Rakennus- ja ympäristölautakunta, kokous 6.9.2023

§ 31 Ympäristölupahakemus, Laitilan kaupunki

LAIDno-2023-653

Valmistelija

  • Lea Törmä, Ympäristöpäällikkö, lea.torma@laitila.fi

Perustelut

Laitilan kaupunki on jättänyt ympäristönsuojelulain (527/2014) 27 §:n mukaisen ympäristölupahakemuksen, joka koskee ylijäämäbetonin käyttöä teollisuustonttien esirakentamisessa. Hakemus pitää sisällään ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisen anomuksen aloittaa toiminta mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

LUVAN HAKIJA
Laitilan kaupunki
Keskuskatu 30
23800 Laitila
Y-tunnus 0134480-9

TOIMINTA JA SEN SIJAINTI
Ylijäämäbetonia suunnitellaan käytettävän teollisuustonttien esirakentamisessa Lasertiellä Laitilassa kiinteistöillä 400-428-2-108, 400-428-2-109, 400-402-1-175 ja 400-402-1-177. Suunniteltu alue sijaitsee Laitilan keskustan kaakkoispuolella valtatie 8 varressa. Alueelle on hyvät kulkuyhteydet sekä Uudenkaupungintielle luoteeseen että Turuntielle kaakkoon.

LUVAN HAKEMISEN PERUSTE JA LUPAVIRANOMAISEN TOIMIVALTA
Toiminta on lupavelvollinen ympäristönsuojelulain (527/2014) 27 § perusteella ja liitteen 1 taulukon 2 kohdan 13 f perusteella. Kunnan ympäristösuojeluviranomainen on toimivaltainen lupaviranomainen toiminnan ympäristölupa-asiassa valtioneuvoston asetuksen ympäristönsuojelusta (713/2014) 2 §:n 12 b kohdan perusteella.

ASIAN VIREILLETULO
Hakemus on tullut vireille Laitilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisessa 6.7.2023.

TOIMINTAA KOSKEVAT MUUT LUVAT JA SOPIMUKSET
Laitilan kaupunki omistaa alueen kiinteistöt. Alueelle ollaan hakemassa toimenpidelupaa tonttien esirakentamiseen.

KAAVOITUSTILANNE, MAANKÄYTTÖ JA YMPÄRISTÖ
Alue sijaitsee Varsinais-Suomen maakuntakaavassa työpaikkatoimintojen alueella. Laitilan keskustan osayleiskaavassa alue sijoittuu palvelujen ja hallinnon alueelle (P) ja asemakaavassa toimitilarakennusten korttelialueella (KTY). Suunniteltu toiminta on kiinteistöjen esirakentamista alueen asemakaavan mukaiseen käyttöön. 

Suunniteltu toiminta vastaa alueen kaavoitusten mukaista maankäyttöä, eikä olennaisesti muuta maisemaa. Alueen korkomaailma ei merkittävästi tule muuttumaan.

Suunnittelualueella tai suunnitellun toiminnan vaikutusalueella ei ole luonnonsuojelualueita. Lähimmät suojellut alueet ovat Laitilan keskustan luoteispuolella noin 2 km etäisyydellä suunnittelualueen luoteispuolella. Suunnittelualueella ei sijaitse kulttuuriperintö- tai muinaismuistokohteita.

Maaperä
GTK:n maaperäkartan perusteella maaperä suunnittelualueella on itäreunassa savimaata ja keski- ja länsiosassa turvemaata. Alueella on tehty aikanaan maaperätutkimuksia, joiden perusteella kova maa on lähimpänä pintaa alueen itäreunassa ja pehmeän maakerroksen paksuus syvenee länteen mentäessä.

Pinta- ja pohjavesiolosuhteet
Suunnittelualue ei sijaitse pohjavesialueella. Lähimmät pohjavesialueet ovat Palttilan pohjavesialue noin 1,2 km etäisyydellä luoteen suunnalla ja Koveron pohjavesialue noin 900 m etäisyydellä kaakon suunnalla. Metsäkeskuksen virtausmallin perusteella suunnittelualueen läpi tai vierestä kulkee noin 5-10 ha valuma-alueen hulevedet koillisesta lounaan suuntaan Lohiojaan. Maastokartan mukaan Lasertien ja valtatie 8:n välissä on kaksi ojaa ja kolmas kulkee Lasertien ja Garpintien välissä. Suunnittelualueen kollispuolelta tulevat pintavedet johdetaan avo-ojiin suunnittelualueen ohi ojan perkauksella.

