Kaupunginvaltuusto, kokous 9.12.2024

§ 71 Vuoden 2025 talousarvion laadinta ja taloussuunnitelma 2025-2027

LAIDno-2024-536

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Marika Silvennoinen, talousjohtaja, marika.silvennoinen@laitila.fi

Perustelut

Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä on valtuuston hyväksyttävä myös kolmea tai useampaa vuotta koskeva taloussuunnitelma. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainoa arvioitaessa otetaan huomioon taseeseen kertyneet ylijäämät. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamisesta seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan. Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan.

Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Lisäksi talousarviossa esitetään Vesihuoltolaitoksen taseyksikön erillislaskelmat sekä konserniyhteisöille esitettävät tavoitteet. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Siihen tehtävistä muutoksista päättää valtuusto.

Kaupunginhallitus hyväksyi 17.6.2024 Vuoden 2025 talousarvion ja taloussuunnitelman 2026–2027 kehykset sekä antoi ohjeet talousarvion laadintaan. Talousarviovalmistelua ja taloustilannetta on käsitelty valtuustoseminaarissa 28.10.2024. Kehyksessä varattiin palkankorotuksiin 3,2 % ja muihin kuluihin tehtiin 1,5 % indeksikorotus. Kehyksen perusteluissa todetaan, että arvioituihin kunnallisverotuloihin on laskettu 0,5 %-yksikön korotus ja kiinteistöverotuottoihin seuraavat korotukset: Yleinen kiinteistövero, rakennukset 0,93 % → 1,03 %, Vak. asuinrakennukset 0,41 % → 0,45 % ja Muut asuinrakennukset 1,00 % → 1,12 %. Kehyksen tuloksen alijäämäksi hyväksyttiin 2 137 117 euroa.

Verotulot

Kehyksestä poiketen talousarvioehdotuksessa on huomioitu vuodesta 2025 lähtien tuloveroprosentin nosto 0,3 %-yksiköllä (8,1 % → 8,4 %). Kiinteistöverotuloihin on huomioitu vain voimalaitosveron korotus 2,0 % → 3,1 %. Korotus ei kuitenkaan lisää kiinteistöverotuloja talousarviossa, sillä Laitilassa ei tällä hetkellä ole voimalaitoksia. Kunnallisveron korotukset lisäävät verotuloja arviolta 0,5 miljoonaa euroa, jolloin verotulot yhteensä olisivat noin 18,5 miljoonaa euroa vuonna 2025. Tästä kunnallisveron osuus on 14,3 milj. euroa, kiinteistöveron osuus 2,4 milj. euroa ja yhteisöveron 1,8 milj. euroa. Kokonaisuudessaan veroja ennakoidaan kertyvän 3,5 prosenttia enemmän kuin vuonna 2024. Valtuusto päättää veroprosenteista 11.11.2024.

Valtionosuudet

Valtionosuuksien arvioidaan vuonna 2025 pysyvän suunnilleen vuoden 2024 tasolla, vaikka TE-palvelut siirtyvät kustannuksineen kaupungin vastuulle ja uudistuksen kustannukset korvataan valtionosuuden lisäyksenä kunnille. Valtionosuudet ovat vuonna 2025 arviolta yhteensä n. 12,5 milj. euroa. OKM:n valtionosuuksien arvioidaan pienenevän valmistavan opetuksen läsnäolokuukausien merkittävän vähenemisen takia. VM:n valtionosuuksia puolestaan vähentävät sote-siirtoon liittyvät takautuvasti maksettavat takaisinperinnät. Näin ollen valtionosuuksien eri komponentit ja sote-uudistuksen jälkitarkastukset laskevat valtionosuuksien määrää siten, että kokonaisuus ei kasva vuodesta 2024 ja siten uudistuksen kustannukset jäävät käytännössä kaupungin katettavaksi.

Maksut ja taksat

Vuonna 2025 käyttötalouden toimintatuotot ovat yhteensä 17,8 milj. euroa. Talousarvion laadintaohjeessa toimialoja on kehotettu tekemään kartoitus kaikista perittävistä taksoista ja maksuista. Kartoituksessa tuli selvittää, mihin maksu perustuu ja paljonko menoista maksu kattaa. Ohjeen mukaan taksoja ja maksuja tulee korottaa lainsäädännössä päätetyn tai sopimuksen mukaisesti ja sopimuksiin perustuvat indeksikorotukset tulee tehdä ajallaan. Vanhoja sopimuksia tulee päivittää tarpeen mukaan muun muassa indeksikorotusehtojen osalta.

