Perustelut
Kuntalain 113 §:n mukaan kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.
Tilinpäätökseen kuuluvat tuloslaskelma, tase, rahoituslaskelma ja niiden liitetiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Lisäksi tilinpäätökseen tulee sisällyttää konsernituloslaskelma, konsernitase, konsernirahoituslaskelma ja niiden liitetiedot.
Tilinpäätöksen käsittelyjärjestys on Kuntaliiton suosituksen mukaan seuraava:
1. Kaupunginhallitus valmistelee tilinpäätöksen siihen liittyvine asiakirjoineen, allekirjoittaa tilinpäätöksen sekä saattaa sen tilintarkastajalle tarkastettavaksi ja aikanaan kunnanvaltuuston käsiteltäväksi.
2. Tilintarkastaja luovuttaa tarkastuslautakunnalle valtuustolle osoittamansa tarkastuskertomuksen. Kertomukseen sisältyy lausunto siitä, voidaanko tilinpäätös hyväksyä ja tilivelvollisille myöntää vastuuvapaus.
3. Jos tilintarkastuskertomus sisältää tilimuistutuksen, tarkastuslautakunta hankkii asianomaisten selitykset sekä kunnanhallituksen lausunnon.
4. Tarkastuslautakunta jättää tilinpäätöksen tilintarkastuskertomuksineen valtuuston käsiteltäväksi ja antaa arvionsa tehdyistä muistutuksista, niihin annetuista selityksistä ja kaupunginhallituksen lausunnosta sekä tekee esityksen siitä, voidaanko tilinpäätös hyväksyä ja tilivelvollisille myöntää vastuuvapaus. Edellä todettu käsittelyjärjestys perustuu siihen, että tarkastuslautakunnan laatima arviointikertomus käsitellään omana pykälänään.
Yhteenveto vuoden 2022 tilinpäätöksestä
Kaupungin tilikauden ylijäämä on 1 696 314,83 euroa ja tilikauden tulos 1 591 401,92 euroa ylijäämäinen. Vuoden 2022 varsinaisessa talousarviossa tilikauden tuloksen arvioitiin jäävän -61 t euroa alijäämäiseksi. Valtuusto myönsi vuoden aikana lisämäärärahoja yhteensä 0,8 milj. euroa, joten tilikauden tulos muodostui 2,7 milj. euroa lopullista talousarviota paremmaksi.
Laitilan kaupungin ulkoiset toimintatuotot vuonna 2022 olivat 11,7 milj. euroa, joka on 2,1 milj. euroa arvioitua enemmän. Kasvu johtui pääasiassa korona-avustuksista, terveyskeskusosaston ylikunnallisesta palvelutuotannosta, OKM:n erityisavustuksesta turvattomista oloista tulleiden lasten varhaiskasvatuspalvelujen järjestämiseen sekä maahanmuuttoviraston ja SPR:n maksamista korvauksista ukrainalaisten majoituspalvelujen järjestämiseen. Toimintatuotot kasvoivat 6,6 prosenttia (0,7 milj. euroa) edellisvuodesta, kun koko kuntasektorilla tilinpäätösten ennakkotietojen mukaan toimintatuotot laskivat 1,9 prosenttia.
Valtionosuuksien toteutuma oli 25,8 milj. euroa, josta 5,45 milj. euroa oli verotulomenetysten kompensaatiota. Valtionosuuksia saatiin noin 2,2 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2021 ja toteuma ylitti myös talousarvion 0,39 milj. eurolla. Valtionosuuksien kasvun taustalla ovat pääasiassa hallitusohjelman mukaiset tehtävänlaajennukset, valtionosuuksien tason korotukset sekä indeksitarkistukset.
Vuonna 2022 verotuloja kertyi yhteensä 33,4 milj. euroa eli noin 1,5 milj. euroa enemmän kuin vuonna 2021. Kunnallisveroa tilitettiin kaupungille noin 27,7 milj. euroa, joka on noin miljoona euroa enemmän kuin vuonna 2021. Yhteisöveroja kertyi vajaat 3,5 milj. euroa eli 0,4 milj. euroa edellisvuotta enemmän. Kiinteistöverojen tuotto oli 2,2 milj. euroa eli kasvu oli vajaat 0,1 miljoonaa euroa.