TOIMINNAN KUVAUS
Alueelle tuodaan ylijäämäbetonia, joka tiivistetään enintään 1,5 m korkeaksi patjaksi poisviedyn mullan tai turpeen tilalle. Ylijäämäbetoni on betonia, joka ei ole mahtunut työmaalle valuun. Betoniasemalla kuivunut betoni murskataan likimäärin kokoon n. 0-400 mm. Raekooltaan suuri louhemainen betonimurske soveltuu hyvin maan kantavuutta parantavaan rakennekerrokseen neitseellisestä kiviaineesta tehdyn louheen korvikkeeksi. Suuri raekoko tarkoittaa myös pienempää sadevesien kanssa kosketuksissa olevaa pinta-alaa, jolloin liukenemisvaikutukset ovat pienempiä verrattuna raekooltaan pienempiin kiviaineksiin.

Lastaus- ja kuljetuskelpoiseksi kuivunutta betonia sekä betonilaitteiden pesusta seuloontunutta hiekkaa ja soraa eli kiviainesta, josta betonia on tehty, ajetaan karheelle paikkaan, josta on multa ja savi kuorittu lähtökohtaisesti kovaan pohjamaahan asti. Ylijäämäbetonikerroksen paksuus rakenteessa on enintään 1,5 m. Mikäli tarvittava täyttömaakerroksen paksuus ylittää 1,5 m, ylijäämäbetonikerroksen alla ja/tai päällä käytetään puhtaita maa-aineksia. Toiminta-aloitetaan alueen itäreunasta ja etenee vaiheittain kohti länttä. Kuoritut pois vietävät massat läjitetään väliaikaisesti alueella ennen pois vientiä ja tilalle tuodaan ylijäämäbetonia. Kun ylijäämäbetonia on läjitetty n. 1,5 m kerros se tiivistetään pesuhiekan kanssa n. 8–10 tn valssijyrällä. Ylijäämäinen turve, multa ja savinen maa käsitellään alueella ja ajetaan joko käsiteltäväksi läheiselle maa-ainesmyyjälle tai maanviljelykseen maanparannusaineeksi.

Kaikkiaan tonttien esirakentamiseen tarvitaan materiaalia noin 20 000 m3.

Lopullisen kantavan pinnan eli kalliomurskeen ajaa ja tiivistää tontin rakentaja.

Raaka-aineet
Ylijäämäbetonin raekoko on noin 0-400 mm. Ylijäämäbetonin epäpuhtaudet ja kelluvat epäpuhtaudet on tutkittu Mitta Oy:n toimesta EN-standardin EN 933-11 mukaisesti helmikuussa 2023. Valtioneuvoston asetuksen 843/2017 mukaan tutkimisvelvoite ei tosin koske betoni- tai tiiliteollisuudessa syntyviä puhtaita betoni- ja tiilijätteitä. Tutkimustulosten perusteella epäpuhtauksien ja kelluvien epäpuhtauksien vaatimukset täyttyvät. 

Ylijäämäbetonille on tehty liukoisuustesti helmikuussa 2023. Mitta Oy:n tutkimustodistuksen ja lausunnon perusteella molybdeenin pitoisuus (0,56 mg/kg ka) ylittää VNA 843/2017 maarakentamiskohteittain peitetyille kentille annetun raja-arvon (raja-arvo 0,50 mg/kg ka). Tutkimustulosten mukaan pinnoitetuissa kentissä ja teollisuus- ja varastorakennusten pohjarakenteessa tutkittua ylijäämäbetonia voitaisiin käyttää pelkällä MARA-ilmoituksella. Nyt haettavalla luvalla ylijäämäbetonia käytettäisiin enintään 1,5 metriä paksuna kerroksena peitetyssä kenttärakenteessa, josta osa tulisi jäämään tulevien teollisuus- ja varastorakennusten alle pohjarakenteiksi.

Molybdeeni on metalli, jota käytetään mm. teräksen kovettamiseen ja haponkestävän teräksen valmistamiseen. Molybdeeni kasviravinne ja myös ihmisille välttämätön hivenaine, mutta sitä tarvitaan hyvin pienissä määrin. Kansainvälisen kemikaalikortiston tietojen mukaan aineen ympäristövaikutuksia ei ole tutkittu riittävästi. Niin ikään aineen haittavaikutuksia terveyteen ei ole tutkittu altistuneilla henkilöillä riittävästi. Työpaikan ilman epäpuhtauksien haitallisiksi tunnetuissa pitoisuuksissa Molybdeenin osalta EU-luokituksessa on annettu enimmäisarvo HTP: 0,5 mg/m³ (8 h).

