuuteen aiheuttaa merkittävää haittaa Laitilalle. Kaupungin omat taloudelliset panostukset suunnitteluun sekä työmäärä ovat olleet huomattavia. Laitilan kaupunki on työstänyt lukuisia hankkeeseen liittyviä keskusta-alueen asemakaavoja ja kaupungin keskustan kehittyminen onkin pitkälti sidoksissa vt 8 hankkeen toteutumiseen. Tästä johtuen tuntuu oudolta, että kohdetta ei ole vieläkään nähty tarpeelliseksi ottaa mukaan edes Väyläviraston investointiohjelman pitkän ajan listalle. Pitkäjänteinen kaupunkisuunnittelu tehdään valtion toimesta näin ollen mahdottomaksi. Väylävirastosta on esitetty kantoja, joiden mukaan jo suunnitellut hankkeet jäävät harvoin toteutumatta. Laitilan risteysjärjestelyjen lukuisat suunnittelukerrat kertovat jotain muuta.  

Vt 8 Laitilan kohdan hanke olisi toteutuessaan merkittävä parannus myös tärkeän kantatie 43 liikenteen sujuvoittamiseksi, sillä hanke koskee nimenomaisesti Vt 8 ja kantatie 43 risteysaluetta. Kantatie 43 yhteysväli Uusikaupungista Laitilaan onkin erityisen liikennöity ja Vakka-Suomen elinkeinoelämän kannalta tärkeä. Vt 8 Laitilan kohdan hanke parantaisikin huomattavasti Uudenkaupungin suunnalta Laitilaan ja siitä joko Vt 8 taikka kantatie 43 pitkin eteenpäin jatkavan raskaan liikenteen sujuvuutta. Hankkeeseen liittyvät kantatie 43 katuliittymien muuttaminen kiertoliittymiksi parantaisi myös merkittävästi kantatie 43 liikenneturvallisuutta.


3. Ovatko investointiohjelman perustelut vaikutusten kautta tasapuoliset ja selkeät?

- Vaikutusten arviointia on tehty asianmukaisesti, mutta johtopäätösten teko ei ole ollut tasapuolista ja selkeää.

Laatimisprosessia tulee kehittää suuntaan, jossa eri hankkeiden arviointi tapahtuu kokonaisvaltaisemmin ja tasapuolisemmin. Vertailussa paino tulee olla hankkeista saatavilla kokonaishyödyillä, jonka määrittämistä on entisestään kehitettävä. Valtakunnallisen liikennejärjestelmän suunnittelussa ja kriteereissä väylien ja ratayhteyksien käytön seurannan osalta tuleekin henkilömäärän lisäksi tarkastella liikkuvan tavaran määrää sekä arvoa.

Kokonaishyötyä arvioidessa erityistä painoarvoa on annettava hankkeiden vaikutuksiin elinkeinoelämän toimintaedellytyksiin sekä reiluun arvioon hankkeen vaikutuksista paikallisesti, alueellisesti ja valtakunnallisesti. Hankkeiden kokonaishyötyjä arvioitaessa vaikutusarviointeihin onkin syytä lisätä myös vaikutukset kaupunkikehitykseen, kaavoitukseen ja taajamien elinvoimaan. Liikennehankkeita ei voi käsitellä vain muusta yhteiskunnasta ja kaupunkikehityksestä erillisinä, vaan ne on nähtävä kiinteänä osana kaupunki- ja aluekehitystä.


4. Miten muuttaisitte investointiohjelmaa Liikenne 12 mukaisen liikennemuotokohtaisen talouskehyksen puitteissa ja miten perustelette muutosten paremmat vaikutukset?

- Ohjelmaa pitää muuttaa siten, että toteutuslistalle nostetaan kansantaloudelle tärkeimmät hankkeet ja teollisuuden toimintaedellytyksiä tehokkaimmin tukevia investointikohteita. Näkemyksemme mukaan nyt esitetty investointiohjelman luonnos osoittaa, että ohjelma ei johda tarkoituksenmukaisimpien hankkeiden priorisointiin riittävässä määrin. Nyt esitetyllä tavalla ohjelma sivuuttaa myös hankkeiden selkeän toteutusvalmiuden ja hukkaa suuren määrän jo tehtyä suunnittelutyötä jättämällä kiistatta merkittävän Vt 8 Laitilan kohdan hankkeen kokonaan investointiohjelman ulkopuolelle.


5. Miten kehittäisitte investointiohjelman laatimisen prosessia, sen päivittämistä ja seurantaa?

- Prosessi on myös suunnitteluun käytettävän resurssoinnin kannalta kestämätön. Kuntien ja kaupunkien panostukset hankkeiden ja niihin liittyvien kaavojen suunnitteluun on merkittäviä. On julkisen talouden ja hallinnon tehokkuuden kannalta kestämätöntä, mikäli hyvässä uskossa merkittävin panostuksin ja kunnan tai kaupungin muusta suunnittelusta tinkien tehty kaavoitustyö valuu hukkaan valtion pettäessä odotukset ja jättäessä kaavallisesti ja tiesuunnitelmien osalta toteutusvalmiita hankkeita toteuttamatta, kuten nyt esitetyn investointiohjelman osalta on taas käymässä. Ohjelmaa ja sen laatimisprosessia olisinkin syytä muuttaa siten, että kuntien ja valtion suunnitteluresursseja ei nyt esitetyllä tavalla enää hukattaisi, vaan toteutusvalmiiksi saatetut hankkeet myös toteutettaisiin. 

Käynnistettäessä tiesuunnitelmien laadintaa ja siihen liittyviä muuta suunnittelua, kuten kaavoitusta, tulee olla myös varmuus hankkeen toteutuksesta. 


6. Miten muuten haluatte kommentoida investointiohjelmaa?

- Laitilan kaupunki esittää vahvan pettymyksensä valtakunnallisesti merkittävän vt 8 Laitilan kohdan perusparannuksen puuttumiseen investointiohjelmasta. Laitilan kaupunki toivookin, että investointiohjelmaa korjataan tältä osin.

Tiejakso Laitilan kohdalta liikennevaloineen poikkeaa muusta vt 8 tieosuudesta. Keskustan kohdalla paikallinen liikenne ja päätien liikenne sekoittuvat ja tie ei täytä tärkeimmille päätieyhteyksille asetettuja tavoitteita.

Parantamisen tavoitteena onkin korjata puutteet tien laatutasossa, liikenteen sujuvuudessa ja turvallisuudessa sekä tukea kaupungin kehittämisedellytyksiä. Hanke poistaisi kriittisen pullonkaulan vt 8 varrelta ja edistäisi merkittävästi päätieyhteyksille asettuja laatutavoitteita.

Lisäksi hanke sujuvoittaisi tärkeää kantatie 43 yhteyttä Uudestakaupungista Laitilaan ja edelleen eteenpäin.

Ottamalla vt 8 Laitilan kohdan hankkeen mukaan investointiohjelmaan vuosille 2023-2030 on selvää, että ohjelma toteuttaisi paremmin Liikenne 12- liikennejärjestelmäsuunnittelulle asetettuja tavoitteita.

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Merkittiin pöytäkirjaan, että asiantuntijana läsnä asian käsittelyn ajan oli tekninen johtaja Mika Raula.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa kuntalain 136 §:n mukaan tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.