Kaupunginhallitus, kokous 3.3.2025

§ 57 Erillinen sijoittamislupa Laitilan Kodjalan kylään rakennettavasta tuulivoimalasta ja juuresvarastosta kiinteistölle 400-410-6-71

LAIDno-2025-103

Valmistelija

  • Satu Sarkoranta, Kaupunkisuunnittelija, satu.sarkoranta@laitila.fi

Perustelut

Rakennushanke ja rakennuspaikka

Tomi Wikman on hakenut erillistä sijoittamislupaa 2 200 k-m² juuresvaraston sekä 50 metriä korkean tuulivoimalan sijoittamiseksi kiinteistölle 400-410-6-71 (Tuorela). Tuulivoimala on osoitettu asemapiirroksessa sijoittuvan kiinteistölle 400-410-6-66 (Tapiola). Hakija omistaa kiinteistön 400-410-6-71, mutta ei kiinteistöä 400-410-6-66. Rakennuspaikka sijaitsee Kodjalan kylässä osoitteessa Ukitie 499.

Kiinteistö 400-410-6-71 on ennestään rakentunut ja kaupungin rekisteritietojen mukaan kiinteistöllä 400-410-6-71 on 2 200 k-m² muu varastorakennus. Kiinteistön pinta-ala on 3,6 ha. Kiinteistöstä 400-410-6-66 lohkottavan määräalan pinta-alaa ei ole ilmoitettu asemapiirroksessa eikä kaupungille ole toimitettu esim. kauppakirjaa, josta se selviäisi.

Hakija on ilmoittanut 26.2.2025 haettavan juuresvaraston kooksi 2 000 k-m². Hankkeelle jo myönnetyn rakentamisluvan liitteenä on toimitettu asemapiirros, joka poikkeaa rakennuksen sijoittamisen osalta sijoittamisluvan yhteydessä toimitetusta asemapiirroksesta. Lisäksi uudessa asemapiirroksessa on eri kiinteistötunnus ja osoite, jolle puolestaan sijoittamislupaa on haettu. Rakennuksen kerrosalaksi on merkitty uuteen asemapiirrokseen 1 999 m².

Hakijan perustelut hankkeelle ja arvio hankkeen keskeisistä vaikutuksista

Parantaa kiinteistön sähköntarpeen ympäristöystävällisyyttä, vähentää yritysten ilmastovaikutusta, lisää kilpailukykyä ja parantaa imagoa.

Tuulivoimalalle tehdään vahva tie, nyt piha alue ulottuu n. 50 m päähän.

Lähtötiedot

Hankealueella ei ole voimassa yleis- tai asemakaavaa.

Maakuntakaava

Kiinteistöt sijaitsevat voimassa olevan Varsinais-Suomen maakuntakaavan mukaisella maa- ja metsätalousvaltaisella alueella (M). Merkinnällä osoitetaan pääasiassa maa- ja metsätalouskäyttöön tarkoitettuja alueita. Alueita voidaan käyttää harkitusti myös haja-asutusluonteiseen pysyvään tai loma-asumiseen.

Suunnittelumääräys:

Olemassa olevien alueiden täydennykseksi ja laajennukseksi voidaan yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa osoittaa pääasiallista käyttötarkoitusta kohtuuttomasti haittaamatta, sekä maisema- ja ympäristönäkökohdat huomioon ottaen mm. uutta pysyvää asumista, ja erityislainsäädännön ohjaamana, myös muita toimintoja.

Hankealueen luoteen puolella n. 3,5 km päässä sijaitsee maakunnallisesti arvokas Laustin kyläalue (Heikkilä/Heikkilänmäki sr 4130, srr 4111).

Lähin valtakunnallisesti arvokas maisema-alue (Laitilan viljelymaisema) sijaitsee lähimmillään noin 50 metrin päässä hankealueesta itään. Lähin valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö (Untamalan raittikylä) sijaitsee hankealueesta noin 7 km pohjoiseen.

Hankealueen välittömään läheisyyteen ei sijoitu muinaisjäännöskohteita.

Rakennusjärjestys

Laitilan kaupungin rakennusjärjestys on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 18.3.2019 (§ 19).

Rakennusjärjestyksessä on määritelty rakennusoikeus kaavoittamattomilla alueilla asumiseen ja lomarakentamiseen. Rakennusjärjestyksessä ei ole määrätty tuulivoimaloista tai suurten varastojen rakentamisesta.

