Rakennus- ja ympäristölautakunta, kokous 4.9.2024

§ 27 Maa-aines- ja ympäristölupahakemus, Mullimäki Oy

LAIDno-2023-540

Valmistelija

  • Lea Törmä, Ympäristöpäällikkö, lea.torma@laitila.fi

Perustelut

ASIA
Mullimäki Oy hakee Laitilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselta maa-aines- ja ympäristönsuojelulain mukaista yhteislupaa maa-ainesten ottamiselle, louhintaan ja murskaukseen Laitilan kaupungissa, Salon kylässä tilalla Mäki, 400-432-1-58.

Hakemuksen mukaan kiinteistöiltä on tarkoitus ottaa 10 vuoden aikana 0,85 ha alueelta yhteensä 70 000 m3ktr kalliokiviainesta ja 4000 m3ktr eloperäistä maa-ainesta.

Päätöksen peruste
Toiminta on maa-​ainesluvanvaraista maa-​aineslain 4 §:n 1 momentin perusteella. Maa-​aineslain 7 §:n perusteella maa-​ainesten ottamista koskevan lupa-​asian ratkaisee kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.

Toiminta on ympäristöluvanvaraista ympäristönsuojelulain 27 §:n 1 momentin ja liitteen 1 taulukon 2 kohtien 7c ja 7e perusteella. Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen käsittelee toimintaa koskevan ympäristölupahakemuksen ympäristönsuojeluasetuksen 2 §:n kohdan 6a ja 6b perusteella.

Lupahakemukset käsitellään maa-​aineslain 4a §:n ja ympäristönsuojelulain 47a §:n tarkoittamassa yhteiskäsittelyssä.

Laitilan kaupungin hallintosäännön (33 §) mukaan rakennus-​ ja ympäristölautakunta toimii kuntien ympäristönsuojelun hallinnosta annetun lain tarkoittamana kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena.

LUVAN HAKIJA
Mullimäki Oy, Y-tunnus 2718231-8
Palttilantie 91, 23800 Laitila

TOIMINTA-​ALUEEN SIJAINTI JA OMISTAJATIEDOT
Muuransaaren louhinta-alue sijaitsee Laitilan kaupungin Salon kylän kiinteistöllä Mäki, 400-432-1-58. Kiinteistön omistaa Mullimäki Oy.

ASIAN VIREILLETULO
Yhteislupahakemus on jätetty Laitilan kaupungin ympäristönsuojeluun 1.6.2023, jolloin asia on tullut vireille. Hakemusta on päivitetty viimeksi 7.2.2024.

TOIMINTAA KOSKEVAT LUVAT JA ALUEEN KAAVOITUSTILANNE
Alueella on louhittu ja murskattu kalliota vuodesta 2012. Alueelle myönnetyt ympäristö- ja maa-ainesluvat ovat olleet voimassa 31.12.2022 asti. Päättyneiden lupien aikana alueelta on otettu 3 000 m3ktr.

Vakka-Suomen maakuntakaavassa alue sijoittuu kulttuuriympäristön ja maiseman kannalta tärkeälle alueelle.

TOIMINNAN SIJAINTIPAIKAN YMPÄRISTÖ JA POHJAVESIOLOSUHTEET

Häiriintyvät kohteet
Lähimmät asuinkiinteistöt sijaitsevat noin 300 metrin päässä ottamisalueen rajasta.

Pinta- ​ja pohjavesiolosuhteet
Ottamisalue ei sijaitse luokitetulla pohjavesialueella. Alue rajoittuu luoteesta peltoon, jonka keskellä olevassa ojassa veden korkeus on +12,10. Pintavedet valuvat tähän ojaan.

HAKEMUKSEN MUKAINEN TOIMINTA
Kyseessä on vanha 0,85 hehtaarin ottamisalue, jolla louhintaa ja murskausta on tarkoitus jatkaa vanhan louhoksen reunasta. Alueelta louhitaan kalliokiviainesta. Louhittavan kiviaineksen määrä on vuodessa noin 7000 m3ktr, yhteensä 70 000 m3ktr. Kiviaines soveltuu teiden rakennusmateriaaliksi. Kiviainesten ottamissyvyys vaihtelee 14-28 metrin välillä. Louhinta tehdään pergerlouhintana normaalia avolouhintakalustoa käyttäen. Lopulliseksi jäävien seinien louhinta tehdään siten, että louhinnan aiheuttama rakoilu jäljelle jäävässä kalliossa on mahdollisimman vähäinen (tihennetty reikäväli ja varovainen räjäytys). Lisäksi seinien laatu varmistetaan sellaiseksi, että myöhempi työskentely niiden läheisyydessä on turvallista. Seinän yläpuolelle asennetaan suoja-aita.