Suunnitelmavuosien 2026 ja 2027 toimintatuottoihin on laskettu 1,5 %:n vuosittainen korotus.

Toimintakulut

Vuonna 2025 käyttötalouden toimintakulut ovat 45,1 milj. euroa. Toimintakulut nousevat 2024 talousarvioon nähden 0,7 miljoonaa euroa.

Vuoden 2025 talousarvioehdotuksessa on huomioitu palkankorotuksiin 3,2 %:n korotus. Muihin kuluihin tehtiin 1,5 %:n indeksikorotus. Myös suunnitelmavuosien 2026 ja 2027 osalta toimintakuluihin on tehty 1,5 %:n vuosittainen indeksikorotus.

Toimialojen tuli ohjeistuksen mukaan huomioida talouden tasapainottamistoimenpiteet talousarvioehdotuksissaan. Henkilöstön lisäykset ovat mahdollisia vain painavista syistä, kuten kaupungille tulevien lisävelvoitteiden täyttämisestä. Merkittävin toiminnallinen muutos vuodelle 2025 on TE-uudistus, jonka seurauksena henkilökuntaa siirtyy liikkeenluovutuksella valtiolta kunnille. Lisäksi vuosien 2025–2026 toimintakustannuksiin on arvioitu Varppeen koulun julkisivusaneerauksen väistötilojen vuokrakustannukset. Arvio tarkentui syksyn aikana huomattavasti tilojen tarpeiden, laajuuden ja käyttöönottoajankohdan osalta, joten kustannusarvio on kehysvaihetta huomattavasti pienempi. Lisäksi kustannukset jaksottuvat osittain vuoden 2026 puolelle.

Investointiosa/rakentamisohjelma

Vuoden 2025 talousarvioehdotuksessa investointiosan nettomenot ovat yhteensä 4,5 miljoonaa euroa. Investointiosan nettomenot ovat 0,5 milj. euroa vuoden 2024 talousarvion investointiosan nettomenoja pienemmät.

Rakentamisohjelman 2025–2027 suurimmat talonrakennushankkeet ovat Urheilutalon peruskorjauksen 2. vaihe kokonaiskustannuksiltaan 1,8 milj. euroa sekä Varppeen koulun julkisivusaneeraus 0,9 milj. euroa

Kunnallistekniikan hankkeisiin on varattu 1,2 milj. euroa vuodelle 2025, 1,3 milj. euroa vuodelle 2026 ja 0,6 milj. euroa vuodelle 2027.

Vesihuoltolaitoksen investointimenot ovat yhteensä 1,2 milj. euroa vuonna 2025, 1,7 milj. euroa vuonna 2026 ja 1,2 milj. euroa vuonna 2027. Merkittävin hanke on Keskuskadun verkostosaneeraus.

Kaupungin talouden kehitys

Vuoden 2025 talousarvioehdotuksessa vuosikate on 3 295 590 euroa ja tilikauden alijäämä 466 331 euroa. Suunnitelmavuosina tuloslaskelma on alijäämäinen yhteensä 1,2 milj. euroa ja taseen kertynyt ylijäämä laskee 9,4 milj. euroon.

Laitilan lainamäärä tulee tämänhetkisten investointilaskelmien perusteella olemaan noin 23,8 miljoonaa euroa (2 877 euroa / asukas) vuonna 2027. Vuonna 2023 koko maassa lainat per asukas olivat keskimäärin 3 315 euroa. Laitilassa vastaavana aikana lainakanta oli 2 660 euroa / asukas. Vuoden 2023 tilinpäätöksen ja vuoden 2024 ennusteen perusteella vuoden 2025 lainakannan arvioidaan olevan noin 24,6 miljoonaa euroa (2 937 / asukas) ja 26 miljoonaa euroa (3 123 / asukas) vuonna 2026.

