Perustelut
Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä on valtuuston hyväksyttävä myös kolmea tai useampaa vuotta koskeva taloussuunnitelma. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.
Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainoa arvioitaessa otetaan huomioon taseeseen kertyneet ylijäämät. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamisesta seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan. Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan.
Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Lisäksi talousarviossa esitetään Vesihuoltolaitoksen taseyksikön erillislaskelmat sekä konserniyhteisöille esitettävät tavoitteet. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Siihen tehtävistä muutoksista päättää valtuusto.
Talousarvion laadintakehys
Kaupunginhallitus hyväksyi 16.6.2025 Vuoden 2026 talousarvion ja taloussuunnitelman 2027–2028 kehykset sekä antoi ohjeet talousarvion laadintaan. Talousarviovalmistelua ja taloustilannetta on käsitelty valtuuston iltakoulussa 27.10.2025.
Kehyksen lähtökohtana on käytetty pääsääntöisesti vuoden 2024 tilinpäätöstä, mutta joidenkin tehtäväalueiden osalta toiminnallisia muutoksia on tiedossa niin runsaasti, että kehys on laadittu manuaalisesti. Muutamien tehtäväalueiden, kuten työllisyyspalveluiden osalta lähtökohtana on vuoden 2025 talousarvio.
Palkkojen ja hintojen kasvuun on varauduttu talousarviokehyksessä. Palkankorotuksiin arvioitiin 3,3 % vuosinousu ja muihin kuluihin tehtiin 1,5 % indeksikorotus. Toimintatuottoihin lisättiin 1 % indeksikorotus. Kaupunginhallituksen laadintakehys ei pitänyt sisällään muutoksia kaupungin veroprosentteihin. Kehyksen tuloksen alijäämäksi hyväksyttiin 26 556 euroa.
Kaupunginjohtajan talousarvioesitys
Toimialojen esityksiin nähden kaupunginjohtajan esitys ei pidä sisällään toiminnallisia muutoksia. Euromääräiset muutokset johtuvat korkomenojen ja poistojen arvioiden tarkennuksista, sillä kaupunginjohtaja muutti valtuuston iltakoulun jälkeen joidenkin investointien arvioitua toteutusajankohtaa sekä arvoja kohteiden kustannusarvioiden valmistuttua. Kaupunginjohtajan talousarvioesityksen mukainen arvio vuoden 2026 tuloksesta on -0,3 milj. euroa ja investointivarauksen purkamisesta johtuvan poistoeron vähentämisen jälkeen vuoden 2026 arvioitu alijäämä on 0,2 milj. euroa.
Kaupungin talouden kehitys
Vuoden 2026 talousarvioehdotuksessa vuosikate on 4,8 milj. euroa ja tilikauden alijäämä 0,2 milj. euroa. Suunnitelmavuosina tuloslaskelma on alijäämäinen yhteensä 0,6 milj. euroa ja taseen kertynyt ylijäämä laskee 13,5 milj. euroon.
Laitilan lainamäärä tulee tämänhetkisten investointilaskelmien perusteella olemaan noin 24,8 miljoonaa euroa (3 017 euroa / asukas) vuonna 2028. Vuonna 2024 koko maassa lainat per asukas olivat keskimäärin 3 438 euroa. Laitilassa vastaavana aikana lainakanta oli 2 506 euroa / asukas. Vuoden 2024 tilinpäätöksen ja vuoden 2025 ennusteen perusteella vuoden 2026 lainakannan arvioidaan olevan noin 24,45 miljoonaa euroa (2 942 / asukas) ja 26,05 miljoonaa euroa (3 152 / asukas) vuonna 2027.
Verotulot
Talousarvioehdotus ei pidä sisällään muutoksia kaupungin veroprosentteihin. Verotuloja arvioidaan kertyvän yhteensä 19,3 milj. euroa (syyskuun 2025 verotuloennusteen mukaan), josta kunnallisveron osuus on 14,9 milj. euroa, kiinteistöveron osuus 2,5 milj. euroa ja yhteisöveron 2 milj. euroa. Vuoden 2025 muutettuun talousarvioon nähden verotulojen arvioidaan kasvavan 0,9 milj. euroa. Vuoteen 2024 verrattuna kasvuksi muodostuisi 1,2 milj. euroa. Valtuusto päättää veroprosenteista 10.11.2025.
Valtionosuudet
Valtionosuuksien arvioidaan vuonna 2026 kasvavan vuodesta 2025 noin 0,4 miljoonaa euroa. Valtionosuuksien kokonaismääräksi vuodelle 2026 arvioidaan 13,28 milj. euroa. Lopulliset päätökset kuntien valtionosuuksista vuodelle 2026 tehdään joulukuun 2025 lopussa.
Suunnitelmavuosien osalta valtionosuusarvioissa on huomioitu lapsi-ikäluokkien vähenemisen arvioitu vaikutus valtionosuuksiin, joka on varsin merkittävä. Vuoden 2028 osalta on huomioitu myös suunnitellut lukiorahoituksen valtionosuusmuutokset. Vuoden 2028 valtionosuuden arvioidaan olevan 1,3 miljoonaa euroa pienempi kuin vuoden 2026 valtionosuuden, josta lapsi-ikäluokkien vähenemisen vaikutus on yli 1,1 milj. euroa.
