Perustelut
Suunnittelutarve ja perustelut
Suunnittelutarveratkaisu koskee aurinkovoimalan rakentamista. Suunnittelutarveratkaisu on tarpeen, sillä hankkeeseen sovelletaan MRL 16 §:n suunnittelutarvealuetta koskevia säännöksiä. Alueella ei ole maankäyttöä ohjaavaa kaavaa ja suunniteltu hanke on maankäytön näkökulmasta suuri. Maankäyttö- ja rakennuslain 16 §:n 2 mom. mukaan ”Suunnittelutarvealuetta koskevia säännöksiä sovelletaan myös sellaiseen rakentamiseen, joka ympäristövaikutusten merkittävyyden vuoksi edellyttää tavanomaista lupamenettelyä laajempaa harkintaa.”
Rakentaminen edellyttää ennen rakennuslupakäsittelyä tehtävää suunnittelutarveratkaisua. Tässä suunnittelutarveratkaisussa on arvioitu MRL 137 §:ssä säädettyjen rakennusluvan myöntämisen erityiset edellytykset.
Hakija
Energiequelle Oy, projektipäällikkö Elisa Hara/hankekehitystiimin vetäjä Tiina Harpila, harpila(a)energiequelle.fi, puh. +358 44 760 5985
Energiequelle Oy (myöhemmin ’hakija’) on uusiutuvan energian toimija. Yritys suunnittelee ja rakentaa tuulipuistoja, aurinkovoimaloita sekä muita uusiutuvan energian ratkaisuja. Energiequelle Oy on toiminut Suomessa vuodesta 2016 lähtien.
Rakennuspaikka
Hankealue sijoittuu Laustin ja Kouman kyliin. Hankealueen pinta-ala on n. 58 hehtaaria. Rakennuspaikka muodostuu kiinteistöistä 400-413-2-69, 400-420-1-75, 400-420-2-17 ja 400-420-2-20. Sähkönsiirtoreitti ja -asema sijaitsee kiinteistöllä 400-413-2-69.
Energiequelle Oy on laatinut maanvuokrasopimukset kaikkien hakemuksessa esitettyjen hankealueen kiinteistöjen omistajien kanssa ja niistä muodostuu n. 58 hehtaarin alue, jolle tuotantoaluetta ollaan suunniteltu.
Hakija on ilmoittanut rakennuspaikan osoitteeksi Väkkäräntie 24. Hakemuksessa on osoitettu kolme vaihtoehtoista kulkuyhteyttä rakennuspaikalle Väkkäräntieltä.
Hankkeen kuvaus ja rakennuspaikkojen sijainti
Hakija hakee Laitilan kaupungilta suunnittelutarveratkaisua maa-asenteisen aurinkosähkön tuotantoalueen eli aurinkovoimalan rakentamiseksi Laitilan Hankeransuolle. Suunniteltu aurinkovoima-alueen pinta-ala on n. 58 hehtaaria ja se sijaitsee Laitilan keskustasta n. 4,6 kilometriä länteen, Laustin ja Kouman kylissä.
Hankealue koostuu pitkistä aurinkopaneelikennostoista, huoltoteistä ja kaapeloinneista. Aurinkopuisto on osa yhteiskunnallisesti merkittävää vihreää siirtymää.
Lähtötiedot
Hankealueella ei ole voimassa yleis- tai asemakaavaa. Laitilan kaavoituskatsauksessa ja -ohjelmassa ei ole esitetty kaavasuunnittelukohteita hakemuksen mukaiselle rakennuspaikalle.
Maakuntakaava
Hankealue sijoittuu Vakka-Suomen maakuntakaavassa maa- ja metsätalousvaltaiselle alueelle (M). Merkinnällä osoitetaan pääasiassa maa- ja metsätalouskäyttöön tarkoitetut alueet. Alueita voidaan käyttää harkitusti myös haja-asutusluonteiseen pysyvään tai loma-asutukseen.
Suunnittelumääräys
Olemassa olevien alueiden täydennykseksi ja laajennukseksi voidaan yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa osoittaa pääasiallista käyttötarkoitusta kohtuuttomasti haittaamatta, sekä maisema- ja ympäristönäkökohdat huomioon ottaen mm. uutta pysyvää asumista ja, erityslainsäädännön ohjaamana, myös muita toimintoja.
Noin 500 metrin päässä hankealueen pohjoispuolella on maakuntakaavassa merkintä puolustusvoimien erityistoimintojen kohde (ep).
Hankealue sijoittuu maakuntakaavassa osoitetulle kulttuuriympäristön tai maiseman kannalta tärkeälle alueelle, jolla osoitetaan valtakunnallisesti, maakunnallisesti tai seudullisesti arvokkaat maisema-alueet.
Suunnittelumääräys
Maisema-arvojen tulee olla lähtökohtana alueelle laadittaville suunnitelmille ja toimenpiteille. Suunnitelmien ja toimenpiteiden alueella tulee olla maiseman arvoja turvaavia ja edistäviä ja ottaa huomioon maiseman ja kulttuuriympäristön ominaispiirteet. Maisemaan vaikuttavien suunnitelmien ja hankkeiden (korkeiden rakennelmien) yhteydessä maisemavaikutukset tulee erikseen arvioida.
Lähin valtakunnallisesti arvokas maisema-alue (Laitilan viljelymaisema) sijaitsee noin 700 metrin päässä hankealueesta itään. Lähin valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö (Untamalan raittikylä) sijaitsee hankealueesta noin 2,5 km koilliseen.
Hankealueen välittömään läheisyyteen sijoittuu kaksi muinaisjäännöskohdetta: Luolimäen röykkiöalue (sm 4195, muinaisjäännösrekisterin tunnus 1000000154) noin 300 metrin päässä ja Luolinmäenrannan muinaishauta (sm 4196, muinaisjäännösrekisterin tunnus 1000005379) noin 65 metrin päässä.
Lisäksi hankealueen eteläpuolella n. 700 metrin päässä sijaitsee maakunnallisesti arvokas Laustin kyläalue (Heikkilä/Heikkilänmäki sr 4130, srr 4111).
Rakennusjärjestys
Laitilan rakennusjärjestys on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 18.3.2019 (§ 19). Rakennusjärjestyksessä on määritelty rakennusoikeus kaavoittamattomilla alueilla asumiseen ja lomarakentamiseen. Rakennusjärjestyksessä ei ole erityisiä suuren mittakaavan aurinkovoimarakentamista koskevia määräyksiä.
Asemapiirroksessa on mainittu rakennettavaksi 9 kpl muuntamoita. Hakemussuunnitelmassa on mainittu alueelle sijoitettavan 5-15 muuntamoa. Asemapiirroksessa (päivitetty 22.08.2024) on mainittu yhden muuntamon olevan 15 k-m². Tällöin 15 muuntamoa käyttäisi rakennusoikeutta 225 k-m². Alustavan arvion mukainen muuntamoiden vaatima kerrosala on yhteensä 135 m².
Mistä päätöstä haetaan
Haetaan MRL 137 §:n mukaista suunnittelutarveratkaisua. Hankkeeseen sovelletaan MRL 16 §:n suunnittelutarvealuetta koskevia säännöksiä, sillä hanke edellyttää ympäristövaikutustensa merkittävyyden vuoksi tavanomaista lupamenettelyä laajempaa harkintaa. Hankkeessa ei ole poikkeamisluvan tarvetta.
Päätösvallan peruste
Suunnittelutarveratkaisu käsittää MRL 137 §:n mukaisen rakennusluvan erityisten edellytysten arvioinnin suunnittelutarvealueella ennen rakennusluvan myöntämistä.
Laitilan kaupungin 1.1.2024 voimaan tulleen hallintosäännön mukaan kaupunginhallitus päättää maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n mukaisesti rakennusluvan edellytyksistä suunnittelutarvealueella (kohta 51).
Hakijan lyhennetty selostus rakentamistoimenpiteistä, perustelut ja keskeiset vaikutukset
Tässä kappaleessa kuvataan hakijan selostusta (lyhennelmä) rakentamistoimenpiteistä, perusteluista ja vaikutuksista. Hakija on liittänyt hakemukseen kattavan hakemussuunnitelman (Aurinkovoimalan suunnittelutarveratkaisun hakemussuunnitelma, Laitila Hankeransuo, 26.6.2024, WSP Finland Oy), jossa hanketta on esitelty yksityiskohtaisemmin.
Hakijan selostus rakentamistoimenpiteistä, perustelut ja keskeiset vaikutukset:
Energiequelle Oy:llä on tarkoitus rakentaa aurinkosähkön tuotantoalue Laitilan Hankeransuolle. Hankealue sijoittuu kiinteistöille 400-413-2-69, 400-420-1-75, 400-420-2-17 ja 400-420-2-20 ja sähkönsiirtoreitti ja -asema kiinteistöllä 400-413-2-69. Aurinkovoimaloiden suunniteltu yhteenlaskettu teho on enimmillään n. 50 MWp, joka tuottaa n. 45 000 MWh energiaa vuodessa.
Aurinkosähköpuisto koostuu aurinkopaneeleista, muuntamoista, huoltoteistä ja sähkönsiirtoreitistä ja aluetta ympäröivästä suoja-aidasta.
Hankealue on tarkoitus liittää sähköverkkoon (Satavakka Oy:n Uusikaupunki-Kairakatu 110 kV) asentamalla maakaapeli hankealueen länsipuolelle ja rakentamalla sähköasema olemassa olevan sähkönsiirtolinjan läheisyyteen.
Hankealueen pohjoispuoli koostuu pääosin ojitetusta suosta, joka on metsitetty 1960- ja 1970-luvuilla. Noin 27 hehtaaria (n. 47 %) aurinkovoimala-alueen pinta-alasta on talousmetsää. Aurinkosähkön tuotantoalueen rakentamiseksi metsäisiltä osilta puusto poistetaan ja maa-ala tasataan tarvittaessa. Hankealueen eteläosa, kiinteistöillä 400-420-2-20 ja 400-420-2-17 on peltoa n. 22 hehtaaria, josta n. 15 hehtaaria (n. 26 %) on kesannolla ja n. 7 hehtaaria (n. 12 %) viljelykäytössä.
Aurinkosähkön tuotannon on arvioitu jatkuvan suunnitelman mukaan 35–40 vuotta, jonka jälkeen on mahdollista jatkaa tuotantoa uusimalla vuokrasopimukset ja tuotantolaitteisto. Mikäli aurinkosähkön tuotanto ei jatku, puretaan tuotantolaitteistot ja rakennelmat, jonka jälkeen vuokratut alueet palautuvat takaisin kiinteistöjen omistajille maa- ja metsätalouskäyttöön.
Aurinkopaneelikenttiä on suunniteltu sijoitettavan koko hankealueelle huomioiden kuitenkin vaadittavat etäisyydet hankealueen rajoihin sekä aurattavan lumen tarvitsema tila voimalan rakennus- ja toiminta-aikana. Aurinkovoima-alueen ulkorajojen ja paneelikentän välissä on n. 10–25 m puskurivyöhyke. Puskurivyöhykkeen leveys päätetään tarpeen mukaan ja leveys voi vaihdella paneelikentän eri osissa. Paneelialueen koko hankealueella on arviolta n. 46 hehtaaria eli noin 80 % hankealueesta.