Liitteet:

Henkilöstömuutokset

Vuoden 2025 talousarvioehdotus ja vuosien 2025-2027 taloussuunnitelmaehdotus.

Säästöohjelma, joka koostuu:

-                          Käyttötalouden säästöistä

-                          Käyttötalouden kehyspaineista (=menonlisäykset)

-                          Käyttötalouden tulonlisäyksistä

-                          Käyttötalouden tulonmenetyksistä

Esittelijä varaa tarkistusmahdollisuuden talousarvion käsittelyn yhteydessä.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kattelus, kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus päättää hyväksyä ja esittää valtuustolle talousarvion 2025, sekä taloussuunnitelman 2025–2027 hyväksymistä liitteen mukaisena.

 

Päätös

Kaupunginhallitus merkitsi tiedoksi kaupunginjohtajan, talousjohtajan, hallintojohtajan, sivistysjohtajan sekä teknisen johtajan selvitykset vuoden 2025 talousarvioehdotuksesta.

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti, että käynnistetään kaavamuutos, jossa huomioidaan mm. Matikan alueen huoltorakennus. Edelleen kaupunginhallitus päätti lisätä määrärahan Matikan huoltorakennusta varten 100 000 euroa investointeihin suunnitelmavuodelle 2026.

Keskustelun kuluessa jäsen Heikki Peltola teki pohjaehdotuksesta poikkeavan esityksen, että Matikan pururadan perusparannuksen investoinnin aikaistamista vuodella. Jäsen Pertti Pokki kannatti ehdotusta. Keskustelun jälkeen puheenjohtaja totesi, että kaupunginhallitus päättää yksimielisesti siirtää Matikan pururadan peruskorjaushankkeen vuotta aikaisemmaksi.

Keskustelun kuluessa jäsen Janne Kuusisto ehdotti tehtävän perusopetus (28) talousarvion pohjaehdotuksesta poiketen, että koulunkäynninohjaajaresurssia ei vähennetä. Jäsenet Virve Aho, Pertti Pokki, Jorma Oivo ja Heikki Peltola kannattivat ehdotusta. Asian käsittelyn yhteydessä pidettiin neuvottelutauko. Keskustelun jatkuessa puheenjohtaja totesi, että kaupunginhallitus päättää yksimielisesti hyväksyä muutosehdotuksen ja poistaa talousarvioehdotuksesta koulunkäynninohjaajaresurssin työtuntien vähentämisen.

Keskustelun kuluessa jäsen Susanna Saari ehdotti, että iltapäivätoiminnan järjestämistä jatketaan, mutta luovutaan aamupäivätoiminnan järjestämisestä. Edelleen jäsen Saari ehdotti, että iltapäivätoiminta Laineen talolta siirretään Kappelimäen kouluun. Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja totesi, että kaupunginhallitus hyväksyy yksimielisesti muutosehdotuksen eli aamupäivätoiminnan järjestämisestä luopumisen ja iltapäivätoiminnan siirtämisen Kappelimäen koulun tiloihin.

Käsiteltäessä teknisen toimen talousarvioehdotusta, keskustelun kuluessa jäsen Pertti Pokki ehdotti, että tehtävän Kiinteistöt (60) kunnossapidon ulkoistamisesta luovutaan (s. 130). Jäsenet Janne Kuusisto ja Virve Aho kannattivat ehdotusta. Keskustelun jatkuessa Heikki Peltola ehdotti muutosehdotusta, jonka mukaan säilytetään kaksi vakanssia ja kaksi vakanssia lakkautetaan. Tätä ehdotusta kannatti Virve Aho. Koska oli tehty kaksi esittelijän pohjaehdotuksesta poikkeavaa ehdotusta, oli suoritettava äänestys. Puheenjohtaja ehdotti seuraavaa äänestysmenettelyä, että ne, jotka kannattavat Pokin ehdotusta, äänestävät JAA ja Peltolan ehdotusta kannattavat äänestävät EI. Äänestysmenettely hyväksyttiin. Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin yksi tyhjä ääni (Kuusisto Pekka), kuusi EI-ääntä (Aho, Kinnala, Oivo, Saari, Vuorio ja Peltola) sekä 2 JAA-ääntä (Kuusisto Janne ja Pokki Pertti). Keskustelun jatkuessa kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä Peltolan tekemän kannatetun muutosehdotuksen ja poistaa päätösehdotuksesta nimikkeet ja varata määrärahat kahta vakanssia varten. Palvelujen ostoista vähennetään määrärahoja siltä osin, kun ulkoistamisesta luovutaan.