Rakennusjärjestystä tulee noudattaa rakennuspaikan vaatimuksista, etäisyyksistä rajoista ja liikennealueista, rakennusten sijainnista ja soveltuvuudesta jo rakennettuun ympäristöön.

 

Mistä päätöstä haetaan

Hakemus on tullut vireille 22.1.2025. Vuoden 2025 alusta on tullut voimaan rakentamislaki, jonka 43 §:n mukaan: Rakentamislupa koostuu alueidenkäytöllisten edellytysten (sijoittamisen edellytykset) tarkastelusta ja olennaisten teknisten vaatimusten (toteuttamisen edellytykset) tarkastelusta. Rakentamisluvan myöntää kunnan rakennusvalvontaviranomainen. Luvan hakijan niin pyytäessä kunta voi ratkaista sijoittamisen edellytysten olemassaolon erillisellä päätöksellä (sijoittamislupa).

Hakija on hakenut erillistä sijoittamislupaa hankkeelle.

 

Osallisten kuuleminen

Erillisen sijoittamisluvan kuuleminen on suoritettu rakentamislain (RakL) 64 §:n sekä maankäyttö- ja rakennusasetuksen 86 §:ssä edellyttämin tavoin. Tuleva toiminta alueella on maankäyttömuotona uusi, joten naapurien kuulemisessa sovellettiin kaavaprosessin kuulemismenettelyä.

Sijoittamisluvan vireilletulosta ilmoitettiin kuulutuksella Laitilan Sanomissa sekä kaupungin kotisivuilla. Kuulutusaika oli 31.1.–14.2.2025.

Hakija on kuullut lähimmän naapurin, jossa on vakituista asumista. Naapuri on hyväksynyt hankkeen. Kyseinen naapuri jätti nähtävillä olo aikana sijoittamislupahakemuksesta tarkentavan huomautuksen määräaikaan mennessä.

Tuulivoimalaa ei saa sijoittaa kiinteistöä 400-410-60-54 lähemmäs kuin 248 metriä (ks. liite ilmakuvasta).

                             Valmistelijan vastine

                             Naapurin huomautus tulee huomioida jatkosuunnittelussa.

 

Hankkeesta annetut lausunnot

Rakentamislain 67 §:ssä säädetään milloin kunnan on pyydettävä lausunto sijoittamislupahakemuksesta elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta ja museoviranomaiselta. Kunnan on pyydettävä muun valtion viranomaisen ja maakunnan liiton lausunto, jos lupahakemus koskee merkittävästi niiden toimialaa (RakL 67 § 3 mom.). Tässä osiossa on esitetty tiivistelmät hakemusta koskeneista lausunnoista.

Lausunnoissa on jatkosuunnittelun ja -rakentamisen sekä luvituksen kannalta hakijalle ja muille viranomaisille olennaista tietoa.

Kaupunki on pyytänyt sijoittamislupahakemuksesta lausunnot seuraavilta viranomaisilta:

  • Varsinais-Suomen ELY-keskus
  • Varsinais-Suomen alueellinen vastuumuseo
  • Varsinais-Suomen pelastuslaitos
  • Fingrid Oyj
  • Digita Oy
  • Puolustusvoimat
  • Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
  • Suomen Erillisverkot Oy

Varsinais-Suomen ELY-keskus

Varsinais-Suomen ELY-keskus pyysi lausuntopyyntöön täydennyksenä luontoselvityksen, jossa selvitetään alueen luonnonsuojelulain mukaiset suojeltavat kohteet/tyypit sekä valokuvasovitteet (havainnekuvat) maisemavaikutuksista.

Hakija on toimittanut pyydetyt lisäselvitykset 21.2.2025 ja kaupunki on toimittanut ne viranomaiselle.

Maisema

Hakemuksen liitteenä on toimitettu kuvasovitteita, jotka ovat kuitenkin huonolaatuisia eikä niistä siksi ole mahdollista tehdä päätelmiä tuulivoimalan vaikutuksista maisemaan ja siten tuulivoimalan soveltumista maisemaan. ELY-keskus katsoo, että maisemavaikutuksia on vielä tarpeen selvittää.

Luonnonsuojelu

Kyseisellä kiinteistöllä ei ole merkittäviä luonnonarvoja.

Pintavedet ja vesilain valvonta

Kohteella ei ole vaikutuksia pintavesien tilaan tai vesienhoidon tavoitteiden toteutumiseen. Happamien sulfaattimaiden osalta kohde on erittäin pienen esiintymistodennäköisyyden alueella.

