Perustelut
Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä on valtuuston hyväksyttävä myös kolmea tai useampaa vuotta koskeva taloussuunnitelma. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.
Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainoa arvioitaessa otetaan huomioon taseeseen kertyneet ylijäämät. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamisesta seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan. Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan.
Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Lisäksi talousarviossa esitetään Vesihuoltolaitoksen taseyksikön erillislaskelmat sekä konserniyhteisöille esitettävät tavoitteet. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Siihen tehtävistä muutoksista päättää valtuusto.
Kaupunginhallitus hyväksyi 17.6.2024 Vuoden 2025 talousarvion ja taloussuunnitelman 2026–2027 kehykset sekä antoi ohjeet talousarvion laadintaan. Talousarviovalmistelua ja taloustilannetta on käsitelty valtuustoseminaarissa 28.10.2024. Kehyksessä varattiin palkankorotuksiin 3,2 % ja muihin kuluihin tehtiin 1,5 % indeksikorotus. Kehyksen perusteluissa todetaan, että arvioituihin kunnallisverotuloihin on laskettu 0,5 %-yksikön korotus ja kiinteistöverotuottoihin seuraavat korotukset: Yleinen kiinteistövero, rakennukset 0,93 % → 1,03 %, Vak. asuinrakennukset 0,41 % → 0,45 % ja Muut asuinrakennukset 1,00 % → 1,12 %. Kehyksen tuloksen alijäämäksi hyväksyttiin 2 137 117 euroa.
Verotulot
Kehyksestä poiketen talousarvioehdotuksessa on huomioitu vuodesta 2025 lähtien tuloveroprosentin nosto 0,3 %-yksiköllä (8,1 % → 8,4 %). Kiinteistöverotuloihin on huomioitu vain voimalaitosveron korotus 2,0 % → 3,1 %. Korotus ei kuitenkaan lisää kiinteistöverotuloja talousarviossa, sillä Laitilassa ei tällä hetkellä ole voimalaitoksia. Kunnallisveron korotukset lisäävät verotuloja arviolta 0,5 miljoonaa euroa, jolloin verotulot yhteensä olisivat noin 18,5 miljoonaa euroa vuonna 2025. Tästä kunnallisveron osuus on 14,3 milj. euroa, kiinteistöveron osuus 2,4 milj. euroa ja yhteisöveron 1,8 milj. euroa. Kokonaisuudessaan veroja ennakoidaan kertyvän 3,5 prosenttia enemmän kuin vuonna 2024. Valtuusto päättää veroprosenteista 11.11.2024.
Valtionosuudet
Valtionosuuksien arvioidaan vuonna 2025 pysyvän suunnilleen vuoden 2024 tasolla, vaikka TE-palvelut siirtyvät kustannuksineen kaupungin vastuulle ja uudistuksen kustannukset korvataan valtionosuuden lisäyksenä kunnille. Valtionosuudet ovat vuonna 2025 arviolta yhteensä n. 12,5 milj. euroa. OKM:n valtionosuuksien arvioidaan pienenevän valmistavan opetuksen läsnäolokuukausien merkittävän vähenemisen takia. VM:n valtionosuuksia puolestaan vähentävät sote-siirtoon liittyvät takautuvasti maksettavat takaisinperinnät. Näin ollen valtionosuuksien eri komponentit ja sote-uudistuksen jälkitarkastukset laskevat valtionosuuksien määrää siten, että kokonaisuus ei kasva vuodesta 2024 ja siten uudistuksen kustannukset jäävät käytännössä kaupungin katettavaksi.
Maksut ja taksat
Vuonna 2025 käyttötalouden toimintatuotot ovat yhteensä 17,8 milj. euroa. Talousarvion laadintaohjeessa toimialoja on kehotettu tekemään kartoitus kaikista perittävistä taksoista ja maksuista. Kartoituksessa tuli selvittää, mihin maksu perustuu ja paljonko menoista maksu kattaa. Ohjeen mukaan taksoja ja maksuja tulee korottaa lainsäädännössä päätetyn tai sopimuksen mukaisesti ja sopimuksiin perustuvat indeksikorotukset tulee tehdä ajallaan. Vanhoja sopimuksia tulee päivittää tarpeen mukaan muun muassa indeksikorotusehtojen osalta.
Suunnitelmavuosien 2026 ja 2027 toimintatuottoihin on laskettu 1,5 %:n vuosittainen korotus.
Toimintakulut
Vuonna 2025 käyttötalouden toimintakulut ovat 45,1 milj. euroa. Toimintakulut nousevat 2024 talousarvioon nähden 0,7 miljoonaa euroa.
Vuoden 2025 talousarvioehdotuksessa on huomioitu palkankorotuksiin 3,2 %:n korotus. Muihin kuluihin tehtiin 1,5 %:n indeksikorotus. Myös suunnitelmavuosien 2026 ja 2027 osalta toimintakuluihin on tehty 1,5 %:n vuosittainen indeksikorotus.