Hankealueelle asennettavien aurinkopaneelien määrä on arvioltaan n. 60 000–80 000 kappaletta. Yksittäiset paneelit ovat alustavan suunnitelman mukaan kooltaan n. 1,3 m x 2,4 m. Yhteen telineeseen tulee paneeleja n. 20–32 kpl. Paneelit asetetaan n. 30 asteen kulmaan maanpintaan nähden. Telineet asennetaan itä-länsi suuntaisesti, jolloin aurinkopaneelit ovat suunnattuna etelään. Aurinkopaneelit asennetaan pääosin sinkitystä teräksestä/puusta valmistettuihin telineisiin. Telineiden perustustapa suunnitellaan kiinteistön maanperäolosuhteiden mukaan. Telineiden materiaali ja asennustapa tarkentuvat myöhemmin. Telineet asennetaan hankealueelle riveihin siten, että telineiden väliin jää vähintään noin 5 m välit.
Telineet paneeleineen ovat enintään 3–5,5 m korkeita. Paneelien alareunan ja maan välissä on vähintään 0,6–1 m tilaa. Paneelien tyyppikuvan perusteella paneelitelineet tullaan asentamaan maahan ruuvi- ja lyöntipaaluin sekä betoniperustuksin ja betoniharkoin.
Aurinkovoimalan alue aidataan turvallisuussyistä ja aita pyritään maisemoimaan. Aurinkovoimaloiden layoutissa on esitetty paneeleiden ja päälaitteiden alustava mallisijoittelu sekä huoltotiet. Layout tulee tarkentumaan suunnittelun edetessä.
Kiinteistöille kulkemiseen hyödynnetään olemassa olevaa tiestöä eikä uusia teitä ole merkittävissä määrin tarpeen rakentaa. Olemassa olevia teitä tullaan todennäköisesti vahvistamaan tarvittavilta osin, jotta aurinkovoimalan rakentamisen edellyttämä rekka- ja kuorma-autoliikenne on mahdollista. Lisäksi tiehen tehdään mahdollisesti uusi liityntälevennys. Toimenpiteistä sovitaan tarkemmin tienpitäjän kanssa.
Terveellinen ja turvallinen elinympäristö
Hakijan esittämä tavoitteen toteutuminen hankkeessa:
Fossiilivapaa energiantuotanto edesauttaa ilmastonmuutoksen hillitsemistä. Aurinkovoimala sijoittuu tulvavaara-alueiden ulkopuolelle. Hankkeesta ei aiheudu melua, tärinää tai päästöjä ilmaan, ja se edistää päästöjä tuottavista energianlähteistä luopumista. Hankkeesta saattaa aiheutua hetkellistä rakentamisen aikaista melua, mutta toiminnanaikaiset meluvaikutukset arvioidaan hyvin vähäisiksi. Mahdolliset haittavaikutukset arvioidaan osana suunnittelua. Hankkeella on yhteiskunnan kokonaisturvallisuutta ja huoltovarmuutta lisäävä vaikutus, sillä se mahdollistaa hajautetun ja itsenäisesti toimivan, kotimaisen energiantuotannon edistämisen.
Elinvoimainen luonto- ja kulttuuriympäristö sekä luonnonvarat
Hakijan esittämä tavoitteen toteutuminen hankkeessa:
Aurinkovoima edustaa energiantuotannossa luonnon kestävää hyödyntämistä. Hankealue koostuu nykyisellään ojitetusta suosta ja peltoalueesta. Hankealueen ympäristön viljelyalueet säilyvät yhtenäisinä eikä hanke haittaa yhtenäisten viljelyalueiden säilymistä. Hankealue sijaitsee maakuntakaavoituksessa osoitetulla kulttuuriympäristön tai maiseman vaalimisen kannalta tärkeällä alueella, mutta valtakunnallisesti arvokkaan maisema-alueen ulkopuolella. Hanke muuttaa metsäistä suomaisemaa paikallisesti, aurinkovoimaloiden rakenteet eivät tule näkymään kauas. Hankkeen maisemaa muuttavilla vaikutuksilla ei arvioida olevan vaikutusta valtakunnallisesti arvokkaan maisema-aluekokonaisuuden säilymiselle. Hankkeesta laadittu maisema-analyysi on hakemuksen liitteessä 6. Alueella ei ole nykyisellään virkistysmerkitystä, eikä hanke aiheuta haittaa ympäristön virkistyskäytölle. Metsästykselle aiheutuva vaikutus ei ole merkittävä. Aurinkovoima edustaa energiantuotannossa luonnon kestävää hyödyntämistä. Hanke ei haittaa yhtenäisten viljelyalueiden säilymistä.
Uusiutumiskykyinen energiahuolto
Hakijan esittämä tavoitteen toteutuminen hankkeessa:
Hankkeessa tuotetaan uusiutuvaa energiaa ja varaudutaan tuotannon edellyttämiin logistisiin järjestelyihin. Hanke ei edellytä uusia voimajohtoja vaan se liitetään maakaapelein voimalinjan viereen rakennettavaan sähköasemaan ja edelleen valtakunnanverkkoon.
Hakijan esittämä arvio maakuntakaavan huomioimisesta rakentamisessa:
Hankealueella on voimassa olevan maakuntakaavan mukainen aluemerkintä maa- ja metsätalousvaltaisesta alueesta. Maakuntakaavan merkinnän mukaan hankealue sijaitsee kulttuuriympäristön tai maiseman vaalimisen kannalta tärkeällä alueella. Hankealueen pohjoispuolella noin 500 m päässä sijaitsee puolustusvoimien kohteeksi merkitty alue, josta ei ole tarkempaa tietoa. Hankealueen länsipuolella Väkkäräntien myötäisesti on merkintä ohjeellisesta ulkoilureitistä. Hankealueella ei ole kaavaan merkittyjä muinaismuistoja. Hankealueen länsipuolella on kaavamerkintä muinaismuistosta ja eteläpuolella kaksi kaavamerkintää muinaismuistokohteista. Lisäksi hankealueen itäpuolelle on rajattu muinaismuistoalueita katkoviivoin.
Maakuntakaavan merkinnän mukaan hankealue sijaitsee kulttuuriympäristön tai maiseman kannalta tärkeällä alueella, johon liittyy erikseen suunnittelumääräys. Aurinkovoimahanke toteutetaan em. mukaisesti. Hankealue sijaitsee yhtenäisen peltoalueen reunamilla ja hankealueen ympärillä on metsäsaarekkeita, jotka rajoittavat näkyvyyttä hankealueelle. Hankealueen näkyvyyttä on käsitelty maisemavaikutusten arvioinnissa (liite 6). Kulttuuriympäristön tai maiseman kannalta tärkeälle alueelle ei kaavaselostuksessa ole annettu rakentamisrajoitusta.
Koko maakuntakaava-alueella on yksityiskohtaisen maankäytön suunnittelun ja rakennustoimenpiteiden oltava vesiensuojelutavoitteita edistäviä.
Suunniteltu aurinkovoimalahanke ei ole ristiriidassa maakuntakaavan tavoitteiden kanssa.
Hakijan esittämä arvio rakennusjärjestyksen huomioimisesta rakentamisessa:
Hakemussuunnitelmassa on esitetty rakennusjärjestyksestä ne kohdat, joiden arvioidaan koskettavan hanketta. Hakemussuunnitelmassa esitetään myös se, miten rakennusjärjestyksen noudattaminen toteutuu hankkeessa.
Naapureiden kuuleminen ja muistutukset
Kuulemisesta säädetään MRL 173 §:ssä ja MRA 86 §:ssä. Ennen asian ratkaisemista on naapureille ja muille, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa, varattava tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Tuleva toiminta alueella on maankäyttömuotona uusi, joten naapurien kuulemisessa sovellettiin kaavaprosessin kuulemismenettelyä.
Naapurit on kuultu kaupungin toimesta. Suunnittelutarveratkaisun vireilletulosta ilmoitettiin kuulutuksella Laitilan Sanomissa sekä kaupungin kotisivuilla. Kuulutusaika oli 12.3.-15.4.2024. Lisäksi hankealueen naapureita tiedotettiin kirjeitse.
Määräaikaan mennessä saapui yksi kirjallinen muistutus hankkeesta:
Kulkuoikeus metsäpalstalle 400-420-1-76 on pellon kautta. Suunnitellun aurinkovoimalan takia kulku alueelle estyy aidan ja siirtokaapelin takia. Karttaan on merkitty kaksi vaihtoehtoa uudelle kulkureitille.
Valmistelijan vastine:
Hankealueen ulkopuolisen maanomistajan kulkuoikeus metsäpalstalle tulee ottaa huomioon muistutuksessa esitetyin tavoin.
Hakijan laatima vastine naapurin muistutukseen:
Maanomistajan kulkuoikeus kiinteistölle turvataan myös voimalan rakentamisen ja toiminnan aikana. Ehdotukset merkitty tiedoksi.
YVA-tarveharkinta
Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut lausunnon 19.2.2024 YVA-menettelyn soveltamisen tarpeesta Laitilan Hankeransuon aurinkovoimahankkeesta. ELY-keskus ei näe tarpeelliseksi suunnitelman mukaisen aurinkovoimahankkeen osalta käynnistää YVA-lain 3 §:n 2 mom. mukaista yksittäistapausharkintaa.
ELY-keskus katsoo, että Energiequelle Oy:n hanke on laajuudeltaan (58 ha) huomattavasti pienempi kuin ne aurinkovoimahankkeet, joista aiemmin on tehty YVA-lain mukainen yksittäistapausharkinta tai joilta aiemmin on edellytetty YVA-menettelyä. ELY-keskus kuitenkin huomauttaa, että vaikka hankkeeseen ei sovellettaisi YVA-menettelyä, on aurinkovoimahankkeesta vastaavan aina oltava riittävästi selvillä hankkeensa ympäristövaikutuksista YVA-lain 31 §:ssä säädetysti.
Tämä lausunto koskee vain ELY-keskukselle 22.1.2024 toimitetun aineiston mukaista aurinkovoimahanketta. Mikäli hanke muuttuu laajuudeltaan, muilta ominaisuuksiltaan tai ympäristövaikutuksiltaan esitetystä merkittävästi, arvioidaan ELY-keskuksessa YVA-menettelyn soveltamista yksittäistapauksessa tarvittaessa uudestaan.
Tehdyt selvitykset
Hankkeen suunnittelutarveratkaisua varten on edellytetty kaavatasoiset selvitykset ja vaikutusten arviointi. Hakija on laatinut useita selvityksiä, joiden avulla on tunnistettu suunnittelussa huomioon otettavat asiat ja joiden avulla hankkeen vaikutuksia on arvioitu. Hanketta koskevassa työneuvottelussa keskusteltiin mm. mitä selvityksiä hanke vaatii.
