Kaupunginhallitus, kokous 19.8.2024

§ 166 Kokoomuksen valtuustoryhmän valtuustoaloite koskien varhaiskasvatuksen henkilöstön työvaatehankintaa

LAIDno-2023-1003

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Kaupunginvaltuutettu Virve Aho esitti Kokoomuksen valtuustoryhmän kirjallisen valtuustoaloitteen, joka kuuluu seuraavasti:

"Elämme aikaa, jolloin yhteiskunnassa on aito halu kohdella ihmisiä oikeudenmukaisesti ja tasavertaisesti. Tätä samaa ajatusta meidän olisi hyvä noudattaa kunta-alan työntekijöihin.
Kunta-alan teknisen toimen henkilöstölle on selkeää, että tarvittavat työvaatteet hankitaan työnantajan toimesta. Tuntipalkkaisen henkilöstön työehtosopimuksessa on kirjaukset suojapuvuista ja niiden hankinnasta työntekijän käyttöön. Suojapukuja ja työrukkasia sekä kumijalkineita ja –käsineitä annetaan työnantajan toimesta työntekijän käyttöön sellaisessa työssä, jossa niiden käyttöä on pidettävä työn luonteen tai olosuhteiden vuoksi tarpeellisena. Työntekijöille, jotka määrätään olemaan työssä ulkona sateesta huolimatta, antaa työnantaja käytettäväksi sadeasusteet. Lämpöpuku tai muu vastaava lämmittävä suojavaatetus annetaan työnantajan toimesta työntekijäin käyttöön heidän joutuessaan työskentelemään ulkosalla erittäin kylmissä olosuhteissa esim. luistinratojen jäädytystyöt, vartiointityöt ja liikenteen valvontatehtävät.

Varhaiskasvatuksen henkilöstö joutuu työnsä puolesta työskentelemään samanlaisissa vaihtelevissa sääolosuhteissa ja joutuvat työssään myös kosketuksiin eritteiden kanssa. Sade, pakkanen, viima, liukkaus ja eritteet asettavat omat haasteet pukeutumiselle ja työturvallisuudelle. Oikeanlainen pukeutuminen on osa työturvallisuutta ja varhaiskasvatuksessa sillä on myös opetuksellinen merkitys. Lapsille opetetaan pukeutumisen merkitystä omalla esimerkillä ja myös liikunnan taitoja. Välineet kuten luistimet ja sukset, tulee olla hankittuna, jotta työtä voidaan tehdä. Näistä seikoista huolimatta, varhaiskasvatuksen henkilöstö on joutunut itse kustantamaan sekä työvaatteet, että tarvittavat välineet, jotta ovat voineet tehdä työtänsä.

On vaikea nähdä, että varhaiskasvatuksen henkilöstön tekemää työtä tehtäisiin erilaisissa sääolosuhteissa, kun teknisen toimen työtehtäviä. Ulkoilu on päivittäistä ympäri vuoden ja ulkona ollaan normaalisti kahdesti päivässä ja se on kestoltaan pidempiaikaista. Oikeudenmukainen ja tasavertainen yhteiskunta ei saa olla kiinni siitä, mitä tämänkaltaisista asioista on saatu sovittua työehtosopimuksiin.

Aloite

Varhaiskasvatuksen henkilöstön työvaatehankinta

Laitilan Kokoomuksen valtuustoryhmä esittää, että Laitilan kaupunki huomioi jatkossa varhaiskasvatuksen henkilöstön työskentelyolosuhteet ja heille hankitaan sääolosuhteiden mukaiset työvaatteet ja jalkineet tai vaihtoehtoisesti henkilöstölle maksetaan vaaterahaa. Rahakorvaus voidaan maksaa joko kerran vuodessa tai kuukausittain palkanmaksun yhteydessä. Hankinnat tai vaaterahan tulee koskea päiväkodin, ryhmäperhepäivähoidon ja perhepäivähoidon vakituisia ja määräaikaisia työntekijöitä, joiden työtehtävien suorittamiseen sääolosuhteet vaikuttavat.

Mainiomman Laitilan tulee nähdä varhaiskasvatuksen vaatehankinta asia sekä pito- ja vetovoimatekijänä, mutta ennen kaikkea työntekijöiden tasavertaisena ja oikeudenmukaisena huomioimisena."