Toimialojen tuli ohjeistuksen mukaan huomioida talouden tasapainottamistoimenpiteet talousarvioehdotuksissaan. Henkilöstön lisäykset ovat mahdollisia vain painavista syistä, kuten kaupungille tulevien lisävelvoitteiden täyttämisestä. Merkittävin toiminnallinen muutos vuodelle 2025 on TE-uudistus, jonka seurauksena henkilökuntaa siirtyy liikkeenluovutuksella valtiolta kunnille. Lisäksi vuosien 2025–2026 toimintakustannuksiin on arvioitu Varppeen koulun julkisivusaneerauksen väistötilojen vuokrakustannukset. Arvio tarkentui syksyn aikana huomattavasti tilojen tarpeiden, laajuuden ja käyttöönottoajankohdan osalta, joten kustannusarvio on kehysvaihetta huomattavasti pienempi. Lisäksi kustannukset jaksottuvat osittain vuoden 2026 puolelle.
Investointiosa/rakentamisohjelma
Vuoden 2025 talousarvioehdotuksessa investointiosan nettomenot ovat yhteensä 4,5 miljoonaa euroa. Investointiosan nettomenot ovat 0,5 milj. euroa vuoden 2024 talousarvion investointiosan nettomenoja pienemmät.
Rakentamisohjelman 2025–2027 suurimmat talonrakennushankkeet ovat Urheilutalon peruskorjauksen 2. vaihe kokonaiskustannuksiltaan 1,8 milj. euroa sekä Varppeen koulun julkisivusaneeraus 0,9 milj. euroa
Kunnallistekniikan hankkeisiin on varattu 1,2 milj. euroa vuodelle 2025, 1,3 milj. euroa vuodelle 2026 ja 0,6 milj. euroa vuodelle 2027.
Vesihuoltolaitoksen investointimenot ovat yhteensä 1,2 milj. euroa vuonna 2025, 1,7 milj. euroa vuonna 2026 ja 1,2 milj. euroa vuonna 2027. Merkittävin hanke on Keskuskadun verkostosaneeraus.
Kaupungin talouden kehitys
Vuoden 2025 talousarvioehdotuksessa vuosikate on 3 295 590 euroa ja tilikauden alijäämä 466 331 euroa. Suunnitelmavuosina tuloslaskelma on alijäämäinen yhteensä 1,2 milj. euroa ja taseen kertynyt ylijäämä laskee 9,4 milj. euroon.
Laitilan lainamäärä tulee tämänhetkisten investointilaskelmien perusteella olemaan noin 23,8 miljoonaa euroa (2 877 euroa / asukas) vuonna 2027. Vuonna 2023 koko maassa lainat per asukas olivat keskimäärin 3 315 euroa. Laitilassa vastaavana aikana lainakanta oli 2 660 euroa / asukas. Vuoden 2023 tilinpäätöksen ja vuoden 2024 ennusteen perusteella vuoden 2025 lainakannan arvioidaan olevan noin 24,6 miljoonaa euroa (2 937 / asukas) ja 26 miljoonaa euroa (3 123 / asukas) vuonna 2026.
Liitteet:
Henkilöstömuutokset
Vuoden 2025 talousarvioehdotus ja vuosien 2025-2027 taloussuunnitelmaehdotus.
Säästöohjelma, joka koostuu:
- Käyttötalouden säästöistä
- Käyttötalouden kehyspaineista (=menonlisäykset)
- Käyttötalouden tulonlisäyksistä
- Käyttötalouden tulonmenetyksistä
Esittelijä varaa tarkistusmahdollisuuden talousarvion käsittelyn yhteydessä.
Päätös
Kaupunginhallitus merkitsi tiedoksi kaupunginjohtajan, talousjohtajan, hallintojohtajan, sivistysjohtajan sekä teknisen johtajan selvitykset vuoden 2025 talousarvioehdotuksesta.
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti, että käynnistetään kaavamuutos, jossa huomioidaan mm. Matikan alueen huoltorakennus. Edelleen kaupunginhallitus päätti lisätä määrärahan Matikan huoltorakennusta varten 100 000 euroa investointeihin suunnitelmavuodelle 2026.
Keskustelun kuluessa jäsen Heikki Peltola teki pohjaehdotuksesta poikkeavan esityksen, että Matikan pururadan perusparannuksen investoinnin aikaistamista vuodella. Jäsen Pertti Pokki kannatti ehdotusta. Keskustelun jälkeen puheenjohtaja totesi, että kaupunginhallitus päättää yksimielisesti siirtää Matikan pururadan peruskorjaushankkeen vuotta aikaisemmaksi.
Keskustelun kuluessa jäsen Janne Kuusisto ehdotti tehtävän perusopetus (28) talousarvion pohjaehdotuksesta poiketen, että koulunkäynninohjaajaresurssia ei vähennetä. Jäsenet Virve Aho, Pertti Pokki, Jorma Oivo ja Heikki Peltola kannattivat ehdotusta. Asian käsittelyn yhteydessä pidettiin neuvottelutauko. Keskustelun jatkuessa puheenjohtaja totesi, että kaupunginhallitus päättää yksimielisesti hyväksyä muutosehdotuksen ja poistaa talousarvioehdotuksesta koulunkäynninohjaajaresurssin työtuntien vähentämisen.