Tutkimustodistuksen perusteella näytteen kaikkien muiden haitallisten aineiden liukoisuudet täyttivät VNA 843/2017 enimmäisarvot peitetyille kenttärakenteille (tiukimmat vaatimukset) ja olivat suurimmillaankin korkeintaan 10 % sallituista tasoista.

Huomioitavaa on, että ylijäämäbetoni on täsmälleen samaa tuotetta, jota käytetään myös maanalaisten betonirakenteiden, kuten paalujen ja perustusten valmistuksessa.

Kemikaalit
Käytettävät kemikaalit ovat koneiden poltto- ja voiteluaineet. Alueelle ei sijoiteta polttoainesäiliöitä. Koneiden tankkaus tehdään muualla. Mahdolliset pienet läikät kerätään talteen heti ja likaantunut maa kuljetetaan sille tarkoitettuun välivarastoon tai vastaanottopisteeseen.

Toiminta-ajat
Maanrakennustöitä ja materiaalin kuljetuksia suunnittelualueella tehdään arkipäivisin klo 7-18 välisenä aikana.

Suunniteltu maanvaihto pyritään toteuttamaan kolmen vuoden kuluessa töiden aloituksesta.

Turvallisuus ja merkinnät
Alueella noudatetaan maanrakennustöiden edellyttämiä turvallisuus- ja merkintämääräyksiä. Alue pidetään siistinä koko toiminnan ajan.

Koneet ja laitteet, varikkoalue
Materiaalien siirtämiseen ja autojen kuormaamiseen käytetään tavanomaisia maarakennuskoneita: kaivinkoneita ja pyöräkuormaajia. Materiaalien kuljetukset tehdään kuorma-autoilla. Alueelle ei tehdä varikkoaluetta, eli urakoitsijan toimisto- ja taukotilat sekä jätteiden ja tarvikkeiden varastointi järjestetään muualla. Alueella ei säilytetä pysyvästi työkoneita tai polttonesteitä.

Liikenne ja liikennejärjestelyt
Suunnittelualue sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien varrella, joissa on vastaavaa raskasta liikennettä jo nykyisellään. Suunniteltu toiminta ei merkittävästi lisää lähiteiden liikennettä. Ylijäämäbetonia kuljetetaan alueelle noin 6 000 m3 vuodessa, mikä vastaa keskimäärin noin yhtä kasettiyhdistelmää arkipäivässä. Materiaalia ajetaan satunnaisesti ja se rytmitetään massanvaihdon raivausten ja kaivujen kanssa. Toiminta ei ole päivittäistä.

PÄÄSTÖT JA YMPÄRISTÖVAIKUTUKSET
Päästöt ilmaan
Ylijäämäbetonin käytöstä ei aiheudu neitseellisten maa-ainesten käytöstä poikkeavia päästöjä ilmaan. Maa-aineksen siirtely voi aiheuttaa paikallista pölyämistä, etenkin, jos toiminta tehdään kuivaan vuodenaikaan. Pölyämisen määrä on vähäinen ja vaikutus paikallinen. Pölyämistä estetään tarpeen mukaan kastelulla.

Päästöt pinta- ja pohjaveteen sekä maaperään
Ylijäämäbetonin käytöstä ei aiheudu neitseellisten maa-ainesten käytöstä poikkeavia päästöjä pinta- ja pohjavesiin eikä maaperään.

Alue ei sijaitse pohjavesialueella. Etäisyys lähimpään Koveron pohjavesialueeseen on noin 900 metriä. Alueen läpi ei kulje merkittäviä valumavesiä. Ulkopuoliset valumavedet ohjataan alueen reunassa perattavaa ojaa pitkin siten, että luontainen valuma alueen läpi katkaistaan.

Toiminnassa ei synny jätevesiä.

Melupäästöt ja tärinä
Toiminnasta ei aiheudu normaalista tontin esirakentamisesta poikkeavaa melua tai tärinää.

Vaikutukset yleiseen viihtyisyyteen ja ihmisten terveyteen
Suunnittelualue sijaitsee vilkasliikenteisten teiden välittömässä läheisyydessä, teollisuusalueeksi
kaavoitetulla alueella. Sijaintipaikka ja aikaisempi täysin vastaava toiminta huomioon ottaen toiminnalla ei ole merkittäviä vaikutuksia ihmisten viihtyisyyteen tai terveyteen.