Liikenne

Hakemuksesta on pääteltävissä, että tuulivoimalan rakennuspaikka sijaitsisi kiinteistön 400-410-6-66 määräalalla, mutta kulku rakennuspaikalle tapahtuisi vihannespakkaamon kiinteistön 400-410-6-71 kautta.

Vihannespakkaamolta lähimmälle maantielle eli kantatielle 43 johtaa tieyhteys, jonka liittymä on sen muuttuneen ja lisääntyneen käytön takia todettu vaativan parantamistoimina kanavoinnin ja mahdollisesti oikealle kääntyvien kaistan. Parantamistoimenpiteistä tulee laatia tiesuunnitelma, jonka laadinnasta kaupungin kustannuksella on sovittu alkuvuodesta 2023. Vihannespakkaamon liittymäluvan ehtona on ollut, että liittymän parantaminen on tehtävä 31.12.2025 mennessä tai vihannespakkaamon liittymälupapäätös peruuntuu.

ELY-keskus esittää, että kaupunki ryhtyy viivyttelemättä toimenpiteisiin tiesuunnitelman laatimiseksi.

Edellä esitettyyn viitaten ELY-keskus katsoo, että tuulivoimalalle ei ole osoitettu hakemuksessa kulkuyhteyttä, joka olisi käytettävissä vuoden 2025 jälkeen, ja suunnitelmaa tulee tältä osin täydentää.

Muuta

Tuulivoimalan melun osalta hankkeeseen ei ole lausuttavaa.

Valmistelijan vastine

Merkitään tiedoksi.

 

Varsinais-Suomen alueellinen vastuumuseo

Varsinais-Suomen alueellinen vastuumuseo pyysi valokuvasovitteita.

Hakija on toimittanut pyydetyt lisäselvitykset 21.2.2025 ja kaupunki on toimittanut ne viranomaiselle.

Alueellinen vastuumuseo ei lausunut hankkeesta.

 

Varsinais-Suomen pelastuslaitos

Varsinais-Suomen pelastuslaitos puoltaa hanketta ehdollisena:

Valmistelijan vastine

Merkitään tiedoksi.

 

Fingrid Oyj

Pientuulivoimala, rakennukset ja aurinkopaneelit voidaan rakentaa ja vesiallas laajentaa otsikossa mainitun voimajohdon läheisyydessä ottamalla voimajohdon osalta huomioon seuraavaa:

Johtoalue

Fingrid Oyj:n voimajohtoa varten on valtioneuvoston päätöksellä lunastettu kiinteistöjen käyttöoikeus. Käyttöoikeus koskee johtoaluetta, joka muodostuu johtoaukeasta ja johtoaukean reunoissa olevista 10 metriä leveistä reunavyöhykkeistä […].

Tuulivoimalan sijainti voimajohtoon nähden

Tuulivoimalan sijoittumisessa tulee huomioida, ettei voimalasta talvella irtoava lumi tai jää pääse lentämään voimajohtoon ja sen rakenteisiin tai etteivät tuulivoimalasta syntyvät mahdolliset pyörrevaikutukset aiheuta johtoon pystysuuntaista värähtelyä, joka voi synnyttää johtimien kannatuskohtiin väsymismurtumia. Tuulivoimalan sijoittamisessa voimajohdon läheisyyteen tulee huomioida myös, ettei voimala kaatuessaan tai missään tilanteessa aiheuta vaaraa voimajohdolle ja sen rakenteille. Edellä mainitun lisäksi tulee voimajohdolle lunastetun johtoalueen helikopterikuvaukset sekä lentotarkastukset olla mahdollista toteuttaa ilman, että tuulivoimalat ovat estävä tekijä.

Edellä esitetyn takia tuulivoimala tulee sijoittaa vähintään 1,5 x tuulivoimalan maksimikorkeuden (maksimikorkeus = napakorkeus + lavan pituus) määrittämän etäisyyden päähän johtoalueen ulkoreunasta mitattuna. Täten suunniteltu maksimikorkeudeltaan 49,5 metriä korkean tuulivoimalan vähimmäisetäisyys voimajohtoalueesta on 75 metriä. Tämä vastaa suunnitellussa kohdassa vaakasuoraan mitattuna 98 metrin etäisyyttä 110 kV voimajohdon Uusikaupunki-Rauma keskilinjasta.

Tuulivoimalan omistaja vastaa kaikista niistä vahingoista, joita voimajohdolle tai sähkönsiirrolle saattaa aiheutua tuulivoimalan rakentamisen tai sen käytön seurauksena.