Alueelle on laadittu seuraavat selvitykset:
- Hulevesiselvitys, WSP 29.12.2023
- Maisemaselvitys, WSP 12.1.2024
- Arkeologinen inventointi, Maanala Oy 30.9.2023
- Aurinkoenergian tuotantoalueen luontoselvitys, Varsinais-Suomen luonto- ja ympäristöpalvelut 2023
- Huuhkaja, 2023 (Salassa pidettävä)
- Maaperän ja veden korroosiotutkimukset, Eurofins 12.3.2024
Lausuntojen jälkeen hakija on toimittanut seuraavat lisäselvitykset/täydennykset selvityksiin:
- Ilmastovaikutusten arviointi, Mancon Oy/Carbon Wise 3.10.2024
- Maisemaselvitys, WSP 1.7.2024
- Paneelien tyyppikuva
- Lähi- ja lisähavainnekuvat
- Maaperän ja veden korroosiotutkimukset 22.2.2024
- Perustamistapa- ja pohjatutkimuslausunto 8.3.2024
Aurinkovoima-alueen suunnittelutarveratkaisun hakemussuunnitelmassa (päivitetty, WSP 26.6.2024) on kootusti esitetty hankkeen vaikutukset toimiviin yhdyskuntiin ja kestävään liikkumiseen, terveelliseen ja turvalliseen elinympäristöön, elinvoimaisiin luonto- ja kulttuuriympäristöihin sekä luonnonvaroihin sekä uusiutumiskykyiseen energiahuoltoon.
Lisäksi asemapiirros on päivitetty (22.08.2024) vastaamaan selvityksiä ja lausuntoja.
Hankkeesta annetut lausunnot
Tässä osiossa on esitetty tiivistelmät hakemusta koskeneista lausunnoista.
Lausunnoissa on jatkosuunnittelun ja -rakentamisen sekä luvituksen kannalta hakijalle ja muille viranomaisille olennaista tietoa.
Hakijalle annettiin mahdollisuus antaa vastineensa lausuntoihin. Lausuntojen lyhennelmien yhteydessä on esitetty suunnittelutarveratkaisun valmistelijan sekä hakijan vastineet.
Kaupunki on pyytänyt suunnittelutarveratkaisuhakemukseen lausunnot seuraavilta viranomaisilta:
- Varsinais-Suomen ELY-keskus
- Varsinais-Suomen alueellinen vastuumuseo
- Varsinais-Suomen liitto
- Varsinais-Suomen pelastuslaitos
- Satavakka Oy
- Puolustusvoimat
Puolustusvoimat eivät antaneet lausuntoa suunnittelutarveratkaisuhakemukseen, joten heitä tulee kuulla rakennuslupavaiheessa. Satavakka Oy ei myöskään lausunut hankkeesta.
Saapuneet lausunnot ja niihin valmistellut hakijan vastineet ovat nähtävillä oheismateriaalina.
Seuraavaksi
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Maisema- ja kulttuuriympäristö
Hankeransuonalue ei sijoitu valtakunnallisesti merkittävälle maisema-alueelle. Maakuntakaavan maisema-aluemerkinnät määräyksineen on hankkeessa kuitenkin huomioitava.
Tehdyn maisemaselvityksen mukaan hankealueen itäreuna on maisemallisesti erityisen herkkä, sillä se rajautuu laajaan avoimeen peltomaisemaan yhdistyen valtakunnallisesti arvokkaaseen maisema-alueeseen. Puuston säilyttäminen hankealueella maisemavaikutuksen lieventämiseksi on siis tärkeää.
Maisemavaikutuksia tarkasteltaessa on hyvä ottaa huomioon myös lähimaisema ja arvioida maisemaa myös virkistyksen, maisemakokemuksen ja historian kannalta.
Luonnonsuojelu
Suoraan hankealueella ei sijaitse linnustollisesti tärkeitä alueita (IBA, FINIBA, MAALI), luonnonsuojelu- tai NATURA-alueita. Tehtyjen luontoselvitysten perusteella alueelta on tunnistettu luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeitä alueita. Selvitysten perusteella alueelta on tunnistettu luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeitä alueita. Rämesuo selvitysalueen pohjoisosissa (kuvio 17) ja lehtomaiset kuviot selvitysalueen keski- ja itäosissa (kuviot 16, 19 ja 20). Alueelta löytyvät tuore keskiravinteinen lehto ja lehtomaiset ruohoturvekangaskuviot sekä selvitysalueen pohjoisosan lähes luonnontilainen rämesuo soveltuvat METSO-ohjelmaan luokan II ja III kohteina.
Nämä selvitysalueen kohteet yhdessä selvitysalueen ulkopuolisten arvokohteiden kanssa muodostaa hyvän ja laajahkon luontokokonaisuuden. Luontoselvityksen suosituksissa lehtomaiset kuviot suositellaan huomioon otettavaksi myös metsälain 10 §:n nojalla erityisen tärkeinä pienialaisina elinympäristöinä.
Luontokohteiden osalta hankealueen pohjoisosassa sijaitsevalla rämesuolle ei sijoiteta paneeleja. Tätä päätöstä voidaan pitää hyvänä ratkaisuna, sillä tämän ojittamattoman suoalueen ja noin 300 metrin päässä sijaitsevan suojelualueen (ERA239850 Hankeransuon erityisesti suojeltava laji) välisellä alueella voi esiintyä uhanalaisia perhoslajeja.
Suositeltavaa on myös jättää muut tunnistetut luontokohteet paneelialueiden ulkopuolelle, jotta hankkeesta aiheutuvat luontovaikutukset olisivat mahdollisimman vähäiset. Luontoarvojen osalta on myös hyvä ratkaisu, että sähkölinjan selvitysalueella havaitut huomionarvoiset kasvilajiesiintymät otetaan huomioon rakentamisvaiheessa merkitsemällä alue maastoon eikä maakaapelia tai muita rakennustoimia sijoiteta esiintymän kohdalle.
Linnustoselvityksen arvioinnin mukaan selvitysalueen arvokkain linnusto tulee parhaiten huomioiduksi arvokkaampien kasvillisuuskuvioiden säilymisen myötä, lisäksi huuhkajan osalta elinpiiri pysyy riittävän hyvänä, jos lajin pesimäpaikkaa ei häiritä erityisesti pesinnän herkimpään aikaan.
ELY-keskus on tämän arvioinnin kanssa samaa mieltä ja korostaa, että rakennustoimet tulee ajoittaa siten, ettei lajin pesintä häiriinny. Metsosta ei tehty havaintoja selvityksissä. Alueelta ei ole tiedossa liito-oravahavaintoja, eikä havaintoja tehty vuoden 2024 selvityksessä, jolloin aluetta ei voida pitää lajin lisääntymis- ja levähdyspaikkana. Selvitysalueella ei sijaitse lepakoiden lisääntymis- tai levähdyspaikkoja, tärkeitä ruokailualueita tai muita kohteita, joiden vuoksi maankäyttöä tulisi rajoittaa. Hankealueella ei ole myöskään viitasammakoille potentiaalisia elinympäristöjä.
Kun otetaan huomioon luontoselvityksissä esitetyt monimuotoisuuden kannalta merkitykselliset kohteet ja ne jätetään aurinkopaneelien ulkopuolelle, voidaan hankkeesta aiheutuvat luontovaikutukset minimoida.
Mikäli aurinkovoimahankkeen alueella havaitaan merkkejä suden lisääntymis- tai levähdyspaikasta, on toiminnanharjoittajien ilmoitettava havainnoista välittömästi ELY-keskukseen ja ryhdyttävä tarpeellisiin toimenpiteisiin lisääntymis- tai levähdyspaikalle haitallisten vaikutusten ehkäisemiseksi tai rajoittamiseksi mahdollisimman vähäisiksi. Tämä velvollisuus suden huomioon ottamisesta kuuluu kaikille hankkeessa ja alueella toimiville. Edellä mainittu koskee myös liito-oravaa alueen kolohaavan osalta.
Vesistövaikutukset – pintavesien tila, vesienhoito ja alueen hydrologian huomioiminen
Hankealue sijaitsee Sirppujoen vesistöalueella. Hankealue jakautuu Ponttoonojan ja Hankeranojan valuma-alueille. Sirppujoki kuuluu keskisuurien kangasmaiden jokityyppiin ja sen ekologinen tila on välttävä. Sirppujoessa esiintyy happamista sulfaattimaista johtuvia happamuusongelmia. Lisäksi Sirppujoen valuma-alue on yksi suomen kuivuusherkimpiä alueita, jossa luontaista vedenpidätyskykyä on vähän.
Hankkeen ympäristövaikutusten kuvauksessa ja hulevesisuunnitelmassa on tunnistettu merkittävimmät pintavesien tilaan vaikuttavat tekijät, kuten happamat sulfaattimaat, rakentamisen aikaiset vaikutukset sekä puuston poiston, maanmuokkauksen ja paneelikenttien aiheuttamat muutokset valuntaan ja kiintoainekuormitukseen. Pintavesiin kohdistuvia vaikutuksia syntyy pääasiassa rakentamisvaiheen maanrakennustöistä.
Hankkeessa tulisi rakentaa riittävät veden pidätysrakenteet, jotta saavutetaan vähintään alkutilanteen vedenpidätyskyky. Vedenpidätysrakenteita voidaan hyödyntää myös sammutusvesilähteinä ja veden pidätys on paikalliselle maataloudelle tärkeää, joten tässä on myös mahdollisuus yhteistyöhön.
Rakentamisenaikaisten vesienhallintatoimenpiteiden huolellisella suunnittelulla ja toteutuksella voidaan rajoittaa happamien ja metallipitoisten vesien valumista vesistöihin. Veden happamuudella on merkitystä pääuoman ja edelleen Uudenkaupungin makeanvedenaltaan veden laatuun. Puiston yhteyteen tulisikin tehdä vesien pidätysaltaita, joissa happamoituneita vesiä voidaan tarpeen mukaan seurata ja käsitellä.
ELY-keskukselta tulee pyytää lausunto vesilain mukaisen luvan tarpeesta.
Rakennusluvan myöntämisen erityiset edellytykset suunnittelutarvealueella
Rakentamisen erityisiä edellytyksiä suunnittelutarvealueella arvioitaessa tulee huomioida, että Maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n mukaan rakentaminen suunnittelutarvealueella ei saa johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai aiheuttaa merkittäviä ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Vaikutusten arvioinnin ja merkittävyyden osalta tulee harkita, täyttyykö suunnittelutarveratkaisua koskevat rakentamisen erityiset edellytykset suunnittelutarvealueella esimerkiksi vesistövaikutusten osalta, kun huomioidaan, että vesistövaikutusten merkittävyyttä happamien sulfaattimaiden osalta ei ole vielä arvioitu.
Liikenne
Kulkureitti alueelle tulee tarkistaa myöhemmässä vaiheessa (liittymäluvan tarve). Sähkömaakaapelointi tiealueen poikki vaatii sijoitusluvan. https://www.ely-keskus.fi/sahkojohdon-telekaapelin-kaukolampojohdon-ja-maakaasuputken-sijoittaminen
Ilmastovaikutukset
Aurinkoenergiahankkeen ilmastovaikutuksia ei ole esitetty suunnittelutarvehakemuksen yhteydessä. Ilmastovaikutusten arvioinnissa tulee huomioida hankkeen koko elinkaari, metsä- ja alueen hiilinielut ja -varastot huomioiden. Yleisesti hankkeissa, jotka aiheuttavat hiilivaraston ja hiilinielun poistumaa, on hyvä arvioida hiilivaraston poistuma laskennallisesti, esimerkiksi käyttäen Hiililaskuria tai tammikuussa julkistettua Hiilikartta-työkalua.
