Sivistysvaliokunta, kokous 10.10.2024

§ 95 Sivistystoimen talousarvioehdotus 2025 ja vuosien 2026-2027 taloussuunnitelmaehdotus

LAIDno-2024-536

Valmistelija

  • Susanne Laaksonen, sivistysjohtaja, susanne.laaksonen@laitila.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus on kokouksessaan 17.6.2024/§ 156 hyväksynyt vuoden 2025 talousarvion ja taloussuunnitelman 2026–2027 kokonaiskehykset ja hallintokuntien vuoden 2025 tehtäväkohtaiset kehykset. Kaupunginhallitus on edellyttänyt, että toimialojen tulee huomioida talouden tasapainottamistoimenpiteet talousarviossaan. Sivistystoimen talousarvioehdotus vuodelle 2025 ja taloussuunnitelma vuosille 2026-2027 on laadittu huomioiden tasapainottamistoimenpiteet. Toimenpiteet tulevat vaikuttamaan sivistystoimen palveluiden ja toimintojen rakenteisiin. Tämä tullee tarkoittamaan mm. palvelurakenteiden ja organisaation muutoksia sekä ei lakisääteisten palvelutasojen heikennyksiä, mutta samalla myös palveluiden ja rakenteiden kehittämistä ja uudistamista. Henkilöstövaikutuksilta ei voida säästyä muutosten myötä.   

Sivistysvaliokunnan ehdotus vuodelle 2025 toimintatuottomäärärahaksi on 1 651 684 euroa. Tuotot ovat 14 108 euroa arvioitua enemmän annettuun kehykseen verraten. Tuotot annettuun kehykseen verraten tehtäväalueittain:

Tehtävä Kehys 2025 Talousarvioehdotus 2025
26 Sivistystoimen hallinto 6 718 10 052
27 Varhaiskasvatus 179 782 259 051
28 Perusopetus 751 451 828 525
29 Lukio-opetus 9 924 25 575
35 Kirjastotoimi 97 123 28 234
36 Kulttuuritoimi 16 144 16 119
38 Nuorisotoimi 145 573 141 374
39 Liikuntatoimi 133 886 137 863
Sivistysvaliokunta yhteensä 1 637 576 1 651 684
40 Vakka-Suomen kansalaisopisto 714 410 714 410
41 Vakka-Suomen musiikkiopisto 413 270 466 382

Kehyksen yli 5% poikkeamat on perusteltu tehtäväalueittain suurimpien selittävien muutosten osalta seuraavasti: Sivistystoimen hallinnon kehyksen ylitys johtuu arvioidusta Työllisyysrahaston maksamista koulutuskorvauksista, jotka on budjetoitu vuodelle 2025. Varhaiskasvatuksen kehyksen alitus johtuu yhteisvaikutuksesta seuraavasti: Tasa-arvo hankkeen rahoitusmuutos, jossa hankkeen avustus on budjetoitu peruopetuksen tuottoihin. Lisäksi varhaiskasvatuksen tuottoihin on budjetoitu sijoitetuista lapsista saatavat kuntatuotot. Perusopetuksen tuottojen ylitys johtuu tasa-arvohankkeen rahoitusmuutoksesta. Hankkeen tuotot sekä varhaiskasvatuksen että perusopetuksen osalta on budjetoitu perusopetuksen tehtäväalueelle. Lukio-opetuksen kehyksen ylitys johtuu hankerahoituksen jaksottamisesta vuodelle 2025. Kirjastotoimen kehys toimintatuottojen osalta alittuu Pyhärannan kirjastopalveluiden neuvottelujen keskeneräisyyden vuoksi. Kehysvaiheessa oletettiin valmistelun etenevän päätöksenteossa nopeammin. Vakka-Suomen musiikkiopiston kehyksen ylitys johtuu Uudenkaupungin maksuosuuden korottumisena johtuen monitoimijatalo Winterin vuokrasta.

 

Sivistysvaliokunnan ehdotus vuodelle 2025 toimintakulujen määrärahaksi on 25 392 949 euroa. Toimintakulut ovat 1 884 280 euroa vähemmän annettuun kehykseen verraten.