Louhittu kalliokiviaines murskataan paikanpäälle toimitettavalla murskauslaitoksella. Louhe syötetään murskaimeen, josta materiaali edelleen ohjautuu seulalle. Rakennuskiveä louhitaan kallioalueilta, joissa rakoilu on vähäistä ja säännöllistä. Kallio irrotetaan varovasti kiveä säästävin louhintamenetelmin. Laitteiden sijoittuminen alueella vaihtuu louhinnan etenemisestä ja varastotilanteesta riippuen.

Louhinnasta varoitetaan asianmukaisin merkein ja louhinnassa noudatetaan louhintatöistä annettuja ohjeita ja määräyksiä. Työturvallisuudesta ja ulkopuolisten turvallisuudesta huolehditaan asianmukaisin merkinnöin leikkausluiskien läheisyydessä. Louhinnan alussa tehdään koelouhinta suurimman sallittavan reikäpanoksen määrittämiseksi. Räjäytykset suunnitellaan toteutettaviksi päiväaikaan, siten ettei niistä ole kohtuutonta haittaa lähiympäristölle. Kalusto, jota ottamisalueella ja kuljetuksissa käytetään, on hyväkuntoista.

Toiminta-​ajat
Louhinta- ja murskaustoimintaa suoritetaan noin 100 päivää vuodessa, josta 40 päivänä murskausta. Toiminta-ajaksi riittää maanantaista perjantaihin klo 7-18. Kuormausta ja kuljetusta ympäri vuoden.

Koneet, käytettävät raaka-​​ja polttoaineet sekä öljyt, ​voitelu- ​ja räjähdysaineet
Louhinnassa käytetään normaalia avolouhintakalustoa: porausvaunu, rikotin ja kaivinkone. Lisäksi alueella ovat käytössä murskain ja seula. Louheen käsittelyssä käytetään pyöräkuormaajaa. Murkaustoiminnassa käytetään urakoitsijaa, joka tuo oman siirrettävän kaluston paikalle.

Polttoaineita tai öljyjä ei varastoida alueella.

Liikenne
Liikenne alueelle tapahtuu valtatie 8 kautta. Ottoalueelle johtava kulkuyhteys tulee Salontietä pitkin. Salontieltä käännytään metsätielle, jonka päässä ottoalue on. Tilan, jossa metsätie kulkee, omistaa Mullimäki Oy. Kivilajikkeiden kuljetus alueelta tapahtuu raskaalla kalustolla.

Liikennemäärät ovat noin 10-15 raskasta ajoneuvoa arkipäivisin toiminta-aikana. Vuotuinen liikennemäärä on noin 300 raskasta ajoneuvoa. Salontie on päällystetty asfaltilla ja metsätie kivimurskeella. Tarvittaessa ottoalueelle johtavaa metsätietä kastellaan pölyämisen estämiseksi. Pölyämistä voidaan hillitä myös alentamalla ajonopeuksia.

Ympäristökuormitus ja sen rajoittaminen

Melu ja tärinä
Melua aiheutuu työkoneiden ja laitteiden käyntiäänistä, porauksesta, louhintaräjäytyksestä ja murskauksesta. Rikotus aiheuttaa melua, joka on lyhyellä etäisyydellä impulssimaista. Lisäksi melua aiheutuu vähäisessä määrin alueen liikenteestä. Louhintaa ja murskausta suoritetaan noin 40 päivänä vuodessa. Melua aiheuttavia toimintoja harjoitetaan arkisin klo 7-18, sunnuntaisin ja pyhäpäivinä toimitaan vain poikkeustapauksissa. Räjäytyksiä on vuodessa noin kaksi kappaletta, räjäytysten aiheuttama melu ei ole pitkäaikaista. Räjäytykset toteutetaan arkisin klo 8-16 välisinä aikoina. Murskaustoiminnasta aiheutuva melu on lähinnä mekaanisten murskainten jyskyttävää ääntä ja louheen syötöstä aiheutuvaa kolinaa. Murskauksesta aiheutuvaa melua vähennetään pudotuspintojen kivitaskuilla ja tasaisen louheensyötön aikaansaamisella. Lisäksi melua pienennetään alentamalla kiven purkukorkeutta ja jättämällä mursketta suppilon pohjalle. Seulonnassa melua ehkäistään tekemällä ns. kivitaskuja, joissa kiviaines puretaan kiviaineksen päälle. Melupäästöjä lähimpiin vakituisiin ja vapaa-ajan asuinrakennuksiin rajoitetaan sijoittamalla murskauslaitteisto louhintaseinämän läheisyyteen, jolloin murskan melun leviäminen asuntojen suuntaan on vähäistä. Louhinnan ja murskauksen aiheuttama melutaso vaimenee kokemusten mukaan avoimessa maastossa etäisyyden kasvaessa siten, että noin 500 m etäisyydellä melutaso alittaa 55 dB. Lisäksi esteet ja kasvillisuus vaimentavat melua. Tässä kohteessa kasvillisuuden vaikutus on kohtalainen lähimpiin häiriintyviin kohteisiin nähden. Louhintaseinämä aiheuttaa erittäin merkittävän vaimennuksen lähimpien asuntojen suuntaan. Kokonaisuutena voidaan todeta, että toiminnasta aiheutuva melun keskiäänitaso ei ylitä valtioneuvosten päätöksen yleisiä ohjearvoja lähimmissä häiriintyvissä kohteissa.

