Perustelut
Perusopetuslain muutos (laki 1090/2024) hyväksyttiin 30.12.2024, ja muutos tuli pääosin voimaan 1.8.2025, jolloin paikalliset opetussuunnitelmat tuli myös ottaa käyttöön.
Opetuksen järjestäjällä on vastuu paikallisen esiopetuksen opetussuunnitelman laadinnasta ja kehittämisestä. Paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetään esiopetuksen kasvatus- ja opetustyön, opiskeluhuollon, huoltajien ja esiopetuksen yhteistyön sekä opetuksen muun toiminnan järjestämisestä ja toteuttamisesta esiopetuksen kansallisten perusteiden pohjalta.
Kaikki esiopetussuunnitelman perusteiden luvut (1-7) päivittyivät ja siksi Laitilassakin kaikki luvut käytiin kokonaisuudessaan läpi ja muokattiin. Osa esiopetussuunnitelman perusteiden muutoksia oli ns. teknisiä tarkistuksia ja käsitteiden tarkistuksia, mutta päivityksessä on ollut tarpeen tarkentaa myös määräystä esiopetuksen järjestämisestä ja kehittämisestä inklusiivisten periaatteiden mukaisesti.
Perusteissa useita käsitteiden muutoksia, tässä näkyvimmät
”esiopetuksen yksikkö” -> esiopetuksen toimipaikka
” Vuosittainen suunnitelma” -> lukuvuosisuunnitelma
” Kasvu/ kasvuedellytys” -> Kehitys/ Kehitys ja oppiminen/ oppimisedellytys
”Erilaisuus/ erityiskysymys” -> Moninaisuus/ tarkentava kysymys
”Inkluusion periaatteet” -> Inklusiiviset periaatteet
”Kasvun ja oppimisen tuki” -> oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tuki ja
” erityisen tuen päätös” -> Tukea koskeva päätös
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa keskeisin päivitys kohdentui oppimisen ja esiopetuksen tukea koskevaan lukuun 5 ”Oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tuki”, joka uudistettiin kokonaan.
Oppimisen tuen uudistus on hallinnollisesti keskeisin muutos koko esiopetuksen perusteissa. Kolmiportainen tuki (yleinen, tehostettu ja erityinen) on korvattu joustavilla tukimuodoilla, jotka painottuvat ryhmässä tapahtuvaan tukeen ja tarvittaessa lapsikohtaiseen tukeen. Jatkossa ryhmäkohtainen tuki on ensisijainen tuki. Ryhmäkohtaisia tukimuotoja ovat mm. yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus ja erityisopettajan antama tuki muun opetuksen yhteydessä esim. samanaikaisopetuksena koko ryhmälle, pienemmille ryhmille tai yksittäisille lapsille ryhmän sisällä. Ryhmäkohtaisen tuen tarkoituksena on mahdollistaa jokaisen lapsen oikeus osallistua esiopetukseen ja oppia omien edellytystensä mukaan. Tuki nojaa lapsen omiin vahvuuksiin sekä ryhmän tarpeisiin, sitä toteutetaan esteettömästi ja saavutettavuutta korostaen.
Oppimisen tuen uudistuksen tarkoituksena on
Ennaltaehkäisevä ja varhainen tuki, tuetaan lapsen kehitystä ennen kuin vaikeudet kasvavat
Inklusiivisuus: Lapsi voi osallistua ryhmän toimintaan muiden mukana
Yhteisöllisyys; Tuki nähdään ryhmän yhteisenä asiana, ei vaan yksittäisen lapsen
Joustavuus; Ryhmän käytäntöjä voidaan muokata tarpeiden mukaan lukuvuoden aikana.
Ryhmäkohtaiset tukimuodot suunnitellaan ja arvioidaan lukuvuosisuunnitelmassa, jonne kirjataan rakenteet, työ- ja vastuunjako, sekä huoltajien- että moniammatillinen yhteistyö.
Lapsikohtaiset tukitoimet käynnistetään, jos ryhmäkohtaiset keinot eivät riitä tukemaan lapsen oppimista tai osallistumista. Tukitarvetta arvioidaan kokonaisvaltaisesti; mukaan kuuluu opetusjärjestelyjen ja ryhmäkohtaisen tuen arviointi sekä mahdolliset aiemmat tukitoimet. Lapsen ja huoltajien osallistaminen on keskeistä moniammatillista tukea järjestettäessä.
Päivitetty Laitilan esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet-asiakirja on liitteenä. Opiskeluhuoltosuunnitelma ja siihen liittyvät asiakirjat käsitellään omassa pykälässä.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Susanne Laaksonen, sivistysjohtaja, susanne.laaksonen@laitila.fi
Sivistysvaliokunta päättää hyväksyä Laitilan kaupungin esiopetuksen opetussuunnitelmaluonnoksen 1.8.2025 alkaen ja lähettää sen lausuntokierrokselle. Opetussuunnitelmaluonnokseen on mahdollisuus lausua mielipiteensä 12.9.2025 mennessä. Luonnoksesta pyydetään erilliset lausunnot vanhempainyhdistyksiltä. Opetussuunnitelman käsittelyä jatketaan seuraavassa sivistysvaliokunnan kokouksessa 25.9.2025, kun lausuntoaika on päättynyt.