Sosiaali- ja terveysvaliokunta, kokous 13.10.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 93 LISÄPYKÄLÄ: Kotihoidon asiakkaiden kauppa-asioinnin järjestäminen (lisäpykälä)

LAIDno-2021-929

Valmistelija

  • Sari Koski, Ikäihmisten palvelujohtaja, sari.koski@laitila.fi
  • Mari Pilpola, Kotihoidon johtaja, mari.pilpola@laitila.fi

Perustelut

Laitilan kaupungissa ikäihmisten kauppa-asiointi on ollut osa kotihoidon tukipalveluja sekä säännöllisen kotihoidon palveluja. Kotihoidon työmäärä on lisääntynyt, sillä asiakkaiden hoitoisuus on lisääntynyt ja asiakkaita hoidetaan kotona mahdollisimman pitkään. Kotihoidon työn vaativuuden näkökulmasta on perusteltua, että kotihoidon hoitajien kaupassa asiointi siirretään pois kotihoidon hoitajien työtehtävistä. Tämä vapauttaa kotihoidon työaikaa hoito- ja hoivatyöhön sekä kotikuntoutukseen. Sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla on vakava hoitajapula ja työntekijöitä on vaikeaa saada mm. äkillisiin poissaoloihin.

Laitilassa on kolme ruokakauppaa. K-Supermarketilla ja S-Marketilla tilausjärjestelmät ovat verkossa, jolloin asiakas tai asiakkaan omainen voi tehdä tilaukset riippumatta välimatkasta ja kauppa kerää ostokset ja ostokset voi noutaa kaupasta itselleen sopivana ajankohtana. K-Supermarketilla on myös ostosten kotiinkuljetus. Sale Laitilassa ei ole tilausjärjestelmää verkossa, mutta kaupassa otetaan puhelimella tilaukset vastaan ja kerätään ostokset. Laitilan kotihoidon asiakkaista kauppapalvelu on 34 asiakkaalla, joista K-Supermarketin asiakkaita on 82%, S-marketin 6% ja Sale Laitilan 10%.

KAUPPA-ASIOINNIN NYKYINEN TOIMINTAMALLI

Nykyisessä toimintamallissa kotihoidon kauppa-asiointi tapahtuu niin, että kotihoidon hoitaja hakee asiakkaan ostoslistan asiakkaalta ja menee kauppaan tekemään ostokset ja vie ostokset asiakkaalle kotiin. Kauppa-asiointi on suunniteltu asiakkaan hoito-, palvelu- ja kuntoutussuunnitelmaan palveluaikana 30-45 min./vko eli 2-3h/kk. Kauppapalvelu on tällä hetkellä saatavilla myös tukipalveluna asiakkaalle, jolla ei ole kirjallista hoito-, palvelu- ja kuntoutussuunnitelmaa eikä asiakkaalla ole muuta palvelun tarvetta. Tukipalveluna kauppa-asiointi on toiminut muuten samoin, mutta asiakas maksaa kauppa-asioinnista 7,40 €/kerta.  Asiakkaalla pitää olla tiliasiakkuus kaupassa.

KAUPPA-ASIOINNIN UUSI TOIMINTAMALLI

Kauppa-asioinnin uudessa toimintamallissa kotihoidon kauppapalvelu on jatkossa tarkoitettu iäkkäiden palveluiden säännöllisen kotihoidon asiakkaille:

  • jotka ikääntymisen, sairauden, vamman tai jonkun muun syyn takia eivät ole kykeneviä hankkimaan välttämättömiä ruoka- ja muita päivittäistavaroita
  • joille on laadittu hoito-, palvelu- ja kuntoutusuunnitelma
  • joilla ei ole mahdollisuutta itse tai omaisen tukemana tehdä kauppa-asiointia

Kauppapalvelu kotihoidon tukipalveluna ei ole lakisääteistä palvelua. Kunnan tehtävänä on neuvoa, ohjata ja avustaa asiakasta kauppa-asioinnissa. Mikäli asiakas palvelutarpeen arvioinnin perusteella tarvitsee kauppapalvelua, se kirjataan asiakkaan hoito-, palvelu- ja kuntoutussuunnitelmaan ja palveluaikaa lisätään 30-45 min./vko eli 2-3 tuntia/kk riippuen kauppamatkan pituudesta.

Kotihoidon kauppapalvelun uudessa toimintamallissa kotihoidon asiakkaiden kauppatilaukset tehdään kaupan verkkotilauksena ja kauppa kerää ostokset. Asiakas tekee kaupan kanssa ostosten keräyksestä sopimuksen ja asiakas maksaa kaupan keräilyn kaupalle kauppalaskussa. Kotihoidon tekemät kotihoidon asiakkaiden kauppatilaukset toimitetaan Monipalvelukeskus Palkeen toimesta asiakkaalle kotiin.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Johanna Ahokas, sosiaali- ja terveysjohtaja, johanna.ahokas@laitila.fi

Sosiaali- ja terveysvaliokunta päättää hyväksyä kotihoidon kauppa-asioinnin uuden toimintamallin.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tämä pykälä käsiteltiin talousarviopykälän jälkeen.

Tiedoksi

Sari Koski, Mari Pilpola