Tärinä syntyy kallion louhimisesta räjäyttämällä. Räjäytystyöt suorittaa räjäytystöihin erikoistunut urakoitsija. Räjäytettävistä kentistä laaditaan ennalta räjäytyssuunnitelma ja niistä pidetään työmaapöytäkirjaa. Työssä noudatetaan yleisiä räjäytystöistä annettuja lupa- ja varomääräyksiä. Louhinnasta aiheutuva tärinä vaimenee etäisyyden kasvaessa. Lähimmän asuinrakennuksen etäisyys louhinta alueelta on vähimmillään noin 300 metriä. Lähimmän asuinrakennuksen tärinänsieto ja kunto tarkastetaan tarvittaessa ennen louhintatöiden aloittamista. Pienimmillä panostuksilla voidaan louhia myös hyvin pienillä etäisyyksillä. Vaurioiden synty estetään kohteeseen sopivalla louhintatavalla.

Päästöt ilmaan
Valtaosa syntyvästä kiviainespölystä laskeutuu ottamisalueelle. Polttoaineiden käytöstä johtuvia pakokaasupäästöjä rajoitetaan huolehtimalla moottorien ja laitteistojen kunnosta, jolloin syntyvät päästöt eivät ylitä ko. laitteiden tyyppihyväksyttyjä päästötasoja. Pölyn torjuntaa tehdään tarvittaessa kastelemalla. Murskaustoiminta pyritään suorittamaan muulloin kuin kuivimpina aikoina.

Varastokasat pyritään sijoittamaan ottamistason pohjalle siten, että murskauslaitteisto toimii louhintarintauksen ja varastokasojen välissä. Tällöin syntyvä pöly laskeutuu pääosin murskausalueelle.

Päästöt maaperään
Varikkoalueelle rakennetaan tankkauspaikka, jonka alueen maaperä suojataan vettä ja öljyä läpäisemättömällä suojarakenteella. Alueelle varataan öljyn imeytysaineita mahdollisten onnettomuuksia varalle. Murskaus tehdään polttoöljykäyttöisellä murskauslaitoksella, joka tankataan urakoitsijan huoltoautosta. Tankkauksen ajaksi alueelle levitetään öljynimeytysmatto. Tankkaus tehdään valvotusti, joten tankatessa mahdollisesti tapahtuvat vuodot ovat heti nähtävissä.

Päästöt pinta- ja pohjavesiin
Toiminta ei vaikuta alueen vesistöihin eikä niiden käyttöön. Ottamisalueen pintavedet ohjataan pinnan kallistuksella luoteessa olevan pellon ojaan. Pintaveden mukana kulkeutuva hienoaines laskeutuu viimeistään suoalueelle. Mikäli veden mukana kulkeutuu runsaasti hienoainesta, rakennetaan selkeytysallas.

Työkoneita ei pestä alueella.

Alueelle tuodaan tarvittaessa umpisäiliöllä varustettu käymälä, jonka jätteet toimitetaan ajoittain Helistölälle.

Tarkkailu ja raportointi
Louhinta- ja murskausjakson päivittäiseen tarkkailuun kuuluu seuraavat asiat:
-urakoitsijatiedot
-murskausaika
-tuotteet ja tuotantomäärät
-porausaika
-räjäytysaika
-rikotusaika
-sää
-tankkauspaikan kunto
-polttoaine- ja öljysäiliöiden kunto

Tiedot kirjataan työmaapäiväkirjaan. Työmaapäiväkirjaan kirjataan myös mahdolliset häiriöt ja onnettomuudet. Lisäksi kirjataan mahdolliset poikkeamat maaperän ja pohjaveden kannalta tärkeissä rakenteissa ja korjaavat toimenpiteet.

Alueen pintaveden laadulle ehdotetaan silmämääräistä tarkkailua. Mikäli pintaveden mukana kulkeutuu runsaasti hienoainesta, rakennetaan purkualueelle selkeytysallas. Tällöin tarkkailu ehdotetaan muutettavaksi siten, että altaasta purkautuvasta vedestä otetaan näyte vuosittain syys-/lokakuussa.

Näytteelle tehdään seuraavat analyysit:
-pH-luku
-sameus
-sähkönjohtavuus
-kokonaistyppi
-COD-Mn
-mineraaliöljy C10-C40

Alue ei ole pohjavesialuetta eikä alueen pohjavettä käytetä talousvetenä. Pohjaveden tarkkailutarvetta ei ole.