Valmistelijan vastine:
Maisema ja kulttuuriympäristö
Paikan päällä katsottuna maisemavaikutukset tulevat olemaan vähäiset niin lähimaisemassa kuin valtakunnallisesti arvokkaalle maisema-alueelle. Kaupunki pitää myös tärkeänä puuston säilyttämistä hankealueella, jolloin maisemavaikutuksia pystytään minimoimaan. Hakija on päivittänyt asemapiirroksen lausuntojen perusteella (päivätty 22.8.2024), jonka myötä hankealueen koilliskulma on rajattu pois rakentamisesta.
Aurinkopaneelikenttää ympäröivää aitaa maisemoidessa kasveilla, tulee kiinnittää huomiota Suomessa menestyviin luonnonperäisiin kasveihin.
Muinaismuistoja suojelee muinaismuistolaki (295/1963) ja hakija on huomioinut ne hakemussuunnitelmassa ja asemapiirroksessa.
Luonto
Alueelta on luontoselvityksessä tunnistettu luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeitä alueita. ELY-keskuksen lausunnon perusteella hakija on pienentänyt hankealuetta asemapiirroksen (päivätty 22.8.2024) mukaan alueelta löytyneiden tuore keskiravinteisen lehdon ja lehtomaisten ruohoturvekankaiden sekä selvitysalueen pohjoisosan lähes luonnontilaisen rämesuoksi soveltuvan METSO-ohjelman luokan II ja III kohteiden osalta (luontoselvityksen kuviot 16, 19 ja 20).
Asemapiirroksen mukaan hankealue ei ulotu selvityksessä tunnistetulle rämesuolle (kuvio 17).
Vuonna 2023 tehtyä luontoselvitystä täydennettiin vuonna 2024. Maastokäynnit kohteelle tehtiin 3.3.2024 ja 19.3.2024. Merkkejä liito-oravasta ja sen jätöksistä ei löytynyt kummallakaan maastokäynnillä.
Huuhkajan reviiri oli edelleen aktiivinen ja liikkumista pesimäpaikan tuntumassa pesimäajan aikaan (maalis-toukokuussa) on vältettävä myös jatkossa.
Metson esiintymisestä ei saatu merkkejä.
Vesistövaikutukset
Hankealue ei sijaitse pohjavesialueella.
Alue ei sijaitse tulvariskialueella eikä sitä ole luokiteltu alueelle, jossa tulvadirektiivin mukaan voi olla tulevaisuuden tulvia.
Hakijan teettämän maaperätutkimuksen mukaan alueella ei havaittu merkkejä potentiaalisista happamista sulfaattimaista alueella otettujen näytteiden perusteella. GTK:n kartoituksen mukaan hankealueella kuitenkin esiintyy suurella todennäköisyydellä happamia sulfaattimaita.
Rakentamisaikana tulee kiinnittää erityistä huomiota alueelta kaivettavaan maahan ja mikäli kaivuutöiden yhteydessä huomataan sulfaattipitoisia maita, tulee välittömästi olla yhteydessä kunnan ympäristönsuojeluviranomaiseen.
Rakennusluvan myöntämisen erityiset edellytykset suunnittelutarvealueella
Hankeransuo on 1800-luvulla kuivatettua järvenpohjaa. Hankealue on tällä hetkellä maa- ja metsätalouskäytössä. Maaperäkartan mukaan hankealueen pohjois- ja keskiosan pinta- ja pohjamaalaji on rahkaturvetta ja eteläosa saraturvetta, lounaiskulmassa pintamaalajina saraturvetta ja pohjamaalajina liejua.
Maisemavaikutukset ovat usein aurinkovoimatuotannon merkittävimpiä ympäristövaikutuksia. Maiseman kannalta on suositeltavaa sijoittaa paneeleita alueille, joilla on jo entisestään maisemahäiriöitä tai niin sanotuille sekundaarisen käytön alueille. Hankeransuonalue on suurelta osin sekundaarinen alue, jonka käyttöä voidaan suositella aurinkopaneelialueeksi.
Hankkeen vesistövaikutuksista on keskusteltu kaupungin ympäristöpäällikön kanssa. Rakentamisaikana tulee kiinnittää erityistä huomiota alueelta kaivettavaan maahan ja mikäli kaivuutöiden yhteydessä huomataan sulfaattipitoisia maita, tulee välittömästi olla yhteydessä kunnan ympäristönsuojeluviranomaiseen
Tämän suunnittelutarveratkaisun Päätöksen perustelut -osiossa on seikkaperäisesti käyty läpi MRL 137 §:n mukaiset rakennusluvan erityiset edellytykset ja vaikutusten arvioinnin perusteella voidaan todeta, että merkittäviä vaikutuksia aiheuttavaa rakentamista ei suunnittelutarveratkaisun myötä muodostu. Näin ollen suunnittelutarveratkaisun myöntämiselle ei ole esteitä.
Ilmastovaikutukset
Hakija on laatinut lausunnon jälkeen alueelle Aurinkopuiston ilmastovaikutusten arvioinnin.
Muut ELY-keskuksen lausunnossa esille tuomat seikat kirjataan tiedoksi sekä hakijalle ja muille viranomaisille jatkosuunnittelussa huomioitaviksi.
Hakijan vastine (tiivistelmä):
Maisema ja kulttuuriympäristö
Hankkeessa tullaan huomioimaan maakuntakaavan maisema-aluemerkinnät määräyksineen. Hankealueen asemapiirros on päivitetty niin, että hankealueen koilliskulman puustoinen kuvio jätetään aurinkopaneelialueen ulkopuolelle. Hankkeen takia ei tällöin synny pitkiä näkymälinjoja sen vieressä olevalle laajalle avoimelle peltomaisemalle.
Maisemaselvityksessä on tarkasteltu hankkeen vaikutuksia myös lähimaisemaan, virkistykseen, maisemakokemukseen sekä historiaan. Puuston, etäisyyden sekä maastonmuotojen seurauksena hankealue ei näkyisi sen länsipuolella kulkevalle maakuntakaavassa esitetylle ohjeelliselle ulkoilureitille.
Muinaismuistokohteet sijaitsevat hankealueen ulkorajoilla, eikä kohteisiin kajota, mutta maiseman luonne kohteiden lähellä muuttuu rakennetummaksi.
Mikäli hankealue aidataan, aita mahdollisine kasvillisuuksineen näkyy niin ikään vain hankealueen välittömään läheisyyteen. Alueen aitaamisen osalta ei ole kuitenkaan vielä tehty päätöstä, sillä alueen aitaamisen tarpeeseen vaikuttavat vakuutusyhtiöiden vaatimukset sekä turvallisuuskysymykset.
Luonnonsuojelu
Hankkeessa jätetään myös muut luontoselvityksessä tunnistetut luontokohteet, jo aiemmin ulkopuolelle jätetyn rämesuon lisäksi, paneelialueen ulkopuolelle. Rajaus koskee siis lehtomaisia kuvioita (luontoselvityksen kuviot 16, 19 ja 20). Kuten selvityksessä todetaan, hankealueen arvokkain linnusto tulee tällöin myös parhaiten huomioiduksi.
Velvoite ilmoittaa mahdollisista susi- ja/tai liito-oravahavainnoista hankealueella merkitään tiedoksi.
Vesistövaikutukset
Hankkeessa tullaan rakentamaan veden pidätysrakenteet (viivästysaltaat), jotta saavutetaan vähintään alueen alkutilanteen vedenpidätyskyky ja estetään kiintoaineiden valunta. Kuten sanottu, vedenpidätysrakenteita voidaan hyödyntää myös sammutusvesilähteinä.
Hankkeessa selvitettiin happamien sulfaattimaiden esiintymistä keväällä 2024 maaperätutkimusten yhteydessä. Alueella ei havaittu merkkejä potentiaalisista happamista sulfaattimaista alueella otettujen näytteiden perusteella.
ELY-keskukselta on pyydetty lausunto vesilain mukaisen luvan tarpeesta.
Rakennusluvan myöntämisen erityiset edellytykset suunnittelutarvealueella
Hankkeessa selvitettiin happamien sulfaattimaiden esiintymistä keväällä 2024 maaperätutkimusten yhteydessä. Alueella ei havaittu merkkejä potentiaalisista happamista sulfaattimaista alueella otettujen näytteiden perusteella.
Liikenne
Merkitään tiedoksi.
Ilmastovaikutukset
Hankkeen ilmastovaikutuksia oli käsitelty ELY-keskukselle toimitetussa ympäristövaikutusten arvioinnin tarveharkintahakemuksessa seuraavasti:
Aurinkovoima on uusiutuva energianlähde, jonka tuotannossa ei synny suoria päästöjä ilmaan, veteen tai maahan. Aurinkovoiman hyödyntäminen vähentää riippuvuutta uusiutumattomista energialähteistä. Aurinkovoiman merkittävimpiä positiivisia ympäristövaikutuksia ovatkin sen avulla vältettävät päästöt verrattuna muuhun energiantuotantoon ja kulutukseen. Voimalan tuottama puhdas sähkö lisää energiantuotannon omavaraisuutta ja huoltovarmuutta Suomessa.
Hankkeen kielteisiin ilmastovaikutuksiin lukeutuvat hankkeen elinkaaren aikaiset suorat ilmastovaikutukset, kuten materiaalien hankinta, aurinkovoimalan osien valmistus ja kuljetus, rakentamisen aikaiset päästöt sekä mm. käytöstä poistoon liittyvät vaikutukset. Lisäksi hankkeen toteuttamisella on vaikutuksia kasvillisuuden nykyisiin ja tuleviin hiilinieluihin ja -varastoihin, kun metsäisiltä alueilta poistetaan puustoa. Aurinkovoima kuitenkin edistää vihreää siirtymää ja vähentää tarvetta uusiutumattomalle energialle, koska toteutuessaan hanke tuottaa merkittävät päästövähenemät. Arvioitu noin 45 000 MWh (45 GWh) sähköntuotanto vuodessa korvaa Suomen marginaalipäästökertoimella (600 kg CO2/MWh) laskettuna 27 kt CO2 vuodessa. Tämä vastaa noin 2 620 suomalaisen vuosipäästöä. Tämä luku on moninkertainen hankealueen nykytilan hiilidioksidivaikutukseen verrattuna. Vastaavan kokoluokan aurinkovoimalahankkeessa (esimerkkihankealueen pinta-ala 68 ha, josta kaadettavaa metsää 15 ha) WSP Finland Oy:n tekemän hiilitaselaskelman (luottamuksellinen raportti) mukaan aurinkovoimalan tuottaman energian positiivinen ilmastovaikutus 40 vuoden tarkastelujaksolla oli moninkertainen verrattuna maanmuokkauksen (puuston poisto) aiheuttamaan negatiiviseen ilmastovaikutukseen.
Esimerkkiaurinkovoimalan koko elinkaaren päästöiksi on arvioitu yhteensä noin 112 500 t CO2e, joista itse aurinkopaneelien osuus on merkittävin, noin 39 %. Hankkeen vaikutuksen paikalliseen ilmanlaatuun ovat vähäiset ja rajoittuvat aurinkovoimalan rakentamisen aikaiseen pölyämiseen.
Varsinais-Suomen alueellinen vastuumuseo
Aurinkovoimala-alueen länsilaidalla oleva kiviaita Luolinmäki 1000050916 ja sähkönsiirtolinjan läheisyydessä oleva kiviröykkiö Lausti Väkkäräntie 1000050917 on asiamukaisesti huomioitu aurinkovoimalan suunnittelutarveratkaisun hakemussuunnitelmassa.