Toimintakulut annettuun kehykseen verraten tehtäväalueittain:

Tehtävä Kehys 2025 Talousarvioehdotus 2025
26 Sivistystoimen hallinto -179 782 -259 051
27 Varhaiskasvatus -6 253 757 -6 193 873
28 Perusopetus -15 855 959 -14 025 322
29 Lukio-opetus -1 372 326 -1 363 172
35 Kirjastotoimi -764 363 -711 099
36 Kulttuuritoimi -429 572 -414 376
38 Nuorisotoimi -424 300 -463 910
39 Liikuntatoimi -1 997 171 -1 962 146
Sivistysvaliokunta yhteensä -27 277 229  -25 392 949
40 Vakka-Suomen kansalaisopisto -1 595 801 -1 593 627
41 Vakka-Suomen musiikkiopisto -1 158 096 -1 211 528

Kehyksen yli 5% poikkeamat on perusteltu tehtäväalueittain suurimpien selittävien muutosten osalta seuraavasti: Sivistystoimen hallinnon toimintakulujen ylitys suhteessa kehykseen johtuu kehysvaiheessa poistetusta palvelupäällikön palkkakuluista, jotka tosiasiallisesti eivät ole olleet budjetoitu hallinnon kustannuspaikalle. Hallinnon kehyksen ylitys on huomioitu muilla tehtäväalueilla, johon palkkakulut ovat olleet tosiasiallisesti jakautuneina.

Varhaiskasvatuksen toimintakulujen alitus kehykseen nähden johtuu tasa-arvohankkeen rahoitusmuutoksesta, jossa sekä tuotot että kulut on budjetoitu perusopetuksen tehtäväalueelle. Perusopetuksen kehyksen alitus johtuu Varppeen koulun väistötiloista johtuvien kulujen tarkentumisena.

Kirjastotoimen kehyksen alittuminen johtuu Pyhärannan kirjastopalveluiden neuvottelun keskeneräisyydestä. Kulttuuritoimen kehyksen alitus johtuu kehysvaiheen epätarkkuutena. Kehykseen on jäänyt huomioimatta testamenttivaroin vuonna 2022 ja 2023 tehdyn Kauppilan umpipihan näyttelyuudistuksesta johtuvien kustannusten poistaminen. Nuorisotoimen kehyksen ylitys johtuu koulunuorisotyön hankerahoituksen myötä syntyneestä omarahoitteisesta osuudesta sekä maahanmuuttajanuorten palvelupolku -hankeen jaksotuksesta. Liikuntatoimen kehyksen alitus johtuu uimahallin toiminnan muutoksista. Kehyksessä on varauduttu viiden henkilötyövuoden palkkaamiseen ja budjetointi on tehty neljän henkilötyövuoden mukaan. Vakka-Suomen musiikkiopiston kehyksen ylitys johtuu Uudenkaupungin toimintakulujen korottumisena johtuen monitoimijatalo Winterin vuokrasta.

Liitteenä ovat sivstysvaliokunnan talousarvioehdotus vuodelle 2025 ja taloussuunnitelmavuosille 2026-2027, sisältäen strategiset päämärät ja tehtävien tavoitteet, sekä investointiosan ehdotus ja toiminnan tunnusluvut.

Ehdotus

Esittelijä

  • Susanne Laaksonen, sivistysjohtaja, susanne.laaksonen@laitila.fi

Sivistysvaliokunta hyväksyy osaltaan vuoden 2025 talousarvioehdotuksen sekä vuosien 2026–2027 taloussuunnitelman, investointiehdotukset ja toiminnan tunnusluvut lähetettäväksi edelleen kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle päätöksentekoa varten. 

Päätös

Sivistysvaliokunta kävi keskustelun vuoden 2025 talousarvioehdotuksesta, vuosien 2026–2027 taloussuunnitelmasta ja investointiosasta. 

Valiokunta esittää osaltaan kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että esi- ja perusopetuksen oppilaiden koulukuljetusoikeus säilyy ennallaan osana vuoden 2025 talousarvioehdotusta. Lisäksi valiokunta kävi keskustelun talouden tasapainotustoimenpiteenä kehysvaiheessa olleesta suunnitelmasta kaupungin yleisten uimarantojen vähentämiseksi. Keskustelun aikana jäsen Timo Rantanen esitti, että Laitilan kaupungin yleisten uimarantojen vähentämistä ei sisällytetä sivistysvaliokunnan talousarvioehdotukseen. Rantasen muutosesitystä kannattivat jäsenet Aitakari, Frangén, Kiviö, Kylä-Heiko ja Vuorela. Jäsen Haijanen ei kannattanut Rantasen esitystä.

Valiokunta osaltaan hyväksyi sivistysvaliokunnan vuoden 2025 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2026-2027 taloussuunnitelman sekä investointiosan edellä mainituin muutosehdotuksin. 

Tiedoksi

kaupunginhallitus

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa kuntalain 136 §:n mukaan tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.