Perustelut
Digitaalisen osaamisen kuvaukset muodostavat kansallisen digitaalisen osaamisen viitekehyksen, jolla tuetaan Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2022, Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2018 ja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 linjausten paikallista toimeenpanoa.
Tarkoituksena on, että opetuksen ja varhaiskasvatuksen järjestäjät päivittävät digistrategioitaan ja -suunnitelmiaan sekä opetussuunnitelmiaan vastaamaan kansallista digitaalisen osaamisen viitekehystä. Osaamisen yksityiskohtaisella määrittelyllä edistetään lasten ja nuorten yhdenvertaisia mahdollisuuksia saavuttaa opiskelussa, työelämässä ja yhteiskunnallisessa osallistumisessa tarvittava digitaalinen osaaminen. Oppijalla on oikeus digitaalisen osaamiseen.
Opetus- ja kulttuuriministeriö on 14.4.2023 julkaissut Kasvatuksen ja koulutuksen digitalisaation linjaukset 2027, joka yhdessä Suomen digitaalisen kompassin kanssa luovat jatkossa strategisen perustan opetuksen digitalisaation edistämiselle. Kasvatuksen ja koulutuksen digitalisaation linjausten myötä digitaalisen osaamisen kuvausten ylläpito ja kehittäminen jatkuvat.
Opetushallitus ja Kansallinen audiovisuaalinen instituutti julkaisivat digitaalisen osaamisen kuvaukset 8.6.2022. Osaamisen kuvaukset on tuotettu osana Oikeus oppia -ohjelmaa opetus- ja kulttuuriministeriön käynnistämässä Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmassa (2020-2023).
Digistrategian tavoitteena on kehittää suunnitelmallisesti tieto- ja viestintätekniikan ja sähköisten oppimisympäristöjen opetuskäyttöä sekä opetuskäytänteitä. Strategia vahvistaa koulujen ja oppilaiden tasa-arvoa osaamisessa, jatko-opinnoissa, työelämässä ja tietoyhteiskunnan jäsenenä. Strategia linjaa perusteita digilaitteiden hankinnalle, sähköisten oppimisympäristöjen käytölle sekä koulujen kokonaisvaltaisen toimintakulttuurin kehittämiselle. Strategiaan pohjautuvan täydennyskoulutuksen avulla vahvistetaan opetushenkilökunnan tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön taitoja ja parannetaan toiminnan eettisyyttä sekä tietoturvallisuutta.
Strategian laadinnassa on käytetty seuraavia kansainvälisiä ja valtakunnallisia ohjeistuksia:
-
EU:n Digitaalinen vuosikymmen 2030 -ohjelma
-
Valtioneuvoston selonteko: Digitaalinen kompassi
-
OKM: Kasvatuksen ja koulutuksen digitalisaation linjaukset 2027
Strategia on laadittu sivistysjohdon sekä varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen ja lukion edustajien muodostaman ohjausryhmän toimesta. Kasvatuksen ja opetuksen käyttöön tuleva digistrategia tullaan julkaisemaan kaupungin internet-sivuille. Laitilan kaupungin digistrategiatyö käynnistyi elokuussa 2023. Työskentelyn tuloksena on ohjausryhmän toimesta laadittu digistrategia ja käytännön työtä ohjaava digipolku, jonka laadinnasta on vastannut kasvatus- ja opetustyötä tekevistä asiantuntijoista koostuva työryhmä. On huomioitava, että sisältö on luonteeltaan sellaista, jonka tavoitteet, sisällöt ja aiheet päivittyvät jatkuvasti, jolloin myös sivuston sisältö päivittyy ja täydentyy lukuvuosien aikana.
Liitteenä Laitilan kaupungin kasvatuksen ja opetuksen digistrategia. Digipolun ensimmäinen versio on selailtavissa osoitteesta: https://sites.google.com/edulaitila.fi/laitilan-digipolku/etusivu .
Ehdotus
Esittelijä
-
Susanne Laaksonen, sivistysjohtaja, susanne.laaksonen@laitila.fi
Sivistysvaliokunta päättää:
1. Hyväksyä Laitilan kaupungin kasvatuksen ja opetuksen digistrategian 1.8.2024 alkaen. Strategia otetaan käyttöön vaiheittain ja sen linjaukset huomioidaan talousarvion valmistelutyössä.
2. Hyväksyä Laitilan kaupungin kasvatuksen ja opetuksen digipolun osaksi varhaiskasvatussuunnitelmaa sekä esi-, perus- ja lukio-opetuksen opetussuunnitelmia 1.8.2024 alkaen.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin. Pöytäkirjaan merkittiin, että asian käsittelyn aikana asiantuntijana kuultiin sivistystoimen palvelupäällikkö Nestori Mäkelää.