Ehdotus

-

Päätös

Kaupunginvaltuusto merkitsi tiedoksi em. valtuustoaloitteen lähettäen sen samalla kaupunginhallitukselle asianmukaista valmistelua varten.

Perustelut

-

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kattelus, kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus toteaa,​ että otsikossa mainitun valtuustoaloitteen valmisteluvastuu on sivistysjohtajalla. 

Kaupunginhallitus lähettää aloitteen kaupunginvaltuustolle ennen valmistelun aloittamista lähetekeskustelua varten.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Perustelut

-

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto käy aloitteesta lähetekeskustelun.

Päätös

Asian käsittelyn aikana puheenvuoron käytti valtuutettu Virve Aho.

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Susanne Laaksonen, sivistysjohtaja, susanne.laaksonen@laitila.fi
Taija Jalonen, varhaiskasvatuspäällikkö, taija.jalonen@laitila.fi

Perustelut

Laitilan kokoomuksen valtuustoryhmä on jättänyt 13.11.2023 valtuustoaloitteen koskien varhaiskasvatuksen henkilöstön työvaatehankintaa. 

Laitilan valtuustoryhmä esittää että Laitilan kaupunki huomioi jatkossa varhaiskasvatuksen henkilöstön työskentelyolosuhteet ja heille hankitaan sääolosuhteisen mukaiset työvaatteet ja jalkineet tai vaihtoehtoisesti henkilöstölle maksetaan vaaterahaa. Valtuustoaloite koskee päiväkodin, ryhmäperhepäivähoidon ja perhepäivähoidon vakituisia ja määräaikaisia työntekijöitä. 

Työehtosopimus ja työturvallisuuslainsäädäntö:

KVTES:n VI luvun 2 §:n mukaan, jos työnantaja on velvoittanut viranhaltijan/työntekijän käyttämään työssään tietyn mallista virka-/työpukua tai määriteltyä suojavaatetusta, työnantaja hankkii ja huoltaa tällaisen puvun tai vaatetuksen. Mikäli työnantaja ei voi tarkoituksenmukaisella tavalla huoltaa kustannuksellaan hankittua suojavaatetusta, voidaan paikallisesti menetellä siten, että viranhaltija/työntekijä huoltaa käytettäväkseen annetun suojavaatetuksen.

Laitilan kaupunki työnantajana ei velvoita yhtenäistä työasun käyttöä varhaiskasvatuksen työntekijöiltä. Työnantajalla ei näin ollen ole työehtosopimuksen mukaista velvoitetta kustantaa työvaatteita, niiden puhtaanapitoa ja huoltoa.

Esitetyssä valtuustoaloitteessa on tuotu esiin teknisen toimen henkilöstön työ- ja suojavaatteet, jotka työnantaja on hankkinut. Teknisen toimen henkilöstön työ- ja suojavaatteiden hankinta perustuu työturvallisuuslakiin. Työturvallisuuslain 15 §:n mukaan työnantajan on hankittava ja annettava työntekijän käyttöön erikseen säädetyt vaatimukset täyttävät ja tarkoituksenmukaiset henkilönsuojaimet, jollei tapaturman tai sairastumisen vaaraa voida välttää tai riittävästi rajoittaa työhön tai työolosuhteisiin kohdistuvilla toimenpiteillä.Työnantajan on hankittava ja annettava työntekijän käyttöön apuväline tai muu varuste, silloin kun työn luonne, työolosuhteet tai työn tarkoituksenmukainen suorittaminen sitä edellyttävät ja se on välttämätöntä tapaturman tai sairastumisen vaaran välttämiseksi.

Varhaiskasvatuksen henkilöstön työ- ja suojavaatteiden hankintaan ei voida katsoa sovellettavan työturvallisuuslain 15§:ää. Vaihtelevat sääolosuhteet ja työskentely mahdollisten eritteiden kanssa ei sellaisenaan aiheuta tapaturman- tai sairastumisen vaaraa. Näin ollen varhaiskasvatuksen työolosuhteita ei voida verrata teknisen toimen henkilöstön työskentelyolosuhteisiin rakennus-, katu- ja muilla vastaavilla työmailla. Varhaiskasvatuksen henkilöstölle on kuitenkin hankittu turvallisuusnäkökulma huomioiden huomioliivejä, jalkineiden liukuesteitä, essuja sekä kertakäyttökäsineitä. Henkilöstöä on ohjeistettu käyttämään edellä mainittuja suojavarusteita.

