Valmistelija
Susanne Laaksonen, sivistysjohtaja, susanne.laaksonen@laitila.fi
Taija Jalonen, varhaiskasvatuspäällikkö, taija.jalonen@laitila.fi
Perustelut
Laitilan kokoomuksen valtuustoryhmä on jättänyt 13.11.2023 valtuustoaloitteen koskien varhaiskasvatuksen henkilöstön työvaatehankintaa.
Laitilan valtuustoryhmä esittää että Laitilan kaupunki huomioi jatkossa varhaiskasvatuksen henkilöstön työskentelyolosuhteet ja heille hankitaan sääolosuhteisen mukaiset työvaatteet ja jalkineet tai vaihtoehtoisesti henkilöstölle maksetaan vaaterahaa. Valtuustoaloite koskee päiväkodin, ryhmäperhepäivähoidon ja perhepäivähoidon vakituisia ja määräaikaisia työntekijöitä.
Työehtosopimus ja työturvallisuuslainsäädäntö:
KVTES:n VI luvun 2 §:n mukaan, jos työnantaja on velvoittanut viranhaltijan/työntekijän käyttämään työssään tietyn mallista virka-/työpukua tai määriteltyä suojavaatetusta, työnantaja hankkii ja huoltaa tällaisen puvun tai vaatetuksen. Mikäli työnantaja ei voi tarkoituksenmukaisella tavalla huoltaa kustannuksellaan hankittua suojavaatetusta, voidaan paikallisesti menetellä siten, että viranhaltija/työntekijä huoltaa käytettäväkseen annetun suojavaatetuksen.
Laitilan kaupunki työnantajana ei velvoita yhtenäistä työasun käyttöä varhaiskasvatuksen työntekijöiltä. Työnantajalla ei näin ollen ole työehtosopimuksen mukaista velvoitetta kustantaa työvaatteita, niiden puhtaanapitoa ja huoltoa.
Esitetyssä valtuustoaloitteessa on tuotu esiin teknisen toimen henkilöstön työ- ja suojavaatteet, jotka työnantaja on hankkinut. Teknisen toimen henkilöstön työ- ja suojavaatteiden hankinta perustuu työturvallisuuslakiin. Työturvallisuuslain 15 §:n mukaan työnantajan on hankittava ja annettava työntekijän käyttöön erikseen säädetyt vaatimukset täyttävät ja tarkoituksenmukaiset henkilönsuojaimet, jollei tapaturman tai sairastumisen vaaraa voida välttää tai riittävästi rajoittaa työhön tai työolosuhteisiin kohdistuvilla toimenpiteillä.Työnantajan on hankittava ja annettava työntekijän käyttöön apuväline tai muu varuste, silloin kun työn luonne, työolosuhteet tai työn tarkoituksenmukainen suorittaminen sitä edellyttävät ja se on välttämätöntä tapaturman tai sairastumisen vaaran välttämiseksi.
Varhaiskasvatuksen henkilöstön työ- ja suojavaatteiden hankintaan ei voida katsoa sovellettavan työturvallisuuslain 15§:ää. Vaihtelevat sääolosuhteet ja työskentely mahdollisten eritteiden kanssa ei sellaisenaan aiheuta tapaturman- tai sairastumisen vaaraa. Näin ollen varhaiskasvatuksen työolosuhteita ei voida verrata teknisen toimen henkilöstön työskentelyolosuhteisiin rakennus-, katu- ja muilla vastaavilla työmailla. Varhaiskasvatuksen henkilöstölle on kuitenkin hankittu turvallisuusnäkökulma huomioiden huomioliivejä, jalkineiden liukuesteitä, essuja sekä kertakäyttökäsineitä. Henkilöstöä on ohjeistettu käyttämään edellä mainittuja suojavarusteita.
Yhdenvertaisuus:
Valtuustoaloitteessa vedotaan varhaiskasvatuksen vaatehankinnan olevan veto-. ja pitovoimatekijä, mutta ennen kaikkea työntekijöiden tasavertaista ja oikeudenmukaista huomioimista. Varhaiskasvatuksen henkilöstöä ei voida edellä esitetyn perusteella verrata teknisen toimen henkilöstöön. Sen sijaan yhdenvertaisuutta voitaisiin tarkastella sivistystoimen henkilöstön osalta. Sivistystoimessa työskentelee samankaltaisissa olosuhteissa monia eri ammattiryhmiä kuten mm. koulunkäynninohjaajat, nuorisotoimen työntekijät ja ainakin osa perusopetuksen ja lukiokoulutuksen opettajista (mm. liikunnanopettajat).
Kustannusvaikutukset:
Kustannusvaikutuksiltaan työvaatteiden hankinta olisi huomattava. Mikäli varhaiskasvatuksen henkilöstölle hankittaisiin talvityövaatteet, jotka sisältäisivät talvitakin, -housut sekä vedenpitävät talvikengät, voitaisiin yhden henkilön työvaatekustannuksen arvioida olevan n. 350€. Kokonaiskustannus koko varhaiskasvatuksen henkilöstölle hankittavista talvityövaatteista olisi n. 31 500€. Lisäksi tulisi hankkia mahdollisesti ainakin vedenpitävä syksy- tai kevätvaatekerta. Arvio tämän vaatekerran kustannuksesta on lähes saman suuruinen. Tämän lisäksi tulisi huomioida, että työvaatteiden puhtaaanapito ja huolto kuuluu työnantajalle. Tämä lisäisi edelleen kustannuksia.
Selvityksen mukaan joissakin kunnissa on maksettu 50-300€/hlö vaaterahaa vuosittain varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Mikäli Laitilan kaupunki maksaisi vaaterahaa varhaiskasvatuksen henkilöstölle esim. 150€/hlö, olisi kokonaiskustannus yhteensä n.13 500€/vuosi. Yhdenvertaisuus periaatteella vaaterahaa tulisi maksaa myös muille sivistystoimen ammattiryhmille, jotka työskentelevät samanlaisissa työolosuhteissa. Tällöin kokonaiskustannusvaikutus olisi suurempi. On myös hyvä huomioida, että henkilöstöllä on mahdollisuus hyödyntää verotuksessa hankitut työvaatteet. Työvaatteista voidaan myöntää verotuksessa vähennystä silloin, jos työpukua ei voi käyttää muuten kuin työtehtävissä tai jos vaatetusmenot ovat olennaisesti tavanomaista suuremmat sen vuoksi, että työ kuluttaa vaatetusta erityisen paljon tai työ on erityisen likaista.
Varhaiskasvatuksen tai yhdenvertaisesti kaikille samanlaisissa työskentelyolosuhteissa työskenteleville sivistystoimen ammattiryhmille hankittavat työvaatteet tai maksettava vaateraha muodostaisivat selvityksen mukaan lisäkustannuksen, joka valtuuston 11.12.2023/§ 82 asettaman talouden tasapainottamisohjelman mukaisesti ei ole perusteltua.
Ehdotus
Esittelijä
Susanne Laaksonen, sivistysjohtaja, susanne.laaksonen@laitila.fi
Sivistysvaliokunta antaa yllä olevan vastauksen kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle Kokoomuksen valtuustoryhmän valtuustoaloitteeseen koskien varhaiskasvatuksen henkilöstön työvaatehankintaa. Sivistystoimen talouden ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen työntekijöille ei ole perusteltua hankkia työvaatteita.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.