Keskustelun edetessä todettiin, että talousarviokirjan sivun 21 ostopalvelua koskevan kohdan kustannusvaikutukset korjataan. Lisäksi täydennetään teknisen toimen henkilöstömuutoksiin puuttuva maininta liikuntatoimen liikuntapaikkatyöntekijöiden (4 htv) siirrosta tekniselle toimelle 1.8.2025 alkaen. Edelleen jäsen Aho ehdotti, että myytävien kiinteistöjen määrää lisätään (2-> 4). Ehdotus raukesi kannattamattomana.

Kaupunginjohtajan poistuttua kokouksesta klo15.25 esittelijänä jatkoi hallintojohtaja.

Taulukot, graafit, tekstit ja rahoituslaskelma korjataan vastaamaan kaupunginhallituksen päätöksiä.  

Kaupunginhallitus teki vuoden 2025 talousarvioehdotukseen ja vuosien 2026- 2027 taloussuunnitelmaehdotukseen seuraavat muutokset/tarkistukset:

Alkutekstit ja käyttötalouden tekstit:

sivu

korjaus

38, rivi 11

Laitilan Talot laatii vuoden 2025 kuluessa omistajalle ehdotuksen….

19

Perusopetus: kirjaus ohjaajaresurssin (3 htv) pienentämisestä poistetaan. Aamupäivätoiminnasta luovutaan.

21

Teknisen toimen henkilöstönvaikutusten summien korjaus ostopalveluissa  

130

poistetaan nimikkeet ja tekstimuutos: määrärahat jäävät kahta vakanssia varten. Vastaavasti palvelujen ostojen määrärahoja vähennetään.

43

Lisätään vaikuttamistoimielimet

 

Investoinnit:

sivu

hanke-numero

muutos

161

?

lisätään suunnitelmavuodelle 2026 100 000 e määräraha Matikan huoltorakennusta varten

162

8400/845

pururadan perusparannukseen esitetyt määrärahat siirretään vuotta aikaisemmiksi.

 

?

siirretään kuluvalta vuodelta Kotoharjun kevytväylän investointi vuodelle 2025

 

Tekniset korjaukset

sivu

korjaus

21

tietopalvelu

21

tekninen toimi henkilöstötietojen korjaus

162

korjataan hankenumerot 8200-> 8400 Yleiset alueet: jäähalli, Matikan pururata, pesiskenttä, urheilukenttä,

163

Korjataan hankenumero 8200 =>8400 Varppeen koulun kotitalousluokkien liedet ja uunit

125

Nimikorjaus Sjölund x2

74

fontin muutos

161-163

Puuttuvat hankenumerot lisätään.

 

Valmistelija

  • Marika Silvennoinen, talousjohtaja, marika.silvennoinen@laitila.fi

Perustelut

-

Ehdotus

Kaupunginhallitus esittää valtuustolle talousarvion 2025, sekä taloussuunnitelman 2025–2027 hyväksymistä liitteen mukaisena.

 

Päätös

Asian käsittelyn aluksi puheenvuoron käyttivät talousjohtaja Marika Silvennoinen ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja/valtuutettu Pekka Kuusisto.

Seuraavaksi ryhmäpuheenvuoron käyttivät valtuutetut Tuomas Vuorio, Hanna Lahtonen, Janne Kuusisto, Virve Aho, Timo Rantanen, Tiina Saari ja Seppo Rinne.

Asian käsittelyn jatkuessa puheenvuoroja käyttivät valtuutettu Jukka Alkio, nuorisovaltuuston edustaja Jenna Hiltunen, valtuutetut Juha Raittinen, Henri Aitakari, kaupunginhallituksen puheenjohtaja/valtuutettu Pekka Kuusisto, valtuutetut Virve Aho, Janne Kuusisto, Matti Viljanen, Tapio Kylä-Heiko, Oskari Pilppula, Hanna Lahtonen, Santeri Laaksonen, Mika Kinnala, Jouko Aittakari, Pertti Pokki, Seppo Rinne, Jari Kiveinen ja Seppo Lehtola.