Yhdenvertaisuus:

Valtuustoaloitteessa vedotaan varhaiskasvatuksen vaatehankinnan olevan veto-. ja pitovoimatekijä, mutta ennen kaikkea työntekijöiden tasavertaista ja oikeudenmukaista huomioimista. Varhaiskasvatuksen henkilöstöä ei voida edellä esitetyn perusteella verrata teknisen toimen henkilöstöön. Sen sijaan yhdenvertaisuutta voitaisiin tarkastella sivistystoimen henkilöstön osalta. Sivistystoimessa työskentelee samankaltaisissa olosuhteissa monia eri ammattiryhmiä kuten mm. koulunkäynninohjaajat, nuorisotoimen työntekijät ja ainakin osa perusopetuksen ja lukiokoulutuksen opettajista (mm. liikunnanopettajat).

Kustannusvaikutukset:

Kustannusvaikutuksiltaan työvaatteiden hankinta olisi huomattava. Mikäli varhaiskasvatuksen henkilöstölle hankittaisiin talvityövaatteet, jotka sisältäisivät talvitakin, -housut sekä vedenpitävät talvikengät, voitaisiin yhden henkilön työvaatekustannuksen arvioida olevan n. 350€. Kokonaiskustannus koko varhaiskasvatuksen henkilöstölle hankittavista talvityövaatteista olisi n. 31 500€. Lisäksi tulisi hankkia mahdollisesti ainakin vedenpitävä syksy- tai kevätvaatekerta. Arvio tämän vaatekerran kustannuksesta on lähes saman suuruinen. Tämän lisäksi tulisi huomioida, että työvaatteiden puhtaaanapito ja huolto kuuluu työnantajalle. Tämä lisäisi edelleen kustannuksia.

Selvityksen mukaan joissakin kunnissa on maksettu 50-300€/hlö vaaterahaa vuosittain varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Mikäli Laitilan kaupunki maksaisi vaaterahaa varhaiskasvatuksen henkilöstölle esim. 150€/hlö, olisi kokonaiskustannus yhteensä n.13 500€/vuosi. Yhdenvertaisuus periaatteella vaaterahaa tulisi maksaa myös muille sivistystoimen ammattiryhmille, jotka työskentelevät samanlaisissa työolosuhteissa. Tällöin kokonaiskustannusvaikutus olisi suurempi. On myös hyvä huomioida, että henkilöstöllä on mahdollisuus hyödyntää verotuksessa hankitut työvaatteet. Työvaatteista voidaan myöntää verotuksessa vähennystä silloin, jos työpukua ei voi käyttää muuten kuin työtehtävissä tai jos vaatetusmenot ovat olennaisesti tavanomaista suuremmat sen vuoksi, että työ kuluttaa vaatetusta erityisen paljon tai työ on erityisen likaista.

Varhaiskasvatuksen tai yhdenvertaisesti kaikille samanlaisissa työskentelyolosuhteissa työskenteleville sivistystoimen ammattiryhmille hankittavat työvaatteet tai maksettava vaateraha muodostaisivat selvityksen mukaan lisäkustannuksen, joka valtuuston 11.12.2023/§ 82 asettaman talouden tasapainottamisohjelman mukaisesti ei ole perusteltua.

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Susanne Laaksonen, sivistysjohtaja, susanne.laaksonen@laitila.fi

Sivistysvaliokunta antaa yllä olevan vastauksen kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle Kokoomuksen valtuustoryhmän valtuustoaloitteeseen koskien varhaiskasvatuksen henkilöstön työvaatehankintaa. Sivistystoimen talouden ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen työntekijöille ei ole perusteltua hankkia työvaatteita.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Susanne Laaksonen, sivistysjohtaja, susanne.laaksonen@laitila.fi

Perustelut

-

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kattelus, kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus antaa edellä olevan sivistysvaliokunnan vastauksen edelleen kaupunginvaltuustolle Kokoomuksen valtuustoryhmän valtuustoaloitteeseen koskien varhaiskasvatuksen henkilöstön työvaatehankintaa. Sivistystoimen talouden ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen työntekijöille ei ole perusteltua hankkia työvaatteita.

