Valmistelija
Atte Hyvärinen, Vt. talous- ja hallintojohtaja, atte.hyvarinen@laitila.fi
Perustelut
Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä on valtuuston hyväksyttävä myös kolmea tai useampaa vuotta koskeva taloussuunnitelma. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.
Talousarvio ja –suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja –suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamisesta seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan. Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan.
Talousarviossa ja –suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Siihen tehtävistä muutoksista päättää valtuusto.
Kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 8.6.2020 talousarvion 2021 kehykset. Kehyksessä on huomioitu syksyn 2020 ja kevään 2021 yleiskorotusten sekä järjestelyerien vaikutus henkilöstökuluihin. Talousarvion laadinnan edetessä rahoitusosuus on oleellisesti muuttunut kehyksen laadintatilanteesta sekä verotulojen että valtionosuuksien osalta. Kasvaneisiin tuottoihin on vaikuttanut koronavirusepidemian negatiivisten vaikutusten kompensointi valtiorahotteisesti. Kehyksen tuloksen alijäämäksi hyväksyttiin 1 719 000 euroa.
Verotulot
Vuonna 2021 verotuloja arvioidaan kertyvän yhteensä 31,2 milj. euroa, josta kunnallisveron osuus on 26,6 milj. euroa, kiinteistöveron osuus 2,1 milj. euroa ja yhteisöveron 2,5 milj. euroa. Kokonaisuudessaan veroja ennakoidaan kertyvän 1,7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020. Vuoden 2020 verotulojen ennakoidaan muodostuvan 1,0:n prosentin verran suuremmiksi kuin vuonna 2019. Vuoden 2021 verotuloarvio on laskettu vuoden 2020 tuloveroprosentin - 20,75 % mukaan.
Valtionosuudet
Vuonna 2021 valtionosuuksia tullaan saamaan ennakollisenlaskelman mukaan 23.257.636 euroa, kun vuonna 2020 valtionosuuden määrä on 23.124.105 euroa. Opetus- ja kulttuuriministeriön valtionosuus vuodelle 2021 vahvistetaan joulukuussa 2020. Ennakollisessa valtionosuuslaskelmassa se on huomioitu vuoden 2020 tasolla. Valtionosuuksiin sekä vuodelle 2020 ja 2021 on oleellisesti vaikuttanut hallituksen tekemät koronavirusepidemian negatiivisten rahoitusvaikutusten kompensaatiopäätökset. Myös verotulojen lykkääntymistä kompensoidaan valtionosuuksien muodossa.
Maksut ja taksat
Vuonna 2021 käyttötalouden toimintatuotot ovat yhteensä 19,3 milj. euroa. Vuonna 2019 sisäiseen vuokraan liittyvät erät näkyivät kustannuslaskennallisissa erissä. Sisäisten vuokratuottojen osuus toimintatuotoista on noin 8,2 milj. euroa. Vuoden 2021 talousarvion laadintaohjeessa kehotetaan hallintokuntia nostamaan taksoja ja maksuja lainsäädännössä päätetyn mukaisesti.
Toimintakulut
Vuonna 2021 toimintakulut ovat 71,2 milj. euroa (ei sisällä kustannuslaskennallisia eriä). Toimintakulut kasvavat vuoden 2020 talousarvioon verrattuna 1,2 miljoonaa euroa, mikä suurimmalta osin selittyy henkilöstökulujen kasvulla.
Vuoden 2019 talousarvion laadinnan yhteydessä otettiin käyttöön sisäiset vuokrat, jotka näkyvät talousarviossa osana kustannuslaskennallisia eriä. Vuoden 2020 talousarvion yhteydessä sisäisen vuokran erät siirrettiin käyttötalouteen normaaleiksi eriksi, jolloin ne näkyvät toimintakatteessa. Teknisessä toimessa muutettu käytäntö näkyy sisäisinä ylläpitovuokratuloina ja toimialoilla sisäisinä vuokramenoina. Pääomavuokran tuotto näkyy kaupunginhallituksen alla. Ulkoiset kiinteistöjen käyttökustannukset siirrettiin muutoksen yhteydessä teknisen toimen kustannuksiksi. Aiemmin ne näkyivät muilla toimialoilla kustannuksina (sähkö, lämpö jne.)
Vuoden 2021 talousarviossa on huomioitu vuodelle 2021 kohdistuva yleiskorotus ja järjestelyerä. Lisäksi kustannuksiin sisältyy tehtävän vaativuuden arvioinnin toteuttamiseen liittyvä määrärahavaraus.
Investointiosa/rakentamisohjelma
Vuoden 2021 talousarvioehdotuksessa investointiosan menot ovat yhteensä 5,8 miljoonaa euroa. Investointiosan nettomenot ovat 1,9 milj. euroa vuoden 2020 talousarvion investointiosan nettomenoja pienemmät.
Rakentamisohjelman 2021–2024 suurimmat talonrakennushankkeet ovat Varppeen koulun ja lukion kellarien peruskorjaukset, kokonaiskustannuksiltaan 1,0 milj. euroa, Winnovan rakennusten peruskorjaukset 0,8 milj. euroa sekä kaupungintalon ilmanvaihdon ja valaistuksen uusiminen 1,0 milj. euroa.
Kunnallistekniikan hankkeisiin on varattu 1,3 milj. euroa vuodelle 2021, 1,9 milj. euroa vuodelle 2022 ja 4,8 milj. euroa vuodelle 2023.
Vesihuoltolaitoksen investointimenot ovat yhteensä 0,7 milj. euroa vuonna 2021, 0,8 milj. euroa vuonna 2022 ja 0,6 milj. euroa vuonna 2023. Lisäksi investointiosaan on varattu 0,9 milj. euroa vuodelle 2021 ajoittuvia irtaimeen ja kiinteään omaisuuteen kohdistuvia investointeja.
Kaupungin talouden kehitys
Vuoden 2021 talousarvioehdotuksessa vuosikate on 2 569 286 euroa ja tilikauden alijäämä 210 435 euroa. Kaupunginhallituksen hyväksymän kehyksen alijäämä on 1 719 000 euroa. Suunnitelmavuosina tuloslaskelma on ylijäämäinen yhteensä 0,7 milj. euroa ja taseen ylijäämä kasvaa 3,2 milj. euroon.
Laitilan lainamäärä tulee investointien myötä kasvamaan vuoteen 2023 mennessä. Vuonna 2019 Laitilan lainakanta oli 27,5 milj. euroa ja on arviolta 40,5 milj. euroa vuoden 2023 lopussa. Vuoden 2020 lopussa lainakanta on 3 731 euroa/asukas. Vuoden 2019 tilinpäätöksessä Laitilan kaupungin lainakanta per asukas oli 3 195 euroa. Vuonna 2019 koko maassa lainat per asukas olivat keskimäärin 3 342 euroa.
Liitteet:
- Henkilöstömuutokset
-Vuoden 2021 talousarvioehdotus ja vuosien 2022 - 2023 taloussuunnitelmaehdotus.
Esittelijä varaa tarkistusmahdollisuuden talousarvion käsittelyn yhteydessä.
Peruste: Kuntalaki § 110 ja hallintosääntö § 83
Päätös
Kaupunginhallitus merkitsi tiedoksi kaupunginjohtajan, vt. talous- ja hallintojohtajan, sivistystoimenjohtajan, sosiaali- ja terveysjohtajan sekä teknisen johtajan selvitykset vuoden 2021 talousarvioehdotuksesta.
Kaupunginhallitus teki vuoden 2021 talousarvioehdotukseen ja vuosien 2022-2023 taloussuunnitelmaehdotukseen seuraavat muutokset/tarkistukset:
Sivu 74, Tehtävä 28 Perusopetus; Kaupunginhallitus päätti lisätä vuodelle 2021 suomi toisena kielenä (S2) opettajan virkaan tarvittavat palkkamenot ja kulut 46.000 euroa (ilman sosiaalikuluja).
Sivu 179, Investoinnit, Talonrakennus; Syntyneen keskustelun pohjalta esittelijä muutti päätösehdotusta siten, että Matikan alueen kokonaisuuden suunnitteluun lisättiin 20.000 euron määräraha vuodelle 2021. Kaupunginhallitus hyväksyi muutetun päätösehdotuksen.
Sivu 182, Investoinnit, Irtain ja kiinteä omaisuus; Esittelijä muutti päätösehdotusta siten, että vuodelle 2021 budjetoitu Life Care-hankinta siirretään vuodelle 2022 (174.000 euroa). Kaupunginhallitus hyväksyi muutetun päätösehdotuksen.
Lisäksi kaupunginhallitus teki seuraavien tehtävien strategisiin päämääriin ja tehtävän tavoitteisiin tarkennuksia:
sosiaalityön hallinto, perhepalvelut, toimeentuloturva, perusterveydenhuolto, vammaispalvelut ja iäkkäiden palvelut.
Vuoden 2021 talousarvioehdotuksen toimintakulut (ilman kustannuslaskennallisia eriä) ovat yhteensä 71 227 207 euroa ja toimintatuotot ovat yhteensä 19 286 486 euroa.
Investointiosan menot ovat vuonna 2021 yhteensä 5 559 500 euroa.