Todettuaan keskustelun päättyneeksi puheenjohtaja ilmoitti, että kaupunginvaltuusto oli hyväksynyt käyttötalousosan kaupunginhallituksen esittämässä muodossa.

Puheenvuorossaan Juha Raittinen esitti investointiosaan muutosta, jonka mukaan Varppeen koulun julkisivun saneerauksen sijaan korjataan sisäilmaongelmaa. Janne Kuusisto kannatti Raittisen tekemää muutosehdotusta.

Koska keskustelun kuluessa oli tehty kannatettu muutosehdotus, asiassa oli suoritettava äänestys. Puheenjohtaja määräsi suoritettavaksi äänestyksen siten, että ne, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotuksen hyväksymistä äänestävät JAA ja ne, jotka kannattavat Raittisen tekemän muutosehdotuksen hyväksymistä, äänestävät EI. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa äänestyksessä annettiin 27 JAA-ääntä ja 4 EI-ääntä.

Todettuaan äänestystoimituksen päättyneeksi puheenjohtaja ilmoitti, että kaupunginvaltuusto oli hyväksynyt investointiosan Varppeen koulun julkisivun saneerausta koskevan osan kaupunginhallituksen esittämässä muodossa.

Edelleen puheenjohtaja ilmoitti, että kaupunginvaltuusto oli hyväksynyt koko investointiosan kaupunginhallituksen esittämässä muodossa.

Vuoden 2025 talousarvioehdotuksen toimintakulut (ilman kustannuslaskennallisia eriä) ovat yhteensä 45 180 007 euroa ja toimintatuotot ovat yhteensä 17 799 033 euroa.

Investointiosan menot ovat vuonna 2025 yhteensä 4 693 000 euroa.

Äänestystulokset

  • Kyllä 27 kpl 87%

    Tapio Kylä-Heiko, Virve Aho, Hanna Lahtonen, Heikki Peltola, Timo Rantanen, Oskari Pilppula, Jukka Alkio, Jari Kiveinen, Henri Aitakari, Ilmari Vuorela, Juha Kiviö, Mika Kinnala, Ari Ketoniemi, Pekka Kuusisto, Pertti Kerttula, Susanna Saari, Tuomas Vuorio, Santeri Laaksonen, Pertti Pokki, Matti Viljanen, Tiina Saari, Jarkko Männistö, Seppo Lehtola, Riikka Saarela, Eero Kuisma, Pauliina Haijanen, Seppo Rinne

  • Ei 4 kpl 13%

    Jouko Aittakari, Juha Raittinen, Janne Kuusisto, Nina Arokoivu


Muutoksenhaku

Päätökseen voidaan hakea muutosta Turun hallinto-oikeudelta kirjallisella valituksella. Valituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Mikäli päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös asianosainen sekä kunnan jäsen.

Valituskirjassa on ilmoitettava
- valittajan nimi, ammatti, asuinkunta ja postiosoite
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja muutos, joka siihen vaaditaan tehtäväksi
- muutosvaatimuksen perusteet

Valituskirja on valittajan tai valituskirjan muun laatijan allekirjoitettava. Jos ainoastaan laatija on allekirjoittanut valituskirjan, siinä on mainittava myös laatijan ammatti, asuinkunta ja postiosoite.

Valituskirjaan on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai viran puolesta oikeaksi todistettuna jäljennöksenä sekä todistus siitä päivästä, josta valitusaika on luettava. Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä. Omalla vastuulla voi valitusasiakirjat lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Valitusaika on 30 päivää päätöksen tiedoksisaannista.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevasta päätöksestä kunnan jäsenen ja muiden katsotaan saaneen tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Turun hallinto-oikeuden postiosoite on PL 32, 20101 Turku ja käyntiosoite Sairashuoneenkatu 2-4, 20100 Turku. Valituksen voi toimittaa myös sähköpostilla turku.hao@oikeus.fi tai sähköisen asiointipalvelun kautta osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu. Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy osoitteesta https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.html

Tuomioistuinmaksulaki https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=tuomioistuinmaksulaki#P5