Päätös

Keskustelun kuluessa jäsen Janne Kuusisto ehdotti asian palauttamista valmisteluun. Jäsen Pokki kannatti ehdotusta. Keskustelun päätyttyä kaupunginhallitus päätti yksimielisesti pyytää asiaan yhteistyötoimikunnan näkemyksen.

Merkittiin pöytäkirjaan, että asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyn ajan oli sivistysjohtaja Susanne Laaksonen. 

Valmistelija

Susanne Laaksonen, sivistysjohtaja, susanne.laaksonen@laitila.fi

Perustelut

Laitilan kaupunginhallitus on kokouksessaan 26.2.2024/§ 54 käsitellyt valtuustoaloitetta koskien varhaiskasvatuksen henkilöstön työvaatehankintaa. Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti pyytää asiaan yhteistyötoimikunnan näkemyksen.

Henkilönsuojainten valinta ja käyttö työssä perustuu työturvallisuuslakiin (738/2002) ja valtioneuvoston asetukseen (427/2021). Työturvallisuuslain velvoittaman riskien arvioinnin ja työn vaarojen ja haittojen arvioinnin perusteella työnantajan tulee hankkia suojavaate tai liukastumista ehkäisevät jalkineet, mikäli se katsotaan riskien arvioinnin jälkeen tarpeelliseksi. Valtioneuvoston asetuksessa säädetään työssä käytettävien henkilönsuojainten ominaisuuksista, arvioinnista ja valinnasta sekä suojainten turvallisesta käytöstä työssä.  Asetuksen 2 §:ssä on määritelty henkilönsuojain: Henkilönsuojaimella tarkoitetaan tässä asetuksessa sellaisia välineitä ja varusteita sekä niiden lisäosia ja -varusteita, jotka on tarkoitettu työntekijän käytettäväksi tai pidettäväksi suojaamaan yhdeltä tai useammalta hänen turvallisuuteensa tai terveyteensä kohdistuvalta vaaralta työssä.  Silloin, kun kysymys ei ole henkilönsuojaimesta, työntekijän/viranhaltijan tulee itse valita sopiva työvaatetus noudattaen työnantajan tapaturmien estämiseksi mahdollisesti antamia ohjeita.

Kuntatyönantaja (KT) on koonnut kuntien ja hyvinvointialueiden työsuojelutyön tueksi muistion, jossa selvennetään henkilönsuojaimen, suojavaatetuksen, työpuvun, virkapuvun ja työvaatteen määritelmiä. Lainsäädännössä lähtökohtana on, että työntekijä/viranhaltija vastaa niiden vaatteiden hankinnasta ja kunnossapidosta, joita hän työssään käyttää. KT:n ja pääsopijajärjestöjen mukaan suojavaate on tarkoitettu annettavaksi työntekijälle tai viranhaltijalle silloin, kun työskentelyolosuhteet ovat jatkuvasti tai pääosan työajasta erittäin likaiset ja vaatetusta normaalia suuremmassa määrin kuluttavat. Muistiossa mainitaan edelleen, että tällä tarkoitetaan märkien, liejuisten, nokisten tai pölyisten lisäksi kuumia, kylmiä tai kosteita olosuhteita. Suojavaate voi muistion mukaan olla henkilökohtainen johtuen työtehtävän luonteesta tai työpistekohtainen riippuen tapauskohtaisesta harkinnasta. Kun työntekijä tai viranhaltija työskentelee vain tilapäisesti likaavissa tai vaatetusta normaalia enemmän kuluttavissa olosuhteissa, voidaan työpisteeseen muistion mukaan varata yhteisesti käytettäväksi tarkoitettu työpistekohtainen suojavaate.

Varhaiskasvatuksen työskentelyolosuhteet eivät ole jatkuvasti tai pääosan työajasta likaisia ja vaatetusta normaalia suuremmassa määrin kuluttavia. Työvaatehankinta (ulkovaatteet) ei tämän johdosta ole perusteltua.