Aurinkovoimalahankealue sijaitsee maakuntakaavassa kulttuuriympäristön tai maiseman kannalta tärkeällä alueella ja merkitykselliset näkymät tulee huomioida hanketta suunniteltaessa.
Hankealueen koilliskulman nykyinen puusto on tärkeä säilyttää, jotta paneelikentät eivät näy valtakunnallisesti arvokkaalle maisema-alueelle.
Samoin hankealueen eteläpuolella on hyvä säilyttää mahdollisimman paljon olemassa olevaa puustoa, jotta vaikutukset maisemaan olisivat mahdollisimman vähäiset maakunnallisesti arvokkaan Laustin kyläalueen lähiympäristössä.
Valmistelijan vastine:
Alueellisen vastuumuseon lausunnon sekä hakemussuunnitelman mukaisesti muinaismuistokohteet tulee merkitä ennen töiden aloittamista maastoon, jotta ne voidaan ottaa huomioon itse rakennusvaiheessa, jolloin niihin ei kajota eivätkä kohteet pääse vaurioitumaan rakentamisen ja tulevan käytön yhteydessä.
Paikan päällä katsottuna/arvioituna maisemavaikutukset tulevat olemaan vähäiset niin maakunnallisesti arvokkaassa Laustin kyläalueen lähiympäristössä kuin valtakunnallisesti arvokkaalla maisema-alueella. Maaston muodot tulevat estämään aurinkovoimalan näkyvyyttä Laustin kylään ja toisaalta suhteellisen laajat metsäiset alueet hankealueen ympärillä peittävät alueen valtakunnallisen maisema-alueen. Puustoa on kuitenkin hyvä säilyttää tästä huolimatta mahdollisimman paljon.
Hakijan vastine (tiivistelmä):
Hankkeessa tullaan huomioimaan maakuntakaavan maisema-aluemerkinnät määräyksineen. Hankealueen asemapiirros on päivitetty niin, että hankealueen koilliskulman puustoinen kuvio jätetään aurinkopaneelialueen ulkopuolelle. Hankkeen takia ei tällöin synny pitkiä näkymälinjoja sen vieressä olevalle laajalle avoimelle peltomaisemalle, joka yhdistyy valtakunnallisesti arvokkaaseen maisema-alueeseen.
Varsinais-Suomen liitto
Hankealueella ei ole yleis- eikä asemakaavoja. Hankealue sijaitsee maakuntakaavan maa- ja metsätalousvaltaisella alueella (M), jonka suunnittelumääräyksenä on ”Olemassa olevien alueiden täydennykseksi ja laajennukseksi voidaan yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa osoittaa pääasiallista käyttötarkoitusta kohtuuttomasti haittaamatta, sekä maisema- ja ympäristönäkökohdat huomioon ottaen mm. uutta pysyvää asumista ja, erityislainsäädännön ohjaamana, myös muita toimintoja.” Lupahakemuksessa esitetään virheellisesti, ettei aluemerkintää ole.
Hankealueen lounaisosan lähellä on kaksi maakuntakaavaankin merkittyä muinaisjäännöstä. Toinen niistä, Luolinmäenrannan pronssikautinen hautaröykkiö on aivan hankealueen rajalla. Hankealueen rajausta suositellaan muuttamaan tältä osin siten, että röykkiö jää selvästi hankealueen ulkopuolelle.
Kaikkiaan Hankeransuon aurinkovoimahanke on mielenkiintoinen ja lupaava sikäli, että se on kohtuullisen kokoinen ja osoitettu ojitettuun turvemaametsään ja -pelloille. Lisäksi lupahakemuksen liitteeksi on teetetty varsin asialliset hulevesi- ja maisemaselvitykset. Niissä ja hankkeen alustavassa asemapiirroksessa on kuitenkin muutamia puutteita, ja ne tulisi tarkentuvassa jatkosuunnittelussa tutkia perusteellisemmin: Aurinkovoimalan sijoittaminen ojitetuille turvemaametsille ja -pelloille voi olla sekä ilmasto- että vesistövaikutusten kannalta parhaimmillaan hyvin myönteistä, jos paneeleiden perustamisen ratkaisut ja valumavesien hallinta toteutetaan siten että alue saa myös vettyä tuotannon aikana.
Hankeasiakirjoissa ei kuitenkaan kuvata tällaisia ratkaisuja tavoiteltavan, vaan alue jouduttaneen pitämään kohtuullisen kuivana myös aurinkovoimatuotannon aikana vaikkakin vesien hallinnassa haetaan mahdollisimman luonnollisia, alueen nykytilaa mukailevia ratkaisuja. Mikäli ojitetut turvemaat pidetään kuivina edelleen myös aurinkovoimatuotannon aikana, jatkuvat myös niiden kasvihuonekaasupäästöt maaperästä turpeen hajotessa.
Lupahakemuksessa ei ole arvioitu hankkeen elinkaaren ilmastovaikutuksia lainkaan, mikä on selvä puute. Ilmastovaikutukset tulisi arvioida hankkeen kaikkien rakennusosien ja koko elinkaaren ajalta maankäytön muutos mukaan lukien. Viime mainittu pitää sisällään turvemaiden maaperäpäästöt. Myös hankkeen vesistövaikutuksia olisi hyvä syventää sinänsä mallikasta hulevesiselvitystä vielä kattavammin myös turvemaiden vesitalouden ja sen muutosten ilmastovaikutusten näkökulmasta.
Hulevesiselvityksessä on asianmukaisesti kuvattu se, että hanke tulee lisäämään valuntaa jonkin verran ja sen myötä kiintoaineksen kulkeutumista vastaanottavaan vesistöön, josta Sirppujoen tila on luokiteltu välttäväksi ja voimakkaasti muutetuksi ekologiselta tilaltaan. Kunnan ja V-S ELY-keskuksen vesiensuojeluviranomaisia on syytä konsultoida ja kuulla tiiviisti tarkentuvan suunnittelun aikana.
Lupahakemuksen maisemaselvitys on kokonaisuudessaan erittäin hyvä, mutta siinä on kaksi erikoista puutetta: hankealueen lähellä olevat kiinteistöt on kuvattu ainoastaan vakituisen asutuksen osalta.
Voimalan lähellä on myös loma-asutusta, mutta sen määrää ja sijainteja ei selvityksessä kuvata. Tältä osin selvitystä tulisi täydentää.
Lisäksi havainnekuvien ottopaikat on valittu hyvinkin kaukaa hankealueelta, eikä valintaperusteita tai tarkkoja etäisyyksiä kerrota. Esimerkiksi kuva 5 Kaunistolta on liki 1,5 km:n etäisyydeltä hankealueen rajasta. Havainnekuvia tulisi esittää myös lähempää, esimerkiksi Vuorelan pihapiiristä ja Hankerantieltä, koska aurinkovoimaloiden maisemavaikutukset ovat varsin paikallisia. 3–5 metriä korkeiden paneelirivistöjen tyyppikuvat poikkileikkauksina havainnollistaisivat mittasuhteita hankkeen osallisille.
Selvityksessä ehdotetaan hyvin, että hankealueen koillisreunaan olisi toivottavaa jättää puustoa suojaamaan näkymäsuuntaa etenkin idästä juuri Laitilan viljelyalueen maisema-alueelta. Alustavassa asemapiirroksessa näin ei ole kuitenkaan tehty, eikä siitä käy ilmi muitakaan selvityksessä ehdotettuja maisemoimisen toimenpiteitä. Tarkentuvassa jatkosuunnittelussa ne tulisi lisätä selvityksen ehdotusten mukaisesti. Lupahakemuksessa kerrotaan, että aluetta ympäröivä aita istutetaan esimerkiksi köynnöskasvein, mutta aidan korkeutta ei kerrota: aita on todennäköisesti selvästi matalampi kuin paneelit, joten lisäksi tarvitaan myös muuta maisemoimista.
Lisäksi hankealueesta on tehty myös asiantunteva luontoselvitys, ja liitto edellyttääkin, että siinä esitetyt rajaukset suojelluista luontotyypeistä ja suositukset muutamista säilytettävistä osa-alueista otetaan suunnittelussa huomioon.
Varsinais-Suomen liiton maankäyttöjaosto puoltaa suunnittelutarveratkaisua ehdollisesti: suunnittelua tulee täsmentää ja täydentää edellä kuvatuilla tavoilla.
Valmistelijan vastine:
Kuten liittokin totesi, maisemaselvityksessä esitetyt havainnekuvat eivät anna todellista kuvaa paneeleiden tulevista maisemavaikutuksista. Täydennysaineiston yhteydessä toimitetut lähihavainnekuvat ovat puolestaan liian läheltä kuvatut eikä myöskään niiden avulla pysty arvioimaan todellisia vaikutuksia lähiympäristöön.
Paikan päällä katsottuna/arvioituna maisemavaikutukset tulevat olemaan vähäiset niin maakunnallisesti arvokkaassa Laustin kyläalueen lähiympäristössä kuin valtakunnallisesti arvokkaalla maisema-alueella. Vaikutuksia ei todennäköisesti tule olemaan lainkaan valtakunnallisesti merkittävälle rakennetulle kulttuuriympäristölle. Maaston muodot tulevat estämään aurinkovoimalan näkyvyyttä Laustin kylään ja toisaalta suhteellisen laajat metsäiset alueet hankealueen ympärillä peittävät näkyvyyden valtakunnalliseen maisema-alueeseen. Puustoa on kuitenkin hyvä säilyttää tästä huolimatta mahdollisimman paljon.
Muut Varsinais-Suomen liiton lausunnossa esille tuomat seikat kirjataan tiedoksi sekä hakijalle ja muille viranomaisille jatkosuunnittelussa huomioitaviksi.
Hakijan vastine (tiivistelmä):
Hakemukseen on korjattu sijainti maakuntakaavan maa- ja metsätalousvaltaisella alueella (M).
Maakuntakaavaankin merkitty Luolinmäenrannan pronssikautinen hautaröykkiö on hankealueen rajalla. Hankkeessa ei kajota muinaismuistokohteisiin. Hankealueen ulkoreunat ovat puustosta vapaata reuna-aluetta varjostuksen estämiseksi. Tällä ns. reunavyöhykkeellä voi kulkea esimerkiksi huoltotie, mutta siihen ei rakenneta paneeleja.
Hankkeessa tullaan toimimaan asianmukaisesti; kohteet tullaan merkitsemään ennen töiden aloittamista maastoon, ja ne otetaan huomioon hankkeen jatkosuunnittelussa siten, ettei kohteisiin kajota eivätkä ne pääse vaurioitumaan mahdollisen voimala-alueen rakentamisen tai käytön yhteydessä.
Vesienhallinnassa tullaan hakemaan mahdollisimman luonnollisia ratkaisuja. Lähtökohtainen ajatus maaperäpäästöjen hillitsemiseksi on tukkia alueen tarpeettomat (sarka)ojat ja pitää vedenpinta niin korkealla kuin hankealuetta ympäröivän maankäytön näkökulmasta on mahdollista. Valumavedet hallitaan vedenpidätysaltain, niin ettei kiintoainesta pääse leviämään. Hankkeessa huolehditaan siitä, että nämä pidätysrakenteet ovat valmiita ennen kuin muu rakentaminen alkaa, jotta valuntaa ei tapahdu rakentamisenkaan aikana.