Vaikutukset luontoon ja luonnonsuojeluarvoihin sekä rakennettuun ympäristöön
Suunnittelualue sijoittuu moottoritien ja teollisuusalueen poikki kulkevan tien väliin. Alue on puuton ja alueelle on jo tehty asemakaavan mukaisia katuja ja kunnallistekniikka. Ottaen huomioon toiminnan sijaintipaikka ja sen ympäristöolosuhteet, toiminnalla ei ole merkittäviä haitallisia vaikutuksia luontoon, luonnonsuojeluarvoihin eikä rakennettuun ympäristöön.

Vaikutukset vesistöön ja sen käyttöön
Ylijäämäbetonin pitoisuustutkimusten perusteella suunnitelman mukaisella ylijäämäbetonin käytöllä ei ole vaikutuksia vesistöön tai sen käyttöön.

Ilmaan joutuvien päästöjen vaikutukset
Toiminnasta ei aiheudu ilmaan normaalista tontin esirakentamiseen liittyvistä maanrakennustöistä poikkeavia päästöjä.

Vaikutukset maaperään sekä pinta- ja pohjaveteen
Ylijäämäbetonin pitoisuustutkimusten peruteella suunnitelman mukaisella ylijäämäbetonin käytöllä ei ole vaikutuksia maaperään tai pinta- ja pohjavesiin.

TOIMINNAN TARKKAILU JA RAPORTOINTI
Tarkkailu
Alueelle tuotavasta ylijäämäbetonista otetaan liukoisuusnäytte 10 000 m3 välein.

Raportointi
Alueelle tuodun ylijäämäbetonin määrä ilmoitetaan lupaviranomaiselle vuosittain. Mahdolliset häiriötilanteet ja poikkeamat ilmoitetaan lupaviranomaiselle välittömästi. Vuosiraportointi tehdään myös ELY-keskuksen ympäristönsuojelun raportointipalveluun YLVA.

LUPAHAKEMUKSEN KÄSITTELY
Hakemuksesta tiedottaminen
Hakemuksesta on kuulutettu kaupungin sähköisellä ilmoitustaululla ja hakemusasiakirjat ovat olleet nähtävillä kaupungin internetsivuilla 6.7. – 14.8.2023.

Naapureille on tiedotettu asiasta 6.7.2023 lähetetyllä kirjeellä.
 
Lausunnot

Hakemuksesta on pyydetty 6.7.2023 Laitilan kaupungin terveydensuojeluviranomaisen lausunto. Terveydensuojeluviranomainen ei ole antanut hakemuksesta lausuntoa.

Muistutukset ja mielipiteet
Hakemuksesta ei ole jätetty muistutuksia eikä mielipiteitä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lea Törmä, Ympäristöpäällikkö, lea.torma@laitila.fi

RAKENNUS- JA YMPÄRISTÖLAUTAKUNNAN RATKAISU
Rakennus- ja ympäristölautakunta myöntää Laitilan kaupungille ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen ympäristöluvan ylijäämäbetonin käyttämiseen teollisuustonttien esirakentamisessa Lasertiellä kiinteistöillä 400-428-2-108, 400-428-2-109, 400-402-1-175 ja 400-402-1-177. Toimintaa on harjoitettava ympäristölupahakemuksen mukaisesti ellei jäljempänä annettavissa lupamääräyksissä toisin määrätä.

Toiminnan aloittaminen muutoksenhausta huolimatta
Hakijalle myönnetään ympäristönsuojelulain 199 §:n mukainen oikeus aloittaa hakemuksen mukaisen ylijäämäbetonin käyttäminen esirakentamiseen tätä päätöstä noudattaen mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

LUPAMÄÄRÄYKSET
1. Teollisuustonttien esirakentamisessa saa käyttää ylijäämäbetonia enintään 20 000 m3. Betoni tulee olla murskattu enintään 400 mm kappalekokoon. Rakenteen paksuus on enintään 1500 mm. Betonimurske tulee peittää mahdollisimman pian vähintään 100 mm paksuisella kerroksella luonnon kiviainesta niin, että betonikerros on avoimena mahdollisimman lyhyen aikaa ja avoimen kerroksen pinta-ala on aina mahdollisimman pieni.

2. Ylijäämäbetonia sisältävien rakenteiden ja niiden ympäristön pintavedet tulee johtaa hallitusti alueen avo-ojiin niin, että vesien kulku pysyy esteettömänä eikä patoutumista pääse tapahtumaan.