Rakennuksen sijainti voimajohtoon nähden

Rakennukset on suunniteltu sijoitettavaksi 110 kV johdon Uusikaupunki-Rauma pylväsvälin 18–19 läheisyyteen. Voimajohdolle laaditun lunastuksen yhteydessä määritelty rakennusrajoitusalue ulottuu 13 metrin päähän 110 kV johdon Uusikaupunki-Rauma keskilinjasta (katso liitteenä oleva johtoaluekuva). Keskilinja maastossa on keskimmäisen virtajohtimen kohdalla. Kaikki rakennukset kaikkine osineen (myös maanalaiset rakenteet, katokset ja räystäät sekä työaikaiset tilapäiset rakenteet) sekä kaikki yli kaksi metriä korkeat rakenteet on sijoitettava rakennusrajoitusalueen ja vaarajännitealueen ulkopuolelle.

Voimajohdon rakennusrajoitusalueella ei ole mahdollista varastoida rakennustarvikkeita tai maata.

Vesialtaan sijainti

Vesialtaat voidaan rakentaa voimajohdon johtoalueelle ja ympäristöön siten, etteivät altaat missään tilanteessa pääse tulvimaan lähelle voimajohtopylväitä. Altaan reunan etäisyyden voimajohtopylväiden pylväsrakenteista tulee olla vähintään 20 metriä. Allas ei saa estää kulkua johtoaukeaa pitkin voimajohtopylväältä toiselle.

Työskentely johtoalueella

Voimajohtopylväiden pylväsala ulottuu kolmen metrin päähän pylvään maanpäällisistä perustus- ja harusrakenteista. Pylväsala on suoja-alue, jolla ei saa liikkua työkoneilla, kaivaa tai läjittää. Kolmen metrin etäisyys lasketaan ojan tai kaivauksen luhistumattomasta reunasta.

Kartoituspyyntö

Kun hanke on valmis, pyydämme asiakirjojemme täydentämistä varten kartoittamaan kaikkien maanalaisten rakenteiden sijainnit vähintään johtoalueen osuudelta. Kartoitus tulisi tehdä GPS-mittauksella sitomalla mittaukset voimajohtomme pylväsperustuksiin ja ilmoittaa tuloksissa kyseiset pylväsnumerot.

Muuta

Jos suunnitelmanne muuttuvat, pyydämme ilmoittamaan siitä meille sähköpostilla risteamalausunnot(at)fingrid.fi.

Tämä lausunto on voimassa kaksi vuotta. Jos hanke toteutetaan myöhemmin, tulee Fingridiltä pyytää uusi lausunto. […] Pyydämme, että ilmoitatte myös, jos hanketta ei toteuteta ollenkaan.

Valmistelijan vastine

Fingrid Oyj:n lausunto rakennusten rakentamiseen liittyen tulee ottaa jatkosuunnittelussa huomioon.

 

Suomen Erillisverkot Oy

Viitaten lausuntopyyntöönne 4.2.2025 Kodjalan tuulivoimahanketta Laitilan kunnassa. Hankkeella ei ole vaikutusta Suomen Erillisverkot Oy:n Verkko-operaattoripalvelut liiketoimintaan.

Valmistelijan vastine

Merkitään tiedoksi.

 

Puolustusvoimat

Puolustusvoimat on pyytänyt lausuntoon lisäaikaa 28.2.2025 asti. Lausunto saapui määräaikaan mennessä.

Puolustusvoimat ei näe estettä enintään 50 metriä korkean tuulivoimalan sijoittamiselle lausuntopyynnön mukaisesti. Puolustusvoimat muistuttaa, että yli 50 metriä (kokonaiskorkeus maanpinnasta) korkeiden tuulivoimaloiden vaikutuksia Puolustusvoimien toimintaan arvioidaan perustuen Pääesikunnan hyväksyttävyyslausuntoon. Mikäli tuulivoimalan korkeutta lisätään nykyisestä suunnittelun edetessä, tuulivoimalasta tulee pyytää erillinen lausunto Pääesikunnal-
ta.

Valmistelija vastine                 

Merkitään tiedoksi.

 

Traficom ja Digita Oy eivät lausuneet hankkeesta määräaikaan mennessä eivätkä pyytäneet lisäaikaa lausunnon antamiseen.

 

Päätösvallan peruste

Hanke on alueidenkäyttölain 16 §:n 1 mom. mukaista suunnittelutarvealuetta. Lisäksi hanke on alueidenkäyttölain 16 §:n 2 mom. mukaista rakentamista, joka ympäristövaikutusten merkittävyyden vuoksi edellyttää tavanomaista lupamenettelyä laajempaa harkintaa.