Hankkeessa selvitettiin happamien sulfaattimaiden esiintymistä keväällä 2024 maaperätutkimusten yhteydessä. Alueella ei havaittu merkkejä potentiaalisista happamista sulfaattimaista alueella otettujen näytteiden perusteella. Hakemusta on täydennetty maaperätutkimusten raportilla näiltä osin.
Hakemusta on täydennetty hankkeen ilmastovaikutusten arvioinnin osalta.
Maisemaselvitystä on täydennetty vapaa-ajan asutuksen osalta. Hankealue rajautuu selkeästi länsipuolelta hankealutta useita metrejä korkeampaan selänteeseen, joten näkymänlinjoja ei synny hankealueen länsipuolelle.
Havainnekuvien ottopaikat valikoituivat sen mukaan, miten niillä saatiin havainnoitua, sitä, miten aurinkovoimala näkyy maisemassa; hankealueesta pohjoiseen olevan luonnonsuojelualueen reunaan ja sen takana olevalle asutukselle, idässä avoimessa peltomaisemassa, ja eteläpuolella hankealuetta lähimpänä kulkevalle vilkkaammin liikennöidylle tielle (lähellä myös asutusta). Kuten mainittu, hankealue rajautuu lännessä selänteeseen, joten havainnekuvia ei otettu sieltä.
Varsinais-Suomen pelastuslaitos
Jatkosuunnittelussa on huomioitava pelastuslaitoksen toimintaedellytykset alueella. Suunniteltavia asioita ovat esimerkiksi alueen saavutettavuus (kahdesta vaihtoehtoisesta suunnasta), sisäinen pelastustieverkosto ja sammutusveden saatavuus.
Suurehkojen järjestelmien pelastustie- yms järjestelyjen riittävyys arvioidaan tapauskohtaisesti rakennuslupavaiheessa kohteen laatiman vaarojen ja riskiarvioinnin perusteella. Hankkeen osalla on kiinnitettävä erityistä huomiota tunnistettujen onnettomuuksien ennaltaehkäisyyn.
Pelastusviranomaisen näkemyksen mukaan jatkosuunnittelussa on kiinnitettävä huomiota myös työmaa-aikaiseen palo- ja henkilöturvallisuuteen.
Pelastusviranomainen antaa rakennuslupavaiheessa erillisen rakennuslupalausunnon rakennusvalvontaviranomaisen sitä pyytäessä.
Valmistelijan vastine:
Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen lausunnossa esille tuomat seikat kirjataan tiedoksi sekä hakijalle ja muille viranomaisille jatkosuunnittelussa huomioitaviksi.
Hakijan vastine (tiivistelmä):
Merkitään tiedoiksi.
Laitilan seudun ympäristöyhdistys ry
Laitilan seudun ympäristöyhdistys kannattaa vihreän siirtymän edistämistä, kuten aurinko- ja tuulivoiman rakentamista. On hyvä, että Hankeransuon aurinkovoimahanketta ollaan toteuttamassa pääosin ojitetulle, luontoarvoiltaan vähäiselle suoalueelle, ja että alueelta kaadetaan metsää korkeintaan 27 ha.
Hankealueen pohjoisosan poikki kulkevan metsätien pohjoispuolella on kuitenkin lähes luonnontilainen suokaistale. Kyseinen suokaistale on osa arvokasta Isorahkan-Hankeransuon ekosysteemiä ja vesitaloudellista kokonaisuutta, jonka heikentämistä tulee välttää.
On kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, että hankkeessa kaivettava ojaverkosto vaikuttaisi hankealuetta ympäröivien alueiden vesitalouteen mahdollisimman vähän.
Ympäristöyhdistys on huolissaan kuivatuksen vaikutuksesta hankealueesta vain n. 300 m päässä sijaitsevaan suojelualueeseen ERA239850 ja sillä esiintyvään sekä kiireellisesti että erityisesti suojeltavaan lajiin (luonnonsuojelulain 77 §), suovenhokkaaseen (Nola karelica), joka on herkkä ympäristömuutoksille. Alueella esiintyy myös ainakin kihokkisulkanen (Buckleria paludum, VU). Luontoselvityksessä suositeltiin suojelualueen ja hankealueen väliselle suolle suovenhokasinventointia, jonka tekemistä ympäristöyhdistys kannattaa.
Valmistelijan vastine:
Laitilan seudun ympäristöyhdistys ry:n lausunnossa esille tuomat seikat kirjataan tiedoksi sekä hakijalle ja muille viranomaisille jatkosuunnittelussa huomioitaviksi.
Hakijan vastine (tiivistelmä):
Hanke ei saa vaikuttaa hankealuetta ympäröivien alueiden vesitalouteen. Hankkeessa ei suunnitella alueen kuivattamista sen nykytilasta kuivemmaksi. Hankealueen pohjoisosan suokaistale on jo päätetty jättää aneelialueen ulkopuolelle suovenhokkaan suojelemiseksi. Hankkeessa jätetään myös muut luontoselvityksessä tunnistetut luontokohteet, jo aiemmin ulkopuolelle jätetyn rämesuon lisäksi, paneelialueen ulkopuolelle. Rajaus koskee siis lehtomaisia kuviota (luontoselvityksen kuviot 16, 19 ja 20). Alueella tehtiin liito-orava selvitys keväällä 2024. Alueelta ei ole tiedossa liito-oravahavaintoja, eikä havaintoja tehty vuoden 2024 selvityksessä, jolloin aluetta ei voida pitää lajin lisääntymis- ja levähdyspaikkana. Velvoite ilmoittaa mahdollisista susi- ja/tai liito-oravahavainnoista hankealueella on merkitty tiedoksi.
Hankkeen arviointi ja päätöksen perustelut
Viranomaisten kanssa pidettiin hankkeesta työneuvottelu 23.8.2023. Lisäksi hakija järjesti yleisen asukastilaisuuden Laitila-salissa 7.9.2023.
Hankkeen luvitusmenettelynä voidaan käyttää suunnittelutarveratkaisua ja rakennuslupaa. Suunnittelutarveratkaisun pohjaksi on tehty lähes kaavatasoiset selvitykset, ja niiden kautta arvioitu, että hankealueella aurinkovoimaan liittyvää rakentamista ei ole tarvetta ohjata kaavalla. Alueelle ei kohdistu myöskään ristiriitaisia maankäytön tarpeita. Hakija on päivittänyt hakemussuunnitelman lausuntojen jälkeen ja toimittanut uuden suunnitelman 17.10.2024.
Alueella ei ole voimassa rakentamiseen oikeuttavaa kaavaa eli asemakaavaa tai sellaista yleiskaavaa, jota voitaisiin käyttää rakennusluvan myöntämisen perusteena. Rakentamiseen sovelletaan MRL 16 §:n suunnittelutarvealuetta koskevia säännöksiä, sillä hanke edellyttää ympäristövaikutustensa merkittävyyden vuoksi tavanomaista lupamenettelyä laajempaa harkintaa. Rakentaminen edellyttää ennen rakennuslupakäsittelyä tehtävää suunnittelutarveratkaisua.
Rakennusluvan erityiset edellytykset suunnittelutarvealueella (MRL 137 §):
Sen lisäksi, mitä rakennusluvan edellytyksistä muutoin säädetään, rakennusluvan myöntäminen 16 §:ssä tarkoitetulla suunnittelutarvealueella, jolle ei ole hyväksytty asemakaavaa, edellyttää, että rakentaminen (kaikki kolme kohtaa on täytyttävä):
- ei aiheuta haittaa yleiskaavoitukselle ja asemakaavoitukselle tai alueidenkäytön muulle järjestämiselle,
-
on sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvallisuuden ja palvelujen saatavuuden kannalta ja
-
on sopivaa maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista.
Rakentaminen suunnittelutarvealueella ei myöskään saa johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Aurinkovoimalakokonaisuuden maksimiteho on yhteensä 50 MWp ja keskimääräinen sähköntuotanto noin 45 000 MWh vuodessa. Hakija on toimittanut hakemuksen liitteeksi selvitysaineistoa, jonka perusteella hankkeen vaikutuksia on voitu arvioida. Osaa selvityksistä on tarkennettu saatujen lausuntojen perusteella.
Kaupunkisuunnittelija on tutustunut alueeseen maastossa 7.7.2023.
Rakennuspaikan vaatimukset asemakaava-alueen ulkopuolella
MRL 136 §:n mukaan rakennusluvan myöntämisen edellytyksenä asemakaava-alueen ulkopuolella on, että:
- rakennuspaikka täyttää 116 §:n vaatimukset;
- rakentaminen täyttää sille 117 §:ssä säädetyt sekä muut tämän lain mukaiset tai sen nojalla asetetut vaatimukset;
- rakentaminen täyttää 135 §:n 3―6 kohdassa asetetut vaatimukset;
- teiden rakentaminen tai vedensaannin taikka viemäröinnin järjestäminen ei saa aiheuttaa kunnalle erityisiä kustannuksia; sekä
- maakuntakaavasta tai yleiskaavasta johtuvat 33 ja 43 §:n mukaiset mahdolliset rajoitukset otetaan huomioon.
Rakennuspaikan (kohta 1) MRL 116 §:n vaatimukset
Rakennuspaikan tulee asemakaava-alueen ulkopuolella olla tarkoitukseen sovelias, rakentamiseen kelvollinen ja riittävän suuri, kuitenkin vähintään 2 000 neliömetriä. Rakennuspaikan soveliaisuutta ja kelvollisuutta harkittaessa on muun muassa otettava huomioon, ettei rakennuspaikalla ole tulvan, sortuman tai vyörymän vaaraa. Lisäksi rakennukset on voitava sijoittaa riittävälle etäisyydelle kiinteistön rajoista, yleisistä teistä ja naapurin maasta.
Rakennuspaikka muodostuu neljästä kiinteistöstä 400-413-2-69, 400-420-1-75, 400-420-2-17 ja 400-420-2-20, jotka Energiequelle Oy on vuokrannut aurinkovoimalan rakentamista varten. Rakennuspaikan maapohja on yksityisomistuksessa. Rakennuspaikan pinta-ala on yhteensä n. 58 ha. Rakennuspaikka on sovelias, kelvollinen sekä muodostaa riittävän suuren ja yhtenäisen kokonaisuuden suunniteltua rakentamista varten.
Maastokäynnin perusteella alueen todettiin soveltuvan maiseman osalta aurinkovoimalan rakennuspaikaksi. Rakennuspaikkaa ympäröi pääosin puoliavoin sekä sulkeutunut maisema ja aurinkosähkön tuotantoalueen maisemavaikutukset jäävät kokonaisuutena vähäisiksi.
Aurinkovoimalan rakenteet on esitetty sijoitettavan riittävälle etäisyydelle kiinteistöjen rajoista, yleisistä teistä ja naapurin maasta. Mikäli aita rakennetaan voimala-alueen ympärille, tulee sen rakentamisessa huomioida viiden metrin vähimmäisetäisyys vuokratun alueen reunoista, jotta MRA 57 §:n vaatimukset täyttyvät.
Asemapiirroksessa esitetyn mukaisesti paneeleita sijoittuu rakennuspaikan sisäisten kiinteistörajojen päälle, mikä ei aiheuta poikkeamisen tarvetta, sillä hakija on vuokrannut alueet aurinkovoimalan rakentamista varten ja alueen maanomistajien voidaan katsoa antaneen sitä kautta hankkeelle suostumuksensa.
