Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen jaosto, kokous 9.9.2024

§ 12 Lausuntopyyntö hyte-yhdyspintakuvausten 0.2 versioista

LAIDno-2024-620

Valmistelija

  • Sari Koski, Henkilöstö- ja tietopalveluasiantuntija, sari.koski@laitila.fi

Perustelut

Hyte-yhdyspintojen kuvausten 0.2 versiot on valmisteltu hyvinvointikoordinaattoreiden kanssa työpajassa 24.5.2024. Kuntien pyynnöstä materiaali toimitetaan käsiteltäväksi kuntien omissa poikkiorganisatorisissa hyte-rakenteissa. Asia on käsitelty myös kuntaneuvotteluissa 13.6.2024. Ohessa liitteenä yhdyspintakuvausten 0.2 versiot sekä saatteena lausuntopyyntö.

Laitilan kaupunki toteaa lausunnossaan seuraavaa:

Pienemmät kunnat ovat eri hyte-työryhmissä tuoneet esille sitä, että yhdyspinnat toimisivat työryhmien lisäksi myös käytännön tasolla esimerkiksi tiedon tuottamisessa ja tiedottamisessa. Mm. erilaisissa kampanjoissa pienten kuntien henkilöstöresurssit ovat rajalliset, joten yhteinen tai yhtenäistettävissä oleva materiaali tukee kaikkien toimintaa.

Prosessinomaisuus palveluihin ohjaamisessa on haastavaa, koska palvelupolut etenkin sosiaalipuolella, ovat osin vielä rakentumassa tai niistä tiedon löytäminen on haastavaa. Hyvät palvelut tarvitsevat työntekijöiltä asiakkaiden palvelujen tiedollista osaamista sekä toimivaa yhteistyötä. 

Työryhmiä on monenlaisia ja usein niissä kehotetaankin tekemään yhteistyötä oman kunnan "muissa ryhmissä olevien kanssa" tai tukeutumaan oman kunnan hyvinvointikoordinaattoriin. Haasteena on, että usein sama henkilö on kaikissa näissä työryhmissä sekä lisäksi hyvinvointikoordinaattorina. Isossa kuvassa ei ehkä aina ihan tunnisteta todellisuutta pienempien toimijoiden osasta ja olemassa olevista resursseista lähteä toteuttamaan kampanjoita ja muita toimia.

On tärkeää tunnistaa asiakkaiden kulku palveluketjuissa yhdyspintojen läpi eri palveluntuottajan palvelusta toiseen. Rajapintatyöskentely vaatii tarkkaa sopimista yhteistyön tavoista ja eri toimijoiden rooleista, jotta asiakas saa ehjän, parhaan mahdollisen ja saumattoman palvelukokonaisuuden, jossa eri toimijoiden rajat eivät näy. Palvelujen keskiössä tulee aina olla asiakkaan näkökulma. Palvelujenjärjestäjän tulee ymmärtää jokaisen asiakkaan palvelujen yksilöllinen kokonaisuus, koska usein hyvinvointiin ja terveyteen liittyvät haasteet eivät esiinny yksinään (esim. mielenterveys ja päihdeongelmat). Rajapintatyöskentelyssä on hyvä muistaa, etteivät muutokset työtavoissa tapahdu hetkessä, vaan ne vaativat omana aikansa.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Heli Kiertokari-Laitinen, hallintojohtaja, heli.kiertokari@laitila.fi

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen jaosto antaa ylläkerrotun lausunnon hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen yhdyspintojen kuvauksista. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Merkittiin pöytäkirjaan, että asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyn ajan oli henkilöstö- ja tietopalveluasiantuntija Sari Koski.

Tiedoksi

karoliina.salminen@varha.fi

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa kuntalain 136 §:n mukaan tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.