Kunnallisissa työ- ja virkaehtosopimuksissa ei ole sovittu ns. vaaterahasta. KT:n muistiossa todetaan, että vaateraha perustuu aina täysin paikalliseen sopimukseen tai päätökseen. KT:n ohjeistaa, että ennen kuin työnantaja harkitsee vaaterahan maksamista, on syytä tarkoin arvioida, minkä vuoksi tietylle ammattiryhmälle maksettaisiin vaateraha. Vaaterahan maksamista harkittaessa tulee huolehtia eri henkilöstöryhmien tasapuolisesta kohtelusta. Asiasta päätettäessä, tulee selkeästi päättää, onko kyse määräaikaisesta vai toistaiseksi voimassa olevasta edusta ja myös huolehtia siitä, ettei edusta muodostu sitovaa työsuhteen ehtoa.

Kustannusten osalta KVTES VI luvun 2 §:ssä on sovittu, että jos työnantaja on velvoittanut viranhaltijan/työntekijän käyttämään työssään tietyn mallista virka- tai työpukua tai suojavaatetusta, työnantaja hankkii ja pääsääntöisesti myös huoltaa tällaisen puvun tai vaatetuksen.

Laitilan kaupungissa valmistellaan mittavaa kaupunginvaltuuston 11.12.2023/§ 82 asettamaa talouden tasapainottamisen ohjelmaa. Tässä tilanteessa ei ole perusteltua lisätä yksittäisillä päätöksillä talouden kustannuksia. Myöskään kaupungin henkilöstön yhdenvertaisen kohtelun näkökulmasta yksittäisen työntekijäryhmän työvaatehankinta tai vaaterahan maksaminen ei ole perusteltua.

Ehdotus

Esittelijä

Heli Kiertokari-Laitinen, hallintojohtaja, heli.kiertokari@laitila.fi

Yhteistyötoimikunta näkemyksenään toteaa, että Laitilan kaupungin talouden ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen työntekijöille ei ole perusteltua hankkia työvaatteita tai maksaa vaaterahaa. Yhteistyötoimikunta lähettää vastauksen edelleen kaupunginhallitukselle.

Päätös

SuPerin ja Tehyn edustajat sekä varhaiskasvatuksen työsuojeluvaltuutetut kannattivat valtuustoaloitetta todeten mm. että vaaterahan maksaminen saattaisi olla  henkilöstön pitovoimatekijä. 

 

Valmistelija

  • Susanne Laaksonen, sivistysjohtaja, susanne.laaksonen@laitila.fi

Perustelut

-

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kattelus, kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi

Kaupunginhallitus antaa sivistysvaliokunnan 15.2.2024 ja yhteistyötoimikunnan 21.5.2024 antamat vastaukset edelleen kaupunginvaltuustolle Kokoomuksen valtuustoryhmän valtuustoaloitteeseen koskien varhaiskasvatuksen henkilöstön työvaatehankintaa.

Päätös

Keskustelun kuluessa jäsen Virve Aho ehdotti, että kaupunginhallitus antaa valmistelusta poiketen vastauksenaan valtuustolle, että varhaiskasvatuksen työntekijöille hankitaan työvaatteet tai annetaan vaateraha. Jäsen Pauliina Haijanen kannatti ehdotusta. Koska keskustelun kuluessa oli tehty esittelijän ehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, oli suoritettava äänestys. Puheenjohtaja ehdotti äänestysmenettelyksi seuraavaa: Ne, jotka kannattavat esittelijän ehdotusta, äänestävät JAA ja ne, jotka kannattavat jäsen Ahon tekemää ja Haijasen kannattamaa muutosehdotusta, äänestävät EI. Äänestysmenettely hyväksyttiin. Suoritetussa äänestyksessä annettiin 5 JAA -ääntä ja 3 EI-ääntä. Puheenjohtaja totesi äänestyksen tuloksen ja esittelijän ehdotuksen tulleen päätökseksi.

Merkittiin pöytäkirjaan, että asian käsittelyn ajan asiantuntijana läsnä oli sivistysjohtaja Susanne Laaksonen.

Äänestystulokset

  • Kyllä 5 kpl 63%

    Pauliina Uusikartano, Tuomas Vuorio, Tiina Saari, Pekka Kuusisto, Pertti Pokki

  • Ei 3 kpl 38%

    Virve Aho, Pauliina Haijanen, Nina Arokoivu


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa kuntalain 136 §:n mukaan tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.