3. Toiminnanharjoittajan on estettävä asiattomien pääsy ja muiden jätteiden kertyminen rakennusalueelle. Mikäli alueelle kuitenkin tuodaan sinne kuulumattomia jätteitä, tulee alue siivota viipymättä ja toimittaa jätteet asianmukaiseen vastaanottopaikkaan.

4. Toiminnassa tapahtuvista poikkeuksellisista tilanteista, joista voi aiheutua vaaraa ympäristölle tai terveydelle, on viipymättä ilmoitettava Porin kaupungin pelastusviranomaiselle sekä ympäristönsuojeluviranomaiselle.

5. Toiminnasta tulee pitää kirjaa. Kirjanpidosta on käytävä ilmi seuraavat asiat:
- alueelle vastaanotettujen ylijäämäbetonikuormien siirtoasiakirjat
- alueelle vastaanotetun ylijäämäbetonin määrä
- poikkeukselliset tilanteet ja niihin liittyvät toimenpiteet

Tiedot tulee esittää pyydettäessä Laitilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle. Vuosiyhteenveto kirjanpidosta on toimitettava Laitilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle vuosittain helmikuun loppuun mennessä. Raportointi on tehtävä hakemuksen mukaisesti myös ympäristönsuojelun sähköiseen valvontaan, YLVAan.

6. Toiminnanharjoittajan tulee nimetä rakentamisesta vastaava henkilö, joka vastaa tämän päätöksen määräysten noudattamisesta. Henkilön nimi ja yhteystiedot tulee ilmoittaa valvontaviranomaiselle ennen toiminnan aloittamista.

7. Rakenteiden valmistuttua tulee ympäristönsuojeluviranomaiselle toimittaa loppuraportti, jossa on tiedot ylijäämäbetonin määrästä ja laadusta sekä tiedot sijoittamispaikoista kiinteistöillä. Raportti tulee toimittaa Laitilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle kahden kuukauden kuluessa työn valmistumisesta.

RATKAISUN PERUSTELUT
Luvan myöntämisen edellytykset

Tämän päätöksen ja hakemuksen mukaisesti harjoitettuna toiminta täyttää ympäristönsuojelulain ja jätelain sekä niiden nojalla annettujen asetusten vaatimukset sekä ne vaatimukset, jotka luonnonsuojelulaissa ja sen nojalla on säädetty.

Toimittaessa tämän päätöksen mukaisesti toiminnasta ei normaalitilanteessa aiheudu terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, maaperän tai pohjaveden pilaantumista, erityistä luonnonolosuhteiden huonontumista, vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta tärkeän muun käyttömahdollisuuden vaarantumista toiminnan vaikutusalueella eikä eräistä naapuruussuhteista annetussa laissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta.

Käyttämällä ylijäämäbetonia voidaan säästää luonnonmateriaalien käyttöä. Hakijalla katsotaan olevan käytettävissään toiminnan laatuun ja laajuuteen nähden riittävä asiantuntemus. 

Laitilan kaupungissa on puutetta teollisuustonteista, joten teollisuustonttien esirakentamiselle on todellinen tarve.

Laitilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen katsoo, että toiminnan aloittaminen 
muutoksenhausta huolimatta ei tee muutoksenhakua hyödyttömäksi. Alue voidaan saattaa ennalleen lupapäätöksen kumoamisen tai lupamääräysten muuttamisen varalle.

LUPAMÄÄRÄYSTEN PERUSTELUT
Ylijäämäbetonin määrä on lupahakemuksen mukainen. Jätteen käyttöä maarakentamisessa voidaan pitää jätteen hyödyntämisenä, jos jätettä käytetään jonkin rakennusmateriaalin korvaajana ja jätteen sijoittamisella maahan on aito hyötykäyttötarkoitus. Jätemateriaalikerros tulee peittää viipymättä rakenteen tasaamisen jälkeen jätteen leviämisen ja liukenemisen estämiseksi. (lupamääräys 1)

Hulevesien hallinta on tarpeen ympäristöön johdettavan kuormituksen vähentämiseksi ja ympäristön kuivatusvesien esteettömän kulun varmistamiseksi. Lisäksi hulevesien kerääntyminen voi kuluttaa rakenteita, mikä voi aiheuttaa jätemateriaalien pääsyn ympäristöön. Määräys on tarpeen maaperän ja pohjaveden pilaantumisen estämiseksi. (lupamääräys 2)

Toiminnanharjoittajan tulee järjestää toimintansa niin, että ympäristön pilaantuminen voidaan ehkäistä ennakolta. Alueelle pääsyn rajoittaminen ehkäisee muun muassa roskaantumista. (lupamääräys 3)

Toiminnanharjoittajan on ympäristönsuojeluasetuksen mukaan ilmoitettava välittömästi valvontaviranomaiselle sellaisesta toimintaa koskevasta muutoksesta tai poikkeustilanteesta, jolla on vaikutusta ympäristöön tai luvan noudattamiseen (määräys 4).

