Valmistelija
Marika Silvennoinen, talousjohtaja, marika.silvennoinen@laitila.fi
Perustelut
Yhteysvälin Laitila-Uusikaupunki nykyinen liikennöintisopimuskausi päättyy 31.5.2022. Sopimuksesta on käytetty peruskausi 1.6.2019-31.5.2022. Liikenteenharjoittaja on ilmoittanut, että se ei jatka liikenteen ajamista optiokaudella 1.6.2022-31.5.2024. Varsinais-Suomen ELY-keskus joukkoliikenneviranomaisena esittää avoimen tarjouskilpailun käynnistämistä vastaavien liikennepalvelujen hankkimiseksi. Liikenne esitetään hankittavaksi käyttöoikeussopimusmallilla, eli liikenteenharjoittaja saa lipputulot ja kuukausittaisen liikennöintikorvauksen.
Liikennöintisopimuksen tilannetta ja liikennepalvelujen jatkoa 1.6.2022 alkaen on käsitelty ELY-keskuksen ja kuntien (Laitila ja Uusikaupunki) välisessä esisuunnittelukokouksessa. Hankintaa koskevat keskeiset ehdotukset ovat:
1. Hankitaan lähtökohtaisesti nykyinen palvelutaso
Liikenteen volyymi, aikataulut ja reitit pidetään pitkälti samantyyppisenä kuin tälläkin hetkellä. Kokonaisuudessa ajetaan kahdeksan vuoroa suuntaansa arkipäivisin, myös kesällä. Kokonaisuuteen ei sisälly viikonloppuliikennettä. Tavoitteena on, että arkipäivän liikenne on ajettavissa yhdellä autolla ja yhdellä kuljettajalla.
Laitilan ja Uudenkaupungin välinen linja on keskeinen yhteys kahden seudullisesti merkittävän kaupungin välillä. Linjan matkustajista 41 % on koululaisia, joten vuoroilla on olennainen merkitys lakisääteisten koulumatkojen järjestämisessä. Muut matkustajat koostuvat kausilipulla säännöllisesti matkustavista aikuisista (26 %), kertalippumatkustajista (22 %), sarjalipuilla kulkevista (10 %) ja Kelan toisen asteen opiskelijatuotteilla kulkevista matkustajista (1 %).
Nykyiset matkamäärät ja niiden kehitys eivät anna perusteita lisätä vuoromääriä. Käyttöoikeussopimusmallisessa liikennöintisopimuksessa muutoksia on mahdollista tehdä pienessä mittakaavassa, mutta merkittäviä lisäyksiä vuoromääriin ei voi tehdä.
2. Euro 5 luokan kalusto
Linjalle esitetään Euro5 päästöluokan kalustoa.
Laitila-Uusikaupunki linjan kalustoa ei koske laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista.
3. Sopimuskausi
Sopimuskaudeksi esitetään 3 v + 3 v eli 1.6.2022-31.5.2025 (3 v) + optio 1.6.2025-31.5.2026 (1 v) + 1.6.2026-31.5.2027 (1 v) + 1.6.2027-31.5.2028 (1 v). Optiot voidaan käyttää vuosi kerrallaan.
Pitkällä sopimusajalla parannetaan kohteen houkuttelevuutta, edistetään kilpailuasetelmaa sekä mahdollistetaan kalustoinvestointeja.
4. Kustannusjako
Laitila-Uusikaupunki liikenteen kustannuksista ovat aiemmin vastanneet ELY-keskus, Laitilan kaupunki ja Uudenkaupungin kaupunki. Koska liikenne esitetään hankittavaksi vastaavantyyppisenä kuin tällä hetkellä, kustannusjaon esitetään jatkossakin olevan:
* Varsinais-Suomen ELY-keskus 50 %
* Laitila 25 %
* Uusikaupunki 25 %
Hankintakokonaisuudesta on tehty nettokustannusarvio (Liite 1). Kustannusarviota ei kilpailuun liittyvistä syistä ilmoiteta julkisesti.
Liite 2: Esimerkinomainen aikatauluesitys
Päätös
Ehdotus hyväksyttiin.
Merkittiin pöytäkirjaan, että asiantuntijana läsnä asian käsittelyn ajan oli talousjohtaja Marika Silvennoinen.