Laitilan kaupungin 1.1.2025 voimaan tulleen hallintosäännön mukaan kaupunginhallitus päättää sijoittamisen edellytyksistä suunnittelutarvealueella (RakL 46 §).

 

Suunnittelutarve ja säädökset

Rakennuspaikka sijaitsee alueidenkäyttölain 16 §:n 1 ja 2 mom. mukaisella suunnittelutarvealueella. Sijoittamisen edellytyksistä suunnittelutarvealueella on säädetty rakentamislain 45–46 §:ssä.

 

45 § Sijoittamisen edellytykset muualla kuin asemakaava-alueella

Sijoittamisen edellytyksenä alueella, jolla ei ole asemakaavaa on, että:

  1. rakennuspaikka on kooltaan vähintään 1 000 neliömetriä;
  2. rakennuspaikalla ei ole tulvan, sortuman tai vyörymän vaaraa;
  3. rakennukset voidaan sijoittaa vähintään neljän metrin etäisyydelle kiinteistön rajasta ottaen lisäksi huomioon liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain 44 §:ssä tarkoitettu suoja-alue ja 45 §:ssä tarkoitettu näkemäalue, ratalain 37 §:ssä tarkoitettu suoja-alue ja 38 §:ssä tarkoitettu näkemäalue sekä tarve ilmailulain (864/2014) 158 §:ssä tarkoitetulle lentoesteluvalle;
  4. rakennuskohde soveltuu rakennettuun ympäristöön ja maisemaan sekä täyttää kauneuden, korkeatasoisen arkkitehtuurin tai sopusuhtaisuuden vaatimukset;
  5. rakennuspaikalle on käyttökelpoinen pääsytie tai mahdollisuus sellaisen järjestämiseen;
  6. vedensaanti, jätevedet ja hulevedet voidaan hoitaa aiheuttamatta haittaa ympäristölle;
  7. teiden, vedensaannin tai viemäröinnin järjestäminen ei aiheuta kunnalle tai valtiolle erityisiä kustannuksia;
  8. rakentaminen ei aiheuta haittaa naapureille eikä vaikeuta naapurikiinteistöjen rakentamista;
  9. rakentaminen on sopivaa maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista;
  10. rakentaminen ei aiheuta haittaa maakuntakaavassa, yleiskaavassa tai rakennusjärjestyksessä annettujen määräysten toteuttamiselle.

46 § Sijoittamisen edellytykset suunnittelutarvealueella

Sijoittamisen edellytyksenä alueidenkäyttölain 16 §:ssä tarkoitetulla suunnittelutarvealueella on 45 §:ssä säädetyn lisäksi, että rakentaminen:

  1. ei olennaisesti vaikeuta kunnan kaavoituskatsauksen mukaista yleis- tai asemakaavan laatimista;
  2. ei johda vaikutuksiltaan sellaiseen merkittävään rakentamiseen tai aiheuta sellaisia merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia, jotka edellyttävät asemakaavan laatimista;
  3. on sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvallisuuden ja palveluiden saavutettavuuden kannalta.

 

Sijoittamislupaharkinta

Kiinteistön 400-410-6-71 pinta-ala on noin 3,6 ha. Rakennuspaikan on oltava rakennusjärjestyksen mukaisesti pinta-alaltaan vähintään 4 000 m² mikäli alue on tarkoitettu muuhun kuin asuinkäyttöön.

Rakennuspaikalla 400-410-6-71 ei ole tiedossa tulvan, sortuman tai vyörymän vaaraa ja rakennukset voidaan sijoittaa riittävän etäisyyden päähän naapureista, liikenneväylistä ja voimajohdoista. Rakentaminen ei aiheuta haittaa naapureille eikä vaikeuta naapurikiinteistöjen rakentamista.

Rakennuspaikalle 400-410-6-71 on käyttökelpoinen pääsytie. Vedensaanti ja viemäröinti hoidetaan kiinteistökohtaisesti, koska kaupungin vesi- ja viemäriverkko eivät ulotu kiinteistölle asti. Jäte- ja hulevedet tulee hoitaa aiheuttamatta haittaa ympäristölle.

Rakennuspaikka 400-410-6-71 sijoittuu valtakunnallisesti arvokkaan maisema-alueen läheisyyteen. Juuresvaraston rakentaminen sijoittuu metsäiselle alueelle ja näin ollen rakentaminen on sopivaa maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista.