Määräys toiminnan kirjanpidosta ja sen toimittamisesta valvovalle viranomaiselle on tarpeen lupamääräysten noudattamisen valvomiseksi (määräys 5).

Jätelain 141 §:n mukaan jätteenkäsittelypaikalla tulee olla vastaava hoitaja (määräys 6).

Määräys toiminnan loppuraportin toimittamisesta valvovalle viranomaiselle on tarpeen lupamääräysten noudattamisen valvomiseksi (määräys 7).

LUPAA ANKARAMMAN ASETUKSEN NOUDATTAMINEN
Jos asetuksella annetaan ympäristönsuojelulain tai jätelain nojalla tämän lupapäätöksen määräystä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkastamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava.

LUVAN JA LUPAMÄÄRÄYSTEN VOIMASSAOLO
Lupapäätös on voimassa 31.12.2026 asti. 

KÄSITTELYMAKSUN MÄÄRÄYTYMINEN
Ympäristöluvan käsittelystä peritään Laitilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen voimassa olevan taksan mukainen maksu 2156 euroa.

PÄÄTÖKSESTÄ TIEDOTTAMINEN
Päätös lähetetään hakijalle sekä Varsinais-Suomen ELY-keskukselle ja Laitilan kaupungin terveydensuojeluviranomaiselle.

Päätöksestä ilmoitetaan niille, joille on annettu lupahakemuksesta erikseen tieto.

Tieto päätöksestä julkaistaan Laitilan kaupungin internet-sivuilla.

MUUTOKSENHAKU
Päätöksen saa hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus liitteenä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Laitilan kaupunki, Laitilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen, Varsinais-Suomen ELY-keskus

Muutoksenhaku

Laitilan kaupungin rakennus- ja ympäristölautakunnan päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta.

                                   

Valitusaika                         

Valitusaika on 30 päivää päätöksen tämän päätöksen tiedoksisaannista. Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan.  Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöksen ja sitä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta kunnan verkkosivuilla.

 

Valitusoikeus                   

Päätöksestä voivat valittaa asianosaiset, rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät, toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät, valtion valvontaviranomainen sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen ja asiassa yleistä etua valvova viranomainen.

Valituksen sisältö             

Valituskirjelmässä, joka osoitetaan Vaasan hallinto-oikeudelle, on ilmoitettava

  •  päätös, johon haetaan muutosta
  •  valittajan nimi ja kotikunta
  •  postiosoite ja puhelinnumero ja mahdollinen sähköpostiosoite, joihin asiaa koskevat ilmoitukset  valittajalle voidaan toimittaa (mikäli yhteystiedot muuttuvat, on niistä ilmoitettava Vaasan  hallintooikeudelle, PL 204, 65101 Vaasa, sähköposti vaasa.hao@oikeus.fi)
  •  miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta
  •  mitä muutoksia päätökseen vaaditaan tehtäväksi
  •  perusteet, joilla muutosta vaaditaan
  •  valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitus, ellei valituskirjelmää toimiteta sähköisesti (faksilla tai sähköpostilla)

Valituksen liitteet              

Valituskirjelmään on liitettävä

  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
  • mahdollisen asiamiehen valtakirja tai toimitettaessa valitus sähköisesti selvitys asiamiehen toimivallasta

Valituksen toimittaminen

Valituskirjelmä liitteineen on toimitettava Vaasan hallinto-oikeuteen. Valituskirjelmän on oltava perillä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä. Valituskirjelmä liitteineen voidaan lähettää myös faksina tai sähköpostilla, jolloin valituskirjelmän on oltava toimitettu niin, että se on käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Vaasan hallinto-oikeuden kirjaamon yhteystiedot

                                  käyntiosoite:                         Korsholmanpuistikko 43, 4. krs

postiosoite:                           PL 204, 65101 Vaasa

puhelin:                                029 56 42780

faksi:                                     029 56 42760

sähköposti:                           vaasa.hao@oikeus.fi

aukioloaika:                          klo 8–16.15

Oikeudenkäyntimaksu     

Vaasan hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.