Sivistysvaliokunta, kokous 25.3.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 26 Joustavan perusopetuksen toiminnan jatkaminen Varppeen koululla

LAIDno-2021-226

Valmistelija

  • Tuomas Kankaanpää, Varppeen koulun rehtori, tuomas.kankaanpaa@laitila.fi

Perustelut

Varppeen koululla on aloitettu joustavan perusopetuksen opetusryhmän toiminta lukuvuonna 2020-2021 sivistysvaliokunnan päätöksen (2020/ 71 §) mukaisena. 

Joustavan perusopetuksen opetusryhmä toimii Perusopetuslaissa (5 §) ja Perusopetusasetuksessa (1998/852) määritellyn normiohjauksen mukaan.

Toiminnassa tähdätään syrjäytymisvaarassa olevien nuorten tukemiseen. Joustavan perusopetuksen tavoitteena on tukea oppilaita, jotka ovat vaarassa jäädä ilman perusopetuksen päättötodistusta. Opetus on tarkoitettu yläkoulun oppilaille, joilla on alisuoriutumista ja koulumotivaation puutetta sekä oppilaille, joita näyttäisi uhkaavan syrjäytyminen jatkokoulutuksesta ja työelämästä.

Perusopetusasetuksen mukaan joustavan perusopetuksen toimintaan voidaan ottaa perusopetuksen 7-9 vuosiluokkien oppilas. Oppilas valitaan joustavan perusopetuksen toimintaan oppilaan tai hänen huoltajiensa tekemän hakemuksen perusteella. Opetuksen järjestäjä päättää oppilasvalinnan perusteista ja valintamenettelystä. Joustavan perusopetuksen oppilaaksi ottamisesta laaditaan hallintopäätös.

Hakijat ja oppilaiden huoltajat haastatellaan ennen oppilaaksiottopäätöksen tekemistä. 

 

Hakukriteerit

JOPO-opetus on tarkoitettu yläkouluikäisille nuorille, joilla on alisuoriutumista ja peruskoulun loppuun suorittaminen näyttää olevan vaarassa. Tämä riski näkyy koulussa niin, että nuorella on jotain seuraavista:

• heikentynyt motivaatio opiskella tavallisilla oppitunneilla

• vaara saada hylättyjä tai heikkoja arvosanoja

• paljon poissaoloja

• alisuoriutumista isossa ryhmässä

Valintakriteerit

Edellä mainittujen hakukriteerien lisäksi JOPO-opiskelijavalintaa tehtäessä jokaisen hakijan kohdalta selvitetään seuraavat seikat, jotka ovat valintakriteerejä:

• nuoren sitoutuneisuus ja motivaatio parantaa koulunkäyntiä

• kykyä toimia pienryhmässä ja opiskella työpainotteisesti

• kiinnostuneisuus osallistua työpaikkajaksoihin

• sitoutuminen JOPO-ryhmässä opiskeluun

 

Joustavan perusopetuksen paikallista toimintamallia kehitetään myös opetuksen järjestäjien yhteistyö ja muut verkostot huomioiden. Syksyn 2020 aikana kehittämistyötä on tehty Uudenkaupungin yhtenäiskoulun kanssa. 

Kunnalle, kuntayhtymälle ja yksityiselle opetuksen järjestäjälle voidaan myöntää joustavan perusopetuksen toiminnasta aiheutuviin lisäkustannuksiin euromäärä, joka saadaan, kun joustavan perusopetuksen toimintaan osallistuvien oppilaiden määrä kerrotaan mainittua toimintaa varten oppilasta kohden määrätyllä yksikköhinnalla (Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta 2009/1705).

Opetus- ja kulttuuriministeriö vahvistaa vuosittain 2 §:n 2 momentin 6 kohdassa tarkoitetun joustavan perusopetuksen yksikköhinnan valtion talousarvion rajoissa. Vuodelle 2021 opetus- ja kulttuuriministeriö on valtion talousarvion rajoissa vahvistanut joustavan perusopetuksen yksikköhinnaksi 2.829,64 euroa oppilasta kohti. 

Joustavan perusopetuksen opettajan palkkameno on varattu vuoden 2021 talousarvioon. 

TOIMINTA LUKUVUONNA 2020-2021

Joustavan perusopetuksen opetusryhmä aloitti toimintansa syyslukukaudella 2020 kahdeksan oppilaan ja opettajan sekä ohjaajan kokonaisuutena. Lisäksi oppilashuollon koulukuraattori ja psykiatrinen sairaanhoitaja ovat olleet alusta asti mukana jopo-luokan arjessa. 

Joustavan perusopetuksen opetusryhmän toiminnan jatkamiselle nähdään vahva tarve. Jatkossa oppilasvalintaa edelleen yhdenmukaistetaan ja opetusryhmää markkinoidaan systemaattisesti myös huoltajille siten, kun tuki nähdään yksittäistenkin oppilaiden tilanteissa tarkoituksenmukaisena. Työelämään tutustumisen ja työharjoittelujaksojen määrää halutaan lisätä ja toimijoiden yhteistyötä kehittää. Joustavan perusopetuksen toiminnalla kyetään vastamaan yleisopetuksessa muuten opiskelleiden oppilaiden koulunkäyntihaasteisiin. Joustavaa perusopetusta kehitetään yleisopetuksen toimintana. 

Poikkeuksellinen lukuvuosi 2020-21 etäjaksoineen ja muine rajoitustoimineen todennäköisesti lisää tarvetta joustavan perusopetuksen kaltaisille ratkaisuille oppilaiden yksilöllisten oppimispolkujen vahvistamisessa. Myös valtionhallinto on tunnistanut tarpeen yleisellä tasolla. Joustavan perusopetuksen toiminnan jatkaminen tukee perusopetuksen tavoitetta kaikkien mukanapitämisestä ja perusopetuksen tasa-arvon edistämisestä. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Nestori Mäkelä, vs. sivistystoimenjohtaja, nestori.makela@laitila.fi

Sivistysvaliokunta päättää, että Varppeen koulussa voidaan jatkaa joustavan perusopetuksen toimintaa. Opettajan palkkamenot on varattu vuoden 2021 talousarvioon. Opettajaviralle haetaan vakinaista täyttölupaa kaupunginhallitukselta. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Varppeen koulu

Muutoksenhaku

Päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen Laitilan sivistysvaliokunnalle, osoite Keskuskatu 30, PL 25 23801 Laitila.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnanjäsen. Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on tekijän allekirjoitettava.

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
 
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.
 
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.