Lähimmät asuinrakennukset sijaitsevat hankealueen lounaispuolella n. 220 metrin etäisyydellä ja vapaa-ajan asunnot n. 1,3 km etäisyydellä.
Rakentamisen (kohta 2) MRL 117 § vaatimukset
MRL 117 §:ssä säädetään rakentamiselle asetettavista vaatimuksista. Osa MRL 117 §:n teknisistä vaatimuksista käsitellään rakennusluvan yhteydessä. Rakennuksen soveltuminen rakennettuun ympäristöön ja maisemaan sekä kauneuden ja sopusuhtaisuuden vaatimusten täyttäminen käsitellään päätöksen perustelujen kohdassa Kulttuuriympäristön arvot ja maisema.
Rakentamisen (kohta 3) MRL 135 §:n 3–6 kohtien vaatimukset
MRL 135 §:n kohdat 3–6 rakennusluvan myöntämisen edellytyksistä, joita tulee noudattaa myös asemakaava-alueen ulkopuolella:
3. rakennus soveltuu paikalle;
4. rakennuspaikalle on käyttökelpoinen pääsytie tai mahdollisuus sellaisen järjestämiseen;
5. vedensaanti ja jätevedet voidaan hoitaa tyydyttävästi ja ilman haittaa ympäristölle; sekä
6. rakennusta ei sijoiteta tai rakenneta niin, että se tarpeettomasti haittaa naapuria tai vaikeuttaa naapurikiinteistön sopivaa rakentamista.
Rakennus soveltuu paikalle. Alueella ei ole aurinkovoimalan toteuttamista rajoittavia kaavamuotoja tai alueen ympäristöstä johtuvia seikkoja.
Rakennuspaikalle on mahdollista järjestää käyttökelpoinen pääsytie (ks. päätöksen perustelujen kohta Liikenne).
Aurinkovoimalaa varten ei tarvita vedensaantia eikä alueelta muodostu jätevesiä.
Aurinkovoimalan rakenteet ovat suunniteltu siten, että ne eivät vaikeuta naapurikiinteistöjen rakentamista. Rakennuspaikkaan välittömästi rajautuvat alueet ovat maa- tai metsätalouskäytössä.
Teiden, vedensaannin tai viemäröinnin järjestäminen MRL 136 § (kohta 4)
Teiden rakentaminen tai vedensaannin taikka viemäröinnin järjestäminen ei saa aiheuttaa kunnalle erityisiä kustannuksia. Teiden rakentamiseen tai vedensaantiin taikka viemäröinnin järjestämiseen liittyvät seikat on käsitelty päätöksen perustelujen kohdissa Liikenne ja Yhdyskuntatekniset verkostot.
Maakuntakaavasta tai yleiskaavasta johtuvat rajoitukset MRL 136 § (kohta 5)
Maakuntakaavasta tai yleiskaavasta johtuvat 33 ja 43 §:n mukaiset mahdolliset rajoitukset otetaan huomioon. Ko. kaavoista johtuvat rajoitukset on käsitelty päätöksen perustelujen kohdassa Kaavoitus ja alueiden käytön muu järjestäminen. Alueella tulee ottaa huomioon maakuntakaavan määräykset. Alueella ei ole voimassa olevaa yleiskaavaa.
Johtopäätelmänä todettakoon, että suunniteltu rakennuspaikka täyttää MRL 136 §:n mukaiset asemakaavan ulkopuolelle sijoittuvan rakennuspaikan vaatimukset.
Kaavoitus ja alueiden käytön muu järjestäminen
Maakuntakaava ei osoita rakennuspaikalle MRL 33 §:n mukaisia rakentamisrajoituksia.
Hankealue sijoittuu Vakka-Suomen maakuntakaavassa maa- ja metsätalousvaltaiselle alueelle (M). Merkinnällä osoitetaan pääasiassa maa- ja metsätalouskäyttöön tarkoitetut alueet. Alueita voidaan käyttää harkitusti myös haja-asutusluonteiseen pysyvään tai loma-asutukseen.
Noin 500 metrin päässä hankealueen pohjoispuolella on maakuntakaavassa merkintä puolustusvoimien erityistoimintojen kohde (ep).
Hankealue sijoittuu maakuntakaavassa osoitetulle kulttuuriympäristön tai maiseman kannalta tärkeälle alueelle, jolla osoitetaan valtakunnallisesti, maakunnallisesti tai seudullisesti arvokkaat maisema-alueet.
Hankealueen välittömään läheisyyteen sijoittuu kaksi muinaisjäännöskohdetta: Luolimäen röykkiöalue (sm 4195, muinaisjäännösrekisterin tunnus 1000000154) noin 300 metrin päässä ja Luolinmäenrannan muinaishauta (sm 4196, muinaisjäännösrekisterin tunnus 1000005379) noin 65 metrin päässä.
Maakuntakaavan edellä esitetyt määräykset on huomioitu hankkeen suunnittelussa eikä hakemuksen mukainen rakentaminen uhkaa maakuntakaavan kulttuuriympäristön ja maisema-alueen arvoja.
Rakennuspaikan länsipuolelle on merkitty pohjoiseteläsuunnassa kulkeva Kalanti-Untamala ohjeellinen ulkoilureitti, jota kuvataan seuraavasti: Olemassa oleva ulkoilureitti, jolla on merkitystä osana maakunnallista ulkoilureittiverkostoa. Ohjeellinen ulkoilureitti, jolla on merkitystä osana suunniteltua maakunnallista ulkoilureittiverkostoa ja jonka linjaus tarkentuu jatkosuunnittelussa. Suunnittelumääräys: Ohjeellisen ulkoilureitin tarkkaa linjausta suunniteltaessa tulee hyödyntää olemassa olevia teitä ja kulku-uria sekä alueen ympäristön erityispiirteitä ja maisemaa.
Hakemussuunnitelman mukainen aurinkovoimakokonaisuus Hankeransuolla ei aiheuta haittaa ohjeelliselle ulkoilureitille tai mahdolliselle linjauksen tarkemmalle suunnittelulle.
Alueella ei ole voimassa oikeusvaikutteisia yleiskaavoja, joten aluetta ei koske MRL 43 §:n rakentamis- tai toimenpiderajoitukset.
Laitilan kaupunginhallitus hyväksyi Laitilan kaavoituskatsauksen ja -ohjelman 2024 kokouksessaan 11.3.2024 (§ 66). Suunnittelutarveratkaisuhakemuksen mukaiselle rakennuspaikalle ei ole osoitettu yleis- tai asemakaavoitettavia kohteita. Alueelle ei suuntaudu merkittävää rakennuspainetta.
Hakemuksessa esitetty suunniteltu rakentaminen ei aiheuta haittaa asemakaavoitukselle, yleiskaavoitukselle, maakuntakaavan toteutumiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle.
Kulttuuriympäristön arvot ja maisema
Rakennuspaikalla ei ole olemassa olevia rakennuksia. Rakennuspaikan lähiympäristössä sijaitsee kulttuuriympäristön arvokohteita.
Lähin valtakunnallisesti arvokas maisema-alue (Laitilan viljelymaisema) sijaitsee noin 700 metrin päässä hankealueesta itään. Lähin valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö (RKY-alue, Untamalan raittikylä) sijaitsee hankealueesta noin 2,5 km koilliseen. Maakunnallisesti arvokas Laustin kyläalue sijaitsee hankealueen eteläpuolella n. 700 metrin päässä.
Rakennuspaikan lähiympäristössä on tiedossa muinaisjäännöskohteita. Muinaisjäännöskohteet on suojeltu muinaismuistolailla (295/1963), jota tulee noudattaa niin rakentamisen kuin alueen käytön aikana.
Aurinkovoiman rakentaminen ei heikennä merkittävästi kulttuuriympäristön ja maiseman arvoja maaston muotojen sekä metsäisten alueiden ympäröidessä hankealuetta.
Hakija on liittänyt hakemussuunnitelmaan maisemaselvityksen (Aurinkovoimalan suunnittelutarveratkaisun maisemaselvitys, Laitila Hankeransuo, WSP 1.7.2024) sekä havainnekuvia. Hankealueeseen on tutustuttu maastokäynnillä ja hankkeella voidaan katsoa olevan vähäisiä vaikutuksia ympäröiviin maiseman arvokohteisiin. Maisemavaikutukset tulevat olemaan paikallisia ja kohdistuen lähinnä alueella liikkuviin.
Paneelitelineet asetellaan riveihin itä-länsi suuntaisesti, jolloin aurinkopaneelit ovat suunnattuna etelään. Telineet paneeleineen ovat enintään 3–5m korkeita. Maan tasalta katsottuna voimala muodostaa etelä-pohjoissuunnassa selkeän näköesteen ja itä-länsi suunnassa osittaisen näköesteen. Kokonaisuudessaan hankkeella ei ole vaikutuksia kaukomaisemaan.
Hankeransuon hankkeen kohdalla maisemarakenteen perusrunko muodostuu selänteistä, vaihettumisvyöhykkeestä ja laaksoista. Maisemaselvityksessä hankealuetta kuvataan seuraavasti: ”Maaston korkeimmat osuudet muodostavat metsäiset selännealueet ja alimmat osuudet viljellyt laaksot. Alavaa laaksoa reunustavat korkeammat selänteet, jotka muodostavat reunat avoimelle maisemalle. Selänteet ovat pienipiirteisiä sekä kooltaan ja muodoiltaan vaihtelevia. Hankealue sijoittuu laakson länsireunaan ja rajautuu selkeästi länsipuolelta selänteeseen. Rakentaminen on keskittynyt pääasiassa laaksoa ympäröiville vaihettumisvyöhykkeille. Hankealue sijoittuu suojaisesti lähialueen metsiköiden lomaan siten, että maiseman avoimesta luonteesta huolimatta pitkiä näkymälinjoja hankealueelle ei nykytilanteessa juurikaan muodostu. Pisin avoin näkymälinja muodostuu idästä peltojen yli hankealueen koilliskulmaan. Mikäli koilliskulman nykyinen puusto säilytetään, näkymiä paneelikentälle ei synny. Maisemavaikutusten kannalta hankealueen läheisyydessä sijaitsevilla metsäisillä alueilla on suuri merkitys. Havainnekuvien perusteella aurinkopaneelit eivät erotu maisemassa selkeästi maisema-alueelta katsottaessa eivätkä muuta maiseman luonnetta merkittävästi.”
Rakennuspaikka rajautuu lännessä metsään ja muilta osin metsäisiin saarekkeisiin. Muutoin rakennuspaikkaa ympäröi peltolohkot. Rakennuspaikka on paikoin nähtävissä Väkkäräntieltä. Rakennuspaikan sijainnin (metsien rajaama peltoalue) ja ominaisuuksien (alueen asutuksen vähäisyys, alueella ei ole maiseman tai kulttuuriympäristön arvokohteita) perusteella voidaan todeta, että suunniteltu rakentaminen on sopivaa maisemalliselta kannalta eikä se todennäköisesti merkittävällä tavalla vaikeuta erityisten kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä. Rakennus soveltuu ympäristöön ja maisemaan sekä täyttää riittävällä tavalla kauneuden ja sopusuhtaisuuden vaatimukset.