Suunnitelmavuosien valtionosuuksien arviointi on hyvin epävarmalla pohjalla, sillä VM tiedotti 22.10.2024, että vuodelle 2026 suunniteltu valtionosuusuudistus siirtyy vuodelle 2027. Ministeriö on luvannut lähettää jokaiseen kuntaan laskelmat siitä, miten suunniteltu valtionosuusuudistus vaikuttaisi kunnan valtionosuuksiin. Kunnilta tullaan pyytämään lausunnot hallituksen esitykseen 22.12.2025 mennessä. Laskelmat eivät ehtineet tulla siten, että niitä olisi voitu huomioida talousarviovalmistelussa.
Maksut ja taksat
Vuonna 2026 käyttötalouden toimintatuotot ovat yhteensä 17,6 milj. euroa. Ulkoiset vuokratuotot laskevat pääasiassa sotekiinteistöjen yhtiöittämisen myötä arvioilta noin 1,3 milj. euroa. Talousarvion laadintaohjeessa toimialoja on kehotettu tekemään kartoitus kaikista perittävistä taksoista ja maksuista. Kartoituksessa tuli selvittää, mihin maksu perustuu ja paljonko menoista maksu kattaa. Ohjeen mukaan taksoja ja maksuja tulee korottaa lainsäädännössä päätetyn tai sopimuksen mukaisesti. Sopimuksiin perustuvat indeksikorotukset tehdään ajallaan. Vanhoja sopimuksia saattaa olla tarpeen päivittää muun muassa indeksikorotusehtojen osalta. Alv-kantojen muutokset viedään pääsääntöisesti hintoihin.
Suunnitelmavuosien 2027 ja 2028 toimintatuottoihin on laskettu 1,5 %:n vuosittainen korotus.
Toimintakulut
Vuonna 2026 käyttötalouden toimintakulut ovat 45,1 milj. euroa (ei sisällä kustannuslaskennallisia eriä). Toimintakulut laskevat 2025 talousarvioon nähden noin 90 t. euroa.
Vuoden 2026 talousarvioehdotuksessa on huomioitu palkankorotuksiin 3,52 %:n korotus (suhteessa toukokuun 2025 palkkatasoon). Suunnitelmavuosien 2027 ja 2028 osalta palkankorotukset on arvioitu seuraavasti: Vuonna 2027 TAE2026 palkat korotettuna 2,1 % ja 2028 vuonna TS2027 palkat korotettuna 2,4 %.
Toimialojen tuli huomioida talouden tasapainottamistoimenpiteet talousarvioehdotuksissaan. Merkittävin toiminnallinen muutos vuodelle 2026 on sotekiinteistöjen yhtiöittäminen.
Suunnitelmavuosien 2027 ja 2028 osalta muihin toimintakuluihin on tehty 1,5 %:n vuosittainen indeksikorotus. Olennaiset tiedossa olevat suunnitteluvuosien muutokset, kuten tasapainottamissuunnitelman mukaiset säästöt, kehyspaineet, tulonlisäykset sekä tulonmenetykset on huomioitu arviossa. Merkittävin toiminnallinen muutos suunnitelmavuosille on lapsimäärän väheneminen, joka vaikuttaa tila- ja palvelutarpeeseen sekä valtionosuuksiin.
Investointiosa/rakentamisohjelma
Kaupunginjohtajan esitys investointisuunnitelmaksi sisältää vuosina 2026–2027 tulorahoitusta suurempia investointimenoja. Toiminnan ja investointien rahavirta on viiden vuoden jaksolla 0,6 milj. euroa negatiivinen. Tämä arvio on kuitenkin herkkä vuosikatteen muutoksille ja sille, toteutuvatko suunnitellut investoinnit nyt suunnitellussa aikataulussa.
Vuoden 2026 talousarvioehdotuksessa investointiosan nettomenot ovat yhteensä 6,2 miljoonaa euroa. Investointiosan nettomenot ovat 1,6 milj. euroa vuoden 2025 talousarvion investointiosan nettomenoja suuremmat.
Rakentamisohjelman 2026–2028 suurimmat talonrakennushankkeet ovat Urheilutalon peruskorjaus kokonaiskustannuksiltaan 2,7 milj. euroa sekä Varppeen koulun julkisivusaneeraus 0,6 milj. euroa.
Kunnallistekniikan hankkeisiin on varattu 1,5 milj. euroa vuodelle 2026, 1,8 milj. euroa vuodelle 2027 ja 0,7 milj. euroa vuodelle 2028.
Vesihuoltolaitoksen investointimenot ovat yhteensä 0,9 milj. euroa vuonna 2026, 1,4 milj. euroa vuonna 2027 ja 1,5 milj. euroa vuonna 2028.
Liitteet:
Henkilöstömuutokset
Vuoden 2026 talousarvioehdotus ja vuosien 2027–2028 taloussuunnitelmaehdotus.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Lauri Kattelus, kaupunginjohtaja, lauri.kattelus@laitila.fi
Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että:
1. talousarvio vuodelle 2026, taloussuunnitelma vuosille 2026–2028 sekä investointisuunnitelma vuosille 2026-2030 hyväksytään;
2. valtuusto vahvistaa vuodelle 2026 sitovuus- ja täytäntöönpano-ohjeet talousarviokirjan mukaisesti;
Kaupunginhallitus oikeuttaa talousjohtajan tekemään talousarviokirjaan muita kuin sitovia määrärahoja ja tavoitteita koskevia täydennyksiä ja korjauksia.