Perustelut
Aluehallintovirasto on pyytänyt Laitilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen lausuntoa Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen hakemuksesta koskien pohjaveden pysyvää alentamista Laitilan keskustan kohdalla (dnro ESAVI/28315/2020). Lausunto on pyydetty toimittamaan 17.2.2021 mennessä.
Kuulutus ja hakemusasiakirjat ovat sähköisesti nähtävillä osoitteessa https://ylupa.avi.fi/fi-FI/asia/1874191.
Varsinais-Suomen Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus hakee vesilain (587/2011) mukaista lupaa pohjaveden pysyvälle alentamiselle valtatie 8 perusparantamista varten Laitilan keskustan alueella. Alue, jolla pohjaveden pinta saattaa alentua sijaitsee Kreulantie - Keskuskatu välillä. Valtatie 8 parannus toteutetaan lähes nykyiselle paikalleen. Tien parantamisen tavoitteena on liikenneturvallisuuden lisääminen. Eritasoliittymien rakentaminen sujuvoittaa valtatien liikennettä ja keskikaide vähentää kohtaamisonnettomuuksien mahdollisuutta. Turvallisuuden parantaminen vähentää sekä henkilövahinkoja, että ympäristöön esimerkiksi polttoainevuodoista aiheutuvia haittoja. Tien rakentamisen yhteydessä lisätään melusuojausta, mikä parantaa alueen viihtyvyyttä.
Tien parantaminen on edennyt tiesuunnitelmavaiheeseen. Tiesuunnitelman saatua lainvoiman ei rakentaminen edellytä maankäyttö- ja rakennuslain mukaisia lupia. Lunastettavat tiealueet otetaan haltuun maantietoimituksella. Tiealue, Turku-Oulu valtatie, on Suomen valtion omistuksessa.
Kokonaisuus pitää sisällään eritasokiertoliittymän rakentamisen kantatien 43 (Ukitie/Eurantie) ja valtatien 8 liittymään, jolta on rampit valtatielle Turun ja Rauman suuntiin. Liian lyhyiden liittymävälien vuoksi Kaukolan-/Erik Sorolaisen tieltä ei hakemuksen mukaan voida rakentaa ramppeja valtatielle Turun suuntaan. Liikenneyhteyden varmistamiseksi sekä Turun että Rauman suuntiin liittymätyyppinä käytetään suuntaistasoliittymiä, joilta on rinnakkaistieyhteydet valtatieltä 8 Kaukolan- /Erik Sorolaisen tielle.
Valtatie 8 on suunniteltu kulkemaan leikkauksessa km-luvulla 1000 - 2350. Leikkaus ulottuu syvimmillään vajaa 2 m pohjavedenpinnan alapuolelle ja km-luvulla 1080 - 1150 sekä 1940-2200 tie leikkautuu kallioon. Pysyvä tien kuivatustaso tulee olemaan +11…+14,5. Arvioitu tien kuivatustasoon purkautuva pohjaveden määrä on 100 - 150 m3/vrk, mitä ei pidetä merkittävänä huomioitaessa koko Sirppujoen valuma-alueen koko. Alueella, jossa pohjavedenpinta mahdollisesti laskee, pohjanvahvistuksena on massanvaihto Meijerin risteyssillan (S3) itäpuolisissa luiskissa. Muilta osin alueen maaperän on katsottu sallivan tien rakentaminen maavaraisesti. Kallioleikkausten kohdilla tie perustetaan kalliovaraisesti.
Hakemuksessa on selvitetty alueen maaperän, pintaveden ja pohjaveden olosuhteet sekä rakentamisen aikaiset vaikutukset niiden laatuun. Valmistelevia töitä ovat mm. puuston raivaus ja pintamaiden poisto uudelta tielinjalta sekä tarvittavien kuivatusvesilinjojen rakentaminen.