Laitilan kaupungin ulkoiset toimintakulut vuonna 2022 olivat yhteensä 65,8 milj. euroa. Ulkoiset toimintakustannukset olivat noin 1,7 miljoonaa euroa varsinaista talousarviota korkeammat. Ulkoiset toimintakulut kasvoivat vuodesta 2021 yhteensä 6,6 prosenttia, kun koko kuntasektorilla ulkoiset toimintakulut kasvoivat ennakkotietojen mukaan noin 5 prosenttia. Henkilöstökulut kasvoivat 6 prosenttia. Palkat kasvoivat 7 prosenttia (1,7 milj. euroa) ja sivukulut 2,5 prosenttia (0,2 milj. euroa). Sivukulut nousivat suhteessa palkkoja vähemmän, koska kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksut alenivat -0,4 %-yksikköä. Lisäksi loppuivat vuonna 2018 päättyneen tapaturmavakuutuksen jälkiseurantamaksut, joita tuli maksettavaksi vielä vuonna 2021 vuosilta 2019 ja 2020 yhteensä 114 037,84 euroa. Henkilöstökulujen kasvu edellisvuodesta johtuu pääasiassa vuodelle 2022 kohdistuneista palkkojen yleiskorotuksista sekä ukrainalaisten palvelujen järjestämistä varten palkatusta henkilökunnasta erityisesti sivistystoimeen. Lisäksi korona aiheutti edelleen sijaismenojen kasvua. Vuonna 2022 sopimuskorotukset palkkoihin olivat 2,55 %.
Palvelujen ostot kasvoivat 6 prosenttia (1,4 milj. euroa) Palvelujen tarve lisääntyi merkittäväsi erikoissairaanhoidossa (0,5 milj. euroa) sekä vammaispalveluissa (yht. 0,6 milj. euroa) omaishoidon tuen, asumispalveluiden sekä arjen tuen (henkilökohtaiset avustajat) osalta. Sos. ja terveystoimen ulkoiset nettokulut kasvoivat kokonaisuudessaan 9,4 % (2,5 milj. euroa) edellisvuodesta, mutta kasvu jäi noin 0,5 milj. euroa arvioitua pienemmäksi.
Kulut kasvoivat kautta linjan myös majoitus- ja kuljetuspalveluissa, mutta huomattavasti edellä mainittuja eriä maltillisemmin. Perusopetuksen toimintaympäristöön pandemia vaikutti vielä kevään ajan, mutta vaativammat muutostarpeen aiheutti kuitenkin Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan. Kevään aikana perusopetuksen oppilasmäärä kasvoi noin 10 %, joka vastaa yhden ikäluokan verran valmistavan opetuksen oppilaita. Kaupunki järjesti myös varhaiskasvatuspalveluita kaikille halukkaille Ukrainan sotaa paenneille perheille. Tarkoitusta varten vuokrattiin lisätilaa Laitilan Portin kiinteistöstä ja palkattiin lisää henkilökuntaa. Ukrainalaisten maahanmuuttajien suuresta määrästä huolimatta, toimeentulotuen menot eivät merkittävästi lisääntyneet, vaan muuttajia avustettiin mm. järjestämällä heille asumispalveluja kaupungin toimesta. Haastavan työmarkkinatilanteen vuoksi kaupungin osuus työmarkkinatukimenoista pysyi edellisen vuoden tapaan korkealla tasolla. Lisäksi aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden hankinnat ylittyivät kohonneen palvelutarpeen sekä korkean inflaation myötä 9 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.
Poistojen toteuma oli suunnilleen edellisvuoden tasolla.
Laitilan kaupungin toimintakate heikkeni edellisvuodesta 6,7 prosenttia (3,4 milj. euroa). Koko kuntasektorilla toimintakatteen arvioitiin heikentyvän 7,4 prosenttia helmikuussa julkaistun kuntien tilinpäätösarvion mukaan. Vuosikate vuonna 2022 on 5,2 milj. euroa, kun se edellisvuonna oli 4,9 milj. euroa. Vuosikate riitti jo toista vuotta peräkkäin kattamaan poistot ja investoinnit.