Melua ja pölyä seurataan aistinvaraisesti toiminta-alueen ympäristössä. Mikäli nämä nousevat häiritsevälle tasolle, tehdään tarvittaessa erillisiä selvityksiä ja rajoittamistoimenpiteitä.

Alueen jälkihoito ja myöhempi käyttö
Suunnitelmana on jättää louhoksen pohjan alue biokaasulaitoksen varastokentäksi. Tästä syystä reunoja ei louhita tai täytetä luiskalle, vaan ne on tarkoitus jättää suoriksi. Kallioseinämän yläreunaan rakennetaan näkyvä suoja-aita varoittamaan kulkijoita louhinnan päätyttyä.

HAKEMUKSEN KÄSITTELY
Laitilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen on tiedottanut hakemuksen vireille tulosta kuuluttamalla Laitilan kaupungin internetsivuilla ajalla 2.6. - 10.7.2023. Lisäksi hakemuksen vireille tulosta on tiedotettu kirjeillä lähialueen kiinteistöjä.

Lausunnot
Hakemuksesta on pyydetty lausunto Laitilan kaupungin terveydensuojeluviranomaiselta, jona toimii Uudenkaupungin terveydensuojeluviranomainen. Terveydensuojeluviranomainen ei ole antanut asiasta lausuntoa.

Muistutukset ja mielipiteet
Määräaikaan mennessä hakemuksesta jätettiin yksi muistutus, jossa ilmaistiin huoli toiminnan vaikutuksista mm. tärinästä ja vaikutuksesta pohjaveteen.

Hakijan vastine
Mullimäki Oy antoi 7.2.2024 vastineen annetun muistutuksen johdosta. Hakija toteaa vastineenaan, että kohteessa on pyritty suorittamaan ulkopuolisen asiantuntijan toimesta kaikki louhintatyöhön liittyvät tavanomaiset ennakkotoimenpiteet. Näitä ennakkotoimenpiteitä on kuitenkin vastustettu kiinteistön omistajan/haltijan/muun edustajan toimesta.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Lea Törmä, Ympäristöpäällikkö, lea.torma@laitila.fi

RAKENNUS- JA YMPÄRISTÖLAUTAKUNNAN RATKAISU

Rakennus- ja ympäristölautakunta myöntää Mullimäki Oy:lle maa-aineslain (555/1981) 4 §:n mukaisen luvan maa-ainesten ottamiseen ja ympäristönsuojelulain (527/2014) 27 §:n mukaisen luvan kalliokiviaineksen ottamiseen, louhintaan ja murskaukseen kiinteistöllä Mäki, 400-432-1-58.
 
Kivenlouhinnassa ja murskaustoiminnassa on noudatettava valtioneuvoston asetusta kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta (800/2010). Asetus säätää toimintojen vähimmäisvaatimukset silloin, kun toimintaan on oltava ympäristölupa. Edellä mainitun lisäksi toimintaa tulee harjoittaa lupahakemuksessa esitetyn mukaisesti, ellei lupamääräyksistä muuta johdu sekä noudattaa seuraavia määräyksiä:


LUPAMÄÄRÄYKSET

Toimintaa koskevat yleiset määräykset
1. Lupa myönnetään 10 vuodeksi. Otettavan kiviaineksen määrä on enintään 70 000 m3 luvan voimassaoloaikana. Alin kaivutaso on +14,00 (N2000). 

2. Toiminnassa on noudatettava seuraavia toiminta-aikoja: 
-Poraus-ja louhintatyö arkisin (ma-pe) klo 7.00-18.00
-Räjäytys-ja rikotustyöt arkisin (ma-pe) klo 8.00-18.00
-Murskaus arkisin (ma-pe) klo 7.00-18.00
-Kuormaus ja kuljetus arkisin (ma-pe) klo 7.00-22.00.

3. Toiminnanharjoittajan on vuosittain ilmoitettava kirjallisesti räjäytystyön aloittamisesta lähimmille häiriintyville kohteille sekä valvontaviranomaiselle viimeistään viikkoa ennen ottamisen aloittamista. Ilmoituksessa tulee käydä ilmi toiminnan aloittamisajankohta ja toiminnan kesto sekä toiminnanharjoittajan yhteystiedot. 

4. Koko toiminnalle on nimettävä vastuuhenkilö, jonka nimi ja yhteystiedot on toimitettava valvontaviranomaiselle. Vastuuhenkilö vastaa toiminnan ja päästöjen tarkkailusta sekä toimista onnettomuustilanteissa. Jos vastuuhenkilö tai hänen yhteystietonsa muuttuvat, tulee asiasta ilmoittaa viipymättä valvontaviranomaiselle. 

Alueen merkintä ja suojaus
5.  Ottamisalueen rajat on merkittävä maastoon selvästi erottuvin merkein ennen ottamistoiminnan aloittamista.

6. Ottamisalueelle on sijoitettava vähintään yksi korkeuskiintopiste, jotta ottamissyvyyttä voidaan ottamistoiminnan edetessä seurata.

7. Ottamisalueen loiventamattomat kallioleikkaukset on suojattava sellaisilla kaivannon reunaan sijoitettavilla aidoilla, kivivalleilla tai vastaavalla tavalla, joka estää tahattoman pääsyn jyrkän kaivannon reunalle. Esteet on varustettava varoitusmerkein. Räjähdysvaarasta tulee myös ilmoittaa selkeästi maastossa riittävällä määrällä varoituskylttejä.

Aidat, esteet, merkit ja varoituskyltit on pidettävä jatkuvasti kunnossa.

Melu, tärinä ja pöly
8. Toiminnasta aiheutuva melu lähimmissä häiriintyvissä kohteissa ei saa ylittää ulkona A-painotetun keskiäänitason (LAeq) päiväohjearvoa 55 dB eikä yöohjearvoa 50 dB. Loma-asutukseen kuuluvilla alueilla melutaso ei saa ylittää klo 7-22 keskiäänitasoa 45 dB eikä yöllä klo 22-7 keskiäänitasoa 40 dB.

Murskauslaitos on sijoitettava mahdollisimman matalalle tasolle siten, että toiminnasta aiheutuvat ympäristöhaitat ovat mahdollisimman vähäisiä. Murskauslaitoksen on aina oltava vähintään 300 metrin päässä häiriölle alttiista kohteesta.

9. Räjäytyksestä aiheutuvaa melua ja tärinää on ehkäistävä räjäytysteknisin toimenpitein, kuten räjäytettävien kenttien kokoa rajoittamalla sekä muita työ- ja toimintatapoja kehittämällä. Ennen räjäytystöiden aloittamista on tarkastettava ja dokumentoitava ainakin 500 m:n etäisyydellä louhintarajalta olevien asuin- ja lomakiinteistöjen vedenottotapa, rakennusten ja kaivojen kunto sekä niiden alttius tärinävaurioille. 

Katselmointiin liittyvät dokumentit on toimitettava valvontaviranomaiselle ennen toiminnan aloittamista.

10. Toiminnanharjoittajan on vuosittain laitoksen toiminta-aikana mitattava kallion louhintatyöstä aiheutuvaa tärinää vähintään yhdessä lähimmässä häiriintyvässä kohteessa.

11. Pölypäästöt tulee pitää kaikessa toiminnassa mahdollisimman pieninä. Toiminnanharjoittajan on huolehdittava alueella liikennöitävien teiden ja laitosalueen päällysteiden kunnosta sekä alueiden puhtaanapidosta. Pölyn leviämistä on vähennettävä rakenteellisin toimenpitein kuten laitteiston koteloinnilla, kastelulla ja aineksen alhaisella putoamiskorkeudella ja pölylähteiden sijoittamisella mahdollisuuksien mukaan toiminta-alueen alimmalle kohdalle. Varastointialuetta ja laitosalueen liikennöitäviä teitä on kasteltava tarvittaessa. 

Maaperä sekä pinta- ja pohjavedet
12. Toiminta alueella on suunniteltava ja toteutettava siten, ettei siitä aiheudu pohjaveden, vesistön ja maaperän pilaantumista tai sen vaaraa. Alueella ei saa säilyttää öljytuotteita lukuun ottamatta toiminnassa tarvittavien koneiden ja laitteiden käyttämiä poltto- ja voiteluaineita.

Mikäli alueella hakemuksesta poiketen varastoidaan polttoaineita, polttonestesäiliöiden on oltava kaksoisvaippasäiliöitä tai ne on varustettava suoja-altaalla, jonka tilavuus on sama kuin kerralla varastoitavien nesteiden enimmäismäärä. Koneiden ja laitteiden tankkaus-, huolto- ja säilytyspaikat on suojattava asianmukaisella tavalla. Alueelle on varattava imeytysainetta ja vuotojen keräysvälineitä mahdollisten vahinkojen varalle.

13. Louhoksen pohja on muotoiltava siten, ettei alueelle lammikoidu vesiä. Alueen kuivatusvedet on johdettava siten, ettei siitä aiheudu kuivatusveden virtausreitin varrella oleville maanomistajille maiden vettymistä tai muuta vahinkoa. Toiminnanharjoittaja on velvollinen suorittamaan veden johtamisesta aiheutuvat uomien ja rumpujen suurentamis-, kunnostamis- ja kunnossapitotyöt, mikäli ottoalueen kuivatusvesien määrää lisääntyy ottamistoiminnan seurauksena.

14. Mikäli alueen kuivatusvesien mukana kulkeutuu paljon hienoainesta, tulee kuivatusvedet ohjata hakemuksen mukaisesti rakennettavaan selkeytysaltaaseen,  josta ne voidaan hallitusti johtaa pelto-ojaan.  Selkeytysaltaaseen johdettavien pintavesien tarkkailu tulee toteuttaa hakemuksessa esitetyllä tavalla.

Jätehuolto 
15. Toiminnassa syntyvät jätteet on käsiteltävä Laitilan kaupungin jätehuoltomääräysten mukaisesti. Ympäristön siisteyttä on valvottava. Toiminnasta ei saa aiheutua roskaantumista eikä alueella saa säilyttää vaarallisia jätteitä. Alueesta ei saa muodostua sinne kelpaamattomien maa-ainesten eikä sinne kuulumattomien muidenkaan materiaalien varastoaluetta.

Maisemointi ja jälkihoitotyöt
16. Alueen maisemointi ja jälkihoitotyöt on suoritettava viivytyksettä ottamisen loputtua. Maisemointi ja jälkihoitotyöt on saatettava loppuun luvan voimassaoloaikana.

Poikkeukselliset tilanteet
16. Alueella mahdollisesti tapahtuvissa onnettomuus- ja vahinkotilanteissa on ryhdyttävä välittömästi torjuntatoimenpiteisiin haitallisten aineiden maahan tai vesiin pääsyn leviämisen estämiseksi, pilaantuneen alueen puhdistamiseksi ja tilanteen ennallistamiseksi. 

17. Maaperän pilaantumiseen johtaneista polttoaine- ja öljyvuodoista on ilmoitettava viipymättä Varsinais-Suomen ELY-keskukselle ja pelastusviranomaiselle. Alueella tapahtuvista mahdollisista muista poikkeuksellisista päästöistä ja häiriöistä on ilmoitettava viipymättä Laitilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle sekä tarvittaessa myös pelastusviranomaiselle.

Toiminnan raportointi
18. Toiminnanharjoittajan on toimitettava valvontaviranomaiselle yhteenveto vuosittaisesta toiminnasta seuraavan vuoden helmikuun loppuun mennessä. Yhteenvedosta tulee ilmetä murskauslaitoksen toiminta-ajat ja räjäytykset, tuotantomäärät, jätteiden määrät ja niiden käsittely, tiedot tehdyistä melu- ja tärinämittauksista, tiedot poikkeuksellisista tilanteista ja niiden johdosta mahdollisesti suoritetut toimenpiteet sekä tiedot toiminnasta aiheutuneista valituksista ja niiden seurauksena tehdyistä toimenpiteistä.

Aloitus- ja loppukatselmus
20. Luvan saamisen jälkeen varsinainen maa-aineksen ottaminen voidaan aloittaa aloituskatselmuksen jälkeen. Aloituskatselmuksessa tarkastetaan, että ottamisalue on asianmukaisesti merkitty ja valvonnan kannalta välttämättömät asiat esim. kiintopisteet ovat paikoillaan. Katselmuksen yhteydessä luvan lupamääräykset käydään läpi yhdessä toiminnanharjoittajan kanssa.

21. Luvan haltijan on pyydettävä Laitilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselta lopputarkastusta, kun ottamistoiminta on loppunut tai kun luvan voimassaoloaika on päättynyt. 

Luvanhaltijan vaihtuminen tai konkurssi
22. Mikäli lupa maa-ainesten ottamiseen siirretään toiselle, on siirrosta viipymättä ilmoitettava lupaviranomaiselle. Luvan haltija vastaa lupaan liittyvistä velvoitteista, kunnes hänen tilalleen on hakemuksesta hyväksytty toinen. Luvan haltijan tulee ilmoittaa myös konkurssista ja konkurssipesän tulee ilmoittaa mahdollisesta toiminnan jatkamisesta. Ellei ilmoitusta toiminnan jatkamisesta tai luvan siirtoa toiselle haltijalle ole tehty 6 kk:n kuluessa konkurssin alkamisesta, lupa raukeaa ja viranomainen voi teettää tarpeelliseksi katsomansa jälkihoitotyöt käyttämällä vakuutta.

RATKAISUN PERUSTELUT

Yleiset perustelut
Maa-aineslaki

Hakija on esittänyt asianmukaisen hakemuksen ja ottamissuunnitelman. Ottamissuunnitelmasta ei ennalta arvioiden aiheudu MAL 3 §:n tarkoittamaa kauniin maisemakuvan turmeltumista, luonnon merkittävien kauneusarvojen tai erikoisten luonnonesiintymien tuhoutumista eikä sellaisia huomattavia tai laajalle ulottuvia vahingollisia muutoksia luonnonolosuhteissa tai tärkeän tai muuten vedenhankintakäyttöön soveltuvan pohjavesialueen veden laadun tai antoisuuden 
vaarantumista, jotka rajoittaisivat ainesten ottamista alueelta. Koska ottaminen ja sen järjestelyt eivät ole ristiriidassa MAL 3 §:ssä säädettyjen rajoitusten kanssa, on lupa MAL 6 §:n mukaan myönnettävä. Maa-aineslain 11 §:n mukaan ainesten ottamista koskevaan lupaan on liitettävä määräykset siitä, mitä hakijan on noudatettava hankkeesta aiheutuvien haittojen välttämiseksi tai rajoittamiseksi, jolleivat sanotut seikat käy ilmi ottamissuunnitelmasta. Lupamääräyksiä annettaessa on otettu huomioon MAL 11 § ja asiassa jätetty muistutus.

Ympäristönsuojelulaki
Kun toimintaa harjoitetaan hakemuksessa esitetyllä tavalla ja noudatetaan annettuja määräyksiä, toiminnasta ei aiheudu terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, maaperän tai pohjaveden pilaantumista, erityistä luonnonolosuhteiden huonontumista eikä eräistä naapuruussuhteista annetussa laissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta naapureille. YSL 10 §:n nojalla annetussa valtioneuvoston asetuksessa kivenlouhimojen ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta (800/2010) säädetään ympäristönsuojelun vähimmäisvaatimuksista silloin, kun louhinta- ja murskaustoimintaan on oltava ympäristölupa. Hakemuksen mukainen toiminta täyttää asetuksen 3 §:n mukaiset sijoittamisehdot.

Laitilan kaupungin rakennus- ja ympäristölautakunta katsoo, että toiminta hakemuksessa esitetyllä paikalla täyttää maa-aines- ja ympäristöluvan myöntämisen edellytykset, kun toimintaa harjoitetaan tässä päätöksessä ja hakemuksessa esitetyllä tavalla ja noudatetaan annettuja määräyksiä.

Lupamääräysten perustelut
Lupamääräyksellä 1 on ottamistaso ja -määrä rajoitettu ottamissuunnitelman mukaiseksi.

Toiminta-ajat noudattavat ns. MURAUS-asetuksen 8 §:n mukaisia ja hakemuksessa esitetyn mukaisia toiminta-aikoja. Lupakäsittelyn yhteydessä ei ole tullut esiin sellaisia erityisiä syitä, joiden perusteella pitäisi antaa asetuksessa annettuja toiminta-aikoja ankarampia määräyksiä. (lupamääräys 2)

Koska maa-aineksen ottamistoiminta alueella on jaksoittaista, on perusteltua, että vuosittaisen räjäytystyön alkamisesta ilmoitetaan valvontaviranomaiselle ja lähimmille häiriintyville kohteille. (lupamääräys 3)

Toiminnalla on oltava vastuuhenkilö, jonka on tunnettava toiminta ja sitä koskevat säännökset ja määräykset. Vastuuhenkilön nimeäminen on välttämätöntä myös muiden luvassa määrättyjen toimien toteuttamisen varmistamiseksi sekä tiedon välityksen varmistamiseksi luvanhaltijan, urakoitsijoiden ja valvontaviranomaisen välillä. (lupamääräys 4)

Alueen merkitseminen maastoon sekä korkeuskiintopisteiden sijoittaminen alueelle ovat välttämättömiä asioita valvonnan kannalta. (lupamääräykset 5 ja 6)

Alueella liikkuvien turvallisuuden takia ja vaaratilanteiden välttämiseksi on toiminta-alueen jyrkistä ja korkeista kallioreunoista varoitettava riittävän näkyvillä esteillä ja varoitusmerkeillä sekä räjäytyksistä riittävän laajalla alueella näkyvin varoituskyltein. (lupamääräys 7)

Toiminnasta syntyvä melu ei saa ylittää häiriintyvissä kohteissa melutason ohjearvoista annetussa VNp (993/1992) säädettyjä ulkomelun ohjearvoja. Melua ja tärinää koskevat määräykset on annettu, jotta toiminnasta ei aiheutuisi asukkaille terveyshaittaa tai kohtuutonta rasitusta. (lupamääräys 8)

Räjäytyksistä aiheutuu maaperän kautta tärinää ja ilman kautta ilmanpaineaaltoja, jotka voivat vaurioittaa mm. rakennuksia. Määräyksen tarkoituksena on ehkäistä toimenpiteestä aiheutuvat tärinähaitat lähimmissä ja tärinäherkimmissä kohteissa. Tärinän aiheuttamat vahingot rakennuksille ym. rakenteille voidaan estää huolellisella ennakkosuunnittelulla ja siksi on katsottu tarpeelliseksi määrätä huomioimaan tärinälle mahdollisesti alttiit kohteet jo räjäytyksiä suunniteltaessa. (lupamääräys 9)

Toiminnan aiheuttaman tärinän vaikutusten seuraaminen edellyttää tärinämittausta. (lupamääräys 11)

Toimintaa on harjoitettava siten,  ettei se aiheuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa. (lupamääräys 12)

Ojan kunnossapitoa koskeva määräys on annettu mahdollisten vettymishaittojen ehkäisemiseksi. Toiminnan mahdollisesti aiheuttamat muutokset ja vaikutukset pinta- ja pohjavedessä selviävät seurannassa. (lupamääräykset 13,14)

Paikallisten jätehuoltomääräysten noudattamisella varmistetaan, että toiminta-alueen jätehuolto on asianmukaista eikä se aiheuta ympäristön roskaantumista, pilaantumista tai sen vaaraa. (lupamääräys 15)

Lupamääräys 16 on annettu alueen maisemoinnin ja asiallisen jälkikäytön varmistamiseksi.

