Perustelut
Kela on lähettänyt Laitilan kaupungille seuraavan lausuntopyynnön:
Pyydämme Laitilan kaupungin kannanottoa Kelan Laitilan palvelupisteen korvaamiselle muilla palveluilla. Pyydämme teitä toimittamaan vastauksenne sähköisesti viimeistään 24.9.2024 yllä olevan asianumeron kera osoitteeseen: kirjaamo@kela.fi
Kelan Laitilan palvelupiste palvelee asiakkaita ajanvarauksella kerran viikossa kaupungintalolla. Asiakaskäyntejä on ollut viime vuosina keskimäärin 30 kuukaudessa. Kaupungintalolla on myös etäpalvelupiste, josta saa Kelan asiantuntijapalvelua etäyhteydellä.
Kuntalaisten asioinneista lähes 80 % tapahtuu puhelimitse. Sähköisesti hakemuksen jättää n. 70 % kuntalaisista.
Lähin Kelan palvelupiste, jossa saa palvelua sekä ilman ajanvarausta että ajanvarauksella, on Uudessakaupungissa 20 km päässä ja Raumalla (32 km). Mynämäen palvelupisteellä voi asioida ajanvarauksella (29 km).
1 Esitys
Kelan palvelu osoitteessa Keskuskatu 30, Laitila korvataan muilla palveluilla 1.1.2025 alkaen.
2 Kelan palvelut jatkossa
Henkilökohtaista palvelua on tarjolla arkisin puhelinpalvelussa ja puhelinajanvarauspalvelussa. OmaKela-palvelut verkossa ovat aina käytettävissä.
Laitilassa henkilökohtaista Kela-palvelua saa kaupungintalon etäpalvelupisteellä kaupungintalon aukioloaikojen mukaisesti. Etäpalvelu vastaa Kelan palvelupisteen palvelua. Siinä asiakas saa etäyhteydellä henkilökohtaista neuvontaa ja voi hoitaa samoja asioita kuin Kelan palvelupisteessä.
Lähimmät palvelupisteet ovat Uudessakaupungissa, Raumalla ja Mynämäessä.
Kelasta voidaan antaa tukea, neuvontaa ja ohjausta tarvittaessa olemalla mukana eri asiakasryhmien tarpeen mukaan kumppanuusyhteistyössä. Palvelua voidaan esimerkiksi täydentää tarvittaessa tilapäisillä pop up -palveluilla.
Kela on myös valmis keskustelemaan kaupungin kanssa asiointipisteen perustamisesta Laitilaan.
Ehdotus
Esittelijä
-
Heli Kiertokari-Laitinen, hallintojohtaja, heli.kiertokari@laitila.fi
Kaupunginhallitus toteaa kantanaan, että se pitää tärkeänä henkilökohtaisen palvelun säilymistä Laitilassa sekä sen varmistamista, että erilaiset digitaidot omaavat henkilöt saavat yhdenvertaisesti Kelan palveluita jatkossakin.