Suunnittelualue sijaitsee Sirppujoen valuma-alueella. Rakentamisen aikaiset pintavesivaikutukset aiheutuvat lähinnä työmaan kuivatusvesistä. Kaivannon kuivanapitovedet johdetaan olemassa olevien ojien kautta Sirppujokeen. Kuivatusvesien mukana saattaa ojiin ja Sirppujokeen päätyä hienoainesta mikä voi aiheuttaa paikallista samentumista. Pintavesivaikutukset on arvioitu vähäisiksi.
Vaikutukset pohjaveteen on arvioitu pohjaveden virtausmallinnuksen avulla. Pohjavedenpinnan alentaminen savikkoalueella saattaa aiheuttaa rakennusten tai rakenteiden haitallista painumista. Yleissuunnitelmavaiheessa tehtyjen tutkimusten perusteella painumariski on kuitenkin hyvin pieni. Pohjaveden virtausmallin mukaan voi pohjavesi laskea tällaisella alueella pahimman skenaarion mukaan 1 m. Pohjaveden alennuspumppauksen arvioidulla vaikutusalueella ei ole päivittäin käytössä olevia talousvesikaivoja, joiden vedenotto voi vaikeutua tai estyä hankkeen johdosta.
Seurantaohjelman avulla pyritään arvioimaan rakentamisesta mahdollisesti aiheutuvia muutoksia rakennustyön aikana ja sen jälkeen mm. pinta- ja pohjavesien sekä painuman osalta. Seurannan tuloksista laaditaan vuosittain yhteenvetoraportti seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä. Raportti toimitetaan Varsinais-Suomen Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen Y-vastuualueelle sekä Laitilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle.
Arvion mukaan hankkeesta ei aiheudu pysyviä haitallisia vaikutuksia ympäristöön, eikä ympäristön toiminnoille. Lisäksi on arvioitu, että toimenpiteiden suorittamisen jälkeen olot voidaan olennaisilta osin palauttaa ennalleen ja ettei hankkeesta aiheudu korvattavia vahinkoja, haittoja tai edunmenetyksiä.
Hankkeelle haetaan valmistelulupaa ennen päätöksen lainvoimaiseksi tulemista vesilain 3 luvun 16 §:n mukaisesti. Valmistelulupaa haetaan, koska laajan ja pitkäkestoisen tiehankkeen läpivienti ja hallinnointi edellyttävät, että työvaiheet voidaan suorittaa tarkoituksenmukaisessa järjestyksessä ja vailla aiheetonta viivytystä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Tuija Kailaste, Ympäristöpäällikkö, tuija.kailaste@laitila.fi
Lupalautakunta toteaa, että hakemuksessa on esitetty valtatien 8 perusparannusta koskevat toimenpiteet ja seurantaohjelma, jonka avulla tarkkaillaan hankkeen vaikutuksia ympäristöön. Hakemuksessa on esitetty mahdolliset riskit ja esitetty toimenpiteet niiden hallitsemiseen. Virtausmallin avulla suoritetun tasapainotilan simulaation perusteella pohjaveden oletetaan laskevan muutaman sadan metrin etäisyydellä valtatie 8:sta. Perusparannusta koskevan suunnittelualueen reuna sijaitsee noin kilometrin päässä Palttilan vedenottamosta. Palttilan raakavesikaivon korkein mitattu taso on ollut +9.48. Nykyisellä vedenottomäärällä pohjaveden korkeus ei ole noussut yli tason +9.18. Pohjaveden pysyvällä alentamisella ei pitäisi olla vaikutusta Palttilan raakavesi varantoihin, mikäli pysyvä tien arvioitu kuivatustaso tulee olemaan alimmillaan +11.00. Perusparannuksen vaikutuksia pinta- ja pohjavesiin tulee kuitenkin tarkkailla vaikutusalueella eri rakentamisvaiheissa ja poikkeustilanteissa sekä toteuttaa tarvittavat toimenpiteet ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi.