Elinvoimajaosto, kokous 25.11.2024

§ 46 VARELY/1911/2022, joukkoliikennesopimuksen KÄYTTÖ-728684, Uusikaupunki-Laitila option käyttäminen

LAIDno-2021-1181

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Marika Silvennoinen, talousjohtaja, marika.silvennoinen@laitila.fi

Perustelut

Yhteysvälin Laitila-Uusikaupunki nykyinen liikennöintisopimuskausi päättyy 31.5.2022. Sopimuksesta on käytetty peruskausi 1.6.2019-31.5.2022. Liikenteenharjoittaja on ilmoittanut, että se ei jatka liikenteen ajamista optiokaudella 1.6.2022-31.5.2024. Varsinais-Suomen ELY-keskus joukkoliikenneviranomaisena esittää avoimen tarjouskilpailun käynnistämistä vastaavien liikennepalvelujen hankkimiseksi. Liikenne esitetään hankittavaksi käyttöoikeussopimusmallilla, eli liikenteenharjoittaja saa lipputulot ja kuukausittaisen liikennöintikorvauksen.

Liikennöintisopimuksen tilannetta ja liikennepalvelujen jatkoa 1.6.2022 alkaen on käsitelty ELY-keskuksen ja kuntien (Laitila ja Uusikaupunki) välisessä esisuunnittelukokouksessa. Hankintaa koskevat keskeiset ehdotukset ovat:

1. Hankitaan lähtökohtaisesti nykyinen palvelutaso

Liikenteen volyymi, aikataulut ja reitit pidetään pitkälti samantyyppisenä kuin tälläkin hetkellä. Kokonaisuudessa ajetaan kahdeksan vuoroa suuntaansa arkipäivisin, myös kesällä. Kokonaisuuteen ei sisälly viikonloppuliikennettä. Tavoitteena on, että arkipäivän liikenne on ajettavissa yhdellä autolla ja yhdellä kuljettajalla.

Laitilan ja Uudenkaupungin välinen linja on keskeinen yhteys kahden seudullisesti merkittävän kaupungin välillä. Linjan matkustajista 41 % on koululaisia, joten vuoroilla on olennainen merkitys lakisääteisten koulumatkojen järjestämisessä. Muut matkustajat koostuvat kausilipulla säännöllisesti matkustavista aikuisista (26 %), kertalippumatkustajista (22 %), sarjalipuilla kulkevista (10 %) ja Kelan toisen asteen opiskelijatuotteilla kulkevista matkustajista (1 %).

Nykyiset matkamäärät ja niiden kehitys eivät anna perusteita lisätä vuoromääriä. Käyttöoikeussopimusmallisessa liikennöintisopimuksessa muutoksia on mahdollista tehdä pienessä mittakaavassa, mutta merkittäviä lisäyksiä vuoromääriin ei voi tehdä.

2. Euro 5 luokan kalusto

Linjalle esitetään Euro5 päästöluokan kalustoa.

Laitila-Uusikaupunki linjan kalustoa ei koske laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista.

3. Sopimuskausi

Sopimuskaudeksi esitetään 3 v + 3 v eli 1.6.2022-31.5.2025 (3 v) + optio 1.6.2025-31.5.2026 (1 v) + 1.6.2026-31.5.2027 (1 v) + 1.6.2027-31.5.2028 (1 v). Optiot voidaan käyttää vuosi kerrallaan.

Pitkällä sopimusajalla parannetaan kohteen houkuttelevuutta, edistetään kilpailuasetelmaa sekä mahdollistetaan kalustoinvestointeja.

4. Kustannusjako

Laitila-Uusikaupunki liikenteen kustannuksista ovat aiemmin vastanneet ELY-keskus, Laitilan kaupunki ja Uudenkaupungin kaupunki. Koska liikenne esitetään hankittavaksi vastaavantyyppisenä kuin tällä hetkellä, kustannusjaon esitetään jatkossakin olevan:

* Varsinais-Suomen ELY-keskus            50 %

* Laitila                                                   25 %

* Uusikaupunki                                       25 %

Hankintakokonaisuudesta on tehty nettokustannusarvio (Liite 1). Kustannusarviota ei kilpailuun liittyvistä syistä ilmoiteta julkisesti.

Liite 2: Esimerkinomainen aikatauluesitys

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kattelus, kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus:

  1. hyväksyy hankinnan ja esitetyn palvelutason
  2. hyväksyy periaatteellisen kustannusjakoehdotuksen
  3. valtuuttaa talousjohtajan sopimaan hankinta-asiakirjojen lopullisesta muodosta ja yksityiskohtaisesta rahoitusyhteistyöstä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Merkittiin pöytäkirjaan, että asiantuntijana läsnä asian käsittelyn ajan oli talousjohtaja Marika Silvennoinen.

Valmistelija

  • Juha-Matti Päivölä, elinvoimapäällikkö, juha-matti.paivola@laitila.fi

Perustelut

Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Linja-autoliikenne J. Salminen Oy:n välinen sopimus KÄYTTÖ-728684 päättyy 31.5.2025. Sopimus sisältää Uusikaupunki-Laitila joukkoliikenteen. Sopimuksen kustannuksista vastaavat ELY-keskus, Uusikaupunki ja Laitila.

Sopimuksen kustannukset jakautuvat seuraavasti:

ELY-keskus 50 %
Uusikaupunki 25 %
Laitila 25 %

Sopimus sisältää optiokaudet 1+1+1 vuotta. Mikä on kantanne option tai optioiden käyttämisestä? Liikenteenharjoittaja on hyväksynyt ensimmäisen optiovuoden käyttämisen.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kattelus, kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Elinvoimajaosto hyväksyy liikenneharjoittajan hyväksymän ensimmäisen optiovuoden käytön joukkoliikennesopimuksesta välillä Uusikaupunki-Laitila.