Juuresvaraston rakentaminen ei aiheuta haittaa maakuntakaavassa, yleiskaavassa tai rakennusjärjestyksessä annettujen määräysten toteuttamiselle.

Tuulivoimalan rakentaminen sekä liikenneväylien toteuttaminen johtavat vaikutuksiltaan sellaiseen merkittävään rakentamiseen tai aiheuttaa sellaisia merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia, jotka edellyttävät asemakaavan laatimista.

 

Yhteenveto

Juuresvarastorakennus soveltuu rakennettuun ympäristöön ja maisemaan. Rakennus on sijoitettu metsäiselle alueelle, puuston sisään, jolloin rakennus ei näy rakennuspaikalta ympäröivään maisemaan. Rakentaminen on sopivaa maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista.

Tuulivoimalan vaikutuksia maisemaan tulee selvittää tarkemmin ja siitä syystä kaupunki käynnistää alueelle asemakaavan laadinnan. Kaavaprosessin yhteydessä tullaan tekemään ELY-keskuksen edellyttämä tiesuunnitelma.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kattelus, kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus myöntää erillisen sijoittamisluvan 2 000 k-m² juuresvaraston sijoittamiseksi kiinteistölle 400-410-6-71.

Kaupunginhallitus ei myönnä erillistä sijoittamislupaa tuulivoimalan sijoittamiseksi kiinteistölle 400-410-6-66.

Kaupunginhallitus edellyttää käynnistämään asemakaavan alueelle, jossa tuleva rakentaminen tullaan sovittamaan jo rakennetun ympäristön kanssa. Samalla laaditaan ELY-keskuksen edellyttämä tiesuunnitelma.

Jollei rakennustyötä ole aloitettu kolmessa (3) vuodessa tai saatettu viiden (5) vuoden kuluessa luvan lainvoimaiseksi tulosta, lupa on rauennut (RakL 77 §).

Hakijalta peritään erillisestä sijoittamisluvasta Laitilan kaupunginhallituksen hyväksymän (18.11.2024 § 256) taksan mukainen maksu (500 €).

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Merkittiin pöytäkirjaan, että asiantuntijana läsnä asian käsittelyn ajan oli kaupunkisuunnittelija Satu Sarkoranta.

Tiedoksi

Hakija, muistutuksen jättäjä, Varsinais-Suomen ELY-keskus, rakennustarkastaja

Muutoksenhaku

Päätökseen voidaan hakea muutosta Turun hallinto-oikeudelta kirjallisella valituksella.

Valitusoikeus poikkeamisluvasta sekä rakentamisluvasta, johon sovelletaan suunnittelutarvealuetta koskevia säännöksiä, on:
1) viereisen tai vastapäätä olevan kiinteistön tai muun alueen omistajalla ja haltijalla;
2) sellaisen kiinteistön tai muun alueen omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;
3) sillä, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke voi huomattavasti vaikuttaa;
4) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa;
5) kunnalla;
6) naapurikunnalla, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa;
7) muulla viranomaisella toimialaansa kuuluvissa asioissa.

Valitusoikeus on lisäksi toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhteisöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun edistäminen, jos rakentamislupa koskee rakennusta hankkeessa, johon sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia.

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Mikäli päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös asianosainen sekä kunnan jäsen.

Valituskirjassa on ilmoitettava
- valittajan nimi, ammatti, asuinkunta ja postiosoite
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja muutos, joka siihen vaaditaan tehtäväksi
- muutosvaatimuksen perusteet

Valituskirja on valittajan tai valituskirjan muun laatijan omakätisesti allekirjoitettava. Jos ainoastaan laatija on allekirjoittanut valituskirjan, siinä on mainittava myös laatijan ammatti, asuinkunta ja postiosoite.

Valituskirjaan on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai viran puolesta oikeaksi todistettuna jäljennöksenä sekä todistus siitä päivästä, josta valitusaika on luettava. Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä. Omalla vastuulla voi valitusasiakirjat lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Valitusaika on 30 päivää päätöksen tiedoksisaannista. Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöksen tiedoksiannosta.

Turun hallinto-oikeuden postiosoite on PL 32, 20101 Turku ja käyntiosoite Sairashuoneenkatu 2-4, 20100 Turku, sähköposti turku.hao@oikeus.fi, puh. 0295642400 ja fax 0295642414. Sähköinen asiointi osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu. Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy osoitteesta https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.html

Tuomioistuinmaksulaki https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455?search% 5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=tuomioistuinmaksulaki#P5