Tekninen valiokunta, kokous 2.3.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 24 LISÄPYKÄLÄ: Kaupungintalon lvis-saneeraus, vaihe 3, iv-, lvv-, s- ja automaatiourakoitsijoiden valinta (lisäpykälä)

LAIDno-2021-1201

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Eva Nurmi, Kiinteistöpäällikkö, eva.nurmi@laitila.fi

Perustelut

Kaupungintalon lvis-saneerauksen 3. vaiheelle on varattu investointimääräraha yhteensä 450.000,00 € (alv 0 %), vuodelle 2022.

Lvis-saneerauksen tarkoituksena on parantaa kaupungintalon sisäilmaolosuhteita. Saneerauksessa uusitaan ilmanvaihto ja iv-päätelaitteet, paloilmaisimet, alakatto, sekä valaistus vaihdetaan led-valaisimiksi. Saneeraus toteutetaan useammassa vaiheessa. 3. vaiheessa saneerataan 0. kerroksen aulatilat ja saunaosasto, 1. kerroksen pääaula ja ravintolatilat, 2. kerroksen kokoustilat, 3. kerroksen iv-konehuoneen laitteet. 

Saneerauksen iv- ja lvv töistä on tehty urakkatarjouspyyntö, joka on ollut esillä Cloudia-pienhankintajärjestelmässä ja Laitilan kaupungin kotisivuilla. Urakkamuotona on jaettu urakka, jossa rakennusurakoitsija on päätoteuttaja ja työmaapalveluista vastaava. Urakka pitää sisällään joko lvv-tekniset tai iv-tekniset työt. Kaikkien urakoitsijoiden valintaperusteena käytetään edullisinta kokonaishintaa. Tarjous on mahdollista hylätä, jos urakoitsija ei ole toimittanut vaadittavia asiakirjoja ja/tai ei ole tutustunut kohteeseen.

Ehdotus

Esittelijä

Eva Nurmi, Kiinteistöpäällikkö, eva.nurmi@laitila.fi

Kaupungintalon iv-saneerauksen 3. vaiheen hankinta keskeytetään.

Saatujen tarjouspyyntöjen perusteella kokonaiskustannukset ylittävät merkittävästi hankkeelle varatun investointimenon. 

Hankkeen toteutus menee rakennusinsinöörin uudelleen käsittelyyn.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Eva Nurmi, Kiinteistöpäällikkö, eva.nurmi@laitila.fi

Perustelut

Kaupungintalon lvis-saneerauksen 3. vaiheelle on varattu investointimääräraha yhteensä 450.000,00 € (alv 0 %), vuodelle 2022.

Lvis-saneerauksen tarkoituksena on parantaa kaupungintalon sisäilmaolosuhteita. Saneerauksessa uusitaan ilmanvaihto ja iv-päätelaitteet, paloilmaisimet, alakatto, sekä valaistus vaihdetaan led-valaisimiksi. Saneeraus toteutetaan useammassa vaiheessa. Alkuperäisen suunnitelman mukaan 3. vaiheessa piti toteuttaa iv-konehuoneen lisäksi kaikki yleiset tilat 0.-3 kerrokseen. Urakkasummien ylittäessä huomattavasti hankkeeseen varatun investointimäärärahan, hanke keskeytettiin ja palautettiin uudelleen käsiteltäväksi. Nyt ehdotetaan 3. vaiheen urakka-alueen rajaksi iv-konehuoneen saneerausta järjestelmineen ja hallituksen kokoushuoneen ilmanvaihtoa. Tällöin vanhat iv-koneet saadaan vaihdettua, jotka palvelevat uusia päätelaitteita toimistohuoneissa, lisäksi suunniteltu energiansäästötavoite toteutuu pääsääntöisesti, kun uusissa koneissa on tehokkaampi lämmöntalteenotto ja säätöautomatiikka. 0.-3. kerroksen yleiset tilat ovat toimineet tähän asti kohtalaisesti ja tässä vaiheessa myös niihin tiloihin vaihdetaan iv-koneet. Näiden tilojen muiden järjestelmien ja pintamateriaalien saneerauksen ajankohtaa on mahdollista siirtää eteenpäin ilman, että tilojen käyttöominaisuudet heikentyvät.

Rajatun alueen saneerauksen iv-, lvv-, sähkö- ja automaatiotöistä on tehty urakkatarjouspyyntö, joka on ollut esillä Cloudia-pienhankintajärjestelmässä ja Laitilan kaupungin kotisivuilla. Urakkamuotona on jaettu urakka, jossa rakennusurakoitsija, Laitilan kaupunki, on päätoteuttaja ja työmaapalveluista vastaava. Urakka pitää sisällään joko lvv-tekniset, iv-tekniset, s-tekniset tai automaatiotyöt. Kaikkien urakoitsijoiden valintaperusteena käytetään edullisinta kokonaishintaa. Tarjous on mahdollista hylätä, jos urakoitsija ei ole toimittanut vaadittavia asiakirjoja ja/tai ei ole tutustunut kohteeseen.

Ehdotus

Esittelijä

  • Eva Nurmi, Kiinteistöpäällikkö, eva.nurmi@laitila.fi

Tekninen valiokunta päättää, että kaupungintalon iv-saneerauksen 3-vaiheessa toteutetaan iv-konehuoneen saneeraus, sekä hallituksen huoneen ilmanvaihdon saneeraus, lisäksi valiokunta päättää, että  lvv- iv-, s- ja a-urakoitsijoiksi valitaan edullisimman tarjouksen jättäneet urakoitsijat:

Iv-urakoitsija: Laitilan IP-Työ Oy 291.700,00 € (alv 0%)

Lvv-urakoitsija: LVI-Kuusisto Oy 68.496,00 € (alv 0%)

S-urakoitsija: Laitilan Puhelinosuuskunta 32.900,00 € (alv 0%)

A-urakoitsija: Fidelix Oy 32.400,00 € (alv 0%)

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Merkittiin pöytäkirjaan, että esittelijä tekninen johtaja Mika Raula oli esteellinen käsittelemään sähköurakoitsijan valintaa ja hän poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi klo 18.11- 18.23.

Tiedoksi

Tarjouksen jättäneet.

Muutoksenhaku

OIKAISUOHJE JA VALITUSOSOITUS (yleinen)

 

 

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon[1].

 

I   Oikaisuohje

 

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132-135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

 

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, jolleivät ne jo ole hankintayksikön hallussa.

 

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:

Laitilan kaupunginhallitus, PL 25, 23801 Laitila

Käyntiosoite: Keskuskatu 30

Sähköposti: hallinto@laitila.fi

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

 

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Julkisista hankinnoista annetun lain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:

  1. asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
  2. siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.                                                                                                                

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen hankintalain 130 §:n 1 nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

 

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä

valituskirjelmään valtakirja, kuten hallintolainkäyttölain 21 §:ssä säädetään.

 

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

 

Valituskielto

Hankintalain 102 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 86 §:n mukaisesti.

 

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 88 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

 

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Radanrakentajantie 5, 00520 HELSINKI

puh. 029 56 43300, fax 029 56 43314
sähköposti: markkinaoikeus@oikeus.fi