Keskustelun kuluessa jäsen Susanna Saari ehdotti, että iltapäivätoiminnan järjestämistä jatketaan, mutta luovutaan aamupäivätoiminnan järjestämisestä. Edelleen jäsen Saari ehdotti, että iltapäivätoiminta Laineen talolta siirretään Kappelimäen kouluun. Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja totesi, että kaupunginhallitus hyväksyy yksimielisesti muutosehdotuksen eli aamupäivätoiminnan järjestämisestä luopumisen ja iltapäivätoiminnan siirtämisen Kappelimäen koulun tiloihin.
Käsiteltäessä teknisen toimen talousarvioehdotusta, keskustelun kuluessa jäsen Pertti Pokki ehdotti, että tehtävän Kiinteistöt (60) kunnossapidon ulkoistamisesta luovutaan (s. 130). Jäsenet Janne Kuusisto ja Virve Aho kannattivat ehdotusta. Keskustelun jatkuessa Heikki Peltola ehdotti muutosehdotusta, jonka mukaan säilytetään kaksi vakanssia ja kaksi vakanssia lakkautetaan. Tätä ehdotusta kannatti Virve Aho. Koska oli tehty kaksi esittelijän pohjaehdotuksesta poikkeavaa ehdotusta, oli suoritettava äänestys. Puheenjohtaja ehdotti seuraavaa äänestysmenettelyä, että ne, jotka kannattavat Pokin ehdotusta, äänestävät JAA ja Peltolan ehdotusta kannattavat äänestävät EI. Äänestysmenettely hyväksyttiin. Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin yksi tyhjä ääni (Kuusisto Pekka), kuusi EI-ääntä (Aho, Kinnala, Oivo, Saari, Vuorio ja Peltola) sekä 2 JAA-ääntä (Kuusisto Janne ja Pokki Pertti). Keskustelun jatkuessa kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä Peltolan tekemän kannatetun muutosehdotuksen ja poistaa päätösehdotuksesta nimikkeet ja varata määrärahat kahta vakanssia varten. Palvelujen ostoista vähennetään määrärahoja siltä osin, kun ulkoistamisesta luovutaan.
Keskustelun edetessä todettiin, että talousarviokirjan sivun 21 ostopalvelua koskevan kohdan kustannusvaikutukset korjataan. Lisäksi täydennetään teknisen toimen henkilöstömuutoksiin puuttuva maininta liikuntatoimen liikuntapaikkatyöntekijöiden (4 htv) siirrosta tekniselle toimelle 1.8.2025 alkaen. Edelleen jäsen Aho ehdotti, että myytävien kiinteistöjen määrää lisätään (2-> 4). Ehdotus raukesi kannattamattomana.
Kaupunginjohtajan poistuttua kokouksesta klo15.25 esittelijänä jatkoi hallintojohtaja.
Taulukot, graafit, tekstit ja rahoituslaskelma korjataan vastaamaan kaupunginhallituksen päätöksiä.
Kaupunginhallitus teki vuoden 2025 talousarvioehdotukseen ja vuosien 2026- 2027 taloussuunnitelmaehdotukseen seuraavat muutokset/tarkistukset:
Alkutekstit ja käyttötalouden tekstit:
sivu
|
korjaus
|
38, rivi 11
|
Laitilan Talot laatii vuoden 2025 kuluessa omistajalle ehdotuksen….
|
19
|
Perusopetus: kirjaus ohjaajaresurssin (3 htv) pienentämisestä poistetaan. Aamupäivätoiminnasta luovutaan.
|
21
|
Teknisen toimen henkilöstönvaikutusten summien korjaus ostopalveluissa
|
130
|
poistetaan nimikkeet ja tekstimuutos: määrärahat jäävät kahta vakanssia varten. Vastaavasti palvelujen ostojen määrärahoja vähennetään.
|
43
|
Lisätään vaikuttamistoimielimet
|
Investoinnit:
sivu
|
hanke-numero
|
muutos
|
161
|
?
|
lisätään suunnitelmavuodelle 2026 100 000 e määräraha Matikan huoltorakennusta varten
|
162
|
8400/845
|
pururadan perusparannukseen esitetyt määrärahat siirretään vuotta aikaisemmiksi.
|
|
?
|
siirretään kuluvalta vuodelta Kotoharjun kevytväylän investointi vuodelle 2025
|
Tekniset korjaukset
sivu
|
korjaus
|
21
|
tietopalvelu
|
21
|
tekninen toimi henkilöstötietojen korjaus
|
162
|
korjataan hankenumerot 8200-> 8400 Yleiset alueet: jäähalli, Matikan pururata, pesiskenttä, urheilukenttä,
|
163
|
Korjataan hankenumero 8200 =>8400 Varppeen koulun kotitalousluokkien liedet ja uunit
|
125
|
Nimikorjaus Sjölund x2
|
74
|
fontin muutos
|
161-163
|
Puuttuvat hankenumerot lisätään.
|