Valtuusto myönsi vuoden aikana käyttötalouteen lisämäärärahoja yhteensä 0,8 milj. euroa.
Investointiosan menot olivat yhteensä 4,2 milj. euroa ja varsinaista talousarviota 1,7 milj. euroa pienemmät. Valtuusto hyväksyi investointiosaan lisämäärärahoja ja siirtoja yhteensä 523 000 euroa ja määrärahoja vähennettiin 738 000 euroa, jolloin investointien muutetut talousarviomenot olivat 5 708 281 euroa.
Suurimmat yksittäiset toteutuneet investointikohteet vuonna 2022 olivat: kaupungintalon ilmanvaihdon ja valaistuksen uusiminen 583 502 euroa, Winnovan rakennusten peruskorjaukset 488 203 euroa, Varppeen ruokalan peruskorjaus 430 719 euroa ja 8-tien yrityskeskuksen LVI-saneeraus 408 351 euroa.
Laitilan kaupungin korollinen vieras pääoma oli vuoden 2022 lopussa 23,5 milj. euroa. Asukaskohtaisesti lainaa oli 2 802 euroa (vuonna 2021 asukaskohtainen laina oli 3 252 euroa). Lainamäärä väheni 4 milj. euroa edellisvuodesta. Suomen kuntien keskimääräinen asukaskohtainen lainamäärä oli 3 466 euroa vuonna 2021.
Keskeisiä tunnuslukuja tarkasteltaessa voidaan todeta seuraavaa:
- Vuosikate asukasta kohti nousi 583 eurosta 616 euroon.
- Investointien tulorahoitus kasvoi 105 prosentista 123 prosenttiin.
- Omavaraisuusaste nousi 49,4 prosentista 52,6 prosenttiin. Laitilan omavaraisuusaste on alle tavoitetason.
- Suhteellinen velkaantuneisuus on 49,3 prosenttia ja parani edellisvuodesta (57,7 % vuonna 2021).
- Lainamäärä asukasta kohden oli 2 802 euroa ja on vähentynyt edellisvuoden lainamäärästä (3 252 €/asukas). Vuonna 2021 koko maassa lainoja per asukas oli 3 466 euroa.
- Taseen kertynyt ylijäämä asukasta kohti kasvoi 836 eurosta 1 047 euroon.
- Konsernin lainakanta oli 46,9 milj. euroa vuonna 2022. Lainakanta kasvoi edellisvuodesta miljoonalla eurolla. Vuonna 2021 Laitilassa lainakanta oli 45,9 milj. euroa. Konsernin lainakannasta laskettu vuoden 2022 asukaskohtainen lainamäärä oli 5 604 eli 175 euroa edellisvuotta suurempi. Suomen kuntakonsernien vuoden 2021 asukaskohtainen lainakanta oli keskimäärin 7 680 euroa, kun vastaavana ajankohtana Laitilan kaupungin konsernissa se oli 5 428 euroa asukasta kohden.
- Konsernituloslaskelman tilikauden tulos oli 1 463 024 euroa ylijäämäinen ja tilikauden ylijäämä oli 1 466 466 euroa.
- Vuonna 2021 Suomen kunnissa konsernin asukaskohtainen kertynyt ylijäämä oli keskimäärin 2 978 euroa, kun Laitilan konsernissa se oli 1 244 euroa asukasta kohden. Konsernin kertynyt ylijäämä vuonna 2022 oli 11,2 milj. euroa. Asukasta kohden kertynyttä ylijäämää oli 1 339 euroa.
Päätös
Ehdotus hyväksyttiin.
Merkittiin pöytäkirjaan, että asiantuntijoina läsnä asian käsittelyn ajan olivat talousjohtaja Marika Silvennoinen, sivistysjohtaja Susanne Laaksonen, (vuoden 2022) sosiaali- ja terveysjohtaja Johanna Ahokas ja tekninen johtaja Mika Raula.