Hankeransuon aurinkosähköpuistosta ei muodostu hallitsevaa maisemaelementtiä VAMA-alueelle, maakunnallisesti arvokkaalle kyläalueelle tai RKY-alueelle. Suunnittelutarveratkaisuluvan myöntämiselle ei ole muinaismuistolain mukaista estettä.
Ympäristö- ja luonnonarvot
Hakija on toimittanut ilmastovaikutusten arvioinnin, hulevesiselvityksen sekä maaperätutkimukseen liittyvät selvitykset.
Aurinkovoima edistää vihreää siirtymää ja vähentää tarvetta uusiutumattomalle energialle, koska toteutuessaan hanke tuottaa merkittävät päästövähenemät. Ilmastovaikutusten arviointia tulisi täydentää hankkeen edetessä käyttäen esimerkiksi Hiililaskuria tai Hiilikartta-työkalua.
Hankealueelle on laadittu luontoselvitys (Aurinkoenergian tuotantoalueen luontoselvitys, Laitila Hankeransuo, Varsinais-Suomen luonto- ja ympäristöpalvelut, 2023). Luontoselvitysalue koostui 67,3 hehtaarin alueesta. Selvitysalueelta ei löytynyt luonnonsuojelulain mukaisia suojeltuja luontotyyppejä, vesilain mukaisia pienvesikohteita eikä täysin luonnontilaisia, Suomessa uhanalaisia luontotyyppejä. Alueella tavattava tuore keskiravinteinen lehto on kuitenkin luontotyyppinä uhanalainen (vaarantunut, VU), joten sen säilyttäminen luonnon monimuotoisuuden nimissä on aiheellista (kuvio 16). Selvitysalueelta löytyi muutamia paikallisen luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeitä kohteita: rämesuo selvitysalueen pohjoisosissa (kuvio 17) ja lehtomaiset kuviot selvitysalueen keski- ja itäosissa (kuviot 16, 19 ja 20). Alueella tavattavia huomionarvioisia kasvilajeja on Väkkäräntien varrella kasvava vaarantunut (VU) keltamatara.
Tähän luontoselvitykseen tehtiin täydennys vuonna 2024, jonka tavoitteena oli varmistaa erityisesti liito-oravan, metson ja huuhkajan esiintymisen/mahdollisen esiintymisen tilaa. Maastokäynnit kohteelle tehtiin 3.3. ja 19.3.2024.
Luontoselvitys antaa tarkan kuvan alueen luonnonoloista, jonka arvokohteet on otettu selvityksessä ehdotetun mukaisesti huomioon jo hankkeen suunnitteluvaiheessa. Hankealuetta on päivitetyn asemapiirroksen (päivätty 22.08.2024) mukaisesti pienennetty arvokohteiden osalta. Rakennuspaikalla tai sen läheisyydessä ei ole luonnonsuojelualueita tai Natura2000-alueita.
Lähin pohjavesialue (Palttila 0240005) sijaitsee n. 2,9 km päässä rakennuspaikasta. Rakennuspaikan alueella ei ole suojelunarvioisia geologisia muodostumia.
Maaperätutkimuksen mukaan alueella ei havaittu merkkejä potentiaalisista happamista sulfaattimaista alueella otettujen näytteiden perusteella.
Hanke ei aiheuta ympäristö- ja luonnonarvojen vähenemistä tai heikkenemistä.
Liikenne
Tuotantovaiheessa liikenne aurinkovoimala-alueelle on vähäistä. Tarvittavat huoltotoimenpiteet eivät vaadi liikkumista raskaalla kalustolla aurinkovoima-alueella. Aurinkovoimala-alueelle ei muodostu vakituisia työpaikkoja ja alueelle kohdistuu lähinnä paneeleiden huoltoliikennettä. Hakemuksessa on esitetty voimala-alueen sisäiset huolto- ja pelastustiet sekä vaihtoehtoiset kulkuyhteydet rakennuspaikalle.
Asemapiirroksessa (päivätty 22.08.2024) on esitetty kolme eri vaihtoehtoa rakennuspaikalle kulkemisesta. Kaikkien vaihtoehtojen osalta kulkeminen tapahtuu valtion tieltä (Väkkäräntie) yksityisteiden kautta rakennuspaikalle. Kiinteistöille kulkemiseen hyödynnetään olemassa olevaa tiestöä eikä uusia teitä ole merkittävissä määrin tarpeen rakentaa. Rakennettavalle sähköasemalle kuljetaan Mertaperäntietä pitkin.
Aurinkovoimalan rakentaminen ei aiheuta kunnalle velvoitteita, tarpeita tai kustannuksia teidän rakentamisesta. Rakentaminen on sopivaa liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvallisuuden kannalta.
Yhdyskuntatekniset verkostot
Aurinkovoimalan toteutumisen kannalta olennaista on liittymismahdollisuus sähköverkkoon. Hankeransuon aurinkosähköpuiston sähköverkkoliityntä toteutetaan johdonvarsiliityntänä Satavakka Oy:n Kalanti-Kairakatu 110 kV johtoon. Sähköaseman ja aurinkovoimalaitoksen välinen sähkönsiirto toteutetaan esimerkiksi kahdella 33 kV maakaapelilla.
Hakemussuunnitelmassa on esitetty alustava sähkönsiirtoreitti, jonka pituus on noin 900 metriä. Sähkönsiirtoreitin sijaintia ei päätetä tällä suunnittelutarveratkaisulla.
Aurinkosähköpuiston alueella ei käytetä vettä eikä alueelta muodostu jätevesiä. Voimala-aluetta varten ei ole tarve rakentaa vesi- tai viemärijohtoja.
Rakentaminen on sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen toteuttamisen kannalta.
Palvelujen saatavuus
Suunnittelutarveratkaisulla ei ole haettu rakentamista vakituista tai vapaa-ajanasumista tai työpaikka-aluetta varten, mistä aiheutuisi palvelujen saavutettavuusvaatimuksia tai jotka muodostaisivat asiakashakuisia palveluja alueelle. Suunnitellulla rakentamisella ei ole merkitystä palvelujen saavutettavuuden suhteen.
Virkistystarpeiden turvaaminen
Rakennuspaikan alueella ei ole virallisia kaupungin tai valtion virkistyskäyttöön osoittamia alueita, eikä sellaisia ole suunnitteilla.
Rakennuspaikka on yksityisomistuksessa olevaa peltoa, turvesuota ja metsää, jolla liikkuminen virkistystarkoituksissa voi tapahtua jokaisenoikeuksien turvin. Jokaisenoikeudet ovat tapaoikeutta, eikä niitä käyttämällä saa haitata maanomistajan maankäyttöä tai kulkea viljelyksessä olevilla pelloilla.
Aurinkosähköpuiston rakentamisen jälkeen hankealueella liikkuminen on rajoitettua. Hankealueen lähiympäristö on harvaan asuttua maaseutua eikä jokaisenoikeuksien perusteella tapahtuva liikkuminen aurinkovoimalan rakentamisen ja mahdollisen aitaamisen myötä kohtuuttomasti hankaloita lähiympäristön käyttöä virkistyskäyttöön.
Rakentaminen ei vaikeuta virkistystarpeiden turvaamista.
Vaikutukset ihmisiin ja muut sosiaaliset vaikutukset
Aurinkopuiston rakentamisen aikana merkittävimmät ihmisten elinoloihin ja viihtyvyyteen vaikuttavat tekijät liittyvät lisääntyneeseen meluun, tärinään ja liikenteeseen hankealueella ja sen ympäristössä. Rakentamisenaikaiset haitat ovat kuitenkin väliaikaisia.
Lähin vakituinen asuinrakennus sijaitsee hankealueen lounaispuolella n. 220 m etäisyydellä ja vapaa-ajan asunto länsipuolella n. 1,3 km etäisyydellä.
Aurinkovoimalan toiminnan aikana ihmisiin ja lähialueen asutukseen kohdistuvat vaikutukset liittyvät lähinnä muutoksiin hankealueen maisemassa. Hankealueella on valaistusta muuntamoiden kohdalla sekä mahdollisesti pääportilla. Valaistuksesta ei arvioida aiheutuvan haittaa ympäristön asukkaille. Toiminnan aikana aurinkovoimaloista ei aiheudu asuinrakennuksille ulottuvaa melua tai muuta häiriötä ympäristön asukkaille.
Aurinkosähköpuiston eteläreuna saattaa näkyä lähimpään asutukseen, mutta ei laajemmalle alueelle. Hakija on järjestänyt yleisötilaisuuden hankkeesta 7.9.2023, eikä tilaisuudessa ilmennyt vastustusta hankkeelle lähialueiden asukkaiden keskuudessa.
Muut vaikutukset
Aurinkopuiston operoinnin aikaiset ympäristöriskit ovat matalat. Merkittävimmän riskin aiheuttaa suurjännitteinen muuntamoalue, jossa on potentiaalinen tulipaloriski. Aurinkopuiston muiden laitteistojen tulipaloriski on hyvin alhainen, mutta mahdollinen.
Tulipalojen lisäksi öljyä sisältävät laitteet muodostuvat riskin ympäristölle. Kaikki voimalaitoksen muuntajat sisältävät öljyä, jotka voivat vauriotilanteessa vuotaa maaperään. Sähköaseman päämuuntajan alle rakennetaan vuotosuoja-allas, muille muuntamoille todennäköisesti asennetaan öljynkeräyskaukalot.
Alueelle rakennettavien huoltoteiden avulla palolaitos pääsee liikkumaan alueella mahdollisen tulipalotilanteen aikana.
Laitilan kaupungin alueella käytössä olevan maatalousmaan pinta-alaan nähden, rakentamisella ei ole vaikutusta ruokahuoltoon tai merkittävää vaikutusta viljelysalan pienenemiseen.
Yhteenveto
Suunnittelutarveratkaisuhakemus ja sen liiteselvitykset antavat selkeän kuvan aiotusta rakentamisesta ja siitä aiheutuvista vaikutuksista. Hakemusasiakirjojen avulla on voitu arvioida vaikutukset sekä rakennuspaikkakohtaisesti osa-alueittain että kaikki osa-alueet kattavan voimalakokonaisuuden yhteisvaikutusten osalta. Selvitysten perusteella on voitu arvioida, että Hankeransuon aurinkosähköpuiston rakentaminen ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä siitä aiheudu merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Suunnittelutarvealuetta koskevat rakennusluvan erityiset edellytykset on tutkittu ja todettakoon, että rakennusluvan myöntämiselle on olemassa edellytykset, kun huomioidaan päätöksessä luetellut ehdot.
Hakemussuunnitelma 26.6.2024, alustava asemapiirros 22.08.2024, paneelien tyyppikuva, maisemaselvitys 1.7.2024 ja lisähavainnekuvat, ilmastovaikutusten arviointi, hulevesiselvitys, luontoselvitys, arkeologinen inventointi, luontoselvityksen täydennys 2024, ELYn lausunto YVA-menettelyn soveltamisen tarpeesta, hakijan laatimat vastineet lausunnoista ja muistutuksista sekä sijaintikartta on oheismateriaalina.
Maksut ja niiden määräytyminen
Maksut määräytyvät hakijan kanssa erikseen allekirjoitetun sopimuksen Hankeransuon aurinkovoimalan suunnittelutarveratkaisupäätöksen valmistelutyön korvauksen mukaisesti (KH 12.2.2024 § 43).