Tiedonkulku viranomaiselle tulee varmistaa tilanteessa,  jossa toiminnasta on aiheutunut tai saattaa aiheutua ympäristön pilaantumisen vaaraa. Näin varmistetaan asianmukaiset jatkotoimet ja lisävahinkojen ehkäisy. ELY-keskus on toimivaltainen viranomainen pilaantuneen maaperän puhdistuksen osalta ja alueen pelastustoimi vastaa maa-alueella tapahtuvasta öljyntorjunnasta. (lupamääräykset 17, 18)

Määräykset tarkkailusta, kirjanpidosta ja raportoinnista on annettu lupaehtojen tiedonkulun varmistamiseksi ja valvontaa varten. Tarkkailua ja raportointia koskevilla lupamääräyksillä pyritään siihen, että toiminnanharjoittaja on selvillä laitoksen toiminnasta ja sen aiheuttamista terveys- ja ympäristövaikutuksista. (lupamääräys 19)

Lupamääräykset 20 ja 21 on annettu valvonnan mahdollistamiseksi.

Haltijanvaihdoksesta tai konkurssista tulee ilmoittaa välittömästi viranomaiselle, koska viranomaisen on hyväksyttävä vaihdos. Konkurssitapauksessa viranomaisen tulee arvioida ottamisalueen lopettamisen edellyttämät jälkihoitotyöt, mikäli haltijanvaihdosta ei tehdä eikä konkurssipesä jatka ottamista. (lupamääräys 22)

Vastaus muistutuksessa esitettyihin vaatimuksiin
Muistutuksessa esitetyt seikat ja vaatimukset on otettu huomioon lupamääräyksistä ja niiden perusteluista näkyvällä tavalla.

VAKUUS
Hakijan tulee toimittaa ennen ottamistoiminnan aloittamista 5100 euron suuruinen maa-aineslain 12 §:n tarkoittama hyväksyttävä vakuus lupamääräysten ja maisemointivelvoitteiden noudattamisen varmistamiseksi. Vakuuden tulee olla voimassa siihen saakka, kunnes kaikki luvan tai sen määräysten edellyttämien toimenpiteiden toteutus on lopputarkastuksessa hyväksytty, kuitenkin vähintään 24 kuukautta ottamisluvan päättymisen jälkeen. Vakuuden arvoa voidaan tarkistaa luvan 
voimassaoloaikana. (MAL 12 §)  

LUVAN VOIMASSAOLO
Lupa on voimassa 30.10.2034 saakka. Luvan haltijan tulee toteuttaa kaikki luvan tai sen määräysten edellyttämät jälkihoitotoimenpiteet luvan voimassaolon aikana. Toiminnan olennaiseen muuttamiseen on oltava lupa (YSL 29§, MAL 4§).

LUPAA ANKARAMMAN ASETUKSEN NOUDATTAMINEN
Jos asetuksella annetaan ympäristönsuojelulain tai jätelain nojalla jo myönnetyn luvan määräystä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava (YSL 70 §).

SOVELLETUT SÄÄNNÖKSET
Ympäristönsuojelulaki (527/2014)
VNa ympäristönsuojelusta (703/2014)
Maa-aineslaki (555/1981)
VNa maa-ainesten ottamisesta (926/2005)
VNa kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta (800/2010)
VNa kaivannaisjätteistä (190/2013)
Jätelaki (646/2011)
Laki eräistä naapuruussuhteista (26/1920)

KÄSITTELYMAKSU JA SEN MÄÄRÄYTYMINEN
Tämän yhteisluvan käsittelystä perittävä maksu on yhteensä 1991 € (maa-aineslupa 990 € ja murskaamon ympäristölupa 1001 €). 

Perittävä maksu perustuu Laitilan kaupungin kaupunginhallituksen hyväksymään Laitilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksaan. Yhteisluvan käsittelyssä ympäristöluvan käsittelystä peritään 50 % ympäristönsuojeluviranomaisen taksan mukaisesta maksusta.

TIEDOTTAMINEN
Päätöksestä kuulutetaan Laitilan kaupungin internetsivuilla. Kuulutus ja päätös pidetään nähtävillä 10.9. – 17.10. 2024. Päätöksestä ilmoitetaan lisäksi niille, joille hakemuksesta on erikseen annettu tieto.

MUUTOKSENHAKU
Päätökseen saa hakea muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta valittamalla.

Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Mullimäki Oy, Varsinais-Suomen ELY-keskus, Laitilan kaupungin terveydensuojeluviranomainen