Kaupunginhallitus, kokous 16.9.2024

§ 196 Laitilan kaupungin kuuleminen Kelan palvelun muutoksesta 1.1.2025 alkaen

LAIDno-2024-650

Valmistelija

  • Heli Kiertokari-Laitinen, hallintojohtaja, heli.kiertokari@laitila.fi

Perustelut

Kela on lähettänyt Laitilan kaupungille seuraavan lausuntopyynnön:

Pyydämme Laitilan kaupungin kannanottoa Kelan Laitilan palvelupisteen korvaamiselle muilla palveluilla. Pyydämme teitä toimittamaan vastauksenne sähköisesti viimeistään 24.9.2024 yllä olevan asianumeron kera osoitteeseen: kirjaamo@kela.fi

Kelan Laitilan palvelupiste palvelee asiakkaita ajanvarauksella kerran viikossa kaupungintalolla. Asiakaskäyntejä on ollut viime vuosina keskimäärin 30 kuukaudessa. Kaupungintalolla on myös etäpalvelupiste, josta saa Kelan asiantuntijapalvelua etäyhteydellä.

Kuntalaisten asioinneista lähes 80 % tapahtuu puhelimitse. Sähköisesti hakemuksen jättää n. 70 % kuntalaisista.

Lähin Kelan palvelupiste, jossa saa palvelua sekä ilman ajanvarausta että ajanvarauksella, on Uudessakaupungissa 20 km päässä ja Raumalla (32 km). Mynämäen palvelupisteellä voi asioida ajanvarauksella (29 km).

1       Esitys

Kelan palvelu osoitteessa Keskuskatu 30, Laitila korvataan muilla palveluilla 1.1.2025 alkaen. 

2       Kelan palvelut jatkossa

Henkilökohtaista palvelua on tarjolla arkisin puhelinpalvelussa ja puhelinajanvarauspalvelussa. OmaKela-palvelut verkossa ovat aina käytettävissä.

Laitilassa henkilökohtaista Kela-palvelua saa kaupungintalon etäpalvelupisteellä kaupungintalon aukioloaikojen mukaisesti. Etäpalvelu vastaa Kelan palvelupisteen palvelua. Siinä asiakas saa etäyhteydellä henkilökohtaista neuvontaa ja voi hoitaa samoja asioita kuin Kelan palvelupisteessä.

Lähimmät palvelupisteet ovat Uudessakaupungissa, Raumalla ja Mynämäessä.   

Kelasta voidaan antaa tukea, neuvontaa ja ohjausta tarvittaessa olemalla mukana eri asiakasryhmien tarpeen mukaan kumppanuusyhteistyössä. Palvelua voidaan esimerkiksi täydentää tarvittaessa tilapäisillä pop up -palveluilla.

Kela on myös valmis keskustelemaan kaupungin kanssa asiointipisteen perustamisesta Laitilaan.

Ehdotus

Esittelijä

  • Heli Kiertokari-Laitinen, hallintojohtaja, heli.kiertokari@laitila.fi

Kaupunginhallitus toteaa kantanaan, että  se pitää tärkeänä henkilökohtaisen palvelun säilymistä Laitilassa sekä sen varmistamista, että erilaiset digitaidot omaavat henkilöt saavat yhdenvertaisesti Kelan palveluita jatkossakin. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

 

Tiedoksi

kirjaamo@kela.fi

Muutoksenhaku

Päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen Laitilan kaupunginhallitukselle, osoite Keskuskatu 30, PL 25 23801 Laitila.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnanjäsen. Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on tekijän allekirjoitettava.

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
 
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.
 
Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevasta päätöksestä kunnan jäsenen ja muiden katsotaan saaneen tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
 
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.